ديدگاه
قرآن؛ كلمه آشكار پنهان
دكترعلي پورمحمدي
در آغاز، كلمه بود و كلمه تمام هستي را پر از حضور خداوند كرد. در آغاز، كلمه بود و كلمه كانون غيب خداوند را آشكار ساخت. كلمه بود و كلمه برتر از هر چيز نشست: كلمه الله هي العليا . كلمه ساده و آشكار، رازآلود و آميخته با قدس، چون معجزه آغاز و پايان تاريخ جلوه كرد: قرآن .
قرآن كتاب خدا، معجزه پيامبر خاتم و كتاب راه مسلمانان است؛ قرآن، اينها هست و همه اينها صورت هايي از هستي قرآن اند؛ صورت هايي كه مايه و راز حقيقت آن اند. برتر از همه اينها، شكوه قرآن در اين است كه كلمه است؛ كلمه خدا، كلمه وجود و كلمه آفرينش.
حقيقت قرآن كه به تعبير ديني در لوح محفوظ است، آشكارگي ذات خداوند در شكل بيان و كلمه است. راز شگفت قرآن نيز همين است: آشكارگي خداوند از پس واژگاني بسيط؛ واژگاني كه از فاهمه انساني برآمده و از زيست طبيعي او ريشه گرفته است، اما مفاهيمي برتر را كه از سنخ حقايق ازلي اند، بازمي نماياند.
قرآن، حقيقتي است كه در هر جلوه اي معجزه است؛ چه آن هنگام كه پديده ها را تبيين علمي مي كند، چه آن هنگام كه فقه مي گويد، داستان سرايي مي كند، اندرز مي دهد و چه آن هنگام كه با اديبان تحدّي مي كند؛ در اينها و در همه، قرآن معجزه است. به تحقيق در تاريخ بشر هيچ كتابي مانند قرآن، چنين در كانون نگاه ها نبوده است. تفسيرها و ترجمه هاي مختلف، هر روز، افق هاي تازه اي را در آسمان گسترده آن مي گشايد.
از اين روست كه قرآن تودرتوست و مفصّل و مجمل. تفصيل آن، همين كتاب بين الدفتين است كه خود داراي بطوني است و صورت اجمالي اش، كلمه بودن آن است.
انسان نيز سرشتي چنين دارد؛ پديده اي طبيعي كه جايگاه روح الهي است؛ پديده اي كه به صورت جسماني حادث مي شود و به صورتي روحاني بقا مي يابد؛ حقيقتي كه با رازآلودگي آميخته است؛ نه اينكه در سرشت او ابهامي باشد، بلكه سرشت او ابهام آميزبودن است و سرشتي چنين رازآلود، كتابي از جنس خويش مي جويد؛ كتابي كه در آن به جست وجوي رازهاي خويش برآيد و درمان سرگشتگي هاي خويش را در آن ببيند.
قرآن اگرچه كتاب اخلاق، علم، تاريخ، فقه و دين است، اما اينها نيست كه فراتر از اين همه است. قرآن كتاب هدايت است؛ كتابي كه راه راست را مي نمايد.
انسان سرگشته از خويش و جهان، با سفر به قرآن، خويشتن را تجربه مي كند؛ سخن خداوند را مي شنود و داستان كلمه را زمزمه مي كند؛ به آغاز هستي سفر مي كند؛ به ملاقات وجود مي رود و فارغ از همه زمان ها و چون وچراها، حقيقت انساني را ديدار مي كند. معجزه قرآن همين داستان كلمه است؛ كلمه اي كه در آغاز بود.
قرآن، آغاز و انجام كلمه است؛ آغاز و انجام هستي و آغاز و انجام انسان. آن كس كه از قرائت حقيقت قرآن بازبماند، از ديدار خويش و جهان بازمانده است.
|