شنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۹
بازارچه خوراك
000466.jpg
000468.jpg
000470.jpg
000472.jpg
000474.jpg
000476.jpg
000478.jpg
000480.jpg
000482.jpg
000486.jpg
000488.jpg
000490.jpg
000492.jpg
000494.jpg
000496.jpg
000498.jpg
000500.jpg
000502.jpg
000504.jpg
000506.jpg

رنگ طبيعت بر چهره سلا متي
هزينه اندك خريد ميوه، يعني گريز از بيماري هاي خطرناك
000508.jpg
به تقريب مي توان بيماري هاي قلبي را شايع ترين و پرهزينه ترين بيماري ها دانست كه سالا نه افراد بسياري را به كام مرگ مي فرستد، اگرچه بسيارند كساني كه با صرف مخارج هنگفت، از دام اين دست بيماري ها وا مي رهند اما در پايان، در ازاي سلا متي خود، كه مي توانستند آن را با رعايت برخي نكات ساده حفظ كنند، رقم گزافي پرداخته اند.
دانشمندان دريافته اند مصرف ميوه و سبزي ها از احتمال ابتلا  به بيماري هاي قلبي مي كاهد، حتي بيماراني هم كه مصرف مداوم و روزانه ميوه يا سبزي را در رژيم غذايي خود گنجانده بودند، با كاهش فشار خون و بالطبع بهبود شرايط جسماني خود روبه رو شدند.
اين نتايج در حالي منتشر مي شود كه چندي پيش محققان با رسيدن به نتايجي مشابه، اعلا م كرده بودند خوردن سبزي و ميوه از احتمال ابتلا  به عارضه هاي خطرناك، نظير سرطان مي كاهد.
بالا  بودن فشار خون، يكي از عوامل اصلي انسداد شريان هاي قلب به شمار مي رود كه نتيجه آن مرگ انسان هاي بسياري در سراسر جهان است، اين عارضه تنها در بريتانيا بزرگ ترين عامل ميرايي است. از اين رو كاهش فشار خون مي تواند سالا نه جان افراد زيادي را نجات دهد و البته با صرف هزينه اي اندك جهت خريد ميوه و سبزي براي نيل به چنين هدفي، مي توان از صرف مبالغ كلا ن مداوا گريخت.
نتايج تكان دهنده 
محققان براي رسيدن به چنين نتايجي، ششصد و نود زن و مرد بيمار را كه پيشتر تحت عمل جراحي قلب قرار گرفته بودند، تحت آزمون قرار دادند. پرستاران آموزش ديده همواره با تلفن هاي متوالي به نيمي از بيماران مزاياي استفاده از سبزي يا ميوه را گوشزد مي كردند و براي اطمينان، هراز گاهي براي آنان نامه فرستاده مي شد تا حتماً در رژيم غذايي خود از مواد طبيعي استفاده كنند؛ گروه ديگر كه نيمي از آزمون دهندگان را تشكيل مي دادند، به هيچ وجه چنين پيام هايي دريافت نمي كردند. يافته ها نشان داد پس از گذشت تنها شش ماه، فشار خون مجموعه اول به ميزان قابل توجهي كاهش يافته بود، در حالي كه از هيچ يك از آنان تقاضاي كاهش ميزان مصرف خوراكي هاي پرچرب يا ورزش نشده بود، از همين رو محققان فكر مي كنند رابطه مستقيمي ميان مصرف اين دست خوراكي ها و افزايش فشارخون برقرار است.
پروفسور اندرو نيل، رئيس گروه محققان در اين رابطه گفت: ساير بررسي ها نشان مي دهد مي توانيد در محيطي كنترل شده، با به كار بستن رژيم غذايي مناسب، از فشار خون خود بكاهيد اما اين نخستين بار است كه نتيجه مطالعات نشان مي دهد ارتباط يك پرستار آموزش ديده با بيمار سبب كاهش فشار خون مي شود.
يافته ها بيانگر اين است كه بيماراني كه پيوسته در تماس با پرستاران بوده اند به طور متوسط در هر هفته نه وعده از ميوه يا سبزي افزون تري استفاده كرده اند.
پروفسور سرچارلز جرج، مدير پزشكي مركز قلب بريتانيا مي گويد:« مردم بريتانيا به طور متوسط تنها نيمي از حداقل ميزان ميوه و سبزي مورد نيازشان را مصرف مي كنند كه آمار نگران كننده اي است. شما روزانه حداقل به پنج وعده از اين قبيل خوراكي ها نياز داريد. البته تحقيقات بيشتري براي يافتن ارتباط بين فشار خون و خوراكي هاي طبيعي نياز است اما اين مطالعات بيانگر رابطه مستقيم سبزي و ميوه با فشار خون است.»
عارضه فشار معمولا ً بدون هيچ مداوايي باقي مي ماند چون اغلب مردم از ابتلا  به آن آگاه نيستند؛ به هر روي در بريتانيا كه منطقه اي پرجمعيت به شمار مي رود از هر چهار بزرگسال يك نفر دچار فشار خون است كه در مجموع يك سوم بيماران به مداواي عارضه خود نمي پردازند.

ويتامين «د»
چندي پيش به اختصار،خواص ويتامين«د» در بدن و عوارض ناشي از كمبود آن در «بازارچه» درج گرديد. اما به درخواست تني چند از شهروندان مبني بر توضيح بيشتر در رابطه با اين ويتامين حياتي، نقطه نظر ديگر كارشناسان را به اطلا ع مي رسانيم:
اشعه ماوراي بنفش موجود در نور خورشيد باعث ويتامين «د» به وسيله پوست بدن مي شود. اين ويتامين در تشكيل استخوانها و دندانها شركت دارد. از آنجا كه بدن در دوران رشد به مقدار بيشتري از آن نياز دارد به همين دليل تأمين آن براي كودكان بسيار ضروري است.وجود اين ويتامين در بدن موجب افزايش جذب كلسيم شده، آرامش اعصاب و تكثير استخوانها را نيز به همراه دارد.كمبود آن نيز باعث بيماري راشيتيسم (كج شدن و نرمي استخوانهاي دست و پا) شكنندگي استخوانها - كرم خوردگي دندان - ناراحتي استخوان در بزرگسالا ن مي شود. براي دسترسي راحت و ارزان به اين ويتامين مي توان از نور خورشيد استفاده كرد؛ اما همواره بايد به خاطر داشت تماس بيش از اندازه نور خورشيد با پوست نگراني هايي درمورد سرطان پوست ايجاد مي كند.
حد مجاز اين ويتامين ۴۵۰ ميكروگرم در روز است و مصرف بيش از حد اين ميزان باعث مسموميت در بدن مي شود.
از منابعي كه داراي اين ويتامين هستند مي توان روغن  كبدماهي،  تخم مرغ، شير، ماهي ساردين و آزاد، كره، پوست ليمو و پرتقال را نام برد.
بدليل وجود آلودگي هوا كمبود ويتامين «د» در افراد ساكن شهرهاي بزرگ بسيار شايع است. به همين دليل استفاده هر چه بيشتر از منابع غذايي حاوي ويتامين «د» در اين دسته از افراد ضروري است.

لبنيات ،دوست استخوان و دندان
000484.jpg
محبوبه باغچه سرايي - كارشناس تغذيه 
در ادامه مباحث گذشته اين بار به بررسي سطح سوم هرم مي پردازيم. در اين سطح دو گروه از مواد غذايي قرار دارند. گروه لبنيات و گروه گوشت.اين هفته گروه لبنيات را از نظر خواهيم گذراند.
گروه لبنيات 
اين گروه شامل شير، ماست، پنير، كشك و ساير فرآورده هاي لبني مي باشد. ميزان مصرف روزانه اين گروه براساس هرم غذايي ۳-۲ واحد است.
هر واحد از گروه لبنيات شامل موارد زير است:
يك ليوان شير يا ماست 
۴۵ گرم پنير
غذاهاي اين گروه حاوي ويتامين ۲B، پروتئين و ويتامين ۱۲B مي باشند. علا وه بر اينها اين گروه بهترين منبع كلسيم است.
كلسيم چيست و چه نقشي در بدن دارد؟
كلسيم يك ماده معدني است كه مهم ترين نقش آن ساخت استخوان ها و دندان ها مي باشد. علا وه بر اين كلسيم داراي خواص ديگري نيز مي باشد كه عبارت است از:
۱- جلوگيري از پوكي استخوان 
۲- جلوگيري از بيماري هاي قلبي و عروقي 
۳- ممانعت از ايجاد فشار خون 
۴- درمان چاقي 
منابع كلسيم 
به طور كلي منابع كلسيم را مي توان به دو دسته حيواني و گياهي تقسيم كرد.
منابع حيواني: شير ، ماست و پنير.
منابع گياهي: سبزي هاي برگدار تيره، غلا ت، خشكبار و مغزها (مغز بادام، مغز پسته و...) .
اما بايد توجه داشت كه كلسيم موجود در منابع حيواني بهتر جذب بدن مي شود به طوري كه جذب كلسيم منابع حيواني حدوداً ۴ برابر بيشتر از منابع گياهي است.
چه كساني بايد بيشتر لبنيات مصرف كنند؟
اگرچه طبق توصيه هرم غذايي تمامي افراد در هر سني كه باشند بايد از تمامي گروه هاي غذايي مصرف كنند اما افراد زير نياز بيشتري به مصرف لبنيات دارند:
۱- كودكان و نوجوانان: از آنجايي كه آغاز رشد استخوان ها و دندان ها در كودكي و تكامل آن در سنين نوجواني و اوايل جواني است، مصرف لبنيات در اين گروه از اهميت ويژه اي برخوردار است.(مصرف ۳ واحد روزانه)
۲-زنان: به خصوص در دوران بارداري، شيردهي و يائسگي.
۳- سالمندان: عوارض ناشي از كمبود مصرف لبنيات (نظير پوكي استخوان)و شكستگي هاي مكرر استخوان، در اين سنين نمايان مي شود. به طوري كه يك چهارم زنان و يك هشتم مردان بالا ي پنجاه سال دچار پوكي استخوان هستند. مصرف فرآورده هاي لبني در اين سنين از پيشرفت عوارض ياد شده جلوگيري به عمل ميآورد.
نكات مهم 
۱- سعي كنيد تا حد امكان از لبنيات كم چرب استفاده كنيد. ميزان كلسيم اين گروه با ميزان چربي آنها ارتباطي ندارد. به عبارت ديگرمصرف شير، ماست يا پنير كم چرب يا بدون چربي نيز مي تواند كلسيم مورد نياز بدن را تأمين كند.
۲- براي جذب بهتر كلسيم غذاها ، آنها را به همراه منابع ويتامين C مثل ميوه ها و سبزي ها مصرف كنيد.
۳- اگر از آن دسته  افرادي هستيد كه با مصرف لبنيات دچار نفخ و دل درد مي شويد مصرف اين گروه را از مقادير كم آغاز كرده و به تدريج افزايش دهيد. در ضمن هرگز با معده  خالي شير مصرف نكنيد.
علا وه بر اين شما مي توانيد از ساير منابع لبني مثل ماست و پنير استفاده كنيد. اين فرآورده ها اغلب كمتر باعث بروز مشكلا ت ياده شده مي شوند.
۴- ويتامين D باعث جذب بهتر كلسيم در بدن مي شود. از آنجايي كه ويتامين D در بدن در اثر تابش مستقيم نور آفتاب ساخته مي شود سعي كنيد روزانه از نور آفتاب استفاده كنيد.
۵- مصرف نوشابه هاي گازدار باعث كاهش جذب كلسيم مي شود. ازمصرف آنها خودداري كنيد.
۶- مصرف يك ليوان شير(ترجيحاً گرم) به همراه چند عدد خرما براي شروع افطار در ماه رمضان بسيار مناسب مي باشد.
ادامه دارد

بازارچه خوراك
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه مصالح ساختماني
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه مصالح ساختماني  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |