سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۵
ليگ قهرمانان اروپا
۷ تيم در انتظار صعود
006969.jpg
حسن حيدري
هفته پنجم آغاز مي شود، ليگ قهرمانان به فوتبال اروپا رونق تازه اي بخشيده  است تا بار ديگر قدرت هاي برتر اين قاره مقابل هم صف آرايي كنند.
در حال حاضر در بيشتر گروه ها چهره دو تيم صعود كننده به مرحله بعدي مشخص شده است و تيم هاي سوم نيز در تلاش هستند به رقابت هاي جام يوفا راه يابند.
در تصميم گيري سال هاي اخير، يوفا به دليل اينكه بازي هاي جام يوفا با حضور تيم هاي سرشناس به ارزشهاي بالاتري دست پيدا كند، بعد از پايان مرحله مقدماتي ليگ قهرمانان اروپا تيم هاي اول و دوم به مرحله يك هشتم نهايي و تمامي تيم هاي سوم گروه هاي 8گانه نيز به جام يوفا صعود مي كنند.
اين هفته طي امشب و فردا شب بازي هاي جذاب و ديدني در ليگ قهرمانان برگزار مي شود.
در حال حاضر تيم هاي چلسي، بايرن مونيخ، ليورپول، آيندهوون، والنسيا، رم، ليون، رئال مادريد، ميلان به مرحله يك هشتم نهايي راه يافته اند و نبرد براي شناخت 7 تيم ديگر همچنان ادامه دارد.
انتقام رئال مادريد از فرانسوي ها
جذاب ترين بازي امشب جنبه انتقامي دارد و در سانتياگوبرنابئو، رئال مادريد براي جبران شكست تحقيرآميز در ژرلان به مصاف ليون فرانسه مي رود.
ليون در حال حاضر با 12 امتياز در صدر جدول گروه E قرار دارد. اين تيم فرانسوي در بازي رفت با دو گل تياگو و فرد، رئال مادريد را شكست داده بود تا آغاز درخشاني در ليگ قهرمانان داشته باشد. ليون هنوز در ليگ قهرمانان شكست نخورده و همچنين در 360 دقيقه دروازه اش بسته مانده است. ليون به نظر مي رسد با توجه به صعودش به مرحله بعدي در اين بازي به نفرات كليدي خود استراحت دهد تا براي بازي هاي مرحله يك هشتم نهايي دچار مصدوميت يا محروميت احتمالي نشوند.
رئال مادريد، قهرمان افسانه اي اين بازي ها اگرچه در دور رفت قدرتمند ظاهر نشد، اما به تدريج به شرايط آرماني نزديك شده و در حال حاضر به استانداردهاي واقعي خود نزديك شده است. اين بازي براي رئال مادريد مي تواند آزمايش خوبي باشد تا در دور بعدي با آمادگي بهتري به مصاف رقبا برود.
فابيوكاپلو درباره اين بازي گفت: ما براي اينكه به عنوان سرگروه به دور بعدي صعود كنيم قصد داريم باتمام قوا به مصاف ليون برويم. در اين بازي رئال با تغيير سيستم خود به سه مهاجم با نيستلروي، رائول گونزالس و روبينيو به سمت دفاع ليون يورش مي برد تا طلسم دروازه ليون را بعد از گذشت 4 بازي بشكند. در بازي ديگر اين گروه استه وابخارست در خانه
ميزبان ديناموكيف است. در صورت پيروزي استه وا در اين بازي، رومانيايي ها به جام يوفا راه خواهند يافت.
سلتيك در آستانه صعود
منچستر يونايتد بعد از شكست يك بر صفر مقابل كپنهاگن چهره نااميد كننده اي را در ليگ قهرمانان از خود به جاي گذاشت. در اين گروه به واسطه فاصله نزديك امتيازي هر 4 تيم هنوز چهره تيم هاي صعود كننده در پرده ابهام قرار دارد.
امشب در گلاسكو، سلتيك ميزبان منچستر يونايتد است. در بازي رفت سلتيك اگر چه سه بر دو مغلوب منچستر شد، اما در طول بازي پابه پاي منچستر يونايتد نبرد برابري را در ميدان مبارزه از خود نشان داد. سلتيك در يازده بازي خانگي خود تا كنون 8 بار به پيروزي رسيده است و در دو بازي قبلي خود در اين جام كه در ورزشگاه سلتيك پارك برگزار شده هنوز شكست نخورده است.
سلتيك اگر بتواند در اين بازي به برتري برسد راه صعودش به مرحله يك هشتم نهايي هموار خواهد شد.
تيم سلتيك تا كنون 6 بار با تيم هاي انگليسي در خانه و در رقابت هاي اروپايي مصاف داده است كه در 3 بازي آن به پيروزي رسيده 2 بازي با نتيجه مساوي خاتمه يافته و تنها يك بار شكست خورده است كه مربوط به شكست يك بر صفر در جام يوفا مقابل بلكبرن مي باشد كه به سال 2003 برمي گردد.
در بازي ديگر، اين گروه در ليسبون، بنفيكا ميزبان كپنهاگن دانمارك است. اين دو تيم با توجه به امتيازهاي برابر در جدول هنوز شانس صعود به دور بعدي را دارند. ديدار رفت اين دو تيم در دانمارك با تساوي بدون گل خاتمه يافته بود.
در حال حاضر منچستر يونايتد با 9، سلتيك گلاسكو با 6 و بنفيكا و كپنهاگن با 4 امتياز در مكان هاي اول تا چهارم جدول گروه F قرار دارند.
به نظر مي رسد گره كور با انجام بازي هاي امشب باز شود.
نزول آرسنال
در گروه G جنگ قدرت بين تيم هاي زسكامسكو، آرسنال و پورتو براي راهيابي به مرحله بعدي با شدت بيشتري دنبال مي شود.
آرسنال در دومين بازي متوالي خانگي در ورزشگاه امارات ميزبان هامبورگ است. اين تيم آلماني به دنبال عملكرد ضعيفش از دور رقابت ها حذف شده تا آرسنال بدون اضطراب به مصاف حريف برود. در بازي رفت مردان آرسن ونگر هامبورگ را در خانه خود دو بر يك شكست دادند. آرسنال در بازي هاي اخير خود به رغم حضور تيري آنري يكي از بهترين مهاجمان حال حاضر دنيا با مشكل گلزني مواجه شده اين تيم در دو بازي قبلي خود نه تنها نتايج دور از انتظاري را كسب كرده، بلكه گلي نيز به ثمر نرسانده است.
يك شكست يك بر صفر، يك تساوي بدون گل در دو بازي رفت و برگشت مقابل زسكامسكو روند مثبت آرسنال را با اختلال مواجه ساخت. در بازي ديگر اين گروه زسكامسكو در روسيه به مصاف پورتو پرتغال مي رود. زسكا به رهبري والري كازوف در حال حاضر با 8 امتياز در صدر گروه G قرار دارد. زسكا در سال 2005 موفق شد فاتح جام يوفا شود و از همان سال آنها چهره برجسته اي را در اروپا به نمايش گذاشتند.
زسكا در دو بازي خانگي خود در استاديوم لوكوموتيو به دو پيروزي دست يافته است. در جدول گروه G تيم هاي آرسنال و پورتو هر كدام با 7 امتياز در مكان هاي بعدي قرار دارند.
ميلان آسوده خاطر
ميلان قدرت برتر فوتبال ايتاليا در گروه H تمامي تيم ها را تحت الشعاع خود قرار داده است. اين تيم با سه پيروزي و يك تساوي با 10 امتياز در صدر جدول گروه قرار دارد و صعودش به دور بعدي قطعي است.
آث ميلان تا كنون 6 بار فاتح اين جام شده كه آخرين آن مربوط به 2003 مي شود. ميلان بعد از پيروزي درخشان چهار بر يك مقابل اندرلشت كه با هت تريك كاكا برزيلي توام بود صعودش را به دور بعدي قطعي كرد.ميلان امشب در آتن پايتخت باستاني اروپا به مصاف تيم ااك آتن مي رود. يوناني ها هنوز شانس صعود به دور بعدي را دارند و به همين منظور با تمام قوا به جنگ تيم ايتاليايي خواهند رفت. ميلان در جوزپه مه آتزا سه بر صفر ااك يونان را در ديدار رفت شكست داده بود.
ليل فرانسه سومين نماينده اين كشور در ليگ قهرمانان اگر بتواند امشب از سد اندرلشت عبور كند شانس صعودش به دور بعدي پررنگ  مي شود. ليل در جدول با 5 امتياز و يك امتياز بيشتر نسبت به ااك يونان در مكان دوم جدول قرار دارد و در صورت موفقيت در اين بازي حساس به افتخاري بزرگ در تاريخ ورزشي اش نائل خواهد شد.
كلوديو پوئل، مربي 45 ساله ليل در اين باره مي گويد: اين بازي براي ما بسيار مهم و ارزشمند است، زيرا در صورت شكست دادن حريف احتمال صعود ما به دور بعدي افزايش مي يابد. بازيكنان ما در اين بازي نبايد مرتكب كوچكترين اشتباهي شوند، زيرا ممكن است در مقابل اين اشتباه، تيم تاوان سنگيني را بپردازد.
وي در ادامه گفت:تيم ما در شرايط بسيار خوبي قرار دارد و اميدوارم بازيكنان در اين بازي خواسته هاي مرا در زمين پياده كنند تا به موفقيت برسيم.
اندرلشت در حال حاضر تنها با 2 امتياز در قعر جدول ايستاده و بخت زيادي براي صعود ندارد.
بارسلونا در بحران
بازي هاي گروه هاي D و A,B,C چهارشنبه شب برگزار مي شود. بارسلونا در گروه A بعد از اينكه در آخرين دقايق ديدار با چلسي پيروزي را با تساوي عوض كرد اوضاعش در اين گروه بحراني شد. بارسلوني ها كه خود امشب در صوفيه به مصاف لفسكي صوفيه مي روند اميدوار هستند تا در بازي همزمان چلسي در بندر برمن تيم فوتبال اين شهر را شكست دهد تا بتواند اختلاف امتياز خود را با برمن جبران كند.
چلسي در گروه A با 10 امتياز بدون دغدغه در صدر جدول قرار دارد. چلسي هنوز در ليگ قهرمانان شكست نخورده است و بعيد به نظر مي رسد اين تيم در آلمان ناكام شود.
ماركوس شاف، سرمربي وردربرمن در اين باره مي گويد: اين آخرين فرصت ما براي رسيدن به كسب يك پيروزي بزرگ است تا بتوانيم به دور دوم صعود كنيم. بازي آخر ما در بارسلوناست و نبايد سرنوشت خود را به آن بازي موكول كنيم، زيرا بارسلونا هم شانس صعود دارد. در گروه A بعد از چلسي تيم وردربرمن با 7 امتياز و بارسلونا با 5 امتياز در مكان هاي اول تا سوم قرار دارند.
در اين گروه لفسكي صوفيه با 4 شكست و 13 گل خورده بدون امتياز در قعر جدول اين گروه ايستاده است.
سفر بايرن مونيخ به سيبري
بايرن مونيخ به نظر مي رسيد بعد از پيروزي خارج از خانه مقابل اسپورتينگ اين نتيجه را در خانه تكرار كند، اما بعداز سه پيروزي متوالي اين تيم در آرنا آليانز با تساوي بدون گل متوقف شد.
البته اين تساوي تأثير منفي در اين تيم نداشت و بايرن با 10 امتياز صعودش به دور بعدي قطعي شد.
بايرن مونيخ فردا شب در سرماي كشنده مسكو ميهمان اسپارتاك مسكو است كه در 4 بازي قبلي تنها يك امتياز به دست آورده است.
در اين بازي شواين اشتاينگر بعد از محروميت يك جلسه اي اش دو باره به تركيب اصلي بايرن مونيخ در خط مياني برمي گردد.
در گروه B تيم هاي اينترميلان و اسپورتينگ ليسبون در جوزپه مه آتزا به ميدان مي روند. اين بازي براي دو تيم حكم مرگ و زندگي را دارد، زيرا در صورت پيروزي هر يك از دو تيم، احتمال حذف تيم ديگر افزايش مي يابد. در بازي رفت اسپورتينگ ليسبون در خانه با يك گل از سد تيم ايتاليايي گذشته بود. در حال حاضر اينترميلان با 6 و اسپورتينگ ليسبون با 5 امتياز در مكان هاي دوم و سوم جدول قرار دارند. اسپورتينگ ليسبون تا كنون 10 بار با تيم هاي ايتاليايي در رقابت هاي اروپايي روبه رو شده است كه در 7 بازي آن شكست خورده است.
صعود بدون دردسر ليورپول و آيندهوون
در گروه C تيم هاي ليورپول و آيندهوون هلند هر كدام با 10 امتياز قاطعانه به مرحله يك هشتم نهايي راه يافته اند و بازي هاي باقي مانده آنها جنبه تشريفاتي دارد.
فردا شب بوردو در فرانسه با گالاتاسراي ديدار مي كند و ليورپول نيز در آنفيلد ميزبان آيندهوون است. اين بازي از جنبه سرگروهي براي دو تيم حائز اهميت است.تيم هاي والنسيا و رم نيز از هم اكنون در انديشه بازي هاي مرحله يك هشتم نهايي هستند. والنسيا نايب قهرمان دو دوره ليگ قهرمانان اروپا در حال حاضر با 10 امتياز پيشتاز اين گروه است و فردا شب در مستايا ميزبان المپياكوس يونان است.
والنسيا در بازي رفت با نتيجه چهار بر دو تيم يوناني را در هم كوبيده بود و اكنون در انتظار پيروزي ديگري است. در اين بازي فرناندو مورينتس و ديويد ويلا دو مهاجم برجسته اسپانيا در خط حمله اين تيم بازي خواهند كرد. مورينتس با به ثمر رساندن 4 گل در ليگ قهرمانان در رتبه دوم اين جدول قرار دارد.
دروگبا از چلسي و كاكا از آث ميلان هر دو با 5 گل پيشتاز هستند. در بازي ديگر اين گروه در شهر دونتسك اوكراين تيم شاختار به مصاف آث رم مي رود. تيم تحت رهبري اسپالتي درحال حاضر با 7 امتياز در مكان دوم جدول قرار دارد.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |