شنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۲
جمع آوري سي دي هاي زير نويس دار
اين مبارزه بي سرانجام
001338.jpg
تصميم اخير وزارت ارشاد كه بر جمع آوري كليه اين قبيل محصولات فاقد مجوز توليد و پخش تاكيد مي كرد
سي دي هاي زيرنويس دار كه با بهانه هايي مثل «تقويت زبان انگليسي» به بازار عرضه مي شوند؛ حجم قابل توجهي از محصولات پشت ويترين مغازه هاي نرم افزاري را شامل مي شوند.
نوع و حجم عرضه اين سي دي ها حيرت انگيز است. خيلي از اين سي دي ها، با فاصله اندكي از زمان نمايش فيلم ها در سينماهاي آمريكا، به بازار مي آيند. سرعت زيرنويس شدن فيلم هاي روز براي بالا بردن سطح آگاهي ملت از زبان انگليسي (!)، بيشتر از آن است كه فكرش را بكنيد. فيلم هاي روز در كمترين زمان ممكن سانسور مي شوند، زيرنويس دار مي شوند، بسته بندي مي شوند و براي فروش در اختيار سي دي فروش هاي سراسر كشور قرار مي گيرند. اما اين فقط بخشي از ماجراست. در نود و نه درصد موارد كيفيت فداي سرعت عرضه مي شود. هيچ استانداردي در اين كار وجود ندارد. يعني به هيچ وجه نمي شود از مشاهده بسته بندي يا حتي اسم و مشخصات فيلم، از كيفيت آنچه داخل بسته وجود دارد، سر در آورد. در مورد بعضي از فيلم ها زيرنويس و كيفيت تصوير در حد قابل قبولي است و سانسور معقولي هم دارند؛ اما در عرضه بخشي ديگر از اين محصولات، هيچ استانداردي رعايت نشده است. زمان فيلم ها گاهي نصف زمان واقعي شان است و زيرنويس هاي فارسي تصاوير هم آنقدر بي ربطند كه فيلم را به يك كمدي تمام عيار تبديل مي كنند. با اين حال در برهوت توليد و پخش آثار هنري روز جهان در سطح شهر، همين محصولات فاقد استاندارد و بي هويت، با استقبال بسيار زيادي مواجه شده اند و كلي مشتري دارند. مردمي كه براي رفع نيازشان به هر دري مي زنند، همين سي دي هاي نازل بي كيفيت را با علاقه مي خريدند تا حداقل شبحي از فيلم اصلي را در منزل داشته باشند و اندكي هم كه شده، كنجكاوي شان ارضا شود.
اما اين همه ماجرا نبود. شركت هاي توليدكننده سي دي هاي مذكور، نسخه هاي دوبله فيلم هاي قديمي را هم در حجم غيرقابل تصوري به بازار عرضه كردند. مدت زمان زيادي طول نكشيد تا اين كه تصاوير «گري كوپر» و «اليزابت تيلور» و «جان وين»، روي بسته بندي هاي مذكور، با برچسب«دوبله به فارسي»، ويترين هاي شهر را پر كردند. با توجه به ميزان بالاي توليدات، سرعت عرضه و همچنين سانسور نسبتا شديد اين فيلم ها، اين چنين تصور مي شود كه اين شركت ها داراي پشتوانه هستند.
اما تصميم اخير وزارت ارشاد كه بر جمع آوري كليه اين قبيل محصولات فاقد مجوز توليد و پخش تاكيد مي كرد؛ بر ابهام هاي ماجرا افزوده است. به اين ترتيب معلوم نيست كه اجراي دستورالعمل وزارت ارشاد، تاچه حد قابل اجرا خواهد بود و با چه مقاومت هايي روبه رو خواهد شد.
اين تصميم همزمان شده با تحركات اخير شبكه رسمي پخش محصولات فرهنگي كه حدود ده توليدكننده خصوصي و دولتي عمده را شامل مي شود و در چند ماه اخير، تعداد زيادي فيلم (كه البته اغلب شان محصولات پيش پا افتاده و به درد نخوري هستند) به بازار عرضه كرده است. جلوگيري از عرضه محصولات فاقد پروانه و غيرمجاز، به رونق بازار محصولات اين شبكه ها كمك خواهد كرد. هر چند كه با توجه به سرعت و عناوين آثار غيرمجاز عرضه شده، محصولات اين دو شبكه اصلا قابل مقايسه با يكديگر نيستند.

پاتوق
مجسمه ها حرف مي زنند
مشكل از ما نيست. اين گرفتاري هاي لعنتي فرصت نمي دهند كه بفهميم كجا زندگي مي كنيم. توي اين شهر شلوغ از ترافيك، آلودگي صوتي، كثيفي هوا، گراني و هزار و يك دردسر كه بگذريم باز هم جايي براي لذت از زندگي وجود دارد. اتفاقا قشنگي هاي اين شهر پرهياهو كم هم نيست، افسوس كه وقت ديدنشان را نداريم.
با اين حال، گاهي بايد به تمام گرفتاري ها پشت كرد تا زندگي آسان شود. بدهي، پول توجيبي بچه ها، كرايه خانه و ... را فراموش كنيد. امشب را خوش بگذرانيد. چگونه؟ ما به شما پارك جمشيديه را پيشنهاد مي دهيم.
پارك جمشيديه در سال ۱۳۵۶ با مساحت ۷ هكتار احداث شد. پاركي كه امروز مي بينيد ابتدا باغ يكي از افراد خاندان قاجار بود. همسر صاحب باغ هنوز زنده است و قسمتي از جنوب پارك به او اختصاص دارد. دقيقا ۳ هزار متر از بخش جنوبي پارك جمشيديه باغ شخصي اين خانم است. بگذريم. پارك جمشيديه از سال ۱۳۵۷ تا اواخر سال ۱۳۷۰ بسته شد. از سال ۷۰ بازسازي باغ براي استفاده عموم آغاز شد. طي ۴ سال، ۱۳ هكتار از سمت شمال به وسعت اين باغ افزوده شد و پس از آن با اضافه شدن يك هكتار ديگر، مساحت باغ به ۲۲ هكتار رسيد و تبديل به پارك جمشيديه شد. اين پارك حالا جزو يكي از بهترين نقاط سبز كشورهاي اسلامي است. تاكنون در چند روزنامه خارجي از ويژگي هاي طبيعي و نحوه ساخت پارك جمشيديه نوشته شده. چند وقت پيش در شبكه جام جم برنامه اي پخش شد كه در آن تهيه كننده هاي انگليسي و كانادايي، فيلمي مستند از پارك جمشيديه ايران ساخته بودند. پارك جمشيديه در مسابقه طراحي و توسعه كشورهاي اسلامي در شارجه هم برنده جايزه اول و لوح تقدير شد.
ويژگي هاي اين پارك چيست؟ شما از حضور در آن پشيمان نمي شويد. اگر اهل هنر و مطالعه هستيد مي توانيد از ۴ خانه فرهنگ اين پارك استفاده كنيد. صنايع دستي، لباس هاي محلي، غذاهاي محلي و... را در اين خانه هاي فرهنگ پيدا مي كنيد. اگر مي خواهيد از خوراكي لذت ببريد بايد از رستوران هاي پارك استفاده كنيد. در پارك جمشيديه ۵ رستوران وجود دارد . اين پارك يك سالن آمفي تئاتر هم دارد. در ضمن در رستوران ها كافي شاپ هم وجود دارد. البته توصيه ما به شما اين است كه سعي كنيد فقط از طبيعت پارك لذت ببريد. قيمت هاي داخل پارك با چند قدم آن طرف تر- بيرون پارك - قابل مقايسه نيست و در ضمن يك نكته ديگر؛ در هيچ يك از رستوران هاي پارك دنبال كباب نگرديد. آنجا استفاده از گوشت قرمز ممنوع است.اين نقطه توريستي شهر تهران درحال حاضر تنها يك مشكل دارد. آب رودخانه هاي پارك از آب چشمه كلكچال تامين مي شد كه گرفتگي دهانه ورودي آب باعث ايجاد مشكل براي مسوولان پارك شده است. مسأله اين است كه براي رفع گرفتگي بايد سنگي را كه در محل قرار دارد خراب كنند اما اين سنگ پيش از انقلاب توسط شركتي خارجي ساخته شده و امكان دستيابي مجدد به سنگي مشابه آن وجود ندارد. با اين حال هنوز هم پارك جمشيديه يكي از بهترين نقاط تهران است. اخيرا در يك نظرخواهي كه از دانشجويان, توريست ها و مردم انجام شد نزديك به ۸۰ درصد آنها از طبيعت پارك راضي بودند.و بالاخره اينكه وقتي به تنهايي يا به همراه ديگران در ميان درختان پارك جمشيديه قدم مي زنيد توجه به مجسمه ها را فراموش نكنيد. اين آثار با شما حرف مي زنند. آنها مفهوم دارند. مثلا مجسمه اي كه سرش پايين است و در لحظه ورود به شما خيرمقدم مي گويد معني اش اين است: «مغرور نشو. مقابل عظمت جهان چيزي نيستي!»

مردم
جمشيد و خورشيد
«جمشيد و خورشيد» نام اولين فيلم انيميشن و موزيكال ايران است كه به كارگرداني بهروز يغمائيان مراحل پيش توليد را سپري كرده ومتحرك سازي و طراحي شخصيت هايش هم آغاز شده است.
بهروز يغمائيان مي گويد: «جمشيد و خورشيد»كه بر خلاف فيلم خورشيد مصر كه براي تلويزيون طراحي شده بود و بعدا به نسخه سينمايي تبديل شد از ابتدا سناريوي آن براي فيلم سينمايي نوشته شده بود. مرحله پيش توليد اين فيلم از ارديبهشت ۸۱ آغاز شد. داستان جمشيد وخورشيد به دوران ايران باستان باز مي گردد.
نيمو بهترين است
هيچ فيلمي به اندازه «نيمو» جذاب نيست. انيميشن «يافتن نيمو» عنوان پرفروش ترين فيلم بين المللي را از آن خود كرد. در ژاپن اين فيلم حتي از «آخرين سامورايي» هم جذابتر است. در ايتاليا هم مردم بخاطر نيمو به سينما مي روند. «آخرين سامورايي» و «ارباب و فرمانده» از ديگر فيلم هايي هستند كه با استقبال مردم مواجه شده اند.
بحران كتابخانه 
در كتابخواني از استانداردهاي جهاني عقب هستيم. اين حقيقت را مدير كتابخانه هاي عمومي تهران اعتراف كرد. غلامرضا عزت يار گفت: «طبق استانداردهاي جهاني به ازاي هر ۵۰هزار نفر بايد يك كتابخانه در شهر وجود داشته باشد. به اين ترتيب در تهران بايد ۳۰۰ كتابخانه داشته باشيم.»اين در شرايطي است كه تنها ۲۵۰ كتابخانه در تهران وجود دارد. با اين حساب ۱۶۰ كتابخانه كم داريم. البته بايد اين نكته را هم در نظر گرفت كه مردم تهران علاقه چنداني به كتاب ندارند. اگر غير از اين بود پيش از غلامرضا عزت يار مردم از كمبود كتاب اعتراض مي كردند.
آدامس فروش
مردم مجيد مجيدي را خوب مي شناسند. كارگرداني كه بچه هاي آسمان، رنگ خدا و ... را روي پرده سينما برد و احساسات آنها را برانگيخت. مجيد مجيدي براي آينده فيلمي از همان جنس ساخته هاي سابق اش در نظر گرفته است. داستان فيلم جديد او در مورد يك آدامس فروش است. او يكبار ديگر با استفاده از معصوميت كودكان، موضوعي اجتماعي را به تصوير مي كشد. براي گريه اي تازه آماده باشيد.

صبح تا شب
سينما
امروز اگر هوس ديدن فيلم خارجي در سينماهاي شهر را كرديد مي توانيد به اين سينماها سر بزنيد: رنجرهاي تگزاس (استيو مانير) سينما سارا، تفنگدار (پيتر هايمز) سينما برليان، چشم ها (با بازي آميتا باچان) سينما سحر، فرمان (كوپال مشكوه) سينما رنگين كمان، دارودسته هاي نيويوركي (مارتين اسكورسيزي) سينما فرهنگ،  سپيده، مهران، تهران، شباهنگ و رودكي.در سالن كوچك حوزه هنري ،فيلم «آخرين بازمانده موهيكان ها» ساخته «مايكل مان» امروز به نمايش درمي آيد. اين فيلم را «مان» در سال ۹۲ ساخته و دنيل دي لوئيس نقش اصلي اش را بازي كرده است.
كتاب 
انتشارات سپيده سحر در ادامه چاپ سري رمان ها و نمايشنامه هاي مدرن اش، چند كتاب جديد منتشر كرده است. «والدين وحشتناك» نوشته ژان ككتو نويسنده و فيلم ساز مشهور فرانسوي (فيلم «اورفه»ي اين فيلم ساز جزو كارهاي ماندگار تاريخ سينماست) يكي از اين نمايشنامه ها است. اين كتاب را فرامرز ويسي ترجمه كرده و قيمتش ۵۵۰ تومان است. از همين سري نمايشنامه «پادشاه يك چشم» نوشته كارلوس فوئنتس و با ترجمه فريبا كامكاري هم منتشر شده كه قيمت اين يكي ۳۰۰ تومان است. از بين رمان ها هم «خانه بي حفاظ» نوشته هاينريش بل و با ترجمه ناتالي چوبينه را پيشنهاد مي كنيم، قيمت اين كتاب ۲۸۰۰ تومان است.
نگارخانه 
در گالري گلستان (خيابان دروس، خيابان كماسايي شماره ۴۲) نقاشي هاي خانم شهره مهران به نمايش گذاشته شده اند. در نگارخانه تهران (خيابان انقلاب، خيابان قدس، ضلع شرقي دانشگاه تهران) نمايشگاه فعاليت هاي دانشجويي و اساتيد گروه معماري دانشگاه تهران برقرار است. ديدن چنين نمايشگاهي كه لابد پر است از خلاقيت هاي هنري و معماري مي تواند تمام افسردگي يك روز اول هفته را پاك كند. مگر نه؟  گالري شيدا (يوسف آباد، خيابان جهان آرا، انتهاي ۱۹ غربي، شماره ۸۲) ميزبان نمايشگاه گروهي طراحي است.
موسيقي 
دور، دور موسيقي و كنسرت آذربايجاني است. تيمور مصطفي اف و فيروز سخاوت به همراه گروه موسيقي شان از فردا در تالار وحدت برنامه اجرا خواهند كرد. اين برنامه ساعت ۳۰/۲۰ شروع مي شود و بليت را به جز خود تالار، مي شود از فروشگاه بتهوون هم خريد. «كنسرت بزرگ موسيقي آذربايجاني» امشب اجراي آخرش را ساعت ۲۱ در تالار وحدت انجام خواهد داد. خواننده اين يكي كنسرت آذربايجاني، رحيم شهرياري است و حبيب اكبرپور و حبيب قاسمي او را همراهي مي كنند. اسم كنسرت هست «عصرين گوزلي.» آلبوم جديد دوست مان عليرضا عصار با نام «اي عاشقان» و با همكاري فواد حجازي هم بالاخره به بازار آمد. شركت هم آواز آهنگ هم آلبوم تازه «گلابتون» را با صداي سعيد شهروز به بازار ارائه كرده است.
تلويزيون 
سريال هاي پيشنهادي امروز و شب ما اينها هستند: گروه پليس، همان سريال ايتاليايي كه كميسرش يك خانم بداخلاق و جسور است،  ساعت ۱۳ از شبكه ۵ پخش مي شود. تكرار مجموعه طنز آشتي كنان ساعت ۳۰/۱۳ از شبكه ۳ پخش مي شود. تكرار آقاي دغل را هم مي توانيد ساعت ۱۵ ببينيد.شبكه ۵ امشب ساعت ۱۹ يك قسمت از مجموعه مدرس را پخش مي كند. «تب» هم ساعت ۴۵/۱۹ از شبكه ۱ پخش مي شود. مهمان سراي جامائيكا (شبكه ۲، ساعت ۲۱)، نقابدار (ساعت ۲۱، شبكه ۵) و معما (ساعت ۱۵/۲۲، شبكه ۳) هم انتخابهاي ديگر امشب هستند. اما شايد جذاب ترين برنامه امشب، بازهم فوتبال هاي پخش مستقيم باشند. امروز ساعت ۳۰/۱۶ يك بازي از رقابت هاي ليگ برتر باشگاه هاي انگلستان پخش مي شود و ساعت ۲۳ هم مي توانيد بازي پروجا و سمپدوريا را از سري A تماشا كنيد. خوش بگذرد.

تهرانشهر
ايرانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |