شنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۵
گفت وگو با مصطفي كريمي رئيس فدراسيون دووميداني
ضرورت توسعه ورزش مادر
حسن حيدري
عكس: عليرضا بني علي
007356.jpg
ورزش دووميداني با قدمتي 3هزارساله، يكي از رشته هاي پرهيجان، جذاب و پرتماشاگر در دنيا به شمار مي رود. در رقابت هاي بزرگ المپيك، اين رشته ورزشي رونقي ديگر به بازي ها مي دهد و علاقه مندان زيادي را براي تماشا به روي سكوها ميخكوب مي كند. گسترش اين رشته ورزشي در دنيا به حدي است كه حتي در تورنمنت هاي بين المللي نيز استقبال خيره كننده اي از آن مي شود.
كشورهاي پيشرفته در ورزش دنيا به واسطه تعدد مدال در اين رشته، با سرمايه گذاري كلان سعي در جذب استعدادهاي اين رشته دارند تا بتوانند در ميادين بين المللي به عناوين مختلف دست پيدا كنند. علي رغم تمام جذابيت هاي اين رشته در كشورمان، ورزش دووميداني از استقبال عمومي برخوردار نبوده و از سوي سازمان تربيت بدني نيز تاكنون حمايت درستي از اين رشته نمي شده است.
وقتي كه توسط احسان حدادي پرتابگر وزنه  كشورمان دووميداني ايران به دروازه هاي جهاني نزديك شد، نگرش مسئولين ورزش كشور نسبت به اين رشته تغيير كرد و با نگاه ويژه اي سعي در بسترسازي مناسب براي موفقيت دووميداني در عرصه هاي بين المللي آغاز شد.
مصطفي كريمي - رئيس جديد فدراسيون دووميداني- آخرين برنامه هاي اين فدراسيون را در اين گفت وگو بيان كرده كه مي خوانيد:
* چگونه به ورزش دووميداني گرايش پيدا كرديد؟
- در زادگاهم لرستان كه يكي از مناطق پر استعداد ورزش دووميداني مي باشد از نوجواني با حضور در بازي هاي محلي كه به رشته هاي پرتابي در دووميداني شباهت زيادي داشت شركت مي كردم و به تدريج در اين زمينه به رشته پرتاب نيزه علاقه مند شدم. بعدها طي سال هاي 51 تا 66 در رشته پرتاب نيزه ركورددار ايران بودم و در مسابقات برون مرزي بسياري نيز شركت كردم.
* تا چه مقطعي تحصيلات خود را ادامه داديد؟
- رشته تحصيلي ام در دانشگاه تربيت بدني بود و مدرك فوق ليسانس اين رشته را اخذ كردم.
* پيش از اين كه در فدراسيون دووميداني مشغول به كار شويد چه سمت هايي را در سازمان تربيت بدني داشتيد؟
- از سال 59 فعاليتم را به عنوان مدير كل تربيت بدني استان هاي لرستان و همدان آغاز كردم. بين سال هاي 77 تا 81 نيز نايب رئيس فدراسيون دووميداني بودم و بين سال هاي 81 تا 83 مجدداً به عنوان مدير كل تربيت بدني استان لرستان به فعاليت خود ادامه دادم.
* در خانواده شما ورزشكاران ديگري نيز در سطح قهرماني فعاليت مي كردند؟
- برادر بزرگم قهرمان كشتي و برادر كوچكم قهرمان ايران در پرتاب نيزه بود.
* ركورد شما در پرتاب نيزه چقدر بود؟
- 70متر و 31سانتي متر كه بين سال هاي 54 تا 67 دست نخورده مانده بود.
* دووميداني يكي از رشته هاي پرمدال در جهان است ولي متأسفانه در كشور ما به آن توجه كافي نمي شود. دليل آن را بيان كنيد؟
- به دووميداني توجه مي شود اما در شأن دووميداني به آن توجه نمي شود. خيلي ها فكر مي كنند دووميداني رشته كم خرجي است اما بر خلاف تصور، يكي از پرخرج ترين رشته هاي ورزشي به شمار مي رود. براي ساخت پيست هاي تارتان و خريد وسائل، بايد هزينه هاي بسيار سنگيني را متحمل شد.
* چگونه مي توان در اين رشته به موفقيت رسيد؟
- در وضعيت جديد با توجه به نگاه ويژه رياست سازمان تربيت بدني در اجراي پروژه هاي عمراني در دووميداني قرار است تا پايان سال ۸۶ در كليه استان هاي كشور به تناسب آب و هواي آن، يك پيست تارتان با يك سالن سرپوشيده احداث شود كه اين امر زمينه تحول اساسي را در دووميداني فراهم مي كند و موفقيت بزرگي براي سازمان تربيت بدني و فدراسيون ما به حساب مي آيد.با قراردادن اين اماكن به هيأت هاي استان ها ورزشكاران دووميداني به راحتي مي توانند در هر استان به فعاليت  خود ادامه دهند. بعد از پايان اين پروژه ها بايد از نظر نرم افزاري نيز قوي  شويم و با سازماندهي نيروهاي انساني در قالب كميته هاي ورزشي، فعاليت هاي خود را گسترده تر كنيم.
* در زمينه استعداديابي، فدراسيون دووميداني چه اقداماتي را صورت داده است؟
- كميته استعداديابي ما از 6ماه پيش فعاليت خود را آغاز كرده و با امضاي تفاهم نامه هايي با هيأت هاي استان ها از آنها براي شناخت استعدادها در سطح كشور كمك مي گيريم. هدف ما از اين كار اين است كه با سرمايه گذاري روي نونهالان، از هم اكنون پشتوانه سازي را براي سال هاي آينده داشته باشيم تا در رشته هاي مختلف 5 تا 6 ورزشكار خوب داشته باشيم. اين كار، خاصيت ديگري نيز دارد كه آن مربوط به ازركودخارج كردن هيأت هاي استان هاست كه با اين امر آنها نيز با انگيزه و فعاليت بيشتري به كار ادامه مي دهند تا راندمان كاري آنها نيز بالا رود.
در حال حاضر كميته استعداديابي ما متشكل از دكتر معتمدي(مسئول كميته)، دكتر عليجاني، دكتر آشتياني و دكتر داداشي است. اين كميته در حال حاضر ركوردهاي ورزشكاران ايران را از 13 تا 20 سال قبل استخراج كرده اند.
همچنين در تفاهم نامه اي كه با هيأت هاي استان ها به امضاء رسانده ايم، هر ورزشكاري كه بتواند به ركورد كشوري دست يابد، پاداش ويژه و به مربي او حقوق ماهانه پرداخت خواهد شد.
* در اين زمينه سازمان تربيت بدني نيز به فدراسيون دووميداني كمكي مي كند؟
- سازمان تربيت بدني به تازگي براي ورزشكاران رشته هاي پايه كه دووميداني نيز جزو آن است علاوه بر پاداش هاي مقرر، پاداش ويژه اي را در نظر گرفته  تا ورزشكاران با انگيزه بيشتري به فعاليت خود ادامه دهند.
اين پاداش ويژه 50ميليون براي مدال جهاني، 20ميليون براي ركورد آسيايي و 5ميليون براي ركورد كشوري است.
* آيا فدراسيون دووميداني در حال حاضر از ورزشكاران اين رشته حمايت مي كند تا آنها بتوانند به راحتي به فعاليت خود ادامه دهند؟
- بله! در حال حاضر 70 نفر از ورزشكاران و مربيان از فدراسيون دووميداني حقوق دريافت مي كنند كه بالاترين آن به احسان حدادي تعلق دارد.
* براي اين كه بتوانيم ورزشكاران بيشتري را مثل حدادي پرورش دهيم بايد چه راهكارهايي را در پيش بگيريم؟
- بايد براي كشف اين استعداد ها برنامه 5ساله اي را تدوين كنيم كه در هر رشته 5ورزشكار هم طراز داشته باشيم. يكي از مشكلات ما در حال حاضر اين است كه در اين نوع رشته ها با نفرات كمتري كار مي كنيم و بايد در اين زمينه نيز به استعداديابي بپردازيم.
* بودجه فدراسيون در حال حاضر چقدر است؟
- اين بودجه از 450ميليون تومان در سال به 5/1ميليارد تومان افزايش يافته اما مشكل ما بحث بودجه نيست زيرا اگر به شما 10ميليارد تومان بدهند ولي شما نتوانيد آن را در بخش هاي مهم و اساسي به مصرف برسانيد سودي براي دووميداني در بر ندارد. به طور مثال، طرح استعداديابي ما در سال، 500ميليون تومان هزينه در بر دارد.
* در بازي هاي آسيايي دوحه چه نتيجه اي را پيش بيني مي كنيد؟
- در حال حاضر تيم دووميداني در بهترين شرايط قرار دارد و قول مي دهم كه بهترين نتيجه را بعد از انقلاب به دست آورد.
* تيم دووميداني در چه مواردي در دوحه حضور پيدا مي كند؟
- تيم دووميداني ما با تركيب عباس صميمي و احسان حدادي(پرتاب ديسك) رضا بوعذار(400 متر)، افشين دانرحمادي(پرش سه گام) سجاد مرادي(1500متر) احسان مهاجر شجاعي(800متر) روح الله عسگري(110متر با مانع)، مينا پورسيفي(800 و 1500 متر)، ليلا ابراهيمي و مريم طوسي(200 و 400 متر) مهدي شاهرخي(پرتاب وزنه)، هادي سپهرزاد(ده گانه) محسن رباني(پرش با نيزه) و محمد ارزنده(پرش طول) به رقابت هاي آسيايي دوحه اعزام مي شوند.
* نظر شما در انتخاب مربيان خارجي براي تيم ملي چيست؟
- اين بحث بايد با دقت مورد بررسي قرار گيرد. ما همواره مربيان داخلي را مد نظر داشته ايم و با تلفيقي از مربيان داخلي و خارجي، تيم هاي ملي را هدايت كرده ايم.
ورزشكاران ايراني همواره بچه هاي حساسي هستند و به مربيان خودشان علاقه مند هستند اما اين تفكر، حرفه اي نيست. بايد مربيان داخلي را از نظر سطح دانش ارتقاء دهيم و در كنار آن، مربيان خارجي را هم بياوريم. براي حضور اين مربيان هم بايد نكات مهمي مدنظر قرار گرفته شود كه مهمترين آن اين است كه مربي اي بياوريم كه هم سطح ورزشكاران ما باشد؛ به اين معني كه اگر ركورد ورزشكار پرتاب وزنه 50/18 تا 20متر است، مربي اي نياوريم كه براي ركورد 24متر تلاش كند زيرا براي رسيدن به آن ركورد بايد زمان زيادي را صرف كنيم.
* در حال حاضر تناسب مربيان در تيم ملي چگونه است؟
- در حال حاضر 6 مربي خارجي و 20 مربي داخلي براي تيم ملي فعاليت مي كنند كه تناسب بسيار خوبي است. مربيان داخلي ما بايد در كنار خارجي ها سطح دانش خود را ارتقا دهند تا بتوانند در اين زمينه پيشرفت داشته باشند.
* چرا از مربيان طراز اول دنيا استفاده نمي كنيد؟
- فدراسيون در اين زمينه مشكلاتي را در ارتباط با همكاري با كشورهاي سطح بالاي دووميداني دارد. البته در حال حاضر 2 مربي از روسيه كه در رشته دووميداني يكي از قدرت هاي دنيا به حساب مي آيد، يك مربي از بلاروس و 2 مربي از اوكراين با فدراسيون كار مي كنند.در اين زمينه همكاري كشورهاي اروپاي شرقي بهتر از كشورهاي غربي مي باشد.
* از نظر مدالي در دوحه در چه رشته هايي شانس مدال داريم؟
- در پرتاب ديسك، ده گانه، 1500متر، 110متر و 400متر بخت كسب مدال داريم.
* در بخش بانوان چه نتيجه اي را پيش بيني مي كنيد؟
- ما از آنها انتظار مدال نداريم و اگر آنها بتوانند بين 8 نفر باشند براي ما قابل قبول است.
* براي المپيك 2008 چين چه برنامه اي را در نظر گرفته ايد؟
- در اين رابطه ما برنامه هاي خود را به كميته  ملي المپيك ارائه داده ايم. البته بايد واقع بين باشيم؛ انتظار ما در مورد بازي هاي آسيايي با المپيك بسيار متفاوت است.
اگر بتوانيم براي المپيك 2008 پكن 4 ركورد ورودي به دست بياوريم كار بزرگي را انجام داده ايم و اين اتفاق براي اولين بار در دووميداني رخ مي دهد. اين كار بسيار ارزشمند است. فاصله دووميداني ما با دنيا بسيار زياد است و ورزشكاران ما براي كسب تجربه به چين خواهند رفت.
* همه ساله در بيشتر كشورهاي دنيا رقابت هاي جايزه بزرگ برگزار مي شود؛ ايران نمي خواهد در اين زمينه پيشگام باشد؟
- برگزاري اين نوع مسابقات كار ساده اي است اما بايد بررسي كنيم از اين نوع رقابت ها چه چيزي عايد فدراسيون دووميداني مي شود. اين كه بهترين هاي دنيا با هزينه سنگين براي حضور در چنين تورنمنتي به ايران بيايند، اما بار عملي و تجربه اي براي ما نداشته باشد فايده اي ندارد.
* براي رقابت هاي داخلي چه برنامه اي داريد؟
- در تقويم سال آينده برگزاري مسابقات باشگاه ها را از حالت سنتي خارج مي كنيم. پيش از اين براي رقابت هايي از اين نوع، 30تيم در بازي ها حضور پيدا مي كردند اما اين بار 10تيم در رقابت ها حضور پيدا مي كنند و بعد از 20سال رقابت هاي قهرماني كشور بار ديگر برگزار مي شود.
همچنين با توافق حميد سجادي - رئيس مؤسسه فرهنگي ورزشي كيش - هرساله يك مسابقه بين المللي در بهمن ماه با حضور تيم هاي خوب آسيايي برگزار نمائيم. اين برنامه در تقويم سال 86 فدراسيون دووميداني جاي گرفته است.
* از سازمان تربيت بدني چه انتظاري داريد؟
- در بخش كارهاي زيربنايي كه در استان ها در جريان است اميدوارم سرعت كار به همين منوال ادامه پيدا كند تا در پايان سال 86 كارهاي ساخت و ساز سالن ها به پايان برسد.ارتباط ما با سازمان بايد تعريف شده و در آن 3 عنصر را در نظر بگيريم. سازمان تربيت بدني بايد فدراسيون ها را هدايت، حمايت و نظارت كند و در اين صورت، هيچ مشكلي به وجود نمي آيد.
* در مورد بحث صغر سني و دوپينگ، فدراسيون دووميداني چه تدابيري را براي مبارزه با آن به كار بسته  است؟
- در گذشته مسائلي تحت عنوان دوپينگ و صغر سني وجود داشته اما در حال حاضر به صورت مربي با اين دو معضل مبارزه كرده ايم؛ به ويژه در بخش دوپينگ، در حال حاضر ورزشكاراني پاك را به دوحه اعزام خواهيم كرد. آنها از هر آزمايشي سربلند بيرون خواهند آمد و از اين نظر هيچ مشكلي نداريم.در زمينه صغر سني نيز با وسواس زيادي اين معضل را مهار كرده ايم.

ورزش
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
هنر
|   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |