پنج شنبه ۲ مرداد ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۱۶- July, 24, 2003
تجارت ترس
منبع: گاردين
002355.jpg

مترجم: مونا مشهدي رجبي
از همان ابتدا، حمله به عراق، در آمريكا يك پروژه بازاريابي بود. سازندگان جيپ هاي جنگي، شركت هاي نفتي، توليد كنندگان نيروگاههاي هسته اي و سياستمداران، كه براي آزادي مدني در عراق دل مي سوزاندند همه فرصت طلبانه بر روي جنگ سرمايه گذاري كردند.
اوسامه سيبلاني ناشر خبرنامه آمريكايي هاي عرب تبار در اكتبر سال ۲۰۰۱ نوشت: آمريكا سالها پيش در جنگ تبليغاتي در جهان اسلام شكست خورده بود.
اما اوضاع در داخل آمريكا به گونه ديگري بود. در آمريكا جنگ تبليغاتي تأثيرگذارتر بود. عنصر كليدي در اين جنگ برانگيختن ترس در بين مردم بود. ترس از تروريست ها و ترس از حمله. محققاني كه در مورد اين تبليغات تحقيق مي كردند از اين جنگ تبليغاتي تحت عنوان تزريق زيرپوستي ياد مي كنند.
در اين روش تبليغ كنندگان هدفشان تزريق ايده هاي خويش به ذهن جمعيت هدف است. اگر چه تبليغات بايد با هدف متقاعد كردن مردم براي انجام كاري كه زياد مطابق ميل و عقايد آنها نيست باشد اما آنها در اين روش جديد نيروي عقل و فكر ما را ناديده گرفته اند و با ما مانند انسانهاي ابتدايي رفتار مي كنند و سعي مي كنند از طريق تحريك احساساتمان ما را به انجام كارهايي كه مد نظر آنهاست وادار كنند. تلويزيون با پخش صداهاي بلند و ناگهاني و نمايش تصاوير رنگي و دلخراش كه حكايت از جنايت حاكم در بخشهاي مختلف دنيا دارد به تحريك احساسات مي پردازد. نشان دادن اين تصاوير به اين دليل نيست كه آنها واقعاً  در جهان اتفاق مي افتند بلكه به اين دليل است كه مردم را جذب مي كنند و آنها را به ديدن بقيه ماجرا ترغيب مي نمايد. وقتي از آنها سئوال مي شود كه چرا تصاويري كه احساسات مردم را تحريك مي كند پخش مي  كنيد؟ مي گويند، اينها همان چيزهايي است كه بينندگان دوست دارند. آنها حواس ابتدايي و اصلي انسان را هدف قرار مي دهند چون قابل پيش بيني ترين جنبه هاي انسان هستند. ترس هم يكي از ابتدايي ترين احساسات در روان انسان است و به همين دليل موضوعاتي كه اين احساس را در انسان برمي انگيزد او را به دنبال خود مي كشد و به ديدن برنامه هاي اين چنيني وامي دارد. اگر اين نظر دست اندركاران اين برنامه ها درست باشد و آنها دقيقاً  چيزهايي را پخش كرده باشند كه مردم مي خواهند پس در اين صورت آنچه مردم مي خواهند همان تروريسم است. در يازدهم سپتامبربن لادن همه جهان را به مشاهده برنامه هاي تلويزيوني وا داشت. با وجود اين كه مردم از آنچه مي ديدند متنفر بودند باز هم به ديدن برنامه ادامه مي  دادند. ترس باعث مي شود مردم كارهايي را انجام دهند كه در هنگامي كه با تعمق و تعقل فكر مي كنند هيچ گاه انجام نمي دهند.در زماني كه جنگ در نورنبرگ جريان داشت، گوستاوگيلبرت- روانشناس - فيلد مارشال هرمان گورنيگ يكي از اعضاي حزب نازي را در زندان ملاقات كرد. وي در كتاب خود با عنوان خاطرات نورنبرگ مي نويسد: بار ديگر بحث ما به موضوع جنگ رسيد و من گفتم؛ عليرغم اقدامات شما تصور نمي كنم كه مردم عادي از رهبراني كه براي آنان جنگ و خرابي به ارمغان مي آورند راضي باشند. گورنيگ جواب داد، چرا، به طور قطع مردم جنگ نمي خواهند. چرا بايد مردم فقيري كه در مزارع كار مي كنند زندگيشان را در جنگ به خطر بيندازند در حالي كه بهترين تأثيري كه ممكن است روي زندگي آنها داشته باشد اين است كه زنده از جنگ به همان روستاي محل سكونتشان برگردند و روي همان قطعه زمين قبلي كار كنند. اين مسأله خيلي ساده و قابل فهم است. اما به هر حال اين رهبران جوامع هستند كه در مورد سياستهاي جاري در جامعه خود تصميم مي  گيرند و مردم را هم به راحتي با خود همراه مي كنند. چه در آن جامعه دموكراسي حاكم باشد يا ديكتاتوري فاشيست ها، پارلمان يا ديكتاتوري كمونيستي. كافي است بگوييد به آنها حمله شده و صلح و آرامش آنها در خطر است. مردم همگي براي دفاع از خود به پا مي خيزند سياستمداران و تروريست ها تنها مبلغاني نيستند كه از حربه ترس براي هدايت مردم به جهتي كه از عقل كمتر استفاده كنند و بيشتر تابع احساساتشان باشند استفاده مي كنند، يكي از موارد به كارگيري ترس در بازاريابي در عمليات طوفان صحرا است كه در سال۱۹۹۱ اتفاق افتاد و خود را نشان داد.
طي جنگ برنامه هاي تلويزيون بيشتر در مورد سربازاني بود كه در صحرا مي گشتند و با جيپ هاي جنگي خود صحرا را در مي نورديدند. اگر چه اين جيپ ها براي استفاده ارتش ساخته شده بود اما بعد از مدتي ظاهر آن تغيير كرد و براي استفاده مردم عادي هم ساخته شد. ايده اوليه اين تغيير در فيلم هنرپيشه معروف آرنولد شوارتزنبرگ مطرح شد كه براي يكي از فيلمهاي وي اين جيپ ها در نظر گرفته شده بود. او به دنبال يك وسيله نقليه اي بود كه ظاهري محكم و در عين حال ترس آور داشته باشد. به اين ترتيب در سال ۱۹۹۲ نوع شخصي اين جيپ ها در آمريكا توليد شد.
002370.jpg

علاوه بر اين ماشين ها، جنگ باعث عرضه ماشين ها و تجهيزات ورزشي مورد علاقه  جوانان در سطح بسيار وسيع شد. كلوتررافايل، روانپزشك و مشاور صنعت اتومبيل سازي كه در انجام مطالعاتي براي كارخانه اتومبيل سازي كرايسلر مشاركت داشت و رفتار مصرف كنندگان را پس از جنگ بررسي كرده است به اين نتيجه رسيده بود كه، آمريكايي ها خواهان ماشين هاي خشن هستند، رافايل در مصاحبه اي كه با مدير سابق روزنامه نيويورك تايمز در ديترويت انجام داده بود نتايج تحقيقات خود را كاملاً توضيح داد او گفت: ماشين هاي ورزشي (اسپرت) به سلاح مي ماند، ماشين هاي زرهپوش براي ميدان هاي جنگ، اين رويكرد در ميان آمريكايي ها وحشت عميق از خشونت و جنايت را به نمايش مي گذارد.
يكي ديگر از موارد خشن تر كردن اين ماشين ها اضافه كردن وسايل بكسل به ماشين ها بود كه در شرايط عادي هيچ مورد استفاده اي ندارد. تنها مورد كاربرد اين وسايل و تجهيزات خشن تر كردن ظاهر ماشين است خصوصاً  هنگامي كه ماشين جلويي در آينه آن را مي بيند و همچنين حضور اين وسايل احتمال اين كه در اثر تصادف با عابر، عابر جان خود را از دست دهد را نيز افزايش مي دهد كه البته براي جامعه آمريكا اين مسأله مطلوب و خوشايند است. به هر حال اين ماشين ها اصلاً باعث افزايش امنيت راننده در حين رانندگي نمي شود بلكه تنها حس خشونت او را ارضا مي كند. تحقيقات نشان داده كه آمار مرگ هاي ناشي از حوادث رانندگي در كساني كه اين ماشين ها را دارند۶ درصد بيشتر از ماشين هاي معمولي است و در جيپ هاي بزرگتر اين آمار به ۸ درصد هم مي رسد. به علاوه اين جيپ ها هر ۸ تا ۱۰ مايل يك گالن بنزين مصرف مي كند كه وابستگي آمريكا به نفت خاورميانه را افزايش مي دهد. اين تناقض موجود در اين توليد قاعدتاً  بايد آمريكا را به سمت مصرف كمتر و توليد كمتر اين ماشين ها هدايت كند اما آنها با ترفندها و استراتژي هاي خاصي اين چالش را از بين مي برند.
بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر ديگر توليدات آمريكا هم باعث به كار انداختن بازار دنيا شد كه مبناي آن بر ترس استوار بود. در يكي از هفته نامه ها نوشته شده است كه در سال ۲۰۰۲ براي تأييد شدن يك كالا بايد يك توليد و كالاي ساخته شده را وسيله اي براي حفظ امنيت داخلي مطرح ساخت. وي ادامه داد: اگر شما بتوانيد كنگره را متقاعد كنيد كه كالاي توليدي شركت شما باعث تحكيم منافع آمريكا يا كاهش وابستگي آمريكا به منابع خارجي مي گردد آن گاه مي توانيد به آنچه مي خواهيد دست يابيد و هدف خود را محقق سازيد.
فرانك موركفسكي سناتور آلاسكايي ترس از تروريسم را براي گرفتن تأييد از دولت فدرال به منظور حفاري چاه نفت در منطقه حفاظت شده حيات وحش ملي آلاسكا مطرح كرد. او به ديگر اعضاي مجلس گفت: خريد نفت خارجي توسط دولت آمريكا باعث حمايت از دولت صدام حسين و عمليات انتحاري در فلسطين مي شود كه هر دو به قتل عام مردم جهان منجر مي شود.
صنعت نيروگاهها هسته اي آمريكا براي كسب مجوز دفن مواد زايد اتمي در «يوكا مانتين» در نوادا از لابي هاي خود استفاده كرد و مدعي بودند كه حمل اين مواد با كشتي احتمال دسترسي تروريست ها را به آن فراهم مي كند.
عليرغم اين ادعاها مسلماً آنها قصد ندارند كه نيروگاه هاي هسته اي را تعطيل كنند كه خود از نخستين هدف هاي حمله تروريست ها مي تواند باشد.
شوراي ملي مواد مخدر آمريكا نيز جنگ را با مواد مخدر از طريق تبليغات تلويزيوني آغاز كرد كه به مردم مي گفتند كه مصرف مواد مخدر باعث حمايت از تروريست ها مي شود. حاميان محيط زيست نيز از عامل وحشت از تروريست ها با روش ديگري استفاده كردند. يك برنامه تبليغاتي كه به عنوان پروژه ديترويت نام گرفته بود مضموني برضد دولت بوش داشت. گوينده مي گويد: اين جورج است و اين بنزيني است كه او براي جيپش خريداري كرده است. بعد تصوير نقشه اي از خاورميانه را نشان مي دهد و گوينده ادامه مي دهد: اين نقشه مناطقي است كه رؤساي كشور نفت را از آنها خريداري مي كنند و بعد تبديل به بنزين كرده و جورج براي حركت ماشينش از آن استفاده مي كند. بعد تصوير يك تروريست مسلح را در يك صحراي بي آب و علف نشان مي دهد و گوينده مي گويد: اينها تروريست هايي هستند كه هر باري كه جورج براي ماشينش بنزين تهيه مي كند از كشورهاي خاورميانه پول دريافت مي كنند. شبكه هاي تلويزيوني در ديترويت و ديگر شهرهاي آمريكا از پخش اين آگهي تبليغاتي خودداري كردند اما از تبليغات برضد مواد مخدر استقبال كردند.
حادثه ۱۱ سپتامبر را مي توان با حمله ژاپن به بندر پرل مقايسه كرد كه مقامات كاخ سفيد هشدار داده بودند كه جنگ عليه تروريست جنگي سخت و طولاني خواهد بود، جنگي مشابه جنگ جهاني دوم و قربانيان بسياري هم خواهد داشت. طي جنگ جهاني دوم آمريكايي ها بسياري از منابع خود را حفظ كردند. آنها با جيره بندي كردن بنزين، لاستيك چرخ ها و حتي غذا به حفظ منابع داخلي كمك كردند و از مصرف بي رويه آنها جلوگيري نمودند. مردم بقاياي خانگي خود را از قبيل كاغذ ها و حتي سپس مانده هاي غذاهايشان را جمع مي كردند و آنها را به نحوي آماده مي كردند تا در طول جنگ مصرف شود و حال اين شرايط را با تيتري در ۲۴ سپتامبر يعني كمتر از دو هفته پس از حمله تروريست ها در يك نشريه آمريكايي مقايسه كنيد. بايد مصرف كنندگان را تشويق كرد كه بيشتر خرج كنند.
بوش رئيس جمهور آمريكا شخصاً در يك برنامه تلويزيوني شركت مي كند و به مردم آمريكا مي گويد كه زندگي عاديشان را بكنند و براي تعطيلاتشان برنامه ريزي كنند و آنچه لازم دارند را خريداري نمايند. چاك كلي بازارياب در مقاله اي در روزنامه مينيايوليس مي نويسد: رئيس جمهور ما را تشويق به خريد مي كند. وي در ادامه مي افزايد: آمريكايي ها روحيه ميهن پرستي بالايي دارند آنها بر اين مركب سوارند و خصوصياتي از قبيل افتخار، وفاداري، توجه به مسايل مختلف و اعتقاد به ميهن و البته فروش كالا نيز از جمله آن است. ما به عنوان بازارياب مسئوليت داريم كه اقتصاد ملي را همواره به جريان بيندازيم. وظيفه ما اين است كه حتي در سخت ترين دوران تاريخ مصرف كنندگاني براي كالاهاي توليدي شركت و كشور خود بيابيم.
بعد از حادثه يازدهم سپتامبر، ترس هم به عوامل زيربناي دولت بوش اضافه شد. دقيقاً يك هفته قبل از اين حمله يك نظرسنجي در آمريكا صورت گرفت كه تنها ۵۰ درصد رأي دهندگان موافق باقي ماندن بوش در اين سمت و عملكردش بودند. درست دو روز بعد از اين حمله تروريستي تعداد رأي هاي مثبت به ۸۲ درصد رسيد. بعد از آن هرگاه اذهان عمومي از مقوله جنگ و تروريسم دور مي شد او مي ديد كه محبوبيتش در داخل كشور كاهش پيدا كرده است و به همين دليل مقوله حمله هوايي و جنگ را مطرح مي كرد تا دوباره ذهن مردم مشغول اين مسأله گردد. در ۱۴-۱۳ ماه مارس سال ۲۰۰۳ محبوبيتش به ۵۳ درصد رسيد. در ۱۸ ماه مارس وي مسأله جنگ با عراق را مطرح كرد و دوباره درصد شهرت و محبوبيتش به ۶۸ درصد ارتقاء يافت. حتي وقتي اين ديدگاه وجود داشت كه ممكن است جنگ به خوبي پيش نرود. شايان ذكر است كه تنها ۴ رئيس جمهور ديگر به غير از بوش وجود داشتند كه با رأي بالاي ۸۰ درصد به حكومت رسيدند:
* فرانكلين دلانو روزولت كه ۸۴ درصد موافقت خود را با رياست جمهوري او اعلام كرده بودند و اين تعداد دقيقاً بعد از حمله ژاپني ها به بندر پرل ارتقا يافت.
* هري ترومن كه درست در اواخر و مرحله پاياني جنگ جهاني دوم ۸۷ درصد رأي آورد.
* جان كندي درست بعد از هجوم به كوبا ۸۳ درصد رأي مثبت به دست آورد.
* رئيس جمهور جورج اچ-دبليو- بوش كه بعد از عمليات طوفان صحرا ۸۹ درصد رأي مثبت آورد.

ديدگاه
002365.jpg
صادرات نظامي
روز چهارشنبه ۱۸ ژوئيه آمريكا اعلام كرد كه برنامه اجازه صدور كالا از اين كشور احتياج به تغييرات اساسي دارد تا صنايع دفاعي آمريكا و اروپا كه در دو جهت درياي آتلانتيك قرار دارند و خواهان خريد و فروش تكنولوژي هاي سطح بالاي نظامي هستند راحت تر انجام شود. اين نگراني از جنبه هايي است كه دولت بوش همواره توجه بيشتري را به خود جلب مي كرد، چرا كه هر چه زمان متفقان اروپايي آمريكا در اين زمينه منع شوند شانس كمتري براي همكاري  ميان طرفين فراهم مي شود.
يكي از مشكلاتي كه امكان همكاري در زمينه خريد و فروش تجهيزات نظامي ميان دو طرف را كاهش مي داد در جريان جنگ اخير در عراق خود را نشان داد. پنتاگون تصميم گرفت، ۵۰ عدد از سيستم هاي جديد ارتباطي و تاكتيكي را به فرماندهي نيروهاي ارتش انگليس در عراق ارسال كند تا امكان ارتباط فرماندهان نظامي دو كشور ممكن گردد. ليزا برونسون يكي از مقامات پنتاگون كه مسئول سياست تكنولوژي امنيتي اين سازمان است گفت: ما بايد متحدان خود را هم مجهز كنيم.
ما مي خواهيم شمار كشورهايي را كه مي توانند همراه با آمريكا وارد جنگ مشترك شوند را افزايش دهيم. علي رغم قول آمريكا، طرح نوسازي نظامي احتمال مي رود هنوز در كنگره آمريكا با مقاومت روبرو شود چرا كه پيش از اين نيز طرح هاي مشابه رد شده بود.
شايان ذكر است در زمان دولت كلينتون نيز حدود چهارسال پيش چنين حركتي آغاز شده بود.
برونسون مي گويد: ما مي ترسيم مواد حساس و خطرناك به دست كساني بيفتد كه دشمن  آمريكا هستند و آنها را عليه آمريكا استفاده كنند. ما بايد سئوال كنيم كه آيا كشورها يا شركتي كه اين مواد در اختيارش قرار مي گيرد فرهنگ استفاده از آن را مي داند و قانونهاي پشتيبان و حمايت كننده در برنامه كار آنها وجود دارد يا خير. مجلس نمايندگان آمريكا در جهت عكس حركت مي كنند آنها پنتاگون را مجبور مي كنند كه تمام مواد حساس و آسيب زا را از شركت هاي آمريكايي كه آنها را جمع آوري و توليد مي كنند بخرد و از دسترس دور كند.
اين مخالفت اعضاي كنگره علي رغم فشارهايي كه صنعت دفاع آمريكا به  آنها وارد مي  كرد ادامه يافت. آنها اعتقاد داشتند كه قانون صادرات و كنترل مواد باعث كاهش قدرت رقابتي آمريكا در بازار هاي اروپا مي شود. لنيكون بلومفيد معاون امور سياسي - نظامي آمريكا خطاب به مجموعه اي از شركت هاي دفاعي آمريكا و اروپا گفت: تأييد مجوزها سريعتر صورت خواهد گرفت و پنتاگون و دولت با همكاري هم تلاش مي كنند تا آنجا كه امكان دارد بروكراسي را براي انجام كارها كاهش دهند آقاي بلومفيد با تأكيد فراوان گفت: فروش و صادرات تكنولوژي هاي پيشرفته نظامي تحت نظارت و كنترل شديد صورت مي گيرد. در حالي كه ما براي حمايت از خود و كشورمان احتياج به بالاترين سطح تكنولوژي و پيشرفته ترين آن داريم.
دولت مسئوليت اجازه صدور آمريكا و سياست انتقال تكنولوژي از اين كشور را برعهده گرفت.
رابرت بارولين نايب رئيس گروه دفاع هوا و فضاي آمريكا بويينگ گفت: طرح ارائه اجازه صدور احتياج به تغييرات ديگري دارد. او ادامه داد كه دولت هر كشور در پشت صنعت آن كشور پنهان است.
ريچارد كريك لند، نايب رئيس شركت لاك هد مارتين گفت. اكنون زماني است كه بايد همه قوانين مربوط به صادرات بازبيني شوند و شرايطي كه در صورت وجود اجازه صادرات ارائه مي شوند هم تعيين گردند.

نا پايداري اقتصادي در نيجريه و روسيه
در ماه جولاي بسياري از كشورهاي جهان با كاهش سطح پايداري و تعادل اقتصادي مواجه شدند. اين مطلب طي تحقيقاتي كه گروه آمارگيري «لهمن برادرز» انجام داده بود مشخص گرديد.
در نيجريه، كه بزرگترين مركز نفت و پالايشگاهي در آفريقا است، ۸ روز اعتصاب عمومي براي افزايش قيمت بنزين باعث كاهش پايداري در اجزاي اجتماعي و بخشهاي دولتي گرديد. اين اعتصاب تنها به دليل افزايش قيمت بنزين نبود بلكه آنها با اين اعتصاب مي خواستند مخالفت خود را با رئيس جمهور اوباسانجو نيز اعلام كنند.
به طور كلي ثبات و پايداري در برزيل و روسيه هم با كاهش روبرو شده است. دليل كاهش ثبات در برزيل تصميم دولت براي به تعويق انداختن بحثهاي مربوط به قانون ورشكستگي بود. اما كاهش ثبات در روسيه پس از رسيدن آن به قله خود در ماه گذشته هنگامي اتفاق افتاد كه امنيت كشور در اثر عمليات انتحاري مسكو به خطر افتاد. اين آمار پس از دستگيري مقامات اصلي و رؤساي شركت ياكوش -بزگترين شركت نفتي روسيه - و نيز تصميم دولت براي تعطيل كردن آخرين ايستگاه تلويزيوني مستقل و غيروابسته به دولت در اين كشور نزول زيادي در ميزان پايداري نشان داد.
هند براي اولين بار در ماه گذشته در جريان اين عملكرد قرار گرفت و تحقيقاتي در مورد سطح پايداري اقتصادي در آن انجام شد. دريافت امتياز ۵۸ براي سطح پايداري در اين كشور باعث مطرح شدن آن در بين كشورهاي جهان سوم گرديد. دريافت اين امتياز براي دولت و بخش اقتصادي هند موفقيت چشمگيري محسوب مي شد اما سطح امنيت در اين كشور هنوز هم پايين است. امتياز هند براي نهادينه سازي دموكراسي و تسلط بر متغيرهاي قانوني در هند نسبتاً بالاست و نشان از قدرت هند در اين بخش مي باشد. در حالي كه تنشهايي كه اين كشور با كشورهاي همسايه دارد و هنوز هم حل نشده موجب كاهش سطح امتياز آن از نظر شرايط ژئو -استراتژيك تنش هاي بين مرزي شد.
منبع: فايننشال تايمز

سايه روشن اقتصاد
منطقي «هست»
وقتي منوچهر منطقي جانشين منوچهر غروي (مدير عامل قدرتمند سابق ايران خودرو) شد، برخي زمزمه ها شنيده مي شد كه او مدير عامل دوران گذر است. اين زمزمه ها كه بعدها به سكوت منجر شد، هفته گذشته با ارسال يك خبر كه قرار است وي برود، بار ديگر جان گرفت. اما تكذيب شتابان مديريت ارتباطات سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران و پس از آن اظهارات صريح رضا ويسه رئيس هيأت عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع و حمايت صريح وزير صنايع و معادن نشان مي دهد منطقي «هست». دليل انتشار اين خبر هرگز مشخص نشد.

رژيم صهيونيستي در نفت خزر
يك خبرگزاري متعلق به جمهوري آذربايجان خبر داده است، رژيم صهيونيستي براي مشاركت در طرحهاي انتقال نفت خزر اعلام آمادگي كرده است. اين رژيم مي خواهد از طريق خط لوله نفتي بازسازي شده ايلات اشكلون به اروپا و يا بازسازي مسير قديمي خط لوله نفت خاورميانه به اروپا، اين كار را انجام دهد.

تروريسم  مالي
در كنفرانس جنگ اقتصادي با تروريسم كه در آلمان برگزار شد، شركت كنندگان تأييد كردند ، به رغم همكاري نزديك اروپا و آمريكا براي كشف مسيرهاي انتقال گروههاي تروريستي، با ناكامي نسبي مواجه شده اند. گروه هاي تروريستي القاعده راههاي تازه اي براي انتقال پول به همكاران خود پيدا كرده اند. يك مقام آمريكايي خواستار همكاري بيشتر اندونزي، پاكستان، امارات متحده و عربستان براي كنترل پولهاي كثيف شد.

دشمني كوبا با دلار
بانك مركزي كوبا به مؤسسه هاي اقتصادي دولتي دستور داد، معاملات خود را به ارزهاي غير از دلار در داخل انجام دهند. در اين دستور كه به مورد اجرا گذاشته شد، اشاره اي به معاملات آزاد دلار در بازار كوبا نشده است.
002360.jpg


۸ برابر
پس از آنكه معلوم شد قيمت سهام ايران خودرو در يك جهش فوق العاده طي ۴ ماه حدود ۳ برابر افزايش يافته است، مديران سايپا نيز اعلام كردند، قيمت سهام اين شركت در يك سال ۸ برابر شده است. قيمت سهام سايپا در مجمع عمومي سال ۸۱ معادل ۲۵۰ تومان و قيمت سهام آن در ۳۰ تير معادل ۲۰۰۰ تومان شده است.
اين اتفاق در حالي مي افتد كه سود هر سهم سايپا فقط ۲۰ درصد رشد نشان مي دهد.

حالا بنزين، بعدها...
حسين كاشفي در مشهد گفته است، در حالي كه رشد مصرف انرژي هاي فسيلي(نفت و فرآورده هاي آن) در جهان به طور متوسط ۵/۲ درصد است، اين رقم در ايران ۴/۱۰ درصد گزارش شده است. وي معتقد است، رشد بالاي مصرف انرژي هاي فسيلي موجب شده الان بنزين وارد كنيم و اگر اين روند ادامه يابد به ساير فرآورده ها نيز خواهد رسيد.
002375.jpg


قطر جلو زد، عربستان نزند
عربستان با شتاب قصد سرمايه گذاري خارجي در بخش گاز را دارد. در روزهاي گذشته اعلام شد شل و توتال دو غول نفتي جهان قصد دارند در توسعه طرحهاي گاز عربستان سرمايه گذاري كنند.
روز دوشنبه شبكه تلويزيوني العربيه اعلام كرد، بحث هاي مربوط به سرمايه گذاري در گاز عربستان در لندن بررسي خواهد شد. آيا پس از قطر كه از ايران جلو زده و بازارهاي گاز را شناسايي كرده و پس از روسيه كه بزرگترين صادركننده گاز جهان شده، عربستان نيز از ايران جلو خواهد زد؟ چرا بايد درگيريهاي سياسي در داخل، شرايط را به گونه اي كند كه ايران در توسعه طرحهاي گاز غفلت كند.

تهران ۳۳ درصد، بقيه ۶۷ درصد
مختار قانون رئيس سازمان صنايع و معادن استان تهران گفته است: ۳۳ درصد از واحدهاي صنعتي كشور در تهران فعاليت دارند. به اين ترتيب سراسر كشور ۶۷ درصد بنگاه هاي صنعتي را در خود جاي داده اند. در صورتي كه استانهاي خوزستان، اصفهان و خراسان را نيز به تهران بيفزاييم، سهم بقيه استانها از واحدهاي صنعتي بسياركاهش مي يابد. آيا توزيع بهينه صنعت در پهنه سرزمين ضرورت ندارد؟ 
002380.jpg


غول عرب
بازرگانان قطري، عربستاني، اماراتي و سوداني گفت وگوهاي خود را براي تأسيس شركت  هواپيمايي به نام «مغرب ايرويز» كه پس از سقوط صدام متوقف شده بود آغاز كردند. مقر اين شركت در الجزاير خواهد بود. با توجه به تجربه شركتهاي اماراتي در مديريت بهينه شركت هاي هوايي، انتظار مي رود غول هواپيماهاي عرب ايجاد شود.

خصوصي سازي شبكه توزيع برق در خليج فارس
هشام خطيب قائم مقام شوراي جهاني انرژي به كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس توصيه كرده است، خصوصي سازي در تأسيسات برق و شبكه هاي توزيع آن را در دستور كار قرار دهند. كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس بايد هر سال ۸ ميليارد دلار سرمايه گذاري در اين بخش را انجام دهند. قائم مقام شوراي جهاني انرژي از سرمايه  گذاري ۱۵۰ ميليارد دلاري براي افزايش توليد برق در شيخ نشين هاي خليج فارس تا ۲۰۲۰ سخن گفت.

اقتصاد
ادبيات
انديشه
سياست
سينما
موسيقي
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  موسيقي  |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |