پنج شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۴۳ - May . 8, 2003
سرگرداني پرونده هاي جرايم زيست محيطي در مراجع قضايي
گروه شهري: يك قاضي دادگستري فقدان دادگاه هاي ويژه رسيدگي به جرايم زيست محيطي و كارشناسان رسمي دادگستري با تخصص محيط زيست را از جمله چالش هاي حقوق محيط زيست ايران برشمرد.
هما صالحي، مستشار حوزه معاونت تحقيقات قوه قضاييه در گفت وگو با قلم سبز ايران مهمترين علل تخريب محيط زيست ايران را در ناآگاهي و كم آگاهي مردم، فقر مالي و فرهنگي، رشد بي رويه جمعيت و شهرنشيني و سوءاستفاده سودجويان برشمرد و افزود: در حالي كه در بسياري از موارد هم قانون داريم و هم دستگاه هاي متولي براي حفظ محيط زيست تلاش مي كنند باز هم با معضلات متعددي روبه رو هستيم چون صرف قوانين حقوقي الزام آور را نمي توانيم ضامن اجراي قوي بدانيم. در كشور ما آن طور كه شايسته است در عمل به محيط زيست بهايي داده نمي شود كه اين امر بيش از هر چيز ناشي از باورهاي نادرست جامعه به ارزش هاي محيط زيست است.
وي افزود: تنها اعمال مجازات كافي نيست، براي ارتقاي باورها و فرهنگ عمومي جامعه بايد به آموزش و اطلاع رساني روي آورد. ضمن اين كه بسياري از قوانين ما نيز نيازمند تغييرات ساختاري است.
استفاده از جايگزين ها كه امروزه در دنيا نيز مرسوم شده يكي از تغييرات است به طوري كه در بسياري از موارد مي توان به جاي جزاي نقدي مجرم را به عمل واداشت. مثلا به جاي پرداخت جريمه در ازاي قطع درخت مي توان او را به كاشت تعداد مشخصي نهال و نگهداري و مراقبت از آن واداشت كه به مراتب اثرات آن پايدارتر و مفيدتر خواهد بود.
وي در ادامه با اشاره به ضرورت جرم زدايي و قضازدايي در بسياري از مسائل محيط زيست خاطرنشان ساخت: من معتقدم براي جلوگيري از تراكم كار دستگاه قضايي بهتر است رسيدگي به تخلفات كوچك و كم اهميت به سازمان حفاظت محيط زيست و منابع طبيعي واگذار شود و حتي به ماموران آن سازمان ها كه ضابطان دستگاه قضايي محسوب مي شوند، مانند افسران راهنمايي و رانندگي اجازه صدور برگ جريمه داده شود.

سرانه فضاهاي فرهنگي، ورزشي و اجتماعي شمال شرق تهران افزايش مي يابد
گروه شهري:  معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري منطقه ۴ تهران اعلام كرد: با ساخت دهها مجتمع و مركز فرهنگي و اجتماعي، سرانه فضاهاي فرهنگي و ورزشي و در شمال شرق تهران به ميزان قابل توجهي افزايش مي يابد.
كاظم كمالي نسب با اظهار اين مطلب كه به رغم تلاشهاي انجام شده در دهه اخير متأسفانه اين منطقه از شهر دچار فقر فضاهاي فرهنگي و ورزشي است به نحوي كه براساس آمارهاي رسمي، سرانه فضاي ورزشي در اين منطقه حدود ۰۸/۰ متر مي باشد افزود: اعتباري بالغ بر ۲۷ ميليارد ريال به منظور احداث، توسعه و تجهيز مراكز فرهنگي، ورزشي و اجتماعي در سال جاري اختصاص يافته است و بيشتر اين فضاها در محله هاي فاقد امكانات ياد شده اجرا مي شود. وي افزود: سالن ورزشي ويژه بانوان در خيابان جشنواره بزودي افتتاح مي شود. همچنين مجموعه ورزشي فرهنگي مجيديه نيز تا قبل از پايان سال جاري گشايش مي يابد، همچنين افزون بر تجهيز دو كتابخانه ديگر در محله تكاوران و شميران نو با تخصيص اعتباري بالغ بر ۱۸۰ ميليون تومان در دست اجرا مي باشد.
وي تصريح كرد: عمليات اجرايي ده پروژه فرهنگي و اجتماعي و ورزشي آغاز شده كه دو پروژه آن شامل مجموعه فرهنگي ورزشي قنات كوثر و كامران در محله هاي قنات كوثر و استخر با مشاركت بخش خصوصي مي باشد. معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري منطقه ۴ گفت: خانه فرهنگ نوفل لوشاتو در كوي اوقاف و خانه مشق و نيز مركز مهارتهاي زندگي در محله خاك سفيد تا پايان ماه جاري گشايش مي يابد.كمالي نسب با اظهار اين مطلب كه به رغم ناكافي بودن اعتبارات و تنگناهاي مالي، توجه ويژه اي به توسعه و گسترش فضاهاي ورزشي شده است، افزود: بالغ بر يك ميليارد و ۱۷۰ ميليون ريال به منظور توسعه و تجهيز زمينهاي خاكي فوتبال اختصاص يافته است و افزون به آن شهرداري آماده است در چهارچوب ضوابط و مقررات، تسهيلات ويژه اي براي ايجاد فضاهاي ورزشي در مجتمع هاي مسكوني ارائه دهد.

بزرگراه  نياوران  حدفاصل  بزرگراه  رسالت  تا مسيل  باختر گشايش  يافت
گروه شهري: بزرگراه  نياوران  حدفاصل  بزرگراه  رسالت  تا مسيل  باختر، با حضور شهردارمنطقه  هفت  تهران  افتتاح  شد.
به  گزارش  روابط عمومي شهرداري  منطقه  هفت  تهران ، اين  قطعه از بزرگراه  نياوران  بااحداث  پل  چپ  گرد در مسير شمال  به  شرق  در تقاطع  مسيل باختر به  طول  ۲۶۰ متر، با رمپپ ورودي  طول  ۳۳ متر و رمپ  خروجي  طول  ۵۰ مترامكان  دسترسي  به  خيابانهاي  استادحسن  بنا، سبلان  و بلوار جانبازان  را فراهم مي كند.
براساس  اين  گزارش ، با گشايش  فاز نخست  اين  مسير، آن دسته  از شهرونداني كه ازطريق  بزرگراه  رسالت  و خيابان  شهيد حاجي پور به اين  معابر هدايت  مي شوند،مي توانند مستقيم  با عبور از پل  روگذر مذكور به  اين  معابر دسترسي  يابند.
اين  گزارش  حاكي  است : بهره برداري  اين  قطعه  از بزرگراه  و دسترسي  مستقيم اهالي  محله  دبستان  به  ساير نقاط ديگر از طريق  راستگرد احداث  شده  ميسر شدكه  اين  امر در كاهش  بار ترافيكي  بزرگراه  رسالت  در محدوده پل  سيدخندان  بسيارحائز اهميت  است .
براي  فاز نخست  اين  پروژه  در مدت  زماني  ۲۴ ماهه ، بالغ  بر ۱۲ ميليارد و۶۰۰ ميليون  ريال  هزينه  شده است .

امروز برگزار مي شود:
نخستين همايش بررسي علمي تعرفه هاي خدمات پزشكي
گروه شهري: نخستين  همايش  «بررسي  علمي تعرفه هاي  خدمات  پزشكي » با شركت  مسئولان  و كارشناسان  بخش  بهداشت  و درمان  كشور، نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي  و اعضاي شوراي  عالي  نظام  پزشكي  امروز در بيمارستان  امام  خميني  برگزار مي شود.
روابط عمومي  سازمان  نظام  پزشكي ، هدف  از برگزاري  اين  همايش  را بررسي  علمي  تعرفه ها، چگونگي  تعيين  تعرفه هاي  خدمات  پزشكي  و ارائه  راهكارهاي  علمي  و كاربردي  به  مسئولان  ذكر كرد.
محور مقالات  ارائه  شده  در اين  همايش ، مباني  حقوقي ، قانوني ، تئوريك  و شرعي  قيمت  خدمات  و تعرفه هاي  درماني ، تعادل  تعرفه  درماني  با نظام هاي  پرداخت ، نقش  فروشندگان  و رفتار درماني  مصرف كنندگان  خدمات  پزشكي  در تبيين  تعرفه هاي  درماني  است .

برگزاري كلاس هاي آموزشي ويژه كم بينايان
گروه شهري: مؤسسه حمايت از بيماران چشمي RB، كلاس هاي آموزشي ويژه كم بينايان در زمينه كامپيوتر، موسيقي و زبان انگليسي برگزار مي كند.
اين مؤسسه با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد: هدف از برگزاري كلاس هاي آموزشي يادشده، شكوفايي قابليت ها و استعدادهاي كم بينايان است.
براساس اين اطلاعيه، كلاسهاي آموزشي از اول تيرماه سال جاري دائر خواهد شد و كليه علاقه مندان مي توانند تا پايان پانزدهم خردادماه به نشاني تهران - خيابان آزادي - تقاطع اسكندري - داخل بوستان اوستا - مؤسسه حمايت از بيماران چشمي RB مراجعه و يا با شماره تلفن هاي ۶۹۴۸۲۸۴ و ۶۹۴۸۲۸۲ تماس گرفته و اطلاعات تكميلي و ضروري را دريافت كنند.

هشدار شركت كنترل كيفيت هوا به زنان خانه دار:
كاربرد مواد شوينده با آب گرم تأثير ذرات شيميايي خطرناك را دوچندان مي كند
گروه شهري: شركت كنترل كيفيت هوا اعلام كرد: زنان خانه دار به عنوان افرادي كه بيشترين مسئوليت را در امور مربوط به منازل دارا هستند، غالباً در معرض دوده و ساير آلاينده هاي داخل بناها قرار دارند.
به گزارش ايسنا، كاربرد مواد شوينده و پاك كننده از جمله جرم گيرها و مواد سفيدكننده در منازل موجب انتشار برخي از ذرات شيميايي خطرناك در حمام، آشپزخانه و سرويس هاي بهداشتي مي شود كه استفاده و تداوم اين مواد به همراه آب گرم اثر منفي آن را دوچندان مي كند.
براساس اين گزارش مواد شيميايي مذكور داراي تركيبات آلي فراري هستند كه به سرعت در فضا منتشر شده و داراي اثرات سوء متعدد از سوزش چشم و آلرژي هاي مختلف تا سرطان هستند.
گفتني است پاك كردن مرتب و به موقع قسمت هاي مختلف منازل از گرد و غبار و همچنين استفاده از ماسك و يا پارچه مربوط در هنگام غبارروبي و نظافت منازل مي تواند به ميزان قابل توجهي از خطرات مسموميت به واسطه اين ذرات مضر بكاهد.

همراه با نمايشگاه كتاب تهران
«بن» كتاب و شبكه زيرزميني
از همان سالهاي ابتدايي دهه ۷۰ كه توزيع «بن كتاب» به عنوان راهكاري در حمايت از ناشر و خواننده در نظر گرفته شد و به شكلي مرتب، هر ساله نزديك به ۵/۲ ميليارد تومان بن از طريق چند وزارتخانه به بازار كتاب تزريق مي شود، تا به امروز كه اين سياست همچنان استمرار دارد، يك نقطه ضعف اساسي بر سامانه توزيع بن حاكم بود و آن، اينكه مشخص نبود و هنوز هم مشخص نيست كه چه ميزان از بن اختصاص يافته و توزيع شده به خريد كتاب اختصاص مي يابد.در هر حال معضل فروش بن و حتي ايجاد شبكه خريد و فروش غيرمجاز آن همچنان از جمله گره هاي ناگشوده كتاب و نشر كشور است.
حجم كم ،كتابها را گم كرده است
كم شدن حجم و متراژ غرفه ها از جمله مسائلي است كه گريبان چند ناشر شناخته شده را گرفته و به نوعي برخي از كتابهاي آن ها را از معرض ديد بازديدكنندگان نمايشگاه دور كرده است. حسين زادگان مديرانتشارات ققنوس كه سال گذشته عنوان ناشر نمونه سال را از آن خود كرده بود، به خبرنگار همشهري گفت كه نزديك به ۳۲ عنوان از كتابهايي كه در بهار ۸۲ براي نخستين بار منتشر كرده است، به دليل در چشم نبودن (كمبود فضا) و ديده نشدن فروش مناسبي نداشته اند. ديگر ناشراني كه كار افزونتري چاپ كرده اند نيز همين گله مندي را دارند و از اختصاص كم فضاي غرفه نالانند.
متن كامل اوستا
متن كامل زبان اوستايي «اوستا» براي نخستين بار در ايران به چاپ رسيد و در هيأتي قطور و از سوي انتشارات اساطير به نمايشگاه رسيد. اين اثر كه حدود ۱۲۰ سال قبل توسط گلدنر آلماني منتشر شده بود، با مقدمه اي و پيشگفتاري از دكتر ژاله آموزگار در نمايشگاه عرضه مي شود.
انتشارات اساطير كه از جمله ناشران شناخته شده در حوزه متون كلاسيك عرفان، مذهب و نيز ادبيات كلاسيك غرب است دو اثر از آندره ژيد را نيز با ترجمه عبدالحسين شريفيان به نمايشگاه امسال رسانده است.
در متن كتاب
امروز در نمايشگاه و با حضور مهدي هاشمي رفسنجاني، عبدالمجيد معاديخواه و صادق زيباكلام آخرين جلد از خاطرات هاشمي رفسنجاني مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد.
همچنين اورهان پاموك، نويسنده ترك قرار است در نشستي با خوانندگانش در غرفه ققنوس شركت جويد. از سوي ديگر، براي نخستين بار مجموعه سخنرانيهاي عبدالكريم سروش در تفسير دفتر دوم مثنوي معنوي، به نمايشگاه خواهد رسيد.
سيدابوالحسن مختاباد

دبير همايش بررسي راهكارها و برنامه هاي توسعه گردشگري در ايران:
ميراث فرهنگي زيربناي رونق صنعت جهانگردي است
گروه شهري: «ميراث فرهنگي مهم ترين عامل اصلي توسعه صنعت ايرانگردي و جهانگردي و زيربناي رونق بخشي برنامه هاي فرهنگي اين صنعت است.
به گزارش «ميراث خبر»، «حميد ضرغام» دبير همايش بررسي راهكارها و برنامه هاي توسعه گردشگري در ايران با بيان اين مطلب گفت: در اين همايش دوروزه علاوه بر توجه به مباحث اقتصادي و حقوقي گردشگري، بحث و بررسي پيرامون مقوله ميراث فرهنگي و نحوه تعامل با موضوع جهانگردي از جايگاه ويژه اي برخوردار است زيرا تأكيد عمده هر مبحثي درخصوص تقويت صنعت ايرانگردي و جهانگردي براساس ميراث فرهنگي كشور است. با توجه به اين موضوع، ديدگاه مهم و مورد تأكيد در همايش بررسي برنامه هاي توسعه جهانگردي، بر مبناي ميراث فرهنگي استوار خواهد بود.
ضرغام همچنين با بيان اين كه در اين همايش كه در روزهاي ۳۰ و ۳۱ ارديبهشت برگزار مي شود، موضوعاتي چون گردشگري و ميراث فرهنگي اكوتوريسم، ميراث فرهنگي، ميراث فرهنگي و گفت و گوي تمدن ها مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد، گفت: تعامل نزديك كارشناسان، صاحب نظران و برنامه ريزان در بخش هاي متنوع جهانگردي و موضوعاتي چون ميراث فرهنگي و تبادل ديدگاه ها و الگوهاي تصميم گيري و خط مشي مناسب براي توسعه جهانگردي در ايران از اهداف مهم برگزاري اين همايش است.

اين، يك موضع اصلاح طلبانه نيست
احمد پورنجاتي
اين روزها از قول سخنگوي دولت خبري منتشر شد مبني بر اين كه از اين پس، شهردار تهران در جلسه هيأت وزيران حضور نخواهد داشت.
انتشار اين خبر واكنش هايي را از سوي برخي اشخاص و روزنامه ها با گرايش هاي سياسي گوناگون در پي داشت كه البته موضع گيري برخي روزنامه هاي وابسته به جريان منتقد دولت و مخالف اصلاحات تندتر و خشمگينانه تر بود. در اين باره دو نكته را بايد مورد توجه قرار دهيم:
۱- هيأت دولت به لحاظ عرفي و قانوني شامل رئيس جمهور و وزراي كابينه و معاونان رئيس جمهور است و فراتر از اين ها، عضو رسمي ديگري ندارد و نمي تواند داشته باشد. هيأت وزيران يك نهاد حقوقي مشخص و به رسميت شناخته شده در قانون اساسي و قوانين مصوب مجلس است و جلسات و تصميمات آن به لحاظ همين مبناي قانوني استوار، منشأ قانوني و پيامدهاي نافذ و لازم الاجراي قانوني دارد.
افزايش يا كاهش اعضاي رسمي جلسات هيأت دولت خارج از محدوده قانوني و عرفي اين نهاد مجاز نيست و تاكنون نيز از ابتداي تأسيس دولت در نظام جمهوري اسلامي، هيچ گاه عضوي رسمي و با حق رأي خارج از تركيب قانوني هيأت دولت به آن افزوده نشده است.
در گذشته و تا پيش از بازنگري قانون اساسي، نماينده دولت در شوراي سرپرستي صدا و سيما بدون داشتن حق رأي در جلسات دولت حضور مي يافت و فلسفه حضور وي آگاهي از سياست ها و برنامه ها و تصميمات دولت و پي گيري آنها در خط مشي رسانه ملي بود تا تعارض و دوگانگي ميان برنامه هاي صدا و سيما با سياستهاي دولت بروز نكند.
پس از بازنگري قانون اساسي و حذف پست نخست وزيري از ساختار دولت، ابتدا به ابتكار رئيس جمهور وقت، از شهردار تهران نيز به عنوان عضو غيررسمي و بدون حق رأي دعوت شد تا در جلسات هيأت وزيران حضور يابد. مفهوم اين اقدام اين بود كه اولاً مسائل كلان شهر تهران به عنوان مركز كشور، در اندازه و قواره ايست كه حل و فصل آنها با تصميمات كلان هيأت وزيران ارتباط دارد و ثانياً برنامه ها و اقدامات شهرداري تهران مي تواند طيف گسترده اي از پيامدها را در كل كشور داشته باشد و بنا بر اين لازم است شهردار تهران در كانون تصميمات قوه مجريه حضور داشته باشد.
گرچه اين تصميم به لحاظ ظواهر مباني قانوني پايه روشن و استواري ندارد اما از منظر تجربه مديريت در نظام، و كاستي هاي ساختاري الگوي مديريت از گذشته تا حال و ناهماهنگي ها و موازي كاري ها و تداخل ها، ابتكاري مفيد و حتي ضروري به حساب مي آمد.
در مجموع حضور شهردار تهران در جلسات هيأت دولت دستاوردهاي مثبت فراواني داشته و تقريباً هيچ نكته منفي براي آن متصور نبوده است. لازم به يادآوريست كه از سال ۱۳۷۲ رئيس سازمان صدا و سيما نيز طبق نظر مقام رهبري در جلسات دولت حضور داشته كه لابد فلسفه آن همان بوده كه پيش تر يكي از اعضاي شوراي سرپرستي صدا و سيما حضور مي يافته يعني: هماهنگي رسانه ملي با سياستها و تصميمات قوه مجريه. بنا بر اين موضوع حضور شهردار تهران در جلسه هيأت وزيران يك امر سابقه دار، تجربه شده و مفيد ارزيابي مي شود.
۲- نكته دوم تصميمي است كه اخيراً از سوي سخنگوي محترم دولت اعلام شده كه البته هنوز در چند و چون آن و حتي قطعيت چنين تصميمي بحث و گفتگوهاست.
به گمان حقير اساساً اتخاذ چنين تصميمي از سوي دولتي كه در رأس آن آقاي خاتمي قرار دارد و تمام همت و آرزويش تحقق فضاي پايدار دموكراتيك در مناسبات اجتماعي و به ويژه در ساختار حكومت است، قابل تصور نيست. آقاي خاتمي و همراهان صديق او، در اين سالها دغدغه اي جز اين نداشته اند كه عملاً ثابت كنند هيچ چيز در اداره امور كشور به جز خواست و رأي مردم نه شايسته و نه بايسته مشروعيت بخشي اركان و افعال نظام است. اگر انتخابات اخير شوراها و از جمله شوراي شهر تهران از سلامت و صحت قانوني برخوردار بوده، صرف نظر از كم و كيف حضور مردم و عوامل و دلايل كاهش نسبي آن و نيز بدون توجه به ميزان و درصد آراي برگزيدگان شورا، لازمه اوليه تمكين به قواعد دموكراسي و اصلاح طلبي، پذيرش و همراهي با نتايج اين قواعد است. شهردار منتخب شوراي شهر تهران - هركس و با هر گرايش سياسي كه باشد - به اعتبار يك نهاد مدني و قانوني، شخصيتي محترم و معتبر است. گمانه زني درباره مواضع و اقدامات بعدي وي نمي تواند مبناي پيش داوري و موضع گيري زودهنگام نسبت به وي و حتي جايگاه حقوقي او باشد.
اگر تصميم اخير براي عدم حضور شهردار تهران در جلسات هيأت دولت -آن گونه كه اعلام شده- ناظر به تجديدنظر اساسي در فلسفه اوليه اين حضور و به مفهوم غيرمفيد يا حتي زيان بخش بودن آن است، بهتر بود اين تصميم اولاً مدتها پيش و در زمان شهرداران پيشين عملي مي شد كه شائبه واكنش سياسي نسبت به جريان رقيب نداشته باشد، ثانياً دلايل كارشناسانه آن در اختيار افكار عمومي قرار مي گرفت. به نظر مي رسد لازم است سخنگوي محترم دولت با كسب نظر رئيس جمهور محترم موضع شفاف و مستدل دولت را اعلام كند. برداشت قاطع حقير آن است كه موضع رئيس جمهوري همان خواهد بود كه از يك جريان اصلاح طلب و دموكراتيك انتظار مي رود.

اهميت آموزش فعاليت هاي مبارزه با آلودگي هوا
سهم صنايع در آلودگي هواي تهران فراموش شده است
گروه شهري: سهم نسبتاً بزرگي از آلودگي هواي تهران به صنايع نسبت داده مي شود.
به گزارش سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور، استقرار حدود ۸۶۰۰ صنعت از انواع گوناگون در تهران باعث شده كه حدود ۴۰ درصد آلودگي هواي تهران به اين صنايع نسبت داده شود.
به گزارش شبكه خبري آسمان آبي در محدوده تهران بزرگ ۵۰ واحد صنعتي شيميايي وجود دارد كه در حدود ۲۱ درصد از كل صنايع كشور است.
اين گزارش مي افزايد: «از اين تعداد، صنايع توليد مواد شوينده و پاك كننده ۱۱ واحد، پلاستيك سازي ۱۰ واحد، رنگسازي ۹ واحد، مواد نفتي ۴ واحد، مواد لاستيكي ۹ واحد، مواد پلاستيكي ۱۰ واحد و مواد شيميايي متفرقه ۷ واحد را شامل مي شود.»
از سوي ديگر، شهردار منطقه ۷ تهران به شبكه خبري آسمان آبي گفت: «شهرداري به عنوان يكي از سازمان هاي مسئول محيط زيست شهروندان، به اين مسأله توجه دارد و اين مورد نيز از جمله مسايل مهمي است كه با اتخاذ راهكار و همكاري با ساير دستگاه ها قابل حل است.» 
زهرا صدراعظم نوري افزود: «از جمله فعاليت هاي ما براي كاهش آلودگي هوا برپايي نمايشگاه هايي نظير نمايشگاه آلودگي هوا و كودكان است كه براي اولين بار باهمكاري شركت كنترل كيفيت هوا برگزار شده است.»
وي بااشاره به اينكه راه هاي مبارزه با كاهش آلودگي هوا از كودكي بايد آموزش داده شود، گفت: «در اين نمايشگاه كودكان در قالب تئاتر، موسيقي و نمايش و... خواسته هاي خود را در مورد داشتن هواي پاك بيان مي كنند.»
وي از جمله فعاليت هاي منطقه ۷ تهران در خصوص آلودگي هاي منتشره در هوا را مطالعه آلودگي هوا در اين منطقه با همكاري شركت كنترل كيفيت هوا عنوان كرد.

در مدارس هر كيلو كاغذ ۶۰۰ ريال خريداري مي شود
تفكيك كاغذهاي باطله درمدارس شهرتهران
013200.jpg
گروه شهري: مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران از تفكيك كاغذهاي باطله در مدارس شهر تهران خبر داد.
«شايان بهرامي» ديروزهدف از اجراي اين طرح را بهينه سازي مصرف كاغذ و حفظ منابع طبيعي و اقتصادي اين سرمايه ملي دانست.وي گفت: اين طرح به صورت آزمايشي در ۱۰۰ مدرسه از مدارس شهر تهران، از ۱۵ ارديبهشت ماه سال جاري اجرا شده است كه در صورت موفقيت، در تمام مدارس شهر تهران قابل اجرا خواهد بود. وي افزود: بر مبناي اين طرح، مكان هايي براي تفكيك كاغذ از زباله در حياط مدارس تعبيه شده است تا دانش آموزان و معلمان كاغذهاي باطله خود را در آنها جمع آوري كنند.
وي اظهار داشت: كاغذهاي جمع آوري شده هفته اي يك بار به وسيله خودروهاي شهرداري جمع آوري شده و به مركز بازيافت زباله كهريزك منتقل مي شوند.به گفته وي، كاغذهاي تفكيك شده در مدارس، به قيمت هر كيلو ۶۰۰ ريال خريداري مي شود كه علاوه بر بهينه سازي در مصرف كاغذ، سوددهي مناسبي را نيز براي مدارس به همراه دارد.
مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران با اشاره به مصرف ۴۰ درصد از كاغذ كشور در مدارس، افزود: متأسفانه تمام كاغذهاي باطله توسط سرايد اران در مدارس با ديگر زباله ها مخلوط مي شوند كه ضررهاي بسياري را در بازيافت زباله به همراه دارد.
وي گفت: سالانه ۷۰۰ ميليون دلار كاغذ وارد كشور مي شود كه از لحاظ اقتصادي به هيچ وجه مقرون به صرفه نيست و بايد از كاغذهاي باطله با بازيافت استفاده مطلوب كرد.
وي با بيان اينكه براي توليد هر تن كاغذ ۱۷ اصله درخت قطع مي شود، خاطر نشان كرد: تفكيك كاغذ از زباله علاوه بر حفظ و نگهداري منابع طبيعي، تأثير بسزايي در استفاده مجدد از زباله هاي توليدي خواهد داشت.

شميران سبزتر مي شود
۲۴ بوستان در شمال تهران احداث مي شود
013205.jpg
گروه شهري: به منظور افزايش سرانه هاي فضاي سبز و دسترسي آسان شهروندان به فضاهاي سبز و فراغتي ۲۴ بوستان محلي در شمال تهران در حال احداث است.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه يك، اين بوستانها در محدوده هاي پاسداران، قيطريه، زعفرانيه، ولنجك، هشترودي، نياوران، وليعصر، بلوار دانشجو، دربند، تقاطع صدر- پيروز، كامرانيه، دركه، باغ شاطر، بلوار آجودانيه، ميدان تجريش، دزاشيب، مقدس اردبيلي و... در زمين هايي به وسعت كل ۱۶۵ هزار و ۹۸۴ متر مربع در مرحله ساخت است.
براساس همين گزارش تملك، طراحي و احداث بوستانهاي فوق از سال گذشته آغاز و تاكنون پنج بوستان به مرحله بهره برداري رسيده است و ۱۹ بوستان ديگر با پيشرفت فيزيكي ۲۰ تا ۹۰ درصد در حال ساخت هستند.
گفتني است در حال حاضر منطقه يك داراي ۶ ميليون و ۷۲۱ هزار و ۹۹۴ متر مربع فضاي سبز خصوصي و عمومي، ۱۰۹ هكتار جنگل كاري، ۱۹۰ هكتار فضاي سبز ميادين، رفيوژها و حاشيه معابر، ۶۴ هكتار بوستان است كه با تقسيمات انجام شده سرانه فضاي سبز براي هر نفر در منطقه يك ۲۸ متر مربع است كه نسبت به ۱۶ متر سرانه بين المللي از جايگاه ويژه اي برخوردار است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |