شنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۹
تهران و ميزان خطرناك آلودگي صوتي
هزينه هاي درماني عوارض آلودگي صوتي كارساز نيست
000464.jpg
در اغلب خيابان هاي شهر تهران، به سادگي مي توان نمونه هاي بارز آلودگي صوتي را يافت. صداهاي بلند و ناهنجار كه در بسياري مواقع ناراحتي هاي عصبي و كاهش شنوايي را موجب مي شوند، نه تنها زندگي را براي شهروندان دشوارتر مي سازد كه گاه مداواي آنها، حتي در ازاي پرداخت ارقام كلا ن نيز بي نتيجه مي ماند.
آلودگي صوتي چيست؟
آلودگي صوتي شايع ترين علت كاهش شنوايي عصبي بزرگسالا ن است. اين بيماري هنگامي كه به گوش آسيب رسانيد ديگر قابل درمان نيست؛ ولي قابل پيشگيري است. اصولا ً سر و صداي زياد و آلودگي صوتي با ايجاد فشارهاي رواني نه تنها بر سيستم شنوايي بلكه بر كل بدن انسان اثر مي گذارد.
بدين صورت كه باعث تحريك سيستم اعصاب مركزي، تأثير بر سيستم غده هيپوفيز و آدرنال، ايجاد اختلالات هورموني و عدم سلا مت مي شود و هنگامي كه باعث كاهش شنوايي شود، شخص نمي تواند به راحتي با افراد اجتماع ارتباط برقرار كند. اين خود باعث كاهش كيفيت زندگي و سلا مت رواني فرد شده و باري را بر دوش اجتماع و جامعه مي گذارد.
اما صداي ناهنجار به چه سياق بر شنوايي آدمي اثر مخرب مي گذارد؟ صوت به دو حالت حاد و مزمن باعث صدمه گوش مي شود. نوع حاد مثل: انفجار ناگهاني، شليك گلوله و نارنجك و ترقه و غيره نزديك گوش كه معمولا ً يك طرفه است. نوع مزمن بيشتر در افرادي است كه بدون آگاهي و استفاده از تمهيدات كافي حفاظتي در كارخانه هاي پر سر و صدا سال ها كار كرده اند و هنگامي متوجه سنگين شدن گوش خود شده اند، كه آسيب جدي به دستگاه اعصاب شنوايي آنها وارد شده و خيلي دير شده است.
موج انفجار ناگهاني مي تواند منجر به پارگي پرده گوش و حتي گاهي همراه با گسيختگي استخوانچه هاي گوش مياني شود. خوشبختانه اين نوع آسيب گوش مياني، دستگاه انتقالي گوش را در بر مي گيرد. اين حالت در اغلب موارد بر خلا ف انواع عصبي با عمل جراحي قابل درمان است.
خطر بيشتر
اصولا ً دستگاه شنوايي عصبي بعضي افراد آسيب پذيرتر از ديگران است؛ مثلا ً در افرادي كه موهاي بور و چشمان آبي دارند اين حساسيت و آسيب پذيري بيشتر از افرادي است كه موها و چشمان سياه دارند. به طور كلي دستگاه عصبي شنوايي در سياه پوستان كم تر از سفيدپوستان نسبت به آلودگي صوتي آسيب پذير است.
بعضي از داروها اثر سمي بر سلول هاي شنوايي دارند مثل آمينوگليكوزيدها(شامل جنتامايسين)، يا قرص آسپرين و يا بعضي از داروهاي ادرار آور. افرادي كه از اين داروها استفاده مي كنند در صورتي كه در معرض آلودگي شديد قرار گيرند، اعصاب شنوايي آنها آسيب پذيرتر مي شود. اين گروههاي شغلي شامل راهنمايان باند فرودگاه، كارگران مته كار، آهنگران، نجاران، كارگراني كه در كارخانه هاي ريسندگي و بافندگي و يا چاپخانه هاي داراي ماشين هاي با سر و صداي زياد كار مي كنند، شكارچيان، افراد نظامي، موسيقي دان ها و يا كساني كه دائماً از دستگاه واكمن با صداي بلند استفاده مي كنند، مي باشند.
پيشگيري 
پديده سر و صدا و آلودگي صوتي مخصوص شهرهاي بزرگ است. افرادي كه در روستاها زندگي مي كنند بسيار كمتر از افراد شهرنشين به پيرگوشي و آسيب دستگاه شنوايي مبتلا  مي شوند. آلوده ترين شهر دنيا از نظر آلودگي صوتي بانكوك با ۱۰۰ دسي بل انرژي صوتي است و تهران هم دست كمي از آن ندارد.
اصولا ً برنامه حفاظتي براي پيشگيري از آسيب صوتي به گوش كساني كه در محيط هاي پر وسر و صدا مثل كارخانجات كار مي كنند به صورت زير است:
- انجام آزمايشات شنوايي سنجي قبل از استخدام.
- آزمايشات شنوايي سنجي ساليانه.
- استفاده از محافظ گوش در كارخانه.
- كنترل سر و صداي محيط كارخانه توسط مهندسين آن.
اگر فردي مثلا ً در محيطي كار مي كند كه شدت صوت آن ۹۰ دسي بل است و ۵ روز در هفته هر روز ۸ ساعت كار مي كند، در صورتي كه شدت صوت به ۹۵ دسي بل برسد ساعت كار او بايد ۴ ساعت شود و اگر شدت صوت باز هم بيشتر شود ساعت كار بايد باز هم كاهش يابد.

خطر سرطان سينه براي زنان جوان
كارشناسان معتقدند زنان جواني كه به دليل سرطان سينه يك بار مورد عمل جراحي قرار گرفته اند بار ديگر در معرض ابتلا ء دوباره به اين بيماري قرار دارند.
پزشكان فرانسوي معتقدند اين قبيل بانوان كه پيشتر يك بار غده سرطاني از بدن آنها برداشته شده بيشتر از زنان پا به سن گذارده ممكن است به اين بيماري گرفتار آيند. حتي در دراز مدت، آنها نسبت به زناني كه سينه شان به دليل بيماري برداشته شده، در آستانه خطر قرار دارند.
پزشكان فرانسوي براي آزمودن فرضيه خود، يكصد و هفتاد و نه زن كه همگي آنها در دهه هفتاد مورد عمل جراحي قرار گرفته بودند را مورد آزمايش قرار دادند. نتايج بررسي ها نشان داد زناني كه سينه شان به دليل اين عارضه برداشته شده بود، پنج بار بيشتر از افرادي كه تنها غده سرطاني آنها برداشته شده در خلا ل پنج سال پس از جراحي، در معرض ابتلا  به سرطان قرار دارند.
اما پس از گذشت پنج سال، شرايط كاملا ً دگرگون مي شود. بانواني كه تنها غده سرطاني از بدن آنها خارج شده دوازده مرتبه بيش از گروه نخست، قابليت دچار شدن دوباره به عارضه پيشين را دارند و اين احتمال در بين زناني كه سني كمتر از چهل سال دارند، افزايش مي يابد.
با اين وجود پژوهش ها در اين برهه متوقف نمي شوند. استفاده از داروهاي جديد و آموزه هاي نو سبب شده تا شرايط زنان كنوني در قياس با بيماران دهه هفتاد متفاوت باشد اما اين باعث نمي شود تا محققان به اين گروه از زنان،معاينات مستمر در باقيمانده عمر خود را توصيه نكنند. چنين آزمايش هاي مداومي مي تواند از بروز هرگونه بيماري بعدي پيشگيري كند.

خطر لباس هاي دست دوم
ديرسالي است كه خريد و فروش لباس هاي دست دوم در ايران رواج بسيار يافته. قيمت پايين اين دست لباس ها، عامل اساسي در خريد آنان به شمار مي رود.
هم اكنون قيمت پوشاك در ايران چنان افزايش يافته كه خيلي ها قادر به خريد لباس هاي مورد نياز خود نيستند؛ برخي نيز كه مشتاق داشتن لباس هاي گوناگون هستند اما توانايي مالي لا زم براي تهيه پوشاك مورد علا قه شان را ندارند به فروشگاه هاي عرضه لباس هاي دست دوم روي مي آورند. اما استفاده از اين گونه البسه مي تواند دردسر ساز نيز باشد.
دكتر حسين طباطبايي، متخصص پوست با تاكيد بر عدم مصرف لباس هاي دست دوم،گفت: امروزه ثابت شده است كه يكي از مهم ترين عوامل اصلي بيماريهاي عفوني، فقر اقتصادي است. زيرا فقر تغذيه اي، فقر آموزش و بهداشت، فقر مسكن و غيره به عنوان پيامدهاي فقر اقتصادي نقش بسزايي در ايجاد بيماريهاي عفوني در افراد جامعه فقير دارد.
وي با تاكيد بر كاهش موارد بيماريهاي عفوني به دنبال بهبود شرايط اقتصادي در هر جامعه گفت: متاسفانه در جامعه ايران تمايل به خريد لباس هاي دست دوم كه اخيرا به وفور باب شده، فقط به دليل فقر اقتصادي مردم نيست بلكه نصب ماركهاي خارجي بر اين لباس ها كه گهگاه نيز به صورت تقلبي چسبانده مي شود، ارزاني اين لباس ها به نسبت لباس هاي نو وفخر فروشي برخي افراد از ديگر عوامل ترغيب مردم براي مصرف اين دست از لباس ها است.
اين متخصص پوست نسبت به استفاده اين قبيل لباس ها به لحاظ احتمال سرايت بعضي بيماريهاي عفوني هشدار داد.كارشناسان بايد با ريشه يابي ابعاد اجتماعي، رواني، فرهنگي و اقتصادي مرتبط با اين قضيه، خطرات استفاده از لباس هاي دست دوم را به مردم گوشزد كنند.
وي امكان انتقال انواع بيماريهاي عفوني نظير قارچها، ويروس ها، انگلها و باكتري ها را از طريق مصرف لباسهاي دست دوم مورد تاكيد قرارداد و افزود: از مهمترين ويروسها كه امكان انتقال از طريق استفاده از لباس هاي دست دوم و ساير وسايل شخصي مانند ملحفه، حوله و غيره به افراد سالم را دارند مي توان به: زونا، مولوسكوم كنتاژسيوزوم، زگيل وغيره اشاره كرد.
وي با اشاره به حساسيت اطفال به اين بيماريها گفت زرد زخم و در تعقيب آن احتمال صدمات قلبي و كليوي،عفونت مو، سفليس وغيره از مهمترين باكتريهايي است كه امكان انتقالشان از طريق لباسهاي دست دوم به افراد سالم وحساس وجود دارد. يكي از مهمترين راههاي سرايت انگل گال استفاده از البسه فرد مبتلا ست. خوشبختانه اين انگل مدت زيادي در خارج از بدن زنده نمي ماند وهمين ويژگي تا حدي از خطر ابتلا  به آن مي كاهد ولي در مورد انگل شپش كه قادر است مدتها دور از بدن نيزفعال بماند وغالبا هم درلباس زير يافت مي شود بايد توجه بيشتري به خرج داد. وي تشكيل لكه هاي تيره و روشن كه بيشتر در نواحي سينه بازو و پشت ديده شده وگاها هم با خارش همراه است را از ديگر بيماريهايي دانست كه از طريق لباسهاي دست دوم انتقال مي يابند. استفاده از روسري و كلا ه شخص آلوده نيز نقش مهمي در انتقال قارچ كچلي دارد و يكي از راههاي انتقال كچلي كشاله ران استفاده از لباسهاي زير آلوده است.او افزود: امكان سرايت بيماريهاي ديگري نيز از طريق مصرف لباسهاي دست دوم وجود دارد كه به دليل شيوع بسيار كمتر و احتمال سرايت از راههاي ديگر به آن نمي پردازيم.
ازاين رو بهتر است با پرهيز از خريد چنين وسايلي كه در ظاهر نوعي صرفه جويي به شمار مي رود، خود را مصون از انواع بيماريهايي كه ممكن است در صورت استفاده از آنان،سلا مت انسان را تهديد مي كنند، نگاه داريم،چه، مخارج هنگفت درمان، قطعاً، بسيار بيشتر از پرداخت مبلغ لا زم براي خريد يك دست لباس است.

بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه خوراك
بازارچه مصالح ساختماني
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه مصالح ساختماني  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |