دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۵
بيستمين جشنواره بين المللي خوارزمي برگزار شد
جايزه  براي طرح هاي برتر
010062.jpg
علي اصغر محمدي
85 طرح برگزيده بيستمين جشنواره بين المللي خوارزمي طي آييني كه روز سه شنبه 17 بهمن در سالن اجلاس سران برگزار شد، جوايز خود شامل لوح تقدير، تنديس و جوايز نقدي را از دست رئيس جمهور دريافت كردند.
در اين جشنواره 773 طرح در 15 گروه تخصصي صنايع شيميايي، مكانيك، برق و كامپيوتر، هوا فضا، هنر و معماري، كشاورزي و منابع طبيعي، علوم پايه، علوم انساني، عمران، صنايع ، مواد و متالوژي ، بيوتكنولوژي و علوم پايه پزشكي، مهندسي پزشكي و الكترونيك، علوم پزشكي و طرح هاي ويژه ارائه شد كه از اين مجموع۶۴۴ طرح در بخش داخلي۱۰۷، طرح از 40 كشور جهان در بخش خارجي و 22طرح در بخش ايرانيان مقيم خارج كشور بود. پس از ارزيابي گروه هاي تخصصي تعداد 31 طرح داخلي، 7 طرح خارجي از كشورهاي آمريكا، بلغارستان، هند، مالزي، بوسني و چين و 2 طرح متعلق به ايرانيان مقيم خارج از كشور برگزيده شدند.
طرح هاي برگزيده در رشته هاي تخصصي مهندسي مكانيك، برق و كامپيوتر، هوا فضا، عمران، مواد و متالوژي، صنايع شيميايي، كشاورزي و منابع طبيعي، علوم پايه، علوم انساني و مهندسي پزشكي بود كه در اين جشنواره معرفي شدند.
در بيستمين جشنواره بين المللي خوارزمي جوايز برگزيدگان داخلي براي رتبه هاي اول، دوم و سوم علاوه بر تنديس و تقديرنامه به ترتيب مبلغ۵۰ ، 40 و 30ميليون ريال بود. همچنين به برگزيدگان خارجي نيز علاوه بر تنديس و تقديرنامه ، به رتبه هاي اول تا سوم به ترتيب مبلغ 7 ۶، و 5 هزار دلار به عنوان جايزه اعطا شد.
در بين حمايت كنندگان خارجي جشنواره، COMSATS علاوه بر گواهينامه به نفر اول و دوم به ترتيب 1000 و 500 دلار، كميته دايمي همكاري هاي علمي فناوري سازمان كنفرانس اسلامي (OMSTECH) پنج  هزار دلار، فدراسيون بين المللي انجمن هاي مخترعين IFIA گواهي نامه و كمك هزينه حضور در يكي از نمايشگاه هاي اختراعات تحت نظر اين سازمان، آيسسكو به نفرات اول تا سوم به ترتيب 1500 ، 1000 و 500 دلار، آكادمي علوم جهان سوم TWAS به نفرات اول و دوم هر كدام يك هزار دلار، يونسكو گواهي نامه و مدال نقره و سازمان جهاني مالكيت فكري (WIPO) به نفر اول و دوم مدال طلا و گواهي نامه اعطا كردند.
برگزيدگان بخش پژوهش هاي بنيادي 
دكتر جواد فيض با طرح طراحي، مدل سازي و كنترل ماشين هاي الكتريكي علاوه بر كسب رتبه اول در اين بخش ، جايزه يونسكو را نيز به خود اختصاص داد. همچنين دكتر جواد صالحي با طرح سامانه دسترسي چندگانه نوري براساس تقسيم كد ديگر برنده رتبه اول اين بخش بود كه جايزه سازمان جهاني مالكيت فكري (وايپو ) نيز به وي اعطا شد. دكتر شمس الدين مهاجرزاده با طرح ساخت نمايشگرهاي مسطح قابل انعطاف پلاسمايي بر روي پلاستيك علاوه بر رتبه دوم اين بخش جايزه سازمان آيسسكو را نيز دريافت كرد. دكتر محسن عليشاهي ها با طرح اصل هولوگرافي و كاربرد آن در كيهان شناسي ديگر برگزيده رتبه دوم پژوهش هاي بنيادي بود كه جايزه آكادمي علوم جهان اسلام TWAS را كسب كرد.
طرح نقش رسپتور فعال شونده به وسيله پروتئيناز- 2 در پاتوژنز بيماري هاي نورودژنراتيو متعلق به دكتر فرشيد نوربخش رتبه سوم پژوهش هاي بنيادي و نيز جايزه سازمان جهاني مالكيت فكري (وايپو )را از آن خود كرد. همچنين طرح سنتز كاتاليزورهاي متالوسن و استفاده از آن براي تهيه پلي اتيلين و پلي استايرن سنديوتاكتيك متعلق به دكتر علي اكبر انتظامي و طرح سنتز ليگاندهاي جديد براي مطالعه پروتيين هاي گيرنده سيگما و پي گاما متعلق به دكتر عبدالرضا حاجي پور به عنوان رتبه سوم اين بخش شناخته شدند.
طرح خواص ساختاري ،ارزيابي كارايي و الگوريتم هاي كاربردي شبكه ستاره متعلق به دكتر حميد سربازي آزاده علاوه بر رتبه سوم پژوهش هاي بنيادي، جايزه آكادمي علوم جهان اسلام را تصاحب كرد.
طرح كاربرد فرآورده هاي گياهي و اكتينوميستي در كنترل بيولوژيكي پاتوژن هاي گياهي متعلق به دكتر غلامحسين شهيدي بنجار ديگر برنده رتبه سوم بخش پژوهش هاي بنيادي بود.
برگزيدگان بخش پژوهش هاي كاربردي
طرح زيردريايي كلاس نهنگ متعلق به دانشگاه صنعتي مالك اشتر(پژوهشكده زيرسطحي) به نمايندگي مهندس مجيد حيدري مورچه خورتي به عنوان رتبه اول شناخته شد. طرح تدوين دانش فني و ساخت هسته مركزي توربين آبي (رانر) متعلق به مهندس سيد حسن موسوي و طرح دستيابي به دانش فني طراحي و ساخت پروانه هاي نيمه مغروق سطحي متعلق به صنايع شهيد جولايي به نمايندگي مهندس محمدحسين كريمي حائز رتبه دوم اين بخش شدند.
رتبه سوم پژوهش هاي كاربردي به چهار طرح به شرح زير تعلق گرفت: طرح طراحي و ساخت تراستر پلاسمايي با تراست ??? ميلي نيوتن متعلق به دكتر بابك شكري، طرح طراحي و ساخت سكوي پايدار شده ژيروسكوپي براي مراقبت هاي هوايي متعلق به مهندس محسن كارگر حجت آبادي ، طرح توليد صنعتي تري متيل فسفات متعلق به مهندس سليمان سليماني و طرح دستيابي به ساختار فوق ريزدانه در فولاد مستحكم CrMoV به روش هاي ترمومكانيكي متعلق به مهندس محمد موذني.
برگزيدگان بخش پژوهش هاي توسعه اي
طرح هواپيماي تمام كامپوزيت (پرنده آبي) متعلق به مهندس يعقوب انتصاري حائز رتبه اول شناخته شد و جايزه كميسيون COMSATS را نيز به خود اختصاص داد.
طرح طراحي و ساخت خودروي خورشيد تك سرنشين متعلق به دكتر كارن ابري نيا به عنوان رتبه دوم اين بخش شناخته شد. همچنين رتبه دوم بخش پژوهش هاي توسعه به طرح تهيه ورق هاي پوشش داده شده از جنس فولاد ضد زنگ TYP410-S توسط جوشكاري براي مخازن پالايشگاه متعلق به مهندس مجيد برغاني فراهاني تعلق گرفت كه اين طرح جايزه كميسيون COMSATS را نيز به دست آورد. طرح طراحي و ساخت سايت تكنيك موبايل يك موشك و سيميلاتور آن متعلق به سازمان صنايع هوافصا به نمايندگي مهندس رضا صفاري و مهندس عبدالرضا معين تقوي نيز به عنوان رتبه دوم اين بخش شناخته شد. در اين بخش 7 طرح زيربه عنوان رتبه سوم شناخته شدند: طرح تدوين استانداردهاي بين المللي فرآورده هاي بهداشتي آرايشي متعلق به مژده روشن طبري، طرح سامانه كنترل هوشمند موتورخانه متعلق به مهندس تورج بطحايي ، طرح طراحي و ساخت دستگاه تست ضربه ثقلي متعلق به دكتر محمود مهرداد شكريه، طرح طراحي و ساخت مدولاتور QPSK مبتني بر استاندارد DVB-S متعلق به مهندس عليرضا مفضلي فرد ، طرح بهينه سازي برج دي بوتانايزر در صنايع پتروشيمي براي افزايش توليد برشC4 (بوتادين) و كاهش آلودگي محيط زيست متعلق به مهندس سعيد خواجه مندلي، طرح طراحي ساخت بيمارستان سيار متعلق به مهندس حسين فرزانگان و طرح طراحي و ساخت خودروي تاكتيكي سبك متعلق به مهندس سيد محمد يحيايي.
در بخش ابتكار
رتبه اول به طرح طراحي و ساخت مدل عملياتي شناور استيلت متعلق به زنده ياد دكتر اردشير حسين پور استاد و پژوهشگر جوان دانشگاه هاي شيراز و صنعتي مالك اشتر اعطا شد. وي علاوه بر آن جايزه فدراسيون بين المللي انجمن هاي مخترعان IFIA را نيز از آن خود كرد. درگذشت اين پژوهشگر جوان 24 ساعت پس از اعلام راي هيأت داوران اتفاق افتاد.
رتبه دوم به طرح طراحي و ساخت لايه هاي جاذب پرتوهاي گاما، ايكس، نوترون، بتا، و آلفا متعلق به دكتر محمد مهدوي تعلق گرفت. طرح دستگاه بورينگ داخل تراش متعلق به مهندس علي بساق زاده علاوه بر رتبه سوم اين بخش موفق به كسب جايزه سازمان اسلامي آموزشي،علمي و فرهنگي سازمان كنفرانس اسلامي (آيسسكو) نيز شد.
طرح روش و دستگاه نوين بازيافت بخارات ارزشي D2O محتوي گاز در خلاء توسط تله سرما و انجماد تحت بارهاي ثابت و جزيي متغير متعلق به مهندس محمد شرفي ديگر برنده رتبه سوم اين بخش بود.
برگزيدگان بخش طرح هاي خارجي
در بخش طرح هاي خارجي 2 پژوهشگر ايراني مقيم خارج از كشور برگزيده شدند. دكتر بهرام مبشر از دانشگاه ايالتي پنسيلوانيا در آمريكا در بخش علوم پايه حايز رتبه اول شد و دكتر اكرم تاجي از دانشگاه نيوانگلند استراليا علاوه بر رتبه سوم در بخش تحقيقات پايه ، جايزه كميته دايمي همكاري هاي علمي فناوري سازمان كنفرانس اسلامي ( COMSTECH ) را نيز از آن خود كرد.
در بخش برگزيدگان خارجي، پروفسور ديگبي مكدونالد از دانشگاه ايالتي پنسيلوانيا رتبه اول علوم پايه را كسب كرد. دكتر محرم آوديسپاهيك از دانشگاه سارايوو در بوسني نيز به عنوان رتبه دوم علوم پايه شناخته شد.
پروفسور ديميتار كليسورسكي از دانشگاه فني صوفيه بلغارستان نيز در بخش علوم پايه رتبه دوم را به خود اختصاص داد.

تازه هاي خوارزمي
هواپيماي كامپوزيت پرنده آبي
گروه دانش- اين هواپيما تنها مورد از اين رده هواپيماهاست كه دو نوع سامانه كنترل (استيك يا يوك) و صندلي قابل تنظيم دارد. سازه اين هواپيما تمام كامپوزيتي با مزاياي استحكام و مقاومت در برابر عوامل محيطي است. هزينه پايين عمليات، داشتن تجهيزات لازم براي آموزش خلباني ردهPPL و PL ،موتور روتكس 115 اسب توربوشارژ، سامانه گاورنر ، سامانه ضبط اطلاعات موتور و ملخ در پرواز، سوخت بنزين بدون سرب و ملخ سه پره ام.تي با گام متغير از ويژگي هاي اين هواپيما است.
زيردريايي كلاس نهنگ
طراحي و ساخت زيردريايي كلاس نهنگ و تحويل آن به نيروي كاربر موضوع اين طرح ملي بوده است كه در آب هاي كم عمق خليج فارس مورد استفاده قرار مي گيرد. اين زيردريايي هم اكنون با بيش از۷۰۰ ساعت ماموريت دريايي و شركت در مانور پيامبر اعظم (ص) قابليت هاي خود را در رقابت با محصولات خارجي مشابه به اثبات رسانده است. 2زير سامانه عمده، پريسكوپ تلويزيوني و سونار غيرفعال پيشرفته به عنوان چشم و گوش اين شناور زيرسطحي از دستاوردهاي عمده اين طرح است. اين زير دريايي همه آزمايش هاي دريايي را با موفقيت پشت سر گذاشته است.
طرح بيمارستان سيار
بيمارستان سيار مجموعه اي از بخش ها، واحدها و ارتباطات با ساختاري ويژه است كه هر بخش به صورت مستقل آماده و در يك مجموعه مورد استفاده سريع قرار مي گيرد. اين بيمارستان شرايطي مشابه با يك بيمارستان واقعي را با تجهيزات و امكانات كامل در شرايط بحراني در حداقل زمان ارايه مي كند، به گونه اي كه گروه هاي مختلف پزشكي مي توانند بر اساس تخصص خود كليه خدمات پزشكي و بهداشتي لازم را انجام دهند.
اين بيمارستان هنگام شيوع بيماري هاي خطرناك و حوادث غيرمترقبه قابليت نصب در تمام شرايط جغرافيايي و آب و هوايي كشور را دارد و تمام بخش هاي كليدي و ابزار و امكانات مورد نياز را در كوتاه ترين زمان ممكن (كمتر از 24 ساعت) در اختيار آسيب ديدگان قرار مي دهد.

خودروي خورشيدي
اين خودرو تك سرنشين به طول پنج متر عرض 8/1 متر و ارتفاع يك متر از سطح زمين است كه براي حركت با سرعت بيش از 100 كيلومتر در ساعت طراحي شده است. اين خودرو داراي يك چرخ متحرك در عقب و دو چرخ در جلو است. سطوح بالايي خودرو تماماً از سلول هاي خورشيدي داراي بازده بالا به مساحت 5/8 متر مربع پوشيده است و انرژي خورشيدي از طريق سلول ها جذب و در باتري ها قبل از شارژ از نوع ليتيم و پليمر داخل خودرو ذخيره مي شود. انرژي موتور الكتريكي تعبيه شده داخل رينگ چرخ عقب خودرو را به حركت در مي آورد و جنس بدنه و شاسي اين خودرو به نحوي انتخاب شده است كه ضمن مقاومت بالا داراي وزن كمي است به طوري كه وزن نهايي خودرو كمتر از 250 كيلوگرم خواهد بود.

جدول اعداد (سودوكو) 285
010065.jpg
اعداد 1 تا 9 را در هر يك از سطرها و ستون ها و مربع هاي كوچك 3 در 3 طوري قرار دهيد كه فقط يك بار نوشته شود. پاسخ جدول را فردا در روزنامه ملاحظه خواهيد كرد.

اجتماعي
اقتصاد
انديشه
فرهنگ
شهرآرا
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  فرهنگ   |  شهرآرا  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |