يكشنبه ۱۴ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۲ - Jan 4, 2004
ديدار وزير امور خارجه با رئيس جمهوري سوريه
000438.jpg
كمال  خرازي  وزيرامورخارجه  جمهوري  اسلامي ايران  روز شنبه  در دمشق  بابشاراسد رئيس  جمهوري  سوريه  ديدار كرد.
دو طرف  دراين  ديدار درباره  راه هاي  تحكيم  روابط دو جانبه  و مسائل  مهم منطقه  از جمله  تحولات  عراق  و فلسطين  تبادل  نظر كردند.
به گزارش ايرنا اسد با ابراز همدردي  با دولت  و ملت  ايران  و خانواده  قربانيان ، آمادگي دولت  و ملت  سوريه  را براي  تامين  نيازهاي  زلزله زدگان  بم  اعلام  كرد.
وي  ابعاد مختلف  روابط راهبردي  ايران  و سوريه  و اهميت  رايزني ها مستمرميان  مسئولان  دو كشور را مورد تأكيد قرار داد و گفت :ايران  و سوريه  در معرض توطئه هاي  مشتركي  هستند و اين  رايزني ها  مي تواند خطرها و پيامدهاي  منفي  ناشي از قدرت هاي  خارجي  را نسبت  به  مردم  دو كشور از ميان  ببرد و مكانيزم هاي ايستادگي  و پايداري  براي  تحقق  آرمان هاي  متعالي  دمشق  و تهران  را محقق سازد.
رئيس  جمهوري  سوريه  به  خطرهاي  ناشي  از سياست هاي  اشغالگران  در عراق اشاره  كرد و افزود: ناامني ها و بي ثباتي ها در عراق  ناشي  از سياستهاي تجزيه طلبانه  آمريكا است .
وزير امور خارجه  ايران  نيز دراين  ديدار از همدردي  دولت  و ملت  سوريه با دولت  و ملت  ايران  در خصوص  زلزله  بم  قدرداني  كرد و گفت : همياري  بين المللي  بويژه  كشورهاي  دوست  و مسلمان  در اين  زمينه  قابل  تقديراست .
خرازي ، اقدامات  و برنامه هاي  ايران  براي  بازسازي  بم  را تشريح  كرد وگفت : با يك  عزم  و اراده  ملي  و بطور يكپارچه  با بهره گيري  از تمام  امكانات مادي  و معنوي  خود در صدد بازسازي  بم  هستيم .
000441.jpg

وي  در مورد تحولات  عراق  گفت : عراق  در سايه  اشغال  و حضور قدرت هاي  خارجي نمي تواند به  آرامش  و ثبات  لازم  دست  يابد.
وزيرامور خارجه  ايران  همچنين  بر ضرورت  تسريع  انتقال  قدرت  به  مردم  عراق  تأكيد كرد.
ديدار وزيران امور خارجه ايران و سوريه
وزيران امور خارجه ايران و سوريه در نخستين دور از مذاكرات خود در دمشق بر لزوم حفظ وحدت، يكپارچگي و حاكميت عراق تاكيد كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر از دمشق خرازي و فاروق الشرع با رايزني درباره خطرهاي ناشي از اوضاع كنوني عراق و تهديدهاي منطقه بر ضرورت تحقق آرمانها و آراي مردم اين كشور تاكيد كردند.
وزير امور خارجه سوريه نيز به نگراني هايي كه از تجزيه عراق وجود دارد اشاره كرد و سيطره بر منابع مادي و زيربنايي اين كشور را از اهداف بلندمدت اشغالگران در عراق دانست. الشرع گفت: نيروهاي اشغالگر در صدد آسيب رساندن به وحدت عراق هستند و اين امر ايجاب مي كند كه كشورهاي منطقه با آگاهي كامل درباره ابعاد اين توطئه، امنيت كشور و حاكميت شان را مورد اهتمام قرار دهند.

آخرين مواضع مجمع روحانيون مبارز و فراكسيون دوم خرداد در مورد انتخابات
000435.jpg
سيد علي اكبر محتشمي پور در گفت وگو با ايسنا درباره آخرين مواضع مجمع روحانيون مبارز و فراكسيون دوم خرداد مجلس شوراي اسلامي پيرامون انتخابات گفت: يك موضع، موضع مجمع روحانيون است، يك موضع هم مربوط به فراكسيون دوم خرداد و ساير احزاب است.
موضع مجمع همان است كه اعلام شده است. ما هيچ خط قرمزي براي شركت در انتخابات نداريم. خط قرمز ما نظام جمهوري اسلامي است و تا نظام با اين قانون اساسي برپاست ما هم هستيم. اگر مردم به ما رأي دادند، به مجلس مي رويم، اگر رأي ندادند در هر جا مجال خدمت باشد؛ براي ما فرقي ندارد.
اگر در انتخابات ما را رد كنند هم در انتخابات شركت مي كنيم و هم اعلام مي كنيم كه مردم در انتخابات شركت كنند و افراد صالح را انتخاب كنند.
اما برخي احزاب دوم خردادي معتقدند كه اگر شرايط شركت در انتخابات را از ما سلب كردند ما نمي توانيم در انتخابات شركت كنيم، لذا برخي احزاب سرنوشت حضور و عدم حضور خود را در حوادثي كه در بررسي صلاحيت ها اتفاق مي افتد و كنگره هايي كه بعد از روشن شدن وضعيت صلاحيت ها تشكيل مي دهند، مبتني كرده اند.
رئيس فراكسيون دوم خرداد مجلس شوراي اسلامي با ابراز اميدواري نسبت به اين كه تمام گروه هاي دوم خردادي در انتخابات شركت كنند، رمز موفقيت آنها را در ائتلاف و ارائه ليست واحد ويا با مشتركات در حد بالا دانست و گفت: البته اين به معناي آن نيست كه احزاب دوم خردادي امكان دستيابي به اكثريت نمايندگان در مجلس را نداشته باشند.
به نظر من امكانش وجود دارد و اگر اختلاف ها منجر به عدم ارائه ليست واحد هم شود، دوم خردادي ها يك مجموعه پرقدرت را در مجلس آينده خواهند داشت.
وي درباره ليست واحد دوم خردادي ها در كل كشور و صحبت هايي در تأييد كردن اين ليست توسط رئيس مجلس شوراي اسلامي و رئيس جمهوري گفت: صحبت بر اين است كه يك ليست در سطح كشور باشد.
كمال مطلوب جبهه دوم خرداد است كه ما در همه كشور يك ليست داشته باشيم و اماطبيعي است كه احزاب، دير زير بار اين قضيه خواهند رفت و هر حزبي فكر مي كند كه كانديدايش بيشترين رأي را بياورد.

كوتاه از سياست ايران
عبدالله گل شنبه آينده به ايران مي آيد
عبدالله گل معاون نخست وزير و وزير امور خارجه تركيه شنبه آينده براي انجام ديدار رسمي از ايران و ابلاغ پيام تسليت دولت آنكارا در حادثه زلزله بم به تهران سفر مي كند.
به گزارش ايرنا به نقل از شبكه خبري ان. تي. وي تركيه عبدالله گل جمعه آينده بنا به دعوت رسمي الهام قلي اف وزير خارجه آذربايجان به باكو رفته و روز شنبه نيز از طريق اين كشور عازم تهران خواهد شد.
ديدار سفراي جديد ايران در لهستان و كلمبيا با رئيس جمهور
محمد مهدي پور محمدي و عبدالرحيم ساداتي فر سفراي جديد ايران در لهستان و كلمبيا قبل از عزيمت به محل ماموريت خود ديروز با رئيس جمهوري ديدار كردند.
خاتمي در اين ديدار با اشاره به سياست اصولي ايران در تنش زدايي و گسترش روابط با همه كشورهاي جهان براساس احترام و تامين منافع متقابل، خواستار بهره گيري از همه ظرفيتها و زمينه هاي موجود براي توسعه مناسبات در اروپاي شرقي و آمريكاي جنوبي شد.

طرح پذيرش دانشجو امروز تقديم مجلس مي شود
طرح سنجش دانشجويان دانشگاه هاي سراسري كشور با يك فوريت امروز در صحن علني مجلس شوراي اسلامي مطرح خواهد شد ولي درصورت تصويب نيز تاثيري در كنكور سراسري سال ۸۳ نخواهد داشت.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري همچنين رسيدگي به طرح ايمن سازي شهرها و روستاها و مقاوم سازي ساختمان هاي كشور در كميسيون عمران، طرح حل اختلافات خانوادگي و همچنين اصلاح موادي از قانون مدني در كميسيون حقوقي و قضايي مجلس، گزارش هيات تحقيق و تفحص واردات چاي در كميسيون اقتصادي، عملكرد دادگستري و دادستاني عمومي و انقلاب تهران و لايحه استخدامي نيروهاي انتظامي در كميسيون هاي مشترك و ويژه مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
همچنين وزير اطلاعات در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي درخصوص نحوه عملكرد و پاسخگويي به استعلام هيات هاي اجرايي و نظارت و ابهامات موجود در اين زمينه پاسخ خواهد داد.

تا انتخابات
۹۳ درصد تأييد شدند
هيأتهاي  اجرايي ،صلاحيت  ۸۸/۹۲ درصد از داوطلبان  نمايندگي  هفتمين  دوره مجلس  شوراي  اسلامي در سراسر كشور را تاييد كرده اند.
به گزارش ايرنا ۳۴/۵ درصد از داوطلبان  نمايندگي  مجلس  رد صلاحيت  و ۷۷/۱ نفر نيز انصراف داده اند.در مهلت  قانوني ، هشت  هزار و ۱۴۴ نفر براي  كسب  ۲۹۰ كرسي  مجلس  درسراسر كشور نامزد شده  بودند كه  از اين  تعداد هفت  هزار و ۳۳۸ نفر مرد و۸۰۶ نفر زن  بودند.براساس  آمارها، بيشترين  ميزان  تاييد صلاحيت  نامزدها در استان  سمنان است  كه  با ۷۶ داوطلب  نمايندگي  تنها دو نفر از آنان  رد صلاحيت  شده اند.
همچنين  كمترين  ميزان  تاييد صلاحيت  ثبت  نام شدگان  مربوط به  استان كردستان  است  كه  ۷۱/۸۵ درصد از مجموع  ۱۵۲ نامزد اين  استان  تاييد صلاحيت  شده  است .
جدال بر سر نهضت آزادي
رئيس هيأت نظارت شهر تهران گفت: عمل وزارت كشور در تاييد صلاحيت اعضاي نهضت آزادي خلاف نص صريح قانون است و اين تائيد صلاحيت اهانت به هيأت اجرايي استان تهران و زير سئوال بردن استقلال آن است.
احمد عظيم زاده در گفت وگو با  ايلنا، با اشاره به تائيد صلاحيت مجدد نهضت آزادي پس از ردصلاحيت آنها توسط هيأت اجرايي استان تهران، گفت: تأييد صلاحيت مجدد اعضاي اين گروه پس از اتمام وقت قانوني،يك تلاش بي خاصيتي است كه وزارت كشور انجام داده است و اين كار كاري سياسي است.وي افزود: اين تاييد صلاحيت بعد از آن رد صلاحيت كاري غيرقانوني است، چرا كه هيأت اجرايي درزمان تعيين شده قانوني كار خود را به پايان رسانده و طي دو بار راي گيري نتيجه احراز صلاحيت ها را اعلام كرد، جلساتي كه فرماندار تهران هم در آن شركت داشته، با حضور ۹ نفر اعضاء هيأت اجرايي و ۳ نفر از هيأت نظارت استان تهران، نتيجه كار تمام شده است. لذا اگر خلاف قانون كاري صورت گرفته است، فرماندار هم مقصر است.وي تصريح كرد: اين عملكرد وزارت كشور با استقلال هيأت اجرايي استان تهران، در تضاد است.رئيس هيأت نظارت شهر تهران در مورد عملكرد مراجع چهارگانه در پاسخگويي به استعلامات هيأت اجرايي، گفت: استعلامات وزارت اطلاعات از بقيه مراجع بهتر و كامل  تر بود و عملا كار هيأت نظارت شهر تهران در اين مقطع به پايان رسيده است.
از سوي ديگر فرماندار تهران تاييد صلاحيت نهضت آزادي پس از اتمام قانوني تاييد صلاحيت ها در هيأت اجرايي را رد كرد و گفت: تصميمات هيأت اجرايي و ابلاغ آنها در وقت قانوني بوده است و هيچ مشكلي از نظر قانوني در اين مورد وجود نداشته است.علي اوسط هاشمي در گفتگو با  ايلنا، گفت: تاييد صلاحيت نهضت آزادي توسط هيأت اجرايي در وزارت كشور يك راي اوليه است كه قطعيت ندارد و نمي  توان به آن استناد كرد.
وي افزود: راي هيأت  هاي اجرايي در مورد تاييد صلاحيت نهضت آزادي, جنبه قطعي ندارد و مانند راي دادگاه هاي بدوي يك راي اوليه محسوب مي شود.وي افزود: راي قطعي در ۲۱ بهمن ماه اعلام خواهد شد.
پاسخ قوه قضائيه به هيأت مركزي نظارت
سخنگوي قوه قضائيه گفت: دادستاني كل كشور در پاسخ به استعلام سوابق كانديداها بسيار دقيق، فعال و بدون توجه به هيچ ملاحظه اي به وظيفه قانوني خود عمل كرده است.
غلامحسين الهام در گفت وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اظهارات عظيم زاده رئيس هيأت مركزي نظارت بر انتخابات تهران مبني بر عملكرد ضعيف قوه قضائيه در پاسخ به استعلامات سوابق كانديداهاي مجلس هفتم گفت: دادستاني كل كشور در پاسخ به استعلامات بطور شبانه روزي مشغول فعاليت بودند و به هيچ وجه كوتاهي و بي توجهي نسبت به اين وظيفه صورت نگرفته است.وي افزود: استعلامات بطور دقيق صورت گرفته و پاسخ هاي داده شده در مقايسه با دوره هاي گذشته از نظر كيفي و كمي بسيار وسيع تر و مستند تر ارائه شده است.
انتخابات و وعده هاي صادقانه
نماينده مردم قائنات در مجلس شوراي اسلامي گفت: حفظ استقلال و اسلاميت نظام و نيز رفع نيازهاي معيشتي و اقتصادي مردم گفتمان غالب انتخابات مجلس هفتم خواهد بود.موسي قرباني در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: با توجه به شرايط اقتصادي و معيشتي موجود، گفتمان حاكم بر انتخابات مجلس هفتم معطوف به حل مشكلات مردم خواهد بود اما آنچه كه مهم است ميزان صداقت و راستي در وعده ها است.
تأكيد بر اقتصاد و تبليغ كارآمدي نظام
نماينده مردم تربت جام و تايباد گفت: رفع مشكلات و تنگناه ها ي معيشتي و اقتصادي مردم، گفتمان حاكم بر انتخابات مجلس هفتم خواهد بود.
احمد خاص احمدي در گفت وگو با خبرگزاري فارس رفع مشكلات اقتصادي و معيشتي مردم را براي اثبات كارآمدي نظام امري لازم برشمرد و افزود: مردم بايد ايمان بياورند كه نظام جمهوري اسلامي نظامي كارآمد و توانمند است.وي گفت: البته عده اي عمدا و مغرضانه سطح مطالبات مردم را براي استفاده هاي سياسي خود افزايش مي دهند غافل از اينكه افزايش بي رويه مطالبات در حالي كه امكان تحقق آنها وجود ندارد به زيان نظام مي انجامد.
مشاركت در انتخابات و تركيب مجلس
عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي گفت: تركيب مجلس آينده تابعي از ميزان مشاركت مردم خواهد بود. اگر ميزان مشاركت همانند انتخابات شوراها در شهرهاي بزرگ باشد، اين اقليت است كه شانس اكثريت را دارد و اگر ميزان مشاركت در شهرهاي بزرگ از حدود ۴۰ درصد فراتر رود، در واقع اين اصلاح طلبان هستند كه شانس اكثريت را در مجلس هفتم دارند.فيض  الله عرب  سرخي در گفت و گو با ايلنا، با اشاره به اينكه كارآمدي مجلس به عوامل مختلفي بستگي دارد، گفت: اين عوامل مي تواند به تركيب نمايندگان به لحاظ كارايي، تحرك آنها و نبود موانع در پيش پاي مردم مربوط شود، اگر تركيب نيروهاي مجلس تركيب نامناسبي باشد .

رئيس مجلس در بم
به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، حجت  الاسلام والمسلمين مهدي كروبي كه به منظور بازديد از مناطق زلزله زده  بم به اين شهرستان سفر كرده است در فرودگاه اين شهر بر برنامه ريزي بلند مدت و اساسي براي مقابله با بلاياي طبيعي تأكيد كرد و گفت: پس از وقوع حوادثي نظير زلزله اخير نبايد آنها را به فراموشي سپرد، همه نهادها از جمله مجلس مصمم هستند اين موضوع را پيگيري كنند تا آمادگي بيشتري براي مقابله با حوادث اين چنيني در كشور ايجاد شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با ابراز تأسف از حجم گسترده خسارات و تلفات زلزله بم گفت: مجلس و ساير نهادها بايد براي مقاوم سازي ساختمان ها برنامه ريزي كنند.وي ايجاد هماهنگي بيشتر براي انسجام بيشتر نيروهاي امدادي براي مقابله با حوادث غيرمترقبه را ضروري دانست و گفت: نهادهاي مسئول در اين زمينه بايد پشتيباني لازم را انجام دهند. كروبي حضور نمايندگان مجلس در ساعات اوليه حادثه را يادآور شد و گفت: كمك هاي عاطفي و مالي لازم تاكنون انجام شده اما مسئله بازسازي در دراز مدت بايد مد نظر قرار گيرد. رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اين كه مجلس در آستانه تصويب بودجه  ۸۳ و برنامه چهارم قرار دارد تأكيد كرد: اعتبارات مورد نياز براي بازسازي شهر بم اختصاص خواهد يافت.

توضيح وزير اطلاعات درباره استعلام ها
وزير اطلاعات گفت: امنيت و پيشگيري از رفتارهاي ضد امنيتي از مسائل بسيار مهم و مورد نظر وزارت اطلاعات در انتخابات هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي است.
علي يونسي ديروز در جمع خبرنگاران داخلي در پاسخ به سئوالي در خصوص آخرين تعاملها ميان وزارت اطلاعات و هيات هاي اجرايي و نظارت بر انتخابات مجلس هفتم در مورد تأييد و رد صلاحيت داوطلبان، افزود: وزارت اطلاعات در انتخابات وظايف مختلف اصلي و فرعي دارد كه از چند ماه پيش با تشكيل ستاد انتخابات در اين وزارتخانه به استقبال انتخابات رفته و آماده همكاري با نهادهاي مسئول در امر انتخابات است.
به گزارش ايرنا يونسي وزارت اطلاعات را به دليل داشتن اسناد و مداركي كه از قبل از انقلاب در اختيار دارد،  يكي از مهمترين نهادها و مسئول اصلي پاسخگويي به استعلامات داوطلبان نمايندگي مجلس شوراي اسلامي دانست و گفت: اظهار نظر در برخي از مسائل از وظايف قانوني و ذاتي اين وزارتخانه است.وزارت اطلاعات هرگاه تشخيص دهد كه فردي عضو گروههاي برانداز و جاسوسي است ،  مانع از ورود وي به مجلس شوراي اسلامي خواهد شد، حتي بعد از تشكيل مجلس و نمايندگي فرد.
وزير اطلاعات تأكيد كرد: هر گونه موازي كاري در اين خصوص بجز ايجاد بي اعتمادي،  ناامني و خراب كردن كار اثري ندارد و بايد اجازه داد كه اين وزارتخانه با اطمينان كامل به وظيفه قانوني خود عمل كند.
وزير اطلاعات تصريح كرد: استعلامات انجام شده تنها اطلاع رساني بوده است و به معني رد صلاحيت نيست، مراجع صاحب صلاحيت براي قبول و يا رد صلاحيت هيأتهاي اجرايي و نظارت هستند.
يونسي تصريح كرد: آنچه در بعضي رسانه ها و برخي جوسازي ها اعلام شده و گفته شده وزارت اطلاعات در سطح وسيعي رد صلاحيت كرده و عدد و رقم هم ذكر كرده اند، درست نيست.وزارت اطلاعات در مورد تعداد بسيار كمي از نمايندگان فعلي مجلس كه ممكن است دو الي سه نفر نيز بيشتر نباشند يعني تعدادشان به يك درصد هم نرسد،  به دليل امنيتي اعلام سابقه كرده است.
يونسي افزود: اما در مورد كمتر از ۳۰ نفر از نمايندگان فعلي نيز اعلام وضعيت كرده ايم كه خيلي از آنها آشكار بوده و صرفا جنبه اطلاع رساني داشته، مثلا اعلام شده كه اين آقا در فلان دادگاه محكوم شده است.وي در مورد اعضاي گروه موسوم به نهضت آزادي گفت: آنها كه خودشان افتخار مي كنند عضو نهضت آزادي هستند و ما نيز اعلام كرديم عضو نهضت آزادي هستند. يعني حرف خودشان را اعلام كرديم. يونسي تأكيد كرد:  وزارت اطلاعات مرجع رد صلاحيت نيست.
وزير اطلاعات در پاسخ به سئوال ديگري در خصوص نتايج نظرسنجي هاي انجام شده از سوي اين وزارتخانه در خصوص ميزان مشاركت مردم در انتخابات مجلس هفتم گفت: تاكنون چند نظرسنجي درباره انتخابات آينده مجلس انجام داده ايم كه همه آنها برعكس آنچه كه برخي گروه ها
وشخصيتهاي سياسي تصور و القاء مي كنند،  نشان از مشاركت خوب مردم در انتخابات دارد.
وزير اطلاعات در پاسخ به سئوال ديگري در خصوص تحريم احتمالي انتخابات از سوي عده اي، به تحريم گروههاي ضد انقلاب در انتخابات گذشته اشاره كرد و گفت: تحريم هاي آنها نسبت عكس داشته و باعث تشويق مردم براي شركت در انتخابات شده است.
وي تصريح كرد: گروههاي سياسي داخلي بحث تحريم را مطرح نمي كنند اما شايد در انتخابات، فعال شركت نكنند كه اين امر نيز تأثيري در روند انتخابات ندارد.
يونسي در عين حال خاطرنشان كرد: تا آنجا كه ما اطلاع داريم همه گروههاي سياسي داخلي مصمم هستند كه در انتخابات هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي فعالانه شركت كنند.
يونسي گفت: وزارت اطلاعات معتقد است مشاركت مردم ضريب امنيت ملي را بالا مي برد و انتخابات وسيله اي براي اعمال حاكميت بعد جمهوريت نظام است كه هرچه مشاركت بيشتر شود، اعتماد و امنيت ملي قوي تر و هر چه مشاركت كمتر باشد،  آسيب پذيري ما بيشتر خواهد بود و ما معتقديم رد و قبولها بايد در اين جهت نشانه رود.
وزير اطلاعات گفت: يعني رد و قبول و مشاركت سازمانهاي مسئول در اين جهت با توجه به سياستي كه مقام معظم رهبري اعلام كردند،  «براي ما، هدف اصلي مشاركت است و نتيجه انتخابات مرحله بعدي است» بايد باشد.
يونسي تصريح كرد: جمهوري اسلامي حداكثر مشاركت ملي را مي طلبد و ما بايد سعي كنيم حداكثر اراده ملي در انتخابات ظاهر شود چرا كه خواست ملي انتخابات گسترده است و با محدود كردن مردم، سبب محدود كردن مشاركت نشويم.

ايران: زمان براي سفر هيأت آمريكايي مناسب نيست
ايران به آمريكا اطلاع داده است كه زمان براي سفر هيأت آمريكايي به ايران و شهر بم مناسب نيست.
وزارت امور خارجه آمريكا با اعلام اين خبر افزود: ايران اعلام كرده است كه آمريكا در حال حاضر سفر هيأت بلند پايه
انسان دوستانه به شهر زلزله زده بم را لغو كند.
به گزارش روزنامه واشنگتن پست، آدام ارلي، معاون سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا خاطرنشان كرد: تهران از طريق كانال سازمان ملل به ما اطلاع داده كه به دليل شرايط فعلي شهرستان بم و اتفاقاتي كه در آنجا روي مي دهد، بهتر است چنين ديداري لغو شود.
ارلي افزود: اعزام هيأت بشردوستانه به ايران موضوعي است كه در حال حاضر آن را دنبال نمي كنيم، شرايط در حال بررسي است، بنابراين سودمند بودن برگزاري چنين ديدارهايي در آينده موضوعي است كه بايد درباره آن فكر شود.
وي در ادامه بيان داشت: وزارت امور خارجه ايران اعلام كرده كه مشكلات لجستيكي بسيار زيادي وجود دارد. بنابراين ما نمي خواهيم كاري كنيم كه شرايط از اين هم سخت تر شود، ما مي خواهيم كمك كنيم و به همين جهت به رأي آنها احترام مي گذاريم.ارلي بيان داشت: پيشنهاد اعزام هيأت بشردوستانه به ايران به دلايل سياسي نبوده است و ما پاسخ طرف ايراني را نيز سياسي نمي بينيم.
روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز نيز در اين باره به نقل از آدام ارلي نوشت: محمد جواد ظريف نماينده دائم ايران در سازمان ملل به همتاي آمريكايي خود اطلاع داده است كه فعلا ايران نمي تواند پيشنهاد اعزام هيأت آمريكايي به بم را بپذيرد.
دو روز پيش در آمريكا اعلام شده بود در پي سفر چند هيأت امدادي آمريكايي به ايران به زودي يك هيأت بلندپايه آمريكايي نيز به ايران سفر خواهد كرد.
بر پايه اين گزارش ها قرار بود اليزابت دال، همسر باب دال و يكي از اعضاي خانواده جرج بوش در رأس يك هيأت بلندپايه به ايران سفر كنند.

نامه رئيس جمهور به هيأت پيگيري و نظارت
بر اجراي قانون اساسي درباره انتخابات
سيد محمد خاتمي رئيس جمهور، ديروز طي نامه اي خطاب به هيأت پيگيري و نظارت بر اجراي قانون اساسي، تأكيد كرد: از نظر دور نداريم كه حق انتخاب كردن و انتخاب شدن در جمهوري اسلامي همچون اسلامي بودن نظام از محكمات غير قابل شبهه و تاويل است.
به گزارش  ايسنا، متن نامه رئيس جمهور به شرح زير است:گزارش هايي مي رسد كه پاره اي از دستگاه ها در ارائه پاسخ و نظر خود نسبت به صلاحيت كانديداها خارج از حدود اختيارات خود اقدام كرده اند.البته از نظر دور نداريم كه حق انتخاب كردن و انتخاب شدن در جمهوري اسلامي همچون اسلامي بودن نظام از محكمات غير قابل شبهه و تاويل است.
بنابراين اين حق مسلم را نه بر اساس حدس و گمان و برداشت هاي وهمي و سليقه اي، بلكه تنها بر اساس مستندات محكم و يقيني و آن هم صرفا در چارچوب موازين قانوني مي توان باز ستاند.
لازم است اين هيأت با دقت فراوان و فارغ از هر گونه جانبداري به امور رسيدگي و موارد را گزارش كند تا اگر تخلفي بود آنچه در حيطه اختيارات دولت است راسا با آن برخورد شود و آنچه به دستگاه ها و قواي ديگر مربوط است از طريق مراجع ذي ربط پيگيري و طبعا جلو بسياري از شايعات نيز گرفته شود.
ضمنا از هيأت محترم پيگيري و نظارت بر اجراي قانون اساسي مي خواهم با بررسي كامل در همه مراحل انتخابات دقت لازم را به عمل آورد و اگر مواردي از نقض و تخلف نسبت به قانون اساسي هست دقيقا گزارش نمايد تا پس از بررسي، عنداللزوم از اختياراتي كه (هنوز بحمدالله در حد محدودي) براي رئيس جمهوري نسبت به اجراي قانون اساسي هست استفاده شود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |