سه شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره۳۰۲۳
حمايت از تحقيقات و توليد محصولات ICT در بخش خصوصي و تعاوني
000745.jpg
فناوري ارتباطات و اطلاعات از جمله صنايع دانايي محور به شمار مي آيد. موفقيت كشورها براي حضور در اين عرصه منوط به سرمايه گذاري تحقيقاتي مناسب در بخش هاي مختلف دولتي و غيردولتي مي باشد. لذا سرمايه گذاري تحقيقاتي علاوه بر نهادهاي علمي، بايد در سطح شركت هاي خصوصي فعال در اين زمينه نيز صورت پذيرد.
دولت جمهوري اسلامي ايران در راستاي اهداف طرح توسعه كاربري فناوري اطلاعات و ارتباطات (تكفا) در نظر دارد در جهت رفع نيازهاي بازار داخل و ارتقاء توان رقابت در بازار جهاني، نسبت به تقويت بنيه فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) در بخش خصوصي و تعاوني اقدام نمايد.
بدين منظور از ايده هاي تحقيقاتي، فناوري و توليدي شركت هاي خصوصي و تعاوني در قالب اعطاي اعتبار تحقيقاتي و وام توليد، حمايت مالي به عمل مي آيد.
رويكرد دولت در حمايت از تحقيقات بخش خصوصي عبارت است از:
۱- ارائه حمايت به صورت وسيع و قابل دسترس براي تمامي شركت ها
۲- تكيه بر بخش خصوصي به عنوان سرمايه گذار و نقش آفرين اصلي و دولت به عنوان حمايت كننده (تأمين كننده بخشي از هزينه تحقيقاتي)
۳- رعايت و تقويت سازوكارهاي جاري در بخش خصوصي (حمايت از پروژه هاي داراي توجيه اقتصادي و بازار)
۴- حمايت در راستاي توليد محصولات مشخص و قابل عرضه به بازار
۵- استفاده از مكانيزم هاي نظارت و كنترل ساده به نحوي كه حقوق تهيه كننده رعايت شده و حفاظت از ايده ها و دستاوردهاي آنان تضمين گردد.
مشخصات عمومي ايده ها جهت حمايت:
۱- در راستاي توليد و يا ارتقاء يك محصول ICT بوده و براي به انجام رساندن آن نياز به تحقيق و توسعه (R&D) وجود داشته باشد.
۲- محصول پروژه  داراي بازار باشد.
۳- زمان انجام پروژه و ارائه محصول از يك سال تجاوز ننمايد.
محورهاي طرح:
۱- شبكه (Networking)
۱، ۱ شبكه
۱، ۲ مديريت هوشمند ساختمان ها
۱ ، ۳ ارتباطات سخت افزار و نرم افزار
۲- هوش مصنوعي
۲ ، ۱ پردازشگرهاي زبان فارسي
۲ ، ۲ هوش مصنوعي
۳- تجارت الكترونيكي
۳ ، ۱ تجارت الكترونيكي
۳ ، ۲ بانكداري الكترونيكي (banking- E)
۳ ، ۳ كارت هوشمند
۳ ، ۴ مديريت روابط با مشتري ها
۴- سيستم هاي اطلاعاتي
۴ ، ۱ برنامه ريزي منابع سازماني (ERP)
۴ ، ۲ اتوماسيون اداري
۴ ، ۳ بانك هاي اطلاعاتي و نرم افزارهاي مربوطه (EDBMS)
۵- نرم افزارهاي آموزشي و فرهنگي
۵ ، ۱ نرم افزارهاي فرهنگي و هنري
۵ ، ۲ نرم افزارهاي سرگرمي و بازي
۵ ، ۳ آموزش و نرم افزارهاي علمي
۶- امنيت اطلاعات
۶ ، ۱ امنيت اطلاعات
۷- ساير با توضيحات
دسته بندي پروژه ها به لحاظ نوع و ميزان حمايت
نوع و ميزان حمايت از ايده هاي تحقيقاتي برحسب سابقه انجام پروژه به يكي از دو شيوه زير خواهد بود:
۱- ايده هاي منجر به توليد محصولات جديد كه انجام آنها صرفاً نيازمند وجود دانش عمومي ICT بوده و تمامي متقاضيان مي توانند به نحو يكسان نسبت به انجام آن اقدام نمايند.
۲- ايده هاي تكميل محصولات موجود، كه انجام آن عموماً توسط به وجود آورنده محصول اوليه امكان پذير است.
ايده هاي منجر به توليد محصولات جديد:
حمايت از فعاليت هاي تحقيقاتي منجر به توليد محصولات جديد مي تواند گام مهمي در توسعه بازار ICT محسوب گردد. اين اقدام همچنين موجب توسعه صنعت مربوطه از رهگذر ايجاد مؤسسه هاي جديد خواهد شد.
اهم اهداف اين اقدام عبارتنداز:
۱- تنوع بخشي به محصولات ICT و گسترش بازار
۲- فراهم كردن بستر خلاقيت و نوآوري
۳- كمك به تشكيل و توسعه شركت هاي نوپا
با عنايت به اهداف فوق  ايده هاي محصولات جديد از طريق فراخوان دريافت شده و پس از تأييد توسط گروه كارهاي تخصصي مربوطه از طريق برگزاري فراخوان عمومي براي اجراي تحقيقات به شركت هاي متقاضي واگذار خواهد شد. در اين روش ايده مي تواند از سوي توليد كننده يا مصرف كننده محصول و يا شخص ثالث ارائه گردد.
ايده هاي پذيرفته شده در قالب فراخوان عمومي به اطلاع كليه متقاضيان اجرا رسانده مي شود و مجريان از ميان متقاضيان داراي بهترين سابقه در زمينه مربوطه انتخاب خواهند شد. براي اجراي هر ايده چند مجري به صورت همزمان انتخاب شده و مورد حمايت قرار مي گيرند. حداكثر حمايت از هر ايده تا سقف ۶۰% هزينه تحقيقاتي خواهد بود.
سيستم نظارت بر اساس نظارت بر محصول نهايي تهيه شده خواهد بود بر اين اساس كليه مجريان هر ايده موظفند در يك زمان معين محصولات خود را در يك مسابقه شركت دهند. پروژه هاي تأييد شده مسابقه ضمن دريافت تأييديه، در يك نمايشگاه ارائه خواهند شد و با مجريان آن تسويه حساب به عمل مي آيد. برندگان اول هر محصول مابقي هزينه تحقيقاتي مربوطه را نيز دريافت مي نمايند و شركت هايي كه موفق به كسب حداقل هاي مندرج در پروژه نشوند موظف به عودت اعتبارات دريافتي خواهند بود.
مراحل انجام طرح:
طرح در هر دوه، طي چهار مرحله اصلي به شرح زير انجام خواهد شد:
۱- مرحله پذيرش و انتخاب ايده ها
۲- مرحله انتخاب مجريان پروژه ها
۳- مرحله انتخاب محصولات تأييد شده و برتر
۴- مرحله معرفي محصولات تأييد شده و برتر
مرحله اول: پذيرش و انتخاب ايده ها:
۱- ارائه ايده محصول مربوطه در قالب كاربرگ ICT-P1 توسط هر يك از اشخاص زير:
- متقاضي اجراي ايده و توليد محصول
- متقاضي به كارگيري محصول
- شخص ثالث
۲- ارجاع ايده به كار گروه تخصصي مربوطه از سوي دبيرخانه براي بررسي و تأييد
۳- بررسي و تأييد ايده و تعيين هزينه پايه و مدت زمان اجرا توسط كار گروه تخصصي
۴- تصويب نهايي ايده توسط شوراي راهبري طرح
توضيح ۱- ايده هاي پذيرفته شده به نام ارائه كننده ثبت شده و به هر ايده پذيرفته شده بين يك تا سه سكه بهار آزادي براساس كيفيت و اهميت ايده و براساس پيشنهاد گروه كار تخصصي و تصويب شوراي راهبري طرح پاداش داده خواهد شد.
توضيح ۲- به ارائه كنندگان ايده كه متقاضي استفاده از محصول آن باشند، در صورت همكاري با مجريان در راستاي غناي محصول، يك نمونه از محصول برتر به عنوان پاداش هديه خواهد شد.
توضيح ۳- انتخاب ارائه كنندگان ايده هاي پذيرفته شده كه متقاضي انجام تحقيقات ايده باشند به عنوان يكي از مجريان (مشروط به داشتن شرايط اوليه لازم) براي اجراي پروژه قطعي است.
مرحله دوم- انتخاب مجريان پروژه ها:
۱- فراخوان عمومي پروژه ها (از طريق پايگاه اطلاع رساني mporo.com و ليستmail -e)
۲- ارائه تقاضا به انضمام سوابق كاري متقاضي از طريق كاربرگ (ICT-P3)
۳- بررسي تقاضا و انتخاب مجريان و پيشنهاد رقم پايه توسط كار گروه تخصصي به شوراي راهبري طرح
۴- تأييد نهايي مجريان منتخب توسط شوراي راهبري
۵- عقد قرارداد تحقيقاتي با مجريان توسط عاملين اجراي طرح و پرداخت قسمت اول هزينه در قبال دريافت ضمانت معتبر
توضيح ۱- هزينه انجام پروژه - در دو قسمت پرداخت خواهد شد.
توضيح ۲- شرايط اوليه مجريان پروژه ها:
۱- داراي شركت ثبت شده با زمينه كاري مرتبط
۲- داراي كد اقتصادي (ارائه كد اقتصادي صرفاً در زمان عقد قرارداد الزامي است)
۳- داراي كد انفورماتيك (ارائه كد انفورماتيكي صرفاً براي طرح هاي رايانه اي نرم افزار و سخت افزار در زمان عقد قرارداد الزامي است)
مرحله سوم- انتخاب محصولات تأييد شده و برتر:
۱- برگزاري مسابقه در زمان مشخص شده در قرارداد با مجريان هر پروژه
۲- انتخاب محصولات تأييد شده (كسب حداقل شرايط تعريف شده در پروژه) و انتخاب محصول برتر (پروژه اول مسابقه)
۳- تسويه حساب مالي
۳ - ۱ پرداخت قسمت نهايي هزينه به پروژه برتر (اين پرداخت به ساير پروژه هاي تأييد شده تعلق نخواهد گرفت)
۳ - ۲ برگشت ضمانت نامه پروژه هاي تأييد شده و برتر
۳- ۳- كليه مجرياني كه پروژه آنها در مسابقه شركت ننمايد و يا حداقل هاي ارائه شده را تأمين نكرده باشند موظف به برگشت اعتبارات دريافتي خواهند بود.
مرحله چهارم- معرفي محصولات تأييد شده و برتر:
كليه پروژه هاي تأييد شده و برتر در يك نمايشگاه سالانه و همچنين از طريق پايگاه اطلاع رساني تكفا معرفي خواهند شد.
روش نظارت:
نظارت بر انجام پروژه به طور معمول از طريق كنترل و نظارت بر محصول نهايي صورت مي گيرد.
هر چند در مواردي (به صورت تصادفي) فعاليت مجريان در طول انجام پروژه مورد بازرسي قرار خواهد گرفت.

نرم افزار مديريت سلامت فردي (PHM)
عرصه سراسري نرم افزار پيشرفته «مديريت سلامت فردي» در ايران، اروپا، آمريكاي شمالي و استراليا به زودي آغاز خواهد شد. مهندس بهرام پيري، برنده مدال طلاي المپياد جهاني رياضي ۱۳۷۰ و طراح نرم افزار «مديريت سلامت فردي» (PHM) با اعلام اين مطلب به خبرنگار سرويس IT ايسنا، خاطرنشان ساخت: اين نرم افزار صادراتي كه از جمله محصولات ايراني ارائه شده در نمايشگاه CeBIT آلمان بود، در مدت دو سال طراحي و ساخته شده است، سفارش دهنده اصلي اين نرم افزار كه براساس تيم بهداشتي انگلستان طراحي شده يك كلينيك در انگلستان است و كارايي آن نيز طي دوره اي يك ساله در آن كشور آزمايش و تأييد شده است.
وي تصريح كرد: كار اصلي اين برنامه ثبت، گزارش و بازنگري (مانيتورينگ) پارامترهاي مختلف فيزيكي و شيميايي مؤثر در سلامتي افراد مي باشد. كاربران عمده PHM، مبتلايان به بيماري هاي مزمن نظير بيماران ديابتي، افراد خاص نظير زنان باردار، نوزادان و كودكان در سنين رشد، ورزشكارن و افراد رژيمي مي باشند، ولي تمامي افراد مي توانند با استفاده از اين نرم افزار به كنترل وضعيت سلامت خود بپردازند.
پيري افزود: علاوه بر كاربران عادي، مراكز پژوهشگران مباحث بهداشتي و پزشكي نظير مراكز تحقيقاتي غدد، بيماري هاي تيروئيد و قند نيز مي توانند از اين برنامه براي ثبت و پايش مؤلفه هاي مختلف در بدن افراد مورد بررسي استفاده كنند.
وي در مورد نحوه عملكرد اين سيستم نرم افزاري گفت: نرم افزار PHM كه به صورت چند كاربره طراحي شده توسط تمامي افراد يك خانواده، افراد مراجعه كننده به يك پزشك يا بيمارستان قابل استفاده مي باشد. آزمايشگاه هاي طبي و كاربران مي توانند برحسب شرايط خاص فرد، نتايج اندازه گيري ها و آزمايش هاي مختلف از قبيل وزن، قد، دور بازو (در مورد ورزشكاران)، فشار خون، آزمون هاي قلب، ميزان چربي، گلوكز، هموگلوبين خون يا ساير مؤلفه هاي مورد پايشي را در نرم افزار ثبت كنند.
پيري افزود: نرم افزار با تحليل اين اطلاعات مقادير طبيعي و غيرطبيعي هر مؤلفه را مشخص و در صورت نياز هشدارهاي لازم جهت مراجعه به پزشك را اعلام مي كنند. PHM همچنين مي تواند با تلفيق داده هاي مرتبط و رسم نمودارهاي مربوط روند تغيير در شاخص هاي مورد اندازه گيري را مشخص كند.
اين كارشناس طراحي نرم افزار خاطرنشان كرد: نرم افزار PHM علاوه بر كاربردهاي Offline قابليت اتصال به شبكه را نيز دارد به اين ترتيب علاوه بر امكان ارتباط با پايگاه هاي اطلاعاتي مرتبط با بهداشت، تغذيه، پزشكي و سايت هاي تخصصي بيماري ها، قابليت انتقال نتايج آزمون ها به پزشك يا مركز درماني و انجام مشاوره درماني نيز وجود دارد.
پيري با اشاره به اين كه نرم افزار مذكور به سه زبان فارسي، انگليسي و آلماني طراحي شده تصريح كرد:به دليل ضعف زيرساخت هاي اينترنتي كشور و بي توجهي مردم ايران نسبت به سلامتي خود كه در بي رغبتي به ورزش در گروه هاي مختلف جامعه به گرايش زياد به دخانيات و بي توجهي به رژيم غذايي و الگوهاي مناسب تغذيه مشهود است تصور مي كرديم عرضه اين نرم افزار در داخل با استقبال چنداني مواجه نخواهد شد ولي پس از شركت در نمايشگاه CeBIT و ابراز تمايل زيادي كه از سوي مسئولان و بازديد كنندگان ايراني از اين نرم افزار صورت گرفت تصميم به توزيع گسترده آن در ايران گرفتيم.

اولين همايش آموزش الكترونيكي
000750.jpg
اولين همايش آموزش الكترونيكي در تاريخ ۳و ۴ خرداد توسط شوراي عالي اطلاع رساني برگزار خواهد شد.
اهداف كلّي برگزاري
۱- شناخت توانايي هاي داخلي (بخش خصوصي- دانشگاهها- مؤسسات آموزشي) در زمينه آموزش الكترونيكي
۲- شناساندن برخي تواناييهاي شركتهاي خارجي به بخش داخلي در زمينه آموزش الكترونيكي
۳- فعال تركردن قسمتهاي مربوط به « علوم انساني» آموزش الكترونيكي
۴- آشناكردن قسمتي از بدنه اصلي آموزش رسمي كشور (معلمان- دانش آموزان) با آموزش الكترونيكي
شناخت توانايي هاي داخلي در زمينه آموزش الكترونيكي
با توجه به اينكه پروژه هاي آموزش الكترونيكي حوزه هاي مختلف و متنوعي را شامل مي شوند، براي واگذاري اين طرح ها نيازمند شناخت دقيق امكانات بالقوه و بالفعل بخش داخلي و پس از آن رده بندي ارائه دهندگان اين خدمات هستيم. اين همايش محيط مناسبي براي عرضه چنين تواناييهايي مي باشد
شناساندن برخي تواناييهاي شركتهاي خارجي به بخش داخلي در زمينه آموزش الكترونيكي
در اين محور ارتباط نزديك بخش داخلي با شركتهاي فعال در زمينه آموزش الكترونيكي مورد نظر مي باشد. درضمن با درنظر گرفتن منافع ملي در كوتاه مدت، ممكن است، در اجراي برخي از پروژه ها، واگذار كردن كار به بخش خارجي مقرون به صرفه باشد. بنابراين آگاهي از وضعيت فعلي شركتهاي خارجي نيز ضروري مي باشد.
فعالتر كردن قسمتهاي مربوط به »علوم انساني« در آموزش الكترونيكي
در دوره اي بسر مي بريم كه شاهد نقطه عطفي در زمينه هاي مختلف اعم از اقتصادي، سياسي، تجاري، آموزشي و تغيير مفاهيم بنيادين اين زمينه ها مي باشيم. وضوح بخشيدن به مفاهيم اساسي اين حوزه ها در دنياي جديد و پيش بيني افق آينده آموزش و چالشهايي كه در چند سال آينده سيستم آموزشي با آن مواجه خواهد شد، اگر از پرداختن به قسمتهاي فني و مهندسي موضوع، مهمتر نباشد، به هيچ وجه كم اهميت تر نيست. به همين دليل، بايد به صورت موازي روي اين دو حوزه (فني- علوم انساني) سرمايه گذاري كرد
درگير شدن دانشجويان و اساتيد و صاحبنظران رشته هاي فلسفه - روان شناسي- جامعه شناسي- تعليم و تربيت با روند تغييرات آموزشي، هدف اين محور مي باشد
آشنا كردن قسمتي از بدنه اصلي آموزش رسمي كشور (معلمان- دانش آموزان) با آموزش الكترونيكي
در نهايت مي خواهند مخاطب اصلي آموزش الكترونيكي يعني معلمان و دانش آموزان را ولو به صورت محدود و گذرا، با مفاهيم اساسي آموزش الكترونيكي آشنا كنند. در اين محور مي توان تعدادي از دانش آموزان و معلمان علاقمند به موضوع را از نزديك با آنچه در داخل و خارج از كشور مي گذرد، آشناتركرد.
بخشهاي همايش:
اين همايش در سه بخش برگزار خواهد شد:
۱) ارائه مقالات ۲) اجراي كارگاه هاي آموزشي
۳) نمايشگاه محصولات مرتبط با آموزش الكترونيكي
زمينه هاي همايش
فني مهندسي
- آموزش به كمك كامپيوتر - آموزش مبتني بر كامپيوتر- آموزش با استفاده از شبكه
- آموزش مبتني بر وب - آموزش روي اينترنت
- آموزش مجازي- آموزش مهارت - آموزش عمومي - سيستمهاي مديريت آموزش - محيطهاي ارائه آموزش platform- نرم افزارهاي محتوايي، بانكهاي اطلاعاتي
علوم انساني
- توصيف مزايا و معايب آموزش الكترونيكي از لحاظ روانشناسي دانش آموز
- بررسي ويژگيهاي جامعه اي كه آموزش الكترونيكي در آن فراگير مي شود
- بومي كردن مفاهيم آموزش الكترونيكي
- فناوري اطلاعات در ادامه فناوريهاي قرن ۲۰ است يا با يك جهش مواجهيم؟
- آيا حذف ارتباط رو در رو در آموزش ممكن و مطلوب است؟
درباره همايش:
محور اصلي توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات در هر كشور نيروي انساني آن كشور است. برنامه تكفا نيز اين مهم را مورد توجه ويژه قرار داده، تا آنجا كه در ميان هفت محور در نظر گرفته شده در آن، توسعه منابع انساني به عنوان اساسي ترين محور لحاظ گرديده است.
كميته آموزش الكترونيكي تكفا كه مواردي همچون:
- توسعه فرهنگي و آشناسازي عموم مردم با جنبه هاي مختلف آموزش الكترونيكي
- ايجاد بانك اطلاعات آموزش الكترونيكي كشور
- شناسائي و تعريف طرحهاي جلوبرنده، برنامه هاي پژوهشي و پروژه هاي كاربردي
- برگزاري سمينارها و كارگاههاي آموزشي
از جمله وظايف آن برشمرده مي شود، در راستاي تحقق آرمانهاي مطرح در اين برنامه با همكاري مؤثر كليه دستگاه ها و نهادهاي عضو، برگزاري اولين همايش آموزش الكترونيكي را در پيش رو دارد. بديهي است كمكها و راهنماييهاي شما مي تواند موجب برگزاري هر چه بهتر اين همايش را فراهم آورد.

خطوط ارتباطي پر سرعت
از ابتدا از سيم هاي مسي درمخابرات براي انتقال صدا به صورت سيگنال هاي آنالوگ استفاده مي شد كه متأسفانه در بسياري از نقاط هنوز از اين روش استفاده مي شود. با نصب يك مودم آنالوگ بر روي اين خطوط حداكثر توان انتقال اطلاعات با نرخ ۳۰ كيلوبيت در ثانيه را مي توان توقع داشت. بعدها شركتهاي مخابراتي با انتقال ترافيك صوتي به صورت سيگنال هاي ديجيتال از امكانات بهتري بهره بردند و امروزه با جايگزيني فيبر نوري به جاي كابل هاي مسي بهره وري بهتري از بستر انتقال مخابراتي مي توان گرفت.
خط T1=T1 به مفهوم يك خط فيبر نوري است كه ۲۴ كانال صوتي دارد و نرخ جابجايي اطلاعات آن به ۵۴۴/۱ مگابيت در ثانيه مي رسد. درصورتي كه از خطوط T1 براي انتقال اطلاعات استفاده شود. مي بايست به يك روتر شبكه متصل شوند.
ميانگين هزينه به كارگيري يك خط T1 بين ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار در ماه مي باشد. بسياري از شركت هاي بزرگ و بخصوص سرويس دهندگان اينترنت به بيش از يك خط T1 نياز دارند در جدول ذيل برخي از خطوط پرسرعت متداول در جهان معرفي شده است:
DSO ۶۴ =كيلوبيت در ثانيه
2 = ISDN خط۱۶)DSO كيلوبيت در ثانيه) و يا ۱۲۸ كيلوبيت در ثانيه
1/544 = T1 مگابيت در ثانيه (۲۴ خط (DSO
43 /232 =T3 مگابيت در ثانيه (۲۸ خطT1)
۱۵۵ =Oc3 مگابيت در ثانيه (۸۱ خط T1)
622 =OC12 مگابيت در ثانيه (۴ خط (OC3
2/5 = OC48گيگابيت در ثانيه (۴ خط (OC12
۹‎/۶ = OC192 گيگابيت در ثانيه
(۴ خط (OC48

پارك علمي و فناوري استان خراسان www.kstp.cvg
قسمت آخر
000755.jpg
معرفي مراكز رشد (انكوباتورها)
مقدمه:
مطالعات انجام شده بر روي عملكرد موسسات نوپاي فناور (NTBF) و شركتهاي كوچك و متوسط (SME) نشان دهنده نقش موثر آنها در كارآفريني و توسعه فناوري و اقتصادي جوامع از يك سو و خطر ناپايداري آنها در سالهاي ابتدايي تاسيس از سوي ديگر است.
هزينه هاي بالاي راه اندازي خصوصا در زمينه هاي فناوري و نيز فقدان تجربه از جمله مهمترين مخاطرات اين موسسات است كه بسياري از فارغ التحصيلان دانشگاه ها را از راه اندازي يك موسسه خصوصي منصرف مي كند.
مراكز رشد يا انكوباتورها با هدف كاهش اين مخاطرات و تضمين موفقيت موسسات نوپا و تقويت نقش مثبت آنها در كارآفريني در بسياري از كشورهاي جهان تجربه شده اند. مركز رشد عملي و فناوري مركزي است با مجموعه اي از فعاليت ها كه در آن كارآفرينان و موسسات كوچك و متوسط به اطلاعات و مشاوره هاي ضروري و نيز خدمات و تجهيزات باارزش افزوده بالا دسترسي دارند. اين مجموعه از خدمات زمينه شكل گيري رشد و توسعه موسسات نوپاي فعال در زمينه هاي فناوري با جهت گيري اقتصادي را فراهم مي نمايد.
اهداف:
* بسترسازي جهت تجاري كردن دستاوردهاي تحقيقاتي
* ايجاد زمينه كارآفريني و حمايت از نوآوري و خلاقيت نيروهاي پژوهشگر جوان
* ايجاد فضاي لازم جهت گسترش موسسات كوچك و متوسط دانش گرا در زمينه هاي فناوري
* بسترسازي جهت ايجاد فرصتهاي شغلي مناسب جهت جذب كارآفرينان و دانش آموختگان
* رونق اقتصاد منطقه اي
مزاياي استقرار در مركز رشد:
* تجمع پژوهشگران در يك فضاي تحقيقاتي، تبادل افكار مستمر و ايجاد شرايط رقابتي و هم افزايي
* حمايت مالي در جهت ايجاد حرفه مورد نظر
* امكان و بهره مندي از فضاي متناسب با فعاليت مورد نظر
* بهره مندي از خدمات فني - تخصصي و مشاوره اي
واحدهاي قابل استقرار در مركز رشد:
* واحدهاي تحقيقاتي نوپا نظير هسته هاي تحقيقاتي دانشگاهي
* شركتهاي تحقيقاتي خصوصي
* مراكز تحقيقاتي دولتي و دانشگاهي
* مراكز تحقيق و توسعه صنايع
* دفاتر مطالعات و برنامه ريزي
مراكز رشد پارك علمي و فناوري خراسان
۱- مركز رشد جامع فناوري (CTI)
۲- مركز رشد مواد و سراميك
۳- مركز رشد ٍICT
۱- مركز رشد جامع پارك
اين مركز با هدف حمايت و پشتيباني از موسسات نوپاي فناوري - محور (NTBF) و همچنين ايجاد فضاي انگيزشي براي حضور عوامل موثر در خلق فناوري (مراكز تحقيقات حرفه اي، دانشگاهي، واحدهاي R•D صنايع و...) با تكيه بر امكانات و تجهيزات تخصصي موجود (آزمايشگاهي، كارگاهي و پايلوتهاي نيمه صنعتي) و ساير امكانات پشتيباني جهت ارائه خدمات پشتيباني عمومي در ۵ گرايشِ:
-برق و الكترونيك -بيوتكنولوژي كشاورزي -صنايع غذايي -صنايع شيميايي-مكانيك
راه اندازي شده است.
۲- مركز رشد مواد و سراميك
مركز رشد مواد و سراميك پارك علمي و فناوري خراسان در زميني به مساحت ۱۲۰۰۰ مترمربع بنا شده و داراي آزمايشگاههاي عمومي و تخصصي و يك پايلوت نيمه صنعتي با امكانات منحصر به فرد در زمينه سراميكهاي صنعتي در دو سالن به مساحت تقريبي ۱۲۰۰ متر مربع است.
۳- مركز رشد ICT (در دست راه اندازي)
براي آشنايي با آزمايشگاهها، كارگاه ها و پايلوت هاي موجود در مراكز رشد و نيز ساير خدمات و حمايت هاي قابل ارائه لطفا به بخش خدمات و حمايت ها رجوع كنيد.
شرايط و روند پذيرش مؤسسات
پذيرش مؤسسات متقاضي جهت استقرار درمراكز رشد پارك علمي و فناوري خراسان براساس معيارهاي زير انجام مي گيرد:
- داشتن ايده تحقيقاتي - توسعه اي متكي بر نوآوري
- تيم تحقيقاتي كارآفرين
- برنامه كاري مدون و متكي بر بازار
چنانچه مؤسسات در يكي از موارد فوق ضعف داشته باشند در صورت دارا بودن ساير شرايط در دوره پيش مركز رشدي پذيرفته خواهد شد. مدت زمان استقرار در مراكز رشد بين ۳ تا ۵ سال در نظر گرفته شده است و مؤسسات موظف هستند در طي اين مدت به شرايطي كه شرايط رشديافتگي ناميده مي شود، دست يابند. سير تكاملي مؤسسات در مراكز رشد مطابق جدول پيش بيني شده است.
نظارت بر روند فعاليت مؤسسات براساس مراحل دوره اي فوق انجام مي گيرد و باتوجه به دو معيار رشد مالي يا رسيدن به سقف زماني، مؤسسات از مركز رشد فارغ مي شوند.
دوره پيش مركز رشدي
راه اندازي و ايجاد مؤسسات تحقيقاتي خصوصي شرايطي را ايجاب مي نمايد كه معمولا واحدهاي متقاضي استقرار در مركز رشد از آن برخوردار نمي باشند. به منظور فراهم نمودن امكانات و شرايط لازم براي واحدهاي تحقيقاتي نوپا دوره پيش مركز رشدي در نظر گرفته شده است. اين دوره در كنار اعتماد به نفس آفريني براي دانش آموختگان دانشگاهي علاقمند به حضور در مركز رشد كه هنوز به درجه اي از رشديافتگي كاري نرسيده اند، اهدافي را به شرح زير دنبال مي كند:
* بسترسازي لازم براي رفع مشكلات موجود در راه تعريف موضوع كاري و ايده محوري
* تكميل تركيب نيروي انساني واحدهاي نوپا
* كسب تجربه با بهره گيري از كارگاه هاي آموزشي - مشاوره اي
مدت دوره پيش مركز رشدي معمولا ۶ ماه است كه تحت شرايط ويژه اي تا ۶ ماه ديگر قابل تمديد است. در طول مدت اين دوره هسته هاي تحقيقاتي موظف به تكميل ايده محوري مي باشند. هسته هاي تحقيقاتي مستقر در اين دوره از خدمات پشتيباني عمومي به طور رايگان و محدود بهره مند مي باشند. ضرورت اصلي اين دوره جذب نيروهاي خلاق دانشگاهي، تغيير الگوي ذهني اشتغال و تسريع مراحل رشد و شفافيت تعاملات در دوره حضور در مركز رشد است.
اعتبارات خدماتي مورد نياز هسته هاي تحقيقاتي در اين دوره در ۴ دسته در اختيار آنان قرار مي گيرد:
-اعتبارات خدمات عمومي -اعتبارات مشاوره اي -اعتبارات پيشنهاديه نويسي-اعتبارات تحقيقاتي علاوه بر ارائه خدمات يادشده هسته ها از فضا و امكانات اداري مناسب به صورت رايگان برخوردار مي باشند.
زمان مناسب
خدمات ويژه
مرحله
۶ ماه
مشاوره هاي فني، اقتصادي و اطلاع رساني
پرورش ايده
۶ ماه
مشاوره فني، پروژه يابي، حمايت مالي
رشد علمي
۱۸ ماه
مشاوره فني و تخصصي، مشاوره فني، جذب سرمايه
توليد محصول و تدوين دانش فني
۶ ماه
مشاوره حقوقي، اقتصادي و بازاريابي
بازاريابي

گزارش
آموزش
خبر
گوناگون
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |