طرح جامع؛ افق روشن
گروه شهري- اين واقعيت كه تهران سالهاي متمادي بدون هيچ برنامه اي تنها اداره مي شد و براي آينده آن چشم اندازي متصور نبود، غيرقابل انكار است. اگر چه تهران در سال 49 تجربه اولين طرح جامع شهري را به دست آورد، اما در دومين گام هنگامي طرح جامع تهران در سال 78 از سوي شوراي عالي شهرسازي مطرح شد، به دليل عدم هماهنگي هاي لازم با نيازهاي واقعي شهر، چندان توفيقي به دست نياورد و بالاخره با هماهنگي شهرداري تهران و وزارت مسكن و شهرسازي طرح جامع و تفصيلي تهران براي دومين بار در سال 83 حركتش را آغاز كرد و فعاليت هاي علمي و عملي آن به نحو گسترده اي شروع شد. در طرح جامع و تفصيلي تهران كه ماهيتي كنشگرانه داشت، تلاش بسياري شد تا اين شهر نامنظم با اتخاذ تدابيري رفته رفته جامه نظم بپوشد و آينده پي روي آن مفروض باشد. از قرار اين طرح تهران را در قالب ساختاري تعريف كرد كه مديريت آن نه تنها به اداره شهر بپردازد، بلكه با توجه به اهداف و پيش فرض هاي تعريف شده، آن را كنترل كند و توسعه شهر را نيز متضمن شود. بي ترديد، طرح جامع و تفصيلي تهران، مي بايست براساس واقعيت ها پي ريزي شود. از يك سو، نيازهاي جاري شهر در حوزه هاي فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي مي بايست رفع شود و از سويي ديگر تمام فعاليت هاي مديريت شهري در چارچوبي فراهم آيد تا به هدفي مشخص در آينده برسد. هدفي كه بر پايه آن طرح جامع و تفصيلي شكل گرفته است و قرار است باتكيه بر آن سيماي شهر رنگ و رويي تازه بگيرد و فعاليت هاي انجام گرفته در آن مدبرانه و آينده نگرانه باشد.
مسلماً براي به دست آوردن برنامه اي مشخص و تعيين اهداف واقعي، به بررسي هاي گسترده و مطالعات فراوان نياز است. انجام مطالعات فراوان پيرامون مسايل اجتماعي و كاستي هاي موجود از سويي و آنچه كه مورد نياز تهران به عنوان يك شهر 9 ميليون نفري و همچنين بررسي شرايط اقتصادي موجود در آن و توجه به مسايل فرهنگي شايد بتواند تصويري از مسايل و مشكلات تهران را پيش رو قرار دهد. بي ترديد انجام مطالعات براي يافتن مسايل و مشكلات مي تواند متضمن برنامه ريزي مناسبي شود، اما اين سؤال كه تا چه اندازه مي توان با تكيه بر بررسي هاي انجام شده، اهدافي واقعي و دست يافتني را براي آينده پيش بيني كرد، همواره فراروي برنامه ريزان است.
به نظر مي رسد در طرح جامع تهران آن گونه كه لازم است به مسايل اجتماعي- اقتصادي توجه نشده است. عمده توجه اين طرح بر ساماندهي و آينده نگري در قالب كالبدي شهر متمركز شده و بر گسترش شهر به لحاظ فيزيكي بيشتر توجه شده است. اين در حالي است كه تهران به لحاظ جمعيت شناسي، تحولات اجتماعي، مسكن، تجهيزات و امكانات بهداشتي و رفاهي و اقتصادي همواره با معضل روبه رو بوده و لزوم مطالعه ابعاد اجتماعي زندگي در تهران ناگزير به نظر مي رسد. اگرچه با تدوين طرح جامع تهران تا حدودي اين شهر از هم گسسته ، در چارچوبي مشخص نظمي يافته و نظامي پيدا كرده و آينده اين شهر كه سالها بدون هيچ مرز و محدوده اي گسترش در تمامي جنبه ها را تجربه كرده بود، تحت ضوابطي درآورده و افق روشني را موجب شده، اما شايد عدم توجه به مباحث و مسايل اجتماعي- اقتصادي و تمركز فراوان بر جنبه كالبدي شهر، نگران كننده به نظر برسد. تدوين طرح جامع شهر تهران گامي مهم تلقي مي شود. هر چند ممكن است همراه با كاستي هايي باشد، اما نمي توان از اثرات مثبت آن چشم پوشيد و نويد آينده روشن آن را ناديده گرفت.
باران هوا را آلوده تر مي كند
گروه شهري- بارش بارندگي تقريبا تنها اميد شهروندان تهراني براي كاهش ميزان آلودگي هوا و استنشاق هواي سالم و پاك است، اما افزايش 30درصدي ترافيك و سوخت ناقص بنزين در روزهاي باراني باعث مي شود كه بارندگي بر خلاف تصور عموم مردم نه تنها باعث كاهش آلودگي نشود، بلكه بر ميزان آن بيفزايد.
بار ترافيك در روزهاي باراني شايد در كاهش آلاينده هايي همچون ذرات معلق، ازت و اكسيدهاي گوگرد تاثير داشته باشد اما باران در كاهش منوكسيد كربن به عنوان مهمترين آلاينده هوا نه تنها نقش ندارد، بلكه در برخي از نقاط شهر حتي با افزايش ميزان آلودگي هوا هم مواجه مي شود. منوكسيد كربن بر خلاف ساير آلاينده ها قابليت حل شدن در آب را ندارد و تنها زماني مي توان نسبت به كاهش اين آلاينده سرطان زا اميدوار بود كه بارش باران همراه با وزش باد همراه باشد، در غير اينصورت باران به تنهايي براي كاهش آلودگي هواي تهران مشكل گشا نيست.
از نگاهي ديگر باران تاثير چنداني در افزايش حجم بار ترافيك ندارد، بلكه آنچه كه باعث افزايش ترافيك شهر مي شود كاهش 30 درصدي سرعت حركت خودروها و آبگرفتگي در برخي از نقاط شهر است. در حقيقت بارندگي باعث مي شود كه سرعت حركت خودروها در اتوبانها حداقل 20 كيلومتر كاهش يابد و همين امر باعث پس زدگي بار ترافيك به معابر شهر و طولاني شدن زمان سفر شهروندان تهراني مي شود.
با چنين شرايطي ديگر به نظر نمي رسد كه باريدن باران از نظر شهروندان تهراني همچون گذشته مطبوع و دلپذير باشد، چرا كه براي سلامتي آنان ديگر فايده چنداني ندارد و آنها همچون ساير روزها بايد هواي آلوده را در قفس هاي آهني خودروها تحمل كنند.