دوشنبه ۳ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۴
ارباب جاده ها
000384.jpg
سال۱۳۴۶ وقتي قرارداد ايران ناسيونال- تالبوت نهايي شد و مقررگرديد پيكان درايران مونتاژ شود، شور وشعف بسيار زيادي صنعت ايران را فراگرفت. پيكان قلب صنعت ايران را نشانه رفته بود و دست اندركاران آن هرچند براين اعتقاد بودندكه اين خودرو موتور صنعتي شدن ايران را روشن خواهد كرد اما هيچگاه باور نمي كردند در چشم برهم زدني چنين جايگاهي را در بازار ايران از آن خود كند. جايگاهي كه هنوز هيچ خودرويي نتوانسته است كسب كند و عملا  حاكم بلا منازع جاده هاي ايران شود.

شركت انگليسي تالبوت در شرايطي خط مونتاژ خودروي پيكان را به ايران منتقل كردكه حدود 15 سالي ازآغاز توليد اين خودرو مي گذشت . با احتساب دوره زندگي پيكان در خارج از ايران مشخص مي شود پيكان بيش از 50 سال عمر دارد. شايد ايران تنها كشوري باشد كه هنوز خودرويي 50 ساله را چون كودكي نازپرورده دردامان خود پرورش مي دهد.
با پيروزي انقلاب اسلامي تنها تغييري كه در عرصه توليد اين خودرو ايجاد شد، دولتي شدن مالكيت كارخانه ايران خودرو بود. به اين ترتيب دولت در كنار مشغله هاي فراوان خود، به خودروسازي نيز روي آورد.
پيكان همچنان در بازار بي رقيب ايران مي تاخت. جنگ تحميلي اجازه فكركردن به واردات خودرو به كشور را نمي داد. ظرفيت پايين توليد خودرو در كشور نيز سبب شد در مدت زمان كوتاهي جاده هاي ايران پرشود از انبوه خودروهاي فرسوده كه اغلب در سال هاي آغازين دهه 50 وارد كشور شده بوند.
سال 1346 ، شركت انگليسي تالبوت تصميم به جمع كردن خط توليد پيكان را گرفت و ايران اين بار در بحبوحه جنگ وارد مذاكره با اين شركت شد و كل خط توليد پيكان را به ايران منتقل نمود. حالا ديگر ايران تنها صاحب اين فرزند در دامنه صنعت خود بود.
عمر بالاي توليد پيكان در كشور از يك سو منجر به گسترش شبكه توليد قطعات و لوازم يدكي آن در داخل كشور گرديد و از سوي ديگر ذائقه مصرف كننده ايراني رابا خود هماهنگ كرد. هر چند شبكه توليد قطعات و لوازم يدكي اين خودرو گسترش فراواني يافته است اما هنوز توليد هر دستگاه خودرو حداقل 600 دلار ارزبري دارد . اما روياي شيرين توليد پيكان زودتر از آنچه تصور مي شد به كابوسي تلخ تبديل شد و سرعت تغيير تكنولوژي چنان بود كه ناگهان پيكان تفاوت زيادي با خودروهاي جديد توليد شده، پيدا كرد.
يكي از مهمترين نكات كه به نظر مي رسد در ساخت خودروها خصوصادر ايران كمتر مورد توجه قرار گرفته است ، ميزان مصرف بنزين آنهاست. به گونه اي كه مدت ها رويه …فقط توليد… تحت هر شرايطي و با هر ميزان مصرف به عنوان يك الگوي رفتاري در برنامه ريزي هاي اين بخش دنبال مي شود.
شايد باور اين نكته كه 40درصد بنزين وارداتي صرف تامين بنزين مورد نياز پيكان مي شود كمي سخت باشد اما حقيقت آن است كه پيكان همچون خون آشام منابع مالي كشور را مي بلعد تا بتواند موتور پرمصرف خود راروشن نگه داشته و چرخ هاي خود را به حركت در آورد. براساس برآوردانجام شده مصرف پيكان صفر هر صد كيلومتر حركت حدود 11 ليتر است كه با گذشت تنها 1 يا 2 سال از تاريخ توليد اين ميزان به 15 تا 18 ليتر مي رسد.مصرف بالاي بنزين براي پيكان كه موتور 1600 سي سي دارد هيچ توجيه منطقي ، فني و اقتصادي ندارد.
آمارها نشان مي دهند از كل 4 ميليون خودروي در حال تردد در ايران بيش از 2 ميليون دستگاه پيكان است كه با احتساب اضافه مصرف بنزين آن در طول يك سال مي توان پي برد … پيكان… چقدراز درآمدهاي كشور را به خود اختصاص مي دهد از سوي ديگر چه سهمي در آلودگي هوا و محيط زيست و انباشتن ريه هاي شهروندان از انواع مشتقات سوخت را داراست.
بسياري از كارشناسان معتقدند در دنياي امروزكه سرعت تحولات از ثانيه نيز پيشي گرفته است ايران، خودروي دست دوم توليد مي كند چراكه هنوز با تكنولوژي 50 سال پيش ، بدون اعمال هيچ تغيير اصلاحي، خودرويي را توليد مي كند كه پيكان نام دارد . در صورت ادامه اين روند به زودي نوك تيز پيكان را وارد قلب خسته صنعت خواهد نمود.
آمارهاي ارائه شده از سوي وزارت صنايع ومعادن حاكي از آن است كه طي سال جاري حدود 115 هزاردستگاه پيكان در كشور توليد خواهد شد. در صورت تحقق اين هدف پيكان براي اولين بار عنوان پرتيراژترين خودروي توليدي را به رقيبان واگذار خواهد كرد.
حال حتي پيكان نيز در سي و پنجمين سال تولد در ايران مطمئن شده، كه روزهاي خداحافظي با بازار تشنه ايران فرا رسيده است. طبق برنامه ريزي اعلام شده از سوي وزارت صنايع ومعادن جانشين ارباب پير جاده هاي ايران تا پايان سال 1383 برگزيده خواهد شد تا اين خودروي 50 ساله براي استراحت به مرخصي ابدي برود. سازمان گسترش ونوسازي صنايع ايران هم اكنون در حال مذاكره با شركت رنو- نيسان براي معرفي اين جانشين خوش شانش است ، فرانسوي ها نيز كمي زودتر از رقيب ديرينه خود انگلستان نوع جديدي از” پژو” و” رنو - نيسان … ارائه كرده اند و اكنون كميته اي با حضور نمايندگان از شركت …رور” انگلستان از راه رسيده اند و خواستار سرمايه گذاري براي توليد 200 هزار دستگاه … رور” در ايران شده اند. در صورت توافق مقامات ايران خودرو و انگلستان باز هم براي حداقل سه دهه بازار ايران را از آن يك خودروي انگليسي خواهد كرد.
هرچند مقامات ايران و مصرف كنندگان كم توقع داخلي براي خداحافظي باپيكان آماده مي شوند اما بي شك پيكان حداقل تا يك دهه ديگر در
جاده هاي نه چندان سلامت ايران خواهد راند چراكه هنوز زماني براي بازنشستگي خودروهاي فرسوده تعيين نشده است .

هر روز 1200 خودرو جديد....
تا چند وقت ديگر خيابان هاي تهران جا نخواهد داشت.
000382.jpg

لطفا از جنايت خودداري كنيد
000386.jpg
طبق ماده 2 قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا مصوب (3/2/1374) اقدام به هر عملي كه موجبات آلودگي هوا را فراهم كند ممنوع است.
به گزارش روابط عمومي كنترل كيفيت هوا، همچنين بر طبق ماده 4 همين قانون استفاده از وسايل نقليه موتوري كه بيش از حد مجاز مقرر، دود و آلوده كننده هاي ديگر وارد هواي آزاد كنند، ممنوع است.
حد مجاز خروجي وسايل نقليه موتوري توسط سازمان حفاظت محيط زيست با همكاري وزارت صنايع تعيين و به تصويب شوراي عالي حفاظت محيط زيست مي رسد.
باتوجه به مواد قانوني فوق و اين كه بيش از 2 ميليون خودرو در تهران درحال تردد هستند كه قسمت عمده آلودگي هواي تهران را توليد مي كنند و حدود 17 درصد اين خودروها داراي روغن سوزي هستند و آلودگي بيش از استاندارد توليد مي كنند، مشخص مي شود علاوه بر اين كه اين وسايل موجبات آلودگي هوا را فراهم مي آورند عملي غيرقانوني و خلاف قانون انجام مي دهند زيرا بر طبق مواد فوق، حتي روشن كردن اين وسايل جرم محسوب مي شود و قانونگذار مجازات هاي نقدي و جلوگيري از تردد خودرو مزبور را پيش بيني كرده است.
همچنين توصيه مي شود تا صاحبان خودروهايي كه داراي نقص فني هستند و يا غلظت خروجي اگزوزهاي آنها بيشتر از استاندارد است، نسبت به رفع نقص وسايل نقليه خود هرچه سريعتر اقدام كنند.

كاهش سرطان باسوخت پاك
000380.jpg
بر طبق تحقيقات آژانس حفاظت محيط زيست آمريكا (EPA) تخمين زده مي شود كه سموم هواي ناشي از خودروها (ماشين، كاميون و اتوبوس) هرساله سبب ايجاد 1500 مورد سرطان هستند. اين سموم عبارتند از بنزين، فرمالدئيد دوده و 1 و 3 بوتادين. اين آمار خود نيمي از سرطان هاي سموم را كه به علت منابع آلوده كننده هوا به وجود مي آيند شامل مي شود.
به گزارش شركت كنترل كيفيت هوا، بيشترين خروجي از خودروها ناشي از سوختن ناقص تركيباتي مانند تولوئن و اكسيلن است كه از نظر شيميايي شبيه بنزين مي باشند اين تركيبات به منظور بالابردن اكتان بنزين به آن اضافه مي شوند. دوده و فرمالدئيد و 1 و 3 بوتادين نيز از محصولات جانبي احتراق ناقص هستند. از آنجا كه تمام سموم فوق جزو هيدروكربن ها هستند برنامه هاي كنترل ميزان هيدروكربن ها موجبات كاهش سموم را فراهم مي سازد. تغييرات تركيبات بنزين مانند كاهش بنزين، تولوئن و اكسيلن همچنين افزودن تركيباتي كه داراي اكسيژن هستند مانند الكل ها، واترها باعث كاهش در بوجودآمدن بيشتر آلاينده هاي هوا مي شود.استفاده از سوخت هاي پاك تر از قبيل: "الكل ها، گاز طبيعي، پروپان و الكتريسيته نيز نويدبخش كاهش سموم هوا هستند. اين سوخت ها عموماُ تميزتر از بنزين هاي سنتي هستند زيرا آنها حاوي سمومي مانند بنزين نيستند و همچنين تركيبات ساده تري اند كه محصولات جانبي كمتري، در اثر احتراق توليد مي كنند."خودروهايي نيز كه از سوخت هاي پاك استفاده مي كنند بنزين و 1 و 3 بوتادين و دوره كمتري توليد مي كنند و يا اصلاُ توليد نمي كنند با استفاده از سوخت هاي پاكيزه 95 درصد يا بيشتر از سرطان هايي كه به علت آلودگي سموم هوا ايجاد شده اند كاهش مي يابد.

آخرين اتوبوس هاي ديزلي تهران
000462.jpg
از 500 دستگاه اتوبوس گازسوز خريداري شده توسط شركت واحد۲۵۰ دستگاه در تهران فعال شده اند.معاونت انساني سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اين مطلب به آسمان آبي ايران گفت: "اين اتوبوس ها، آخرين اتوبوس هاي ديزلي اضافه شده به ناوگان اتوبوسراني شهري تهران هستند و پس از اين، اتوبوس هاي گازسوز در شهر تهران به كار گرفته مي شود."دكتر يوسف حجت افزود: "با شروع استفاده از اتوبوس هاي گازسوز و تبديل ساير اتوبوس ها به حالت گازسوز، اين اتوبوس هاي ديزلي هم گازسوز مي شوند."به نظر مي رسد گلوي چركين تهران آرام آرام نفسي تازه مي كند.

كميت و كيفيت در آلودگي تهران
000458.jpg
حدود نيمي از خودروهاي توليدي كشور وارد تهران مي شود.درحال حاضر حدوداُ 750 هزار خودرو در كشور توليد مي شود كه براي سال آينده اين تعداد به بيش از يك ميليون دستگاه مي رسد.درحال حاضر حدود 2 تا 2/2 ميليون دستگاه خودرو در تهران وجود دارد.اين درحالي است كه سرانه خودروي كشور نسبت به كشورهاي پيشرفته كم است اما به دليل آلودگي خودروها با مشكل آلودگي هوا مواجه هستيم.
نكته اين خبر نه در توليد خودرو كه در كيفيت خودرو هااست .فكر مي كنيد چرا شهرهاي بسياري با تردد اتومبيل در سطح بسيار بالا  تر ، آلودگي كمتري را تحمل مي كنند.

استاندارداگزوز و بوق
000460.jpg
سازمان حفاظت محيط زيست در حال تعيين استاندارد صداي عبوري اگزوز و بوق در خودرو است.
به گزارش آسمان آبي ايران، آزمايش هاي اوليه اين استاندارد براي رسيدن به استاندارد پيشنهادي صداي خودرو، در مركز تحقيقات سايپا درحال انجام است.
كارشناس آلودگي صوتي سازمان حفاظت محيط زيست با اعلام اين خبر افزود: "مجري تعيين استاندارد صداي خودرو، سازمان حفاظت محيط زيست است و استاندارد فوق پس از تعيين، براي تصويب به وزارتخانه هاي مرتبط ارسال خواهد شد."

سفر و طبيعت
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |