سه شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره۳۰۲۳
نگاهي به ويندوز سرور ۲۰۰۳
اگر به تاريخچه فعاليت هاي شركت مايكروسافت نگاهي داشته باشيم، به سادگي متوجه خواهيم شد اكثر مواقع وعده هاي مسئولان اين شركت در مورد تاريخ ارائه محصولات به بازار، تو خالي از آب درآمده است. ولي اين مسئله در مورد ويندوز سرور جديد اين شركت با دفعات گذشته كاملاً فرق دارد.
000775.jpg
نزديك به يك سال تأخير و پنج بار عوض كردن نام اين محصول نشان مي داد، مايكروسافت هر چه در انجام اين پروژه بيشتر جلو مي رود متوجه مي شود كار بسيار دشوار و سخت تري از آنچه تصور مي كرده است پيش رو دارد. در پيش بيني هاي اوليه قرار بود نسل جديد ويندوز سرور مايكروسافت در سال ۲۰۰۲ و با نام ويندوز Server ۲۰۰۲ به بازار عرضه شود. اما پروژه Net. كه در آن زمان هياهوي زيادي براي شركت برپا كرده بود مديران شركت را به وسوسه انداخت تا نسل جديد ويندوز سرور را بر اساس اين فناوري ارائه كنند. بنابراين بلافاصله نام ويندوز را به ويندوز سرور Net. تغيير دادند و تاريخ عرضه را هم يكسال عقب انداختند.
اما يك سال كار مداوم نشان داد ارائه ويندوز سرور كه كاملاً بر اساس فناوري Net. طراحي شده باشد حتي از عهده مايكروسافت نيز خارج است. پس از كش و قوس هاي فراوان بالاخره نام ويندوز سرور ۲۰۰۳ براي اين محصول انتخاب شد و تاكنون نيز سه نسخه آزمايشي آن در اختيار كارشناسان قرار گرفته است. قرار است اولين عضو نسل جديد ويندوز سرور مايكروسافت در روزهاي اول ماه آوريل طي جشن بزرگ به همگان معرفي شود. اما مشكلاتي كه تاكنون پيش روي مايكروسافت بوده است همگي جزو مشكلات ساده و فني بوده است.
مسئله اصلي قانع كردن شركت ها و مؤسسات بزرگ براي استفاده از اين محصول جديد است. طبق بررسي هاي انجام شده در حال حاضر فقط ۳۰ درصد مشتريان حاضر به استفاده از ويندوز سرور جديد مايكروسافت هستند. هنوز شركت هاي زيادي وجود دارد كه از ويندوز ان. تي ۴ استفاده مي كنند و بقيه نيز اكثرا از كارايي ويندوز ۲۰۰۰ راضي هستند و دليلي براي ارتقا نرم افزاري سيستم خود نمي بينند. براي حل اين مسئله مايكروسافت مجبور شده است از راه حل هاي گوناگوني استفاده كند. ارائه ويندوز سرور در شش ويرايش گوناگون يكي از همين ابتكارها بوده است. ويندوز سرور ۲۰۰۳ در شش ويرايش Web، Standard، Enterprize، datacenter، Ent64 و Dc64 ارائه خواهد شد. البته دو نسخه آخر در دو مورد استفاده از خاصيت ۶۴ بيت با دو نسخه ,Enterprize Datacenter تفاوت دارند. قابليت هاي اين شش نسخه، اگرچه از يك هسته استفاده مي كنند كاملاً متفاوت است. به طور مثال با خريد نسخه Web شما مي توانيد يك سرور با حداكثر ۲ گيگا بايت حافظه رم راه اندازي كنيد. اما با خريد نسخه DC64 شما مي توانيد سروري با قدرت پشتيباني از ۵۱۲ گيگابايت حافظه رم داشته باشيد. مطمئناً تقاوت قيمت هاي اين دو نسخه نيز تفاوت چشمگيري با يكديگر دارد.
يكي ديگر از ابتكارات مايكروسافت براي جذب مشتري قرار دادن امكانات جانبي زياد براي كمك به كارايي ويندوز در اكثر نسخه هاي ويندوز ۲۰۰۳ سرور بوده است. گرچه اين مسئله خود مشكل سردر گم شدن كاربران را ايجاد كرده است. مدير توليد محصولات مايكروسافت عقيده دارد نسخه جديد ويندوز سرور به سادگي قدرتمندترين رقيب خود يعني ويندوز ۲۰۰۰ را از ميدان به در خواهد كرد.
000780.jpg

مديران مايكروسافت به شدت تلاش مي كنند به مشتريان خود بقبولانند استفاده از ويندوز سرور ۲۰۰۳ هزينه هاي آنان را كاهش خواهد داد. گرچه مشتريان در قبول ادعاي مايكروسافت ترديد دارند ولي به نظر مي رسد اين بار ادعاي مديران اين شركت درست باشد. هنگام تست كردن نسخه هاي آزمايشي ويندوز سرور جديد و مقايسه آن با ويندوز ۲۰۰۰ مشخص شد كارا?ي سيستم ها و بانك هاي اطلاعاتي با استفاده از ويندوز جديد بسيار بالاتر است و همين قابليت  كوچك مي تواند برگ برنده اي بسيار مهم براي نسل جديد ويندوز سرور باشد.
مهندسان مايكروسافت براي بهبود كارايي ويندوز ۲۰۰۳ تلاش زيادي كردند. به طور مثال در مورد اجتناب از راه  اندازي دوباره ويندوز سرور در هنگام بروز مشكلات و نصب نرم افزارهاي جديد يك تيم ده نفر در سال مداوم كار كرده اند. ابتدا مشكلات ويندوز ۲۰۰۰ در اين مورد به دقت بررسي شد و نتيجه كار بسته نرم افزاري به نام QFE/Hot- Fixes بود. اين بسته نرم افزاري كه در ويندوز سرور ۲۰۰۳ قرار دارد باعث مي شود سرور شما در طول مدت زمان طولاني احتياج به راه اندازي مجدد نداشته باشد. مشكل صفحه آبي رنگ كه در ويندوز ۲۰۰۰ نيز به ندرت به چشم مي خورد با ارائه راه حل هاي جديد سخت افزاري و نوشتن درايورهاي جديد به طور كامل حل شده است.
يكي ديگراز مشكلات بسيار مهم ويندوز مسئله امنيت سرور بود. هميشه مخالفان مايكروسافت بهترين نقطه ضعف ويندوز را مشكلات امنيتي آن مي دانستند. مديران مايكروسافت تصميم گرفتند ابزار امنيتي ويندوز جديد را بدون استفاده از ابزارهاي ويندوز ۲۰۰۰ و از پايه عوض كنند. به طور كلي روشهاي امنيتي استفاده شده در ويندوز ۲۰۰۳ به طور كامل با روشهاي قبلي متفاوت است.
به طور مثال بعد از نصب كامل ويندوز سرور حدود ۲۰ قابليت ويندوز سرور كه به طور پيش فرض در ويندوز ۲۰۰۰ راه اندازي مي شد و امكان حمله هكرها را افزايش مي داد راه  اندازي نمي شود. در صورتي كه شبكه شما به يكي از اين سرويس ها احتياج داشته باشد در همين راه اندازي سرويس  هشدارهاي ايمني لازم براي بالا بردن امنيت سرويس به شما گوشزد خواهد شد.
علاوه بر اين پشتيباني از كارتهاي هوشمند مديران شبكه را قادر مي سازد تا امنيت بيشتري به شبكه خود بدهند.
در مورد اتصالات شبكه بيشتر راه حل هاي جديد مربوط به استفاده از وسايل بي سيم در شبكه بوده است. پشتيباني از استانداردهايx ۱.۸۰۲ زمينه ورود ويندوز به شبكه هاي بي سيم را فراهم كرده است.
اگر روند رو به رشد ويندوز از زمان ويندوز ۹۵ را در نظر بگيريم متوجه خواهيم شد در اغلب نسخه هاي جديد مديريت شبكه ويندوز آسان تر شده است. در مورد ويندوز سرور ۲۰۰۳ نيز وضع دقيقاً به همين گونه است. ابزار مديريت و اداره ويندوز از طريق يك پنل مخصوص در اختيار مدير شبكه قرار مي گيرد. همچنين امكانات مربوط به روز شدن سرور و نصب سرويس پك جديد بسيار قدرتمند تر از ويندوزهاي قبلي است.
ويندوز ۲۰۰۳ به همراه خود بسته نرم افزاري IIS6 را نيز دارند. از نظر كارايي IIS6 شما ۵/۲ برابر سريعتر از نسخه قبلي خود است. در مورد مشكلات امنيتي هنوز نتيجه كار مشخص نيست.
IIS به طور پيش فرض در ويندوز ۲۰۰۳ نصب نمي شود ومسئولان مايكروسافت نيز توضيحات دقيقي در اين مورد به خبرنگاران نداده اند. آنها فقط به ظاهر جديد و كارايي بيشتر IIS6 تأكيد داشته اند. امكانات مربوط به ذخيره و تهيه نسخه پشتيبان نيز بهبود زيادي يافته است.
مديران شبكه مي توانند امكانات مربوط به تهيه نسخه پشتيبان از فايل هاي روي سرور را به صورت زنده داشته باشند و در صورتي كه فايلها توسط كاربران و يا نفوذگران پاك شد آنها را دوباره بازگرداند. به طور كلي ويندوز ۲۰۰۳ قابليت هاي زيادي به كاربران خود مي دهد ولي زمان مشخص خواهد كرد آيا اين محصول  نهايي ويندوز رويايي است و يا قدم كوچكي در راستاي بهبود منافع اقتصادي شركت  مايكروسافت.

پرسش و پاسخ
Abrishamchi@hamshahri.org
در مورد چت كردن با استفاده از IMهاي مختلف با زبان فارسي توضيح دهيد.
مرتضي
000760.jpg

اين كار با استفاده از پيغام رسان ياهو و MSN بسيار ساده است. نسخه آخر هر دو نرم افزار يعني نسخه ۵۰۵ پيغام رسان ياهو و نسخه نصب شده MSN در ويندوز XP كاملاً با استانداردهاي يونيكد مطابقت دارند. كافي است در هنگام گفت وگو زبان تايپ را از انگليسي به فارسي تغيير دهيد.
آيا مي توان آدرس هاي موجود نوار Internet Explorer كه قبلاً استفاده شده است را پاك كرد يا نه؟
پناهي
بله كافي است در قسمت General دكمه Clear History را بزنيد. اما پاره اي مواقع با انجام اين كار باز هم آدرس سايت هاي بازديد شده فايل هاي دريافت شده و به طور كلي ردپاي كارهاي شما در اينترنت باز هم روي رايانه ذخيره مي شود. اگر به ياد داشته باشيد سال گذشته برنامه اي به نام window washer را معرفي كرديم كه به پاك كردن رد و پاي شما در اينترنت مي پرداخت.
عده اي از دوستان بعد از معرفي برنامه با ما تماس گرفتند و از بعضي امكانات موجود در اين برنامه ابراز نارضايتي كردند. خب براي حل اين مشكل ما به دنبال برنامه ديگري مي گشتيم گرچه باز هم توصيه اول ما به شما نرم افزار Washer است اگر اين برنامه به هر دليل وضعيت شما را فراهم نمي كند سري به سايت www.acesoft.net بزنيد و نرم افزار Tracks Eraser pro4.0 را دريافت و نصب كنيد. گرچه اين نرم افزار نيز همانند washer مجاني نيست ولي يك شماره سريال براي اين برنامه ذكر خواهيم كرد تا شما بتوانيد از امكانات كامل نرم افزار استفاده كنيد.
000765.jpg

دقت كنيد اين شماره سريال ها موقتي هستند و امكان اينكه پس از مدتي اعتبار خود را از دست بدهند وجود دارد.
Name: The Scare Crow No:5082-6X629494

براي تبديل فرمت MP3 به WMQ از چه نرم افزاري استفاده كنيم؟
اميد
نرم افزارهاي زيادي براي اين كار وجود دارند ولي يكي از بهترين نرم افزارها كه استفاده از آن بسيار ساده مي باشد نرم افزار dB power Music convertor9 است. كه از طريق سايت www.dppoweramp.com
قابل دسترس است. اين برنامه نه تنها براي تبديل فرمت MP3 به WMQكاربرد دارد، بله امكان دريافت و نصب مبدل هاي مختلف بعد از نصب برنامه نيز موجود است.
نحوه كار كردن با آن بسيار ساده است و در پاره اي مواقع تبديل كردن فرمت هاي مختلف به يكديگر به سادگي يك كليك راست انجام مي شود. حجم برنامه در حدود ۵/۱ مگابايت است و بايد مبدل هاي استانداردهاي مورد نياز آن را به صورت جداگانه دريافت و نصب كنيد.

مقاله
آموزش
خبر
گزارش
گوناگون
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |