پنجشنبه ۱۴ دي ۱۳۸۵
بي ثباتي بهاي مسكن و اجاره بها، افزايش شبكه هاي دلالي و پيامدها
بازار مسكن بايد قانونمند شود
008625.jpg
حبيب حبيبي صفايي
خريدار مسكن پس از ماه ها جست وجو و سرانجام با مراجعه به يكي از هزاران بنگاه معاملات ملكي يا آژانس مسكن كه اين روزها تعداد آنها رو به افزايش است، آپارتماني را مطابق بضاعت و سليقه اش پيدا مي كند. پس از انجام تشريفات و تنظيم قولنامه و... پيش پرداختي هم انجام مي شود. خريدار با دلي قرص مركز انجام معامله را ترك مي كند و به خانواده اش بشارت مي دهد كه سرانجام پس از جست وجوي زياد، آپارتماني را يافته و صاحب سرپناه شده اند، در روز تعيين شده هنگامي كه خريدار براي پرداخت بقيه وجه و تحويل گرفتن خانه به بنگاه مراجعه مي كند، با امتناع فروشنده روبه رو مي شود. فروشنده با استناد به ترقي ناگهاني قيمت مسكن، بهاي بيشتري را مطالبه مي كند و حتي حاضر مي شود جريمه اي را كه در بابت اين امتناع به او تعلق مي گيرد، بپردازد! خريدار كه پول بيشتري در بساط ندارد، ناچار از معامله چشم پوشي مي كند. نظير اين معامله نافرجام مسكن، در طول ماه هاي اخير، در تهران بسيار اتفاق افتاده و بسياري از خريداران از خريدن مسكن مورد نياز خودشان بازمانده اند.
بي ثباتي در معاملات مسكن آن هم پس از حدود دو سال ركود كه بر اين بخش حاكم بود، موجب شده كه دوباره سايه ركود به اين بخش نزديك شود. كارشناسان در هفته هاي اخير كه بي ثباتي در بازار مسكن و صعود نگران كننده قيمت ها و اجاره بهاي مسكن به صورت يكي از مسائل اصلي جامعه، توجه عموم را به خود جلب كرده درباره علل اين بي ثباتي نظرات گوناگوني را ابراز داشته اند.
بنده شايد بضاعت كارشناسان اقتصادي را نداشته باشم، اما به دليل سال ها فعاليت در سازماني كه به مسكن مربوط بوده، مي توانم با صراحت اعلام كنم كه يكي از دلايل عمده ركود و بي ثباتي بازار مسكن در ايران، به ويژه در تهران، وجود نقدينگي سرگردان و غيرقابل كنترل در جامعه ماست و همچنين سياست هاي نادرست اقتصادي كه ريشه در دهه هاي گذشته دارد و زمين را به صورت كالاي سرمايه اي درآورده است. ناتواني و ناكامي بسياري از شركت هاي تعاوني مسكن در تامين نياز كارمندان به مسكن نيز در اين بي ثباتي بي تاثير نبوده است. بنابراين تا مشكلات نقدينگي سرگردان جامعه، استفاده از زمين به عنوان كالاي سرمايه اي و ناتواني اكثريت شركت هاي تعاوني مسكن حل نشود، نمي توان انتظار داشت بي ثباتي روزافزون در بازار مسكن كه روي تمام كالاها تاثير منفي مي گذارد خاتمه پيدا كند و در اين بخش شاهد پايداري قيمت ها و معاملات باشيم.
در مورد حل معضل نقدينگي جامعه، راهي جز اين وجود ندارد كه با همكاري مجلس و دولت، قوانيني وضع شود كه كسب سود و درآمد از طريق سرمايه گذاري را به بخش هاي مولد صنعتي و كشاورزي سوق دهد و از تمركز فعاليت هاي تجاري – دلالي زيانبار در بخش زمين و مسكن جلوگيري نمايد. براي رفع هرگونه سوءتفاهم خاطر نشان مي كنم كه هيچ كس مخالف سرمايه گذاري در بخش توليد مسكن نيست، اما چارچوب ها، ضوابط و سود در اين بخش بايد مشخص باشد تا عنان كار در اختيار شبكه هاي دلالي بي مسئوليت قرار نگيرد.
همچنين بايد براي خارج ساختن زمين از حالت كالاي سرمايه اي چاره اي انديشيد. رشد قارچ گونه بنگاه هاي معاملات ملكي در دو دهه اخير در سراسر كشور نشان از يك بيماري اقتصادي دارد كه وضعيت كنوني زمين در ايران موجب بروز آن شده و مصداق يك مويز و چهل قلندر گرديده است!
اغلب شركت هاي تعاوني مسكن در دور باطل جمع آوري پول از اعضا و وعده خريد زمين و سپس فرو رفتن در يك ركود بي انتها گرفتار آمده اند. به نظر مي رسد، شركت هاي تعاوني مسكن ضمن رعايت ضوابط تعيين شده توسط وزارت تعاون، بايد فعاليت شفافي داشته باشند و عملكرد آنها در معرض بازديد اعضا و نمايندگان ناظر وزارت تعاون باشد و علاوه بر اين دولت بايد از شركت هايي كه از قوانين تمكين مي كنند و تن به ضوابط مي دهند، حمايت همه جانبه نمايد تا هزاران متقاضي مسكن كه تحت پوشش اين تعاوني ها قرار دارند، صاحب مسكن ارزان قيمت شوند و به برخي فعاليت هاي به واقع دلالي و شبه تعاوني پايان داده شود.

اعتياد،  بهانه جديد براي قانون  گريزي!
بسيار ديده مي شود كه خلافكاران و مجرمين و حتي كساني كه به نوعي مرتكب جنايت فجيعي شده اند، براي تبرئه خود و قانون گريزي وانمود مي كنند كه چون مواد مخدر از جمله تحريك كننده هاي جديد مثل اكس، شيشه و غيره... مصرف كرده بودند، ناخودآگاه مرتكب چنان خلاف ها و بزهكاري هايي شده اند يا تحت تأثير فيلم هاي سينمايي و تحت تأثير ماهواره، دست به چنين جرايمي زده اند اين فرافكني براي فرار از مجازات در بسياري موارد نوعي تصميم آگاهانه مي باشد. در بسياري از جوامع به مراتب فقير تر از جامعه ما با وجود فراواني انواع رسانه ها، ارتكاب جرايم گوناگون به اين شكل كه بعضي مجرمين وانمود مي كنند، رواج ندارد. لذا شايسته است دادگاهها و قضات محترم هنگام رسيدگي به اين قبيل ادعاهاي فرصت طلبانه، مراقبت هاي لازم را به عمل آورند تا يك مجرم با چنين ادعاهاي واهي از مجازات در خور قانوني فرار نكند.
نام محفوظ

جلوه هاي زمستان
008613.jpg
فرستنده:سبكتكين زارع-شيراز

آزمون سنجي با مشكلات گوناگون
008619.jpg
با رونق گرفتن فعاليت گردانندگان آزمون هاي آزمايشي امسال اينجانب براي افزايش تجربه به منظور موفقيت در آزمون سراسري دانشگاه ها در يكي از اين گروه هاي نوظهور كه پسوند دانش را نيز يدك مي كشد، ثبت نام كردم و در آزمون هاي آزمايشي اين تشكيلات كه قرار است براي متقاضيان آزمون كارشناسي ارشد و در شش دوره برگزار شود، شركت نمودم، اما تناقض هاي موجود در دفترچه آزمون و همچنين سؤالات ارائه شده مرا بر آن داشت كه برخي از اين مشكلات را يادآوري كنم تا شايد مورد توجه دستگاه هاي مسئول قرار بگيرد.
سؤالات ارائه شده در دفترچه آزمون براي رشته برق تا ميزان 50 الي 60 درصد برابر اصل يا در واقع كپي برداري از سؤالات آزمون هاي سراسري سنوات گذشته است. در صورتي كه در هيچ يك از آزمون هاي سراسري (از سال 1367 لغايت 1385) به هيچ عنوان سؤال تكراري كپي برابر با اصل در هيچ درسي از درس هاي رشته برق وجود نداشته است و با عنايت به سابقه عملكرد چندين و چند ساله سازمان سنجش كشور امكان چنين تكراري وجود ندارد. البته ممكن است در آزمون ادوار مختلف سؤالات مشابه وجود داشته باشد، اما سؤالات تكراري هرگز مشاهده نشده است. وجود غلط هاي چاپي، جاافتادگي شكل و بدتر از آن برچسب گذاري هاي اشتباه برخي از شكل ها گواه بر آن است كه نظارت لازم در اين زمينه وجود نداشته است. به عنوان مثال در درس مربوط به مدار الكتريكي در يك سؤال عنصر مقاومت با واحد القاگر نمايش داده شده است، مثل آن كه بگوييم فلان ماشين با سرعت 250 ليتر بر ساعت حركت مي كند!
در مورد زمان اختصاص داده شده براي برگزاري آزمون نيز نارسايي هاي فني آشكار ديده مي شود.
محمد عزيزيان فر

جاذبه هاي كم نظير گردشگري را دريابيم
008622.jpg
اخيراً رئيس سازمان ميراث فرهنگي از اختصاص اعتبار 17 ميليارد ريالي براي تجهيز مناطق گردشگري و رفاهي كشور خبر داده است. اين وعده ها اگر در محل هاي مناسب و توسط افراد كاردان و دلسوز هزينه شود شاهد تحول مهمي در عرصه توريسم و گردشگري ايران خواهيم بود. اما مقدم بر اين بايد اذعان داشت كه تاكنون براي جذب گردشگران خارجي توفيقي نداشته ايم، چراكه هنوز براي بهره برداري از جاذبه هاي گردشگري كشورمان اعم از طبيعت متنوع و جاذبه هاي طبيعي و ميراث هاي كم نظير تاريخي و فرهنگي برنامه هاي مناسب نداشته ايم. حتي در موارد بسياري، به تخريب منابع طبيعي از جمله جنگل هاي كم نظير شمال كشور دست يازيده ايم و يا بر تخريب ميراث هاي فرهنگي بر اثر توسعه بي رويه، سد سازي هاي بي مطالعه و ... چشم بسته ايم. جاذبه هاي طبيعي ايران به ويژه جنگل هاي شمال كشورمان به تنهايي از نادرترين مراكز جلب گردشگر مي تواند محسوب شود. تنها عبور از گذرگاه هاي جنگلي زيبا و كم نظير اين مناطق مي تواند هر سال، گردشگران بسياري را طبق ضوابط به سوي ايران بكشاند و درآمدهاي ارزي قابل توجهي نصيب ما سازد اما متأسفانه، اين منابع از يك طرف بر اثر بهره برداري هاي غلط و انباشت زباله در معرض تخريب قرار دارند و از طرف ديگر رودخانه ها، نيز كه از جاذبه هاي مهم طبيعي مي باشند، به علت برداشت بي رويه شن و ماسه كه اخبار نگران كننده اش در مطبوعات درج مي گردد در معرض خطر قرار دارند. مسايل مربوط به تهي شدن اين رودخانه ها از آبزيان در اين نوشته نمي گنجد و بايد به طور جداگانه به آن پرداخت.
اما شهر رامسر، از شهرهاي بسيار زيباي كشور ماست كه جاذبه هاي بسيار و كم نظيري براي گردشگري دارد. نخستين مسئله در اين شهر كمبود اقامتگاه هاي توريستي است؛ به همين علت، مسافران، در خيابان ها و فضاهاي باز بيتوته مي كنند و زباله ها را در همان جا رها مي سازند.
قرار بود در نواحي شمال، با هدف جمع آوري بهينه زباله، كارخانه هاي تبديل زباله به كود و يا زباله سوزي به طريق بهداشتي احداث شود اما از اين اقدام خبري نشده است.
در شهر رامسر پل خروجي از ميدان امام خميني(ره) كه سالها پيش احداث شده، پاسخگوي ترافيك سنگين كنوني شهر به ويژه در تابستان ها نمي باشد و بايد براي حل اين مشكل چاره انديشي اساسي شود.
بر اساس يك طرح قديمي قرار بود باغ 30 هكتاري مقابل هتل رامسر به باغ نمونه تبديل شود، اما هنوز حتي يك قدم هم براي اجراي اين طرح برداشته نشده است.
تعداد زيادي از كوچه هاي رامسر خاكي است و نياز به آسفالت دارد. اينها تنها گوشه اي از مشكلات شهر رامسر مي باشد. همان گونه كه در ساير كشورها مرسوم است، بايد براي ساماندهي رامسر و رفع معضلات اين شهر توريستي مساعدت هاي همه جانبه به عمل آيد، زيرا درآمدهاي محلي پاسخگوي نيازهاي اين شهر نيست.
مسلماً هر نوع سرمايه گذاري براي اين شهر توريستي، ارزش افزوده بسيار بالايي براي مردم رامسر و اقتصاد كشور به همراه خواهد داشت.
دكتر مرتضي خويي

كنترل كيفيت در توليد فرآورده هاي صنعتي ضروري است
كالاي نامرغوب در بسته بندي فريبا
بسته بندي، تاريخ مصرف و نشان استاندارد براي يك كالا به منزله اعتبار آن در ميان مصرف كنندگان است. اين ويژگي ها يك شبه به دست نيامده و حاصل تلاش هاي جامعه جهاني در طول قرون گذشته است. به همين دليل هر يك از خصوصيات ذكر شده در بالا از چنان ارزش و اعتباري برخوردار است كه با هر نوع مخدوش شدن اين دستاوردها به خطر مي افتد.
فراواني توليد به همراه تنوع كالاها در كشور ما در سالهاي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي يك امتياز مهم و يك دستاورد ارزشمند محسوب مي شود، از جمله بسته بندي بيشتر كالاها به خصوص موادغذايي، بهبودي قابل ملاحظه اي پيدا كرده است كه خود موجب اطمينان بيشتر مصرف كنندگان مي باشد، اما در اين عرصه از فعاليت هاي اقتصادي، شاهد تخلفاتي هم هستيم كه به فراواني و تنوع محصولات و اعتبار آنها در ميان مصرف كنندگان آسيب وارد مي كند. از زبان مردم مي شنويم يا مي خوانيم كه در فلان محصول غذايي عليرغم داشتن بسته بندي شيك و قابل اطمينان، حشره مرده يا تكه فلز، ديده شده است يا در فلان بطري نوشابه، به رغم درپوش مطمئن و كارخانه اي، شيئي خارجي به چشم مي خورد. اين سهل انگاري ها در مرحله توليد ناشي از بها ندادن توليد كنندگان به كنترل كيفيت محصول و نبود نظارت دقيق در اين زمينه است. همچنان كه نبود نظارت در توليد خودرو منجر به توليد خودروهايي شده است كه به دليل نقص فني آشكار، در كام آتش سوزي مي روند و موجب مرگ سرنشينان مي شوند.
وزارت صنايع، مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي و سازمان حمايت از مصرف كننده به عنوان سه ركن مهم بايد اين مشكلات را پيگيري كنند تا از گسترش بي اعتمادي بيشتر در ميان مردم نسبت به كيفيت فرآورده هاي صنعتي پيشگيري نمايند.
بديهي است نخستين گام ايجاد واحدهاي كنترل كيفيت در كارخانه هاي بزرگ توليدي و استاندارد اجباري فرآورده هاي صنعتي است. مجازات سنگين توليدكنندگاني كه محصول فاقد كيفيت و يا آلوده و تاريخ مصرف گذشته را به بازار عرضه دارند مي تواند گام بعدي باشد.
در مواردي هم ديده شده كه مواد اوليه مانده و تاريخ مصرف گذشته در بسته بندي هاي لوكس به همراه تاريخ مصرف روز، به بازار عرضه شده است. اين قبيل تخلفات حتي قابل تعقيب كيفري است. دستگاه هاي ذيربط به خصوص وزارت صنايع و معادن و مؤسسه استاندارد و سازمان حمايت از مصرف كنندگان بايد نسبت به شكايت مصرف كننده حساسيت و سرعت عمل بيشتري به خرج بدهند و در موارد ذي ربط، وزارت بهداشت و درمان نيز مسئوليت سنگيني برعهده دارد. كما اينكه، با مشاهده مثلاً يك حشره در يك بطري نوشابه، شاكي پس از ماهها دوندگي، بي نتيجه از پيگيري شكايت خود منصرف مي شود، در صورتي كه با اثبات سهل انگاري مراتب بايد در رسانه ها اعلام و متخلفان جريمه شوند.
شهلا سعيدي روزبهاني

اين مسئله به آساني قابل حل است
بلند گوهاي مدارس و حقوق همسايگان
اكنون كه تراكم جمعيت و ساخت و ساز در تهران و شهرهاي بزرگ كشور، مشكلات گوناگوني را بروز داده است، ضرورت كاهش اين تراكم زيانبار از طريق كاهش مهاجرت هاي ناخواسته بيش از هر زمان ديگري احساس مي شود. به همين دليل مسئولان ذيربط بايد از طريق توزيع عادلانه امكانات، درآمدها و اشتغال در سراسر كشور به ويژه استان هاي محروم در عمل در اين راه گام بردارند.اما روي سخن نگارنده با عوامل گوناگون آلودگي صوتي به عنوان يكي از صدها مشكل آلاينده در شهر تهران مي باشد كه اميد است مورد توجه قرار گيرد. در شرايطي كه بسياري از باغ هاي تهران و فضاهاي باز طبيعي تحت ساخت و سازهاي بسيار متراكم و آزاردهنده درآمده است، آلودگي صوتي نسبت به گذشته نمود بيشتري دارد. به عنوان مثال در تهران شمار قابل توجهي واحدهاي آموزشي گوناگون وجود دارد كه مكان يابي تعدادي از آنها حتي با حداقل استانداردهاي پذيرفته شده هم انطباق ندارد. داير شدن مدرسه در فضاهاي تنگ با كمبودهاي جدي آلودگي صوتي ناشي از سر و صداي بلندگوها را صد چندان كرده است، در بسياري از اين واحدهاي آموزشي كه در مساحت كم، داير شده اند، تحت هيچ عنوان و دليل منطقي و عقلايي- لزوم استفاده از بلندگو قابل توجيه و مسموع نيست. در برخي از مدارس كه فرياد كشيدن از طريق بلندگو برسر دانش آموزان هم رايج است، اين آلودگي صوتي شدت بيشتري پيدا مي كند.مهم آنكه حضرت امام خميني(ره)، چندين مرتبه در سخنراني هاي عمومي خود تأكيد فرموده بودند: مبادا مساجد صداي بلند گويشان را براي بيرون تنظيم نمايند و باعث ايذاء و اذيت سالمندان و مريضان شوند. حال چگونه مي توان پذيرفت كه بخصوص در ساعات اوليه صبح كه هنوز عده اي زيادي از مردم به ويژه بيماران و سالمندان در حالت خواب و استراحت هستند، بلندگوهاي مدارس، موجب آزار آنها شوند. در فضاهاي چند متري بعضي از مدرسه ها چه نيازي به بلندگو وجود دارد. مگر نمي توان از پنجره اتاق دفتر و يا جلوي صفوف بچه ها با كلامي ملايم صحبت كرد و آنها را نيز تلويحاً به رعايت حقوق هموطنان شان آشنا نمود؟
شايد، برچيدن عوامل ايجاد كننده آلودگي هاي صوتي در شهر بزرگ و پرجمعيت تهران مستلزم برنامه ريزي و صرف هزينه هاي سنگين باشد، اما در مورد بلندگوهاي مدارس، كافي است به مسئولان آنها تذكر داده شود كه صداي بلندگو را طوري تنظيم كنند كه مزاحم همسايگان نباشد و در مدارس كوچك و با مساحت كم، اصولاً نيازي به استفاده از بلندگو نيست.حديث نبوي لاضرر و لاضرار هم در اين مقوله قابل ذكر است، چه تحقيقاً اين ضرر معمولاً فقط جنبه يك طرفه دارد و طرف ديگر در معرض زيان واقع شده است.
م-رهگذر

هدف و معني در آيين حج
008616.jpg
امسال هم آيين باشكوه حج با حضور هزاران نفر از مسلمانان سراسر جهان در شهر مكه مكرمه در حال برگزاري است. تاكنون بسياري از بزرگان ديني ما و صاحبان انديشه و قلم درباره آيين باشكوه حج مطالب ارزنده اي گفته و يا نوشته اند. از آن جمله است خسي در ميقات اثر مرحوم جلال آل احمد كه از شهرت زيادي برخوردار مي باشد، اما براي حضور در اين آيين عبادي باشكوه كه حلقه وصل مسلمانان سراسر عالم مي باشد بايد اول از همه نيت خودمان را مشخص كنيم كه براي چه به اين سفر عبادي مي رويم؟ آيا هدف ما گردش، مسافرت به جايي تازه و تجارت است يا مي خواهيم تكليف واجبي را انجام داده و نام خود را به پيشوند حاجي مزين نماييم؟
اما همه هموطناني كه به سفر حج رفته و به مكه معظمه مشرف شده اند، مي دانند كه در اين سفر بعد ايماني، اعتقادي، فلسفي و اجتماعي و ويژگي هاي دروني اهميت شاياني دارد، زيرا دلي نيست كه در آنجا نلرزد و تحت تأثير قرار نگيرد.
به قول دكتر علي شريعتي، لحن و سبك سخن حج، رمزي و اشاره اي و به معناي اعم نمادين است. عمل سمبليك نيز وسيله انتقال مقصود آن معناست، اگر همين اعمال را از معناي واقعي شان جدا كنيم، به صورت چرخيدن ها و ديدن ها و سايه به سايه جماعت رفتن هاي نامفهومي درمي آيد كه در فرجام به خريد كالاهاي گوناگون و برپا داشتن ميهماني  هاي پرهزينه مي انجامد.
در آيين زيباي حج هنگامي كه با طلوع خورشيد همه وارد مني يعني سرزمين عشق و تمني مي شوند، تحولي را در خويشتن احساس مي كنند كه به مثابه آمدن از تاريكي به روشنايي و از خواب به بيداري و در واقع تولدي تازه است. در واپسين لحظه هاي آيين شكوهمند حج، اين مهاجر كه به سوي نيكي ها و زيبايي ها حركت كرده، وقت دارد كه بماند و بينديشد كه چه كرده است. فرصت دارد كارهايش را ارزيابي نموده و نتيجه گيري كند و براي آينده تصميمات بهتري بگيرد.
سيما كريميان

جدول اعداد (سودوكو) 256
008667.jpg
اعداد 1 تا 9 را در هر يك از سطرها و ستون ها و مربع هاي كوچك 3 در 3 طوري قرار دهيد كه فقط يك بار نوشته شود. پاسخ جدول را فردا در روزنامه ملاحظه خواهيد كرد.

كوتاه ازميان نامه ها
پيشنهاد احداث موزه مفاخر ملي ايران
موزه ها معرف هويت ملي، تاريخي و فرهنگي يك ملت و جامعه هستند و يكي از بخش هاي قابل تأمل و تفكر در اين حوزه معرفي بزرگان علم و ادب و فرهنگ هر سرزمين است. با توجه به اين كه كشور ما داراي يك زمينه پربار و قوي در اين زمينه مي باشد، پيشنهاد مي شود با ساخت و ايجاد موزه مفاخر ملي ايران جهت حفظ و معرفي بزرگان اين مرز و بوم اهتمام شود تا ميراث غني خود را به آينده منتقل كنيم.
مسعودمقدم سامان- تهران
برداشت بي رويه آب در حومه مشهد
حفر چاه و برداشت بي رويه آب از دشت هاي كناري شهر مشهد موجب نشست تدريجي اين دشت شده است؛ خطري كه 10 سال پيش، كارشناسان زمين شناسي آن را يادآوري كرده بودند و بايد مورد توجه قرار مي گرفت.
نيره كمالي- مشهد
حق مسكن جانبازان شاغل
اعلام شد كه قرار است حق مسكن جانبازان در حال اشتغال پرداخت شود.
اميدواريم هر چه زودتر به اجرا سپرده شود.
فتح الله محمدياري- تهران
خطر وقوع حوادث رانندگي
در چهار راه شاهد شهر و صباشهر و جاده منتهي به آنها، در منطقه شهريار به دليل نبود چراغ راهنمايي، سرعت گير، نور كافي در شب خطر وقوع حوادث رانندگي وجود دارد.
مجيد تاجيك- شاهد شهر

سخنگاه
اقتصاد
انديشه
سياست
كتاب
شهرآرا
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سخنگاه  |  سياست  |  كتاب  |  شهرآرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |