صفحه اول روزنامه هاي جهان
• حريت احتمال تيره شدن روابط واشنگتن و آنكارا وجود دارد • الوطن رامسفلد: در ساعات اوليه جنگ صدام را به قتل برسانيد
brown.gif
HAMSHAHRI
No .2999,FRI.March.7,2003
جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۸۱
سال يازدهم - شماره ۲۹۹۹
صفحه اول روزنامه هاي جهان
• الزمان نامه هايي با خط بن لادن نزد شيخ محمد خالد بدست آمد • زوددويچه سايتونگ قدرت هاي داراي حق وتو با آمريكا مخالفت مي كنند
نگاه جهان
002110.jpg
اكونوميست
اوه ...
شما دارين با من
حرف مي زنين؟!!
خب !؟
براي اجتناب از جنگ تو بايد خلع سلاح بشي!
كاملا همكاري كني !!
بدون تاخير و معطلي!

هواپيماهاي جاسوسي برفراز آذربايجان و گرجستان
منابع خبري در باكو از برنامه پرواز هواپيماهاي جاسوسي آمريكا بر فراز گرجستان و جمهوري آذربايجان خبر دادند. شبكه اينترنتي استرارو اعلام كرد هواپيماهاي جاسوسي يو ۲۵ آمريكا به بهانه شناسايي تروريست ها قرار است برنامه پرواز منظمي را بر فراز نواحي مرزي گرجستان و جمهوري آذربايجان آغاز كند.
همچنين روزنامه ۵۲۵ با اشاره به مخالفت پارلمان تركيه با استقرار نظاميان آمريكا نوشت، بحث استقرار نظاميان آمريكايي در جمهوري آذربايجان در جنگ احتمالي بر ضد عراق به قوت خود باقي است.
به نوشته اين روزنامه هم اكنون گفت وگوهاي محرمانه واشنگتن و باكو درباره استقرار گروه ويژه سازمان جاسوسي آمريكا در جمهوري آذربايجان آغاز شده است. اين روزنامه با اشاره به اهميت تامين امنيت خط لوله باكو، جيحان در انتقال نفت خزر افزود: جمهوري آذربايجان و گرجستان در حيطه منافع استراتژيك آمريكا قرار دارند بنابراين آمريكا حضور نظامي خود را در اين منطقه افزايش خواهد  داد.

تاكيد حماس بر انتقام خون شهيدان جباليا
002120.jpg
جنبش مقاومت اسلامي فلسطين، حماس، تاكيد كرد انتقام خون ۱۱ شهيد و حدود ۱۴۰ مجروح اردوگاه جباليا را خواهد گرفت. اسماعيل ابوشنب يكي از مسئولان حماس در غزه گفت اسرائيلي ها در نتيجه حماقت هاي شارون و موفاز، نخست وزير و وزير جنگ رژيم صهيونيستي، بهاي بسيار سنگيني پرداخت خواهند كرد. وي افزود فاجعه جباليا براي جامعه صهيونيستي بسيار سنگين تمام مي شود و زماني كه پاسخ اين فاجعه داده شد همه مسئوليت آن متوجه مسئولان رژيم صهيونيستي خواهد بود. در پي دريافت اطلاعات جديد، از فعاليت هاي مخفيانه بازماندگان القاعده در پاكستان دور جديدي از بازداشت ها در اين كشور آغاز خواهد شد.

تركيه عمليات ارتش رژيم صهيونيستي را محكوم كرد
تركيه عمليات روزهاي اخير ارتش رژيم صهيونيستي در نوار غزه كه موجب شهيد و مجروح شدن شمار زيادي از فلسطينيان شده است را محكوم كرد. به نوشته روزنامه يني شفق تركيه وزارت امور خارجه اين كشور روز گذشته با صدور بيانيه اي با ابراز تأسف از اين عمليات كه موجب كشته و مجروح شدن شمار زيادي از غيرنظاميان فلسطيني شده است، اقدامات ارتش اسرائيل را محكوم كرد. وزارت امور خارجه تركيه در اين بيانيه تاكيد كرد انجام اقدامات تروريستي و توسل به زور و اقدامات قهرآميز هيچ نتيجه اي در بر نخواهد داشت و به اميدواري هاي موجود براي دستيابي به صلح در منطقه لطمه خواهد زد.

آغاز بازداشت هاي جديد در پاكستان
002130.jpg
وزير كشور پاكستان با اعلام اين مطلب افزود اطلاعات به دست آمده از وضعيت بازماندگان افراد و گروه هاي وابسته به القاعده براي پاكستان و جامعه جهاني اهميت زيادي دارد. فيصل صالح حيات همچنين با اشاره به وجود اطلاعات قابل توجه در دستگاه رايانه اي همراه لپ تاپ خالد شيخ محمد كه هنگام بازداشت به دست پليس افتاده است، گفت: از طريق تلفن هاي موجود در آن مي توان مرتبطين وي را نيز شناسايي كرد. فيصل صالح حيات خاطر نشان كرد، سازمان هاي اطلاعاتي و امنيتي پاكستان ريشه هاي تروريستي در اين كشور را شناسايي كرده و به زودي عمليات خود را براي دستگيري آن ها آغاز خواهند كرد. وزير كشور پاكستان همچنين با رد ارتباط وقايع تروريستي اخير در شهر كراچي با فرقه گرايي خاطر نشان كرد، براي برقراري امنيت بيشتر در ماه محرم نيز گام هاي حفاظتي مناسبي برداشته شده است و عاملان هر گونه درگيري در زمينه فرقه گرايي بازداشت و به شدت مجازات خواهند شد. وي ادعا كرد وقايع فرقه گرايي امسال در مقايسه با سال گذشته كاهش چشمگيري داشته است. يكي از افسران تحقيق در بازجويي از خالد شيخ محمد نيز با بيان اين كه اهداف القاعده در پاكستان ضربه زدن به منافع غرب در اين كشور بوده، ادعا كرده است، شكست كامل القاعده به زودي محقق خواهد شد.

سئول درخواست كرد
ادامه حضور سربازان آمريكايي در كره جنوبي
002125.jpg
كره جنوبي از آمريكا خواست طرح عقب نشيني نيروهاي آمريكايي را از مرز متشنج ميان دو كره تا پايان يافتن بحران هسته اي كره شمالي مسكوت بگذارد. گوكان نخست وزير كره جنوبي در ديدار با توماس هوبارد سفير آمريكا در اين كشور از ۳۶ هزار نظامي آمريكايي مستقر در اين كشور خواست تا نقش بازدارنده خود را بر ضد هر گونه تهاجم كره شمالي ادامه دهند. سخنگوي نخست وزير كره جنوبي به نقل از وي در ديدار با هوبارد اعلام كرد كه به نظر وي اكنون زمان مناسبي براي گفت و گو درباره انتقال نيروهاي آمريكايي از منطقه مرزي ميان دو كره نيست زيرا تنش ناشي از برنامه هاي هسته اي كره شمالي همچنان به قوت خود باقي است. وي تاكيد كرد جابه جايي نيروهاي آمريكايي نبايد به كاهش نيروي بازدارنده در مرز دو كره منجر شود. وي افزود نيروهاي آمريكايي بايد نقش خود را در اين منطقه ادامه دهند. اين گزارش افزود حدود ۱۵ هزار نفر از ۳۶ هزار نظامي آمريكايي مستقر در كره جنوبي در شمال سئول مستقر هستند كه دخالت خودكار آن ها را در هر گونه جنگي كه در منطقه بروز كند تضمين خواهد كرد.

حمايت چين از مواضع روسيه ، فرانسه
ائتلاف اوراسيا شكل مي گيرد
002115.jpg
چين اعلام كرد از موضع مشترك آلمان، فرانسه و روسيه كه مخالف تصويب قطعنامه جديد در سازمان ملل متحد درباره عراق هستند حمايت مي كند.
تانك جياشوان وزير امور خارجه چين در يك كنفرانس مطبوعاتي اعلام كرد موضع كشور ما مطابق با بيانيه مشترك سه كشور فرانسه، آلمان و روسيه است و ما از مفاد اين بيانيه حمايت مي كنيم. فرانسه، آلمان و روسيه روز گذشته در بيانيه مشتركي در پاريس بار ديگر با هر گونه مداخله نظامي در عراق مخالفت و اعلام كردند با تصويب قطعنامه جديدي در شوراي امنيت بر ضد عراق كه در آن توسل به زور مشروع قلمداد شود مخالفت خواهند كرد. از سوي ديگر اعضاي پارلمان اروپا طوماري را كه صدها سياستمدار اروپايي در مخالفت با جنگ احتمالي در عراق امضا كرده بودند تحويل سازمان ملل و اعضاي كنگره و مجلس سناي آمريكا دادند. به گزارش شبكه بي بي سي اعضاي پارلمان اروپا در چارچوب ماموريتي كه خود آن را ماموريت ضد جنگ خوانده اند از بروكسل به واشنگتن سفر كردند.
گفته مي شود هيات پارلمان اروپا در ميان اعضاي كنگره و مجلس سناي آمريكا كساني را يافتند كه مانند آن ها با جنگ در عراق مخالف بودند. لوئيسامور كانتيني از نمايندگان پارلمان اروپا از حزب چپ متحد ايتاليا گفت آن چه آمريكا انجام مي دهد نه تنها امنيت اين كشور را تامين نمي كند بلكه امنيت اين كشور و كل جهان را به خطر مي اندازد. اعضاي هيات ۲۱ نفره پارلمان اروپا در سفر سازمان ملل در نيويورك با هانس بليكس رئيس بازرسان تسليحاتي اين سازمان در عراق نيز ديدار كردند. اينونسيو ارياس نماينده اسپانيا در سازمان ملل نيز در ديدار با اين هيات گفت از اين كه بشنود موضع اروپايي ها جنگ است خوشحال نمي شود.
پدرو مارست از نمايندگان اسپانيايي پارلمان اروپا نيز درباره دستاوردهاي سفر اين هيات به آمريكا گفت: ما بسيار نوميد هستيم زيرا به نظر مي رسد كه آمريكايي ها تصميم خود را گرفته اند و به هر ترتيب كه شده مي خواهند وارد جنگ شوند.
اين در حالي است كه يك مقام ارشد وزارت امور خارجه روسيه روز گذشته اعلام كرد كشورش قصد ندارد در پي گزارشي كه هانس بليكس رئيس بازرسان تسليحاتي سازمان ملل روز جمعه در مورد ميزان همكاري عراق با بازرسان تسليحاتي ارائه دهد، عجولانه تصميم بگيرد.
يوري فدتوف معاون وزير امور خارجه روسيه گفت ما در خصوص نمره متوسط دادن به روند بازرسي ها در عراق مذاكره خواهيم كرد.
خبرگزاري اينتر فاكس به نقل از وي گزارش داد ما انتظار داريم ارائه چنين گزارش هايي به شوراي امنيت سازمان ملل متحد مبناي منظمي پيدا كند.
از دگر سو روزنامه انگليسي ديلي تلگراف در سرمقاله ديروز خود به تصميم روسيه در شوراي امنيت سازمان ملل درباره قطعنامه جديد اشاره كرد و با طرح اين سوال كه روسيه چه خواهد كرد نوشت: روسيه از يك سو مايل است در كنار فرانسه و آلمان با قطعنامه مخالفت كند و از سوي ديگر به ميلياردها يورو طلب خود از عراق نياز دارد و براي باز پس گرفتن آن به آمريكا نياز دارد چرا كه واشنگتن دوره پس از صدام را اداره خواهد كرد.

اخبار كوتاه
بلاروس مامن احتمالي صدام
سفر استاندار بغداد به بلاروس احتمال پناهندگي صدام به اين كشور را افزايش داد. سفر عدنان الدوري استاندار بغداد به بلاروس شايعات موجود در مورد احتمال پناهندگي صدام به اين كشور را تقويت كرد. به نوشته روزنامه الشرق الاوسط در اينترنت پيش از اين نيز شايعاتي در مورد انتقال خانواده صدام به بلاروس وجود داشت. همچنين سلمان زيدان سفير عراق در بلاروس از سفر عدي فرزند ارشد صدام به عنوان رئيس كميته ملي المپيك عراق در اواخر ماه جاري به بلاروس خبر داد. منابع عراق اين شايعات را تكذيب مي كنند.

رد نقش كليدي اخضر ابراهيمي در عراق پس از جنگ
سازمان ملل متحد ديروز برخي گزارش هاي انتشار يافته را مبني بر در نظر گرفتن نقش كليدي براي اخضر ابراهيمي فرستاده ويژه اين سازمان در امور افغانستان در عراق پس از جنگ را تكذيب كرد. مانوئل دي الميدا سيلوا سخنگوي سازمان ملل متحد امروز با بيان اين مطلب اعلام كرد اخضر ابراهيمي با تازگي با كوفي عنان دبير كل سازمان ملل متحد گفت وگو كرده ولي موضوع عراق در مذاكرات آنان جايي نداشته است. روزنامه تايمز روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام كرده بود كه سازمان ملل متحد از هم اكنون پيش نويس طرحي ۶۰ صفحه اي را درباره امور عراق پس از جنگ آماده كرده است كه در آن ابراهيمي نقشي كليدي را در برخورد با رويدادهاي احتمالي در صورت جنگ آمريكا با عراق بر عهده خواهد داشت. در اين گزارش به نقل از منابع ناشناس آمده است اخضر ابراهيمي به عنوان فرد كليدي در ايجاد دولت در افغانستان درصدد ايفاي نقشي مشابه در عراق برخواهد آمد. با اين همه سخنگوي سازمان ملل متحد در افغانستان اين گزارش ها را رد كرد.

دستگيري به جرم ترويج صلح
يك وكيل آمريكايي به اتهام بر تن كردن پيراهن حامل شعار صلح طلبي دستگير شد. روزنامه الحيات در اين باره نوشت يك وكيل آمريكايي پس از مخالفت با خواسته ماموران پليس مبني بر از تن در آوردن پيراهن حامل شعار صلح طلبي در داخل يك مجموعه تجاري در شهر نيويورك دستگير شد.
وي متهم شده است كه به حريم ديگران تجاوز كرده است. سيتون داوننر وكيل آمريكايي به اين سبب كه بر روي پيراهنش عبارت به صلح فرصت بدهيد نقش بسته بود متهم شده است.
داوننر در اين باره اظهار داشت در بخش رستوران هاي مجتمع تجاري بودم كه به همراه فرزندم متوجه حضور ماموران امنيتي مجتمع شديم و به من دستور دادند پيراهنم را از تنم در آورم يا اين كه فورا مجتمع را ترك كنم كه من مخالفت كردم.
اما موقعي كه مخالفت مرا ديدند از پليس خواستند در محل حاضر شود و ماموران پليس مرا به زنجير بستند و به اداره پليس منتقل كردند و به من اتهام تجاوز به حريم ديگران نسبت دادند.

هيات عراقي
در هتل نظاميان آمريكايي
هيات عراقي كه به سرپرستي عزت ابراهيم مقام شماره دو اين كشور براي شركت در اجلاس سران كنفرانس اسلامي به قطر سفر كرده است در همان هتلي به سر مي برد كه ارتش آمريكا نيز از آن استفاده مي كند. به نوشته روزنامه الشرق الاوسط محل اقامت هيات عراق در دوحه هتلي است كه ارتش آمريكا براي پوشش خبري جنگ احتمالي از آن استفاده مي كند. عزت ابراهيم به نوشته مطبوعات غربي يكي از شخصيت هاي اصلي عراقي است كه آمريكا به دنبال آن است كه در حمله به عراق او را از صحنه سياسي اين كشور حذف كند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۲۱و۶۱
اذان مغرب: ساعت ۸۱ و۲۳ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و۵۶
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۲۸

شناسنامه
روزنامه صبح ايران:
اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه : ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
۲۰۵۱۴۷۵-۲۰۵۵۶۶۶
۲۰۴۹۹۳۰-۲۰۴۸۴۳۶
تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

صفحه آخر
ادبيات
اقتصاد
ايران
تكنيك
جامعه
رسانه
زمين
شهر
علم
كتاب
ورزش
هنر
يادداشت
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |
|  صفحه آخر  |  علم  |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  يادداشت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |