يكشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۳
گفت وگو با دكتر شهرام وزيري
فقط تغيير است كه تغيير نمي كند
پرمخاطب ترين سخنراني سومين كنگره پروستودنتيست هاي ايران و پاسخ هاي دكتر شهرام وزيري به پرسش هاي خبرنگار ما درباره چگونگي پيري و راه هاي رفع و رجوع آن
بسياري اوقات جراحي هاي زيبايي در بهبود شرايط روحي سالخوردگان و حتي ميانسالا ن مفيد واقع مي شوند
شخصيت علمي دكتر شهرام وزيري موجب نشده است كه او، توانايي جذاب صحبت كردن را از دست بدهد. با مدرك دندانپزشكي عمومي از دانشگاه تگزاس، تخصص درمان لثه (پريودنتولوژي) از دانشگاه كاليفرنيا(UCLA) و فوق تخصص جراحي هاي ايمپلنت فك و صورت از همان دانشگاه، دكتر وزيري چهره علمي بين المللي اي محسوب مي شود كه به واسطه اشرافي كه به چندين رشته مرتبط علمي دارد، چهره اي از يك دانشمند فعال را به نمايش مي گذارد.
متني كه پيش رو داريد، چكيده اي از سخنراني دكتر وزيري درباره «مسن شدن و تغييرات در صورت» است كه در كنگره پروستودنتيست ها ايراد شد و خبرنگار «درمانگاه» آن را براي مخاطب متعارف روزنامه تنظيم كرد.
002118.jpg
002121.jpg
در انتهاي بحث، چند سوال جالب براي خوانندگان را دكتر وزيري پاسخ دادند. به طور كلي پير شدن را مي شود به از دست دادن باد يك توپ تشبيه كرد. علت اين كه مي گويند بچه ها زيباترند اين است كه صورتشان مثل يك توپ گرد است. هر قدر انسان ها مسن تر مي شوند، اين توپ بادش را از دست مي دهد و به مرور زمان، بسياري از ماهيچه هاي صورت كه مبين حالت هاي صورت اند، تحليل مي روند و چربي ها، جايگزين آنها مي شود و چين و چروك هاي صورت، عمود بر فيبرهاي ماهيچه ها مي شوند. براي مثال، در پيشاني انسان كه ماهيچه ها به صورت عمودي (از بالا به پايين) قرار گرفته اند، چين و چروك هاي ناحيه پيشاني افقي است. در فاصله دو ابرو كه ماهيچه افقي است، چين و چروك به صورت عمودي است و...
براي بررسي صورت و تغييراتي كه در اثر پيري در آن انجام مي گيرد، صورت را به سه ناحيه بالايي، مياني و پاييني تقسيم مي كنيم. در ناحيه فوقاني واضح ترين تغيير، افتادن ابروهاست وچين و چروكي كه روي پيشاني به وجود مي آيد. اين تغييرات با نژاد آدم ها رابطه دارد.
در قسمت مياني صورت، وقتي ماهيچه ها تحليل مي روند با افتادگي گونه ها و وضوح خط خنده روبه رو مي شويم. خط خنده، خطي است كه از گوشه پره بيني تا گوشه لب را شامل مي شود. در اين ناحيه با تحليل خار قدامي بيني هم مواجهيم كه درست زير بيني وبالاتر از دندان هاي فك بالا واقع شده و تحليل رفتن آن، موجب افتادگي بيني مي شود.
در قسمت پايين صورت، تحليل چانه و شاخه فك كمتر است، اما در قسمت افقي فك پايين هم ماهيچه ها تحليل مي روند و هم تحليل استخوان بيشتر است. پس در اين ناحيه (قسمت پشت چانه و زير استخوان فك) با افتادگي بافت چربي مواجه مي شويم كه به «لبخند جادوگرانه» مشهور است.
اولين كسي كه به صورت علمي به پديده پيري - زيبايي نگاه كرد فردي به نام دكتر تسيه(Tessier) بود. تخصص دكتر تسيه درباره آدم هايي بود كه ناهنجاري هاي صورتي داشتند و ايشان براي جبران ناهنجاري هاي ناشي از پيري، پيشنهاد انجام عمل هاي جراحي  اي را دادند كه در آنها، استخوان هاي افراد جابه جا شود اما كمتر كسي حاضر بود جراحي هاي مفصل ناحيه سر و صورت را بپذيرد. حدود ۲۰ سال بعد، در اوايل دهه ۱۹۹۰ دكتر ميتل من و دكتر ترنيو پيشنهاد دادند از پروتز(اندام مصنوعي) هاي فك و صورت براي جبران تغييرات ناشي از مسن شدن استفاده شود. آنها تقسيم بندي فوق الذكر را انجام دادند و بر اساس پيشنهادهاي آنها روش هايي براي ترميم زيبايي در ناحيه فك وصورت ابداع شد.
002124.jpg
002127.jpg
براي مثال براي حل مشكل «لبخند جادوگرانه» يك پروتز در ناحيه شاخه افقي فك پايين تعبيه مي شود كه جايگزين استخوان تحليل رفته است. براي ترميم زيبايي گونه ها، پس از تعيين محل جراحي، پروتزي در همان ناحيه تعبيه مي شود و روش هاي ديگري نيز ابداع شده اند كه هنوز همه گير نشده اند.
- ممكن است درباره آن روش ها توضيح دهيد؟
مهمترين آنها كاشت و تزريق سلول هاي ماهيچه اي و سلول هاي مادر يك فرد به همان شخص است كه باعث رشد دوباره و طبيعي ماهيچه هاي آن ناحيه مي شود.
- به اين ترتيب مشكل ماهيچه ها حل مي شود، مشكل تحليل استخوان هم با كمك پروتزها و ايمپلنت ها حل مي شود، مشكل ديگري وجود ندارد؟
چرا به جز مشكلات ذكر شده، پوست هم دچار پيري مي شود و انعطاف و نرمي خود را از دست مي دهد.
- عوامل موثر در پيري را ذكر مي كنيد؟
اول و مهمتر از همه ، ژنتيك است. انسان ها به كل تحت تاثير ژنتيك خود قرار دارند، عوامل محيطي هم اهميت فراواني دارند. براي مثال، اشعه ماوراء بنفش نور آفتاب يكي از مضرترين تاثيرات را در بروز پيري دارد، عوامل اجتماعي مثل سيگار كشيدن و ورزش نكردن از زمره ديگر دلايل تاثير گذار در بروز پيري محسوب مي شوند. عوامل  محلي هم در نمايان شدن پيري تاثير بسزايي دارند. مثلا در ناحيه  دهان، نبود دندان موجب تحليل بيشتر استخوان مي شود. وقتي فردي دندان ندارد، سالانه ۴/۱ ميلي متر از استخوان فك خود را از دست مي دهد، در حالي كه اگر وي دندان داشته باشد به دليل تاثير متقابل دندان و استخوان فك، سالانه فقط ۴/۰ ميلي متر از استخوان فك خود را از دست مي دهد، اين امر به بازسازي استخوان برمي گردد.
- اين عمل بازسازي(regeneration) هميشه در انسان وجود دارد، پس چرا انسان به پيري مي رسد؟
002130.jpg
سلول هاي موثر در بازسازي به سادگي از بين مي روند. پس از بلوغ ، سطح استخوان دچار حذف مداوم است، اما سلول هاي مغز استخوان آن را جبران مي كنند. با گذشت زمان حذف همچنان ادامه دارد، در حالي كه از سلول هاي بازسازي كننده كاسته مي شود و بافت نابود شده از بافت توليد شده كمتر مي شود. به مرور زمان همه چيز تغيير مي كند و فقط تغيير است كه تغيير نمي كند.

بيماري هاي تماس با حيوانات
در برخي اوقات مي توان با قدري توجه ، بسياري از مخاطرات تماس با حيوانات را به راحتي برطرف كرد
002133.jpg
عليرضا دادمند - دامپزشك 
۱ - هاري: بيماري است ويروسي كه از طريق زخم پوست در اثر گازگرفتگي سگ  هار ايجاد شده و در مراحل حاد روي مغز اثر مي گذارد. سگ، گربه، راكون، گرگ، راسو، خفاش و روباه، ناقلان اين بيماري اند.
علايم: درد، سوزش و خارش در محل جراحات، بي قراري، تشنج عضلات، خفگي در اثر فلج شدن دستگاه تنفسي 
پيشگيري: واكسيناسيون (يك دوره ۲۸ روزه)
۲ - كزاز (تشنج آرواره زيرين): به علت ورود باكتري به بدن از ناحيه مجروح و توليد سم، ايجاد مي شود. سم وارد شده به بدن سريعا باعث انهدام سيستم عصبي مي شود.
علايم: تحريك پذيري عصبي، سفتي عضلات گردن و فك پايين، تشنج عضلات 
پيشگيري: از آنجايي كه كزاز بيماري است حاد و مهلك خصوصا براي كودكان و سالمندان، بنابراين براي پيشگيري از ابتلا به آن ايمن كردن از طريق تزريق واكسن به افراد خانواده و حيوان يا حيوانات خانگي ضروري است.
۳ - خراش پنجه گربه: به دنبال خراش يا گازگرفتگي گربه، عفونت از محل زخم وارد شده و ناحيه مجروح، متورم و عفوني مي شود.
علايم: تورم غدد لنفاوي، عفونت محل زخم، تب، سردرد، كوفتگي 
پيشگيري: ممانعت از ايجاد خراش توسط گربه، در صورت ابتلا تجويز آنتي بيوتيك موثر است.
۴ - تب قله كوه راكي: عامل اين بيماري اولين بار در اين منطقه يافت شده است.
انتقال عامل مولد اين بيماري توسط كنه ها بر روي موي سگ و سپس انتقال آن به انسان، باعث بروز اين بيماري مي شود.
علايم: بي قراري، سردردهاي طاقت فرسا، لرز، تب، ظهور جوش هاي قرمزرنگ روي بازوها، پاها و سينه 
پيشگيري: در صورت بروز علائم سريعا آزمايش خون انجام داده و با تجويز پزشك آنتي بيوتيك مصرف كنيد.
۵: lyme- عفونتي است باكتريايي كه توسط كنه ها منتقل مي شود. كنه ها در لا به لاي موهاي سگ، گربه و ... جايگزين شده و در صورت تماس ما با موهاي اين حيوانات، بيماري بروز مي كند.
علايم: بروز جوش هايي در سطح پوست، درد، كوفتگي، نفس زدن، فلج شدن صورت، تورم مفاصل، تپش قلب و مختل شدن كار كبد و گردش خون. به جهت تشابه اين علائم با بيماري ديگري، تشخيص كمي مشكل است اما با آزمايش خون، بيماري سريعا مشخص مي شود.
۶ -توكسو پلاسموز: به علت مصرف گوشت نپخته و ورود انگل به بدن ايجاد مي شود.
علايم: تب، تورم غدد لنفاوي، خستگي و كوفتگي، درد مفاصل، سردرد، سقط جنين، دوبيني به علت آسيب به شبكيه ودر صورت عدم درمان كوري ايجاد مي شود.
پيشگيري: اطمينان از سلامت گوشت خريداري شده و پخت كامل محصولات گوشتي و گوشت 
۷ -توكسو كاريازيس: به علت انتقال انگل از سگ به انسان است. بيشتر توله سگ ها ناقل اين بيماري اند.
۸ -آلرژي (حساسيت): اگرچه به نظر بيماري خطرناكي نيست، اما مهم است. علل اصلي حساسيت ها، تماس با موي سگ و گربه است.
علايم: عطسه، سرفه، آبريزش بيني، خارش چشم و نقاط ديگر مثل دست.
پيشگيري: جلوگيري از تماس با بدن حيوانات 
بيماري ناشي از تماس با خزندگان:
سالمونلا: بيماري است باكتريايي كه توسط خزندگان به انسان منتقل مي شود.
علايم: تورم و التهاب معده و روده ها، اسهال، استفراغ 
پيشگيري: عدم تماس با خزندگان 
بيماري ناشي از تماس با پرندگان:
۱-پسيتاكوزيس «تب طوطي>: بيماري است باكتريايي كه توسط پر پرندگان منتقل مي شود كه اولين علامت آن كم اشتهايي و تغيير عادات غذايي خود پرنده است.
علايم: در انسان اين بيماري رشد سريعي دارد و با علايمي مثل تب، درد سينه، احساس سرما و استفراغ بروز مي كند.
درمان: به وسيله آنتي بيوتيك 
پيشگيري: عدم تماس با پرندگان 
۲-كريپتوكوكوزيس: بيماري است قارچي و مشترك بين انسان و پرندگان كه از طريق دستگاه تنفسي و ورود موجودات ذره بيني بدن پرندگان به دستگاه تنفسي ما ايجاد مي شود.
علايم: التهاب پرده هاي مغز، تورم مغز، سينه پهلو، كاهش مقاومت بدن از طريق اختلال در سيستم ايمني 
پيشگيري: عدم تماس با پرندگان 
۳-هيستو پلاسموزيس: بيماري است قارچي كه به علت گرد و غبار موجود در پر پرندگان و تماس با پرهاي افتاده پرندگان و از طريق دستگاه تنفسي وارد بدن مي شود.
علايم: شبيه بيماري كريپتوكوكوزيس 
پيشگيري: عدم تماس با پرندگان 
براي پيشگيري از همه اين بيماري ها چه توصيه هايي لازم است:
۱-اجتناب از نگهداري حيوانات وحشي، لاك پشت، مارماهي نواحي گرمسيري، موش و خرگوش 
۲ - اجتناب از تماس كودكان با حيوانات خانگي و وحشي 
۳ - در صورت نگهداري حيوان خانگي، ارتباط تان را با دامپزشك قطع نكنيد
۴ -واكسيناسيون فراموش نشود. واكسينه كردن افراد خانواده هم ضروري است 
۵-استفاده از لباس: دستكش و ماسك مخصوص براي تميز كردن مكان زندگي حيوان 
۶ -آموزش به كودكان 
۷-اجتناب از تماس كودكان با ادرار، مدفوع، پر و موي حيوانات 
۸ -حيوانات خانگي را دور از محل زندگي خود و در محل جدا و مناسب نگهداري كنيد
۹ -جلوگيري از ورود حيوانات خانگي به آشپزخانه، حمام و سرويس هاي بهداشتي منزل.
منبعmerck Source.com :

خورد و خوراك
غذا و رژيم درماني در بيماران مبتلا به فشار خون بالا
002136.jpg
سارا صرافي زاده 
اين مقاله را جدي بگيريد. فشار خون بالا زمينه ساز بسياري از بيماريهاست.
تحقيقات نشان داده است كه پيروي از يك الگوي غذايي سالم در جلوگيري و درمان بيماري فشار خون موثر است.
رژيم گياهخواران 
به طور كل، گياهخواران فشار خون پايين تري دارند و همچنين شيوع بيماري فشار خون و ديگر بيماري هاي قلبي در اين گروه از افراد، كمتر است. در رژيم غذايي گياهخواران به مقدار زيادي پتاسيم، كربوهيدرات پيچيده، اسيدهاي چرب غيراشباع، فيبر، كلسيم، منيزيم، ويتامينC ، ويتامينA ، يافت مي شود و اين مواد خاصيت كاهش فشار خون را دارند.
فيبر
يك رژيم پرفيبر در درمان و پيشگيري از بسياري از بيماري هاي قلبي مانند فشار خون بسيار موثر است.
بهترين نوع فيبر، نوع محلول در چربي است و از اين ميان مي توان به جو، پكتين موجود در سيب و دانه هاي پسليوم، اشاره كرد. اين نوع فيبرها نه تنها براي كاهش فشار خون موثر است بلكه براي كاهش كلسترول خون، كاهش وزن و دفع فلزات سنگين موجود در غذا مفيد است.
از رژيمي استفاده كنيد كه غني از پتاسيم (ميوه جات و سبزيجات) و اسيدهاي چرب ضروري باشد. رژيم غذايي بايد نمك و شكر و اسيد چرب اشباع كمي داشته باشد. در كل مي توان گفت رژيمي كه حاوي سبوس، پياز و سير باشد در كاهش فشار خون، بسيار بسيار مفيد خواهد بود.
در مركز تحقيقاتيDASH ، دانشمندان اثر مواد مغذي را بر روي فشار خون افراد، مورد بررسي قرار دادند. نتايج نشان داد، رژيم هايي كه غني از ميوه و سبزيجات بوده و حاوي محصولات لبني كم چرب و غذاهايي با اسيد چرب اشباع كمتري بوده اند در كاهش فشار خون، اثر قوي تري داشته اند.
رژيم غذاييDASH حاوي دانه هاي سبوس دار، مرغ، ماهي و مغزه ها (آجيل) است. همچنين DASH تاكيد مي كند كه مصرف كل چربي، گوشت قرمز، شيريني جات و آبميوه هاي شكردار بايد به حداقل برسد.
سديم و نمك را در رژيم غذايي خود كاهش دهيد
راه اصلي مصرف غذاي سالم، انتخاب غذايي است كه حاوي نمك و سديم كمتري است. قبل از آنكه بيماري فشار خون با راه هاي ديگر درمان شود، پزشك، رژيم غذايي كم كالري و كم نمك را پيشنهاد مي كند. مطالعات نشان مي دهد افرادي كه در غذاي خود از مقدار زيادي نمك استفاده مي كنند، مستعد ابتلا به بيماري فشار خون خواهند بود.
مصرف بيش از حد كلريد سديم خوراكي (نمك) همراه با كاهش مصرف پتاسيم، باعث افزايش حجم مايعات و بر هم خوردن فشار خون مي شود. اين حالت در افراد مستعد فشار خون به وجود مي آيد.

سرنگ هاي آلوده
پژوهش ها نشان داده كه فرورفتن سوزن به دست كاركنان مراكز بهداشتي، علت عمده ابتلاي آنان به بيماري هاي عفوني است.
بر اساس يك مقاله ارايه شده در دوازدهمين كنگره بيماري هاي عفوني و گرمسيري ايران، تمام كاركنان سيستم هاي مراقبتي و درماني و حتي پرسنلي كه به عنوان مسوول نظافت در اين واحدها مشغول به كارند، در معرض خطر هستند كه با اين حساب، خطر ابتلا به بيماري در مورد هپاتيت، ۶تا۱۲درصد و در مورد ويروس بيماري ايدز، ۳درصد گزارش شده است.

مرگ زودرس
روزانه ۱۳هزار سال عمر به دليل مرگ زودرس در كشور از بين مي رود.
حسين انصاري معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي ايران گفت: متاسفانه سالانه ۳۰۰هزار نفر از مردم به دلايل گوناگون جان خود را از دست مي دهند كه بيش از ۵۰درصد آن زودرس است. سالانه بيش از ۳۶۵هزارسال از عمر مردم ايران به دليل مرگ هاي زودرس ناشي از حوادث رانندگي از بين مي رود. سكته هاي قلبي و مغزي با از بين بردن ۳۸۰هزارسال از عمر مفيد مردم، بيشترين لطمات را به جامعه مي زند، بسياري از سكته هاي قلبي و مغزي، قابل پيشگيري هستند. به گفته وي، عوامل و راهكارهاي پيشگيري از هدر رفتن عمر در جامعه وجود دارد و بايد با افزايش آگاهي مردم، از لحظه لحظه هاي عمر در كشور، بيشترين بهره و استفاده را برد.

ساخت داروي تقويت حافظه
دانشمندان آمريكايي، دارويي را كشف كرده اند كه با تقويت پروتئين مغز به بهبود حافظه انسان كمك مي كند. عده اي از پژوهشگران دانشگاه راتگرز در ايالت نيوجرسي آمريكا موفق به ساخت قرصي به نام «سايپرين» شده اند كه همانند حلقه واسط بين سلول هاي عصبي و بافت هاي مغز انسان عمل كرده و با تقويت ميزان و كاركرد پروتئين در مغز، بايگاني هاي حافظه هاي داراي اختلال را بازسازي مي كند. اين دارو كه در سال ۱۹۹۹ ابداع شده، به دليل انجام آزمايش هاي مربوط به اطمينان يافتن از شيوه عمل آن، خبري درباره اش انتشار نيافته بود. به گفته پرفسور بوني فايرستاين يكي از پژوهشگران اين پروژه، مصرف اين قرص در درمان بيماري هايي از قبيل آلزايمر كه به اختلال حواس منجر مي شوند، موثر خواهد بود.

خردسالان وفقرآهن
بررسي كشوري تعيين ريزمغذي ها كه در سال ۱۳۸۰ از سوي وزارت بهداشت انجام شده، نشان مي دهد كه ۲۱درصد كودكان زير شش سال كشور دچار كم خوني فقرآهن هستند.
با افتتاح نخستين خط توليد كيك غني شده با آهن و ويتامينA در كشور كه در تبريز به بهره برداري رسيد، ۳۰درصد از مقدار مورد نياز آهن و ويتامين در كودكان و نوجوانان مدرسه اي تامين مي شود.
اصلاح عادت هاي غذايي، غني سازي و حفظ و رعايت بهداشت عمومي از مهم ترين راهكارهاي مقابله با كمبود ريزمغذي ها است.

پنجمين عامل مرگ در كشور
بيماري هاي ناشي از آلودگي هوا، پنجمين عامل مرگ ومير در كشور است.
دكتر محمداسماعيل اكبري، در مراسم روز هواي پاك در دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: «اگر يارانه اي كه از سوي دولت براي بنزين اختصاص يافته است، به بخش سلامت تخصيص يابد، هزينه سلامت در كشور، رايگان مي شود.» وي با اشاره به نقش آلودگي هوا در سلامت مردم، مواد شيميايي شامل شوينده ها و مواد پاك كننده، سموم و... را از جمله منابع عمده آلوده كننده محيط زيست به شمار مي آورد. به اعتقاد معاون سلامت وزارت بهداشت، جريمه هاي ناشي از تخلفات رانندگي، يكي از عوامل بهداشتي در زمينه پيشگيري انواع بيماري ها است و سبب مي شود تا دارندگان خودروها به سلامت فني وسيله نقليه خود توجه بيشتري كنند.

هشت بيماري مرگبار در پكن
به گزارش روزنامه «چايناديلي» در هر ۲۰ دقيقه، يك نفر بر اثر چربي و فشارخون بالا، چاقي، ديابت، انواع سكته و سرطان و بيماري هاي قلبي و مغزي در پكن جان خود را از دست مي دهد. اين بيماري ها جزو هشت بيماري مرگبار اين شهر هستند و به نقل از مقامات بهداشتي پكن، روش هاي ناسالم تغذيه و زندگي و مصرف سيگار، از علل ابتلا به اين بيماري ها است. بر اساس آمار اعلام شده، افزايش وزن در بين دانش آموزان ابتدايي و متوسطه چيني نيز در حال تبديل شدن به يك معضل بهداشتي است.
۱۸درصد از دانش آموزان دوره هاي يادشده در سراسر اين كشور از چاقي زياد رنج مي برند، در حالي كه اين آمار در سال۱۹۹۱، تنها ۷درصد بوده است.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
حوادث
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |