يكشنبه ۱۴ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۲ - Jan 4, 2004
رئيس كميسيون فرهنگي شوراي شهر تهران:
بخشي نگري ،ترافيك تهران را به معضل تبديل كرده است
000420.jpg
گروه شهري: نگرش سخت افزاري و صرفاً فني مديران به مسايل شهري، باعث ناديده گرفتن نقش جامعه و مهندسي اجتماعي در سياست گذاري ها و افزايش معضلات شهري از جمله ترافيك شده است.
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي و زيست شهري شوراي اسلامي شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: بخشي نگري و نگاه صرفاً فني در حوزه حمل ونقل شهري، ترافيك تهران را به يك معضل تبديل كرده است و اصلاح آن نياز به بازنگري اساسي در زمينه مديريت ترافيك دارد.
رسول خادم گفت: شوراي شهر به عنوان متولي مديريت كلان شهري، موضوع مهندسي اجتماعي را با گرايش به سمت ساماندهي شهري در حوزه هاي مختلف از جمله ترافيك، در دستور كار خود قرار داده است.
به گفته وي، فقدان مديريت واحد ترافيك، نبود طرح جامع حمل ونقل شهري مطابق با نيازهاي شهروندان، عدم گسترش حمل ونقل عمومي و نيز تمركز جمعيت در تهران بدون در نظر گرفتن سرانه هاي خدماتي عمده ترين مشكلات در حوزه حمل ونقل شهري مي باشد.
خادم افزود: در برنامه ريزي شهري مسايل فني بايد هماهنگ با مسايل فرهنگي و اجتماعي و مطابق با واقعيت هاي اجتماعي و نيازهاي روزمره مردم باشد.وي همچنين گره اصلي ترافيك تهران را ناهماهنگي ميان دستگاههاي اجرايي مربوطه دانست و گفت: شوراي شهر اخيراً با تصويب طرح هاي ۲ فوريتي «ايجاد مديريت واحد ترافيك» و نيز «طرح جامع حمل ونقل شهري» اميدوار است با پيگيري هاي شهرداري و همكاري دستگاه هاي ذيربط ،گامي اساسي در زمينه مديريت واحد ترافيك برداشته شود.
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شورا گفت :اين كميسيون درصدد است تا با دعوت از دستگاههاي اجرايي مربوطه ضمن بررسي مشكلات موجود با ايجاد هماهنگي ميان آنها، راهكارهاي مناسب و عملي براي رسيدن به اين هدف محقق شود.خادم گسترش حمل ونقل انبوه، ارزان و مناسب، خروج خودروهاي فرسوده و جايگزين مناسب آنها، ارتقاء سطح آموزش فرهنگ ترافيك و نيز ساخت و توسعه پاركينگ هاي طبقاتي را به عنوان راه حل هاي اساسي براي كاهش و بهبود وضعيت ترافيك در تهران عنوان كرد.خادم همچنين با تاكيد بر لزوم گسترش شبكه اتوبوسراني ،ظرفيت جابجايي مسافر با اتوبوس را ۴۰ برابر خودرو شخصي دانست و گفت: اتوبوس با جابجايي متوسط ۶۰ نفر در مقايسه با خودرو شخصي با متوسط ۵/۱ نفر به لحاظ اقتصادي و هم به لحاظ اشغال فضاي شهري و نقش آن در كاهش آلودگي هوا مقرون به صرفه تر است.

همه مدارس شهر تهران ، صبح و بعداز ظهر امروز تعطيل است
برف و باران در ۱۲ استان كشور
000444.jpg
گروه شهري: بارش برف وباران از صبح جمعه در ۱۲ استان كشور آغاز شده و به گفته سازمان هواشناسي به صورت پراكنده تا پايان هفته جاري ادامه دارد.
به گزارش خبرنگار ما بارش برف و باران در استان هاي آذربايجان غربي، شرقي، اردبيل، كردستان، كهگيلويه و بويراحمد، تهران، قزوين، همدان، زنجان، مركزي، خراسان و سمنان تا عصر روز شنبه ادامه يافته و از امروز يكشنبه بر شدت بارش در مناطق شرق كشور افزوده خواهد شد.بارش برف در شهر تهران به ترافيك خيابان ها افزود و رفت و آمد در معابر شهري را كندتر از هميشه كرد به گونه اي كه تا شامگاه ديروز ارتفاع برف در نقاط شمالي تهران سه سانتي متر و در شهرستان كرج به ۱۰ سانتي متر بالغ شد.
برف همچنين موجب كندي رفت و آمد در بزرگراه تهران - ساوه شد.
000417.jpg
بارش برف سنگين در بسياري از شهرهاي آذربايجان غربي و شرقي موجب تعطيلي مدارس شد به گونه اي كه صبح ديروز بسياري از مدارس استان زنجان و شهرستان هاي تابعه تعطيل شد.مدارس شهرهاي تكاب ، شاهين دژ، اشنويه، مهاباد، مياندوآب، در استان آذربايجان غربي و مراغه در آذربايجان شرقي به علت ريزش برف تعطيل شدند، در استان همدان، قزوين و كردستان برخي مدارس به علت ريزش برف تعطيل شد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي برف و كولاك رفت و آمد در جاده هاي كهگيلويه و بويراحمد را با مشكل روبه رو كرده و تردد در محور اسالم به خلخال را كند كرده است.سازمان هواشناسي كشور وضع هواي كشور در اغلب استان ها در ۲۴ ساعت آينده را نيمه ابري تا تمام ابري، گاهي همراه با بارش پراكنده باران يا برف و مه آلود پيش بيني كرده است.
حداكثر و حداقل دماي هواي تهران ديشب و صبح امروز به ترتيب به ۳ و صفر درجه سانتيگراد رسيد كه حداكثر آن بي تفاوت باقي ماند و حداقل آن يك درجه كاهش خواهد يافت.

نگاه
افشين سبوكي
000414.jpg

معصومه ابتكار:
زمين هاي معوض سرخه حصار تعيين شد
قلم سبز ايران- زمين هاي معوض سرخه حصار براي تحويل به صاحبان بخش هايي از پارك جنگلي سرخه حصار تعيين شده است. رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ضمن اعلام مطلب فوق در گفت و گو با قلم سبز ايران افزود: «همه مراجع تصميم گير به اين نتيجه رسيده اند كه پارك جنگلي سرخه حصار متعلق به ۸ ميليون تهراني است و هيچ فرد يا گروهي حق ندارد اين پارك ملي را تخريب كند.»
معصومه ابتكار گفت: «همه مراحل اداري طي شده و به زودي زمين هاي معوض تحويل صاحبان سندهاي بخشي از سرخه حصار خواهد شد.»
وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا در بخش هاي ديگري از سرخه حصار و زمين هاي اطراف آن ساخت و ساز صورت گرفته است يا خير گفت: «به هيچ عنوان هيچ فرد حقيقي يا حقوقي در اين زمين ها ساخت و ساز نكرده و ما به شدت با چنين اقدامي مخالف هستيم.»

زيرگذر از پل هوايي كارآمدتر است
گروه شهري: معاون امور حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران گفت: «نخستين پل عابر پياده مجهز به پله برقي روز ۲۲ بهمن در ميدان هفت تير نصب خواهد شد.» اين در حالي است كه هزينه ساخت و نصب هر پل ۴۰۰ ميليون تا يك ميليارد تومان برآورد شده است.
براساس آخرين آمار شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك تهران، ۲۷۵ پل هوايي عابر پياده تا پايان سال ۱۳۸۱ در تهران نصب شده، اما اين پل ها كه اغلب به درخواست شهروندان احداث شده، كارايي چنداني ندارد، البته كارايي نداشتن پل ها، حرف تازه اي نيست، به طوري كه در سال ۱۳۷۴ هم معاون وقت امور حمل و نقل و ترافيك شهرداري اعلام كرده بود كه تنها ۲۰ درصد از پل هاي هوايي عابر مورداستفاده شهروندان قرار مي گيرد كه در زمان اعلام اين خبر، فقط ۷۵ پل هوايي عابر در سطح شهر احداث شده بود با اين همه، روند نصب پل ها همچنان ادامه يافت. اما هنوز بسياري از شهروندان بي توجه به پل ها با پذيرفتن ريسك خطر تصادف از سطح خيابان عبور مي كنند و هنگامي كه از آن ها سئوال مي شود چرا از پل ها استفاده نمي كنيد، مي گويند: عبور از پل ها به دليل پله هاي متعدد آن، خسته كننده و دشوار است، ضمن آنكه در هنگام بارندگي و يخبندان سطح پل ها لغزنده مي شود. شماري از شهروندان نيز مي گويند: مسئولان در طراحي اين پل ها، مشكلات حركتي معلولان، سالخوردگان و به طور كلي كم توانان جسمي را در نظر نگرفته اند. يكي از كارشناسان برنامه ريزي و طراحي شهري در اين باره مي گويد: اين نوع پل ها اساساً براي معابر درون شهري مناسب نيستند، به خصوص نصب پل هوايي در نقاط پررفت و آمدي نظير ميدان انقلاب و هفت تير مغاير با اصول شهرسازي است. تجربه هم نشان داده، اين پل ها در مواردي كارآيي داشته اند كه شهروندان به دليل حضور مأموران انتظامي يا موانع فيزيكي ناگزير به عبور از سطح پل ها بوده اند. وي معتقد است: در ميادين پررفت و آمد، مي توان از زيرگذر چندمنظوره استفاده كرد، زيرا اين نوع زيرگذرها از يك سو ايمني عبور و مرور عابران را سبب مي شود و از سوي ديگر، مي تواند كاربرد تجاري داشته باشد.
اين كارشناس درباره ميزان كارآيي پل هاي مجهز به پله برقي گفت: البته اين نوع پل ها نسبت به پل هاي قبلي براي عبور عابران مناسب تر است ولي بهتر بود مسئولان با هماهنگي هاي لازم، هنگام طراحي دسترسي هاي مترو در ميدان هفت تير، گذر عابران را از همين طريق پيش بيني مي كردند تا ديگر ناگزير به نصب چنين سازه اي ناهمگون با ديگر فضاهاي شهري نباشد.

مسابقه بزرگ نقاشي انسان و محيط زيست
گروه شهري: شهرداري منطقه ۲۲ تهران با همكاري سازمان حفاظت محيط زيست مسابقه بزرگ نقاشي را با موضوع انسان و محيط زيست (گذشته، حال و آينده) و سال جهاني آب شيرين برگزار مي كند.به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۲۲ تهران، اين رخداد فرهنگي به منظور ايجاد حساسيت و ترويج فرهنگ حفظ محيط زيست و تشويق و ترغيب شهروندان به فعاليت هاي زيست محيطي ويژه گروه سني كودكان (۱۶-۶ سال)، نوجوانان (۲۰-۱۶ سال) و بزرگسالان (۲۰ سال به بالا) برگزار مي شود.براساس اين خبر، نقاشي ها مي بايست حداكثر تا پايان وقت اداري مورخ ۳۰/۱۰/۸۲ به نشاني دبيرخانه مسابقه واقع در تهران، آزادراه تهران - كرج، ورودي شرقي استاديوم آزادي، بلوار المپيك، خيابان اميركبير، ۳۵ متري گلها، خيابان بنفشه نهم، ساختمان شماره ۲ شهرداري منطقه ۲۲ و يا از طريق صندوق پستي ۱۱۸-۴۹۶۵ ارسال شود.

روزي ۸۰ هزار دقيقه در وقت مردم صرفه جويي مي شود
گروه شهري: با بهره برداري از اصلاح هندسي در تقاطع بزرگراه بسيج و خيابان آهنگ، روزانه حدود ۸۰ هزار دقيقه در وقت مردم شرق تهران صرفه جويي مي شود.
به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران كه در آيين  بهره برداري از طرح يادشده در آستانه ولادت با سعادت حضرت امام رضا(ع) سخن مي گفت ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: مديريت رفت و آمد در تهران نيازمند اقدام اساسي است. وي از اعمال محدوديت از طريق فراهم آوردن اسباب و لوازم آن مانند تقويت ناوگان اتوبوسراني و سازماندهي سامانه تاكسيراني به عنوان نخستين گام ياد و تصريح كرد: بهسازي شبكه معابر به منظور حداكثر بهره گيري از ظرفيت محدود موجود مانند اصلاح هندسي تقاطع ها، دومين قدم به شمار مي آيد.
دكتر محمود احمدي نژاد از ايجاد تأسيسات جديد شهري از توسعه بزرگراه ها و احداث پل هاي روگذر گرفته تا گسترش شبكه مترو و راه اندازي قطار شهري را سومين اقدام در مديريت آمد و شد در تهران برشمرد و افزود: اصلاح هندسي تقاطع ها كه نمونه اي از آن را در بزرگراه بسيج شاهد هستيم موجب افزايش ظرفيت شبكه و كاهش توقف در تردد و در نتيجه صرفه جويي در وقت مردم مي شود.
پيش از سخنان شهردار تهران دكتر حميد بهبهاني معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: از بالغ بر ۴۰۰ گره ترافيكي تهران، عمليات اجرايي حدود ۱۲۰ تنگناي ترافيكي پايان يافته كه طرح يادشده نمونه اي از آن به شمار مي آيد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |