جمعه ۵ ارديبهشت ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۳۲
دور دنياي خبر
• اسپانيا
يك مرد ۴۹ ساله بدون كوچك ترين مشكلي با گذرنامه پسر ۱۹ ساله اش از اسپانيا به آمريكا سفر كرد و بازگشت. با اين گذرنامه پسرش او را ۳۰ سال جوان تر از سن عادي خود نشان مي داد اما هيچ يك از شش ورودي امنيتي فرودگاه هايي كه او پشت سر گذاشته بود متوجه مورد مذكور نشدند. او كه به دليل شركت در يك كنفرانس جهانگردي به همراه همسرش قصد سفر به آمريكا را داشت به طور اتفاقي گذرنامه پسرش را برداشت و راهي سفر شد. هنگام بازگشت از سفر پسر وي را از اشتباهش آگاه ساخت در حالي كه مامورين امنيتي اسپانيا و آمريكا ابداً متوجه اين مسئله نشدند!

• كلمبيا
يك موتورسوار كلمبيايي كه براي شركت در جشن عيد پاك لباس حضرت مسيح را به تن كرده بود به دليل عدم استفاده از كلاه ايمني جريمه شد! فرد مزبور، در لباس حضرت مسيح در نزديكي كليسا آياتي از انجيل را براي مردم بازگو مي كرد. به گفته كشيش كليسا او قرار بود بر روي اسب بنشيند اما از آنجا كه شب پيش اسب به سرقت رفته بود او مجبور شد به جاي اسب از موتور استفاده كند. مامور پليس در حالي كه از جريمه موتورسوار اظهار تاسف مي كرد، گفت: «حتي اگر حضرت مسيح هم در زمان خود بر روي موتور مي نشست موظف بود كلاه ايمني بر سر بگذارد!»

• گمنام
محققان به تازگي دريافتند اي - ميل ها مشكل سازترين و پرمخاطره ترين بخش شبكه جهاني اينترنت به شمار مي آيند. طبق آماري كه از كاربران «Yahoo » به عمل آمده ۲۸ درصد آنها از اين واهمه دارند كه اي - ميل هاي شخصي شان اشتباهاً براي پدر و مادر و يا رئيس آنها فرستاده شود، ۶۱ درصد آنها از اين مي ترسند كه اي - ميل هاي شخصي توسط دوستان ناباب مانند سيلي در شبكه جاري شود و تنها يك درصد از آنها بي هيچ دغدغه اي به سراغ پست الكترونيكي خود مي روند!

• چين
مدير يك رستوران چيني در جنوب اين كشور در پي شكايت يكي از مشتريان كه در غذايش كرمي سه سانتي متري مشاهده كرده بود براي اينكه محبوبيت رستورانش زير سوال نرود كرم را برداشته در حضور مشتري آن را بلعيد. اين خانم مدير در آخر بر روي صورتحساب مشتري قيد كرد: «كرم ها خوراكي هستند!»

• آلمان
يك خانم جوان آلماني به دليل مصرف بيش از اندازه مشروبات الكلي در منزلش از سوي مامورين راهنمايي و رانندگي جريمه و گواهينامه وي توقيف شد. به گفته مامورين وي چندين بار به هنگام رانندگي نيز از مشروبات الكلي استفاده كرده و از سوي مامورين به انجام برخي آزمايشات جريمه شده بود تا به قول خودش ثابت كند هرگز از اين گونه مواد استفاده نكرده است اما بنا به راي نهايي دادگاه وي صلاحيت رانندگي با اتومبيل را نداشته گواهينامه فرد مزبور تا اطلاع ثانوي توقيف است.

برنامه سينماهاي تهران در يك نگاه
فيلم سينمايي زنداني ۶۰۶ با بازي ابوالفضل پورعرب در سينماهاي: ايران دو (۳-۶۵۳۸۶۱۱)، تهران دو (۶۵۰۴۳۲۹)، رودكي (۳۹۱۳۶۶۸)، شاهد ـ سالن شقايق (۶۸۱۵۵۶۶)، شيرين (۵۶۴۳۶۳۸)، فرخ (۵۳۸۵۲۳۵)، فلسطين يك (۶۴۶۳۲۶۹)، مركزي دو (۶۹۲۸۶۸۶).
فيلم سينمايي تنبل قهرمان در سينماهاي: ايران سه (۳-۶۵۳۸۶۱۱)، جي سه (۶۶۹۶۲۰۶)، قدس (۸۹۰۴۵۸۵)، مركزي سه (۶۹۲۸۶۸۶)، ناهيد (۳۳۵۶۸۰۹).
فيلم سينمايي خانه اي روي آب ساخته بهمن فرمان آرا و با بازي رضا كيانيان و هديه تهراني در سينماهاي:بهمن دو (۶۴۱۸۸۰۱)، سروش (۶۵۰۲۹۲۹)، شاهد (۶۸۱۵۵۶۶)، شهر تماشا يك (۶۴۲۶۱۵۹)، شهرقشنگ (۶۴۰۶۶۶۶)، عصرجديد يك (۸۹۵۱۵۵۰)، فردوسي (۸۸۲۹۶۸۵) و فرهنگ (۲۶۰۱۲۰۵).
فيلم سينمايي واكنش پنجم ساخته تهمينه ميلاني و بازي نيكي كريمي، جمشيد هاشم پور، مريلا زارعي در سينماهاي: آستارا (۲۶۱۴۰۲۲)، استقلال (۸۹۰۳۹۴۲)، پارس يك (۶۹۲۶۹۵۳)، پيروزي (۶۳۴۵۶۰)، جي دو (۶۶۹۶۲۰۶)، حافظ (۳۹۰۱۰۶۴)، دهكده المپيك (۹۱۵۶۱۸)، سپيده (۶۴۱۶۹۸۱)، سعدي (۶۴۶۸۴۶۱)، صحرا (۶۵۰۶۶۶۶)، عصرجديد سه (۸۹۵۱۵۵۰)، قيام (۶۴۰۸۳۲۱)، كارون (۶۸۸۵۰۴۶)، گلريز يك (۸۶۱۸۶۱۳)، مراد (۶۵۰۳۳۸۲)، و ميلاد (۳۶۹۸۸۶۳).
فيلم سينمايي دنيا با بازي محمدرضا شريفي نيا و هديه تهراني در سينماهاي: آسيا (۶۴۰۲۹۰۹)، آفريقا (۸۹۰۶۱۶۱)، اروپا (۳۹۱۳۱۶۹)، المپيا (۶۹۲۶۶۹۶)، ايران يك (۳-۶۵۳۸۶۱۱)، بلوار (۸۹۶۵۲۹۲)، بهاران (۶۲۳۹۵۵۱)، بهمن يك (۶۴۱۸۸۰۱)، پيام انقلاب (۸۸۲۹۶۴۱)، پيوند (۳۶۰۴۰۴۰)، توسكا (۵۶۴۳۸۳۶)، تهران يك (۶۵۰۴۳۲۹)، جي ۱ (۶۶۹۶۲۰۶)، ستاره (۵۳۸۹۶۲۲)، شاهد ـ سالن شيدا (۶۸۱۵۵۶۶)، ماندانا (۶۴۱۰۹۸۲)، مركزي يك (۶۹۲۸۶۸۶)، ملت (۳۱۲۴۶۱۸).
فيلم سينمايي رنگ شب ساخته محمدعلي سجادي و بازي فريبرز عرب نيا و لعيا زنگنه در سينماهاي: پارس دو (۶۹۲۶۹۵۳)، جام جم (۵۶۵۱۲۸۲)، جمهوري (۶۴۶۵۳۰۶) و جوان (۲۲۰۳۰۳۱).

تامين امنيت، تنها شرط افتتاح موزه جيرفت است
افتتاح موزه جيرفت در شرايطي به تاخير افتاده است كه پس از غارت اشياي تاريخي موجود در اين منطقه در سال گذشته، حفاظت موزه اي اشيا به دست آمده از اين منطقه بسيار ضروري است.
فكور پارس مدير ميراث فرهنگي استان كرمان با اعلام اين خبر گفت: «نخستين موزه جيرفت در مساحتي حدود ۳۵۰ متر مربع تا ۲۸ ارديبهشت آماده بهره برداري خواهد شد. اما در صورت فراهم نشدن امكانات امنيتي، اين موزه افتتاح نخواهد شد. »
وي در ادامه افزود: «راه اندازي موزه جيرفت با توجه به وقوع حوادثي مانند سرقت از موزه پارس و غارت تپه هاي تاريخي جيرفت به هيچ عنوان بدون همكاري نيروي انتظامي و فرمانداري جيرفت امكان پذير نيست. »

مدار صفر درجه
پله اي ميان مرگ و زندگي
«اگر كسي سراغ مرا گرفت وصل كنيد به اتاق زايمان. » دكتر «كنث هكمن»، متخصص زنان و زايمان بيمارستان كنكورد اين را گفت و از اتاق خارج شد. ساعت تقريباً ۳ بعدازظهر روز پنج شنبه، ۲۸ دسامبر بود و «لسلي شپرد»، خانم جوان ۲۹ ساله كه چهارمين تجربه بارداري را پشت سر گذاشته و صاحب سه پسر ،۲ ۴ و ۶ ساله بود اين بار انتظار دختر كوچولويي را مي كشيد كه دو روز از تاريخ به دنيا آمدنش هم مي گذشت اما هنوز هيچ خبري نبود. از آنجا كه پسرهاي لسلي همگي وزن بالاي چهار كيلو داشتند و احتمال خفگي نوزاد بسيار بود دكتر هكمن با رضايت لسلي و همسرش ترجيح داد به جاي صبر تا شروع درد زايمان به آمپول فشار متوسل شود. با اين تفاسير اگر شرايط به خوبي پيش مي رفت و مشكلي پيش نمي آمد نوزاد ساعت ۵ بعدازظهر متولد مي شد.
هكمن كهنه كار باسابقه اي كه تاكنون بيش از ۳۵۰۰ كودك را به دنيا آورده بود هيچ گاه لحظه اي را كه براي اولين بار مفهوم «تولد» را با سرانگشتانش لمس كرد از ياد نمي برد. لسلي روي تخت اتاق ۲۰۶ دراز كشيده مشغول تماشاي تلويزيون بود. هنگامي كه دكتر هكمن وارد اتاق شد «نيت»، شوهر ۳۳ ساله لسلي، بازارياب يك شركت تجاري سرش را از روي روزنامه بلند كرد و با لبخندي ورود دكتر را خوش آمد گفت. هكمن بدون هيچ حرفي به سراغ پرونده پايين تخت لسلي رفت و با دقت تمام مواردي را كه ماماي بيمارستان در خصوص رويت مورد مشكوكي در روند ضربان قلب نوزاد شرح داده بود مطالعه كرده براي اطمينان بيشتر به سراغ وضعيت جنين و مايع آمنيوتيك رفت اما مايع آمنيوتيك كاملاً شفاف بود و هيچ مورد مشكوكي ديده نمي شد. درست در همان لحظه لسلي به نيت گفت در قفسه سينه اش درد شديدي همراه با تهوع احساس مي كند. نيت پرستار را خبر كرد، لسلي به دستشويي رفت و پيش از آنكه سرش را بالاي لگن بگيرد چشم هايش بسته شدند و از هوش رفت. نيت با كمك پرستار لسلي را بيرون آورده روي تخت خواباندند. لسلي چشمانش را باز كرد، پرستار از او پرسيد: «ميدوني كجايي؟» لسلي به آرامي جواب داد: «توي بيمارستان.» پرستار دوباره پرسيد: «كدوم بيمارستان؟» اما اين بار ديگر جوابي نشنيد، لسلي چشمانش را بست و دوباره از حال رفت. پرستار با دستپاچگي از اطلاعات خواست هر چه سريع تر دكتر هكمن را خبر كنند. رنگ لسلي آبي شده بود و ديگر نفس نمي كشيد. در يك چشم برهم زدن اتاق پر شد از پرستارها و دكتر هكمن كه به سرعت دستكش هاي جراحي اش را به دست مي كرد.هكمن كنار تخت لسلي رفت و به آرامي نامش را صدا زد اما هيچ عكس العملي ظاهر نشد. جرقه اي در ذهن هكمن او را يادآور ساخت كه ممكن است انسدادي در جريان مايع آمنيوتيك رخ داده باشد. در چنين شرايط نادري، مايع آمنيوتيك به داخل سيستم گردش خون مادر راه پيدا كرده از طريق شاهرگ هاي ريوي وارد ريه مي شود. بدن سريعاً نسبت به چنين تغييري واكنش نشان مي دهد، اگر چه قلب همچنان تپيده و از حركت باز نمي ايستد اما عمل اكسيژن رساني به اندام هاي اصلي متوقف شده، كمبود اكسيژن در كمتر از پنج دقيقه جان هر دوي آنها يعني مادر و نوزاد را مي گيرد.
اولين بار بود كه هكمن با چنين وضعيت دشواري روبه رو مي شد اگرچه به خوبي مي دانست انسداد مايع آمنيوتيك كابوسي است كه هيچ گاه دست از سر پزشكاني همچون او برنمي دارد. هر ساله در آمريكا حدود ۵۰ خانم باردار با اين مشكل مواجه مي شوند كه بين ۶۰ تا ۸۰ درصد آنها جان خود را از دست مي دهند و آنهايي كه جان سالم به در مي برند معمولاً به دليل كمبود اكسيژن دچار اختلالات مغزي شديد مي شوند. هكمن در لحظه تصميم گرفت با سرعت هر چه تمام تر جان نوزاد را نجات دهد و از ورود بيش از حد مايع آمنيوتيك در بدن لسلي جلوگيري كند. «دستور بدهيد اتاق عمل را آماده كنند، وگرنه مادر و نوزاد را يك جا از دست مي دهيم. » يك دقيقه گذشته بود و هكمن تنها چهار دقيقه فرصت داشت، زير لب زمزمه كرد خدايا خودم را به تو مي سپارم و راهي اتاق عمل شد. رنگ لسلي به سياهي مي زد، يكي در اتاق عمل زير لب گفت، «او مرده. » اين فكري بود كه به ذهن هكمن هم خطور كرد اما او دست از تلاش برنداشت. يك عمل سزارين تقريباً نيم ساعت آمادگي قبلي لازم داشت و پنج دقيقه هم بيرون آوردن نوزاد طول مي كشيد اما هكمن اين فرصت را نداشت، تصميم گرفت به جاي روش قديمي، شكم لسلي را به صورت عمودي پاره كند تا نوزاد راحت تر بيرون بيايد. در كمتر از دو دقيقه، در حالي كه هنوز داروي بيهوشي كاملاً اثر نكرده بود هكمن دختر كوچولوي لسلي را از شكمش بيرون آورد، بند نافش را بريده او را تحويل پرستار داد و خود مشغول بخيه زدن محل جراحي شد. بيرون از اتاق عمل، پرستار به چشمان منتظر نيت آرامش داد و از او خواست براي ديدن دختر كوچكش به اتاق نوزادان برود اما هنوز خبري از سلامتي لسلي نبود. هكمن مشغول انجام بخيه هاي نهايي بود. رنگ پوست لسلي به صورتي تغيير پيدا كرده فشار خون وي به حالت نرمال رسيد.
نجات لسلي بيشتر به يك معجزه شباهت داشت، شب سختي پيش رو بود و هيچ كس نمي دانست اكسيژن به خوبي به مغز لسلي مي رسد يا نه. لسلي تا فرداي همان روز در بخش مراقبت هاي ويژه بيمارستان تقريباً بيهوش بود. بعدازظهر جمعه او كم كم به حالت طبيعي بازگشت و محيط دور و برش را شناخت. دلش براي ديدن كودكش پرپر مي زد تا سه شنبه هفته آينده كه براي اولين بار او را در آغوش گرفت. هم مادر و هم نوزادي كه نام او را «لي لي» نهادند از اين امتحان سخت سربلند بيرون آمدند اما هميشه لطف خداوند و دستان معجزه گر دكتر هكمن را به ياد خواهند سپرد.

بارش باران از روز شنبه آينده دوباره آغاز مي شود
سازمان هواشناسي كشور از بارش مجدد باران از فردا خبر داد. سازمان هواشناسي كشور اعلام كرد: بررسي نقشه هاي پيش يابي بيانگر وجود يك توده هواي كم فشار ديناميكي بر روي درياي سياه است كه در حين حركت شرق از روز شنبه بعدازظهر شمال غرب، غرب و شمال كشور و به تدريح ضمن همراهي با جريانات گرم و مرطوب جنوبي در روز يكشنبه جنوب غرب، مركز، تهران و سپس در روز دوشنبه شمال و شمال شرق را تحت تاثير قرار داده و سبب افزايش ابرناكي آسمان، وزش باد، رگبار، رعد و برق و بارش باران در بيشتر مناطق ذكر شده مي شود.

امواج كم فشار ناشي از اين سامانه از روز جمعه در برخي نقاط شمال غرب كشور موجب رگبار و رعد و برق خواهد شد. در ۲۴ ساعت آينده سامانه كم فشاري كه در چند روز گذشته بر روي ايران فعاليت داشت، به تدريج از جنوب شرق و شرق كشور خارج مي شود.
در ۴۸ ساعت آينده وجود ناوه اي فشاري به ترتيب در شمال و جنوب البرز موجب وزش باد گرم و در سواحل درياي خزر و نوار غربي كشور سبب وزش باد نسبتاً شديد مي شود. همچنين در اين روز، توده هواي كم فشار در نوار غربي كشور سبب وزش باد نسبتاً شديد در اين مناطق مي شود.

ايران را بشناسيم
امامزاده داوود
003390.jpg
اين آرامگاه در ميان دره هاي سبز در شش كيلومتري توچال و ۱۵ كيلومتري فرحزاد واقع است. در گذشته بقعه امامزاده داوود از بنايي سنگي مشتمل بر صحن و طاق نماهاي كم عمق در اطراف و حرم و ايوان كوچكي در جنوب آن تشكيل مي شد و گنبدي سبزرنگ داشت. وجود درختان بيد بسيار كهن حكايت از بناهاي قبل از صفويه دارد. بناي اوليه اين امامزاده سال ها پيش بر اثر سيلي بنيان كن از بين رفت و بناي فعلي كه از ساقه گنبد بلند و نوك تير با دو گل دسته تشكيل شده، بعدها جايگزين بناي اوليه شد.

مسافرگيري خطوط مترو از ايستگاه شهر ري تا حرم مطهر
003395.jpg
با پايان گرفتن آزمايش هاي فني و تست رانش سرد و گرم خطوط ريلي و قطارها در مسير ايستگاه شهر ري، تا ايستگاه حرم مطهر (بهشت زهرا) در خط يك مترو تهران، از روز دوشنبه ۱/۲/۸۲ مسافرگيري اين مسير طبق برنامه و زمان بندي رسمي آغاز شد.
مسير ايستگاه شهر ري تا ايستگاه حرم مطهر (بهشت زهرا)، به طول ۹ كيلومتر، آخرين بخش از مرحله اول راه اندازي خط يك مترو تهران است كه به شبكه مترو تهران مي پيوندد. بدين ترتيب، طول خط يك مترو تهران از ايستگاه ميرداماد در شمال تا ايستگاه حرم مطهر (بهشت زهرا)، در جنوب تهران به طول ۲۶ كيلومتر، با ۲۲ ايستگاه و طول خطوط، ،۱ ۲ و ۵ مترو تهران جمعاً به ۶۹ كيلومتر مي رسد. بهره برداري از متروي حرم مطهر (بهشت زهرا) در حالي صورت مي گيرد كه شركت مترو با كمبود جدي واگن روبه رو است و به همين دليل امكان استفاده كامل از اين مسير را در تمام ساعت روز ندارد.

دادستان دادگاه بين المللي جزايي انتخاب شد
003400.jpg
پس از سه روز جلسه كميته كشورهاي امضاكننده پيمان تشكيل دادگاه بين المللي جزايي در نيويورك، يك حقوقدان برجسته آرژانتيني به عنوان دادستان اين دادگاه انتخاب شده است. دادگاه بين المللي جزايي نخستين دادگاهي است كه از طرف سازمان ملل متحد براي محاكمه و مجازات افرادي كه مرتكب جنايات جنگي، نسل كشي و جنايات عليه بشريت مي شوند، تشكيل شده است. لوئيس مورنو اكامپو، حقوقدان آرژانتيني و استاد دانشگاه هاروارد است كه در دهه ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ رهبران نظامي سابق آرژانتين را به اتهام دست داشتن در ۶۰۰ مورد از جرائم مربوط به آدم ربايي، شكنجه و مفقودالاثر شدن مخالفان ديكتاتوري نظامي آرژانتين به پاي محاكمه كشاند و شهرت فراوان پيدا كرد. ريچارد دكر، رئيس برنامه دادگستري بين المللي سازمان نظارت بر حقوق بشر، پس از ابراز خشنودي از انتخاب مورنو اكامپو گفت كه انتخاب يك دادستان با سابقه و استاد دانشگاه هاروارد نشان مي دهد كه دادگاه بين المللي جزايي نقش مهمي به عنوان يك نهاد مسئول و موثر ايفا خواهد كرد. تاكنون هشتاد و نه كشور پيمان تشكيل اين دادگاه را به امضا رسانده اند و دادگاه با مراسم اداي سوگند هجده قاضي آن در ماه مارس رسماً افتتاح شد. آمريكا، چين و روسيه از جمله كشورهايي هستند كه تاكنون حاضر به امضاي اين پيمان نشده اند.

در گفت وگوي اختصاصي با همشهري عنوان شد:
قانون جديد والدين خاطي را تعقيب نمي كند
003385.jpg
با تصويب قانون حمايت از كودكان و نوجوانان امكان تعقيب والديني كه خارج از حد تاديب، فرزندانشان را تنبيه كرده و آنها را مورد آزار و اذيت قرار مي دادند سلب شد.
احمد مظفري قاضي دادگاه اطفال و استاد دانشگاه با اعلام اين مطلب گفت: متاسفانه با تصويب اين قانون، ماده ۵۹ قانون مجازات اسلامي و ماده ۱۱۶۹ قانون مدني را استثنا كرد در صورتي كه اگر استثنا نمي كرد و اين امكان وجود داشت كه پدران و مادران و اولياي معاضي كه خارج از حد متعارف كودكان را مورد آزار و اذيت جسماني و رواني به عنوان تاديب قرار مي دادند را تحت تعقيب قرار داد. به موجب ماده دوم از قانون حمايت از كودكان و نوجوانان كه به تاريخ ۹ بهمن ۱۳۸۱ در روزنامه رسمي جمهوري اسلامي درج شده، هر نوع اذيت و آزار كودكان و نوجوانان كه موجب مي شود به آنان صدمه جسماني يا رواني و اخلاقي وارد شود و سلامت جسم يا روان آنان را به مخاطره اندازد، ممنوع است.
مظفري عضو انجمن حاميان حقوق كودك در اين باره افزود: گرچه در اين قانون كودك آزاري تعريف شده و جرمي عمومي تلقي شده و براساس قانون يكي از وظايف دادستان نيز دفاع از حقوق اجتماع به عنوان مدعي العموم است اما به موجب اين استثنا شدن چنين امكاني وجود ندارد.
وي گفت: قبلاً هم مي توانستيم از مواد قانوني استفاده كنيم و در صورت وقوع ضرب و جرح كودكان توسط والدين و گزارش آن به رئيس حوزه قضايي و به موجب دفاع از اجتماع، جنبه عمومي جرم را به عنوان مدعي العموم تحت تعقيب قرار دهيم.
۲۰ آذر ماه سال ۱۳۸۱ سرپرست مجتمع امام خميني(ره) تهران در پي گزارش ماموران نيروي انتظامي مبني بر اذيت و آزار كودكي ۵ ساله به نام زينب به عنوان مدعي العموم و براساس پاره اي مواد قانوني والدين او را تحت تعقيب قرار داد.

شهر
ادبيات
اقتصاد
ايران
جامعه
دهكده جهاني
زمين
عكس
علم
كتاب
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  جامعه  |  دهكده جهاني  |  زمين  |  شهر  |  عكس  |
|  علم  |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |