براساس يك نظرسنجي بيش از 50 درصد افراد از اتوبوس استفاده نمي كنند
حمل و نقل عمومي در سراشيبي
|
|
گروه شهري-حمل و نقل عمومي و لزوم استفاده از آن در تهران، بسيار حائز اهميت است. تهران با داشتن بيش از 8 ميليون جمعيت و 25 ميليون سفر شهري در هر روز، يكي از پرتردد ترين شهرهاي جهان است. بديهي است كه براي ساماندهي شبكه حمل و نقل و تسهيل ترافيكي شهر تهران، لازم است تا شبكه اي گسترده و پويا بتواند به شهروندان تهراني خدمات رساني كند. اما براساس آمارهاي منتشره با وجود آنكه تهران داراي شبكه هاي متعدد حمل و نقل عمومي است، هنوز موفقيت چنداني در حمل و نقل عمومي بدست نياورده است. در سال هاي گذشته با توجه به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي(اتوبوس ها و ميني بوس ها) و گسترش خطوط خدمات رساني آنها و همچنين ساماندهي تاكسي هاي پايتخت و در كنار آن حضور تعداد زيادي از خودروهاي شخصي كه به عنوان مسافركش ها در شبكه حمل و نقل به صورت خودجوش در حال فعاليتند، مترو (قطارهاي شهري) شروع به كار كرده است و هر چند اندك از ترافيك پايتخت را ساماندهي مي كند.
اين در حالي است كه هنوز پايتخت از كمبود شبكه اي كه بتواند حمل و نقل تهران را به نحو گسترده پوشش دهد، رنج مي برد و بسياري از شهروندان نيز به دليل نبود يك سيستم جامع در نظام حمل و نقل پايتخت مجبور به استفاده از خودروهاي شخصي اند. شايد توجه به سخنان فرمانده پليس راهور تهران كه يكي از معضلات تهران را وجود خودروهاي تك سرنشين مي داند، ما را به اين واقعيت برساند كه ناكارآمدي يا مشكل حمل و نقل تهران، به دليل نبود يك سيستم جامع است تا اين شهر هشت ميليون نفري را به نحو كاملي پوشش دهد.
واقعيت هاي انكارناپذير
طول معابر تهران (اعم از معابر بزرگراهي و شرياني) در حدود 2500 كيلومتر است و اين اندازه معابر شهر 707كيلومتر مربعي تهران را دچار مشكل كرده است. اگر بخواهيم لزوم حمل و نقل مناسب براي 8 ميليون نفر را در اين شبكه ساماندهي كنيم، ناگزير از پيش بيني تردد هاي ويژه با اعمال قانون هاي بازدارنده هستيم.
يكي از مهم ترين اين شيوه ها، احداث خطوط ويژه بزرگراهي است. با احتساب سرعت 8كيلومتري اتوبوس ها در حال حاضر كه در شبكه حمل و نقل فعالند و لزوم رسيدن به سرعت 25 كيلومتر در ساعت براي پويايي و كارايي بيشتر، شهر تهران نيازمند 200كيلومتر خط ويژه بزرگراهي است.
شايد با اين اتفاق بتوان شبكه حمل و نقل عمومي شهر تهران را اندكي با تغيير و تحول بيشتر روبه رو كرد و امكان استفاده شهروندان از آن را فراهم آورد، چرا كه براساس آمار و نگاهي به نظرسنجي هاي به عمل آمده، يكي از بزرگترين مشكلات شبكه حمل و نقل عمومي پايتخت از نظر مردم، نداشتن سرعت كافي ناوگان اتوبوسراني عمومي است. از سويي تا هنگامي كه فرهنگ استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومي دچار تغيير نشود و آنان همچنان براي تردد در شهر از وسايل نقليه شخصي استفاده كنند، مسلماً تهران سايه سنگين راهبندان را همچنان بر خود احساس خواهد كرد.بنابراين، اين تغيير دوسويه شايد بتواند مشكل شهر در حوزه ترافيك را حل كند.
نگاهي به يك نظرسنجي پيرامون استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومي و ناوگان اتوبوسراني شايد در بردارنده واقعيت هايي باشد كه مشكلات ترافيكي تهران را رقم زده است و با توجه بر آنان بتوان گامي مؤثر در حل آن برداشت.
يك اتفاق ساده
اين نظرسنجي در يك جامعه آماري 201 نفري انجام شده و نحوه انتخاب آنان نيز تصادفي بوده است. نظرسنجي به روش پيمايشي و با استفاده از مصاحبه تلفني انجام شده و نمونه گيري به صورت تصادفي بوده است. با وجود اين با توجه به تعداد افرادي كه مورد پرسش قرار گرفته اند، نمي توان با ضريب اطمينان بالا نتايج اين تحقيق را به مردم تهران تعميم داد. اما مي توان به عنوان يك يافته بر داده ها و اطلاعات بدست آمده از آن به عنوان يك مبنا تكيه كرد و ارزيابي هر چند موردي از سيستم حمل و نقل عمومي و به ويژه اتوبوس به دست آورد.اكثريت شركت كنندگان در اين نظرسنجي زن بوده اند. در حدود 2/60 درصد پاسخگويان به اين نظرسنجي زن بوده اند و 8/39 درصدشان را نيز مردان تشكيل داده اند. از نظرسني نيز تنها 6/7 درصد از پاسخگويان زير 20 سال بوده اند و بيشترين درصد پاسخگويان، افرادي بوده اند كه بين 20 تا 30 سال داشته اند و افرادي كه در سنين 30 تا 40 سال بوده اند، 3/28 درصد از پاسخگويان را تشكيل مي دهند و تنها 6/17 درصد پاسخگويان بين 40 تا 50 سال داشته اند و در حدود 6/7 نيز بين 50 تا 60 سال و همين تعداد نيز پاسخگويان بالاي 60 سال را تشكيل داده اند.
سطح تحصيلات پاسخگويان نيز در اين تحقيق بسيار حائز اهميت دانسته شده و براساس آمار به دست آمده بيشترين تعداد پاسخگويان داراي ديپلم و كمترين درصد پاسخگويان بي سواد بوده اند. 8/77 درصد از كل پاسخگويان داراي مدرك ديپلم و بالاتر بوده اند و تنها 2/22 درصد نيز زير ديپلم بوده اند.
مروري بر يافته ها
براساس اين پژوهش 5/60 درصد از افراد شركت كننده در اين نظرسنجي از وسايل نقليه عمومي استفاده مي كنند و 5/39 درصد از آنها نيز با وسايل شخصي فردي در سطح شهر تهران تردد مي كنند. 3/61 درصد از آنها با اتوبوس مسافرت مي كنند و تنها 7/38 درصد از آنها با وسايلي نظير تاكسي يا مسافركش شخصي و يا با مترو مسافرت مي كنند.
از افرادي كه در اين نظرسنجي شركت كرده اند و از اتوبوس به عنوان وسيله حمل و نقل استفاده نكرده اند، دليل عدم استفاده پرسيده شد. دلايل عدم استفاده پاسخگويان از اتوبوس، بدين شرح است:
۵۰ درصد از افرادي كه از اتوبوس استفاده نمي كنند به دليل كمبود تعداد اتوبوس ها و شلوغي آنهاست. 5/17 درصد از افراد به دليل اتلاف وقت و عدم دقت در سرويس دهي اتوبوس ها از آن استفاده نمي كنند.
۱۴ درصد از افراد نيز به خاطر نبودن خط اتوبوس در مسيرشان امكان استفاده از آن را ندارند و 3/10 درصد از افراد نيز سرعت پايين اتوبوس ها و فرسودگي شان را دليلي مي دانند تا از آن استفاده نكنند و برخي ديگر از افراد نيز به دليل كهولت سن از استفاده از اتوبوس براي حمل و نقل درون شهري منصرف شده اند.
از افرادي كه در اين نظرسنجي شركت كرده اند، از مزاياي اتوبوس ها نيز پرسيده شده است. بيش از 9/43درصد از افراد يكي از مهم ترين مزاياي اتوبوس ها را ارزان بودن آنها مي دانند. 4/11 درصد از افراد نيز آنها را در كاهش ترافيك بسيار مؤثر مي دانند و در حدود 8/15 درصد پاسخگويان نيز استفاده از مسير خط ويژه را داراي اهميت دانسته و 14 درصد آنها امنيت اتوبوس ها را مهم تلقي مي كنند و برآن تأكيد دارند. در حدود 3/4 درصد از پاسخگويان نيز به مسايلي ديگر به عنوان مزيت اشاره مي كنند.
اما مهم ترين يافته از اين پژوهش پيشنهادهايي است كه افراد شركت كننده در اين نظرسنجي براي بهبود خطوط اتوبوسراني مطرح مي كنند.
۵/۶۷ درصد از افراد شركت كننده در نظرسنجي، يكي از مهم ترين عواملي كه در بهبود نحوه خدمات رساني اتوبوس ها و ترغيب بيشتر مردم براي استفاده از آن را افزايش تعداد اتوبوس مي دانند. بيشترين تعداد افراد كه در حدود 5/67 درصد را تشكيل مي دهند، بر افزايش تعداد اتوبوس ها به عنوان يك پيشنهاد تأكيد دارند. 5/7 درصد از افراد نيز ايجاد خطوط بيشتر را راهكاري مناسب در ارايه خدمات اتوبوسراني تهران مي دانند. همچنين 6/5 درصد نيز افزايش خط ويژه را عاملي مهم مي دانند و نيز 3/11 درصد هم افزايش امكانات را دليلي بر ترغيب شهروندان براي استفاده بيشتر از اتوبوس ها عنوان مي كنند.
|