چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۵
نگاهي به برنامه يونيسف براي تحصيل و آموزش دختران جهان
براي مادران فردا
دختران آفريقايي محروم ترين كودكان جهان
در زمينه آموزش هستند-دختر دارفوري‎/ سودان
010803.jpg
هدف اصلي طرح ارتقاي سطح آموزش و پرورش دختران و كودكان در خطر اعلام شده است؛ اما آموزش مهارت هاي اجتماعي، بخش ديگري از آموزش ها را دربرمي گيرد و شاخص ترين محور آموزش ها شامل پنج بخش است
دختران به عنوان شاخص ترين گروه نيازمند به تعليم و تربيت از هر نظر، همواره مورد توجه مجامع بين المللي بوده و هستند؛ كه اگر شكنندگي دختران در برابر حوادث را دليل اصلي اين نياز بدانيم، نمي توانيم وضعيت نابسامان جوامع و ناآگاهي والدين به نيازهاي آنها را ناديده بگيريم. از نگاهي ديگر اگر مجامع بين المللي و والدين به عنوان نهادهاي مسئول بتوانند نيازهاي دختران را برآورده كنند؛ شايد اندكي از شكنندگي آنها در برابر حوادث كاسته شود.
برنامه آموزشي - پرورشي تدوين شده در مركز مطالعات آموزشي دختران يونيسف (UNGEI) برنامه اي است كه براي يك دوره پنج ساله در نظر گرفته شده است. اين طرح كه به طور خاص بر روي تحصيل دختران سراسر جهان و كودكان در خطر (VOC) در كشورهاي نيازمند متمركز شده، دوره نخست خود را كه از سال 2005 با عنوان طرح جنبش جهاني تحصيل دختران   در كشور زيمبابوه آغاز شده بود به پايان رسانده و اكنون در ماه هاي نخست سال 2007 ميلادي، مرحله دوم طرح، به صورتي گسترده تر، براي دختران سراسر جهان و تعداد بيشتري از كودكان در خطر (VOC) اعم از دختر و پسر به اجرا در آمده است.
سها دادمند
منبع: UNGEI.org
اين طرح تا سال 2010 بخش نخست برنامه هاي خود را به اجرا گذاشته و تا سال 2015 ميلادي طرح به طور كامل به پايان خواهد رسيد. طراحان اين برنامه معتقدند تا پايان سال 2015 ميلادي، دختران سراسر جهان و كودكان در خطر برخي كشورهاي نيازمند چون كشورهاي آفريقايي؛ از آموزش هاي لازم چه از جهت تحصيل و چه مهارت هاي زندگي برخوردار خواهند بود. اهداف اصلي طرح به صورت شاخص در دو بخش خلاصه مي شود؛
- آموزش؛ منظور آموزش همه جانبه به دختران، با هدف دستيابي آنها به مهارت هاي لازم تعليم و تربيتي، بهداشتي، اجتماعي و فرهنگي و...است. اين برنامه ها با هدف بهبود وضعيت زندگي و تحصيل دختران و زنان، تا حد رفع محروميت هاي آنها اجرا مي شود.
- آموزش به كودكان جوامع در خطر يا دقيق تر بگوييم كودكان در خطر (VOC) برخي كشورها چون همه كشورهاي آفريقايي و برخي كشورهاي آسيايي.
- UNGEI، اجراي اين برنامه را، تكميل برنامه آموزشي EFA (آموزش براي همه)؛ يكي از برنامه هاي آموزشي اهداف توسعه و آموزش هزاره سازمان يونيسف مي دانند و معتقدند اجراي برنامه هاي تكميلي نقص ها و كمبودهاي موجود در برنامه هاي گسترده اي چون اهداف توسعه و آموزش هزاره را برطرف خواهد كرد.
پنج پايه شاخص
هر چند هدف اصلي طرح، ارتقاي سطح آموزش و پرورش دختران و كودكان در خطر اعلام شده است؛ اما آموزش مهارت هاي اجتماعي، بخش ديگري از آموزش ها را دربرمي گيرد. شاخص ترين محور آموزش ها را درپنج بخش مي توان خلاصه كرد؛
- فراهم كردن شرايط مناسب براي تحصيل همه دختران به ويژه ادامه تحصيل آنها از مقطع ابتدايي به بعد، براساس آمار شاخص ترين دوره ترك تحصيل دختران از سن ورود به مقاطع تحصيلي پس از دبستان ذكر شده است. كاهش هزينه تحصيل، ساخت و تجهيز مدارس در مناطق محروم؛ فراهم كردن زمينه مناسب براي حضور دختران در مراكز آموزشي، جلوگيري از جذب آنها به گروه كودكان كار؛ تامين نياز خانواده ها براي جلوگيري از استفاده از دختران براي تامين مخارج خانواده.
- شرح دقيق لزوم تحصيل دختران با ارائه آموزش هاي لازم به خانواده ها. ممانعت از تحصيل دختران از سوي والدين به ويژه پدر يا برادر، يكي از دلايل اصلي ترك تحصيل و يا عدم ورود آنها به مدرسه است.
- آموزش راههاي ابتلا به ايدز و يا آلودگي با ويروس HIV به دختران و كودكان در خطر (VOC) براي كاهش تعداد دختران مبتلا به ايدز و يا آلودگي با ويروس HIV. ابتلا به ايدز و يا ويروس HIV يكي از مهمترين دلايل ترك تحصيل دختران در كشورهاي فقير و نيازمندي چون كشورهاي آفريقايي است. آلودگي والدين نيز عاملي براي ترك تحصيل دختران و به عهده گرفتن سرپرستي خانواده از هر جهت است.
- آموزش، راهي براي جلوگيري از سوءاستفاده جنسي از دختران جوان و يا فروش آنها به گروه هاي تبهكار براي سوءاستفاده جنسي يا فروش و قاچاق دختران يا اعضاي بدن آنها ست.
- برگزاري جلسه هاي آموزشي براي والدين به منظور از بين بردن تفكرهاي غلط اجتماعي - فرهنگي چون؛ ضرورت ازدواج زودهنگام دختران؛ ممانعت از تحصيل و كار دختران، ضرورت زايمان هاي متعدد دختران جوان براي افزايش تعداد فرزندان و... اين عوامل شاخصي براي جلوگيري از تحصيل يا ادامه تحصيل دختران است.
تحصيل براي همه
يكي از شاخص ترين اهداف اجراي طرح، همان طور كه ذكر شد؛ تسهيل تحصيل دختران و كودكان تحت خطر كشورهاي نيازمند است. تحصيل براي همه هدفي است كه براي دستيابي به آن اجراي چهار اصل مدنظر قرار گرفته است:
اجراي برنامه هماهنگ و فراگير آموزش سراسري براي دستيابي به هدف نهايي طرح يعني تحصيل دختران تا سال 2015 ميلادي. اگر چه در مرحله نخست طرح تاكيد بر اتمام تحصيل تا مقطع ابتدايي براي دختران مدنظر قرار گرفته بود؛ اما تا سال 2015 ميلادي مرحله نهايي طرح يعني ادامه تحصيل دختران تا مقاطع بالاي تحصيل مورد توجه است.
- اطمينان از برآوردن نيازهاي آموزشي دختران چه در بخش تعليم و تربيت و چه آموزش مهارت هاي زندگي.
- رفع تبعيض هاي آموزشي ميان دخترها و پسرها و ارتقاي سطح كيفي آموزش ها به هر دو گروه به ويژه دختران، به تدريج تا سال 2015 ميلادي.
- ارتقاي سطح كيفي آموزش ها و اطمينان از ارائه آموزش هاي مورد نياز به دختران به ويژه تعليم و تربيت مناسب دختران و تسهيل شرايط براي ادامه تحصيل آنها تا مقاطع بالاي تحصيل.
سياستگذاران UNGEI معتقدند آموزش به دختران و كودكان در معرض خطر كشورهاي نيازمند بسياري از مشكلات كنوني اجتماع و به دنبال آن نسل آتي را برطرف مي كند. ارتقاي سطح فرهنگ و آموزش جوامع با سرمايه گذاري بر روي نسل جوان جامعه امكان پذير است؛ اين نكته به ويژه در كشورهاي نيازمندي چون آفريقا؛ كه يكي از دلايل  اصلي ابتلا به انواع بيماري ها به ويژه ايدز، ناآگاهي است؛ از اهميت خاصي برخوردار است.
اگر چه برنامه آموزشي مورد نظر برنامه اي چند جانبه بوده و در حركتي همه جانبه سعي دارد تا آموزش ها شكلي چند وجهي و فراگير به خود بگيرد؛ اما هدف اصلي برنامه تعليم و تربيت صحيح دختران و كودكان در معرض خطر است. اگر بخواهيم برنامه ها را تنها در بخش تعليم و تربيت مورد بررسي قرار دهيم، مي توان به اين نكات اشاره كرد:
- تأكيد بر افزايش امكانات آموزشي با تشويق سرمايه گذاران براي سرمايه گذاري در بخش آموزش و پرورش كشورهاي نيازمند؛ آموزش بهتر به آموزگاران و افرادي كه به هر شكل با تعليم و تربيت كودكان در ارتباط هستند؛ برگزاري جلسه هاي آموزشي با والدين براي تغيير ديدگاهها و باورهاي غلط و... كه اين همه راهي جهت تسهيل آموزش است.
- تمركز بر آموزش و پرورش به شيوه هاي نو و مطلوب كودكان
- تغيير در ساختارهاي اجتماعي - تفكري جوامع با آموزش لزوم تعليم و تربيت صحيح به دختران و كودكان در خطر براي دستيابي به آينده اي سالم و پويا
دلايل و آينده اجراي طرح
شايد آن چه يونيسف و سازمان هاي همكار با اين مجموعه را بر آن داشت تا شرايط مناسبي را براي تحصيل دختران و كودكان در خطر فراهم كنند؛ بررسي نيازهاي اجتماع در جوامع مختلف و تبعيض حاكم بر نيمي از افراد جامعه يعني زنان و دختران جوان بود؛ تبعيضي كه نيمي از اجتماع را از حضور در اجتماع و كار و فعاليت، بدون هيچ دليل خاصي باز مي دارد. از شاخص ترين دلايل اجراي طرح و پيش بيني آينده آن مي توان به اين موارد اشاره كرد:
- پايين بودن امكانات آموزشي - پرورشي كودكان در خطر و دختران؛ به حدي كه اين گروه ها از جهت استفاده از تجهيزات آموزشي و كتاب هاي درسي در بدترين شرايط قرار دارند. براساس اين طرح تا سال 2010 ميلادي تجهيزات كمك آموزشي به ويژه كتاب درسي به نسبت متعادل يك به يك خواهد رسيد؛ به عبارتي هر دانش آموز، يك كتاب.
- در حال حاضر 300 هزار آموزگار به مهارت هاي ويژه آموزشي مجهز بوده و مي توانند آموزه هايي چون رياضيات، علوم، مهارت هاي زندگي، آموزش هاي ويژه چون راهكارهاي جلوگيري از ابتلا به ايدز را به دانش آموزان خود بياموزند؛ كه تا پايان اجراي طرح تا سال 2010 و تكميل آن تا سال 2015 ميلادي اين تعداد به سه برابر افزايش مي يابد.
- تا سال 2010 ميلادي؛ 70درصد از دختران و كودكان در خطر به خوبي آموزش هاي درس رياضيات،  علوم، زبان - به ويژه زبان دوم - و مهارت هاي زندگي را خواهند آموخت.
- اكنون فقط 35هزار كودك 10 تا 14ساله در صد مدرسه آفريقايي تحت پوشش مرحله نخست طرح آموزش هاي لازم جهت مقابله با بيماري ها، جلوگيري از ابتلا به انواع بيماري ها به ويژه ايدز، مهارت هاي اجتماعي - ارتباطي؛ تغذيه صحيح و نظافت و بهداشت و محافظت از خود در برابر خطرات قرار گرفته اند و مي توانند اين نكات را به همسالان خود بياموزند، كه اين تعداد تا پايان سال 2010 ميلادي به 3 برابر و تا پايان سال 2015 ميلادي به 5 برابر افزايش مي يابد.

خبر
راه اندازي اتاق مشاوره ديني در دانشگاه ها
قم- خبرنگار همشهري: رئيس اداره مشاوره نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري از راه اندازي اتاق مشاوره ديني در دانشگاه ها خبر داد.
حجت الاسلام صالح قنادي با بيان اين كه بسياري از دانشجويان مايل هستند با توجه به آموزه هاي ديني و نه صرفاً روان شناسي به آنها خدمات مشاوره  ارائه گردد گفت: به اين منظور اتاق مشاوره ديني در دانشگاه ها راه اندازي خواهد شد.
وي افزود: هم اكنون در اين اداره 8 گروه كارشناسي به سؤالات دانشجويان در زمينه هاي احكام فقه، اعتقادات و ديني  پژوهشي، اخلاق و عرفان،  انديشه سياسي، تاريخ و سيره، علوم تربيتي و روان شناسي، فرهنگ اجتماعي و اطلاعات عمومي پاسخ مي دهند.
وي با بيان اين كه كارشناسان اين اداره هر ساله نزديك به 6 هزار سؤال از طريق نامه و پست الكترونيك جواب مي دهند، از راه اندازي تالار اينترنتي پاسخ گويي زنده به سؤالات دانشجويان خبر داد.
قنادي خاطرنشان ساخت: سؤالات برگزيده دانشجويي در مجموعه اي يكصدجلدي در حال تدوين است كه تاكنون 23 جلد از آن چاپ شده و همچنين دو نرم افزار با بيش از 22 هزار پرسش و پاسخ، در اختيار عموم قرار گرفته است.
آغاز نام نويسي دوره هاي فراگير كارشناسي پيام نور
گروه اجتماعي- پس از چند بار تعويق در نام نويسي از داوطلبان دوره هاي فراگير مقطع كارشناسي، نام نويسي از داوطلبان به طور همزمان در مراكز پستي و پايگاه اينترنتي دانشگاه پيام نور آغاز شده است.
نام نويسي اين دوره ها تا 21 اسفند ادامه خواهد داشت.دفترچه راهنماي دانش پذير دوره هاي فراگير مقطع كارشناسي نيز بر روي پايگاه اين دانشگاه به نشاني www.pnu.ac.ir قابل دريافت است.

جامعه
ادبيات
اجتماعي
انديشه
سينما
علم
شهرآرا
هنر
|  ادبيات  |   اجتماعي  |  انديشه  |  جامعه  |  سينما  |  علم  |  شهرآرا  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |