دوشنبه ۳ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۴
يك قضيه
امنيت رواني جامعه، خيلي جدا از احساس اطمينان به توان ادامه دادن زندگي و اداره كردن زندگي در وقت اضطرار نيست. فرد نياز به اين حس دارد كه اگر به دليلي خاص،دچار مشكلي خاص شد كه به روش هاي معمول حل نمي شود ، راه حلي براي مشكل او وجود دارد. در مورد بيماران كليوي، پيوند كليه آن راه حل است. اما حتي اگر كليه به رايگان پيدا شود و حتي جراحي ، رايگان انجام شود هزينه هاي پس از پيوند كمر شكن است.
درعكس ها هم مي بينيد كه زندگي و امنيت رواني چه به جديت و چه علني و چه به اضطرار و در واقع، چه قدر ناگزير خريده و فروخته مي شود و اين حس به همه جامعه تسري پيدا مي كند.
مشكل اينجاست كه يك جمله معني دار را نمي توان با واژه هاي » ايثار« و » هديه ايثار« و » دلا لي« ساخت.
اديب وحداني
yahoo.com؛Adib- vahdani

آب خوراكي سالم چيست؟
آب مقطر، معدني و لوله كشي 
000396.jpg

مطالعات علمي نشان مي دهد در دوران اوليه بلوغ، 65 درصد وزن بدن را آب تشكيل مي دهد. بنابراين مي توان به اهميت آب در بدن پي برد. بدون هوا فقط 5 تا 10 دقيقه زنده مي مانيم. بدون غذا؛ براي يك هفته و بدون آب تنها 72 ساعت زنده خواهيم ماند. بنابراين پس از هوا، آب و بعد از آن غذا براي بدن لازم است.

در بدو تولد 75 درصد وزن بدن را آب تشكيل مي دهد واگر در سن 95 سالگي باشيد تنها 25 درصد وزن بدن شما را آب تشكيل مي دهد! بنابراين مثل اين است كه در اين مدت شما از انگور به كشمش تبديل شده ايد! به اين پديده »بي آب يا خشكي سني« مي گويند. بنابراين يكي از راه هاي مهم حفظ شادابي و سلامتي بدن تا سنين بالا به مصرف فراوان آب است.
فعاليت هاي حياتي در بدن دائما در حال انجام است و در كنار آن كهولت آرام آرام اتفاق مي افتد. بنابراين براي به تعويق انداختن كهولت؛ چه ظاهري و چه جسماني؛ رعايت يك رژيم غذايي صحيح انكارناپذير است. »آب« يكي از همان موادي است كه حتما بايد در رژيم غذايي روزانه گنجانده شود. بنابراين با مصرف آن، يكي از آسان ترين راه هاي حفظ سلامتي را از خود دريغ نكنيد.
اما ببينيم مصرف آب؛ به چه صورت و از چه طريقي براي بدن ما مفيد بوده و سلامتي ما را تضمين مي كند:
آب به سه طريق قابل مصرف است: 1-آب معدني هاي درون بطري ها 2-آب معدني هاي گازدار درون بطري ها 3-آب لوله كشي شهري و نوشيدني هاي مختلف.
000394.jpg

آب معدني بدون گاز (بطري هاي آب معدني ارائه شده در بازار):
درست است كه بدن ما به مواد معدني نياز دارد، اما تامين نياز بدن به مواد معدني از طريق مصرف آب معدني بسيار مضر و خطرناك است. اما چرا؟
وظيفه مواد معدني در بدن، كمك به عملكرد آنزيم ها، به عنوان يك »كو-آنزيم« است. بدون مواد معدني، آنزيم ها درست عمل نمي كنند و با توقف عمل آنزيم ها در بدن، متابوليسم پايه كاهش يافته و ما مي ميريم! اما يك ماده معدني، زماني براي بدن ما مفيد است كه بتواند روي آنزيم مورد نظر اثر گذاشته و آنزيم را براي عملكردش فعال كند و تنها راه استفاده آنزيم ها از مواد معدني (به عنوان كو- آنزيم)؛ زماني است كه ماده معدني به وسيله يك مولكول زنده ، روي آنزيم مورد نظر انتقال پيدا كند. (يك مولكول زنده، مولكولي است كه با اتم هاي كربن اتصال داشته باشد) بنابراين پس از اتصال ماده معدني به مولكول زنده و ايجاد پيوند، ماده معدني روي آنزيم منتقل مي شود (به اين اتصال يا پيوند ماده معدني با مولكول زنده، شلاته شدن يا غيرفعال شدن ماده معدني گويند يعني اينكه ماده معدني از حالت يوني (باردار) خارج شده است). پس از جايگيري ماده معدني روي آنزيم، ماده معدني يك »كو-آنزيم« است كه آنزيم را فعال مي كند. بنابراين اگر ماده معدني نتواند به مولكول زنده متصل شود؛ به صورت »كو-آنزيم« در نيامده و نمي تواند آنزيمي را فعال كند. بنابراين از بي مصرف هم بي مصرف تر است.
مواد معدني موجود در آب هاي معدني، دقيقا از نوع بي مصرف مواد معدني هستند، چرا كه كاملا يونيزه (باردار) بوده و قابليت اتصال به مولكول زنده را ندارند. بنابراين طبق تعريف هايي كه كرديم، هيچ خاصيتي در بدن ندارد. اين مواد معدني متاسفانه ضررهاي فراواني دارند. اين مواد در بدن »كريستاليزه « شده و در داخل رگ ها (روي ديواره رگ ها) رسوب مي كنند. در اثر رسوب و تجمع اين كريستال ها در رگ ها، پس از گذشت مدتي، رگ ها شكننده شده و در نتيجه خونريزي هاي داخلي بروز مي كند. بنابراين آيا وقت آن نرسيده كه آب معدني را كنار بگذاريد؟
اما نترسيد. اين مسائل قابل جبران است. براي از بين بردن اين كريستال ها، رعايت رژيم غذايي »پرفيبر« (مواد گياهي) كنترل مصرف پروتئين، شيريني و مصرف مقادير فراواني از آب طبيعي تصفيه شده، چاره ساز است. آب معدني هاي عرضه شده در بازار، از هر نوع و با هر قيمتي، خطرناكند و سلامتي ما را تهديد مي كنند. به همه اين ضررها اضافه كنيد خطرات آب معدني هايي را كه مدت ها زير نور خورشيد در خيابان و كنار مغازه ها مي مانند!
000398.jpg

آب معدني هاي گازدار (بطري هاي آب معدني گازدار):
اما عده اي نيز علاقه زيادي به »آب معدني گازدار« دارند و به وفور از آن استفاده مي كنند. اما با مصرف اين قبيل آب ها، نه تنها به خود لطف نمي كنيد، بلكه باعث تجمع كريستال هاي معدني در بافت هاي بدن و رگ ها مي شويد. با تجمع كريستال هاي مواد معدني در رگ هاي تغذيه كننده چشم، گوش، قلب، مغز و سيستم عصبي، پس از مدتي بينايي و شنوايي كاهش يافته و حساسيت حسي شما نيز كم مي شود و با ادامه مصرف اين قبيل آب ها، از اين حس ها كاملا محروم مي شويد! حواس پنجگانه، خصوصا بينايي و شنوايي، به علت وقت و ظرافتي كه دارند، نيازمند تغذيه دائم از طريق خون هستند. بنابراين با تجمع كريستال ها در رگ هاي تغذيه كننده اين حواس سطح عملكرد و دقت كاهش يافته و پس از مدتي كاملا مختل مي شود. علاوه بر آن قلب و مغز نيز نياز مبرمي به تغذيه دائمي از طريق رگ هاي خوني دارند و در صورت اختلال در امر انتقال مواد غذايي محلول در خون، به علت تجمع كريستال هاي معدني در رگ ها كارشان سريعا مختل مي شود. در ابتدا گرفتگي هاي جزيي در عروق مغز و قلب ايجاد مي شود و در صورت ادامه مصرف اين قبيل آب ها و افزايش تجمع كريستال ها، سكته قلبي و مغزي ايجاد مي شود. بنابراين زندگي خود را براي امتحان اين بطري ها به هدر ندهيد.
آب لوله كشي شهري 
اين آب به علت عاري بودن از اكثر آلودگي ها (البته اگر پاكي آن را صد در صد در نظر نگيريم كه هميشه ممكن نيست) بسيار مناسب و بي ضرر است. اين آب كمي ماده معدني غيرقابل پيوند با مولكول هاي زنده را دارد ولي ميزان آن بسيار كم بوده وخطري ندارد. آب شهري »كلر« دارد. كلر براي از بين بردن ميكروب هاي بيماري زا و ضدعفوني كردن آب استفاده مي شود. خوشبختانه هنوز گزارشي در مورد ضررهاي قطعي كلر براي سلامتي انسان در دست نيست. با كنترل ميزان مصرف »كلر« در تصفيه خانه ها مشكلي پيش نخواهد آمد.
علاوه بر »كلر؛« آب شهري داراي »فلورايد« است. »فلورايد« ماده شيميايي است كه از پوسيدگي دندان جلوگيري مي كند و افزودن فورايد به آب شهري براي مقاوم كردن دندان شهروندان، به خصوص كودكان در مقابل پوسيدگي دندان است. اما ميزان مصرف آن نيز بايد كنترل شده باشد. بنابراين بهترين آب قابل مصرف، آب شهري است.در اروپا و آمريكا از آب مقطر استفاده مي كنند. آب مقطر فقط براي نوشيدن مصرف مي شود و از آب شهري براي پخت و پز استفاده مي كنند. هزينه مصرف آب مقطر براي هر فرد بالغ در طول يك هفته 6 دلار برآورد شده است.
چند نكته مهم:
۱- يكي از مهم ترين نكات در مصرف آب؛ اطمينان از »خلوص« آن است. اما توجه كنيد نيازي به فيلتر كردن آب شهري؛ جوشاندن آن و يا تقطير آن نيست. اين قبيل مراقبت ها فقط حساسيت و وسواس شما را زياد مي كند. بنابراين از آب شهري با اطمينان بنوشيد. اين قبيل مراقبت ها در زمان هاي خاصي مثل، اعلام آلودگي آب از طريق مراجع معتبر، بارندگي و گل آلود شدن زياد از حد آب ورودي به سدها، خشكي بيش از حد سدها و تبديل شدن آب به لجن، جنگ و ... ضروري است. بنابراين به هيچ وجه نگران نباشيد و وسواس به خرج ندهيد.
۲- چاي، قهوه؛ ميوه ها و سبزي هاي تازه يا آبميوه نيز از بهترين راه هاي مصرف آب است. بنابراين در مصرف اين قبيل نوشيدني ها امساك به خرج ندهيد.
۳-از آبهاي معدني؛ اعم از گازدار يا بدون گاز، اصلا استفاده نكنيد. اينگونه بطري هاي آب، نه تنها چيزي به سلامت شما نمي افزايند، بلكه باعث افزايش بيماري هاي تدريجي و پنهان در شما مي شوند.
۴ -در صورت تمايل، فقط آبي مناسب است كه آن را در منزل جوشانده و در بطري نگهداري مي كنيد. البته لازم به ذكر است ماندن بيش از حد آب در بطري نيز مناسب نبوده و بهتر است هر چه سريع تر مصرف شود.
۵ -به توصيه هيچ شخصي در ارتباط با مصرف آب هاي معدني توجه نكنيد. تنها زماني مجاز به مصرف هستيد كه شرايط اضطراري مثل: قطع آب، در دسترس نبودن آب سالم و ... پيش بيايد. سلامت باشيد.
مهتاب صفرزاده خسروشاهي 
كارشناس علوم و صنايع غذايي 
منبعwww.medical-library.net :

درمان سرطان
000388.jpg
پژوهشگران معتقدند سلول هاي سرطاني با سرعتي معادل سرعت رشد انسان، رشد مي كنند و با حمله به بافت هاي سالم بدن، قدرت مقاومت انسان را كاهش مي دهند. در اين پژوهش آمده است: »با افزايش حجم بدن انسان، حجم سلول هاي بدن نيز افزايش پيدا مي كند. اما حجم خون كه مسوول تغذيه سلول هاست، تغيير چنداني نمي كند وحتي اگر مقدار حجم خون بدن نيز زياد شود، افزايش آن متناسب با رشد جسم و افزايش حجم سلول ها نيست.
بنابراين مواد غذايي كافي در اختيار سلول ها قرار نمي گيرد كه موجب ضعيف شدن بدن انسان مي شود. در چنين شرايطي بافت ها توانايي مقاومت در برابر حمله سلول هاي سرطاني را ندارند و به سرعت نابود مي شوند.
دانشمندان اميدوارند يافته هاي تازه علمي راهي براي كشف درمان بيماري و يا حداقل جلوگيري از رشد تومورها، پيش پاي آنها بگذارد.

پياز را هم انتخاب كنيد
000390.jpg
اخيرا اعلام شده است، مصرف پياز سبز شده و خام باعث ابتلا به بيماري هپاتيتA در انسان مي شود. هپاتيتA يك بيماري كبدي است و در عرض شش هفته به حالت حاد خود مي رسد. از علائم اين بيماري تغيير رنگ پوست به زردي، خستگي مفرط، دردهاي شكمي، كاهش اشتها، حالت تهوع، اسهال و تب شديد است. اين بيماري براي افراد مبتلا به بيماري هاي كبدي مشكلات زيادي را ايجاد خواهد كرد. پژوهشگران براي جلوگيري از ابتلا به بيماري هپاتيتA پيشنهاد مي كنند از پيازهاي سبز شده و خام استفاده نكنيم و تا آنجا كه امكان دارد قبل از مصرف، پياز كاملا پخته شود. البته اين مشكل تنها مربوط به پيازهاي سبز شده است. آنها به مردم هشدار دادند، تا آنجا كه امكان دارد از مصرف غذاهاي مملو از پياز در رستوران ها خودداري كنند زيرا احتمال ابتلا به بيماري درآنها افزايش پيدا مي كند.
منبع: پاپيولار ساينس 

دهان و دندان: نصف مردم از بيماري شان خبر ندارند
معضلات آموزش بهداشت دهان و دندان در ايران يكي دوتا نيست. بودجه هاي لازم هم لابد مكفي نيست، احتمال مي دهيم جداي از اين توجيه، حتي برخي بگويند كه اصلاً كادر آموزش مناسبي هم براي اين كار وجود ندارد و نتيجه، اين مي شود كه دبير دومين همايش سراسري دندانپزشكي نيروهاي مسلح، اعلام كند: »نيمي از مردم از وجود بيمار ي هاي دهان و دندان خود بي خبرند و معمولاً زماني متوجه بيماري خود مي شوند كه درد دندان، آنها را مجبور به مراجعه به دندانپزشك مي كند.«
البته آقاي دكتر، منبع خودشان را براي آماري كه ارائه د ادند، اعلام نكرده اند. درعين حال دكتر نخعي افزود: »بخش وسيعي از بيماران دهان و دندان فاقد علايم هشداردهنده وجود بيماري هستند و به همين دليل از رشد و توسعه بيماري در دهان و دندان خود به موقع آگاه نمي شوند و در نهايت با صدمات مختلفي كه به دندان و درپي آن به ديگر اعضاي بدن سرايت مي كند مواجه مي شوند.« در آخر دكتر نخعي توصيه كرد كه همه مردم بايد هر شش ماه يكبار به دندانپزشك مراجعه كنند تا از وجود بيماري هاي پنهان در دهان و دندان هاي خود آگاه شوند.

داروهاي بدون نسخه
داروهاي آرام بخش
عليرضا آشوري
البته عنوان داروهاي آرام بخش ربطي به ستون داروهاي بدون نسخه ندارد چون طبق قانون فروش بدون نسخه اين قبيل داروهاممنوع است ولي در عمل اين داروها در دسترس همه قرار دارد و در هر خانه اي دست كم دو سه نمونه از اين داورها يافت مي شود.
از قرنها پيش تاكنون انسان همواره به دنبال يافتن تركيبات شيميايي موثري براي كاهش استرس، اضطراب و فشارهاي عصبي بوده است امروزه اين تركيبات شيميايي را با نام داروهاي آرام بخش (z(Tranquili ers مي شناسند. البته داروهاي آرام بخش دسته دارويي خاصي را شامل نمي شوند و داروهاي متعدد از خانواده هاي مختلف مي توانند درجاتي از آرام بخش را به همراه خود داشته باشند.
داروي آرام بخش واقعي، دارويي است كه بدون ايجاد حالت خواب آلودگي، اضطراب را برطرف نمايد. ولي متاسفانه چنين حالتي در واقعيت رخ نمي دهد و تمام داروهاي ضد اضطراب درجاتي از خواب آلودگي را به همراه خود دارند بحدي كه برخي از آنها به طور كامل در رده داروهاي خواب آور قرار مي گيرند.
امروزه معروفترين و پرمصرف ترين داروهاي آرام بخش از دسته بنزو ديازپين ها هستند كه سر دسته اين داروها ديازپام (واليوم) است. اين داروها علاوه بر تسكين اضطراب به عنوان شل كننده عضلاني، خواب آور و ضد تشنج نيز مصرف مي شوند. معروفترين داروهاي اين گروه را ديازپام، اگزازپام، كلرديازپوكسايد ولورازپام تشكيل مي دهند. برخي از اين داروها مثل ديازپام و لورازپام به خاطر اثر آرام بخشي بسيار قوي خود عمدتا القاگر حالت خواب هستند و بيشتر به عنوان خواب آور استفاده مي شوند گرچه ديازپام براي تمام موارد ذكر شده فوق قابل استفاده است. در مقايسه كلرديازپوكسايد و اگرازپام حالت خواب آلودگي كمتري ايجاد مي كنند و بخصوص كلرديازپوكسايد را با قاطعيت مي توان به عنوان يك داروي آرام بخش كامل در نظر گرفت. براي تسكين يك اضطراب و استرس عادي مصرف دو عدد قرص پنج ميلي گرمي كلرديازپوكسايد در روز كفايت مي كند و براي اضطراب شديد مي توان ميزان آن را دو برابر كرد گرچه ديده شده است كه گاهي يك عدد قرص پنج ميلي گرمي در روز هم به ميزان قابل ملاحظه اي مي تواند موثر باشد.
مهمترين عارضه اين داروها ايجاد حالت تحمل است كه در صورت مصرف طولاني مدت و در دوزهاي بالا ايجاد مي شود. در اين حالت بدن ديگر به دوزهاي اوليه دارو پاسخ نمي دهد و بيمار بايد دوز بالاتري را مصرف نمايد. اگر چنين وضعيتي اتفاق بيفتد دارو هرگز نبايد به طور ناگهاني قطع شود چون اثرات عصبي ناخوشايندي به همراه خواهد داشت. در چنين موقعيتي مي بايست آرام آرام دوز مصرف دارو را كاهش داده تا زماني كه مصرف آن به صفر برسد.
بنزوديازپين ها همگي به عنوان داروهاي آرام بخش مورد استفاده قرار مي گيرند ولي داروهاي ديگري كه در ذيل خواهند آمد هيچ كدام به طور اوليه اثر آرام بخشي ندارند بلكه اين تاثير جزو اثرات بعدي و عوارض جانبي آنهاست.
داروهاي ضد افسردگي نيز بطور وسيع (و اغلب به غلط) بعنوان آرام بخش و حتي گاهي خواب آور مورد استفاده قرار مي گيرد گرچه وظيفه اصلي شان چيز ديگري است. ايمي پرامين، آمي تريپتيلين و فلوكسيتين معروفترين داروهايي هستند كه بعنوان آرام بخش به كارمي روند گرچه اين حالت بعنوان عملكرد اصلي آنها لحاظ نشده و به نظر مي رسد كه شايد حالت خواب  آلودگي كه عمدتا بعد از مصرف آنها القا مي شود دليل مصرف آنها توسط مردم باشد وگرنه بهتر است به عنوان آرام بخش از آنها استفاده نشود.
آنتي هيستامين  ها نيز واجد درجاتي از القا آرام بخشي و خواب آلودگي هستند. اگر دقت كرده باشيد روي تمام شربت هاي سينه نوشته شده است:» مصرف اين دارو ممكن است باعث خواب  آلودگي شود« داروهايي مثل ديمن هيدرينات، ديفن هيدرامين و پرومتازين داراي اثرات واضح آرام بخشي هستند و مي توانند به عنوان آرام بخش و كمك به خواب مصرف شوند. در مقايسه كلروفنيرامين، دكس كلروفنيرامين و سيپروهپتادين اثرات آرام بخشي كمتري دارند.
پروپرانولول (اينديرال) نيز اثرات آرام بخشي ثابت شده اي دارد. اين دارو كه در اصل براي كنترل فشار خون و تپش قلب مصرف مي شود در عين واجد اثرات ضد اضطرابي هم هست. كه براي بيماران قلبي مي تواند مثمرثمر واقع شود.
در پايان بد نيست تا يك داروي گياهي آرام بخش بسيار مفيد و بدون عارضه را معرفي كنيم.
اين دارو والرين نام دارد و به صورت شربت و كپسول در بازار موجود است اين دارو هم به عنوان خواب آور و هم آرام بخش قابل استفاده بوده و جز طعم بد، هيچگونه عارضه جانبي خاصي براي اين گزارش نشده است.

پياده روها شاد باشند
000392.jpg
جديدترين تحقيقات (15 نوامبر 2003 در مجله(Daily News نشان مي دهد: پياده روي آرام، ورزش بسيار مناسبي براي جلوگيري از بروز بيماري هاي قلبي است.
بر اساس اين تحقيق، محققان عقيده دارند: »اكثر مردم بر اين باورند كه براي سلامتي خود، خصوصا سلامتي قلبشان بايد ورزش  هاي سنگين، پرتحرك و جدي! و ... انجام بدهند. اما اين باور، باور درستي نيست؛ چرا كه »پياده روي« يكي از بهترين ورزش ها براي سلامتي قلب است. اين ورزش، مفيد و بي ضرر است. بنابراين براي سلامتي قلب، ساده ترين و بهترين ورزش، »پياده  روي« است. «
دكتر »مك لنيس« و همكاران او، 72 خانم و 12 مردچاق را كه به طور متوسط 41 سال سن داشتند و داوطلب آزمايش بودند، انتخاب كردند. دكتر مك لينس ادامه مي دهد: »اين دو گروه، بين 30 تا 100 پوند اضافه وزن داشتند و همگي تصميم گرفته بودند براي كاهش وزن به سالن هاي ورزش بروند. در مرحله اول بررسي، از اين داوطلبان تست ورزش به عمل آمد. اما معلوم شد كه اين افراد از نظر »ضربان قلب» و »دريافت اكسيژن« دچار مشكل هستند. همه آنها از درد قفسه سينه شكايت داشتند. اما نكته مهم اينكه همه آنها مي گفتند هنگام پياده  روي مشكلي ندارند.«
او ادامه مي دهد: »بنابراين در مرحله دوم بررسي به آنها توصيه شد كه به مدت 7/18 دقيقه و با سرعت 2/3 مايل بر ساعت، پياده روي كنند. پس از اين آزمايش، مشكلي پيش نيامد و همگي با سلامت كامل اين مدت مشخص را پياده روي كردند.«
دكتر لنيس مي گويد: »ما به اين نتيجه رسيديم كه اگر افراد با يك سرعت مشخص و براي مدتي معين هر روز پياده روي كنند، نه تنها مشكلي براي قلب پيش نخواهد آمد، بلكه باعث تقويت قلب و كاهش خطرات بروز حمله قلبي مي شود.«
بنابراين دكتر لنيس مي گويد: »به راحتي مي توان از بيماري قلبي جلوگيري كرد. پياده روي راحت ترين، مناسب ترين و بي خطرترين ورزش براي قلب همه افراد و در هر گروه سني است.«
بنابراين نيازي به دويدن، ورزش هاي سنگين، سالن هاي بدنسازي و ... نيست. نيازي نيست براي سلامتي قلبتان آن را به يكباره از حركت بازايستانيد!
مهتاب صفرزاده خسروشاهي 
كارشناس علوم و صنايع غذايي 
منبعwww.Yahoo health News.com :

از زيان هاي رژيم هاي پرپروتئين و كم كربوهيدرات
انجمن رژيم شناسان آمريكا تاكيد كرده است كه رژيم پرپروتئين آنطور كه مردم فكر مي كنند باعث ساختن ماهيچه و سوختن چربي نمي شود، بلكه تنها فعاليت هاي بدني منظم مي تواند باعث افزايش قدرت عضلاني شود.
ورزشكاران به علت توجه به غذاهاي حاوي پروتئين زياد مانند گوشت، مرغ، ماهي، تخم مرغ و محصولات لبني به ديگر مواد غذايي مانند ميوه ها، سبزي ها و غلات كمتر توجه كرده و در نتيجه از مواد مغذي آنها كمتر بهره مي برند، در حالي كه اين روش كاملا غلط است.به علت اينكه مواد غذايي حاوي پروتئين زياد، ميزان چربي بالايي نيز دارند كه باعث افزايش خطرات ناشي از چاقي در اين افراد مي شود.
رژيم هاي داراي پروتئين هاي خيلي زياد، بار سنگيني بر روي كبد و كليه مي گذارند و اين دو عضو را تحت فشار قرار مي دهند. قابل ذكر است كه از دست دادن وزن در افرادي كه از رژيم هاي پرپروتئين و كم كربوهيدرات استفاده مي كنند، به دليل از دست دادن آب بدن است و نه چربي.
به هر حال پيروي از اين رژيم، روش درستي براي حفظ سلامتي در مدت طولاني نيست.
ايمان محسني 
كارشناس تغذيه 
منبعthe American Dietetic Assositions Complete food Nutrition guide :

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
حوادث
در شهر
سفر و طبيعت
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |