شنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۹
خسارات هنگفت صنايع مزاحم در سطح شهر
در برخي مناطق تهران با وجود آنكه كميسيون ماده ۵ دستور توقف فعاليت صنايع مزاحم را داده است، اين صنايع با شكايت به قوه قضاييه و را‡ي دادگاه به فعاليت خود ادامه مي دهند.
دكتر حمزه عضو شوراي اسلا مي شهر تهران با اعلا م مطلب فوق افزود: برخي از صنايع مزاحم مانند سنگبري ها در منطقه ۲ شهرداري به رغم دستور توقف فعاليت آنها از سوي كميسيون ماده ۵، با را‡ي غيركارشناسي دادگاه به فعاليت خود ادامه مي دهند و اين مسأله موجب ناراحتي و مزاحمت براي شهروندان ساكن اين منطقه شده است.
وي ادامه داد: داشتن آرامش در مناطق مسكوني جزو حقوق اوليه شهروندان است و بر همين اساس خروج صنايع مزاحم و آلوده كننده از اين اماكن در قانون و مقررات شهرسازي و معماري پيش بيني شده است. در حالي كه برخي از صاحبان اين صنايع براي گريز از قانون از طريق قوه قضاييه وارد عمل مي شوند.
وي گفت: از قوه قضاييه مي خواهيم كه در اين زمينه با شوراي شهر و شهرداري تهران همكاري كند و براي احقاق حقوق شهروندان در اين مورد، را‡ي هاي صادر شده مبني بر ادامه فعاليت صنايع مزاحم در سطح شهر را تجديدنظر كند.دكتر حمزه همچنين اظهار داشت: در بازديدي كه اخيراً از منطقه ۲ شهرداري داشتيم متوجه شديم سه فروشگاه بزرگ برجهاي هرمزان بدون داشتن مجوز به ۱۰۰ فروشگاه كوچك تبديل شده كه با توجه به ممنوعيت آن كميسيون ماده ۵ جلوي ادامه فعاليت آن را گرفته است.
وي گفت: ساخت و ساز اين فروشگاهها بدون طراحي بوده و ضمن آسيبهايي كه به بافت برجها وارد مي كند باعث افزايش ترافيك در اين منطقه مي شود اما متأسفانه سود سرشار ناشي از اين نوع ساخت و ساز صاحبان فروشگاههاي مذكور را به اين كار كشانده است. اين مسأله مشكلا ت زيادي را در منطقه به وجود آورده كه اميدواريم با همكاري قوه قضاييه هر چه زودتر اين مسأله نيز حل شود.
عضو شوراي شهر اسلا مي شهر تهران در پايان افزود: در منطقه ۲ شهرداري تهران به علت مرغوبيت منطقه ساخت و سازهاي غيرمجاز زيادي وجود دارد كه شهرداري منطقه با جديت از اجراي آنها جلوگيري كرده و مشغول پيگيري آنهاست.

با وجود شرايط نابسامان اقتصادي خانواده
افزايش مصرف مواد مخدردر ميان جوانان
000510.jpg
بنيان برخي خانواده ها در آستانه فروپاشي قرار گرفته است. استفاده روزافزون بعضي جوانان از مواد مخدر و يا قرص هاي محرك سبب شده تا كانون گرم بسياري از خانواده هاي ايراني درمعرض تهديد قرار گيرد. از ديگر سو پدران و مادران ناآگاه از شرايط جسماني يا روحي فرزندان ، هر روز ناچارند هزينه بيشتري براي مخارج روزانه دلبندان خود صرف كنند غافل از اينكه اين مبالغ- كه با زحمت بسيار به دست ميآيند- در چه راههايي صرف مي شوند.
شايد كمي محبت بيشتر، برقراري دوستي و اعتماد متقابل با جوانان خانواده و احترام به شخصيت آنان، مانع از بروز مشكلا ت زيادي شوند اما به هر روي ، كارشناسان با هشدار به تمامي خانواده ها، اظهار داشته اند ميزان مصرف مخدرات، خصوصاً مواد محرك، به ميزان نگران كننده اي در جامعه جوانان ايراني در حال افزايش است.
دبير شوراي اجتماعي كشور با استناد به گزارشهايي، نسبت به افزايش مصرف مواد محرك در بين جوانان ۱۶ تا ۲۹ سال بويژه دختران كه با عناوين مثبتي نظير «باران»، «عشق»، «محبت» و ... با قيمتهاي كلا ن سودآور به فروش مي روند، هشدار داد.
اشرف بروجردي اين مواد را داراي آثار و عوارضي به مراتب وخيم تر از مواد مخدر دانست و گفت: مصرف مواد محرك، تبعات دراز مدتي چون ضايعات مغزي، ابتلا  به سايكوز در يك برهه زماني، مختل شدن واقعيتها، افزايش تمايلا ت جنسي، گرفتار شدن به اعتياد، جنون و سرانجام، خودكشي يا مرگ به دنبال دارد.
وي با ابراز تأسف از افزايش مصرف مواد محرك در ميان جوانان به دليل ناآشنايي با اين قرصها و تبعات سوء آن از سويي و نبود اطلا ع رساني در جامعه در اين خصوص از سويي ديگر، گفت: مواد محرك با نرخ هاي متفاوت ۷۵۰ تومان تا ۲۸ هزار تومان عرضه مي شود و خريداران اين مواد را با تصور دستيابي به شادي و احساس بي خيالي تقاضا و در مجالس و مهماني ها مصرف مي كنند.
به گفته دبير شوراي اجتماعي كشور، مصرف مواد محرك به هيچ وجه منحصر به نقاط مرفه جامعه نبوده، در نقاط مرزي نيز به دليل حمل و دسترسي آسان مصرف مي شود.
وي با اشاره به عمده محلهاي توزيع مواد محرك گفت: كساني كه به دنبال منابع سودآور هستند، در توزيع اين داروها نقش عمده دارند. اين داروها در مراكزي چون «ناصر خسرو» توزيع نمي شوند؛ بلكه محل توزيع آنها در پاركها و مهماني ها است. همان گونه كه مواد مخدر در اين نقاط به راحتي توزيع و رد و بدل مي شوند.
بروجردي، در خصوص علل گرايش جوانان بويژه دختران به مصرف مواد محرك گفت: اغلب مصرف كنندگان در مرحله نخست هيچ آشنايي با اين قرصها ندارند و پس از آن متوجه عواقب بسيار سوء آن مي شوند. از سويي ديگر ما با خلا‡ فضاي شاد در جامعه روبه رو هستيم.
وي همچنين ارتباط گسترده نوجوانان با همسالا ن، خلا‡ جدي در تعريف روابط والدين و فرزندان، اشتغال بيش از حد والدين و غفلت از پاسخگويي به نياز جوانان، افزايش ابزار اطلا ع رساني و تلا ش نوجوانان به استفاده از چت و فاصله معنادار در ارتباط با اعضاي خانواده را از ديگر عوامل گرايش جوانان به مصرف مواد محرك برشمرد و گفت: از سوي ديگر رسانه ها بويژه صدا و سيما نيز نتوانسته نيازهاي جوانان را به خوبي پاسخ دهد و اوقات فراغت آنها را پر كند.
دبير شوراي اجتماعي كشور، خلا‡ قانوني در خصوص مبارزه با مواد محرك كه عواقبي بدتر از مواد مخدر دارند را مورد اشاره قرار داد و تصريح كرد: از آن جايي كه اين قرصها ناشناخته اند و عوارض آن به تازگي مشاهده مي شود، دستگاه قضايي در مواردي براي برخورد با توزيع كنندگان اين قرصها، با خلا ‡ قانوني مواجه شده و حكمي صادر نكرده است.
وي توزيع اين مواد را در سطح جهاني نيز مخاطره آميز توصيف و اضافه كرد: مواد محرك كه عمدتا از خارج وارد مي شوند، رفته رفته جايگزين مواد مخدر مي شوند.
بروجردي از تهيه طرح جامع نحوه كنترل و نظارت بر ورود و توليد مواد محرك خبر داد و گفت: براساس گزارشهاي حاصله، اين مواد احتمالا  در كارگاه هاي كوچك داخلي نيز با قيمت ارزانتر توليد مي شوند و با برچسب خارجي به فروش مي روند و توليدات خارجي كه از سوي كشورهايي چون پاكستان، هند، سوئيس و ... وارد مي شوند داراي قيمت بيشتري هستند.
وي همچنين اطلا ع رساني در خصوص مواد مخدر صنعتي و مواد محرك به جامعه را توا‡م با تأخير و داراي ضعف توصيف و تصريح كرد: برخي مسئولا ن با آموزش و اطلا ع رساني در اين زمينه مخالف هستند؛ اين در حالي است كه يكي از عوامل مصرف مواد محرك نبود اطلا عات و آگاهي لا زم است.
دبير شوراي اجتماعي كشور افزود: بر اين اساس صدا و سيما، وزارت بهداشت و آموزش و پرورش موظف به ساخت برنامه، تهيه بروشور و آموزش به انجمن اوليا و مربيان و اطلا ع رساني لا زم شده اند.

آيينه تصوير
000516.jpg

همواره المپيك محلي براي گرد آمدن ورزشكاراني از سراسر جهان و برگزاري رقابتي دوستانه ميان آنها، از هر نژاد و قوميتي بوده است. در حقيقت ورزش بهترين مأمن براي دوري جستن از كينه ها و عداوت ها نام گرفته و اكنون بازي هاي المپيك بار ديگر در خاستگاه خود، يونان، از سر گرفته خواهد شد. مجسمه اي زيبا در پيشاروي كميته ملي المپيك، محلي كه روساي اين سازمان در نشستي به بررسي عملكرد يونان در راستاي ساخت ورزشگاهها و امكانات لا زم جهت برگزاري موفق بازي ها پرداختند، ظاهراً يوناني ها تاكنون طبق برنامه هاي تعيين شده پيش رفته اند.
000518.jpg

پزشكي مشغول بررسي نمونه هاي خوني موجود در لوله هاي آزمايش است. در حالي كه هر ساله ايدز در آفريقا، قربانيان زيادي را به كام مرگ مي كشد، مصرف داروهاي ضد ويروسHIV روندي روزافزون به خود گرفته كه بالطبع هزينه هاي فراوان و كمك هاي بين المللي را مي طلبد. محققان اعلا م كرده اند تنها با يك آزمايش خون ساده، نه تنها مي توان از ابتلا  به اين بيماري نجات يافت كه استفاده از داروهاي ضد ايدز نيز سيري نزولي خواهد يافت.
000520.jpg

يك روستايي افغان مشغول كار روي مزرعه خشخاش خود در شمال بدخشان است. اگرچه تاكنون تلا ش هاي زيادي براي جلوگيري از كشت اين محصول در افغانستان، خصوصاً در منطقه شمالي بدخشان، صورت گرفته اما اين تلا ش ها هيچ گاه موفقيت آميز نبوده اند تا بزرگ ترين توليد كننده مخدر در دنيا، همچنان سايه شوم زوال را بر گيتي بپراكند. بسياري معتقدند افغانستان با وجود مناطق بكر و زيبا و مزارع حاصلخيز، مي تواند از راه هاي بسيار ديگر به كسب درآمد بپردازد.
000522.jpg

چندي پيش سي و هفتمين نمايشگاه بزرگ اتومبيل در توكيو برگزار شد كه اقبال عمومي و مجامع جهاني را در پي داشت، حضور بيش از دويست و شصت كارخانه بزرگ، با دستمايه ساخت اتومبيل هايي براي محافظت از محيط زيست، بيانگر اهميت والاي اين نمايشگاه در سرزمين آفتاب تابان بود. شركت فوجي در توكيو كه اتومبيل هايش را با عنوان «سابارو» روانه بازار مي كند، خودروي كوچكي با چهار سيلندر را به نمايش گذاشت كه در آن مصرف سوخت به بهينه ترين ميزان خود رسيده است

صداي مصرف كننده ۶۹۵۵۲۵۷
ميوه فروش هاي بي دقت 
ميوه فروش هاي خيابان جلفا (سيدخندان)، آشغال و جعبه ميوه خود را داخل جوي آب مي ريزند. فقط يك بارندگي كافيست تا جوي مسدود شده و آب سرتاسر خيابان را بگيرد. هرچه مردم به آنها تذكر مي دهند، فايده اي ندارد.
زهتاب، ساكن جلفا
به بهانه ماه رمضان 
روز جمعه، اولين سرويس مترو تهران به بهانه فرا رسيدن ماه رمضان از ساعت ۶ به ۱۰/۷ تغيير يافت و مردم را كه از يك ربع به ۶ صبح در ايستگاه حاضر بودند، يك ساعت معطل كرد. آيا ارزش نداشت كه براي تهران با جمعيت چند ميليوني يك سرويس ويژه مي گذاشتند؟ پاسخ يك ساعت معطلي مردم را چه كسي مي دهد؟
مسافر مترو
امكانات ويژه شهرك سهرابيه 
شهرك سهرابيه واقع در كرج، جاده قزلحصار داراي امكانات ويژه اي است كه نه تنها باعث شده بساز و بفروش ها و زمين خواران به سوي آن بشتابند، بلكه باعث شده جهانگردان نيزبه تماشاي آن بشتابند! در آستانه فصل سرما، گاز شهري نداريم، كپسول گاز نداريم، نفت نداريم، بچه هايمان مدرسه ندارند و مجبورند مسافتي طولا ني را در جاده خطرناك قزلحصار پياده روي كنند. درمانگاه هم نداريم. تفريحگاه عمومي نداريم. اما دل خون، تا بخواهيد داريم.
عمران رضاپور- از سهرابيه 
ايستگاه دوباره دائر شود
مدتي است ايستگاه طرشت از مسير اتوبوس پارك سوارآزادي- ونك حذف شده. تقاضا داريم اين ايستگاه مجدداً دائر شود.
فريدي 
اتوبوس نيست، هزينه تاكسي بالا ست 
چون از ميدان كاج سعادت آباد به سمت ونك خط اتوبوس شركت واحد وجود ندارد، ساكنين اين منطقه به ناچار از تاكسي و سواري استفاده مي كنند و در نتيجه هزينه بالا يي را متحمل مي شوند، چه خوب است شركت واحد اتوبوسراني براي اين مسير يك خط اتوبوس اختصاص دهد.راميار - ساكن سعادت آباد
بوستان پنجم سرعت گير مي خواهد
شيب زياد بوستان پنجم پاسداران و سرعت زياد ماشين ها، امنيت و سلا مت ساكنين محله به خصوص دانش آموزان را تهديد مي كند. از مسئولا ن راهنمايي و رانندگي و يا شهرداري خواهشمنديم نسبت به نصب چند سرعت گير در اين خيابان اقدام كنند.
حسيني، ساكن بوستان پنجم 
به وعده عمل نشد
در سال ۷۸ در منطقه عظيميه كرج مبلغ هشتاد هزار تومان طي فيش ۲۰۷۰ به شركت مخابرات مركز آيت الله طالقاني واريز كردم. قراربود دو ساله تلفن تحويل شود اما با گذشت چهار سال هنوز از تحويل خط خبري نيست.
مشتري تلفن
موانع فيزيكي در معبر عمومي
حدود يك ماه است در قسمتي از كوچه عليزاده در خيابان بوستان سعدي در منطقه ۱۰ شهرداري تهران، يكي از اهالي براي اينكه جاي پارك اتومبيلش محفوظ باشد، ميله هاي آهني نصب كرده و رفت و آمد در معبر عمومي را قطع كرده است. از بازرسان شهرداري درخواست مي كنم از اين محل بازديد و تكليف مردم را روشن كنند.
عبداللهي
بازهم برنج هندي
درباره آخرين بن كارگري كه به برنج هندي اختصاص داشت بنويسيد اين برنج بوي بدي مي دهد، خشك است، ري ندارد و قابل خوردن نيست. چه كسي بايد اين خريدها را كنترل و بازرسي كند؟ مصطفي از كرج
براي دراز شدن عمر باتري
روز سه شنبه ۱۲آبان در بازارچه خودرو درباره طول عمر باتري نكاتي را نوشته بوديد. مي خواهم تجربه خودم را كه اثر مثبتي داشته است به آن اضافه كنم. براي اينكه عمر باتري زياد شود بعد از اينكه دو قطب مثبت و منفي را كاملا ً تميز و با آب جوش شستشو داديد، چند قطره مايع ظرفشويي روي آنها بريزيد. دقت شود كه مايع ظرفشويي به سوراخ هاي باتري نفوذ نكند. اثر مايع از گريس و مراقبت هاي ديگر مؤثرتر است.
دكتر بهدين از شيراز
تشكر از شركت واحد
به نيابت از طرف كاركنان شركت واحد اتوبوسراني، از مدير عامل شركت بابت مساعده ۱۵۰ هزارتوماني جهت تأمين لوازم التحرير فرزندان كاركنان تقدير و تشكر به عمل ميآوريم.تني چند از كاركنان 
لواسانات را از بين نبريد
منطقه لواسانات از دير باز مأوايي براي آرامش شهروندان تهراني در تعطيلا ت آخر هفته بوده است. اما افسوس كه زمين خواران و مال اندوزان، اين منطقه را نيز بسان ساير مناطق تهران هدف گرفته اند. چنانچه اوضاع به همين منوال پيش برود، از آب و هواي بي نظير و سكوت و آرامش لواسانات هيچ چيز باقي نمي ماند. از اعضاي شوراي شهر لواسانات تقاضا داريم قاطعانه جلوي بساز وبفروش ها و زمين خواران بايستند.
جمعي از ساكنان 
اتوبوس هاي كرج-آزادي 
حال كه حتي مترو پس از ۴۵، سال نتوانسته جلوي اتوبوس هاي قراضه كرج و حومه- آزادي را بگيرد، حداقل اتوبوسراني كرج رانندگان اين اتوبوس ها را ملزم به تعمير اساسي و دريافت برگه معاينه فني كند. هم مسافران، هم رهگذران و هم ساكنين شهرك هاي اطراف پارك سوار آزادي از آلودگي ناشي از اين اتوبوس ها به ستوه آمده اند. اگر يك بار در يكي از اين اتوبوس ها بنشينيد مي بينيد كه چگونه دود اگزوز، از منافذ و پوسيدگي كف ماشين، داخل اتوبوس شده و يك سوناي دود به وجود ميآورد.
شهرام صالحي

پرسشهايي كه  هرگز از خود نپرسيده ايد
آيا حيوانات سكسكه مي كنند؟
000514.jpg
سگ هاي من سكسكه مي كنند، بيشتر وقت ها پس ازخوردن غذا، خيلي كوتاه روي مي دهد. يك واكنش ساده بدن است كه آنها هيچ عكس العملي نسبت به آن نشان نمي دهند.
گربه من نه تنها سكسكه مي كند، بعضي اوقات صداي عطسه يا خروپف هم از خودش در ميآورد!
سگ من كه سكسكه مي كند.
سگ من آن قدر بلند سكسكه مي كند كه حتي سنگين خوابها را هم شرمنده مي كند.
خب، اين اتفاق براي گربه ها هم مي افتد. گربه من هر از گاهي دچار اين جور دردسرها مي شود.
سگ  جوان من معمولا ً به غذا هجوم مي برد، كمي كه مي گذرد آن را رها مي كند، سكسكه اش مي گيرد، بعد كه آرام گرفت دوباره براي تمام كردن غذايش باز مي گردد.
به سختي مي توان گفت ماهي من سكسكه مي كند، اما فكر كنم اين اتفاق برايش مي افتد، يعني خيال مي كنم همه ماهي ها گاهي دچار اين عارضه مي شوند!
شايد. گاهي اوقات سينه خروسم گرم مي شود و باد مي كند، بعد او اين ناراحتي را با سكسكه جبران مي كند، گاهي وقت ها هم كه جلوي آتش مي خوابد دچار اين مشكل مي شود.
اين كه مهم نيست، سگ من موقع خواب چنان خروپف مي كند كه اجازه نمي دهد كسي بخوابد!

ده پرسش روز
زن مجرد غيرشاغل  سن: ۲۱ سال 
000512.jpg
۱-به ازدواج فكر مي كنيد يا يافتن شغل؟
يافتن شغل.
۲-براي افراد خانواده شما ازدواج شما مهم است يا كار كردن؟
چون من فرزند دوم خانواده هستم و خواهرم از من بزرگتر و مجرد مي باشد لذا خانواده ام زياد به ازدواج من فكر نمي كنند.
۳-فكر مي كنيد چگونه بايد شاغل شد؟
با پارتي.
۴-آيا حاضريد شغل خوبي بيابيد ولي تا آخر عمر در منزل پدر و مادرتان بمانيد؟
نه، چون هر كسي احتياج به تغيير و تحول در زندگي دارد.
۵-آيا به دليل كار نكردن، هزينه هاي جاري خود مثل رفت و آمدها، پوشاك و آرايش را كم كرده ايد؟
بله، از آنجا كه دانشجوي دانشگاه آزاد هستم، بايد مقداري از هزينه هاي جانبي خود را كم كنم.
۶-آيا حاضريد با جوان خوب و مهرباني كه درآمد اندكي دارد ازدواج كنيد؟
بله، چون در اين دوره و زمانه جوان خوب كمياب است.
۷-آيا دغدغه تهيه جهيزيه را داريد؟
خير، به دليل اينكه دختر دوم هستم.
۸-آيا حاضريد بدون جهيزيه به خانه شوهر برويد و به جاي آن از مهريه هم صرفنظر كنيد؟
خير، زيرا مهريه پشتوانه يك دختر است.
۹-نصيحت شما به ديگران در زمينه هاي اقتصادي چيست؟
نصيحتي ندارم.
۱۰-بين يك گردنبند الماس گرانقيمت و يك فرش گرانبها كدام را بر مي گزينيد؟
گردنبند الماس گرانقيمت، چون هر زمان ارزش پولي دارد.

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه مصالح ساختماني
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه مصالح ساختماني  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |