سه شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره۳۰۲۳
اينتل نسل سوم Bluetooth را به نمايش گذاشت
000710.jpg
اينتل نمونه جديدي از سيستم راديويي انتقال اطلاعات به صورت پهناي باند فوق گسترده (UWB) را به نمايش گذاشت. اين شركت ادعا مي كند كه توان ارسال اطلاعات به سرعت۲۲۰ مگابيت در ثانيه اين سيستم را به عنوان سريعترين از نوع خود در جهان مطرح مي كند.
اين الگو توسط Kevin Kahn مدير آزمايشگاه هاي ارتباطات اينتل در همايش اين شركت در ژاپن به نمايش گذاشته شد.
بخش هاي فرستنده و گيرنده اين سيستم كه به عنوان نسل سوم فناوري Bluetooth مطرح شده است، در فاصله يك متري هم توانستند با سرعت ۲۲۰ مگابيت در ثانيه به انتقال اطلاعات بپردازند. اين سيستم كه به گفته Kahn به صورت داغ داغ و از آزمايشگاه مستقيماً به همايش آمده بود اين كار را به مدت ۲ ساعت ادامه داد.
نرخ انتقال ثبت شده براي فناوري جديد دو برابر سرعت انتقال اطلاعات سيستم پيشين است كه باز هم سال گذشته توسط همين شركت و در ژاپن معرفي شده بود. سيستم پيشين حدود ۱۰۰ مگابيت در ثانيه سرعت داشت.
UWB در حقيقت يك فناوري نوين بي سيم است كه هنوز تحت مطالعه و توسعه قرار دارد. به اين فناوري به عنوان جايگزيني مناسب براي فناوري نه چندان سريع ِ Bluetooth نگاه مي  شود و در آينده از آن در اتصال رايانه ها به هم ويا به وسايل جانبي به صورت بي سيم استفاده خواهد شد. پيش بيني مي شود نوع تجاري اين فناوري در سال ۲۰۰۴ يا ۲۰۰۵ به صورت متداول مورد استفاده قرار گيرد.
اين استاندارد توسط اينتل و شركت هاي معتبر ديگر در مؤسسه مهندسين برق و الكترونيك (IEEE) وارد شده و در گروه كاري شبكه هاي بي سيم شخصي كوچك در حال بررسي بيشتر مي باشد.
UWB به دليل استفاده از يك طيف فركانسي گسترده و ارسال اطلاعات بر روي آن مي تواند به چنين نرخ ارسال بسيار بالايي دست يابد. طبق تصويب كميسيون ارتباطات فدرال آمريكا محدوده فركانس UWB برابر ۵/۷ گيگاهرتز بوده و بين محدوده ۱/۳ گيگاهرتز تا ۶/۱۰ گيگاهرتز در نوسان است. اين طيف ۸۰ برابر بيشتر از طيف فركانسي به بكار گرفته شده در ارتباطات بي سيم شبكه هاي گسترده WAN مي باشد.
Kahn در خاتمه اين همايش گفت: «ما اميد داريم استاندارد سازي اين سيستم را سال آينده به اتمام رسانيم با اين حال با در نظر گرفتن سرعت كار IEEE گمان مي رود اين پروژه در سال ۲۰۰۵ پايان گيرد. اين فناوري كانديداي مناسبي براي ترسيم افق نسل سوم Bluetooth مي باشد.»

كانديداهاي دريافت جوايز بهترين هاي اينترنت معرفي شدند
000705.jpg
با اعلام ليست نامزدهاي دريافت جوايز هفتمين جشنواره بهترين سايت هاي برگزيده وب(Webby Awards) تاچندي ديگر بهترين هاي اينترنت از سوي فرهنگستان هنرهاي ديجيتال و علوم بين الملل معرفي خواهند شد تا جايزه خود را كه به صورت سمبليك و به شكل يك فنر طراحي شده است، دريافت دارند.
آكادمي بين المللي هنرهاي ديجيتال هفته گذشته اسامي نامزدهاي دريافت جوايز را معرفي نمود. اين وب سايت ها در بخش هاي مختلفي چون تحصيلات، بازي، سياست، مالي ، مذهبي و اعتقادي و ... كانديد دريافت جايزه بهترين سايت شده اند.
فرهنگستان Webby  اعلام نموده است كه در انتخاب اين نامزدها سايت هاي بسياري مورد بررسي قرار گرفته اند. از سايت هايي گرفته كه اخبار جنگ عراق را پوشش داده اند تا سايت هايي كه به مسائل مربوط به باغباني پرداخته اند. ليست كامل نامزدهاي امسال webby در سايت رسميwebbyAwards  قابل دسترسي مي باشد. برندگان در روز ۵ ژوئن در سانفرانسيسكو معرفي خواهند شد. رسم webby بر آن است كه برندگان جوايز تنها در ۵ كلمه يا كمتر پس از دريافت جايزه سخن بگويند. شايد اين مزيت مهم Webby  نسبت به اسكار باشد!
از روز ۲۳ مه تمامي افراد مي توانند در انتخاب بهترين ها شركت نموده و به صورت آن لاين به كانديداي مورد نظر خود رأي دهند. جوايز برندگان توسط آكادمي Webby  اهدا خواهد شد. اين آكادمي بيش از ۴۸۰ عضو دارد كه هر كدام در چندين بخش متخصص مي باشند. در بين اين اعضا افرادي چون Arianna Huffington  روزنامه نگار سياسي،  Mat Groening   خالق شخصيت كارتوني Simpson، Rob Glaserرئيس شركت RealNetworks و Larry Ellison رئيس شركت اوراكل، وجود دارند. مابقي اعضاي اين فرهنگستان عمدتاً  متخصصان اينترنت و نويسندگان و محققان فناوري مي باشند. شايد شاخص ترين عضو اين مجموعه وينتون سرف كه پدر اينترنت لقب دارد، باشد.
طيف گسترده سايت هاي كانديد دريافت جايزه به خوبي نشان مي دهد كه اينترنت تا چه حد وارد شئونات زندگي افراد جامعه شده است و به  عنوان يك مشاور و راهنما نه تنها در بخش سياسي بلكه در موضوعاتي نظير مسائل بخش فناوري، مذهب و باورهاي اعتقادي و ديگر موارد به اشخاص قدرت تحقيق و بررسي مي دهد.

بيش از نيم ميليارد نفر در جهان آن لاين هستند
000720.jpg
براساس  تحقيقات  مركز اينترنتي  نيلسن ۵۸۰، ميليون  نفر در جهان  در حال  حاضر به  خطوط اينترنتي  دسترسي  دارند.به  گزارش  خبرنگار واحد مركزي  خبر براساس  اين  آمار،جمعيت جهاني كاربران  اينترنتي  در سال ۲۰۰۲، حدود ۱۱ درصد افزايش  يافت  كه  در اين  ميان  اسپانيا بيشتر از همه  وارد بازارهاي  جهاني  شد.
در اين  كشور تعداد كاربران  با افزايش  ۲۲ درصدي  به  ۱۷ ميليون  نفر رسيد. به  گفته  ريچارد گوسي  رييس  ارزيابي  علمي  بين  المللي  مركز اينترنتي  نيلسن ، اسپانيا، بازار بزرگ  بعدي  اينترنتي  است  كه  علاوه  بر دارابودن  بزرگترين  ميزان  رشد در ميان  كاربران  اينترنتي ، بيشترين ميزان  فعاليت هاي  مبادلات  اينترنتي  را نيز داراست  كه  شامل  فرستادن  و گرفتن نامه  هاي  پست  الكترونيك ، دريافت  فايل هاي  تصويري  و صوتي  و حضور در اتاقهاي  گفتگوست .
همچنين  سه  درصد افزايش  كاربران  در آمريكا يعني  اضافه  شدن  ۷ / ۹ ميليون  نفر كاربر جديد از ديگر آمار ارائه  شده  در اين  تحقيق  است. به  گفته  گوسي ، حدود ۱۰ ميليون  نفر بالاي  ۱۶ سال  در فاصله  پايان  سال ۲۰۰۱ تا پايان  سال  ۲۰۰۲ به  اينترنت  دسترسي  پيدا كرده اند.
بنابراين  گزارش ، آلمان  با ۳۵/ ۶ ميليون، انگليس  ۲۹ ميليون ، ايتاليا ۲۲/ ۷ ميليون ، به  همراه  آمريكا بيشترين  دسترسي  به  اينترنت  را از طريق  رايانه هاي  خانگي  دارا هستند.اين  گزارش  از افزايش  كاربران  اينترنتي  در مركز و شرق  اروپا نيز خبر داده  است.  پيش بيني  مي شود در سال  ۲۰۰۳ اين  تعداد ۱۷ درصد افزايش  يابد.

روباه نقره اي ،ربات پرنده
000715.jpg
نيروهاي مهاجم در جنگ عراق از هواپيماهايي رباتيك و كوچك جهت جمع آوري اطلاعات و ارسال بلادرنگ آنها به دفتر تحقيقات نيروي دريايي استفاده نمودند.
اين ربات پرنده كه روباه نقره اي نام دارد در حقيقت يك هواپيماي بدون سرنشين است كه از انواع پيشين خود كوچكتر است. Predator و Global Hawk مدل هاي پيشين اين هواپيما به شمار مي آيند. در اين جنگ ۸ روباه نقره اي به عمليات پرداختند و هيچ كدام مورد اصابت قرار نگرفتند.
اين هواپيما حدود ۱۸۰ سانتي متر طول داشته وطول بال هاي آن كه قابل جدا شدن مي باشند ۲۴۰، سانتي متر است. بر روي آنها دوربين هايي نصب است كه حتي در تاريكي شب نيز قادر به عكس برداري مي باشند. آنهاقادرند از منطقه پروازي نقشه برداري نمايند و تله هاي نظامي و مخاطرات موجود را تشخيص  دهند.
وجود مين هاي ضد تانك و حركت نيروهاي دشمن و ادوات آنها براي اين هواپيماها قابل تشخيص مي باشد.
با داشتن چنين قابليت هايي، روباه نقره اي در حقيقت پشتيبان خوبي براي حركت نيروهاي پياده نظام محسوب مي شود. با تكيه بر سيستم موقعيت ياب عمومي (GPS) اين هواپيما مي تواند به تنهايي و بدون كنترل از روي زمين در مناطق از پيش تعيين شده نظامي به پرواز درآيد. در طول پروازتوسط يك رايانه كيفي تعبيه شده در آن ارتباط بدون سيم با زمين برقرار مي شود.
هزينه ساخت هر روباه نقره اي حدود ۲۰ هزار دلار است كه در صورت توليد انبوه ۵ تا ۱۰ هزاردلار كاهش خواهد يافت.
اين هواپيما اولين بار توسط نيروي دريايي و جهت تعقيب وال ها و محافظت از آن ها به هنگام انجام مانورهاي دريايي به كار گرفته شد. پس از مدتي با اعمال تغييرات مناسب اين ربات براي كار در صحنه جنگ درنظر گرفته شد.
شايد روزي در آينده از آن مجدداً براي فعاليت هاي غير جنگي استفاده شود و مثلاً توسط آن شكارچيان غيرقانوني فيل ها و ديگر گونه هاي روبه انقراض تحت شناسايي و تعقيب قرار گيرند.

وزير اطلاع رساني صدام به ستاره اي اينترنتي تبديل شد
000725.jpg
وب  سايتي كه وزير اطلاع رساني صدام را به تمسخر مي گرفت چنان مورد استقبال كاربران اينترنت واقع شد كه از پس ترافيك بوجود آمده برنيامد و نهايتاً جهت پاسخگويي بهتر به مراجعه كنندگانش مجبور گرديد تا وب سرورهاي خود را ارتقا دهد. بدين منظور روزهاي جمعه و شنبه گذشته اين سايت به طور موقت جهت تعويض سرورها به رايانه هاي قدرتمندتر قطع شد.
جهت جبران هزينه صرف شده براي ارتقا سرورها، سايت مذكور قصد دارد تا فنجان، كلاه و تي شرت هايي كه جملاتي از سعيد الصحاف وزير اطلاع رساني صدام بر روي آنها نوشته شده است به فروش برساند.
الصحاف تا آخرين لحظات و پيش از ناپديد شدنش به دفاع از صدام و حزب بعث پرداخت و در حالي كه تانك هاي نيروهاي متجاوز به خيابان هاي بغداد آمده بودند و تنها چند خيابان با او فاصله داشتند، ادعا مي نمود كه نيروهاي آمريكايي و انگليسي كاملاً در محاصره اند.
وي تنها دو روز پيش از سقوط بغداد چنين گفت: «احساس من همانند هميشه آن است كه ما همگي آنها را سلاخي خواهيم كرد.» پيش از ناپديد شدنش در روز سه شنبه گذشته شايد بتوان گفت كه وي تنها چهره رنگي رژيم صدام بود. برخي مصاحبه هاي مطبوعاتي وي را شوي الصحاف مي ناميدند. او در پشت دريايي از ميكروفون ها به تنهايي بار تبليغاتي حزب بعث را به دوش مي كشيد و با تمام قوا به بينندگان القا مي نمود كه آنچه از تلويزيون هاي خود به صورت مستقيم از جنگ مشاهده مي كنند، حقيقت ندارد.
او يك بار به خبرنگاران در كمال آرامش گفت: «نيروهاي مهاجم در دسته هاي صدتايي در دروازه هاي بغداد در حال خودكشي مي باشند.»
گروهي در آمريكا تصميم گرفتند تا وب سايتي را به وي اختصاص دهند، آنها به طور مطلق تبليغاتي براي سايت خود نداشتند و تنها آن را به دوستانشان معرفي  نمودند. با اين حال به فاصله اندكي شمار ملاقات كنندگان سايت به صورت سرسام آوري رشد نمود و وب لاگ هاي زيادي به آن لينك دادند. شايد تا پيش از اين سايت مذكور تنها يك شوخي شخصي بود كه به يك باره جنبه عمومي پيدا نمود.
قرارداد اين گروه با ميزبان سايت شان به صورتي بود كه تنها به آنها اجازه ۲۰۰۰ ملاقات در ماه را مي داد، حال آن كه پس از راه اندازي اين سايت به طور متوسط در هر ثانيه ۴ هزار بازديد كننده قصد ورود به اين سايت را داشتند. از اين رو آنها تصميم گرفتند تا وضعيت خود را بهبود بخشند.

ربات هاي ناسا به سياره سرخ خواهند رفت
000735.jpg
ناسا دو منطقه از كره مريخ را جهت فرود ربات هاي كاوشگر خود كه در سال آينده به منظور جمع آوري شواهدي دال بر وجود شرايط زيستي مناسب در گذشته بر روي اين كره سرخ، به اين سياره پرتاب خواهند شد، در نظر گرفته است. بدين منظور و طبق گزارش روز جمعه آژانس فضانوردي آمريكا، اوايل سال آينده، مريخ ميزبان دو ربات كاوشگر خواهد بود.
يكي از پايگاه هاي در نظر گرفته شده در حقيقت يك كاسه بزرگ شبيه دهانه آتشفشان است كه احتمال مي رود پيش از اين در آنجا درياچه اي وجود داشته است. در منطقه ديگر در نظر گرفته شده براي جستجو وجود اكسيد آهن مشهود مي باشد كه اعتقاد برآن است كه اين موضوع نشاني شيميايي از وجود آب در اين منطقه در گذشته مي باشد.
فرود آمدن برروي سطح مريخ بسيار سخت است و اين كار در برخي نقاط اين سياره از جاهاي ديگر آن بسيار سخت تر مي باشد. در انتخاب مناطق فرود بايد ضمن در نظر گرفتن اين مطلب و همچنين مد نظر قرار دادن ارزش علمي جست وجو در آن منطقه، مكان مناسب را انتخاب كرد. مناطق در نظر گرفته شده در حقيقت تعادل خوبي را بين مشكلات فني فرود و ارزش هاي علمي تحقيق بوجود آورده اند.
اولين ربات كاوشگر مريخ كه مطالعات جغرافيايي را انجام خواهد داد از فلوريدا و توسط راكت دلتا ۲ به مريخ برده خواهد شد. اين ربات روز ۳۰ مارس به منطقه اي در فاصله ۱۵ درجه جنوب خط استواي مريخ خواهد رفت.
دومين كاوشگر نيز روز ۲۵ ژوئن به مقصد طرف ديگر سياره سرخ و در فاصله ۲ درجه اي جنوب خط استواي اين سياره، پرتاب خواهد شد. ربات اول روز ۴ ژانويه ۲۰۰۴ و ربات دوم به فاصله ۲۱ روز بعد در مريخ به زمين خواهد نشست. كيسه هاي هوا و چترهاي در نظر گرفته شده كار فرود اين ربات ها را تسهيل خواهند نمود.
اين ربات ها كه منبع انرژي شان خورشيدي مي باشد مي بايست ظرف مدت ۳ ماه مأموريت خود را به اتمام رسانند. چرا كه پس از اين مدت سلول هاي خورشيدي آنها كثيف شده و كارايي خود را كم كم از دست خواهند داد.

خبرهاي كوتاه
بررسي سلولهاي عصبي با تراشه هاي رايانه اي
دانشمندان آلماني موفق به ساخت نوعي تراشه رايانه اي شدند كه با استفاده از آن مي توان عملكرد سلولهاي زنده عصبي را بررسي كرد.
پژوهشگران با استفاده از تراشه هاي جديد مي توانند عملكرد سلولهاي مغزي را بررسي كنند. در اين تراشه حس گر ويژه اي نصب شده است كه با استفاده از آن مي توان بدون آسيب زدن به سلولهاي عصبي مغز، الگوي مناسب الكتريكي اين سلولها را ارزيابي كرد.
دانشمندان موفق شدند با استفاده از اين تراشه رايانه اي، سلولهاي مغز حلزون را بررسي كنند. پژوهشگران اميدوارند بتوانند با بهره گيري از اين تراشه به ساز و كار دقيق تأثير دارو بر سلولهاي عصبي دست يابند.
000815.jpg

آموزش گام به گام فتوشاپ ۷

آموزش گام به گام فتوشاپ ۷ عنوان كتابي است نوشته مهندس ابوالفضل طاهريان ريزي كه توسط انتشارات طاهريان و در تيراژ سه هزار نسخه به چاپ رسيده است.
در اين كتاب طي ۱۸ بخش به بررسي فتوشاپ ۷ پرداخته شده است. سعي شده است كه اين نرم افزار به زبان ساده و كاملاً  تصويري آموزش داده شود به طوري كه خواننده بتواند با صرف زماني اندك آن را فرا گيرد.
مواردي چون: چگونگي بازيابي و رتوش تصاوير قديمي، تصحيح رنگ تصاوير، چگونگي ساخت تصاوير انيميشن جهت استفاده در وب، آشنايي با دوربين هاي ديجيتال و كار با اسكنر، آشنايي با نحوه فارسي نويسي در محيط فتوشاپ و آشنايي با چاپ و نشر و مراحل آن در اين كتاب گنجانده شده است.

ذات الريه گريبان HP را هم گرفت

بخش خدماتي شركت HP در تورنتو از روز سه شنبه هفته گذشته از نيروي كاري جايگزين به جاي كارمندان اصلي خود استفاده مي كند. اين رويه به دنبال ابتلاي دو تن از كارمندان اين بخش به بيماري شايع ذات الريه مرگبار كه اخيراً در آسيا شيوع پيدا كرده است، آغاز شده است.
سخنگوي شركت HP از دادن توضيحات بيشتر در مورد آنكه آيا اين دو كارمند در آسيا بوده اند يا خير خودداري نمود.اين دو كارمند كه سن و جنسيت آنها مشخص نشده است به سرعت بستري شدند حال آن كه مابقي ۱۹۷ كارمند اين بخش به خانه فرستاده شدند تا در آنجا قرنطينه باشند.
با تعدادي از كارمنداني كه هنگام حضور دو كارمند مريض بر سركار حاضر نبودند اين واحد HP كماكان به كار خود ادامه مي دهد.
000820.jpg

نخستين گروه دانش آموختگان رايانه در افغانستان

نخستين گروه از تكنيسين هاي رايانه از دانشگاه كابل در افغانستان مدارك خود را دريافت كردند.
به گزارش خبرنگار واحد مركزي خبر، نخستين گروه دانش آموخته در رشته رايانه بعد از گذراندن يك دوره ۶ ماهه در دانشگاه كابل موفق به دريافت مدارك تحصيلي خود شدند اين گروه ۱۷ نفره شامل ۶ زن و ۱۱ مرد بود.
دانشكده رايانه افغانستان در اكتبر سال گذشته با حمايت برنامه توسعه سازمان ملل متحد و يك شركت خدمات رايانه اي در دانشگاه كابل افتتاح شد.

حافظه جديد تلفن هاي همراه

تراشه  جديدي ساخته شده است كه به سازندگان محصولات رايانه اي اجازه مي دهد، پنج تراشه حافظه را در حجم اندك كنار هم قرار دهند.
به گزارش خبرنگار واحد مركزي خبر به نقل از يك پايگاه اطلاع رساني اينترنتي، يك شركت سازنده تراشه رايانه، محصول جديدي به بازار عرضه كرده است كه به سازندگان تلفن هاي همراه اجازه مي دهد تا بدون افزودن به ابعاد توليدات خود، ميزان حافظه آن را افزايش دهند.اين محصول جديد پنج تراشه حافظه را در حجمي اندك كنار هم قرار مي دهد.هم اكنون حداكثر دو تراشه حافظه در كنار هم قرار مي گيرد. انتظار مي رود در صورت ادامه اين روند، تا سال آينده ميزان حافظه تلفن هاي همراه بدون نياز به افزودن ابعاد تلفن به يك گيگا بايت برسد.
000830.jpg

فرهنگ اصطلاحات اينترنت و چت

كتاب فرهنگ اصطلاحات اينترنت و چت نوشته الوارو كاستلز، با ترجمه مهندس ابوالفضل طاهريان ريزي و مهندس داود تاتي بختياري توسط انتشارات گنج شايگان و در تيراژ ۵ هزار نسخه وارد بازار نشر گرديده  است.
اصطلاحات رايج و جديد اينترنتي در اين كتاب آمده و در بخش پاياني آن به اصطلاحات چت و تعدادي از آدرس هاي اينترنتي پر استفاده پرداخته شده است.

حراج اشياء مربوط به صدام بر روي شبكه اينترنت

روزنامه ليبراسسيون نوشت در حاليكه هنوز رژيم صدام به طور كامل از بين نرفته و قيمت دينار عراق در بازار ارز ركود بسياري داشته، دينار عراق به كلكسيون ها راه يافته است.
اين روزنامه افزود در پايگاههاي اينترنتي ارز و همچنين حراج ebay سكه ها و اسكناسهايي با تصوير صدام به فروش گذاشته شده است. سربازان جنگ اول خليج فارس براي حفظ خاطرات خود مشتريان اين پايگاهها هستند.
پايگاه اينترنتي ebay همچنين صدها قلم از اشياء مربوط به صدام را كه از كاخ ها به سرقت رفته به فروش گذاشته است.
يك چنگال نقره كه از كاخ صدام به سرقت رفته درلوكزامبورگ به قيمت ۹۹ دلار به فروش گذاشته شده است.
000845.jpg


افزايش مشكلات امنيتي رايانه اي در سال ۲۰۰۳

تعداد وقايع امنيتي و حملات رايانه اي در سه ماه نخست سال ميلادي افزايش چشمگيري داشت.
مشكلات امنيتي و حملات رايانه اي در سه ماه نخست سال ميلادي ۲۰۰۳ در مقايسه با مدت مشابه در سال گذشته ۸۴ درصد افزايش نشان مي دهد.كارشناسان رايانه هشدار دادند كه با افزايش مشكلات امنيتي در دستگاه هاي رايانه اي، شركتهاي مختلف بايد ضريب اطمينان سيستم هاي امنيتي خود را بالا ببرند.

ابداعي تازه در شيوه هاي رمزنگاري رايانه اي
000825.jpg
يك  گروه  از محققان  فرانسوي  و بلژيكي  موفق  شده اند با استفاده  از خواص  مكانيك  كوانتومي ، روش  تازه اي  را براي  رمز نگاري  تكميل  كنند.
در اين  روش ، بر خلاف  روش هاي  قديمي  از شمار زيادي  فوتونهاي  نور استفاده  مي شود و در عين  حال  از چنان  درجه  ايمني  بالايي  برخوردارست  كه  حتي  اگر بخش  عمده اي  از اطلاعات  مربوط  به  كليد رمز آن  مفقود شود، باز هم  مي توان  آن  را بدون  نگراني  از خطر رمز گشايي،بازسازي  كرد.
انتقال  اطلاعات  به  صورت  محرمانه  و غير قابل  دسترس  براي  بيگانگان  از طريق  كانال هاي  ارتباطي  الكترونيك ، نيازي  است  كه  براي  دولتها و شركتهاي  بزرگ  تجاري  اهميت  بسيار زيادي  دارد. از اين رو تلاش  براي  تكميل  شيوه هاي  رمز نگاري  كه  گشودن  رمز آنها امكان  پذير نباشد بدون  وقفه  در جريان  است .
رمزنگاران  در سال هاي  اخير با استفاده  از خواص  سيستم هاي  كوانتومي  به  موفقيت هاي  تازه اي  در ابداع  رمزهاي  با ضريب  ايمني  بالا دست  يافته اند.
خاصيت  سيستم هاي  كوانتومي  آن است  كه  به  محض  آنكه  يك  شخص  ثالث  بخواهد پيام هايي  را كه  ميان  مبدا و مقصد رد و بدل  مي شود، رديابي  كند و قفل  رمز آن  را بشكند، ارسال كنندگان  و دريافت كنندگان  اصلي  پيام  از اين  دستكاري  اطلاع  پيدا مي كنند و مي توانند رد دستبرد زننده  را پيدا كنند.
در رمز نگاري  كوانتومي  يكي  از مهمترين  مسائل  ارسال  كليد گشودن  رمز براي  دريافت كننده  پيام ها، به  نحو مطمئن  و دور از دسترسي  اغيار است . اما در اغلب  موارد بايد كليد رمز نيز از طريق  كانال هاي  ارتباطي  متعارف  الكترونيك  ارسال  شود بنابراين  مساله  بدين  شكل  در مي آيد كه  كليد رمز به  صورتي  رمزنويسي  شود كه  كشف  آن  جز براي  دريافت كننده  مجاز غيرممكن  باشد.
كليد رمز معمولا عدد بزرگي  است  كه  ارقام  آن  با استفاده  از خواص  مختلف  فيزيكي  نظير پولاريزاسيون  فوتون  نور يا مومنتوم  آن  يا شدت  ميدان  مغناطيسي  يا دامنه  موج  نور تكميل  مي شوند.
نكته  مهم  در مورد سيستم  جديد رمز نگاري  كوانتومي  آن است  كه  فرستنده  و گيرنده  اصلي  پيام  نه  تنها از حملات  احتمالي  رمز شكنان  مطلع  مي شوند بلكه  در عين  حال  قادر خواهند بود حتي  در صورت  از دست  رفتن  برخي  از پيام هايي  كه  براي  تكميل  كليد رمز مبادله  مي كنند، اين  كليد را به طور كامل  بازسازي  كنند.
از آنجا كه  تكميل كنندگان  سيستم  جديد موفق  شده اند توانايي  آن  را در آزمايشگاه  نيز نشان  دهند، كارشناسان  به  اين  نتيجه  رسيده اند كه  بزودي  اين  شيوه  به  رهيافت  غالب  در رمزنگاري  بدل  خواهد شد.

مجوز بكارگيري  از شبكه  اينترنت  بدون  سيم  در فرانسه  صادر شد
000835.jpg
وزارت  صنايع  فرانسه  چندي پيش در بيانيه اي  مجوز بكارگيري  از شبكه  اينترنت  بدون  سيم  در اين  كشور را صادر كرد.
به  گزارش  تلويزيون  خبري  فرانسه ، اين  سيستم  نوين  اجازه  بهره برداري  از اينترنت  و شبكه هاي  محلي  را با يك  فاصله ۲۰۰ متري  به  كاربر مي دهد و كاربرد آن  در زمان  حاضر بيشتر در شركتها و مراكز عمومي  است .
به  گفته  اين شبكه هم اكنون  استفاده  از اين  نظام  نوين  اينترنتي  بسيار حساس  بوده  و كاربردهاي  خصوصي  از آن  ممنوع  است .
اين سيستم كه بهWi-Fi شهرت  دارد در برخي  كشورهاي  ديگر رايج  شده  و فرانسه  نيز با اجراي  آن  در شبكه  عمومي  و با رعايت  برخي  شرايط ، استفاده  از آن  را مجاز دانسته  است .
پيش  از اين  استفاده  از اين  فناوري  پيشرفته  تنها در اختيار ارتش  فرانسه  بود كه  با درخواست  مكرر برخي  شركتهاي  بزرگ  و دستگاه هاي  مخابراتي ، مجوز بكارگيري  بيشتر آن  صادر شده  است .
در زمان  حاضر شركتها، دستگاههاي  مخابراتي  و انجمن ها مي توانند با ارائه  درخواستي  به  دولت  فرانسه  اجازه  نصب  اين  فرآورده  تكنولوژيك  را كسب  كنند.
در عين  حال  استفاده  از اين  امكان  جديد خالي  از محدوديت  نيست ، قدرت  انتقال  انرژي  نبايد از ۱۰۰ مگاوات  بيشتر باشد و همه  درخواست ها بايد به  تأييد ارتش  برسد تا اطمينان  حاصل  شود كه  كاربر از آن  در نزديكي  اماكن  حساس  استفاده  نمي كند.

نرخ بالاي آلودگي ويروسي رايانه ها در آسيا
بررسي هاي  انجمن  گسترش  اطلاعات  فناوري  ژاپن  نشان  مي دهد كه  در سال گذشته  ميلادي ۴/۳۵ درصد از رايانه هاي  شركتهاي  اين  كشور به  ويروس  آلوده  شده اند.
گزارش  اين  انجمن  كه  هفته گذشته  در پايگاه  اينترنتي  آن  منتشر شد، حاكي است  كه  در سال  ۲۰۰۲ بيش  از ۶۳ درصد رايانه هاي  شركتهاي  كره جنوبي  نيز به ويروس  آلوده  شده اند.
گزارش  اين  انجمن  نشان  مي دهد كه  ميزان  آلودگي  رايانه هاي  شركتهاي  اروپايي  نسبت  به  شركتهاي  آسيايي  كمتر بوده  است  به طوري  كه  در سال  ۲۰۰۲ تنها ۱۲ درصد از رايانه هاي  شركتهاي  آلماني  آلوده  به  ويروسهاي  مهاجم  شده اند.
ميزان  آلودگي  رايانه هاي  شركتهاي  آمريكايي  به  ويروس  نيز در سال  گذشته  ميلادي ۷/۲۶ درصد گزارش  شده  است .
كارشناسان  علت  بالابودن  نرخ  آلودگي  رايانه هاي  شركتهاي  آسيايي  به  ويروس  را ناشي  از گسترش  اتصال  شبانه روزي  به  شبكه  اينترنت  و پايين  بودن  سطح  تدابير امنيتي  براي  پيشگيري  از تهاجم  ويروسي  مي دانند.
بررسي ها نشان  مي دهد كه  در سال  ۲۰۰۲ به طور كلي  ۲/۸۰ درصد رايانه هاي  شركتهاي  ژاپني  مورد تهاجم  ويروسي  قرار گرفته اند اما ۸/۴۴ درصد از اين شركتها اين  تهاجم  را دفع  كرده اند.

شيوع  ويروس كاموفلائو
000840.jpg
ويروس  جديد كاموفلائو كه  شيوع  آن  از اسپانيا آغاز شده است ، رايانه  كاربران  اينترنتي  را تهديد مي كند.
به  گزارش  خبرنگار واحد مركزي  خبر، به  نقل  از يك  پايگاه  اينترنتي ، شركت  نرم  افزاري  پاندا اعلام  كرد اين  ويروس  جديد كه  نخستين  بار درچهاردهم  فروردين  (سوم  آوريل)  ديده  شده  است  از نوع  تروا است  و هدف  آن  بازكردن  راه  هكرها به  رايانه  كاربران  است  .
اين  ويروس  روي  سيستم  عامل  ويندوز xp عمل  مي كند و اثر آن  شامل نمايش  كلمه عبور كاربران  پيغام رسان msn و پاك  كردن  فايلهايي  از دايركتوري اصلي ديسك سخت است  .
ويروس  كاموفلائو داراي  سه  قسمت  است  كه  يكي  مخصوص  نصب  روي  رايانه هكراست ، ديگري  فايل  اصلي  است  كه  رايانه  ميزبان  را سرور مي كند وقسمت  سوم  شكل  دهنده  مشخصه  هاي  فايل  سرور است  . اين  ويروس  در حال اجرا شدن  نوعي  بازي  را روي  صفحه، نمايش  مي دهد .

خبر
آموزش
گزارش
گوناگون
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |