شنبه ۱۳ دي ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۷۱
به مناسبت نخستين سالگشت درگذشت سيدعباس معارف فيلسوف و شاعر
راه مستقيم
000376.jpg
مراسم بزرگداشت سيدعباس معارف، موسيقيدان، فيلسوف، زبان شناس، حقوقدان و شاعر فقيد، در نخستين سالگشت درگذشت وي، با حضور جمع كثيري از علاقه مندان، در تالار وحدت بنياد رودكي برگزار شد.
به گزارش ايسنا، در آغاز  اين مراسم، خواهر معارف، با بيان نكاتي درباره شخصيت اين فيلسوف، از انتشار ديوان اشعار معارف خبر داد.
وي در ادامه، با اشاره به رعايت امانت در چاپ اين ديوان، از نداشتن مقدمه در آغاز آن اظهار تأسف كرد.
او با بيان خاطره اي از برادرش گفت: هر چند كه ناشران بسياري از انتشار ديوان اشعار  ايشان استقبال مي كردند و با وجود سختي زندگي، ايشان با انتشار ديوان اشعار در زمان حياتش مخالف بود و مي گفت چگونه اشعارم را كه روح و قلب من هستند به مزايده بگذارم، بعد از مرگم مانند همه شاعران ديوانم را منتشر كنند.
وي، معارف را از رهروان واقعي حضرت علي (ع) دانست كه هرگز از راه عدالت پروري خارج نشد و در سير به سوي وحدت و مبارزه با تكاثر همواره مي كوشيد.
سپس تصاويري از معارف پخش شد كه وي در اين تصاوير درباره حكمت و فلسفه، حكمت انسي و سخن گفتن وجود با حق، سخنراني كرده بود.
آقاي رجبي ـ از ديگر نزديكان معارف ـ نيز نكاتي را درباره حكمت و فلسفه او بيان كرد. رجبي تحمل رنج ها و دردهاي جسماني را توسط معارف، يكي از راه هاي تزكيه نفس او خواند و گفت: با وجود سالها بيماري او، هيچ يك تصوري از مرگ ايشان نداشتيم؛ چرا كه قرب ايشان به حضرت حق و شادي و جلوه ناشي از آن موجب مي شد  اين تصور هرگز به ذهن ما راه نيابد.
وي با اشاره به انتشار كتاب درآمدي بر حكمت انسي توسط معارف در عين ابتلا به بيماري هاي گوناگون يادآوري كرد: اين كتاب توسط افراد ديگري كتابت مي شد و اكنون غلطهاي املايي زيادي دارد.
با اين حال، جايگاه آن در تاريخ حكمت ما در آينده مشخص خواهد شد.
او افزود: عكس العمل آنان كه نام حكمت را مي برند و نان حكمت مي خورند مهم نيست؛ بلكه آنچه جويندگان واقعي حكمت در اين كتاب مي يابند مهم است.
وي اين كتاب را راهي مستقيم و بدون گمراهي خواند براي آنان كه پاسخي براي گمشده هاي خود نيافته اند و همه راه ها را آزموده اند.
رجبي ضمن تشريح نكاتي چند درباره حكمت انسي و نظري و تاريخي معارف ، با شاهد آوردن يكي از آيات قرآن، گواهي به توحيد را اساس حكمت انسي و ديني خواند.
به گفته وي، عباس معارف كل فلسفه غرب را با اين  ايراد اساسي كه چرا فلسفه غرب از حقيقت وجود پرسش نمي كند، زير سئوال مي برد و آن را به طور آشكار لنگ مي دانست.
000378.jpg

رجبي يادآوري كرد: مشكل دنياي امروز كه نمي تواند بين هنر، فلسفه، عرفان و...جمع كند، با اين منظر حل مي شود و ميان همه اين موارد، ارتباط لازم و ملزوم پديد مي آيد و با اين ديدگاه مي توان به معارفي كه بشر به دست مي آورد، جامعيت داد.
وي خاطرنشان كرد: در مقام عمل نيز زماني كه انسان قائم به حق و  آيينه دار حق باشد هيچ اعتباري براي هيچ موجودي جز حق تعالي به معناي اصالت وجودي قائل نيست و در اين ديدگاه است كه تنها خداوند را مالك و حاكم مي داند و نظام ماركسيستي از اين جهت منتفي مي شود كه ما مالك نيستيم.
در ادامه مراسم، دكتر اصغري مطالبي را درباره حكمت فقهي و حقوقي سيدعباس معارف بيان كرد. وي گفت: گرچه معارف، استاد، فيلسوف، عارف، اديب، موسيقيدان و شاعر بود؛ اما اين همه بود و آني داشت.
او در توصيف معارف به يكي از احاديث حضرت علي (ع) مبني بر راه شناسايي متقيان اشاره كرد و گفت: ايشان  اين ويژگي ها را داشت.
وي آرزوي معارف را درك علم و حقايق خواند و درباره بي اعتنايي او به ظواهر دنيوي و حيا و عفتش نكاتي را يادآوري كرد.
او خاطرنشان كرد: بعد از متلاشي شدن شوروي، معارف گفت سوسياليسم غني و سرشاري كه بر ۴ ركن آزادي،  ايمان، تجربه و عبرت استوار باشد هرگز افولي نخواهد داشت و به گفته وي اگر همه تغييرات و تحقق دموكراسي در خدمت تحقق عدالت باشد، آن زمان است كه دموكراسي ارزشمند مي شود.
وي اظهار كرد: معارف مي گفت چگونه زماني كه اذهان مردم را رسانه هاي عمومي مي سازند مي توان گفت كه مردم، حكومت مي كنند.
همچنين علي معلم ـ شاعر - با بيان خاطراتي از استاد معارف، بهره مند شدن او از محضر اساتيدي چون ملاصالح مازندراني حكيم - آيت الله لنكراني - استاد ادبيات عرب و ناظميان - استاد تار - معلم اصلي او را در شعر، پدرش خواند و گفت: شعر، ميراث خانداني او بود.
وي با اشاره به روح جست و جوگر معارف در كشف حقيقتها، بيدل دهلوي را از كشفيات معارف دانست و از اصرار او بر احياي سبك هندي ياد و تأكيد كرد: مي توانم خدا را شاهد بگيرم كه معارف ديوان اشعار او را در كتابخانه مركزي مطالعه و سپس او را معرفي كرد و به تفصيل درباره اش سخن گفت.
بدين ترتيب عبدالقادر بيدل را از كنج خلوت بيرون آورد؛ همچنين انعكاس صداي محي الدين را به ما شناساند.
000368.jpg

وي رواج درست شعر سبك هندي را از ديگر خدمات معارف دانست و گفت: معارف، عالم را خيالات خداوند مي داند و در سالهاي آخر وسوسه اي او را به اين سو مي برد كه شعر وجه غني اش را از دست داده است و رسانه ها با فرهنگ خاص خود آن را استيلا خواهند كرد. ضمن اينكه انبارگرداني بزرگي در كار است و شايد بزودي كلمات پشتيبان و تعصبات گروهي و حزبي اهميت يابد.
علي بياني ـ موسيقيدان ـ به عنوان آخرين سخنران مراسم، با بيان نكاتي درباره اهميت موسيقي، به تشريح حكمت و موسيقي معارف پرداخت.
وي با اشاره به تعلق خاطر معارف به موسيقي شرقي سنتي، گفت: دليل علاقه وي را به موسيقي بايد نزد حكماي انسي
جست و جو كرد؛ چرا كه اين حكما هر يك به نوعي متعرض موسيقي و نوشتن مقالات و كتابها در اين باره بوده اند.
او ادامه داد: سماع، پيكي است كه از عالم قدس منادي درماندگان بيابان تيره دنيا است و ياد عشرت آباد بهشت نوراني را در آنان بيدار مي كند.
به اعتقاد وي از آنجا كه همه ذرات هستي در رقص و چرخش هستند، شايد بتوان موسيقي را متناسخ ترين هنر با
عالم دانست.
وي با اشاره به تعلق خاطر معارف به دو حوزه اصلي موسيقي دستگاهي و مقامي گفت: معارف در اولين جلسه ملاقات با مجيد كياني، استاد موسيقي، خطاب به او گفته بود: آنچه ما از طريق حكمت به آن رسيده ايم شما از طريق موسيقي به آن رسيده ايد، بنابراين مقصد يكي است راه ها گوناگون است.
در ادامه دو غزل از معارف در وصف دو استاد موسيقي خوانده شد و در پايان مراسم نيز قطعاتي دو تار نواخته شد.

رويداد انديشه
همايش ابن بطوطه
موسسه فرهنگي «سويدي» در ابوظبي اعلام كرد در سال آينده ميلادي، همايشي را درباره ابن بطوطه جهانگرد عرب و مسلمان برگزار خواهد كرد. در اين همايش كه به مناسبت هفتصدمين سال تولد شمس الدين طنجي معروف به ابن بطوطه در پايتخت امارات برگزار خواهد شد، از اين جهانگرد عرب و مسلمان ستايش خواهد شد. به گزارش خبرگزاري رويتر، محمد احمد سويدي، شاعر و دارنده اين مؤسسه كه طرحي براي احياي ادبيات سفرنامه نويسي دارد، گفته است: اين همايش با حضور شماري از استادان پژوهشگر و اديبان فعال در عرصه ذخاير ادبيات جغرافيايي عربي و اسلامي، در نوامبر سال ۲۰۰۴ برگزار خواهد شد. پس از همايشي كه همين موسسه در دسامبر ۲۰۰۳ در رباط- پايتخت مغرب- برگزار كرد، اين دومين همايش از نوع خود خواهد بود. سويدي طي گفت وگويي با رويتر گفت: «نخستين همايش در رباط برگزار گرديد و اين ناشي از اهميت نمادين و واقعي پايتخت مغرب در عرصه ادبيات سفرنامه نويسي عربي است. مغرب، ابن بطوطه و ده ها جهانگرد و جغرافي دان بزرگ را تقديم كرده و همچنان داراي گنج هاي ناشناخته اي از ادبيات جغرافيايي است.» وي گفت: «در همايش ابوظبي جوايزي به نام ابن بطوطه توزيع خواهد شد.»
سويدي به رويتر گفت: «كتاب هاي مولفان كهن را باز كنيد و كتاب هاي جهانگردان و جغرافي دانان عرب و مسلمان را بخوانيد تا پي ببريد ما مالك چه ثروتي هستيم.»
همايش گفت وگوي فرهنگها
000372.jpg

در راستاي طرح رئيس جمهور در خصوص گفتگوي  تمدن ها، همايش بين المللي با عنوان «گفتگوي بين فرهنگها» با هماهنگي اتحاديه بين المللي دانشگاه ها برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري مهر اين همايش با هدف تلاش براي ارتقا، احترام متقابل، درك همدلانه، آشنايي با ديدگاه ها و نظرات و همبستگي و پيشرفت جوامع بشري، برجسته كردن نقش نظام آموزش رسمي و آموزش عالي كشورها به ويژه دانشگاه ها در ايجاد گفتگوي فرهنگي با حضور آقاي خاتمي و جمعي از انديشمندان و اساتيد داخلي و خارجي در تاريخ ۱۷ و ۱۸ دي ماه سال جاري به ميزباني دانشگاه آزاد اسلامي در تهران واقع در مركز همايش هاي صدا و سيما برگزار مي شود. محورهاي اساسي اين همايش عبارتند از:
* حقوق بشر از ابعاد روابط ميان فرهنگ ها
* گفتگوي فرهنگ ها ابراز انسجام بخشي بشريت
* تاريخ فرهنگي مشترك بشريت به عنوان ابزار گفتگو
* نقش ادبيات در انسجام گفتگوي فرهنگ ها
* نقش آموزش عالي در گفتگوي فرهنگ ها
* هزاره سوم، جهان مجازي و هويت فرهنگي آن
* انسان توسعه يافته فرهنگي در جهت ايجاد توسعه پايدار
* جهاني شدن و تغيير نگاه به جهان فرهنگي
* نقش ICT و گفتگوي فرهنگها
* راز زدايي، گفتگوي فرهنگها، خود انعطافي معرفتي و تاريخي.

انديشه در فراسوي
رشد دين گرايي در اروپاييان
000370.jpg
حجت الاسلام معزي، رئيس مؤسسه اسلامي امام علي(ع) در وين با حضور در كليساي پروتستان منطقه گومپندروف اتريش در مراسم روز شكرگزاري شركت كرد.
به گزارش خبرگزاري «مهر» از مركز وين، آقاي نريمان كشيش كليساي پروتستان منطقه گومپندروف وين در ديدار با حجت الاسلام معزي به بحث و گفت وگو پرداخت.
در اين ديدار آقاي نريمان علل رويگرداني مردم اروپا از دين را در عواملي چون: «اصرار و پافشاري روشنفكران و احزاب سياسي غرب بر سكولاريسم و جدايي دين از سياست و ناتواني و ضعف كليسا در پاسخگويي به مسائل مردم و عدم مداخله كليسا در امور جامعه دانست.
وي خاطر نشان ساخت: پس از رويگرداني مردم از كليسا، اخيراً رفته رفته شاهد توجه و اقبال مردم به كليسا هستيم. حجت الاسلام معزي نيز با اشاره به اين نكته كه در پايان قرن بيستم و آغاز قرن بيست و يكم شاهد رويكرد مردم به دين و معنويت و سرخوردگي آنان از زندگي ماشيني و جامعه منهاي ارزش و اخلاق هستيم، گفت: مسئولان امور ديني با توجه به نياز فطري مردم به دين و پاسخگويي به سؤال هاي اساسي انسان ها در زمينه اجتماعي، سياسي و همراهي و همدلي با مظلومان روي زمين و توجه به عدالت و عدالتخواهي براي جامعه ظلم زده بشري بايد از فرصت  موجود استفاده كنند.
همچنين حجت الاسلام معزي از دانشكده الهيات كاتوليك وين نيز ديدار و با پروفسور سولنر در باب نقش اديان توحيدي در جهان امروز گفت وگو كرد.
به گزارش خبرگزاري «مهر» از مركز وين، رئيس دانشكده الهيات كاتوليك در اين ديدار گفت: ازاواسط سالهاي ۱۹۹۰ در متن دنيا مسلكي و سكولاريته، معنويت گرايي نضج گرفت.
وي در ادامه افزود: ما بر اساس رهنمودهاي كاردينال كنيگ، اسقف اعظم اسبق وين، معتقديم كه صلح واقعي در جهان تنها با صلح بين اديان ممكن است. به همين منظور دپارتمان الهيات علمي ما تحقيقاتي در سطح دكترا در باب مواضع و روابط مسجد و كليسا انجام مي گيرد و آرزوي من براي آينده اين است كه اديان بزرگ، مراسم مشترك برگزار كنند.
در اين ديدار حجت الاسلام معزي نيز با بيان اين نكته كه در اواخر قرن بيستم و اوايل قرن جاري عليرغم رويدادهاي قرن بيستم متعاقب رونق سكولاريسم و تجدد، اقبال مردم به معنويات فزوني گرفت گفت: اين فرصتي بسيار مناسب براي همفكري و همكاري انديشمنداني است كه سرآشتي با دين دارند، وي افزود: در روند جهاني شدن و رواج و رونق گرايش به تك قطبي با تبعات سياسي و اقتصادي و نظامي و اجتماعي، اهميت نقش اديان توحيدي بيش از پيش مشخص مي شود.

انديشه
ادبيات
اقتصاد
سياست
فرهنگ
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |