سه شنبه ۳ تير ۱۳۸۲ - شماره ۳۰۸۶- June, 24, 2003
بهترين  باشگاه قرن بيستم
پرز زياد حرف نمي زند اما هر بار كه در حضور مردم ظاهر مي شود و شروع به سخنراني مي كند هدفش اعلام طرح هاي بزرگي مانند طرح هاي فرعون است
قسمت پاياني
016765.jpg

سهيلا قاسمي
اما گذشته از همه اين حرف ها فلورنتينو پرز دوست دارد كه بيش از هميشه برتري خود را در دنياي فوتبال به همه تحميل كند. مسلماً او اين نكته را در نظر دارد كه رئال مادريد هنوز به اندازه منچستر يونايتد ثروتمند نيست. او از مسئله فشار مجامع در سنن اسپانيا مطلع است و به همين دليل نمي خواهد رئال را همانند اين باشگاه انگليسي وارد بازار بورس كند. از سويي ديگر هراس از شفافيت حساب ها هم مطرح است. قدرت مادريد تنها به ۶۹۵/۵۰ موسسه و بودجه ۲۹۳ ميليون يورويي اش مربوط نمي شود. يكي از مسئولان اين باشگاه مي گويد: «با توجه به تحقيقات به عمل آمده، در سراسر جهان ۱۰۰ ميليون نفر دوستدار رئال مادريد هستند. آيا در ميان كارخانجات جهاني، كارخانه اي سراغ داريد كه اين همه مشتري داشته باشد؟» يكي از روزنامه نگاران نشريه ال موندو معتقد است: «ورود به بازار بورس بايد صورت بگيرد يا نه؟ هيچ كس نمي تواند ما را فريب دهد. مسئله اصلاً اين نيست بلكه مسئله اصلي اين است كه فلورنتينو مي خواهد از رئال يك منبع درآمد جهاني بسازد. »
براي او هيچ چيزي خارج از اندازه نيست. در واقع شعار او همين است و نمي خواهد مسائل را بزرگ ببيند. انتخاب رئال توسط فيفا به عنوان «بهترين باشگاه قرن بيستم» برايش كافي نيست. رئال بايد بيش از اينها در آسمان قرن حاضر بدرخشد. بايد در تمام گفت وگوها سخن از رئال باشد. بايد مردم بيش از هري پاتر به رئال فكر كنند. علي رغم رفتار آرام و خونسردش فلورنتينو براي شكستن ركوردها بسيار عجول است. او زياد حرف نمي زند، اما هر بار كه در حضور مردم ظاهر مي شود و شروع به سخنراني مي كند هدفش اعلام طرح هاي بزرگي مانند طرح هاي فرعون است. هر بار كه سخنراني مي كند از به خدمت گرفتن بازيكني با قيمت هاي ميليوني حرف مي زند يا به تمجيد از عظمت باشگاه و محبوبيت جهاني آن مي پردازد. تيم او با حضور رائول، روبرتو كارلوس، ماكلله و بكام كه تازه به جمع ساير ستاره ها افزوده شده بيشتر به يك تيم ملي جهاني شبيه است.
علاقه ديوانه وار اوبه كارهاي بزرگ و عشق به تشكيل يك تيم منتخب جهاني بيش از هميشه در سال ۲۰۰۲؛ يعني سالي كه رئال صد ساله شد قابل مشاهده بود.
آن سال آنها تورنمنت منتخبي به همراه بايرن مونيخ و منچستر به راه انداختند. بازي هاي بسكتبالي به همراه مجيك جانسن ترتيب دادند، ديداري ضيافتي به عنوان يادبود قربانيان يازده سپتامبر برگزار كردند و همچنين كنسرت بزرگ پلاسيدو دومينكو را با حضور زوج سلطنتي ترتيب دادند.
تور دوچرخه سواري اسپانيا هم كه در محوطه سانتياگو برنابئو، استاديوم باشگاه رئال كه در خيابان كاستلانا واقع شده هم فرصت خوبي براي خودنمايي بود. قهرمان اين مسابقات پيراهن طلايي مرسوم قهرماني را به تن نكرد، بلكه پيراهن سفيدرنگ باشگاه رئال را بر دوش خود انداخت. رئال مادريد براي آنكه شمع هاي تولد صد سالگي اش را با افتخار فوت كند رقم قابل توجهي خرج كرد. اما به كمك گروه تبليغاتي موفق و فعالش در پايان سال حدود ۶۰ ميليون يورو پول به حساب خود واريز كرد. در مقايسه با اين جشن باشكوه، صدمين سالگرد اف. ث بارسلونا، رقيب ديرينه رئالي ها كه در سال ۱۹۹۹ برگزار شد به يك مهماني كوچك شبيه بود.
016775.jpg

پرز همه جا آتش به پا مي كند. او برگ برنده دنياي بازاريابي است و به همراه دو دستيار مشهورش كه در عالم تجارت بسيار باسابقه و اسم و رسم دار هستند (خوان آبلو و فرناندو تاپياس كه به ترتيب مدير سابق عمليات آيرتل و رئيس اتاق بازرگاني مادريد هستند) استراتژي تهاجمي اي را طرح كرد كه در آن شجاعت و قدرت ستاره ها بسيار پراهميت تر از قدرت فريب دادن مردم بود. باشگاه ۱۰۰ درصد به حق پخش تصوير فيگو و ۹۰ درصد به حق پخش تصاوير زيدان وابسته است. خوزه آنجل سانچز، مسئول بازاريابي باشگاه مي گويد: «امروزه زمين بازي شامل كل سياره زمين است. ما فضايي براي تحريك احساسات عمومي ايجاد كرده ايم. فضايي كه مردم به آن ايمان دارند. » افسون رئال به ما امكان مي دهد كه تعداد بسيار زيادي پيراهن، ساعت و شال با نشان باشگاه و همچنين بازي هاي دوستانه را در همه جاي دنيا از شيلي گرفته تا اندونزي به فروش برسانيم. به عنوان نمونه مي توان به ماه اوت سال ۲۰۰۲ اشاره كرد. آن سال يك مباشر مصري پول ۲۶ هزار جايگاه را براي يك ديدار دوستانه در قاهره در برابر تيم ملي پرداخت كرده بود.
فعالان عرصه هاي تبليغاتي به خوبي مي دانند كه با نام رئال قدرت نفوذ چندين برابر مي شود.
تصاوير زيدان، فيگو و رونالدو كه زيمنس موبايل براي تبليغ استفاده مي كند و اخيراً در مجله ژاپني وردساكر به چاپ رسيده بود، بيش از ميليون ها نفر از خوانندگان را مفتون خود كرده و به طور قابل توجهي به رقم فروش آنها اضافه كرد. پس از حضور رونالدو در اين تيم پيشنهادهاي بسياري براي حمايت هاي مالي تسليم مسئولان رئال شد. «نايك» معتقد است كه پس از پاپ و بوش رونالدو سومين نفري است كه در سراسر جهان شهرت و محبوبيت دارد. پس از اينكه پرز رهبري رئال را به دست گرفت، قدرت تجاري اين تيم روز به روز بيشتر شد و قرار ملاقات هاي كاري بسياري نيز گذاشته شد. بيش از ۲۰۰ قرارداد تبليغاتي به امضا رسيد (كوكاكولا، زيمنس، اورنج، گپ و. . . ) كمك اسپانسرها هم از رقم صفر به ۳۰ ميليون يورو تبديل شد. كارهاي بازاريابي هم در سال حدود ۴۰ ميليون يورو براي باشگاه سوددهي دارد، يعني درست دو برابر قبل. تعداد مشتركين شبكه تلويزيوني باشگاه هم به ۴۵ هزار مشترك رسيده است و رشد ۲۵ درصدي را نشان مي دهد. خريدن زيدان و فيگو ممكن بود به باشگاه ضرر مالي بسياري بزند. اما پس از آن حضور تجار و بزرگان عالم دادوستد در اين باشگاه آن چنان پررنگ شد كه رقم معاملاتي باشگاه و حق پخش هاي تلويزيوني به سرعت بالا رفت. امور سنتي باشگاه مثل حضور در استاديوم و اشتراك نيز رشدي ۲۱ درصدي را نشان مي دهد.
درست در زماني كه باشگاه با بحران اقتصادي مواجه بود، سودآوري آن به يك باره افزايش يافت. پرز براي اينكه ديگر چنين بحران هايي به وجود نيايند، حتي به قيمت زير قرض رفتن هم كه شده پروژه هايي را آغاز كرده كه مي توانند براي هميشه وضعيت مالي رئال را تضمين كنند. فلورنتينو مدارس فوتبالي را در كره، ژاپن و امارات تاسيس كرده، در نيويورك، پاريس و پايتخت كشورهاي آمريكاي لاتين و آسيا فروشگاه هايي داير كرده كه به فروش محصولات تيمش بپردازد. علاوه بر اينها شبكه هاي بين المللي رستوران هاي زنجيره اي نيز داير كرده است. او مديركل پروژه اي چندمليتي است و فوتبال نيز يكي از برنامه هاي اين پروژه به حساب مي آيد. پرز مي گويد كه خود را «يك كارگر افتاده حال در خدمت برنامه هايي رويايي مي داند. » البته اين حرف بيشتر براي جلب نظر ديگران است، چون همان طور كه گفتيم او ديوانه وار تشنه بزرگي و شكوه است و اصلاً نمي تواند خود را به شكل يك كارگر تصور كند.
لوپوئن

دردسرهاي پايان فصل ليگ برتر
سايه هول انگيز بيكاري
پائولو دي كانيو بازيكن وستهام يونايتد، جودي موريس بازيكن چلسي، يان تيلور بازيكن تيم آستون ويلا و كيت گيلسپي بازيكن بلكبرن راورز از جمله بازيكنان مشهور اما نگران تابستان خواهند بود
016785.jpg
آرش راهبر
براي صدها تن از بازيكنان حرفه اي شاغل در ليگ هاي انگلستان پايان فصل و رسيدن فصل تابستان به منزله روبه رو شدن با واقعيتي تلخ است. پايان فصل به اين مفهوم نيست كه اين گروه از بازيكنان به طور كامل رها شده و با كنار انداختن كفش ها به گوشه اي، هر كاري كه دوست دارند، پيش بگيرند. بسياري از اين بازيكنان در پايان فصل قرارداد خود را نيز پايان يافته مي دانند و اين به معني روبه رو شدن با پديده اي نگران كننده به نام بيكاري است.
كسري بودجه
هيچ گاه وضعيت مثل امروز اسفبار و ناگوار نبوده است. باشگاه ها از سال گذشته تا به امروز دچار كسر بودجه پيش بيني نشده اي هستند كه جبران آن به اين سادگي ها ميسر نيست. سال گذشته شبكه ITV ديجيتال كه براي پخش بازي هاي ليگ برتر به هر تيم مبلغ ۸/۲ ميليون پوند پول مي داد دچار ورشكستگي شد و به تبع آن باشگاه ها اين منبع مالي مناسب را از دست دادند. اين رقم نه تنها در سال گذشته از سوي بسياري از باشگاه ها قابل جبران نبود، بلكه در سال جاري نيز فشار مضاعفي را بر دوش مديران باشگاه ها تحميل مي كند.
از طرف ديگر در آغاز ماه ژوئن جاري اتحاديه بازيكنان حرفه اي فوتبال انگلستان (PFA) اقدام به انتشار فهرست بازيكنان آزاد در فصل نقل و انتقالات كرده است. اين تعداد كه با اضافه شدن ۱۲۲ بازيكن ليگ برتر جمعاً به ۵۸۶ نفر مي رسد نشان مي دهد كه عده بازيكناني كه قرارداد آنها به پايان رسيده و منتظر مشتري هاي بعدي هستند زياد است. اما مسئله به همين جا ختم نمي شود چون عده اي از بازيكنان نيز هستند كه باشگاه ها مايل به قرض دادن آنها به تيم هاي ديگري هستند. اگر اين عده را هم به رقم قبلي بيفزاييم به عدد ۶۵۰ نفر خواهيم رسيد. با اين اوصاف مي توان تصور كرد كه با اين حجم از بازيكنان آماده به پيوستن به تيم هاي جديد احتمال زيادي وجود دارد كه چندين نفر از بازيكنان در ليست بيكاران قرار بگيرند، بازيكناني كه تا پايان فصل نقل و انتقالات نمي توانند مديران مشكل پسند باشگاه ها را راضي به خريد كنند. اما جالب تر آنكه در بين اين ۶۵۰ نفر اسامي مشهوري نيز به گوش مي رسند كه بر خلاف تصور فعلاً بيكار هستند. پائولو دي كانيو بازيكن خوش اخلاق اما مسن تيم وستهام يونايتد، جودي موريس بازيكن چلسي، يان تيلور بازيكن تيم آستون ويلا و كيت گيلسپي بازيكن بلكبرن راورز از جمله بازيكنان مشهور اما نگران تابستان خواهند بود.
واقع گرايي
با اين وصف بايد به تيم هاي حاضر در دسته دوم و سوم به خاطر بازي كردن صرف تبريك گفت. اين وضعيتي است كه در پايان ليگ هاي دسته دوم و سوم انگليس به وجود آمده و به جاي انتظارات احمقانه از تيم ها به منظور قهرمان شدن، حالا بسياري از مديران و هواداران بيشتر به واقعيت ها توجه دارند. به طور مثال تيم يورك سيتي با وجود آنكه در مرحله پلي آف دسته سوم به قهرماني نرسيد مورد ستايش و تشويق هوادارانش قرار گرفته بود، چرا كه بازيكنان اين تيم در حالي به مقام دوم رسيدند كه حقوق ماه دسامبر و ژانويه خود را دريافت نكرده بودند. اين حركت قهرمانانه كه از سوي هشت بازيكن اصلي تيم با حمايت كامل اجرا شد، عامل مهمي بود تا دوباره هواداران اين تيم با شور و حرارت زيادي براي تماشاي آخرين بازي هاي يورك سيتي در ورزشگاه حاضر شوند. اين اتفاق براي مدير جديد يورك سيتي يعني استيوبك نيز بسيار خوشايند بود. او در پايان مسابقات ليگ دسته سوم گفت: «واقعاً روزهاي بسيار سختي بود. من بايستي اعلام كنم كه از بازيكنان و هواداران تيم بسيار متشكرم. اما متاسفم كه گرفتاري هاي مالي باشگاه هنوز به پايان نرسيده و شايد اوضاع بغرنج تر از حالا هم بشود. ترديدي ندارم كه براي فصل آينده ما قدرت انتخاب نخواهيم داشت و بايد اذعان كنم كه ما مجبوريم بازيكناني را كه قراردادشان با ما به اتمام رسيده مرخص كنيم. »
مرخصي دايمي
مشكلات مالي مثل تبر تيزي است كه به جان ريشه هاي قديمي و تنومند تيم هاي دسته اولي فرود مي آيد. پس از ورشكستگي ITV ديجيتال و ايجاد بحران مالي جديد، بعضي از تيم ها مجبور به از دست دادن بازيكنانشان شده اند. به طور مثال تيم برنلي ۱۳ بازيكن خود را آزاد اعلام كرده است. كاونتري شش بازيكن خود را كه قراردادشان به اتمام رسيده بود مرخص كرده و ۹ بازيكن را هم پيش از موعد آزاد اعلام كرده است. واتفورد هم ۱۰ بازيكن را نمي خواهد و برادفورد و شفيلد ونزدي هم ليست بلندي از بازيكناني كه ديگر به آنها احتياجي نيست را تهيه كرده اند. جالب اينجاست كه با وجود اين همه بازيكن آزاد، وضعيت شركت ها و افراد مجاز به ترانسفر بازيكنان نيز رو به وخامت است. آنها از وضعيت كساد نقل و انتقالات بازيكنان گله مند هستند و تيم ها را به سختگيري هاي بيش از اندازه براي استخدام بازيكنان متهم مي كنند. تراز مالي كارگزاران فوتبال نيز به خوبي وضعيت نامناسب نقل و انتقالات بازيكنان را نشان مي دهد.
طبق ارقام اعلام شده كل گردش مالي سال جاري در راستاي نقل و انتقالات بازيكنان به ۱۲۶ ميليون پوند مي رسد، در حالي كه اين رقم در سال هاي گذشته به متوسط ۲۴۰ ميليون پوند نزديك بود، با اين اعداد و ارقام به نظر مي آيد كه فوتبال انگلستان در حال پاي نهادن به دوره اي جديد از حيات است. بنابراين جاي تعجب نخواهد بود اگر در فصل آتي پول هاي ردوبدل شده بين باشگاه ها براي جذب بازيكنان كاهش پيدا كند و باشگاه ها مايل باشند كه نقدينگي بيشتري را به مخارج باشگاهداري اختصاص دهند. حتي از هم اكنون نيز قواعد جديد و نويني در حال پي ريزي است. اين طور كه پيدا است بسياري از باشگاه هاي فوتبال ارقام درخواستي خود را به ۵۰ درصد كاهش داده اند و حتي حاضرند مطالبات خود را از فروش بازيكنان طي ۱۲ ماه سال و به صورت اقساط دريافت كنند. البته به غير از پايين آمدن ميزان دستمزدها، ايده هاي فراوان ديگري هم مطرح شده كه بر مبناي آن انتظار مي رود اوضاع براي باشگاه ها بهتر شود. يكي از ايده هايي كه مورد توجه قرار گرفته اين است كه دستمزد بازيكنان با توجه به امكانات باشگاه ها بر مبناي كاركرد و ميزان كارآمدي آنها پرداخت شود. گوردون تيلور مدير اجرايي اتحاديه بازيكنان حرفه اي انگلستان معتقد است با اجراي اين طرح جاي اميدواري است كه حدود دو سوم بازيكنان بيكار در تابستان جاري بتوانند مجدداً به بازي در فصل آينده دل ببندند. تيلور در رابطه با شرايط نامطمئن فعلي مي گويد: «با اينكه بسياري از مردم، فوتبال انگلستان را به خوان گسترده اي تشبيه مي كنند، اما بايد گفت كه به هيچ وجه تضمين مناسبي براي بازيكنان وجود ندارد. مردم نمي توانند تصور كنند كه چه شرايط نامطمئني در دنياي فوتبال امروز جاري است. »
منبع: يوفا

قهرمان قديمي در بستر بيماري
امپراتور نيازمند كمك
016780.jpg
عبدالوهاب شاهخوره يكي از پيشكسوتان ورزش دو و ميداني ايران كه به دليل عارضه بيماري سرطان در بيمارستان پارس تهران بستري است، چند صباحي است كه با مرگ و زندگي دسته و پنجه نرم مي كند.
وي كه از نظر مالي بسيار در مضيقه است، با كوله باري از درد و رنج بيمارستان به انتظار كمك هاي مسئولان و انسان هاي خيّر است.
قامت اين دونده پير دير دو و ميداني ايران كه علاه بر بيماري در زير سايه مشكلات مالي نيز خم شده است، نياز به محبت و مهرباني انسان هايي دارد كه از ورزش و قهرماني، شيوه پهلواني را الگوي خود قرار داده اند.
شاهخوره در حالي كه يك بار مورد عمل جراحي قرار گرفته، هم اكنون با دغدغه هاي فراوان در بيمارستان پارس تهران بستري است و نياز به عمل جراحي مجدد و مراقبت هاي ويژه پس از عمل دارد.
اين قهرمان سابق دو و ميداني ايران كه مدت ۲۶ سال در ماده هاي ،۱۰۰ ،۲۰۰ ۴ در ۱۰۰ و ۴ در ۴۰۰ متر مي دويده و هميشه پيشتاز بوده در سن ۶۴ سالگي با انبوهي از مشكلات علاوه بر بيماري دست و پنجه نرم مي كند.
وي كه داراي ۳ فرزند است، بزرگ ترين دغدغه خود را علاوه بر بيماري و مشكلات مالي، بيكاري دو فرزند پسر خود مي داند و اين دغدغه خاطر بيمارش را در پس چهره رنجورش پنهان مي نمايد.
وي در حالي كه به سختي سخن مي گويد، با مكثي به گذشته هاي دور خود مي رود در حالي كه اشك در چشمانش حلقه زده است.
شاهخوره ورزش را از سن هفده سالگي با حضور در ميادين فوتبال شروع كرده و در همين سن نخستين تجربه دو و ميداني را با اصرار يك مربي دو و ميداني آمريكايي در ماده يكصد متر در خرمشهر آغاز كرد.
وي بنا بر توصيه كوچ آلبوته قهرمان پرش ارتفاع جهان در يك دوره مسابقه دو و ميداني و در ماده يكصد متر شركت كرد و توانست با كسب ركورد يازده ثانيه و چهارصدم ثانيه به مقام نخست اين رقابت ها دست يابد.
شاهخوره سپس با پيشنهاد اين مربي آمريكايي در مسابقات انتخابي قهرماني كشور كه در آبادان برگزار شد به نمايندگي از شهر خرمشهر در ماده يكصد متر شركت كرد و موفق شد اين مسافت را سريع تر از ديگر دوندگان بدود و از سوي استان خوزستان به مسابقات قهرماني كشور راه يابد.
وي توانست در سال ۱۳۲۹ در مسابقات دو و ميداني قهرماني كشور كه در ورزشگاه شهيد شيرودي تهران (امجديه) برگزار شد با كسب ركورد ۱۱ ثانيه به مقام نخست اين رقابت ها دست يابد.
پيشكسوت دو و ميداني ايران در حالي كه در بستر بيماري با خبرنگار ايرنا گفت وگو مي كرد، گفت: در همان مسابقات انتخابي بنا بر پيشنهاد اين مربي آمريكايي در ماده ۲۰۰ نيز دويدم و با كسب زمان ۲۲ ثانيه مقام نخست اين ماده را نيز كسب كردم.
وي افزود: مدت ۲۶ سال در ماده هاي ،۱۰۰ ،۲۰۰ ۴ در ،۱۰۰ و ۴ در ۴۰۰ متر حرف اول را در دو و ميداني ايران مي زدم و توانستم در مسابقات دو و ميداني بين المللي آلمان، ايتاليا، فرانسه، آمريكا، اتريش، بلژيك، تركيه و روسيه شركت كرده و مقام كسب كنم.
شاهخوره گفت: در اين مدت ۲۶ سال فعاليت در دو و ميداني ايران كه توانستم حرف اول اين چهار ماده را بزنم به «امپراتور» دو و ميداني كشور ملقب شده بودم.
وي گفت: آخرين باري كه در مسابقات بين المللي شركت كردم در سن ۴۵ سالگي بود كه به كشور يونان اعزام شدم و توانستم مقام نخست ماده يكصد متر را به دست آورم.
پيشكسوت دو و ميداني ايران گفت: پس از شركت در اين رقابت ها ديگر در مسابقات شركت نكردم.
وي گفت: از ديرباز و از زماني كه به دو و ميداني آمدم با مشكلات مالي روبه رو بوده و براي هزينه عمل، تمامي هدايايي كه در مسابقات مختلف گرفته بودم را فروخته ام و هنوز كه هنوز است اين مشكلات با من همراه است.
شاهخوره در ادامه اظهار داشت: حدود چهار ماه است كه در بستر بيماري است و در اين مدت يك بار بهرام افشارزاده دبيركل كميته ملي المپيك كشور در منزل به عيادت وي رفته است.
وي گفت: حدود ۱۰ روز قبل علي كفاشيان معاون ورزشي در امور فدراسيون هاي سازمان تربيت بدني به همراه حسين جلالي رئيس فدراسيون دو و ميداني و تعدادي از پيشكسوتان و مربيان به عيادت وي آمدند.
قهرمان اسبق دوهاي سرعت ايران گفت: در همان زمان به مسئولان ورزش كشور گفتم كه مشكلات مالي بسيار دارم و از آنان خواستم مرا در اين زمان كه از كار افتاده شده ام، كمك نمايند. خبرنگار ايرنا در گفت وگو با مسئولان بخش اين بيمارستان از شرايط وي پرسيد كه آنان اظهار داشتند، بسياري از وسايلي كه بايد از سوي خانواده بيمار تهيه شود به دلايل مشكلات مالي تهيه نشده و بيمار دچار كمبود وسايل است.
البته سازمان تربيت بدني اعلام كرده كه از شاهخوره حمايت مي كند. علي كفاشيان معاون ورزشي سازمان و حسين جلالي رئيس فدراسيون دو و ميداني كه به تازگي به اين سمت دست پيدا كرده در منزل قهرمان قديمي ايران در مورد حمايت هاي سازمان سخن گفته اند. اين مسئله با توجه به سابقه كفاشيان در تيم ملي دو و ميداني در سال هاي پاياني دهه پنجاه محتمل به نظر مي رسد. از طرف ديگر كمك به وهاب شاهخوره تاثير زيادي بر روحيه دوندگان فعلي خواهد گذاشت، چرا كه آنها به اين نتيجه مي رسند كه هنوز حمايت از دو و ميداني وجود دارد.

حاشيه ورزش
• يك قهرمان حاضر و آماده
به نظر مي آيد پس از قهرماني عباس صميمي قهرمان اوج گرفته پرتاب ديسك كشورمان كه ركورد قديمي جلال كشميري را شكست، پنجره ديگري از اميدواري بر ورزش دو و ميداني، گشوده شده است. ابراهيم پول نيك فر قهرمان ايراني الاصل مقيم آمريكا كه او هم ركورد پرتاب وزنه كشميري را چند روز قبل شكسته، آماده است تا به اردوي تيم ملي ايران بپيوندد. ضمن حمايت از هرگونه ركوردشكني در پرتاب هاي ديسك، چكش، قندشكن و. . . به فدراسيون محترم دو و ميداني يادآور مي شويم كه شرايط مناسب براي حضور اين قهرمان فراهم كنند. طوري نشود كه اين قهرمان حاضر و آماده به دليل شرايط نامناسب اردو، نبودن مسئول چكش و وزنه و حاضر نبودن ورزشگاه عطاي حضور در تيم ملي را به لقايش ببخشد.

• يماني بعد از قذافي
پس از حضور موفقيت آميز سعد قذافي فرزند برومند معمر قذافي در باشگاه يوونتوس و گرفتن عكس هاي يادگاري فراوان با آن لبخند باشكوه به نظر مي آيد، يكي ديگر از آقازاده هاي شيوخ عرب براي سرمايه گذاري در فوتبال ايتاليا پيشقدم شده است. فرزند زكي يماني وزير سابق نفت عربستان سعودي به همراه يك سرمايه گذار فرانسوي در پي خريد سهام باشگاه رمي لاتزيو برآمده است. البته واضح است كه بيش از مردم عربستان، هواداران و مديران باشگاه از حضور اين سرمايه دار عرب در باشگاه بحران زده لاتزيو خوشحال هستند. لاتزيو از آغاز فصل گذشته فوتبال ايتاليا دچار مشكلات مالي فراواني شده و به همين دليل برنامه فروش سهام خود را پيش گرفته است. منتظر عكس هاني يماني در كنار كلوديو لوپز و مانچو باشيد.
016770.jpg

• ناصرخان به فرنگ نمي رود
به نظر مي آيد روزهاي بي دردسر و تعطيل ناصر حجازي رو به پايان است. ناصرخان كه در تمام طول فصل اخير باشگاه هاي ايران به عنوان آلترناتيو مربيگري استقلال مطرح بوده، پس از اطمينان از عدم حضورش در كنار تيم پردردسر آبي، ممكن است به تبريز و باشگاه ماشين سازي بپيوندد. حجازي چندي قبل در حالتي تهديدآميز نسبت به باشگاه استقلال ادعا كرد كه قصد دارد براي هميشه به خارج از كشور برود، اما به نظر مي آيد كه مديران ماشين سازي بتوانند راي او را مبني بر جلاي وطن تغيير دهند. به هر حال اگر حجازي به خارج از كشور كوچ نكند به اين معني است كه در تبريز ماندني شده.

• خشونت در آفريقا
در يك حادثه نادر در دنياي فوتبال ۵ نفر از اعضاي يك تيم توسط داور از زمين بازي اخراج شدند. به گزارش خبرگزاري فرانسه در مسابقات مرحله انتخابي جام ملت هاي آفريقا در گروه ۵ دو تيم جزاير كيپ ورد و موريتاني به ديدار هم رفتند كه بازي در دقيقه پنجاه و سوم متوقف ماند. اين بازي كه در تونس برگزار مي شد به دليل اخراج ۵ نفر از بازيكنان موريتاني نيمه كاره ماند.
در اين بازي، تيم جزاير كيپ ورد به سه امتياز نياز داشت تا به مرحله نهايي مسابقات صعود كند اما بازيكنان موريتاني پس از اينكه دو گل پذيرفتند رو به بازي خشونت آميز آوردند و در تمامي نقاط زمين خطاهاي زيادي را بر روي بازيكنان كيپ ورد انجام دادند. اين تغيير رويه بازي با واكنش داور همراه شد و لحظه به لحظه بر التهاب مسابقه افزود. در يكي از دقايق داور يك خطاي پنالتي را به ضرر موريتاني اعلام كرد كه موجب حمله بازيكنان ذخيره اين تيم به داور شد. پليس براي لحظاتي از حملات آنها جلوگيري كرد اما آرامش بازي موقتي بود. دردسرها وقتي به اوج رسيد كه يكي از بازيكنان اخراج شده در حين خروج از زمين ضربه اي به كمك داور وارد كرد و سبب آسيب ديدگي او شد. پس از اين صحنه داور چهار نفر ديگر را هم اخراج كرد و بازي به دليل كم تعداد شدن يكي از تيم هاي حاضر در زمين تعطيل شد. بر طبق قوانين فوتبال هر گاه عده بازيكنان يك تيم از هفت نفر كمتر شود، داور مي بايست بازي را متوقف كند. حال بايد منتظر ماند و ديد كه تبعات اين حركات خشونت بار چه خواهد بود و مديران كنفدراسيون فوتبال آفريقا چه اقداماتي را براي تنبيه فوتبال موريتاني در پيش خواهد گرفت. البته خشونت در فوتبال آفريقا مدتي است كه اوج گرفته است. چندي پيش نيز بازي روآندا و اوگاندا به دليل حضور نيروهاي شورش به اغتشاش تبديل شد.

• يك خارجي در بوكس
از ديروز مربي خارجي تيم ملي بوكس رسماً كار خود را آغاز كرد. خاصيت برايف مربي اهل قزاقستان كه از سوي فدراسيون بوكس به كار دعوت شده، تيم ملي ايران را براي شركت در رقابت هاي قهرماني آسيا و پيكارهاي مقدماتي بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن همراهي خواهد كرد. طبق اظهارات رئيس فدراسيون اين مربي در مرحله اول به مدت شش ماه تيم ملي را در دست خواهد داشت و پس از آن در صورت رضايت مسئولان فدراسيون قرار داد وي تمديد خواهد شد. اولين چالش جدي پيش روي برايف رقابت هاي بين المللي چين و پاكستان است كه به منزله مجوز ورود به المپيك تلقي مي شود. رئيس فدراسيون بوكس اظهار اميدواري كرده كه چند سهميه براي حضور در المپيك كسب شود.

ورزش
اقتصاد
انديشه
ايران
جهان
زندگي
هنر
|  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  جهان  |  زندگي  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |