يكشنبه ۱۴ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۲ - Jan 4, 2004
تَكَلِّمُوا تُعْرَفُوا فَإِنَّ الْمَرْءَ مَخْبُوء تَحْتَ لِسَانِهِ.
سخن گوييد تا شناخته شويد كه آدمي زير زبانش نهان است.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
چرا نه خاك سر كوي يار خود باشم
چرا نه در پي عزم ديار خود باشم
به شهر خود روم و شهريار خود باشم
غم غريبي وغربت چو بر نمي تابم
هشت سال دفاع مقدس در انيميشن تپه عقاب ها
سريال انيميشن «تپه عقاب ها» به منظور آشنايي كودكان و نوجوانان با خاطرات به جا مانده از هشت سال دفاع مقدس ساخته مي شود.
به گزارش ايسنا، اين سريال كه براي پخش در ۲۶ قسمت ۱۰ دقيقه اي در شركت فرهنگي - هنري صبا ساخته مي شود، داستان دوستي دو رزمنده مستقر در جبهه ها را با يك عقاب به تصوير مي كشد.
در اين سريال كه به روش انيميشن دوبعدي ساخته مي شود، سعي شده در قالب داستان هاي جذاب و ماجراهاي شيرين بخشي از روحيات زيبا و لطيف رزمندگان و فضاي حاكم بر جبهه ها به تصوير كشيده  شود.كارگردان اين سريال محمد غلام زاده است.
تاريكي عنوان انيميشن ديگري است كه در دفتر سيف الله داد (نمانگر) ساخته مي شود، فيلمنامه اين انيميشن را كه زمان آن ده دقيقه است سجاد آويني نوشته است.
ماني كاشيان، اميرحسين دزفولي، آرش وطن خواه و اميرحسين عليمراد طراحي و كارگرداني آن را بر عهده دارند.

صديف براي بم مي خواند
000426.jpg
رامبد صديف، استاد نامي آواز ايران به زودي كنسرتي را به نفع بازماندگان زلزله بم اجرا خواهد كرد.
به گزارش خبرنگار همشهري، وي كه براي شركت در مراسم خانه موسيقي به اين مكان آمده بود، ضمن اعلام اين خبر و ابراز تأسف و اعلام همدردي با بازماندگان مصيبت زده اين رويداد جانكاه گفت: از درگذشت ايرج بسطامي بسيار محزون و متأثر شدم. وي روحيه اي ساده، پاكدلانه و بي پيرايه و نيز تواناييهاي حنجره و رنج پنهان در دل و متجلي در صدا داشت.
وي افزود: كوچ بسطامي ضايعه اي مضاعف براي جامعه هنري بويژه موسيقي و آواز است.
صديف كه هم اكنون كسالتي مختصر دارد گفت كه به مجرد رفع كسالت اين كنسرت را برپا خواهد كرد.

مهدي صباغ زاده:
كارگردان سالاري آفت سينماست
000432.jpg
مهدي  صباغ زاده،  كارگردان  سينما گفت : كارگردان  سالاري  و بي توجهي  به  ظرفيت هاي  هنري  در برخي  مطبوعات ، به  اعتبار سينما صدمه  مي زند.
وي  در گفت وگو با ايرنا، خاطرنشان  كرد: از اينكه  عنوان  مي شود با نيامدن  برخي  فيلمسازان  جشنواره  فجر كمرنگ  مي شود، متاسفم ، جشنواره  و سينما به  همه  اهالي  اين  هنر تعلق  دارد و تنها عده  محدودي  تاثيرگذار نيستند.
۷۷ اثر سينمايي  از فيلمسازان  داخلي  متقاضي  حضور در بيست  و دومين  جشنواره  فيلم  فجر هستند.
كارگردان  فيلم هاي  بانوي  كوچك ، بدلكاران ، روزهاي  خوب  زندگي  و مهاجران ، جشنواره  فيلم  فجر را رويدادي  ملي  دانست  كه  داراي  قوانين  خاص خود بوده  و هر كس  كه  از شرايط حضور در آن  برخوردار است ، شركت  مي كند.
وي  تاكيد كرد: نبايد اين  گونه  تلقي شود كه  عده اي  از فيلمسازان  داراي  امتياز خاص  براي  حضور در جشنواره  فجر هستند.
صباغ زاده  كه  با فيلم  صبحانه  براي  دو نفر متقاضي  شركت  در جشنواره  فيلم  فجر است ، افزود: اين  اثر با مضموني  اجتماعي ، داستان  نويسنده  تنها و منزوي  را به  تصوير مي كشد.

بهارستان
هر آنگاه كه به ستوه مي آيم
از تاريكي، سرما، سكوت
برمي خيزم و مي افروزم اجاق صدايي را:
شعري، سرودي، ترانه اي را.
مسعوداحمدي

نگارستان
شام آخر
000429.jpg
۱ - فيليپ دو شامپاين
Philippe de تChampaigne
۲ - تولد: بروسيس ۱۶۰۲ / وفات: پاريس ۱۶۷۴
۳ - سبك: باروك
۴ - زندگينامه نقاش: «فيليپ»، صحنه هاي رؤيايي - غم انگيز زيادي مانند ديگر نقاشان سبك باروك ندارد؛ اما؛ در بعضي از كارهايش مثل همين تابلو؛ تفكر سبك باروك به خوبي نمايان است. سبك كار او پس از مدتي تغيير كرده و به سبك ناتوراليسم (طبيعي و واقع گرايي) نزديك شد. در اين دوره او به طراحي از چهره (پرتره) پرداخت و يكي از معروفترين كارهاي او نقاشي از چهره «لوئي سيزدهم» است. يكي ديگر از زيباترين كارهاي او در به تصويركشيدن حالت هاي انساني؛ نقاشي از چهره عبوس «كاردينال ريچارد» است!
۵ - نام تابلو و مشخصات تابلو: «شام آخر» / ۱۶۵۲ / رنگ روغن روي بوم / ۲۳۳*۱۵۸ سانتي متر.مسيح (ع) به «آپوستل» خبر مي دهد كه يكي از شما (منظور يارانش) به زودي به من خيانت مي كند.تنها نور صحنه؛ از پنجره كوچك كناري به داخل تابيده و فقط ديوار پشتي را روشن كرده است. مسيح (ع) را درحال تقسيم كردن نان مي بينيم. در كنار او «آپوستل» بدون بيان كلمه اي، نگراني درونش را در چهره نمايان كرده است. طراحي لباس ها و رنگ آنها قوي و زيباست و بيننده را وا مي دارد تا تك تك افراد را از نظر بگذراند.
۶ - محل نگهداري تابلو: موزه لوور / پاريس.

نمايش «مينياتور ايران» در آمريكا
دو موسسه هنري مطرح آمريكايي با برپايي نمايشگاهي از هنر نقاشي ايران، تحت تأثير صوفي گري سعي در معرفي هرچه بهتر هنر و تفكر ايراني به مردم آمريكا دارند.
به گزارش خبرگزاري مهر با اقدام دو مركز هنري آمريكا، نمايشگاهي از هنر ايران در واشنگتن برپا شده است. گالري هاي هنري اسكالر و فرير اعلام كرده اند كه اكنون وقت آن رسيده است تا توده انبوه مخاطبان آمريكايي با دوران اوج فرهنگ شرقي كه مردم غرب با آن بيگانه اند، آشنا شوند.
در اين نمايشگاه كه عشق و حسرت نام گرفته، با نمايش نقاشي هاي مينياتور ايران (نقاشي كتاب) از قرن ۱۵ تا ۱۷ ميلادي سعي شده است تا نحوه تفكر ايراني به مردم آمريكا معرفي شود.
اين نمايشگاه كه در گالري آرتور اسكالر ۱۷ فوريه آينده برپا خواهد بود، مشتمل بر۲۰ صفحه نقاشي و تعدادي نمونه هاي خطي كه توسط معصومه فرهاد دستيار مجموعه ساز هنر اسلامي در گالري فرير و اسكالر انتخاب شده اند، مي باشد.
سرمنشأ اين نمايشگاه در موضوعات رازآميز و نگرش اخلاقي اشعار و نقاشي هاي ايراني نهفته است و اشعار به نمايش درآمده در اين نمايشگاه به همراه نقاشي ها، نشان دهنده درون مايه هاي صوفي گري در ايران است.
در اين نمايشگاه آثاري از نظامي گنجوي، سعدي و جامي به نمايش درآمده است.

۷۰ عكس از ۳۵ عكاس در جشنواره رضوي
هيأت  انتخاب  بخش  عكس  نخستين  جشنواره  رضوي  پس  از بازبيني  ۳۳۱ قطعه عكس  ارسالي  به  دبيرخانه  جشنواره  تعداد ۷۰ قطعه  عكس  از ۳۵ عكاس  را برگزيدند.
به  گزارش  روابط عمومي مركز گسترش  سينماي  مستند و تجربي ، اسامي  عكاساني  كه  آثار آنها به  بخش  مسابقه  جشنواره  رضوي  راه  يافته  در بخش  حرفه اي  شامل : سيدعلي  سيدي ، حسين  زهرايي ، حسن  غفاري ، سعيد محمودي  ازناوه ، علي  اصغر ناصر مهر، محمدرضا لطفي ، حسن  توكلي ، محمود يوسف پور، تقي  بخشي راد، يوسف  گرامي ، فرامرز عادل  بردبار، محمد حسين  حيدري ، قدير و قاري  شوجه ، عليرضا عطرياني ، كميل  شريفي ، اسماعيل  داوري ، پوريا نورالله پور و حميد راستي  است .
همچنين  در بخش  آماتور، زهرا مبهوت ، فاخته  جلايرپور، بهزاد پيشكار، زهره  متولي ، فاطمه  حسين  لاهيجي ، مجتبي  حسن  پور، اسماعيل  دل  رحم ، حسين  طاهري،  سيدمحسن  سجادي ، مجتبي  كاظميان  مقدم ، حميدرضا حيراني ، مرتضي  مهدويان ، علي  عبدوس ، سعيده  نصراللهي ، جعفر كبوتري ، موسوي  حاجي نژاد و  ايران  انتظام  از عكاسان  برگزيده  هستند.

بليت هاي جشنواره تئاتر ماه براي زلزله زدگان
درآمد حاصل از فروش بليت  نمايش هاي نخستين جشنواره تئاتر ماه به زلزله زدگان اختصاص يافت.
به گزارش ستاد خبري نخستين جشنواره تئاتر ماه مهرداد راياني مخصوص دبير جشنواره با اعلام اين خبر گفت: متاسفانه در حالي جشنواره را آغاز مي كنيم كه بسياري از هموطنان كشورمان در شهر بم با فاجعه بزرگي دست و پنجه نرم مي كنند.
ما به زعم خودمان تلاش كرديم تا در اين جشنواره با بضاعت اندكي كه داريم، كاري كرده باشيم.
به همين منظور شوراي سياستگذاري جشنواره تصميم گرفت تا فوايد فروش بليت نمايش هاي اين جشنواره به هموطنان داغديده عزيزمان اختصاص يابد. وي در پايان اظهار داشت: اميدواريم با استقبال تماشاگران محترم كشورمان بتوانيم مبلغ قابل قبولي را براي زلزله زدگان بم فراهم آوريم.

منشور سينماي كودك منتشر مي شود
انتخابات شوراي مركزي مجمع سينماي كودك و نوجوان در محل تالار اجتماعات خانه سينما برگزار شد. به گزارش ايسنا، وحيد نيكخواه آزاد، بهروز غريب پور، غلامرضا موسوي، بيژن بيرنگ، اميد سموات، غلامرضا آزادي و مرضيه برومند به عنوان اعضاء شوراي مركزي مجمع سينماي كودك و نوجوان انتخاب شدند.
اعضاء علي البدل، فرمان بهزاد و بهروز يغمائيان و به عنوان بازرس، قاسم قلي پور و نادر يغمائيان انتخاب شدند.مرضيه برومند، رئيس سابق مجمع سينماي كودك و نوجوان در گفت وگويي با ايسنا اظهار داشت: در انتخابات اين دوره تأكيد دوباره اي داشتيم بر اينكه اين مجمع يك سا زمان غير دولتي است و هدف آن رشد و اعتلاء سينماي كودك در جهت حمايت از كودكاني است كه نياز به سينما دارند و ايجاد زمينه هاي مناسب براي اينكه امكاناتي فراهم شود كه بچه ها بهتر بتوانند فيلم هاي مورد علاقه شان را ببينند.
مرضيه برومند، خبر از انتشار منشور سينماي كودك تا پايان امسال داد و گفت: اين منشور با همكاري مجمع سينماي كودك و از طريق بنياد سينمايي فارابي يك تيم پژوهشگر شروع به فعاليت كردند و اميدواريم اين منشور به زودي منتشر شود.

آغاز به كار همايش ششمين دوسالانه نقاشي
همايش ششمين دوسالانه نقاشي معاصر تهران با موضوع «نقد هنري معاصر» با تغييراتي در تركيب سخنرانان از امروز آغاز مي شود.
اكويي انوزور مدرس هنرهاي معاصر از دانشگاه پترزبورگ آمريكا اعلام كرده است به دلايل شخصي نمي تواند به ايران سفر كند. بدين ترتيب آقاي پروفسور ديتررونته مدير موزه هنر بن از آلمان نخستين سخنران اين همايش خواهد بود. در اين همايش پنج سخنران ايراني و سه سخنران خارجي پيرامون نقد هنري در ايران و جهان به ايراد سخنراني خواهند پرداخت و در روز پاياني ميزگردي با حضور هنرمندان و صاحبنظران ايراني تشكيل خواهد شد. اين همايش از ساعت ۱۶ امروز آغاز مي شود و تا ۱۷ دي ماه در سالن آمفي تئاتر موزه  هنرهاي معاصر تهران واقع در خيابان كارگر شمالي، جنب پارك لاله ادامه خواهد داشت.

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
ميراث
خانه بزرگ پدري به برادرش رسيد كه هميشه در آرزوي آن مي سوخت و به او رضايتي كه پدر هميشه از زندگي داشت.
حالا برادرش در حسرت كسب سرمايه اي است كه آن خانه بزرگ را به يك مجتمع مسكوني بدل كند.
پوران حجت انصاري

روزنگار
صوراسرافيل
روزنامه معروف صوراسرافيل در چنين روزي در سال ۱۲۸۶ انتشار خود را آغاز كرد.
اين روزنامه را ميرزا قاسم خان تبريزي و ميرزا جهانگيرخان شيرازي (كه به صوراسرافيل شهرت يافت) با همكاري هم منتشر كردند. ميرزا علي اكبر خان قزويني (دهخدا) با نام مستعار «دخو» در اين روزنامه مطلب مي نوشت. صوراسرافيل در دوران پيش از استبداد صغير مطالب تندي عليه استبدادطلبان نوشت، به گونه اي كه در دوران استبداد صغير، ميرزا جهانگيرخان صوراسرافيل را به دليل مطالبي كه در روزنامه اش نوشته بود، اعدام كردند.
درجه
درجه هاي نظامي كه در قزاقخانه و ژاندارمري رايج بود، در چنين روزي در سال ۱۳۰۰ لغو شد و درجه هاي تازه اي متداول شد. به اين ترتيب درجه هايي مانند امير تومان، امير پنجه، كلنل، ماژور و كاپيتان به امير لشكر، سرتيپ، سرهنگ، نايب سرهنگ، ياور، سلطان، نايب اول و دوم و سوم تغيير يافت.
rooznegar@hamshahri.org

گشتي در دنياي خبرها
شكارچي موش
كوالالامپور: يك شكارچي موش در مالزي طي سه ماه بيش از ۱۱۷۵ موش را از بين برد و ۷۹۰ دلار جايزه از شوراي شهر دريافت كرد.شوراي شهر «كوتاباهرو» در شمال مالزي اعلام كرده بود، به هر شهروندي كه يك موش تحويل دهد ۲۶ سنت پول پرداخت خواهد كرد.شهروندان طي سه ماه اجراي اين طرح ۱۹۲۲ موش به شوراي شهر تحويل دادند كه از اين تعداد ۱۱۷۵ موش را يك مرد ۴۳ ساله شكار كرده بود.
پررفت  وآمدترين فرودگاه جهان
آتلانتا: كسب عنوان پررفت و آمدترين فرودگاه جهان باعث اختلاف نظر ميان مسئولان فرودگاههاي شيكاگو و آتلانتا شده است.
براساس آمار منتشرشده، در سال ۲۰۰۳، فرودگاه شيكاگو ۹۳۱ هزار پرواز ورودي و خروجي داشت كه بيشترين پرواز در ميان فرودگاههاي جهان به شمار مي آيد.از سوي ديگر فرودگاه آتلانتا به ۵۸۸۷۵۶۹۴ مسافر سرويس داد كه از اين لحاظ برترين فرودگاه جهان بود.به همين دليل مسئولان هر يك از اين دو فرودگاه معتقدند كه عنوان پررفت وآمدترين فرودگاه جهان بايد به آنان اختصاص يابد.
كودك يك ماهه در قفس سوسمار
ملبورن: استيواروين يك شكارچي سوسمار در استراليا است كه طرفداران زيادي در اين كشور دارد. اين شكارچي مشهور دو روز پيش كار بسيار خطرناكي در يكي از باغ وحش هاي اين كشور انجام داد كه مورد انتقاد شديد شهروندان استراليايي و گروههاي حمايت از حقوق كودكان قرار گرفته است.اروين در حالي كه كودك يك ماهه خود را در آغوش داشت وارد قفس يك سوسمار غول پيكر شد و به اين حيوان غذا داد. اين صحنه را اغلب شبكه هاي تلويزيوني استراليا نمايش دادند و به همين دليل بينندگان در تماس با اين شبكه ها از عملكرد اروين انتقاد كردند.
بازگشت به قبرستان
نيومكزيك: دو روز قبل پيرمرد ۹۴ ساله اي كه در بيمارستان بستري شده بود از دنيا رفت و به همين دليل او را با آمبولانس به قبرستان انتقال دادند تا مراسم تدفين وي انجام شود. اما به محض اينكه جسد را از داخل آمبولانس خارج كردند، مسئولان قبرستان متوجه شدند كه پيرمرد در حال نفس كشيدن است. به همين دليل او را به سرعت به بيمارستان انتقال دادند اما پيرمرد در بيمارستان جان باخت و مجدداً به قبرستان بازگردانده شد.مسئول قبرستان كه شوكه شده بود گفت: من ۳۹ سال است كه كار تدفين مردگان را انجام مي دهم اما تاكنون با چنين صحنه اي مواجه نشده بودم.
اخبار جالب سال ۲۰۰۳
لندن: يك موسسه در لندن اقدام به گزينش جالب ترين خبرهاي سال ۲۰۰۳ ميلادي نمود.برخي از اخبار برگزيده اين موسسه به اين شرح است كه شايد قبلاً در اين ستون به چاپ رسيده باشد.
*يك زنداني در برزيل كه تنها يك پا داشت از زندان گريخت.
* مردم كامبوج به مصرف بيش از پيش گوشت سگ تشويق شدند.
*دولت چين، پخش آگهي هاي تلويزيوني كالاهاي بهداشتي را در هنگام صرف ناهار و شام شهروندان ممنوع اعلام كرد.
* يك پيرزن ايتاليايي شوهر خود را با ضربات جارو از پاي درآورد.
* راننده يك قطار در لندن پس از شنيدن ماجراي ترسناكي كه همكارش براي او تعريف مي كرد، بيهوش شد و كنترل قطار را از دست داد.
شيرجه از بالاي پل
رم: ۴ مرد در رم از فراز يك پل ۱۷ متري به داخل رودخانه شيرجه زدند آنهم در شرايطي كه هوا بسيار سرد بود.از سال ۱۹۴۶ به بعد، هر سال در هنگام سال نو ميلادي، افراد ماجراجو از بالاي اين پل به داخل رودخانه شيرجه مي زنند.امسال يكي از اين افراد ماجراجو، مردي ۴۰ ساله بود كه شغل وي رانندگي است. وي هدف از انجام اين كار را برقراري صلح در جهان اعلام كرد.مرد ماجراجوي ديگر ۶۸ سال سن داشت كه ۱۶ سال پياپي اين كار را انجام داده است.
دو مرد خوشبخت
فيلادلفيا: دو آمريكايي در جريان يك مسابقه بخت آزمايي در مجموع برنده ۵/۲۲۱ ميليون دلار پول نقد شدند اما صاحبان دو بليت برنده تاكنون خود را براي دريافت جايزه نقدي معرفي نكرده اند.در صورتي كه برندگان بخواهند جايزه نقدي را به صورت يكجا دريافت كنند آنگاه هر يك تنها ۶۰ ميليون دلار دريافت خواهند كرد. اما اگر آنرا به صورت اقساط و طي ۲۹ سال دريافت كنند، صاحب كل مبلغ جايزه خواهند شد.
در اين مسابقه ۵/۲ ميليون نفر شركت كرده بودند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۲ و ۹ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۲۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۴۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و۱۵ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
گالري برگ: نمايشگاه آثار نقاشي مصطفي ندرلو / تا ۲۰ دي ماه / ميدان ونك، نرسيده به ميرداماد، دامن افشار، شماره ۱/۱۲ / تلفن: ۸۷۵۳۳۰.
گالري فاطيما: نمايشگاه آثار گروهي از هنرمندان به نفع زلزله زدگان بم / تا ۱۸ دي / خيابان ايرانشهر، كوي مهاجر، پلاك ۱+۱۲.
گالري الهه: نمايشگاه نقاشي امين نوراني / تا ۱۵ دي / بلوار آفريقا، خيابان گلفام، شماره ۴۷ / تلفن: ۲۰۵۹۶۸۶
گالري راه ابريشم: نمايشگاه عكس هاي مهدي سحابي / ۱۷ دي تا هشتم بهمن / خيابان آفريقا، تابان شرقي، شماره ۷۵ / تلفن: ۸۷۸۸۲۵۹
نگارخانه نقش: نمايشگاه آثار هنري گروهي از هنرمندان / تا ۲۲ دي / فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي جشنواره، فرهنگسراي اشراق / تلفن:
۳-۷۳۲۴۱۱۲.
نگارخانه خانواده: نمايشگاه نقاشي گروهي از هنرمندان به سرپرستي مرتضي خلج اميرحسيني / تا ۲۰ دي/ نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان / تلفن: ۷۸۱۴۴۴۷.
نگارخانه شيخ هادي: نمايشگاه گروه آبي بيكران هنر به نفع زلزله زدگان بم / تا ۲۳ دي / خيابان جمهوري، خيابان وزيري.

گل و گياه
تاج الملوك
000423.jpg
نام علمي: Aquilegia vulgaris Nora Barlow
خانواده: RANUNCULACEAE
گياه دائمي است به بلندي ۷۵-۶۰ سانتي متر و گستردگي ۵۰ سانتي متر اوايل تابستان گلهاي قيفي شكل و قرمز رنگ آن روي ساقه هاي طويل ظاهر مي شوند. برگها سبز -خاكستري بوده داراي بريدگيهاي عميق مي باشند. براي كاشت در باغهاي صخره اي مناسب است.
نيازها: به مكان آفتابي، خاك مرطوب بازهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: به روش كاشت بذر در پاييز يا بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
روزنگار
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |