يكشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۵
گفت وگو با حسن بيادي، نايب رئيس شوراي اسلامي  شهر تهران-بخش پاياني
مديريت در عمليات اجرايي و محله محوري
006594.jpg
006597.jpg
توجه خاص مديريت فعلي شهرداري به مشكلات مردم با رويكرد محله محوري است. به اين معنا كه به طور ماهانه در شهرداري هاي مناطق با حضور شوراي شهر و كليه مسئولين منطقه اي جلساتي به منظور رفع مشكلات مردم برگزار مي شود.بيادي در قسمت پاياني مصاحبه خود علاوه بر اين به تشريح وضعيت طرح جامع تهران پرداخته است كه در ادامه مي آيد:

*نظر شما در باره عملكرد مديريت فعلي شهرداري چيست؟
- تلاش و صداقت مديريت فعلي شهرداري كمتر از تيم قبلي نبوده و انشاء الله نخواهد بود. اينها نيز در كارهاي عمراني تلاش زيادي كرده اند. شايد سليقه ها و نوع ارائه برنامه ها با قبل فرق داشته باشد، ولي اينها هم توجه خاصي به مشكلات مردم داشته اند و با صداقت كار كرده اند. حتي سرعت عمليات اجرايي شان بيشتر از قبل است. فكر مي كنم به خاطر دخيل كردن مسائل سياسي از طريق بدنه دولت ترمزي در مقابل حركت هاي شهرداري ايجاد شده است.
* در چه مواردي؟
- در بحث توسعه خطوط ريلي به ويژه مترو، پرداخت نكردن مطالبات شهرداري، حذف كردن سهم شهرداري از تبصره 13 و در همه اين تصميمات شائبه سياسي وجود دارد. مثلا در رابطه با بحث جنگل لويزان اين موضوع ديده مي شود. ولي آيا فرق جنگل لويزان با باغات كن چيست؟ در باغات كن بسياري از درختاني كه قطع شد درخت ميوه و مثمر مانند درخت انار، سيب و غيره بود. در دوره شهردار وقت و زمان آقاي احمدي نژاد قسمت غربي بزرگراه شهيد همت كه مربوط به باغستان هاي كن مي شد پنج، شش سال همچنان باقي مانده بود و بسياري از كارهاي عمراني طرح در دو طرف آن در منطقه 22 انجام شده بود. اين كار با پيگيري مستمر و رضايت اهالي و بدون اينكه سازمان محيط زيست يا جنگل ها و مراتع اعتراض كنند انجام شد و پسنديده هم بود، ولي در رابطه با جنگل لويزان و ادامه بزرگراه (بخش شرقي) شهيد زين الدين با اينكه درختان مثمر نبود، موانع زيادي ايجاد كردند، در حال حاضر چقدر در اينجا مردم در آزار و اذيت هستند. متاسفانه از طريق دولت يك سري شكايت كردند و جلوي كار را گرفتند و مردم هر روز ضرر مي دهند. يعني به خاطر دخالت ها و منافع حزبي و گروهي و سياسي عده اي در حال حاضر حقوق مردم در منطقه لويزان ضايع مي شود. اين مسائل در حالي است كه طرح ادامه اين بزرگراه در شهرداري قبل تصويب شد و تمام نقشه  هاي اجرايي آن آماده بود فقط به دليل مسائل سياسي جلوي كار را گرفتند.
* به نظر شما در دوره مديريت جديد چه اقدام شاخصي انجام شده است؟
- تسريع در اتمام عمليات اجرايي تونل رسالت كه در زماني كوتاه تكميل شد، تلاش براي تكميل پل هجرت و تسريع در تكميل برج ميلاد، ميدان شهيد كلاهدوز، ميدان رسالت، ادامه بزرگراه امام علي(ع)، ميدان جهاد،  بزرگراه شهيد كاظمي ، بزرگراه آزادگان و همچنين تسريع در تهيه طرح جامع و تفصيلي شهر تهران و تامين اعتبارات آن، زيرا هزينه ها و تعهدات قبلي پرداخت نشده بود و سرعتي كه تهيه طرح جامع طي يك سال گذشته داشته طي سه سال گذشته نداشته است. از ديگر نكات مهم، توجه خاص مديريت فعلي شهرداري به مشكلات مردم با رويكرد محله محوري است. به اين معنا كه به طور ماهانه در شهرداري هاي مناطق با حضور شوراي شهر و كليه مسئولين منطقه اي جلساتي به منظور رفع مشكلات مردم برگزار مي شود.
* درباره طرح جامع تهران چه نظري داريد؟
- به نظر من اين كار از كارهاي اساسي است كه در حال انجام است و يك يادگاري و اثر خوب از شوراي شهر دوم است كه ماندگار خواهد ماند و ما آن را از افتخارات مديريت شهري مي دانيم. البته اين طور نيست كه طرح جامع و تفصيلي ايراد نداشته باشد كه در اين صورت نيز مي توان در مقاطع مختلف ايرادهاي آن را از طريق فرهيختگان دانشگاهي رفع كرد. از اين رو از نهاد تهيه كننده اين طرح مي خواهيم طرح را قبل از تصويب يك بار ديگر به سمع و نظر جامعه فرهيختگان برساند.
* از اين موضوع كه بگذريم ارزيابي شما از انتخابات دوره سوم شوراهاي شهر و روستا به ويژه در تهران چيست؟
- به نظر من مردم خدمتگزاران خود را در شوراي شهر خوب مي شناسند. مردمي كه در دوره دوم رأي دادند هنوز هم بر اين اعتقاد هستند كه اين گروه مي تواند براي آنان بيشتر خدمت كند. از اين رو گروه هاي اصولگرا قرار است ليستي واحد بدهند كه شاكله آن اعضاي شوراي شهر دوم هستند و يك ترميمي از طريق خود اصولگرايان صورت بگيرد. مردم ما مردمي فهيم و فرهنگي و از مستقل ترين مردم دنيا هستند و انشاء الله با شور و حال انقلابي در انتخابات شركت مي كنند و بيانات مقام معظم رهبري مبني بر مشاركت عمومي و همبستگي ملي را با حضور گسترده خود محقق مي سازند.
* فكر مي كنيد تركيب آينده شوراي شهر تهران چگونه خواهد بود؟
- به نظر من تركيب خوب و تخصصي خواهد بود و مردم هم همين انتظار را دارند. مردم كساني را كه فقط كارهاي سياسي مي كنند دوست ندارند. اگرچه اين موضوع دليل بر اين نمي شود افرادي كه مي آيند افراد سياسي نباشند، ولي افراد سياسي صرف برآيند كارشان به ضرر مردم است. البته اينكه بگوييم نبايد افراد سياسي وارد شوراها بشوند حرف غلطي است. همين كه از حق و تكليف در حوزه اجتماع بحث مي كنيد يعني وارد سياست شده ايد. تدبير داشتن يعني سياست داشتن و عملا وارد سياست شدن است. سياست نه به معناي پدرسوختگي و حقه بازي، بلكه به معناي تلاش اجتماعي براي اجراي عدالت و حدود الهي است. اين راهكاري است كه انبياء الهي به ما داده اند. ائمه ما با سياست ترين بندگان و بهترين سياستمداران بودند. بنا بر اين كساني بايد وارد شورا شوند كه منافع مردم را بر منافع حزبي و گروهي خود ترجيح دهند. خيلي ها اين قول را دادند ولي عمل نكردند. بنابراين اينكه كسي نبايد جزو حزب و يا جمعيت باشد حرف غلطي است. اتقاقا اينكه احزاب و گروه هايي فردي را به شوراها مي فرستند كار پسنديده اي است ولي بايد او را كنترل كنند و نبايد در اين بين حقوق اجتماعي مردم ضايع شود.
* در شوراي شهر چقدر اين مسائل رعايت شده است؟
- به نظر من 70 درصد رعايت شد و كساني كه رعايت نكردند بايد در آينده مورد بازخواست قرار بگيرند. مثلا ما افرادي داشتيم كه يك سال و نيم در كميسيون هاي مربوطه خودشان شركت نكردند. افرادي داريم كه طبق قانون متاسفانه به فرمانداري اعلام نشد اصلا بايد سلب عضويت مي شدند. ما افرادي را داريم كه پاي تفاهمنامه ها يا قراردادهايي را امضا كردند كه خلاف قانون بوده است. ما دستوراتي را ديديم كه بعضي از اعضاي شوراي شهر داده اند كه اينها خلاف قانون بوده و در مراجع قضايي بايد پاسخگو باشند. براي نمونه در رابطه با يك شركت بزرگ خود رو ساز، تخلفي ساختماني در حدود 130 يا 140 هزار متر مربع صورت گرفته است. البته اين موضوع از گذشته باقي مانده بود، ولي ما بايد در مورد آن تصميم گيري مي كرديم. اين تخلف ساختماني قاعده اش اين است كه بايد به كميسيون ماده 100 برود ولي به خاطر رابطه هايي شخصي كه بعضي افراد با آن شركت داشتند يك توافقنامه اي آنجا امضا شده و شهرداري اين تخلف را به كميسيون ماده 100 ارجاع نداده است. موضوع مربوط به سال 83 بوده است. يعني آن توافقنامه اي كه نوشته اند خلاف قانون بوده و عددي را كه براي جريمه تعيين كرده بودند آن هم خلاف بوده است. يعني ميزانش آن چيزي كه قانون مي گويد نبوده، بلكه كمتر بوده است. تازه پول هم پرداخت نكردند و بابت آن محصولات همان شركت را خريداري كردند. يعني پولي دست شهرداري را نگرفته است و اصلا لازم نبوده كه اينها را خريداري كنند.
* چه ارزيابي از نقش سياست در شوراها داريد؟
- اعضاي شورا اگر سياست ندانند به ضرر شهر و مردم تمام مي شود از اين رو بايد به سياست روز آشنا باشند، ولي سياست به معناي حقه بازي و سياسي كاري نبايد وجود داشته باشد، والا يك سياستمدار با سواد متخصص در شوراي شهر بهترين بهره وري را مي تواند براي شهر خودش داشته باشد.
* انتظارتان از دولت در ارتباط با شهر تهران چيست؟
- انتظارمان اين است كه همان توقعاتي را كه خودشان از دولت قبلي داشتند اعمال كنند. همان نامه هايي را كه به آقاي خاتمي نوشتند يك بار مرور كنند و به اجرا درآورند. نامه هايي در زمينه هاي مختلف؛ يكي ساخت نمايشگاه كه طي اين دو سال هيچ اقدامي صورت نگرفته است، همچنين بحث توسعه حمل و نقل عمومي كه در اين مدت ما چيزي مشاهده نكرديم، بحث پرداخت مطالبات شهرداري و همچنين بحث مربوط به حريم شهر كه ما هيچ كاري را نديديم. مورد ديگر تقويت شوراها كه تضعيف شدند. مسئله ديگر توجه به وظايف شوراها يعني ارتقاي سطح شوراها بود كه اقدامي نشد.
* درباره برخي اظهارات مربوط به نبود انسجام اوليه در شوراي شهر چه توضيحي داريد؟
- آن موقع هم اين جدايي وجود داشت و همين تركيب هفت و هشت از همان روزهاي اول وجود داشت و اين طبيعي است و به نظر من نكته منفي نيست. بالاخره افراد با سلايق و تفكرات مختلف هستند.
* ولي بروز پيدا نمي كرد؟
- اينكه در رابطه با شهردار اول بروز پيدا نمي كرد به اين دليل بود كه همه روي يك مسئله  وحدت داشتند ولي اينكه اعتقاد داشته باشيم اگر بيان اشكالات شود تفرقه هست، اين اشتباه است. به نظر من انسان ها جايزالخطا نيستند ولي ممكن الخطا هستند. انسان جايز نيست خطا بكند ولي امكان دارد خطا كند. اين ضرب المثلي كه هست اشتباه بيان مي شود. بنابراين اگر فرد و يا جمعي خطا كرد آيا نبايد به او تذكر بدهند؟ آيا نبايد امر به معروف كنيم؟ اصلا اگر امر به معروف و نهي از منكر صورت نگرفت و پيشنهاد و انتقاد نشد، به مردم آسيب وارد خواهد شد؟ اگر عده اي تذكر دادند بايد اين تذكر براي رضاي خدا باشد و منافع مردم بايد در نظر گرفته شود. دور اول يك سري با انتخاب آقاي احمدي نژاد مخالف بودند ولي با ايشان همكاري كردند. منتها در اين دوره يك سري با انتخاب آقاي قاليباف مخالف بودند ولي با ايشان همكاري نكردند و حتي چوب لاي چرخ مديريت ايشان گذاشته و مي گذارند و حرف هايي كه قبلا خودشان قبول نداشتند را مطرح مي كنند و همان طور كه گفتم قبلا يك چيزي را حرام مي دانستند الان حلال كرده اند و يك سري را حلال مي دانستند الان حرام كرده اند. اين مسائل باعث شده است تا اختلاف ايجاد شود.

زاويه ديد
تغيير در شرايط
دوقطبي تهران
گروه شهري- يكي از مشكلات اساسي در تهران، افزايش بي رويه جمعيت تهران است. نمي توان نسبت به اين موضوع بي توجه بود؛ كه افزايش بي رويه جمعيت يعني بالابردن ظرفيت و توان شهر در ارائه خدمات مختلف به شهرونداني كه بيشتر آنها از طريق مهاجرت به پايتخت وارد مي شوند.
به همين منظور در طرح جامع تهران، پيش بيني تثبيت جمعيت مناطق در نظر گرفته شده  است. در واقع به جرأت مي توان گفت اين موضوع يكي از احكام طرح جامع تهران بوده است.
در واقع مشاوران و كارشناسان دست اندركار طرح جامع تلاش كرده اند فقط كالبد شهر را مورد توجه قرار نداده و به روح انساني و فعاليت هاي جاري در شهر هم توجه كنند. براي مثال به اين نكات مي توان اشاره كرد كه دوقطبي بودن شهر در حوزه مسائل اجتماعي را چگونه مي توان حل كرد و از نظر فرهنگي، شهر تا چه حد داراي پويايي و خلاقيت است.
در اين طرح، كاهش تراكم ساخت وساز در حوزه هاي مسكوني و برعكس توسعه كاربري هاي عمومي، خدماتي و اقتصادي پيش بيني شده است و اساساً نگاه اين بوده كه تهران براي دستيابي به پايداري اجتماعي نيازمند افزايش فعاليت ها و فرصت هاي اقتصادي است و از سوي ديگر بستر طبيعي شهر اقتضاء مي كند كه توسعه سكونتگاه ها در آن با دورانديشي هاي سختگيرانه همراه باشد.
شهر براساس شماري محورهاي عمودي و افقي به تعدادي پهنه هاي اصلي تقسيم بندي شده و براي هر پهنه، كاربري هاي دقيق تعريف شده است.
بيشترين تجاوزات به عرصه هاي حياتي و عمومي شهر در دامنه هاي البرز و شمال شميران رخ داده، در حالي كه آنجا آب خيز و پيشاني تهران است و شرايط طبيعي آن بايد كاملاً پايدار باقي بماند.محدوديت ساخت وساز در حوزه سكونت نبايد مانعي براي كيفي سازي اين بخش باشد و نوسازي بافت هاي فرسوده، از جمله اولويت هاي طرح جامع به شمار مي رود.طرح جامع از سويي قرار است پيش بيني توسعه كاربري هاي عمومي، خدماتي و اقتصادي به ويژه در جنوب شهر را انجام دهد و از سوي ديگر از كاهش تراكم ساخت و ساز در حوزه هاي مسكوني سخن مي گويد؛ به همين خاطر تنها راه حل توسعه كاربري هاي عمومي، خدماتي و اقتصادي، به ويژه در جنوب شهر، آزادكردن زمين براي اختصاص به اين كاربري ها از طريق به ارتفاع بردن ساختمان هاي مسكوني و افزايش تراكم(در همان منطقه يا انتقال آن به نقاطي با تراكم كمتر و در نتيجه افزايش تراكم آن منطقه) است.

شهرآرا
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |