پنج شنبه ۲ مرداد ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۱۶- July, 24, 2003
حاكمان بلا منازع تنيس جهان
۱۰ زن برتر تنيس جهان
002150.jpg

۱- سرنا ويليامز- ۶۰۰۶ امتياز
۲- كيم كليسترز- ۵۳۸۸ امتياز
۳- هنين- ۴۸۲۳ امتياز
۴- ونوس ويليامز- ۴۰۲۸ امتياز
۵- داون پورت- ۳۴۷۷ امتياز
۶- مورس مو- ۳۴۵۴ امتياز
۷- كاپوياتي- ۲۵۵۰ امتياز
۸- روبين- ۲۵۴۴ امتياز
۹- هانتاشوا- ۲۳۲۵ امتياز
۱۰- ميس كنيا- ۱۸۷۴ امتياز
ليلا مصلح صدري- خواهران ويليامز بدون كوچكترين ترديدي، پديده هاي امروز جهان تنيس به شمار مي آيند. «سرنا» و «ونوس» در جام ويمبلدون به مرزهاي تازه از قهرماني دست يافتند. سرنا در صدر و ونوس صدمه ديده در رده چهارم. حاكمان تنيس جهان تا رسيدن به اين مقامها رياضت بسيار كشيدند. چهار رده فاصله بين دو خواهر باعث شد تا كليسترز نروژي و هنين رده هاي دوم و سوم را به خود اختصاص دهند. تا زماني كه ونوس دچار جراحت در بازي هاي نيمه نهايي نشده بود، سرنا به اين مطلب كه چقدر خواهرش در اين رقابت مدعي است، پي نبرده بود.
حتي كلنجار با درد باعث نشد كه او از رقابت با «كيم كليسترز» در چهار ست آخر عقب نشيني كند و در فينال يك ست را در مقابل سرنا به دست آورد. در حالي كه سرنا شماره يك رده  بنديهاي جهاني است، ونوس همچنان از جايگاه چهارم رده بنديها تكان نخورده است.
پدر آنها «ريچارد» قبل از اين كه دخترانش برنده حتي يك تورنمنت شوند بر اين موضوع كه آنها روزي بايد بهترين در جهان باشند اصرار داشت. هنگامي كه آرزوي وي در سال گذشته به حقيقت پيوست ونوس به رده پايين تر سقوط كرد و اين در حالي است كه قدرت برتر از او يعني سرنا توانست در موقعيت خود باقي بماند.
اگر او در رقابت هاي ويمبلدون برنده نشده بود، سرنا در خطر از دست دادن مقام نخست خود در مقابل «كيم كليسترز» بود و كيم كسي كه به دنبال برد و كسب مقام در رقابت هاي تك نفره «گرند اسلم» است، تنها به سرنا اجازه كسب ۶ امتياز را داد.
ونوس كه به ۴ برد اصلي و ۵ فينال در شش اسلم گذشته دست يافته، در رده پايين تر از «كليسترز» و بعد از «جاستين هنين- هاردن» قرار گرفته است و او به تازگي اولين رده گرند اسلم را در بازيهاي اوپن فرانسه به دست آورد.
دليل آن بسيار واضح است، خواهران ويليامز مقامهاي خود را تا اين لحظه كسب كرده اند و براي بقيه سال زمان استراحت و آ رامش بيشتري را در نظر گرفته اند.
رده بندي ها بر اساس بهترين ۱۷ بازي يك تنيس باز در ۱۲ ماه گذشته انجام شده است. ونوس و سرنا تنها ۱۲ بازي داشته اند و اين در حالي است كه كليسترز تقريباً ۲ برابر آنها و ۲۲ بازي داشته و هنين- هاردن ۲۰ بازي را در كارنامه خود دارد. اين بدان معني است كه بلژيكي ها توانايي  به دست آوردن امتياز را دارند و رده بندي ها تأثير مخصوصي ندارد، اما يك روز تعطيلي و يا حتي يك جراحت مي تواند براي اين دو خواهر گران تمام شود.
رقابت هاي تنگاتنگ نشان از اين دارد كه ونوس و سرنا تا چه حد از رقيبان خود جلوتر هستند. در ۱۲ مسابقه اي كه وي بازي كرده است، سرنا ۷ برد و تنها يك باخت براي رسيدن به بازيهاي نيمه نهايي داشته است.
002180.jpg

ونوس كه از جراحت رنج مي برد و در ماههاي اخير مشغول تقويت خود بوده است. وي صاحب چهار مقام شد، بازي را در نيمه نهايي انجام داد.
خواهران ويليامز دلايل بسياري را براي باقي ماندن در صحنه مبارزه عنوان مي كنند، يكي از آنها اين است كه آنها به سلامت جسمي خود بيش از كوشش جهت به دست آوردن جوايز نقدي با انجام مسابقات بيشتر فكر مي كنند.
سرنا مي گويد كه او قصد ندارد كه تغييرات اساسي در برنامه هاي خود به منظور حفظ جايگاه اول رده بنديها انجام دهد. او مي گويد «من عاشق رده  اول بازيها هستم.اما من فكر مي كنم كه ۱۲ تورنمنت كافي مي باشد.»
«رقابت با دخترك بلژيكي سخت است، چرا كه او هر هفته مسابقه دارد و در تمام آنها هم برنده بوده است ولي من اين استمرار را ندارم.» سرنا عنوان كرد ونوس از اين كه خود را در رده بندي ها بعد از بازيكن بلژيكي ببيند خوشحال نيست، اما او گفت كه از لحاظ شرايط بدني امكان بازي بيشتر را ندارد.
«من نهايت سعي خود را خواهم كرد تا به جايگاه قبلي خود در رده بندي ها برسم، اما تصميم ندارم كه ۲۵ تورنمنت بازي كنم.» ونوس گفت: «من قادر نيستم فكر كنم درون زمين خواهم مرد.» و وقتي شما به دلايل شماره يك پيشين جهان مارتينا هاينگيز فكر مي كنيد كه چرا در سن ۲۱ سالگي به خاطر جراحت پا مجبور به بازنشستگي از بازيها شد تصميم او را منطقي مي يابيد؟
اما اين بدان معني نيست كه در بازي هاي اوپن آمريكا در ماه اوت، اين دو خواهر علاقه اي به اول و دوم شدن ندارند. حتي ممكن است كه هيچگونه مقامي را اهم كسب نكنند. با توجه به نتايج مسابقه ويمبلدون، در حالي كه بلژيكي ها به طور تدريجي خلأ ميان رده بندي ها را از بين مي برند، اما اين رده بندي ها گويا تمام داستان تنيس زنان جهان در سال ۲۰۰۳ نمي تواند باشد. حوادث مهم تري در پيش است.

بسكتبال جوانان جهان
انتظار... و نتيجه
002200.jpg
علي شاكري: تيم بسكتبال جوانان ايران در نخستين حضور جهاني اش در هفتمين دوره پيكارهاي قهرماني جهان در يونان با كسب يك برد و ۷ شكست در جمع ۱۶ تيم شركت كننده در مكان آخر ايستاد. رتبه اي كه حتي با وجود بي ادعايي مسئولان بسكتبال قبل از اعزام اين تيم به يونان هم تصورش نمي رفت و در بدبينانه ترين شكلش به ذهن نمي گنجيد. حداقل انتظار مي رفت با وجود حضور تيم هايي چون نيجريه، آنگولا و يا مالزي تيم ايران در مكان سيزدهم تا پانزدهم بايستد. در جمع حريفاني كه مقابل آنان باختيم، شكست برابر مالزي (ضعيف ترين تيم شركت كننده) و تيم دهم قاره كه يك بار هم مقابل ما با ۲۱ امتياز مغلوب شد، كمتر قابل هضم بود تا جايي كه بازيكنان متهم به بي انگيزگي و مربيان متهم به بي تدبيري شدند!؟ آنگولا، پورتوريكو، يونان، نيجريه، آرژانتين تيم هايي بودند كه در طول بازي ها بر تيم ايران نايب قهرمان آسيا چيره شدند. هدف اين مطلب آن نيست كه چرا تيم جوانان ما نتوانست حريفان با سابقه، باتجربه و آماده تر از خود را شكست دهد و از پس آنها برآيد. ما هم همانند مسئولان بسكتبال و مردم علاقمند به اين رشته معتقد بوديم كه حضور و صعود تا همين مرحله هم يك موفقيت بزرگ براي تيمي تلقي مي شد كه هيچگاه در آسيا به جز دوره آخر در كويت در زمره تيم هاي برتر قرار نمي گرفت. حرف ما اين است كه چرا بايد برخي خوش بينانه نويد كارهاي سترگ از اين تيم را مي دادند و بدون اشراف به موقعيت بسكتبال ما در آسيا و جهان توقعات را بالا برده و حتي به نوعي به مقابله با پيش بيني ها ي درست مربي صرب بسكتبال «نناد ترايكوويچ» مي شتافتند. اين مربي خارجي با نگاه واقع بينانه به موجوديت ما در مقايسه با حريفان، همه گاه صحبت از سختي مبارزات جهاني يونان را مي داد و اعلام مي كرد كه تيم جوانان ايران بختي براي ايجاد شگفتي ندارد.
صحت پيش بيني «نناد ترايكوويچ» بيانگر شناخت او از بسكتبال امروز جهان و گوشه اي از شايستگي هايش بود. براي ارزيابي نتايج تيم بسكتبال جوانان ايران به سراغ تني چند از دست اندركاران اين رشته رفتيم تا بيشتر با موقعيت اين ورزش در جهان و كشور مان آشنا شويد. ماحصل اين گفت وگو را مي خوانيد.
تفاوت سطح بسكتبال آسيا با جهان
افشين رضاپور مفسر بسكتبال: تجربه درستي نداشتيم، حتي نسبت به ديگر تيم هاي آسيايي مثل كره و چين كه دوازدهم و چهاردهم شدند. اين تفاوت سطح بسكتبال آسيا با جهان را مي رساند. حتي با آفريقا هم از نظر جسماني فاصله داشتيم. در مسابقات جوانان جهان روند تيم ايران روند ثابتي نبود و بسيار پرنوسان ظاهر شديم. همانطور كه در بسكتبال آسيا جايگاه ثابتي نداريم به صرف يك نايب قهرماني در رده جوانان آن هم بعد از ۳۲ سال نمي شود به راحتي قضاوت كرد. در صورت استمرار موفقيت ها بهتر مي شود راجع به ثبات بسكتبال ايران قضاوت كرد. در يونان باخت آخر مقابل مالزي قابل توجيه نيست آن هم در برابر حريفي كه ۴۸ ساعت قبل با ۲۱- امتياز مغلوب تيم ايران شده بود. اين شكست را بايد در عامل روحي تيم جستجو كرد و اين كه كادر مربيان و همراهان تيم نتوانستند تيم را به خوبي جمع كنند و شايد همه علت اصلي اين باخت ناشي از شكست نزديك مقابل آنگولا بود كه در ۵ ثانيه پاياني اتفاق افتاد.
لطمه حدادي
رضا مهندسي كارشناس بسكتبال: در ارزيابي نتايج تيم بسكتبال جوانان عدالت حكم مي كند كه با ديده مثبت به اين حضور بنگريم و با ديده اعتلاي اين ورزش به تجزيه و تحليل آن بپردازيم. در عرصه جهاني كسب نتيجه سيزدهم تا شانزدهم نتيجه اي قابل پيش بيني و قابل قبول بود، اما باخت به مالزي توجيه پذير نيست. نبود حامد حدادي بسيار مهم بود. او با غيبتش به خود و شرايط تيمي و ديگر نفرات به لحاظ روحي لطمه زد. در طول تاريخ بسكتبال ايران جز يكبار كه در خود مالزي تيم ملي بسكتبال اين كشور با استفاده از امتيازات آشكار و پنهان بر تيم ملي ما چيره شد، آنها هرگز سابقه پيروزي بر ما را نداشتند. اعتقاد راسخ دارم كه با حمله و انتقاد تخريبي حركت نوپاي آغاز شده در بسكتبال لطمه خواهد ديد و بهتر است در سايه آرامش و متانت به ارزيابي نتايج اين تيم پرداخت.
تشكيل كميته علل شكست
محمود مشحون رئيس فدراسيون بسكتبال: انتظار مقام چهاردهم را داشتم، البته اين اتفاقات در ورزش امري طبيعي به شمار مي رود، همانطور كه غافلگيري در ۵ ثانيه آخر بازي با آنگولا مصادف با باخت ما مي شد مي توانست اين حادثه براي حريف هم تكرار شود. اين نتايج باعث هوشياري ما و همه كساني كه در اين ورزش زحمت مي كشند شد. واقعيت آن كه نايب قهرماني آسيا ما را مغرور كرد و اين شكست ها ما را به خود آورد. تمام باخت هاي ما يك طرف و شكست مقابل مالزي با گذشت ۴۸ ساعت از برد برابر اين تيم براي هيچ كارشناسي قابل توجيه نيست.
البته با تشكيل كميته بررسي علل شكست، موضوع را روشن خواهيم كرد و به اطلاع مردم خواهيم رساند. فعلا همه برداشت هاي ما از اطلاعات كسب شده توسط گزارشات راديويي و گفته هاي مربيان از طريق فكس و تلفن است.
فراتر از شكستهاي معمولي
سعيد فتحي سرمربي سابق تيم جوانان ايران: اولين حضور جهاني بسكتبال ايران در تمام مقاطع سني جاي هيچ گونه مقايسه اي را نمي گذارد. براي هر نوع ارزيابي، نقد و بررسي و تجزيه و تحليل فاكتور اولين حضور را بايد لحاظ كرد و با اين ديد به سراغ اين تيم رفت. به دليل نديدن بازي هاي اين تيم نمي توان از نظر كيفي اين تيم را نسبت به توان واقعي اش سنجيد، اما روند دو سه روز آخر اين تيم به خصوص شكست مقابل مالزي با گذشت چهل و هشت ساعت از پيروزي قبلي بر اين تيم حاكي از آن است كه اختلاف آن با حريفان به لحاظ فيزيكي نبوده بلكه ريشه در مسائل روحي و رواني دارد و همين مسئله سخت ابهام برانگيز است. واقعيت آن كه با سرمايه گذاري صورت پذيرفته از سوي فدراسيون بسكتبال با استخدام يك مربي خارجي، تيم اعزامي نتوانست نتيجه اي شايسته بگيرد. با سرمايه گذاري اندك هم نتيجه اي بدتر از اين نمي گرفتيم. حرف من اين است كه بايد بين باخت تا باخت تفاوت قائل شد و شكست هاي بسكتبال جوانان ايران فراتر از شكست هاي معمولي بود.
درس هاي ارزنده
عنايت الله آتشي دبير فدراسيون بسكتبال: حضور ما در مسابقات جهاني مغتنم بود. بايد از حضور در چنين كلاس هاي ارزنده اي درس بگيريم. درسي كه مي تواند باعث پيشرفت بسكتبال شود. براي بررسي نتايج اين تيم هم بايد ديد چه هدفي از اين حضور داشتيم و آيا عملا به آن رسيديم يا خير؟
به نظر خودم تا قبل از بازي دوم با مالزي تيم به طور نسبي خوب ظاهر شد، اما شكست آخر شكستي انتقادآميز بود كه نياز به بررسي دارد. البته هدف ما از اعزام اين تيم نگاه به آينده بود. مسابقات جوانان سال ۲۰۰۴ و بازي هاي آسيايي ۲۰۰۶ دوحه قطر.به همين خاطر در تركيب ۱۲ نفره تيم اعزامي ۶ بازيكن نوجوان قرا رگرفتند تا در آينده اين حركت به سود بسكتبال تمام شود. فدراسيون براي بررسي شرايط تيم، يك مربي به نام شاهين طبع را به يونان اعزام كرد تا با آناليز بازي ها فدراسيون را در جريان كار بازيكنان و مربيان قرار دهد كه با آمدن تيم بهتر بتوان راجع به مشكلات تيم صحبت كرد.

سايه روشن ورزش
نقطه اشتراك
س. قليچ خاني ـ رسيديم به يك نقطه اشتراك با رئيس فدراسيون فوتبال، ما مي گوييم ليگ برتر ايران گنجايش بيش از ۱۴ تيم را ندارد، دادكان هم مي گويد، ما مي گوييم اگر با فشار فلان نماينده مجلس ليگ را بهم بريزيم، هرسال دچار اين مشكل مي شويم و سال بعد حتماً اين توقع به وجود مي آيد كه ليگ بايد با ۱۸ تيم، ۲۰ و يا بيشتر برگزار شود، دادكان هم همين را مي گويد. امروز قرار است در اين مورد تصميم گيري شود. اما در همين نقطه اشتراك باز هم ميان ما و رئيس فدراسيون فوتبال تفاوتي وجود دارد. ما پست و مقامي نداريم كه كوتاه بياييم اما آيا دادكان از اصول خود عدول مي كند و با حضور ۱۶ تيم در ليگ برتر موافقت مي كند. با همه اختلاف نظرها، ما اينچنين فكر نمي كنيم.
002170.jpg


پرسپوليس به آرامش مي رسد
در پرسپوليس هوا آفتابي مي شود. دخالت سازمان تربيت بدني در شرايط بحراني و حاد باعث شد تا فضا براي بازگشت علي پروين به پرسپوليس فراهم گردد. درواقع از روز اول هم بايد چنين مي شد و جناب كفاشيان و به دنبال آن مهرعليزاده زودتر وارد گود مي شدند. با ديدگاه هايي كه از جانب سازمان ورزش به قضيه پيدا شده است به زودي پروين و خوردبين به تيم خود بازخواهند گشت و همه چيز به خوبي و خوشي پايان خواهد يافت. از آنجا كه پروين با آمدن بگوويچ هيچگونه مخالفتي ندارد، اين دو مي توانند به اتفاق پرسپوليس را به روزهاي اوج برسانند. اگر اين اتفاق به وقوع بپيوندد، پرسپوليس با به خدمت گرفتن تمام بازيكنان خود، تمرينات جدي را آغاز خواهد كرد.
002175.jpg

باقي مي ماند حكم هاي صادر شده و به نوعي سنگ روي يخ شدن سرپرست جديد و ديگر مسائل كه البته تماما قابل حل است. با موضع گيري سازمان ورزش بايد ديد كه غمخوار با تصميم گيري هاي سازمان چگونه روبه رو مي شود. خوشبين هستيم كه پرسپوليس با جمع شدن تمام نيروهايش يكپارچه خواهد شد. تجربه اين را مي گويد.

باشگاههاي ورزشي در يك ورق كاغذ
002185.jpg

اين قضيه تحويل يك باشگاه در يك ورق كاغذ آن هم در يك پوشه خود تبديل به داستاني شده است. عابديني مي گويد روزي كه پرسپوليس را گرفتم پشت صندوق يك پيكان و با يك ورق كاغذ بود، حالا غمخوار هم همين را مي گويد، فكر مي كنيد خود غمخوار روزي پرسپوليس را چگونه تحويل مي دهد؟ كاظم اوليايي نيز اين چنين استقلال را تحويل گرفت و همان طور تحويل فتح الله زاده داد، فتح الله زاده هم تمام امكاناتي را كه به نام خود داشت فروخت تا قريب هم فقط استقلال را تحويل بگيرد، در اهواز هم هيبدي استقلال را با يك ورق كاغذ فروخت و اين دور تسلسل ادامه دارد.
مديريت ورزشي در ايران يعني حفظ خويش، مگر مي شود ما بكاريم تا ديگران بخورند.
002195.jpg


شغلهاي بسيار، درآمد بسيار
تكليف فوتبال دسته دوم جام آزادگان هنوز مشخص نيست. اول گفتند ۵۴ تيم، بعد شد ۴۲ تيم و حالا مي گويند ۱۲ تيم فصل قبلي به اضافه هفت گروه شش تيمي كه بعداً  تبديل شود به دو گروه دوازده تيمي، فردا هم شايد طرح جديدي مطرح شود اما تمام اين تغييرات براي اضافه كردن تيمي است كه صاحبش يكي از مردان اصلي اجرايي فدراسيون فوتبال است و اين تيم بايد راهي پيدا كند به سوي ليگ شدن بعد از مربيان دو شغله، حالا بايد شاهد مديران چند شغله باشيم. شغلهاي بسيار براي درآمد بسيار!
002155.jpg


آشتي
در گذشت زمان چه اتفاقاتي كه نمي افتد. تعريف مي كنند قديمها اكبر غمخوار كه به ورزشگاه مي رفت هيچ  كس در مقابل او حق توهين به علي آقا را نداشت،  حتي مي گويند تنها كسي كه پارچه قرمز برگردن مي انداخت اكبر غمخوار بود و در ايام فراغت به ياد سلطان، فوتبال هم بازي مي كرد و حالا در گذشت زمان غمخوار مدير پرسپوليس شد و پروين در جبهه مخالفش! و بعيد است در كنار هم قرمزها را پيش ببرند. گذشت زمان چه ها كه نمي كند!
راستي چه مي شد در اين تشكيلات غمخوار و پروين همسو با هم حركت مي كردند. توقع خودمان را بالا مي بريم اگر «عابديني هم بود چه مي شد؟» هيچكس بهتر از خود غمخوار نمي داند كه اولين بار چه كسي نام او را براي حضور در پرسپوليس به زبان آورد. در اين ميان بهترين وصل كننده مي تواند همان جوان خوش سيما، خوش اخلاق و پاك باشد كه پدرش روزي همه كاره بنياد بود. عابديني و غمخوار به خاطر آن جوان حاضرند هر كاري را بكنند. چه كاري بهتر از آشتي.

برنامه مسابقات فوتبال چهارجانبه تهران
و آخرين خبر سايه روشن ورزش ، برنامه كامل مسابقات چهار جانبه فوتبال تهران اعلام شد. اين رقابتها با حضور تيمهاي ملي ايران، اروگوئه، كامرون و عراق در روزهاي ۲۲ و ۲۴ مرداد به ميزباني ايران در ورزشگاه يكصد هزار نفري آزادي برگزار خواهد شد. تيم ايران در نخستين بازي خود در ساعت ۱۹ روز چهارشنبه ۲۲ مرداد به مصاف تيم عراق مي رود و پيش از اين بازي تيم اروگوئه و كامرون با هم مسابقه خواهند داد.

خبر و گذر
سفر دور و دراز كشتي
002165.jpg

محمد رضا منصوريان - داستان رفتن كشتي گيران ايران به آمريكا براي حضور در پيكارهاي قهرماني جهان در شهر نيويورك جدي ترين موضوعي است كه ورزش پهلواني ما اين روزها دغدغه آن را دارد. طالقاني رئيس فدراسيون كشتي با اطمينان خاطر سخن از رفتن اين تيم به آمريكا مي كند و مي گويد در ملاقات اخيرش با آصفي سخنگوي وزارت خارجه رايزني هاي لازم را انجام داده و ليست افراد مورد نظرش را هم به وي ارائه داده است.
از سوي ديگر «گري ابوت» رئيس فدراسيون كشتي آمريكا هم اعلام كرده است كه همه تسهيلات لازم براي صدور رواديد كشتي گيران ايراني فراهم شده است. او حتي اين را هم گفته است كه وي از همه مقام هاي آمريكايي خواسته است كه هر چه سريعتر اقدامات قانوني لازم را براي آماده شدن ويزاي قهرمانان كشتي ايران انجام دهند.
اما داستان واقعي تر سفرهاي ورزشي تيم هاي ايراني به آمريكا جداي از رعايت انجام چنين مقرراتي متأثر از رفتارها و مناسباتي است كه گاهاً  در شرايط خاص سياسي شكل مي گيرد و حتي پيش آمده است كه تيم هايي بلافاصله بعد از ورود به خاك آمريكا، به كشور بازگشته اند و يا آن كه در آستانه سفر مسافران اين تيم از پاي پلكان هواپيما به خانه بازگشته اند.
در شرايط حاضر دورنماي حضور كشتي گيران ايراني در مسابقه هاي جهاني آمريكا افق روشني دارد، اما هيچ تضميني هم وجود ندارد كه كسي بتواند با قاطعيت از انجام اين سفر سخن بر زبان آورد. ناگفته نماند كه سفر قهرمانان كشتي ايران به آمريكا موضوعي نيست كه «رافي مارتينتي» رئيس فيلا شفاهاً  قول بدون دردسر آن را به طالقاني داده است. به خوبي پيداست كه فدراسيون جهاني كشتي در حال حاضر از چنان قدرتي برخوردار نيست كه بتواند مقامات وزارت خارجه آمريكا را متقاعد سازد كه به هنگام ورود كشتي گيران ايران به خاك آمريكا پليس فرودگاه مانع تراشي نكند و اين سفر كاملاً عادي صورت پذيرد. عقل سليم چنين حكم مي كند حال با توجه به چنين وضعيتي و به دليل آن كه رقابت هاي جهاني امسال تعيين سهميه المپيك نيز هست، در پناه چنين قول و قرارهايي اين نگراني نيز وجود داشته باشد كه اگر به هر دليلي سفر كشتي گيران ملي پوش ايراني به آمريكا ميسر نشد، مجريان كشتي به يكباره با غافلگيري روبه رو نشوند و همه اميدواري ها از بابت حضور بدون دردسر در المپيك به يكباره تبديل به يأس نگردد.
002190.jpg


مرام پهلواني
پس از قطعي شدن حضور تيم صنام در ليگ كشتي كه مي تواند در بالاتر رفتن جاذبه هاي ليگ امسال بسيار مفيد باشد و حرف هايي كه رئيس كشتي از شركت تيم نارنجستان مي زند همه وهمه نشان دهنده اين موضوع است كه ليگ كشتي امسال كه هنوز تاريخ دقيقي براي شروع آن اعلام نشده است آبستن حوادث بزرگي است. حضور تيم هاي مطرح و قهرمانان نخبه كشور مي تواند شرايط بسيار مناسبي را براي شركت قهرمانان و استفاده بهينه آن ها از اين ميدان سراسري فراهم سازد تا در كنار آن به صورت اصولي و مستقيم اين ورزش با بسياري از مشكلات درگير با آن آگاه شده و تا حد امكان درصدد رفع آن ها برآيند.
سال گذشته ليگ كشتي نواقص عمده اي را تجربه كرد و اسدالله رضايي بلافاصله پس از پايان آن با ذكر مشكلات رويت شده قول آن را داد كه در ليگ امسال آئين نامه بسيار محكم و به دور از هرگونه اشكالي تدوين مي شود كه همه حاضران در اين ميدان به درستي بتوانند از شرح وظايف خود آگاه شده و هيچ كس نتواند اشكال تراشي كند.
ما اميدواريم كه گفته هاي رضايي تمام و كمال و مو به مو مورد اجرا قرار گيرد، اما ابهام اصلي در اين مقوله اينجاست كه كدام مقام اجرايي از رئيس كشتي گرفته تا مربي و كشتي گير و سرپرست و.... مي تواند ضمانت قوي اجرايي مصوبات تدوين شده ليگ كشتي را به گردن گرفته و پاي آن بايستد.
اجراي قانون و تن دادن به آن خيلي خوب است، اما معرفت و مرام و دارا بودن صفات اخلاقي خصوصيات ويژه مردان كشتي است و اين ها چيزهايي است كه بايد در سطحي وسيع تر از هميشه براي مدعيان ليگ كشتي تعريف شده و همه با هم در راه دست يافتن به آن همگام و همسو شوند.
002160.jpg


ركورد ۲۰۰ متر شناي ايران بهبود يافت
گروه ورزشي: «بابك  فرهودي» شناگر تيم  ملي  ايران  در جريان  مسابقات  قهرماني  جهان  در بارسلونا اسپانيا ركورد شناي  دويست  متر آزاد مردان  كشورمان  را شكست .
فرهودي  همچنين  موفق  شد تا در مرحله  مقدماتي  اين  مسابقات  در دسته  خويش  با شنايي  بسيار عالي  مقام  اول  را كسب  كند.
وحيد مرادي  رئيس  فدراسيون  شنا، شيرجه  و واترپلو ايران  گفت  كه  فرهودي  در اين  مرحله ، ۲۰۰ متر را در زمان  دو دقيقه  و يك ثانيه  و سه  صدم  شنا كرد و به  ميزان  ۵/۱ ثانيه  ركورد كشور را بهبود بخشيد. تيم  ملي  شناي  ايران  با سه  نفر شناگر در مسابقات  جهاني  بارسلونا شركت كرده  است  و بهرام  پازوكي  مربيگري  و سرپرستي  آن  را برعهده  دارد.
ركورد شكني فرهودي نويد خوبي است براي شناي كشور ،انگار رشته هاي مادر چون دو و ميداني ، ژيمناستيك ، شنا ، دوچرخه سواري و ... راه افتادند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
سينما
موسيقي
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  موسيقي  |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |