جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۹۹
ايران را بشناسيم
كاخ سعدآباد
002075.jpg
سعدآباد در دامنه جنوبي كوه هاي البرز قرار دارد و به علت ييلاقي بودن منطقه در زمان قاجار به عنوان محل سكونت تابستاني شاهان مورد استفاده بود. پس از سال ۱۲۹۹ شمسي با الحاق محله هايي چون ترش محله، شاه محله، باغ محله، جعفرآباد و قاسم آباد، اين كاخ وسعت گرفت و به اقامتگاه تابستاني رضاخان اختصاص يافت. در مجموع ۱۸ كاخ به مناسبت هاي گوناگون در مجموعه سعدآباد احداث شد.
پس از پيروزي انقلاب اسلامي با تصويب يك لايحه قانوني كاخ سعدآباد و نياوران براي آماده سازي كاخ جهت بازديد عموم مردم در اختيار وزارت فرهنگ قرار گرفت. وسعت مجموعه سعدآباد بيش از ۱۱۰ هكتار است.

برنامه سينماهاي تهران در يك نگاه
به نظر مي رسد هنوز فيلم تازه اي روي پرده نرفته است. هرچند اعلام شده چند فيلم تازه در نوبت اكران است.
علاقه مندان به تماشاي فيلم كلاه قرمزي و سروناز همچنان مي توانند اين فيلم را در سينماهاي پيروزي ،۶۴۳۴۵۶۰ پيوند ،۳۶۰۴۰۴۰ جي سه ،۶۶۹۶۲۰۶ دهكده المپيك ،۹۱۵۶۱۸ ستاره ،۵۳۸۹۶۲۲ سعدي ،۶۴۶۸۴۶۱ شهر قشنگ ،۶۴۰۶۶۶۶ فردوسي ،۸۸۲۹۶۸۵ كانون ،۸۶۲۸۲۶۶ گلريز يك ،۸۶۱۸۶۱۳ ماندانا ،۶۴۱۰۹۸۱ مركزي يك ،۶۹۲۸۶۸۶ ملت ۳۱۲۴۶۱۸ و آستارا ۲۶۱۴۰۲۲ به تماشا بنشينند.
همچنين اين فيلم در فرهنگسراي گلستان نيز اكران است.
فيلم ازدواج غيابي را مي توانيد در اين سينماها تماشا كنيد. آسيا ،۶۴۰۲۹۰۹ پيام انقلاب ،۸۸۲۹۶۴۱ جوان ،۲۲۰۳۰۳۱ جي يك ،۶۶۹۶۲۰۶ شاهد ،۶۸۱۵۵۶۶ شيرين ،۵۶۴۳۶۳۸ صحرا ،۶۵۰۶۶۶۶ قدس ،۸۹۰۴۵۸۴ مركزي دو ۶۹۲۸۶۸۶ و فرهنگسراي فدك.
فيلم خاكستري نيز در سينماهاي استقلال ،۸۹۰۳۹۴۲ ايران دو ۳ ـ ،۶۵۳۸۶۱۱ بهاران ،۶۲۳۹۵۵۱ بهمن يك ،۶۴۱۸۸۰۱ جمهوري ۶۴۶۵۳۰۶ و عصر جديد دو ۸۹۵۱۵۵۰ به نمايش درمي آيد.
فيلم بي تو تنهايم نيز همچنان اكران است. سينماهاي آفريقا ،۸۹۰۶۱۶۱ بلوار ،۸۹۶۵۲۹۲ بهمن دو ،۶۴۱۸۸۰۱ تهران يك ،۶۶۰۴۳۲۹ جي دو ،۶۶۹۶۲۰۶ سارا ،۳۱۱۴۹۱۵ فلسطين سه ،۶۴۶۳۲۶۹ گلريز دو ،۸۶۱۸۶۱۳ ميلاد ۳۶۹۸۸۶۳.
فيلم عزيزم من كوك نيستم در سينما سايه ،۳۶۲۸۶۲۶ فيلم ارتفاع پست در سينما عصر جديد سه ،۸۹۵۱۵۵۰ بماني در عصر جديد يك ،۸۹۵۱۵۵۰ زندان زنان در سينما مراد ،۶۵۰۳۳۸۲ همكلاس در مركزي سه ،۶۹۲۸۶۸۶ كارون ،۶۸۸۵۰۴۶ قيام ۶۴۰۸۳۲۱ و رنگين كمان ۳۳۴۶۶۶۰ همچنين فيلم رز زرد در سينماي رودكي ۳۹۱۳۶۶۸ و فرهنگسراي ابن سينا اكران است.
فرهنگسراي اشراق فيلم بي تو تنهايم و فرهنگسراي خاوران عزيزم من كوك نيستم را اكران دارد.
به زودي نيز فيلم هاي ديوانه اي از قفس پريد به كارگرداني احمدرضا معتمدي، صورتي به كارگرداني فريدون جيراني و گاهي به آسمان نگاه كن به كارگرداني كمال تبريزي اكران خواهد شد.

هزينه ۳۰۰ ميلياردي براي تحقيق و پژوهش
002105.jpg
معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كشور گفت: سالانه ۳۲۰ ميليارد ريال از بودجه كشور در زمينه پژوهش و تحقيقات هزينه مي شود. دكتر حسين ملك افضلي روز گذشته افزود: ۹۵ درصد اين بودجه دولتي است و پنج درصد از آن از سوي بخش خصوصي و سازمان هاي بين المللي هزينه مي شود. وي گفت: تامين پنج درصدي بودجه پژوهش دولت توسط بخش مردمي و سازمان هاي بين المللي نشان دهنده اين است كه تحقيق و پژوهش در كشور ما مشتري گرا نيست.
معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي افزود: يكي از برنامه هاي وزارت بهداشت در اين زمينه اين است كه پژوهش را از دانشگاه ها به عرصه هايي كه به پژوهش نياز دارند، ببرد. وي گفت: با وارد كردن شركاي جديد در زمينه پژوهش، كار پژوهش كاربردي تر شده و مشتري گرا خواهد شد.

گردهمايي معاونان و مديران كل دانشجويي دانشگاه هاي كشور
سي امين همايش معاونين و مديران كل دانشجويي و فرهنگي دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي سراسر كشور عصر روز گذشته با صدور قطعنامه اي به كار خود پايان داد.
شركت كنندگان در قطعنامه پاياني با اشاره به اينكه متأسفانه در فضاي كنوني كشور مبدائيت و محوريت آموزش عالي در توسعه همه جانبه كشور با باور همگان نرسيده خواستار نگاه عقيدتي، علمي دولت از منظر زير بنايي و «نه خدماتي» به اين نهاد علمي شدند.
در اين قطعنامه همچنان مصرانه از مسئولان نظام جمهوري اسلامي خواسته شده كه تصويب لايحه ساختار جديد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري را نهايي كرده و زمينه را براي ارتقا و توسعه آموزش عالي فراهم كنند. يارانه هاي دانشجويي و خدمات رفاهي دانشگاه ها نيز يكي ديگر از دغدغه ها و چالش هاي موجود در دانشگاه ها عنوان شده و از سازمان مديريت و برنامه ريزي درخواست تدوين برنامه جامعي براي اين امر مهم شده است.

رئيس قوه قضائيه:
شوراهاي حل اختلاف گام مهمي در كاهش پرونده هاست
002100.jpg
رئيس قوه قضاييه بر برخورد قاطع و برنامه ريزي شده با جرايم باندي و سازمان يافته و مافياي اخلاقي تاكيد كرد. آيت الله هاشمي شاهرودي در ادامه با اشاره به دو وظيفه مهم مسئوليت قضاوت و نظارت بر دستگاه ها و حسن اجراي قوانين در جامعه به عنوان وظايف مهم دستگاه قضايي گفت: مسئولان قضايي در هر دو بخش بايد با شناسايي توقعات، مشكلات و كمبودها پرداخته و اقدام به برنامه ريزي و ارائه طرح كنند.
رئيس قوه قضائيه با اشاره به اين كه ساختار قوه قضاييه نياز به اصلاح دارد، بر استفاده از روش ها و تكنيك هاي مدرن، كادر قضايي و اداري قوي با دانش و مديريت بالا تاكيد كرد و گفت: استفاده از تكنيك ها و رويه هاي جديد، دقت و سرعت قضاوت را بالا مي برد و موجب كاهش اطاله دادرسي مي شود.
آيت الله هاشمي شاهرودي يكي از مشكلات عمده دستگاه قضايي را تراكم روزافزون پرونده ها در محاكم دانست و گفت: تراكم پرونده ها و حجم ورودي آن به محاكم علاوه بر فشار زياد به مردم، كار قضات را با مشكل روبه رو و رسيدگي صحيح به پرونده ها را از قاضي سلب مي كند.
رئيس قوه قضائيه تشكيل شوراهاي حل اختلاف و احياي دادسراها را دو گام مهم در كاهش پرونده ها در قوه قضائيه دانست و گفت: تاكنون ۳۰۰ شعبه شوراي حل اختلاف و دو دادسرا در دو استان كار خود را آغاز كرده اند و بايد به تدريج دادسراها و شوراهاي حل اختلاف را در ساير استان ها تشكيل دهيم. وي همچنين به برخورد قاطع و برنامه ريزي شده با جرايم باندي و سازمان يافته و مافياي اخلاقي تأكيد كرد و از روساي كل دادگستري هاي سراسر كشور خواست اين مسئله را در دستور كار خود قرار دهند و با هماهنگي ساير سازمان هاي ذي ربط استان نسبت به برخورد با اين معضل برنامه ريزي كنند.
رئيس قوه قضائيه در ادامه خاطرنشان كرد: تقسيم بندي محاكم و شعبه هاي آن بسيار مهم است از آن جهت كه تقسيم بندي موضوعي لازم دارد. تقسيم بندي قديم كه به صورت قضايي، كيفري، حقوقي و مدني خاص بود كافي نبوده و بايد از تقسيم بندي هاي جديد استفاده شود.
آيت الله هاشمي شاهرودي، استفاده از شبكه انفورماتيك را براي سرعت و دقت در دادرسي ها يك نياز مهم دانست و گفت: براي جلوگيري از تكرار كارها و دادن اطلاعات كاملي كه يك شعبه در رسيدگي به يك پرونده نياز به در اختيار داشتن آنها دارد بايد اين شبكه هاي انفورماتيكي به وجود آيد.

تأكيد رئيس جمهور بر جلوگيري از تخريب جنگل ها
دولت ازفعال شدن بخش خصوصي و تشكيل تشكل هاي غيردولتي با هدف گسترش فضاي سبز در كشور استقبال مي كند
002095.jpg
سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري روز گذشته با هشدار نسبت به «پيامدهاي ناگوار تخريب محيط زيست و منابع طبيعي»، خواستار «تلاش جدي مسئولان براي جلوگيري از تخريب جنگل ها و مراتع در كشور» شد.
رئيس جمهوري كه پس از غرس يك اصله نهال كاج، در مراسم بزرگداشت هفته منابع طبيعي در اردوگاه شهيد باهنر تهران سخن مي گفت، اظهار داشت: «تخريب جنگل ها، گسترش شهرها و ساخت و سازهاي بي رويه و بهره برداري نادرست از منابع طبيعي، خسارات جبران ناپذيري را به كشور وارد كرده است. » خاتمي گفت: «بايد به سرعت، جديت و قاطعيت جلوي تخريب منابع طبيعي گرفته شود. »
رئيس جمهوري در عين حال تلاش براي توسعه و گسترش جنگل ها و فضاي سبز را در كشور ضروري دانست و گفت: «دولت از فعال شدن بيشتر بخش خصوصي و تشكيل تشكل هاي غيردولتي با هدف حفاظت از منابع طبيعي و گسترش فضاي سبز در كشور استقبال مي كند. »
رئيس جمهوري با اشاره به زيان هايي كه استفاده نادرست و بي رويه از تكنولوژي به سلامت و امنيت زندگي انسان ها تحميل كرده است، گفت: «هر چند تكنولوژي و صنعت به عنوان مخلوق دست بشر، دستاوردهاي مثبتي براي زندگي بشري داشته است، اما بدون ترديد تكنولوژي و استفاده نادرست از آن، زندگي بشر را در مخاطره قرار داده است. »
وي گفت: «تنها عاملي كه مي تواند با پيامدهاي منفي و ناگوار تكنولوژي و صنعت كه سلامت زندگي بشر را تحت الشعاع خود قرار داده است، مقابله كند، گسترش منابع طبيعي و فضاي سبز است. »
خاتمي گفت: «امروز خطر آلاينده هايي كه ناشي از تكنولوژي و صنعت است، به مراتب خطرناك تر از بيماري هايي است كه در گذشته، جان انسان ها را تهديد مي كرده است. » در اين مراسم كه وزيران جهاد كشاورزي، راه و ترابري، آموزش و پرورش و جمعي از مقامات و مسئولان بخش هاي مختلف كشور حضور داشتند، رئيس جمهوري به ۱۵ نفر از اشخاص حقيقي و حقوقي به خاطر تلاش براي گسترش فضاي سبز و حفظ منابع طبيعي، لوح هاي سپاس و هدايايي اهدا كرد. «محمد صمدي» معاون وزير جهاد كشاورزي و رئيس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور نيز در سخناني گفت: «طرح صيانت از جنگل هاي شمال كشور و طرح تعادل دام و مرتع در سال جاري به مرحله اجرا درآمده است. »
وي افزود: «طرح صيانت از جنگل هاي زاگرس نيز از سال آينده در ۵ ميليون هكتار در ۱۲ تا ۱۴ استان كشور اجرا خواهد كرد. »
رئيس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور تصريح كرد: «براساس مطالعات، طرح آبخيزداري كانون هاي بحراني اراضي منابع طبيعي شناسايي شده است و اجراي اين طرح، از هجوم و حركت شن هاي روان جلوگيري خواهد كرد. »
صمدي گفت: «تاكنون ۶۰۰ هزار هكتار زمين در كشور جنگل كاري شده است و در سال جاري نيز ۶۳ هزار هكتار با غرس ۶۰ ميليون اصله نهال در دست اجرا است. » مدير عامل شركت شهرك هاي صنعتي استان تهران گفت: «بيش از ۵۵۰ هزار اصله درخت تاكنون در اين شهرك ها كاشته شده است. »
مهندس احمد زماني روز گذشته افزود: «اين مقدار فضاي سبز در ۴۵ هكتار از چهار هزار هكتار مساحت شهرك هاي صنعتي مصوب استان تهران، محيط شهرك ها را تلطيف كرده است. »
زماني تصريح كرد: «در سال جاري و هفته منابع طبيعي حدود ۳۰ هزار اصله درخت در هفت شهرك صنعتي استان تهران غرس شده است. »

دور دنياي خبر
• يوركشاير
بچه هاي زير هفت سال يك دبستان انگليسي از خواندن كتاب داستان «سه خوك كوچولو» منع شدند. به گفته مدير مدرسه خواندن كتاب هايي كه «خوك ها» شخصيت هاي آن را تشكيل مي دهند بسياري از كودكان مسلمان اين مدرسه را آزار مي دهد و از آنجا كه بيش از ۶۰ درصد جمعيت ۲۵۰ نفري دبستان مسلمان هستند ما مجبور شديم چنين تصميمي را اتخاذ نماييم. اين مسئله زماني فاش شد كه مادر يكي از كودكان به هنگام خواندن كتاب براي كودكش متوجه شد جاي بسياري از لغات در صفحات كتابي خالي است!

• نيويورك
يك جفت دوقلوي مكزيكي كه از بدو تولد تا امروز از هم خبر نداشتند توسط يك دوست مشترك اهل نيويورك همديگر را ملاقات كردند. بيست سال پيش يك خانواده يهودي ساكن منهتن سرپرستي «تامارا» را به عهده گرفتند و «آدريانا» نيز به يك خانواده كاتوليك در نيويورك سپرده شد. تا اينكه يكي از دوستان «تامارا» به او گفت كسي را مي شناسد كه شباهت بسيار زيادي به او دارد. دو خواهر توسط اي ميل با يكديگر ارتباط پيدا مي كنند و هر كدام عكسي از خود را براي ديگري مي فرستد. «آدريانا» مي گويد: «آن عكس خود من بود، نمي توانستم باور كنم كه كس ديگري اين قدر شبيه من باشد. » نهايتا با مخالفت والدين دوقلوها به دليل كتمان اين قضيه از دخترانشان، آنها يكديگر را در نيويورك ملاقات كردند.

• روسيه
شكستن يك بطري نوشيدني باعث شد مردي حافظه اش را به كلي از دست بدهد. نامبرده كه ۴۱ سال سن داشته و اهل روسيه است آخرين سكه هايش را صرف خريد يك بطري نوشيدني كرده بود اما از بخت بد به هنگام خروج از فروشگاه شيشه از دستش افتاد و شكست و او با ديدن اين صحنه از هوش رفت. متاسفانه مرد بدشناس پس از انتقال به بيمارستان و به هوش آمدن اصلا نمي توانست به خاطر بياورد كه نامش چيست و خانه اش كجاست. پس از يك هفته هويت وي توسط همسايه اي كه به دنبال او بيمارستان ها را گشته بود مشخص شد.

• بلژيك
پليس آلمان اشتباها يك پيرزن ۹۴ ساله را به اتهام فرار از خانه سالمندان دستگير كرد. به گزارش يكي از عابرين خانم بسيار پيري به طرز مشكوكي در خيابان مي دويد كه نظر او را به خود جلب كرد. مامورين پليس پس از رويت مظنون باور نكردند كه او تنها به پياده روي مشغول باشد و به او مشكوك شدند. اما پس از صحبت با او و اطمينان از درستي آدرس محل سكونت وي مكشوف شد كه اين خانم ۹۴ ساله با وجود سن زيادي كه دارد هنوز آن قدر اعضاي بدنش پير و فرسوده نشده اند كه نتواند روزانه يك ساعت پياده روي كند!

مدار صفر درجه
بغض ظريف و سخت
مينا شهني
زهرا دلش كفش مي خواد كفش نوي قرمز، همان كفشي كه همه دختربچه ها يك وقتي دوست داشتند به پا كنند و فكر مي كردند زيباترين كفش دنياست.
خسرو اما امسال عهد كرده با خودش كه به جاي همه لباس هاي عيد فقط يك شلوار بخرد، فكر مي كند حتما مي تواند شلوار گرانتر و بهتري بخرد كه تا سال ديگر همين وقت در پايش دوام بياورد.
جمال اما دستش را به شكمش مي فشارد و از ته دل آرزو مي كند شب عيد سبزي پلو داشته باشند و او بتواند هرقدر دوست دارد و دلش مي خواهد غذا بخورد آنقدر بخورد تا سيرسيرسير شود. فكر مي كند حداقل يك بار در سال يه شكم سير غذا بخورد. هميشه در طول سال شكمش را نان خالي و يا غذايي مختصر پر مي كند البته پر كه نه نيمه پر مي كند تا از شدت ضعف بي حال نشود و توي مدرسه همه بفهمند كه در خانه آنها غذاي درست و حسابي نيست.
ربابه خانم نمي داند با اين درخواست ها چه كند. با كهنه پارچه عروسكي درست مي كند، دست دخترش مي دهد و سرش را نوازش مي كند تا بخوابد.
دخترك كه مي خوابد ربابه خانم تا خروسخوان بيدار مي ماند و فكر مي كند كه چطور مي تواند بيشتر كار كند تا بيشتر پول دربياورد به هر حال عيد سالي يك بار است و بچه ها هزار آرزو دارند.
از وقتي شوهرش مرده هر سال همين طور آمده و رفته هميشه بچه ها تمام سال فكر مي كنند كه عيدشان را چگونه بگذرانند و هر سال ربابه خانم به آنها قول مي دهد كه سال ديگر حتما برايشان كفش و لباس خوبي مي خرد و يك غذاي حسابي مي پزد. خدا رحمت كند آقا جواد شوهرش را وقتي زنده بود؛ البته زندگي خيلي بهتر نبود ولي به هر حال سايه پدر بالاي سربچه ها بود و البته آقا جواد بهتر از ربابه خانم كار مي كرد و هميشه درآمد بيشتري داشت. حكايت ربابه خانم و خيلي زن هاي ديگر كه به تنهايي بار زندگي را به دوش مي كشند حتما تكراري است قصه فقر و تهيدستي آنقدر گفته و شنيده و نوشته شده كه ديگر حنايش بي رنگ بي رنگ است.
اما هر سال دم عيد بوي سنبل و سبزه طعم گس عجيبي دارد انگار هر سال نسيم عيد بغض را با خودش مي آورد. بغض كودكان سرشار از آرزو را مي آورد و در گلوگاهمان گره مي زند گره اي ظريف و سخت آنقدر ظريف كه پيدايش نمي كني و آنقدر سخت كه هرگز نمي گشايي اش فقط ته گلويت يك چيزي مي ماند و آنقدر مي ماند كه مي انديشي عيد يعني چه؟ وقتي كودكان سرزمين با هزار آرزو اندوهشان را براي سنگفرش خيابان و در و ديوار گلي مي گويند و تو نمي شنوي و نمي بيني شان اما بغضي كه مي آيد، هر سال مي آيد، هميشه مي آيد و آنقدر مي ماند كه تو را وادار مي كند شادي هايت را قسمت كني.
شادي هايمان را كه قسمت كنيم شايد ربابه خانم كمتر به دردسر بيفتد و شب ها كمتر غصه بخورد.
شادي هايمان را اگر نه عادلانه اما به هر حال يك جوري قسمت كنيم كه وجدانمان كمي فقط كمي سبك تر شود و بغض گلويمان راه باز كند بيايد از چشممان بيرون و آرام آرام روي گونه هايمان سر بخورد و بريزد تا شايد كمي سبك شويم و شام عيد از گلويمان پايين برود. هر چند كه تقسيم ما عادلانه نباشد كه حتما عادلانه هم نيست.
پيش از عيد هر سال برخي خانواده ها سعي مي كنند سهمي از نياز خانواده هاي نيازمند را برطرف نمايند.
اين كار از سال ها پيش مانند يك رسم در ميان بسياري از خانواده ها رايج بوده است.
در هر فاميل و خاندان يكي دو نفر از بزرگان فاميل همه ساله پيش از عيد كمك هاي ساير اعضا را جمع آوري كرده و بنا به نياز خانواده هاي نيازمند بين آنان توزيع مي نمودند. اين خانواده هاي نيازمند گاه عضوي از فاميل بودند و گاه نيز مردم محله و يا غريبه به هر حال خانواده هاي مشخص هر سال پيش از عيد خيالشان راحت بود كه مايحتاج عيدشان خواهد رسيد و حتما بنا به نيازشان نيز هست. شام عيد را مادر خانواده مي توانست با خيال راحت بپزد و مطمئن بود كه همه فرزندانش غذاي سير مي خورند.
در حقيقت مسئوليت نياز عيد اين خانواده ها بر دوش كسان ديگري بود كه استطاعت بيشتري داشتند. سال ها بعد با دگرگون شدن بافت هاي سنتي و تغيير شيوه هاي زندگي بيشتر فاميل از هم جدا شده و هر كدام بنا به نياز خود در جايي ساكن شدند.
با پراكنده شدن اقوام و فاميل و گاه فوت پدربزرگ يا مادربزرگي كه عهده دار رساندن كمك هاي شب عيد به خانواده هاي مستمند بود رشته كارها گسسته و رساندن كمك به ديگران مشكل شد تا آنجا كه در بسياري خانواده ها اين سنت به فراموشي سپرده شد و رفت تا در يادها و خاطره ها باقي بماند. اما چند سال پيش با هماهنگ كردن و جهت دادن به كمك هاي مردمي سعي شد كه اين كمك ها به موقع به دست انسان هاي نيازمند برسد تا شب عيد براي همه عيد باشد.
جشن نيكوكاري هر چه باشد سنت ديرينه اي است كه جا دارد همه مردم با دقت بيشتري به آن توجه كنند.
آرزوهاي كودكي مان را از ياد نبريم. يادمان باشد كه هر چه آرزو داشتيم براي عيد نگه مي داشتيم و از ته قلبمان دعا مي كرديم كه بتوانيم همه چيزهايي كه دلمان مي خواهد بخريم. كفش، كيف، دوچرخه، لباس و خوراكي هاي زيادي كه همه ۱۳ روز عيد بخوريم و تمام نشود. هميشه آرزو مي كرديم تعطيلات عيد تمام نشود تا بزرگترها مهربانتر از هميشه باشند و ما وقت كافي براي شيطنت «آتيش سوزوندن» داشته باشيم.
پس يادمان باشد شادي هايمان را قسمت كنيم اگرچه قطعا اين تقسيم عادلانه نيست و كفه ترازو به سوي ما سنگين تر باشد. اما قسمت كنيم.

شهر
ادبيات
اقتصاد
ايران
تكنيك
جامعه
رسانه
زمين
صفحه آخر
علم
كتاب
ورزش
هنر
يادداشت
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |
|  صفحه آخر  |  علم  |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  يادداشت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |