يكشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۵
ورزش
Front Page

گفت وگو با ديتمار بايرسدورفر
هامبورگ در سراشيبي سقوط
مترجم؛ مريم دري منش
005127.jpg
005130.jpg
005133.jpg
005124.jpg
تيم فوتبال هامبورگ آلمان فصل ناموفقي را آغاز كرده است. اين تيم در شش هفته اول بوندس ليگا تنها توانسته 5 امتياز كسب كند و در مكان شانزدهم جدول رده بندي قرار گيرد.
اين باشگاه كه مهدي مهدوي كيا، ملي پوش ارزشمند ايراني را هم در اختيار دارد در هفته اول بوندس ليگا در زمين خود با نتيجه تساوي يك بر يك مقابل آرمينيا بيله فلد متوقف شد، در هفته دوم در زمين انرژي كوتبوس دو بر دو مساوي كرد.
در هفته سوم نتيجه اي بهتر از تساوي يك بر يك در مقابل ميهمان خود هرتابرلين كسب نكرد، در هفته چهارم يك بر صفر مغلوب ميزبان خود، دورتموند شد، در هفته پنجم در دربي شمال آلمان يك بر يك در زمين خود با وردربرمن مساوي كرد و در هفته ششم در شهر فرانكفورت به نتيجه تساوي دو بر دو با اينتراخت رضايت داد.ناكامي هاي اين تيم به همين جا ختم نمي شود. باشگاه اسم و رسم دار و پرآوازه هامبورگ در ليگ قهرمانان اروپا نيز كارنامه بهتري ندارد. اين تيم در دو ديدار اول خود، دو بر يك مقابل آرسنال انگليس و يك بر صفر مقابل زسكامسكو روسيه متحمل شكست شده و بدون كسب هيچ امتيازي در رده آخر جدول رده بندي گروه خود قرار دارد.
در چنين اوضاع و احوالي شبكه تلويزيوني فرانفكورترروندشا با ديتمار بايرسدورفر ، مدير اين تيم در خصوص مشكلات موجود گفت وگو كرده و نظرات وي را جويا شده است.
* هامبورگ از دوازده ديدار گذشته خود تاكنون در انتظار پيروزي به سر مي برد. اينكه شما در سال هاي طولاني فعاليت حرفه اي خود موقعيت هاي مشابهي را تجربه كرده ايد، چقدر مي تواند در شرايط فعلي به تيم كمك كند؟
- گفتنش سخت است. در تمام موارد مهمترين مسأله حفظ خونسردي است. موضوع مهم ديگر اين است كه الان چند مشكل كوچك داريم كه بايد آنها را برطرف كنيم، ولي در عين حال خط و مسير اصلي تيم بايد حفظ شود.
* اينها كدام مشكلات هستند؟
- چند عامل دست به دست هم داده و ما را به موقعيت فعلي سوق داده است. ما در اين فصل هنوز نتوانسته ايم در يك بازي با تيم كامل خود ظاهر شويم. الان چند بازيكن كاملاً كليدي مان را در اختيار نداريم
* مثلاً رافائل فان درفارت مصدوم
- بله، و نيز تيموتي  آتوبا كه در نيم فصل اول فصل گذشته، با نبودنش كار ما در دفاع چپ با مشكلات اساسي مواجه شد.گاي دمل رانيز كه مدتي طولاني است در اختيار نداريم نبايد فراموش كنيم. براي همين هم در اين زمان كارهاي فردي ضروري در تيم ما ديده نمي شود، كارهايي كه در موارد زيادي راهگشا هستند. ما در دور رفت از فصل قبل توازن صحيح بين بازي فردي و بازي تيمي را پيدا كرديم. توازني كه تا امروز نتوانسته ايم دوباره به آن برسيم.
* آيا مشكل آتوبا كه ناگهان با اوقات تلخي تقاضاي دستمزد بيشتر كرد برطرف شده است؟
- او دوباره به تمرينات تيم بازگشته است. ما اميدواريم كه او به زودي قادر به بازي كردن باشد.
* در فصلي كه به تازگي آغاز شده، تيم هامبورگ شش اخراجي داشته است: نيگل دي يانگ در جام اتحاديه مقابل وردربرمن، گاي د مل در مقابل كوتبوس، كالين بنيامين در مقابل هرتا، ساشاكرش اشتاين مقابل آرسنال، مهدي مهدوي كيا در ليگ در برابر وردربرمن و حالا هم بني لات در مسكو، علت اين همه اخراجي چيست؟
- اخراج كرش اشتاين و لات غير منصفانه و اشتباه بود. نبايد اين دو را در نظر بگيريم، اما با اين حال باز هم تعداد زيادي اخراجي باقي مي ماند. اين باعث مي شود بازيكنان كمي احساس تشويش و نگراني داشته باشند، اما از طرفي هم بازيكنان بايد ياد بگيرند كه بيشتر احساساتشان را در زمين كنترل كنند.
* فصل گذشته از شما به عنوان معمار و سازنده هامبورگ تمجيد مي شد كه خيلي خوب توانسته ايد از بازيكناني با مليت هاي مختلف تيمي خوب و هماهنگ بسازيد. اما حالا به يكباره همين موضوع باعث انتقادات شديد شده است. الان در هامبورگ بازيكناني از 13 كشور و مليت مختلف حضور دارند. آيا برخلاف آنچه قبلاً فكر مي كرديد اين موضوع مشكل بزرگ تيم شما شده است؟
- اگر نخواهيم به اين موضوع توجه كنيم بي مبالاتي كرده ايم. نبايد از اين قضيه به سادگي گذشت. اوايل همه مي گفتند: هامبورگ، كلاس بالا، چند فرهنگي، بين المللي و... و خلاصه از همه چيز تعريف مي كردند، اما حالا فقط انتقاد مي شنويم. اما من در اصل مثل قبل معتقدم كه همه اين مسائل اساساً به شخصيت بازيكنان بستگي دارد تا به نژاد و اصل و نسبشان. الان به غير از سورين و ليوبويا كه تازه آمده اند، تقريباً بقيه به زبان آلماني صحبت مي كنند.پس همه چيز از اين لحاظ عادي است و نمي تواند مشكل اصلي باشد.
* در انتقادات اغلب نام سرگئي باربارز آورده مي شود كه شما قراردادش را تمديد نكرديد، چون هيچكدام از طرفين از نظر مالي با يكديگر كنار نيامديد. آيا اين انتقاد هم وارد نيست؟
- به هر حال نكته اصلي اين نيست. ما در خط حمله بهتر شده ايم و همانطور كه گفتم الان چند بازيكن را به دلايل مختلف در اختيار نداريم. وقتي آنها برگردند، دوباره اوضاع بهبود مي يابد.
* در تركيب اصلي تيم پنج تازه وارد ديده مي شود: كمپاني، ماتيسن، سورين، ليوبويا و سانوگو و نيز دي يانگ. آيا هر سال بايد بيشتر شاهد فرار بازيكنان از هامبورگ باشيم؟
- به اين موضوع فكر كرده ام. برنامه ما اين نيست. اينكه فان بويتن يا بولاروز از اينجا رفته اند، مشكل ما نبوده و ما تصميم به فروش آنها نگرفتيم. ما به عنوان تيم هامبورگ كه دوباره پس از شش سال در ليگ قهرمانان اروپا بازي مي كند هنوز اعتبار و جاذبه  بايرن مونيخ و يا وردربرمن را نداريم. بيشتر مسائلي كه ما مشغول آن هستيم ناشي از اين است كه ما بازيكنان خوب زيادي در اختيار داريم.
* يعني هامبورگ يك ويترين زيباست...
- اين مسيري است كه هر تيمي كه به سطح بالايي مي رسد، لاجرم بايد آن را طي كند، اين روند پيشرفت يك تيم را نشان مي دهد.
* اين حرف شما يك نوع تعريف و تمجيد از تيم است. واقعاً احساستان همين است؟
- به هر حال ما از لحاظ كلي در حال پيشرفت هستيم، فقط بايد با مسائلي كه پيش مي آيد در آرامش كامل برخورد كنيم. ما دو سال قبل با حضور فان بويتن و بولاروز هم 50 گل خورديم و يك سال بعد فقط 30 گل خورديم. ولي اگر دمل، آتوبا و فان درفارت به تيم اضافه شوند، اوضاع بهتر هم مي شود. در كنار اينها بازيكنان ديگر هم پيشرفت مي كنند.
* آيا با توجه به عدم موفقيت هاي پياپي در ليگ قهرمانان و نيز در بوندس ليگا نمي ترسيد كه بازيكنان عصبي شده و اين حالت روي بازي هاي بعدي شان هم اثر گذارد؟
- ما در سال هاي گذشته اعتماد هوادارانمان را جلب  كرده ايم. من هر روز از كساني كه مثل قبل تيممان را باور دارند مي شنوم كه عده زيادي دوباره به جمع هواداران تيم بازگشته اند، بنابراين از اين موضوع نمي ترسيم.
* شخصاً چگونه با وضعيت فعلي كنار مي آييد؟ الان بدتر از هميشه مي خوابيد؟
- خوشبختانه اوضاع اين  قدرها هم خراب نيست. اما البته استراحت كردن كمي مشكل شده است. با تمام اينها من به تيم هامبورگ اعتماد زيادي دارم و مطمئن هستم كه به زودي اوضاع سر و سامان گرفته و همه چيز درست مي شود.
* آخرين پيروزي در بوندس ليگا مربوط مي شود به تاريخ 2 مه. در آمارهاي مشابه، در چنين مواقعي فشار زيادي متوجه مربي مي شود. الان وضعيت در هامبورگ و در مورد توماس دال چگونه است؟ آيا اين اعتمادي كه از آن حرف مي زنيد به همين شدت بين او و مديريت باشگاه نيز وجود دارد؟
- بله، همينطور است و بايد هم همينطور ادامه يابد.

نگاه
ديتمار بايرسدورفر
005121.jpg

ديتمار بايرسدورفر، متولد 16 نوامبر 1963، در نوجواني در باشگاه هاي تي.اس.سي كادولزبورگ، تي.اس.وي آلتنبرگ، آ.اس.وي هرتسوگنارش و اف.سي بامبرگ بازي مي كرد. در سال 1985 به تيم دسته اولي آن زمان فورت پيوست قبل از اينكه مورد توجه كارشناسان كشف استعداد هامبورگ قرار گيرد. باشگاه بخش شمالي آلمان به همراه اين مدافع سرزن، مانفردكاستل را نيز در سال 1986 به خدمت گرفت و در اين تيم بود كه بايرسدورفر از همان ابتدا در تركيب اصلي تيم تحت رهبري مربي بزرگ آن زمان، ارنست هاپل جايي براي خود دست و پا كرد و با اين تيم توانست در 20 جولاي 1987 قهرمان جام حذفي آلمان شود و در پيروزي 3 بر 1 مقابل اشتوتگارتر كيكرز يكي از گلزنان تيمش بود.تا تابستان سال 1992، 174 بار در بوندس ليگا با پيراهن هامبورگ به ميدان رفته و 14 گل نيز به ثمر رساند. اما بعد به دلايل مالي، تيم هامبورگ وي را به رقيب شمالي خود وردربرمن فروخت. او تا سال 1996، 64 ?بار براي وردر به ميدان رفت. وي در فصل۹۳‎/۱۹۹۲ با برمن قهرمان آلمان و در سال 1994 نيز قهرمان جام حذفي شد. پس از آن وقفه اي در كارش پديد آمد: به دليل مصدوميت نتوانست در فصل 95/1994 در هيچ يك از بازي هاي وردر حضور داشته باشد حتي پس از آن هم شكستگي پايش كاملاً بهبود نيافت به همين خاطر در تعطيلات تابستاني فصل 96/1995 به اف.ث.كلن پيوست و تا پايان آن فصل 16 بار به ميدان رفت، اما حضور اين مدافع در شهر كلن كوتاه بود و از آنجا به باشگاه دسته اولي رجيانا ايتاليا رفت و تا سال 1998 كه به دوران بازيگري اش خاتمه داد، در آنجا ماند.پس از اينكه كفش هايش را آويخت و به شمال آلمان بازگشت. آنجا تحصيلات دانشگاهي اش را با موفقيت به پايان رساند و بلافاصله پس از آن در يك شركت بزرگ به عنوان معاون اقتصادي مشغول كار شد. اما گويا بدون فوتبال نمي توانست زندگي كند. در 4 آگوست سال 2002 به هامبورگ برگشت و از تاريخ اول سپتامبر 2002 مدير ورزشي اين تيم شد.وي تنها يك بازي ملي در كارنامه خود دارد كه در آن تيم ملي آلمان موفق شد با نتيجه يك بر صفر بر تيم بلژيك غلبه كند.

|  ادبيات  |   اقتصاد  |    اجتماعي  |   انديشه  |   سياست  |   شهرآرا  |
|  ورزش  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |