هايدگر و پرسش ازمعناي تفكر
عليرضاجاويد
معناي تفكر چيست؟،مارتين هايدگر، ترجمه فرهاد سلمانيان، نشر مركز ، چاپ اول 1385.
كتاب معناي تفكر چيست؟ جزء آثار فلسفي هايدگر متأخر محسوب مي شود و در واقع نوعي آسيب شناسي تفكر، يادآوري ساحت وجودي انسان و كيفيت تفكر در زندگي امروز او در زمانه انديشه برانگيز ماست. هايدگر معتقد است كه انسان امروزي بيش از هر چيز به تصور سطحي از امور اكتفا مي كند و به معناي واقعي كلمه فكر نمي كند و البته بايد با وجود تفكر گريزي امروز، خود را در راه تفكر قرار دهد. كتاب معناي تفكر چيست؟ از چهار فصل تشكيل شده است.
سرحلقه تجربه گرايان
راسل، ديو رابينسون - جودي گراوز، ترجمه پونه، نشر پژوهش دانش با همكاري نشر و پژوهش شيرازه، چاپ اول 1385 .
بي ترديد برتراند راسل مسير فلسفه غرب را تغيير داد. زيرا پيشگام تحليل منطقي بود و به شيوه سرسختانه اي از تجربه گرايي دفاع مي كرد. راسل، با مسائل دشواري همچون چگونگي كاركرد ذهن، شيوه تجربه كردن جهان پيرامون، ذات واقعي معناي كلمات و جملات دست و پنجه نرم كرد و از اين طريق ابزارهاي علمي و فلسفي ارزشمندي براي ما به ارمغان آورد.
در باب فلسفه تاريخ
مفهوم كلي تاريخ، آر. جي. كالينگوود، ترجمه علي اكبر مهديان، نشر اختران، چاپ اول 1385 ، 5500 تومان.
اين كتاب رساله اي است در باب فلسفه تاريخ. به عقيده كالينگوود، فلسفه باريك انديشي است. ذهن فلسفي صرفاً به موضوع نمي انديشد، بلكه هميشه ضمن انديشيدن به هر موضوعي، به انديشيدن خودش درباره آن نيز مي انديشد. به اين ترتيب شايد فلسفه را بتوان انديشه درجه دوم، انديشه درباره انديشه، خواند. اما در فلسفه تاريخ، فيلسوف بايد درباره ذهن مورخ بينديشد، ولي در اين كار عمل روان شناس را تكرار نمي كند، زيرا براي او انديشه مورخ مجموعه اي از پديده هاي ذهني نيست، بلكه يك نظام معرفتي است.