يكشنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۵
آمريكا؛ماههاي پيش رو
007389.jpg
زهرا ابراهيمي
نتيجه انتخابات كنگره آمريكا بيش از آن كه نماد پيروزي دمكرات ها باشد نتيجه شكست جمهوري خواهان بوده است و مردم پيش از آن كه برنامه هاي آينده دمكرات ها را تأييد كرده باشند عليه سياست هاي جاري جمهوريخواهان راي داده اند، دمكرات ها توانستند با استفاده از انتقادهاي مردم به سياست هاي جرج بوش، تبليغات انتخاباتي را به نفع خود رقم زنند.
دمكرات ها در جريان تبليغات انتخاباتي تنها به نقد سياست هاي بوش در عراق پرداختند ولي خود طرحي براي چگونگي حل مسايل آمريكا در عراق ندادند.
دمكرات ها اگر اكنون نسبت به سياست دولت بوش در عراق اعتراض دارند اما در گذشته براي حمله به اين كشور راي مثبت دادند. كانديداي مشهور آنها خانم نانسي پلوسي كه قرار است براي نخستين بار رياست مجلس نمايندگان آمريكا را به عنوان يك زن برعهده بگيرد در زمان راي دادن براي حمله آمريكا به عراق به اين سياست راي منفي نداد.
دمكرات ها نگفته اند كه چه برنامه اي براي اصلاح سياست هاي آمريكا در عراق دارند و آيا در صورت پيروزي، نيروهاي خود را از اين كشور خارج مي كنند و يا راه حل ديگري براي بسامان كردن اوضاع آن دارند.
دمكرات ها در خصوص ايران و سياست هاي بوش عليه جمهوري اسلامي ايران نيز اظهار نظري نكرده و برنامه خود را در قبال رابطه آمريكا و ايران مشخص نكرده اند. اين در حالي است كه آنها پس از پيروزي در انتخابات مجلس، ناچارند در سال 2007 (چند ماه آينده) تبليغات خود را براي پيروزي در انتخابات رياست جمهوري سال 2008 آغاز كنند چرا كه براي پيروزي در آن به ادامه حمايت راي دهندگان خود محتاجند و مجبورند راي مردم آمريكا را براي يكسال آينده نيز حفظ كنند كه لازمه آن ارايه استراتژي كوتاه مدت و بلند مدت در قبال مسائلي به نام عراق و ايران است.
سياست خارجي آمريكا طي سه سال اخير با موضوع ايران و عراق و به ويژه عراق مساوي و همسان شده است. در حالي كه دمكرات ها در جريان تبليغات انتخاباتي فقط در مورد چين موضع رسمي گرفته و استراتژي خود را براي تحت فشار قرار دادن دولت پكن در دو موضوع حقوق بشر و تجارت مشخص كرده و حتي تلويحاً از احتمال به رسميت شناختن تايوان و گرفتن كرسي نمايند گي در سازمان ملل نيز سخن گفتند. اما در مورد دو مسأله اصلي سياست خارجي آمريكا يعني عراق و ايران تنها اعلام كرده اند كه با جنگ مخالفند و آن را راه حل مناسبي نمي دانند.
برآيند نظر كارشناسان سياسي ايران طي روزهاي اخير حاكي از آن است كه نمي توان انتظار تغيير عمده اي در سياست هاي خارجي آمريكا از جمله در خصوص ايران داشت.
كارشناسان سياسي براين باورند كه اداره سيستماتيك حكومت آمريكا اجازه نمي دهند كه با پيروزي يك حزب بر حزب ديگر استراتژي هاي كلان داخلي و خارجي تغيير اساسي كند، اگر به ويژگي هاي دو حزب دمكرات و جمهوريخواه نظر اندازيم مي توان مشاهده كرد كه پيروزي هر يك از احزاب در انتخابات آمريكا در رابطه مستقيم با تحولات داخلي اين كشور و ضرورت بروز تغييراتي است كه افكار عمومي مردم آمريكا به دنبال آن هستند.
حزب دمكرات آمريكا از سياست هايي پيروي مي كند كه منافع طبقات فرودست را برآورده كند و جمهوريخواهان به دنبال سياست هاي حمايت از قشر متوسط و فراهم سازي زمينه  سرمايه گذاري هاي اقتصادي هستند و لذا سيستمي كه آمريكا را اداره مي كند بنابر ضرورت هاي اداره جامعه آمريكا در جهت رونق كار سرمايه داران ،رشد اقتصادي و اقتدار خارجي و يا جلب رضايت افكار عمومي و حل مشكلات اقتصادي آنها و باز هم اقتدار خارجي زمينه روي كارآمدن يكي از دو حزب را فراهم مي كند. تاكنون در تاريخ سياسي آمريكا نيز هر حزب يك يا دو دوره اداره كشور را برعهده گرفته و يك يا دو دوره نيز حزب ديگر وارد صحنه عمل شده است. به عبارت ديگر جابجايي هاي دو حزب در رأس هرم قدرت آمريكا راهي جهت مديريت بهتر فضاي داخلي اين كشور است و كمتر به سياست هاي كلان خارجي آن ها مربوط مي شود هر چند ممكن است تغيير فضاي داخلي به دليل تحولات سياست خارجي آن باشد.
از علت پيروزي دمكرات ها بر جمهوريخواهان كه بگذريم، بحث اصلي ما در خصوص تأثير اين پيروزي بر سياست هاي آينده آمريكا در قبال جمهوري اسلامي ايران و به ويژه پرونده هسته اي آن است، از آنجا كه دمكرات ها با شعار ضد جنگ توانسته اند آراي مردم را جلب كنند، براي آنها مشكل خواهد بود كه بتوانند در مسيري خلاف اين شعار حركت كنند مگر اين كه فضاي سياسي داخلي آمريكا را به سمتي هدايت كنند كه افكار عمومي آن راضي به ادامه سياست هاي نظامي شود، البته هنوز دو سال تا پايان دوره بوش باقي است و دمكرات ها ناچارند در طي اين دو سال افكار عمومي آمريكا را كماكان همراه خود داشته باشند. در طي اين مدت بوش نيز مي تواند دست به اقدامات و تحركات جديدي بزند.
از آنجا كه اسرائيل و صهيونيست ها از يك طرف دشمني ديرينه اي با جمهوري اسلامي ايران دارند و از طرف ديگر از نفوذ غيرقابل انكاري در ميان هيات حاكمه آمريكا نيز برخوردارند لذا تقويت و يا تضعيف لابي صهيونيستي در آينده نيز تأثير عمده اي بر سياست هاي آمريكا در قبال ايران خواهد داشت. ظاهراً صاحب نظران سياسي ايران در خصوص نزديكي صهيونيست ها به جمهوريخواهان يا دمكرات ها، نظر يكساني ندارند، عده اي براين باورند كه با پيروزي دمكرات ها، لابي صهيونيست ها نسبت به دوره بوش تضعيف مي شود در حالي كه عده ديگري بر حضور پررنگ آنها در تصميمات آمريكا عليه ايران تاكيد داشته و تغيير احزاب در هيأت حاكمه آمريكا را بي تأثير براين لابي مي دانند، عده ديگري هم بر نزديكي صهيونيست ها به دمكرات ها اصرار دارند و معتقدند صهيونيست ها به دليل تضعيف موقعيتشان در دوره بوش به دمكرات ها نزديك شده و سياست هاي سخت تري را در قبال ايران از آنها خواهند خواست. به منظور بررسي تأثيرات پيروزي دمكرات ها بر روابط اين كشور با ايران به ويژه پرونده هسته اي ايران با چند تن از صاحب نظران سياسي به گفت وگو نشسته ايم.
احتمال اقدام مستقل اسرائيل عليه ايران
الهه كولايي نماينده سابق مجلس، مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ششم، در خصوص تأثير انتخابات آمريكا بر ايران مي گويد: بايد در نظر داشت كه چه حزب جمهوريخواه و چه دمكرات ها بر سر كار آيند در سياست خارجي خود اهداف و منافع مشتركي را دنبال مي كند، تفاوت اين دو حزب بيشتر به شيوه ها و روش هاي پيگيري اهداف مربوط مي شود بنابراين نبايد تصور شود كه به قدرت رسيدن دمكرات ها اهداف و اولويت هاي سياسي خارجي آمريكا را دگرگون مي كند، بلكه فقط مي توان انتظار داشت ابزارها و روش هاي اين اهداف تغيير كند.
الهه كولايي در پاسخ به اين پرسش كه تغيير در ابزارها و روش ها اگر به معني حذف تهديدات نظامي و روي آوردن به مذاكره باشد بسيار مهم و حائز اهميت است گفت: البته حساسيت نسبت به مساله هسته اي ادامه مي يابد. ولي بايد در نظر داشت كه صهيونيست ها و طرفداران اسرائيل نفوذ زيادي بر دمكرات ها دارند و ممكن است اسرائيل دست به اقدام مستقل عليه ايران بزند ضمن اين كه تجربه سياست خارجي آمريكا نشان داده در خيلي از مواقع دمكرات ها جنگ ها را تشديد كرده اند.
راهكار اقتصادي به جاي نظامي
رضا طلايي نيك عضو كميسيون امنيت ملي مجلس هفتم نيز علت پيروزي دمكرات ها را نارضايتي مردم آمريكا از سياست هاي بوش در خاورميانه ارزيابي كرده و مي گويد: در بعد اقتصادي، نوسانات شديد قيمت نفت و تأثير آن بر زندگي آمريكايي ها و نارضايتي  اجتماعي قشرهاي متوسط و پايين آمريكا و اثرات رواني جنگ عراق زمينه  اي فراهم كرد كه دمكرات ها بتوانند به پيروزي برسند.از نظر طلايي نيك پيروزي دمكرات ها تغيير عمده اي در اهداف سياست خارجي آمريكا ايجاد نخواهد كرد و آنها نيز همچون جمهوريخواهان با حوزه نفوذ ايران در منطقه مقابله خواهند كرد. اما اگر در گذشته آمريكا به دنبال مقابله با اصل نظام جمهوري اسلامي بود اكنون سياست هر دو حزب آمريكا كاهش حوزه نفوذ ايران و مديريت چالش هاي موجود با ايران شده است و لذا استفاده از راهكارهاي سياسي و سازوكارهاي اقتصادي جاي عمده اي در رابطه ايران و آمريكا باز خواهد كرد.
طلايي نيك پيش بيني مي كند كه در آينده دمكرات ها سياست نرم تري نسبت به ايران نشان داده و بوش نيز در دو سال آينده آرامتر حركت خواهد كرد و در مجموع مسايل داخلي آمريكا بر مسايل خارجي آن سايه خواهد انداخت.

نگاه دوم
استراتژي آمريكا 25 ساله است
007386.jpg
كاظم جلالي
بايد به نتيجه انتخابات آمريكا نه نگاه خوش بينانه و نه بدبينانه داشت، بايد نگاه واقع بينانه و واقع گرايانه داشت.
در ايالات متحده آمريكا بين هيأت حاكمه و احزاب بر روي يك مساله اجماع وجود دارد و آن اين كه اساساً ايران يك پديده نامطلوب براي آمريكاست و نه تنها در راستاي منافع اين كشور حركت نمي كند بلكه در مقابل آنها نيز هست، لذا در بد بودن جمهوري اسلامي ايران از نظر هيات حاكمه آمريكا و دو حزب سياسي آن ترديدي وجود ندارد، اما در نوع برخورد با جمهوري اسلامي ايران بين دو حزب جمهوريخواه و دمكرات اختلاف نظر وجود دارد، البته اين اختلاف نظر را نمي توان به شكل افراط گرايانه اي برجسته كرد زيرا اين اختلافات در مقطع فعلي برخاسته از ناكامي ها و عدم موفقيت جمهوريخواهان در سياست هاي خاورميانه اي و به ويژه در بحث عراق است كه دستاويزي براي دمكرات ها ايجاد كرده تا جمهوريخواهان را مورد نقد جدي قرار دهند و البته اين خواسته افكار عمومي مردم آمريكا نيز بود، در حال حاضر نظرسنجي هاي درون آمريكا حاكي از مخالفت 76 درصدي مردم آمريكا با سياست هاي بوش در عراق است. دمكرات ها در كنار نقد سياست هاي بوش در عراق بحث جمهوري اسلامي ايران را نيز مطرح مي كردند كه اگر قرار باشد سياست هاي اعمال شده در عراق در مورد ايران هم اجرا شود آمريكا با ناكامي هاي بيشتري مواجه مي شود.
يكي ديگر از علل پيروزي دمكرات ها ضعيف شدن دولت اسرائيل است .اسرائيلي ها اكنون در ضعيف ترين وضعيت خود از ابتداي تأسيس تاكنون قرار دارند كه اين هم موجب نارضايتي صهيونيست ها از عملكرد بوش شده و رويكرد آنهارا بيشتر به سوي دمكرات ها تغيير داده است.
در مورد احتمال تغيير شيوه برخورد آمريكا با ايران از تهديد نظامي به مذاكره بايد گفت: بحث تهديد نظامي خيلي جدي نبود، بخشي از افراط گرايان نئو محافظه كار بحث تهديد نظامي را به طور مقطعي مطرح مي كردند كه الان اين بحث منتفي است به دليل اين كه اساساً امروز در داخل آمريكا حمله به كشور ديگري زمينه ندارد، تا به حال هم بوش با شعار محوري مبارزه با تروريسم عمليات مي كرد در حالي كه آنچه در عراق انجام شد تقويت تروريسم و محلي براي رشد آن بود. لذا اين دستاويز هم از بوش گرفته شده است. اكنون هيلاري كلينتون نامزد دمكرات ها براي رياست جمهوري آينده آمريكا از مذاكره با ايران سخن مي گويد و توني بلر نخست وزير انگليس و شريك اصلي آمريكايي ها در اشغال عراق نيز بحث مذاكره را مطرح مي كند. البته رويكرد جديد بلر براي اين است كه قبل از اتمام دوره نخست وزيري اش موضوع عراق را به طور آبرومندانه جمع كنند زيرا مي دانند بدون ايران نمي توانند. البته بحث مذاكره با ايران را مطرح مي كنند اما اين كه چقدر در اين مورد جدي هستند مشخص نيست. دمكرات ها در انتخابات فرصت طلبي كرده و از بحث عراق استفاده تبليغاتي به نفع خودشان كردند اما اينكه آيا بعد از پايان رقابت ها هم در حرفي كه زده اند صادق باشند محل ترديد جدي است.
مي توان سياست هاي آينده دمكرات ها در قبال ايران را اين گونه پيش بيني كرد: ايران نبايد هسته اي شود. در اين نكته هيچ اختلافي بين دو حزب وجود ندارد زيرا ايران هسته اي توازن منطقه اي را از نظر آمريكا بر هم مي زند، اما در نوع برخوردشان با موضوع ايران اختلاف وجود دارد كه در اينجا هنر دستگاه ديپلماسي سياست خارجي ما مطرح مي شود كه از همين اختلاف ولو اندك تا چه حد مي تواند در جهت منافع ملي كشور استفاده كند، البته نبايد تحليل هاي افراطي و اميدوارانه به مردم ارايه داد چرا كه استراتژي امنيت ملي آمريكايي ها 25 ساله نوشته مي شود و با تغيير يك دولت اين استراتژي تغيير نمي كند، فقط در روش ها تغيير داده مي شود. شعارهاي انتخاباتي دمكرات ها براي تسويه روندي است كه سياست هاي بوش ايجاد كرده و آمريكا را در وضعيت بدي قرار داده و مردم خاورميانه، آسياي ميانه، قفقاز و... را به اوج تنفر نسبت به آمريكايي ها رسانده است، لذا حال كه سياست هاي بوش براي ادامه استيلاجويي آمريكايي ها مضر شده است دمكرات ها سعي دارند شرايط را به سمت حل اين مسايل هدايت كنند.
* مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي

سياست
اقتصاد
انديشه
شهرآرا
هنر
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |