چهارشنبه ۲۷ دي ۱۳۸۵
براي مبارزه با آلودگي هوا برنامه جامع مي خواهيم
چشم به راه هواي پاك
009108.jpg
بنيامين صدر
۲۹ دي روز هواي پاك است ؛ يعني دو روز به روز ملي هواي پاك مانده و آمارها خبر از مرگ دست كم 5هزار تهراني به د ليل آلودگي هوا در پاييز امسال مي  دهند؛ يعني هر ساعت 6 قرباني . نيمي از۶ ميليون خودروي غير استاندارد با مصرف بالا، تنها يكي از دلايل مهم اين مرگ و مير است.
نخستين روز زمستان هم غلظت آلودگي هوا به اندازه  اي بود كه تا 500 متر آن  سوتر را نمي شد ديد. به گونه اي كه به گفته يكي از مسئولان زندگي در تهران بيشتر شبيه "خودكشي دسته جمعي" شده است.
با هر نگاه به آسمان كلان شهري چون تهران در يكي ـ دو ماه اخيرپي مي بريم كه به رغم وجود بارش هاي جوي عمر مردم تهران به دليل استنشاق انبوهي از گازهاي سمي بسيار كاهش يافته است وافزايش شمار بيماران قلبي و عروقي و تنفسي كه در چنين روزهايي بيشتر روانه بيمارستان ها و مراكز درماني مي شوند گواه روشني براين ادعاست .
شرايط ويژه جغرافيايي تهران و شرايط فصلي و تغييرات آب و هوايي هرچند دليل اصلي تجمع آلودگي در فضاي تهران محسوب مي شود اما آنچه كه اهميت دارد اين است كه آلودگي در همين محيط توليد مي شود و از شهرهاي ديگر به تهران نمي آيد . در چنين و ضعيتي خود كرده را تدبير نيست، به همين دليل شهروندان اين شهر شلوغ و پرهياهو بايد خود آستين ها را بالا زده و  هر يك علاوه بر همت خود از دولت و ديگر دستگاه هاي نظارتي بخواهند كه براي مقابله با آلودگي هواي تهران كوتاهي نكنند.
شهر پژمرده
شهروندان ناراحت و عصبي اند و كمتر مي خندند. محمد هادي حيدرزاده، مشاور محيط زيست شهردار تهران ، با تاكيد بر اينكه شهروندان ما شهروندان شادابي نيستند و يكي از دلايل عمده آن نيز آلودگي هواست، مي گويد: بحران آلودگي هوا در تهران را مي توان به يك خودكشي دسته جمعي تشبيه كرد كه براي تغيير در اين وضعيت ايجاد يك انقلاب در تفكر مسئولان و شهروندان ضروري است.
به گفته او از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده از يك سو و گسترش حمل و نقل عمومي از سوي ديگر به عنوان دو راهكار اساسي و كوتاه مدت براي مبارزه با بحران آلودگي هوا در تهران مطرح است.
رئيس ستاد هواي پاك شهرداري ادامه مي دهد، ورود اتوبوسهاي داراي استاندارد يورو۲ و گازسوز، خروج 800 دستگاه اتوبوس آلاينده از جمله برنامه هاي ما در اين زمينه است.
حيدرزاده با تاكيد بر اين كه به اعتقاد ما بهترين گزينه براي ناوگان اتوبوسراني تهران 50 درصد ديزلي و 50 درصد گازسوز است، مي گويد: بر اساس دستورالعمل جديد رانندگان اتوبوس هايي كه در پايانه ها توقف مي كنند، حداكثر 5 دقيقه مجاز هستند خودروي خود را روشن نگهدارند و در صورتي كه بيش از آن بخواهند در پايانه توقف داشته باشند بايد خودروي خود را خاموش كنند، چرا كه در غير اين صورت با رانندگان متخلف برخورد مي شود.
به گفته رئيس ستاد هواي پاك شهرداري تهران ، در يك سال گذشته حركت جدي از سوي دولت در مورد پيگيري مفاد طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران صورت نگرفته است. از سوي ديگر هر ساله سازمان محيط زيست براي گراميداشت روز هواي پاك برنامه هاي ويژه اي داشت، ولي در سال جاري حركت جدي در سازمان حفاظت محيط زيست براي برگزاري اين مراسم ديده نمي شود. بنا بر اين با اين حركت هاي كند نمي توانيم شاهد كنترل و كاهش آلودگي هوا در تهران باشيم. بنا براين بايد در زمينه مديريت تقاضا، واقعي كردن قيمت سوخت و گسترش حمل و نقل عمومي اقدام شود.
ارابه هاي مرگ
كارشناسان در كنار حضور گسترده صنايع آلاينده در تهران و اطراف شهر و حجم فراوان دودكش ها در فصول سرد سال دليل اصلي بروز آلودگي هواي شهر تهران را تردد ميليون ها خودروي سبك و سنگين در تهران مي دانند كه البته سالانه حدود 500 هزار دستگاه نيز به اين تعداد اضافه مي شود و در برابر آن از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده هم كه به كندي پيش مي رود.
از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده كماكان حركت لاك پشتي دارد و با آنكه قرار بود در سال گذشته 200 هزار خودروي فرسوده در تهران از رده خارج شوند اين رقم تنها به 35 هزار دستگاه رسيد .
از سوي ديگر موتورسيكلت هاي موجود در سطح شهر تهران 10 برابر خودروها آلودگي دارند با اين وجود وزارت صنايع اجازه توليد انواع موتورسيكلت هاي بي كيفيت و فاقد استانداردهاي زيست محيطي را صادر مي كند به گونه اي كه روزانه 25هزار دستگاه موتورسيكلت در كشور توليد مي شود .
قصه پر غصه بنزين
بررسي پايش آلودگي هواي تهران مشخص مي كند كه حدود 80 درصد از آلودگي ها مربوط به تردد خودروها و تجمع خودروهاي روشن در بزرگراه ها و ميدان ها و خيابان هاي تنگ و باريك و غيرهندسي تهران است .
مصرف بنزين در كشور روزانه حدود 65ميليون ليتر است كه مي سوزد و دود آن به چشم و ريه همه مي رود و در حالي كه كشور توانايي توليد ۴۰ميليون ليتر بنزين در روز را دارد ، ميان ميزان بنزين توليدي در داخل و بنزين مورد نياز كشور حدود 25 ميليون ليتر فاصله وجود دارد كه بايد وارد شود. اين در شرايطي است كه هزينه واردات بنزين در سال جاري به حدود 5 ميليارد دلار مي رسد . هر ليتر بنزين دولتي در ايران ?? تومان عرضه مي شود درحالي كه برآوردها نشان مي دهد قيمت بنزين وارداتي بين 3?? تا 4?? تومان است.
بنابراين مصرف روزانه 65 ميليون ليتر بنزين در كشور، ضرورت تعديل سبد مصرفي انرژي كشور در بخش حمل و نقل را آشكار مي سازد.
گاز طبيعي فشرده كه آلايندگي كمتر زيست محيطي دارد، به عنوان نخستين انتخاب بعد از بنزين براي استفاده در بخش حمل و نقل مطرح است. در اين ميان نبود هماهنگي ميان سازمان هاي متولي اين امر، فقدان بازار تقاضا براي خودروهاي گازسوز (حمل و نقل عمومي و شخصي) و استفاده نكردن دولت از ابزارهاي مالياتي و نظام قيمت گذاري براي توجيه پذيري اقتصادي گازسوز كردن خودروها از مشكلات پيش رو در انتخاب گاز طبيعي فشرده به عنوان اولين انتخاب بعد از بنزين براي استفاده در بخش حمل و نقل است.
آلاينده هاي هوا
اكسيدهاي ازت از جمله آلاينده هاي هواست كه به شكلهاي مختلف و در انواع NO ،NO2 ،NO3 منتشر مي شوند.
دي اكسيد ازت مهمترين تركيب در ميان انواع اكسيدهاي ازت است و گازي است مرئي كه با رنگ قهوه اي مايل به زرد يا قهوه اي مايل به قرمز شناخته مي شود.
نگراني عمده در مورد دي اكسيد ازت از آنجا ناشي مي شود كه اين تركيب طي فرايندهاي پيچيده هوا سپهري به ذرات معلق نيترات تبديل مي گردد به علاوه دي اكسيد ازت نيز همچون اكسيد ازت يكي از آلاينده هاي اصلي به وجود آورنده مه دود است.
آثار زيست محيطي اكسيدهاي ازت بر روي انسان متغير است و از جمله آن مي توان به تحريك گلو، چشم، بيني و ششها اشاره كرد، همچنين اين آلاينده ها آسيب پذيري انسان در مقابل عفونتهاي ويروسي نظير آنفلوآنزا را افزايش مي دهند.
علاوه بر انسان گياهان نيز از آسيب اكسيدهاي ازت در امان نيستند. در اثر افزايش غلظت اين آلاينده ها، رشد گياهان دچار اختلال شده و به بافتهاي برگ صدمه وارد مي شود.
تقريباً تمام دي اكسيد ازت از منابع انسان منشاء منتشر مي شود. دو مولد عمده آن اتومبيلها و نيروگاههاي فسيلي هستند.
هواي تازه كي مي آيد؟
از سوي ديگر مديريت كلان نگر با استفاده از ابزارهاي اجرايي كليدي مانند شوراي شهر، شهرداري ها، سازمان هاي متولي سوخت و حمل و نقل مي تواند تنها با روان سازي ترافيك از هدر رفتن روزانه 6 ميليون ليتر بنزين جلوگيري كند.
در چنين وضعيتي آلودگي هواي تهران به وضع بحران رسيده و حتي سازمان بازرسي كل كشور از آن به عنوان تهديدي جدي عليه سلامت مردم ياد كرد.
اين آلودگي۳۰ برابر استانداردهاي جهاني در بين مردم ما با ناراحتي هاي ريوي و عصبي در مناطق آلوده به دي اكسيد كربن و ساير آلاينده ها همراه است و هشدارهاي پزشكان به ما مي گويد كه خستگي مفرط، فراموشي ، سوزش چشم و مخاط بيني، تضعيف قدرت بينايي، سردرد، سرگيجه ضعف سيستم دفاعي بدن ، اضطراب، تپش قلب، تنگي نفس ، افزايش فشارهاي روحي و رواني و افزايش سكته هاي قلبي و عروقي و سرطان ها از آثار مخرب آلودگي هواست.
مهندس كامران شريفي، كارشناس كنترل كيفيت هوا مي گويد : طرح هاي اجرايي در تهران به صورت جدي پيگيري نمي شود و طرح هايي همچون جلوگيري از تردد خودروهاي دودزا و تك سرنشين هرازچندگاهي در روزهايي كه آلودگي هوا بسيار شديد مي شود از سوي برخي از مقامات مسئول مطرح مي شود اما اجراي آن در تمام طول سال مورد غفلت و بي توجهي قرار مي گيرد، در حالي كه چنين طرح هايي نبايد با تغيير فصل سبك و سنگين شود.
009093.jpg
عكس: مسعود خامسي پور
اين فعاليت ها نيازمند عزمي ملي در سطح مديريت كلان كشور و شهروندان است. به گفته شريفي تنفس هواي آلوده تهران و ساير شهرهاي بزرگ كشور در نتيجه تعلل اجراي ضربتي برنامه هاي كاهش آلودگي هواست .
اين در شرايطي است كه به دليل عملكرد ضعيف سازمان حفاظت از محيط زيست در سال هاي متمادي و فقدان ضمانت اجرايي لازم براي اجراي تصميم هاي گرفته شده، كنترل جدي بر احداث صنايع بزرگ و نيز ارزيابي اثر زيست محيطي اين صنايع صورت نگرفته است. صنايع توليدي و خدماتي نيروي كار نياز دارند كه اين جمعيت نيز به خودرو و واحد مسكوني نياز دارد.
بي ترديد بارگذاري صنعتي، خدماتي و جمعيتي تهران بالاست و حتي حمايت و تشديد هم مي شود در حالي كه هر جا تعداد كارخانه هاي صنعتي و جمعيت افزايش يابد بر ميزان حمل ونقل هم اضافه خواهد شد كه سبب افزايش آلودگي هوا مي شود.
به نظر مي رسد براي حفظ محيط زيست و هواي پاك در تهران هماهنگي بين وزارتخانه ها و سازمان وجود ندارد و ناهماهنگي هاي موجود مانع از حل اين درد مزمن ساكنان پايتخت شده است.
برنامه هاي مبارزه با آلودگي هواي تهران بايد چشم انداز داشته باشد و هر ساله مورد ارزيابي پيشرفت كار قرار گيرد؛ چشم اندازي كه اين روزها زير سايه ترديد ما در غبار و دود پنهان است. از سوي ديگر مسئولان دستگاه هاي اجرايي هم در اين طرح بايد به اهداف خود آگاه و متعهد به اجراي آن باشند.

پكن در انتظار هواي تازه
مقامات پكن قصد دارند در راستاي بهبود محيط زيست اين شهر براي برگزاري بازي هاي المپيك  ، 2008 برنامه هواي پاك را در 245 روز از سال 2007 اجرا كنند.
نگهبان محيط زيست پكن اعلام كرد، اين شهر كه يكي از آلوده ترين شهرهاي جهان است، برنامه به اصطلاح آسمان آبي را در 241 روز از سال 2006 اجرا كرد.
دفتر حمايت از محيط زيست پكن نيز بر روي وب سايت خود اعلام كرد: بهبود بيشتر كيفيت هواي شهر پكن، اولويت نخست مسئولان اين شهر در سال 2007 است. اين دفتر روزهايي را كه شاخص آلودگي هوا سطح دو يا كمتر را نشان دهد، روزهاي آسمان آبي اعلام مي كند.
شاخص آلودگي هوا با توجه به كيفيت هوا از سطح يك (عالي) تا سطح پنج (خطرناك براي سلامتي) علامت گذاري شده است.
در سال 2006 آلودگي ناشي از كارخانه ها، طوفان هاي شن از كوير گوبي و دود اگزوز خودروهايي كه هر روز بيشتر مي شوند، به حدي بود كه دولت پكن را مجبور ساخت در ماه هاي نوامبر و دسامبر، وضعيت فوق العاده براي سلامت ساكنان اين شهر اعلام كند.
سازمان حفاظت از محيط زيست چين در ماه نوامبر گزارشي را در مورد تاثير آلودگي هوا بر سلامت ميليون ها ساكن شهرهاي اين كشور منتشر كرد. بر اساس اين گزارش، هواي 11 شهر بزرگ چين از جمله پكن در يك سوم روزهاي سال 2006 به شدت آلوده و مضر براي سلامتي نزديك به 15ميليون نفر بوده است.
پكن و تهران آلوده ترين كلانشهرهاي آسيا هستند.
در همين حال اتحاديه اروپا نيز در نظر دارد با آلودگي هاي ناشي از خودروها مقابله كند و در نتيجه طرح اين اتحاديه قيمت خودروهاي گازي در اين قاره ظرف 5 سال آينده افزايش خواهد يافت.
كميسيون اروپايي درصدد است استانداردهاي كارآمد و الزامي را درمورد تمام وسايط نقليه جديد كه در اروپا به فروش مي رسند به عنوان بخشي از يك طرح مهم و اصلي براي مقابله با تغييرات آب و هوايي، اعمال كند.
برخي از مشهورترين شركتهاي خودروسازي در انگليس بيشترين ضربه را از اين طرح خواهند خورد.

نگاه امروز
شهري در غبار
گروه اجتماعي - 89 درصد از آلودگي هواي پايتخت ناشي از خودروهاست و تعداد شهرهاي آلوده در كشور به صورت تصاعدي افزايش مي يابد. روزانه 12 ميليون سفر شهري در تهران انجام مي شود كه خيلي از آنها غيرضروري است، در شرايطي كه خيابانهاي تهران تنها گنجايش يك ميليون دستگاه خودرو را دارند، 4 ميليون خودرو در تهران داريم كه حدود 2ميليون از اين تعداد فرسوده و مستعمل است. بنابراين ترافيك و آلودگي هوا دو حلقه يك زنجيرند كه اگر آلودگي هوا اصلاح شود ترافيك هم اصلاح خواهد شد.
بر اساس آمار بانك جهاني تا پايان سال خسارات ناشي از آلودگي هوا در كشور به 8 ميليارد دلار افزايش مي يابد. خسارت جانبي هر ليتر بنزين به سلامت شهروندان و هواي تهران نيز 120 تومان است. بنابراين نمي توان تا زماني كه قيمت بنزين واقعي شود به راحتي آلودگي هوا را كاهش داد.
دي اكسيد كربن، منواكسيد كربن و سرب، ذرات بسيار خطرناك موجود در لنت ترمزها و ذرات لاستيك خودروها مهمترين آلاينده هاي معلق در هواي تهران است.
به عنوان نمونه ، ماه گذشته مطالعاتي كه از سوي بانك توسعه آسيا انجام شد، نشان داد آلودگي هوا هر ساله موجب مرگ بيش از نيم ميليون نفر در شهرهاي آسيا شده و هيچ بهبودي در اين وضعيت ديده نمي شود.
اين مطالعه با اشاره به شهرهايي مانند تهران، داكا، هانوي، جاكارتا و دهلي نو، از پكن و تهران به عنوان آلوده ترين شهرهاي آسيا نام مي برد.
از سوي ديگر برنامه هاي مبارزه با آلودگي هواي تهران چشم اندازي دقيق ندارد كه بتوان هر ساله از طريق كانال هاي نظارتي آن را مورد ارزيابي قرار داد.
باگذشت بيش از يك ماه از پايان مهلت دستگاهها براي ارائه گزارش اقدامات انجام شده در كاهش آلودگي هوا ، بسياري از دستگاهها تا كنون اين گزارش را ارائه نكرده و برخي هم گزارش عملكرد سال هاي قبل خود را ارايه كرده اند! به طوري كه اگر دستگاههاي اجرايي و نظارتي هر يك 50 درصد وظايفي را كه قانون برايشان مشخص كرده بود انجام
مي دادند آلودگي هواي تهران و شهرهاي بزرگ كشور تا اين حد جان شهروندان را تهديد نمي كرد.
وضعيت آلودگي هواي پايتخت اگر وزش باد و بارندگي امسال را در نظر نگيريم، بحراني است.
شرايط جغرافيايي، اقتصادي، اجتماعي و سياسي شهري همانند تهران به اين معضل دامن مي زند اما قرار نيست جان خود را بدون توجه به عواقب آن در معرض آلاينده هايي قرار دهيم كه همه را خفه مي كند و تهران را به شهري تبديل خواهد كرد كه در آن زندگي خطرناك خواهد بود.

لطفاً دعوا نكنيد
009096.jpg
لادن نصيري- تو اشتباه مي كني! ساكت باش! دست بردار! از تو متنفرم. اينها جملاتي هستند كه گاه افراد خانواده زماني  كه دعوا مي كنند، به كار مي برند. اما دقيقاً نمي توان گفت فرزندان اين گونه مواقع چه بايد بكنند. ممكن است عصباني، خشمگين يا حتي غمگين شوند اما تنها خواسته آنها اين است كه دعوا خاتمه يابد.
زماني  كه والدين با يكديگر دعوا مي كنند، وضعيت مناسب و مطلوب نخواهد بود اما به ياد داشته باشيد حتي افرادي كه به يكديگر عشق مي ورزند نيز بعضي اوقات با هم جدال مي كنند، دعوا كردن آنها دليل بر ديوانگي آنها يا حتي جدا شدنشان از يكديگر نيست.
طبيعتاً افرادي كه با هم زندگي مي كنند در بعضي موارد با يكديگر تفاهم ندارند و اين باعث مي شود كه گاهي نسبت به هم بداخلاق شوند. آخرين باري را كه با خواهر و برادرتان دعوا كرديد، به ياد بياوريد. مطمئناً از گفتن آن چيزهايي كه به زبان مي آوريد منظوري نداشتيد و در پايان نيز با هم آشتي كرديد. عين همين مسأله در مورد والدين شما صادق است. اگر هنگام دعواي پدر و مادرتان، ناراحت مي شويد، سعي كنيد در مورد احساساتتان با آنها صحبت كنيد. اغلب، والدين متوجه نيستند كه بحث و منازعه آنها شما را برآشفته مي كند و اگر شما به آنها بگوييد كه در اين مورد نگران هستيد، سعي مي كنند بحث را خاتمه دهند يا حداقل برايتان توضيح دهند كه علت اختلاف چيست.
والدين شما نيز زماني به سن شما بوده اند اما ممكن است، فكر كنيد آنها شما را درك نمي كنند ولي واقعاً اين طور نيست. بايد بدانيد كه آنها نمي خواهند مشكلي براي شما به وجود آيد، آنها مراقب شما هستند اما گاهي مشكل مي توانند نقطه نظرات شما را درك كنند. وظيفه والدين مراقبت و حفظ امنيت فرزندان است تا زماني  كه بتوانند از خودشان مراقبت كنند.
فرزنداني كه با والدين شان نزاع مي كنند، اغلب ياد مي گيرند كه در نهايت با آنها كنار بيايند. در واقع بهترين روش آن است كه بچه ها با والدين شان در مورد احساسات و آنچه برايشان مهم است صحبت كنند.
به ياد داشته باشيد تحقق اين امر وقت و حوصله بسياري را مي طلبد. صحبت كردن با والدين به جاي داد و فرياد كردن، باعث مي شود آنها به راحتي به صحبت هاي شما گوش دهند، به علاوه شما احترام آنها را نگه داشته و ياد مي گيريد كه چگونه با آنها به تفاهم برسيد.
در هنگام دعوا كردن بهترين كار خونسرد بودن است. اگر خشم و عصبانيت خود را در هنگام دعوا بيشتر نشان دهيد، شخص طرف دعوا سعي مي كند شما را بيشتر عصباني كند. در اين گونه مواقع سعي كنيد راه حلي بيابيد كه مشكلات و اختلافات را حل كند تا ديگر تكرار نشود. به عنوان مثال اگر شما بر سر استفاده از كامپيوتر با برادرتان اختلاف داريد، يك جدول زمان بندي رسم كنيد تا همه بتوانند از كامپيوتر استفاده كنند.
اگر خيلي عصباني هستيد به اتاقتان برويد و با مشت به بالشتان بكوبيد، بيرون برويد و اطراف منزل گردش كنيد يا اين كه به ورزش مورد علاقه تان بپردازيد.
علاوه بر اينها مي توانيد در يك مكان آرام استراحت كنيد، تا 10 بشماريد و چندين بار نفس عميق بكشيد وقتي به حالت عادي برگشتيد با كسي كه شما را ناراحت كرده، صحبت كنيد. احتمالاً بعد از آن احساس خوبي خواهيد داشت و نسبت به قبل خودتان را بهتر كنترل مي كنيد.
گاهي اوقات والدين شما ممكن است براي حل مشكلاتشان با يك مشاور و يا روان شناس مشورت نمايند و از نصايح آنها جهت خاتمه دعوا استفاده كنند.
هميشه بازداشتن افراد خانواده از دعوا كردن كار آساني نيست اما با همكاري گروهي اين كار شدني است.
منبع: Ridshealth.org

پنجره
اگر باد نيايد!
گروه اجتماعي- با گذشت بيش از يك ماه از پايان مهلت دستگاهها براي ارائه گزارش اقدامات انجام شده در كاهش آلودگي هوا ، بسياري از دستگاهها تا كنون اين گزارش را ارائه نكرده و برخي هم گزارش عملكرد سال هاي قبل خود را ارايه كرده اند!
مهندس بزرگيان، مدير كل محيط زيست استان تهران و دبير كميته كاهش آلودگي هواي تهران با اشاره به اين كه وضعيت آلودگي هوا در پايتخت بحراني است و نمي توان به باد تكيه كرد، مي گويد: وضعيت آلودگي هواي پايتخت اگر وزش باد و بارندگي امسال را در نظر نگيريم، بحراني است.
وي با اشاره به اين كه تا 18 آذر ماه دستگاههاي اجرايي مهلت داشتند كه گزارش خود را در زمينه اقدامات انجام شده در كاهش آلودگي هوا ارائه كنند، مي افزايد: بسياري از دستگاهها تا كنون اين گزارش را ارائه نكرده اند و برخي هم گزارش عملكرد سال هاي قبل خود را ارائه كرده اند!
مديركل محيط زيست استان تهران با تاكيد بر اين كه كميته اجرايي كاهش آلودگي هواي تهران ضعيف است، مي گويد: افراد عضو در اين كميته اختيار تصميم گيري ندارند.
وي تاكيد مي كند: براي حل مشكل آلودگي هواي پايتخت بايد كميته اي در سطح عالي به رياست معاون اول رئيس جمهوري و دبيري سازمان محيط زيست تشكيل شود و در آن رؤساي دستگاهها عضو باشند. از سوي ديگر شوراي نظارتي نيز متشكل از نمايندگان 3 قوه بايد بر عملكرد اين كميته نظارت كنند.
مديركل محيط زيست استان تهران با اشاره به اين كه نبايد با مقوله آلودگي هوا سياسي برخورد كرد، گفت: متأسفانه برخي با مقوله آلودگي هوا سياسي برخورد مي كنند و برخي هم از كنار آن مي گذرند كه اين برخوردها بايد هرچه سريعتر متوقف شود.
وي با تاكيد بر اين كه آلودگي هوا يك بحران ملي است، گفت: اين بحران همپاي زلزله خطرناك است و خسارات آن بيش از آن چيزي است كه ما تصور مي كنيم.
مدير كل محيط زيست استان تهران خاطرنشان كرد: بايد نگاه، برنامه ريزي و متولي آلودگي هوا تغيير كند. از سوي ديگر كاهش آلودگي هواي تهران نيازمند اعتبارات ويژه است. بزرگيان گفت: بخش اعظم كار در كاهش آلودگي هوا بر عهده وزارتخانه هاي نفت، صنايع كشور و شهرداري است و اگر هر يك از آنها كار خود را انجام ندهند، محيط زيست به عنوان متولي نظارت، اهرمي براي الزام كار به اين بخشها را در اختيار ندارد، لذا تشكيل دادگاه ويژه آلودگي هوا در تهران ضروري است.
وي افزود: 49 قانون، مصوبه و بخشنامه در خصوص آلودگي هوا داريم و بر اين اساس 9 مورد وظيفه بر عهده هيأت وزيران، 8 مورد وزارت صنايع و مراكز زير مجموعه، ناجا و مراجع قضايي، 5 وظيفه بر عهده وزارت كشور، شهرداري، وزارت نفت و سازمان حفاظت محيط زيست، 4 وظيفه بر عهده متقاضيان تأسيس شركت، 3 مورد بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و اطلاع رساني در زمينه آلودگي هوا، 2 وظيفه بر عهده شركتهاي خودروساز كه توليد خودرو و واردات قطعه مي كنند، وزارت جهاد كشاورزي و واحدهاي توليدي و خدماتي و يك وظيفه نيز بر عهده وزارت مسكن، مؤسسات تحقيقاتي، پژوهشي و مؤسسه استاندارد، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و مراكز خدماتي و عمومي همانند هتلها گذاشته شده است.
مدير كل محيط زيست استان تهران با اشاره به اين كه براي دستيابي به وضعيت مطلوب تمامي دستگاهها بايد وظايف خود را كامل انجام دهند، گفت: وسايط نقليه موتوري، كارخانجات و منابع تجاري و خانگي كه به طور كلي منابع ثابت و متحرك خوانده مي شوند مهمترين عوامل آلوده كننده هوا هستند.

جدول اعداد (سودوكو) 266
009111.jpg
اعداد 1 تا 9 را در هر يك از سطرها و ستون ها و مربع هاي كوچك 3 در 3 طوري قرار دهيد كه فقط يك بار نوشته شود. پاسخ جدول را فردا در روزنامه ملاحظه خواهيد كرد.

اجتماعي
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
شهرآرا
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |