دوشنبه ۳ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۴
وقتي فريزر شما از كار مي افتد
000900.jpg
شرايط اقتصادي امروزه خانواده ها، صرفه جويي هاي خاصي را مي طلبد تا بنيان اقتصادي خانوار پا برجا بماند. بي دقتي در حفظ كالا هاي خريداري شده يكي از عواملي است كه سبب مي شود ارقام زيادي، كه صرف خريد اجناس مورد نياز شده بيهوده هدر روند.
امروزه بسياري از خانواده ها، خصوصاً افرادي كه به حقوق ماهيانه دل بسته اند، خريدهاي كلي خود را ماهانه انجام مي دهند و مواد خوراكي تهيه شده را براي مصرف تدريجي در فريزر نگاه مي دارند. اما اگر فريزر خراب شود يا برق خانه براي مدتي- شايد يك يا دو روز- قطع شود، فرجام موادي كه در آن جاي گرفته اند چه خواهدشد؟ آيا به سادگي بايد از مبالغ گزافي كه بابت آنها پرداخت شده چشم پوشيد يا مي توان با پناه بردن به حربه هاي كارا، از مضرات احتمالي پيشگيري كرد؟
بروز چنين حوادثي به همراه بي دقتي افراد خانواده- خصوصاً با توجه به اينكه فريزر بسياري از افراد، مملو از گوشت و ساير مواد خوراكي  است- مي تواند دست كم دهها هزار تومان خسارت به همراه داشته باشد كه با به كاربستن تمهيدات ويژه اي مي توان از آن گريخت.
اگر مي دانيد كه ممكن است برق منطقه شما قطع شود يا براي مدتي فريزر شما خاموش خواهد بود، دماي آن را به ده تا بيست درجه زير صفر كاهش دهيد و در نتيجه قبل از خاموش شدن فريزر، دماي محيط دروني آن به سردترين ميزان ممكن خواهد رسيد.
۱- در فريزر را بسته نگاه داريد. باز كردن آن بر شتاب آب شدن يخ خوراكي هاي دروني مي افزايد.
۲- اگر مي توانيد روي فريزرتان را با پتو يا چيزي شبيه به آن بپوشانيد تا نوعي عايق ايجاد كرده باشيد. حتي براي عايق بندي بيشتر، ميان پتو و فريزر را با روزنامه هاي مچاله شده بپوشانيد اما نبايد دريچه تهويه هواي فريزر را سد كنيد.
اگر فريزر در جريان يكي دو روز آينده به كار نيفتاد يا مشكل فني آن را نيافتيد از >يخ خشك< استفاده كنيد تا وقتي فريزر شما از كار مي افتددماي فريزر زير نقطه انجماد نگاه داشته شود و از خراب شدن غذاهاي يخ زده پيشگيري كند. تا جايي كه مي توانيد از اين ماده استفاده كنيد اما نبايد فراموش كرد آب شدن يخ خشك توليد دي اكسيدكربن را در پي دارد كه براي سلا متي خطربار است. به هنگام حمل آنها نيز همواره دستكش در دست داشته باشيد، آنها را در روزنامه بپيچيد و در بالا ي فريزر جاسازي كنيد. از باز كردن در فريزر، مگر در واقع ضروري، اجتناب كنيد. اين حربه، فريزرهاي نيمه پر را دو تا سه روز و فريزرهاي پر را سه تا چهار روز خنك نگه مي دارد.
در چنين شرايطي، مدتي كه غذا در فريزر سالم مي ماند به چهار عامل بستگي خواهد داشت:
۱- ميزان غذايي كه در فريزر است. يك فريزر كاملا ً پر مدت بيشتري نسبت به نوع نيمه پر آن سرماي خود را حفظ مي كند.
۲- نوع غذاي نگهداري شده. فريزري مملو از گوشت مدت بيشتري نسبت به آنكه از سبزي، ميوه يا غذاهاي پخته آكنده است، سرد مي ماند.
۳- دماي غذا. هر چه فريزرتان پيش از خاموشي سردتر باشد، مواد درونش نيز سردتر خواهد بود، هرچه اين مواد سردتر باشند، مدت بيشتري يخ زده باقي خواهند ماند.
۴- ميزان عايقي فريزر. دستگاهي كه توان نگهداري سرماي بيشتري را در خود داشته باشد، بالطبع غذا را مدت بيشتري در آن سالم نگه مي دارد.
پس از اينكه فريزر شما دوباره به كار افتاد، زمان آزمودن خوراكي هاي درون آن است تا دريابيد كداميك سالم مانده اند و قابليت دوباره يخ زدن را دارند، كداميك بايد به سرعت مصرف شوند و كدام يك بايد دور انداخته شوند تا سلا متي فرد به خطر نيفتد و در پي آن متحمل هزينه هاي سنگين درمان نشود.
غذاها را به دقت بررسي كنيد. آنهايي كه يخشان آب شده و دمايشان برابر دماي اتاق است را دور بريزيد. آنهايي كه يخ آنها آب شده اما دمايشان در حد دماي يخچال است يا يخ زده هستند، بيشتر قابل اطمينان هستند.
در اين ميان قانون كلي اين است: تنها خوراكي هايي كه مي توان آنها را خورد قابليت دوباره يخ زدن و ذخيره شدن در فريزر را دارند. غذاهايي كه يخ شان در آستانه آب شدن قرار دارد يا آب شده است ولي دماي آن در حد دماي يخچال است را مي توان دوباره در فريزر نگه داشت ولي ممكن است ارزش غذايي آنها آسيب ببيند و بهتر است هرچه سريع مصرف شوند.
براي يخ زدن مجدد غذاها، دماي فريزر را به كمترين مقدار آن تقليل دهيد، اين كار سبب مي شود تا خوراكي ها در اندك ترين زمان ممكن يخ بزنند و مقدار كمتري از مواد غذايي آنها از ميان برود.
مواد خوراكي را به گونه اي بايد در فريزر چيد كه هوا به خوبي در ميان آنها جريان پيدا كند. زماني كه تمام مواد كاملاً يخ بستند دوباره دماي فريزر را به سطح عادي باز گردانيد و سعي كنيد غذاهاي يخ زده را هر چه زودتر استفاده كنيد.
وراي تمام آنچه در فريزر نگه داشته ايد، بايد گوشت ها را با دقت بيشتر بيازماييد. تغيير رنگ يا هر گونه بوي نامطبوعي به معناي خراب شدن گوشت هستند و تنها بايد بسته هايي را دوباره حفظ كرد كه هنوز بلورهاي يخ پيرامون آن وجود دارند يا بسيار سرد است. بهتر است بسته گوشت ها را پيش از يخ بستن مجدد عوض كنيد و به خاطر داشته باشيد آنهايي را كه دمايي همچون دماي اتاق دارند دور بريزيد.
احتمال آسيب ديدن گوشت هاي خرد شده، به خاطر سطح تماس بيشتر، بسيار افزون تر است از اين رو تنها بسته هايي را كه يخ بسته مانده اند دوباره در فريزر بگذاريد، آنهايي را كه يخ شان آب شده ولي هنوز خنك مانده اند به سرعت بپزيد و مصرف كنيد يا بعد از پختن در فريزر بگذاريد و آن دست گوشت هايي را كه دماي مشابه اتاق دارند را دور بريزيد. نبايد گوشت هاي خرد شده اي را كه نشانه هاي زوال (از قبيل تغير رنگ يا بو) در آنها ديده مي شود، حتي اگر يخ بسته باشند خورد.
چنين شرايطي درباره گوشت مرغ نيز صدق مي كند. تنها بسته هاي گوشت مرغي كه هنوز بلورهاي يخ در آنها ديده مي شود را مي توان دوباره در فريزر گذاشت، اگر يخ آنها آب شده باشد ولي هنوز سرماي خود را حفظ كرده باشند، بايد به سرعت پخته شوند و سپس در مصرف يا نگهداشتن آنها آزاديد. بهتر است روكش آنها را براي استفاده دوباره عوض كنيد ولي مراقب باشيد آب درون بسته ها روي مواد غذايي ديگر نريزد.
درباره ماهي، شرايط كمي دشوارتر مي شود. ماهي هايي كه هنوز يخ زده مانده اند را دوباره در فريزر بگذاريد. اگر يخ ماهي ها آب شده باشد ولي هنوز خنكاي خود را حفظ كرده اند به سرعت بايد آنها را مصرف كرد و در صورت يكساني دماي شان بادرجه حرارت اتاق، چاره اي جز دورريختن آنها نداريد.
...و سبزيجات. آنهايي را كه ذرات يخ را لا به لا ي برگ هايشان مي توان يافت در فريزر بگذاريد اما اگر يخ سبزي آب شده ولي در شرايط خوبي است، پيش از هر عملي بايد آنها را پخت.
بهتر است غذاهاي پخته شده را مصرف كنيد اما خب، اگر هنوز مقداري يخ زده باقي مانده اند، مي توانيد آنها را براي مدتي ديگر در فريزر حفظ كنيد اگرچه ارزش غذايي شان بدين طريق، آسيب مي بيند. غذاهايي كه يخ آنها آب شده را هم مي توان در يخچال، براي يكي دو روز نگه داشت تا كاملا ً مصرف شوند.
درباره آب ميوه، بايد قوطي آن را تكان داد. در صورتي كه هنوز يخ زده باقي مانده باشد مي توان آن را نگه داشت اما آب ميوه اي كه يخ آن باز شده را بايد نوشيد.

بازارچه لوازم خانگي
000888.jpg
000886.jpg
000884.jpg
000882.jpg

بازارچه لوازم خانگي
بازارچه خودرو
بازارچه مسكن
بازارچه ارتباطات
بازارچه حمل و نقل
بازارچه مصالح ساختماني
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه حمل و نقل  |  بازارچه مصالح ساختماني  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |