نگاه
نقدي بر مقاله پيامبر، هدايت، ولايت
ولايت تشريعي يا ولايت بر تشريع؟
حسام الدين برومند
صفحه انديشه روزنامه همشهري در تاريخ 30/10/85 مطلبي تحت عنوان پيامبر، هدايت و ولايت منتشر كرد. در بخشي از مطلب مذكور عنوان شده بود كه ولايت الهي به كسي تفويض نمي شود ، در نقد مقاله مورد بحث، مقاله كوتاهي به نگارش درآمده كه در آن ولايت تكويني، ولايت بر تشريع و ولايت تشريعي مورد بحث قرار گرفته كه در زير از نظرتان مي گذرد:
***
در مورخ 30/10/85 در صفحه انديشه مطلبي تحت عنوان فوق چاپ شد؛ مولف محترم پس از پرداختن به ابعاد رسالت نبي اكرم(ص) و مبحث هدايت به مقوله ولايت مي پردازد و بيان مي دارد: ولي مطلق خداوند است و ولايت اوليا نه در عرض ولايت خداوند و نه در طول آن است، يعني ولايت الهي به كسي تفويض نمي شود زيرا اطلاق ولايت الهي، محال و خلايي باقي نمي گذارد تا با ولايت ديگري پر شود. ولايت اوليا، مظهر و مجلاي ولايت خداوند است ، همچنين در ادامه مطلب مذكور بيان مي دارد: ولايت تشريعي، ويژه خداوند است و به كسي تفويض نشده و اطلاق ولايت تشريعي داشتن براي پيامبر و امام(ع) با مسامحه است و... بدوا لازم و ضروري است مروري گذرا داشته باشيم بر مفاهيم ولايت تكويني، ولايت بر تشريع و ولايت تشريعي.
۱. ولايت تكويني: يعني سرپرستي موجودات جهان و عالم خارج و تصرف عيني داشتن در آنها. بنابراين ولي واقعي و حقيقي اشيا و اشخاص فقط و فقط ذات اقدس الهي است .
۲. ولايت بر تشريع: ولايت بر قانونگذاري و تشريع احكام است يعني اين كه كسي سرپرست جعل قانون و وضع كننده اصول و مواد قانوني باشد و لذا ولايت بر تشريع و قانونگزاري نيز منحصر به ذات اقدس الله است.
۳. ولايت تشريعي (ولايت در تشريع): يعني نوعي سرپرستي كه نه ولايت تكويني است و نه ولايت بر تشريع و قانون، بلكه ولايتي است در محدوده تشريع و تابع قانون الهي .
اما ذكر چند نكته لازم است: اولا مولف محترم آنجا كه بيان مي دارد ولايت اوليا نه در عرض ولايت خداوند و نه در طول آن است؛ با عنايت به توضيح فوق بايد گفت ولايت اوليا در زمره ولايت تشريعي و در محدوده تشريع و تابع قانون الهي است. به همين جهت ولايت اوليا در طول ولايت خداوند است.
ثانيا آنجا كه مولف محترم بيان مي دارد: ولايت تشريعي ويژه خداوند است و به كسي تفويض نشده و اطلاق ولايت تشريعي داشتن براي پيامبر و امام (ع) با مسامحه است... قابل تامل است، ولايت تشريعي در محدوده تشريع است و به تعبير ديگر ولايت در تشريع است نه بر تشريع، فلذا تميز مفهوم ولايت تشريعي از ولايت بر تشريع مهم و ضروري است و دقت و مداقه بيشتري را مي طلبد؛ چرا كه ولايت تشريعي داشتن امامان عليهم السلام نه تنها از باب مسامحه نيست بلكه از باب اداره و سرپرستي امور و جامعه بشري است و بسيار ضروري و مهم است. البته شايد منظور مولف محترم از ولايت تشريعي، ولايت قانونگذاري (ولايت بر تشريع) است كه در اين صورت ، مفهوم جمله مزبور را مي توانيم با مسامحه حمل بر صحت نماييم.
|