پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره - ۳۳۲۵
مادران باردارRhمنفي كه جنينRh مثبت دارند چه بايد بكنند؟
كليد زايمان هاي سالم
عكس العمل زنان در مقابل تزريق آمپول روگام اكثرا با ترس و اضطراب همراه است. اطلاعات صحيح در مورد لزوم تزريق اين آمپول، به داشتن بارداري آرام و مطمئن كمك مي كند
003879.jpg
قبل از باردار شدن به گروه خوني خود و همسرتان توجه كنيد!
تزريق داروي روگام (ايمونوگلوبين(RH از توليد آنتي بادي عليه گلبول هايRH مثبت توسط سيستم ايمني جلوگيري مي كند و به اين ترتيب جلوي بيماري هموليتيكي نوزادان گرفته مي شود
دكتر لا له ميراسكندري 
امروز پرسش هايي را پاسخ مي دهيم كه مطمئنا مورد توجه بسياري از زنان است، يعني تمام خانم هايي كهRH خونشان منفي است، اعم از مجردهاي دم بخت، تازه عروس ها و حتي زناني كه اولين فرزندشان را حامله هستند.
شايد خيلي از شما نام آمپول روگام را شنيده باشيد و در ميان اطرافيانتان (و يا حتي خود شما) كساني باشند كه اين آمپول را تزريق كرده باشند. گيج نشويد، اجازه بدهيد از اول شروع كنيم. چندي پيش يكي از دوستانم كه اولين فرزندش را باردار بود با من تماس گرفت و با نگراني به من گفت كه كسي به او گفته چونRH خونش منفي است بايد آمپول روگام تزريق كند وگرنه كودكش عقب افتاده خواهد شد! او به شدت مضطرب بود كه شرايط وي و اين اضطراب همچون سمي به او و فرزندش آسيب مي رساند. به همين علت به سرعت با او قرار ملاقاتي گذاشتم و ساعتي صحبت كرديم، پاسخ پرسش هاي وي اطلاعات جامع و كاملي دراختيار شما مي گذارد:
RH منفي يعني چه؟
RH منفي بودن به اين معني است كه بر روي گلبول قرمز خون شما پروتئين خاصي به نام آنتي ژنD يا فاكتورRH وجود ندارد. اگر اين پروتئين را داشته باشد،RH مثبت هستيد. به اين ترتيبRH مثبت يا منفي بودن (در كنار انواعA ،B ،AB و(O فقط گروه خوني شما را معلوم مي كند. اگرRH خون شما منفي باشد وRH خون همسرتان مثبت باشد. گروه خوني بچه مي تواند مثبت يا منفي، هردو باشد، ولي تا به دنيا آمدن كودك نمي توانيد مطمئن شويد
خون از چه طريقي مي تواند به بچه آسيب برساند؟ RH خون شما يا فرزندان به خودي خود مشكلي ايجاد نمي كند، ولي اگر شما كودكي باردار هستيد كهRH مثبت دارد، سيستم ايمني بدن شما كه با عوامل مهاجم مقابله مي كند، گلبول هاي قرمزRH مثبت كودك را به عنوان عامل بيگانه شناسايي كرده و براي از بين بردن آنها، آنتي بادي توليد مي كند. اگر اولين حاملگي شما باشد، همه چيز به خوبي و خوشي تمام مي شود، چون در ابتدا اين آنتي بادي ها قدرت زيادي ندارند، ولي در حاملگي دوم فرصت براي زياد شدن و قدرت يافتن آنتي بادي ها، ايجاد مي شود و براي همين است كه بايد از حالا نگران آينده باشيد.
در حاملگي دوم اگر باز هم بچهRH مثبت داشته باشد، آنتي بادي ها شروع به حمله مي كنند و باعث كشته شدن گلبو ل هاي قرمز خون كودك مي شوند به اين ترتيب تعداد گلبول ها كم شده و باعث يرقان، كم خوني، عقب ماندگي ذهني، نارسايي قلبي و خيلي مشكلات ديگر و حتي در موارد شديد مرگ در داخل رحم يا بعد از زايمان مي شود. اين شرايط به نام بيماري هموليتيكي نوزادان ناميده مي شود كه تمام حاملگي هاي دوم به بعد زن را تحت تاثير قرار مي دهد. البته درمان به موقع جلو تمام اين عوارض را مي گيرد.
چطور مي توانم از بچه ام محافظت كنم؟
تزريق داروي روگام (ايمونوگلوبين(RH از توليد آنتي بادي عليه گلبول هايRH مثبت توسط سيستم ايمني جلوگيري مي كند و به اين ترتيب جلو بيماري هموليتيكي نوزادان گرفته مي شود. اگر آنتي بادي توليد شده باشد، درمان با روگام قادر به حذف اين آنتي بادي ها نيست، ولي تزريق روگام طي حاملگي مي تواند مانع توليد آنتي بادي ها شود.
چه وقت بايد روگام تزريق كنيم؟
بايد يك تزريق در هفته ۲۸ حاملگي انجام شود و اگر بعد از زايمان مطمئن شديد كهRH كودك مثبت است بايد مجددا يك تزريق ديگر انجام شود. اگرRH منفي باشد تزريق مجدد روگام بعد از زايمان لازم نيست. اگر طي حاملگي، اعمالي نظير كشيدن مايع آمنيوتيك (مايع اطراف جنين در داخل رحم) انجام شود و يا جراحتي در ناحيه شكم به وجود آيد كه باعث مخلوط شدن خون مادر و فرزند شود، باز هم تزريق اين دارو ضروري است.
حتي اگر جنين در اوايل حاملگي سقط شود، باز هم لازم است كه اين دارو تزريق شود.
آمپول روگام مصارف ديگري هم دارد؟
در مواردي كه پلاكت يا خونRH مثبت به بدن زني كه در سن مناسب حاملگي است، وارد شود باز هم لازم است آمپول روگام تزريق شود.
اشتباه نكنيد،RH منفي يك بيماري نيست، ترسي نداشته باشيد. تشخيص و تزريق به موقع آمپول روگام، تمام نگراني ها را برطرف مي كند.

چگونه كلسترول خون خود را مهار كنيم
معضل كلسترول
درمان ازدياد كلسترول بيشتر شبيه به رژيم درمان چاقي است و حتما بايد به اين نكته هم توجه كنيم كه در اجراي رژيم خود افراط و زياده روي نكنيم
دكتر اشكان ايرجي 
كلسترول يك نوع چربي است و اين چربي در خون و بافت هاي مختلف بدن در حالت عادي به ميزان معيني وجود دارد و ميزان عادي آن در خون معمولا ۵/۱ الي ۵/۲گرم در ليتر است و اين مقدار از ۴۰سالگي به بالا، قدري بيشتر مي شود.
ميزان كلسترول خون را مي شود با آزمايش هاي گوناگون اندازه گيري كرد و اعداد مختلف اندازه آن را به دست آورد و اگر زماني هم اندازه  آن كمي زياد شد نبايد احساس نگراني كرد، بلكه بايد علت آن را جويا شد.
ازدياد كلسترول باعث رسوب در عروق يا با نام علمي باعث پيدايش آتروم در جداره عروق مي شود و به صورت پلاك هاي مخصوص در سطح دروني شرايين تشكيل مي شود و به تدريج كلسترول و چربي هاي ديگر را هم جذب مي كند و حالتي سخت و آهكي به خود مي گيرد و در مواردي باعث انفاركتوس مي شود.
روي همين اصل است كه در ۵۰سال اخير بين پيدايش انفاركتوس هاي قلبي و ازدياد كلسترول خون ارتباط نزديك پيدا كرده اند و همواره آن را مورد دقت قرار داده  و تحقيقات زيادي را در اين ارتباط انجام داده اند و نتايجي را به دست  آورده اند و حتي در بعضي موارد در زمينه كلسترول زياده روي كرده  و بدون توجه به عوامل ديگر، بيهوده اين مورد را با بيماري هاي قلبي پيوند داده اند. در حالي كه علل ديگري هم در اين باره مقصرند و ممكن است بيماري هاي قلبي را موجب بشوند.
كلسترول در كجا و چگونه ساخته مي شود
كلسترول در تمام نسوج بدن و به خصوص در نسوج كبد از متابوليسم مواد قندي و اسيدهاي آمينه و مخصوصا چربي ها ايجاد مي شود و البته اين راه تشكيل داخلي كلسترول است كه سهم بزرگي در ميزان كلسترول خون دارد و مقداري كلسترول نيز روزانه از راه مصرف غذاهاي مختلف وارد بدن مي شود و روي همين حساب اثر رژيم هاي مخصوص را در ميزان كلسترول خون مي  توان برآورد كرد و با قطع مصرف مواد غذايي كه حاوي كلسترول هستند مي توان اندازه آن را مهار كرد. اگرچه نمي شود ميزان آن را به اندازه طبيعي نگهداشت چرا كه غدد داخلي و متابوليكي بدن نيز روي ميزان آن اثر قابل ملاحظه اي دارند. اختلالات غده تيروئيد و بالاخره بيماري ديابت اغلب سبب ازدياد كلسترول خون مي شوند.
بعضي افراد به صورت ارثي براي ازدياد كلسترول خون آمادگي داشته و بعضي افراد ديگر نيز در مقابل ايجاد رسوب كلسترول و تشكيل آتروم مقاومت بيشتري دارند- و به عبارتي ازدياد عادي كلسترول خون سبب رسوب در عروق آنها نمي شود- در هر حال بيماران مبتلا به تصلب شرايين اغلب كلسترول خونشان بيشتر از حالت طبيعي است.
چه رژيمي بگيريم كه كلسترول خون بالا نرود
پرخوري و مصرف غذاهاي پرچربي كه چربي حيواني بيشتري دارند به ازدياد كلسترول خون كمك مي كنند و بهتر است در مصرف آنها صرفه جويي شود و به جاي آن بهتر است چربي هاي نباتي كه حاوي اسيدهاي چرب اشباع نشده هستند مثل روغن ذرت را مصرف كنيم (حتي الامكان نپخته به همراه سالاد مصرف شود)، روغن زيتون نيز در بعضي موارد مفيد است.
چربي هاي حيواني شامل كره و پيه حيواني نمي شود، بلكه اين نوع چربي در گوشت- دل، قلوه، جگر و مغز- پنير، تخم مرغ و ماهي نيز وجود دارد و بايد در نظر گرفته شود و براي داشتن رژيم كامل بهتر است فرآورده هاي غذايي چربي دار و شيريني ها را هم از برنامه غذايي خود حذف كنيم و حتي الامكان شكلات و كاكائو هم كم مصرف كنيم.
درمان ازدياد كلسترول بيشتر شبيه به رژيم درمان چاقي است و حتما بايد به اين نكته هم توجه كنيم كه در اجراي رژيم خود افراط و زياده روي نكرده و سعي كنيم كالري كمتري مصرف كنيم چرا كه در بعضي موارد زياده روي در رژيم به كسر وزن و لاغري مي انجامد و سبب كاهش كلسترول خون نيز مي شود.
غذاهايي كه كلسترول بيشتري دارند
از غذاهايي كه كلسترول زياد دارند مي شود به خوراك مغز اشاره كرد كه ۲هزار و ۲۰۰ ميلي گرم كلسترول دارد - زرده تخم مرغ نيز ۲هزار ميلي گرم كلسترول دارد- از ديگر غذاها مي شود به انواع گوشت، جگرسياه و كره اشاره كرد، ولي توجه داشته باشيد كه اكثر اين مواد غذايي نيز براي بدن مفيد هستند و بدون دستور پزشك نبايد از رژيم روزانه اين مواد غذايي را حذف كنيم.
«در آخر بايد اشاره كرد كه اغلب ناراحتي هاي قلبي و شرياني سير كندي دارند و مدتها طول مي كشد تا آثار خود را ظاهر سازند و براي اطلاع و پيشگيري لازم، بهتر است كه از سن ۴۰سالگي به بعد هر چند مدت يكبار به آزمايش كلسترول خون خود بپردازيم و همچنين رژيم غذايي خود را حتي به صورت ابتدايي نيز رعايت كنيم و ورزش و حركات بدني متناسب را در برنامه روزانه خود بگنجانيم. رعايت كامل زندگي، خواب، خوراك، ورزش و استراحت و كار متناسب عاري از عصبانيت و گرفتگي خاطر مي تواند از ازدياد كلسترول خون و بيماري هاي قلبي جلوگيري كند و يك زندگي زيبا و عاري از هرگونه بيماري برايمان به ارمغان بياورد.

پاسداري از حرير
همه ما دوست داريم پوستي زيبا،  لطيف و با طراوت داشته باشيم. اين مساله نه  تنها در ميان خانم ها، كه امروزه در بين مردان نيز مطرح است. اما بعضي مي پندارند تنها شست وشوي مرتب پوست باعث طراوت آن مي شود. اگرچه اين نكته نيز يكي از راه هاي زيبايي و سلامت پوست است، اما «پوست خشك» مستعد هر نوع آسيبي است. اين آسيب ها شامل ساده ترين آن تا خطرناك ترين آن بوده و سلامت ما را مختل مي كنند. «خشكي پوست» مشكلات فراواني را براي ما ايجاد كرده و نه تنها باعث زيبايي ما نمي شود كه پوست ما را خشن و نازيبا جلوه مي دهد.
در اين بحث به نكات مهمي، براي جلوگيري از خشكي پوست، اشاره مي كنيم:
۱- براي «پاك كردن» صورت از انواع آلودگي ها، شامل گرد و غبار محيط، تعرق و... به جاي «صابون» از پاك كننده هاي استاندارد، مناسب و سازگار با پوستتان استفاده كنيد. در هنگام پاك كردن، پنبه يا دستمال آغشته به محلول يا كرم پاك كننده را محكم به صورتتان نكشيد. اين مساله باعث كشيدگي پوست و خشكي بيش از حد آن مي شود. فراموش نكنيد پس از مراجعت به منزل براي باز شدن منافذ پوست، حتما آن را پاك كنيد، اما با روشي صحيح و اصولي. اين مساله براي خانم ها و آقايان توصيه مي شود.
۲- به هيچ وجه نگذاريد پس از بازگشت از محل كار، ميهماني و... «آرايش» روي صورتتان باقي بماند. «لوازم آرايش» هرچند گياهي و استاندارد، عاملي براي بسته شدن منافذ پوست بوده و اجازه تنفس به پوست نمي دهند. بنابراين حتما در اسرع وقت و به محض مراجعه به منزل با استفاده از مواد پاك كننده مناسب و بهداشتي، آرايش را پاك كنيد (اصلا صابون به كار نبريد) به خاطر داشته باشيد، مسدود شدن منافذ «برگ گل ها:> آن را «زرد» و «پژمرده» مي كند...
۳- در روزهاي «سرد» حتما پوست خود را مرطوب كنيد. رطوبت مناسب پوست با استفاده از كرم هاي مناسب بسيار مهم است. بهتر است از كرم «ضدآفتاب» و «مرطوب» استفاده كنيد. آفتاب زمستان به همراه سوزوسرما، اثري شديدتر از آفتاب تابستان بر روي پوست دارد. پوست در اثر سرما سريعا خشك شده و مستعد چين و چروك مي شود.
۴- در روزهاي آفتابي تابستان و حتي بهار و پاييز، استفاده از كرم ضدآفتاب را فراموش نكنيد. در تابستان ها، استفاده از كرم هاي ضدآفتاب با «SPF بالا» ضروري است. اين نكته براي پوست هاي روشن مهم تر است. استفاده از كرم هاي ضدآفتاب براي خانم ها و آقايان توصيه مي شود. فراموش نكنيد، كرم ضدآفتاب، كرمي است بهداشتي و نه آرايشي...
۵- «زيرچشم ها»، يكي از آسيب پذيرترين نقاط پوست صورت براي خشكي و چين افتادگي است. بنابراين استفاده از كرم هاي دورچشم، از سني به بعد (معمولا ۳۰سالگي به بعد)، ضروري است. علاوه بر اين به وضعيت خنديدن، صحبت كردن يا اخم كردن خود نيز توجه كنيد. حالت صورت (ميميك صورت)، مساله اي مهم در چين افتادگي به صورت، مخصوصا در پوست هاي خشك است.
۶- براي انتخاب «كرم صورت» كرم هايي را خريداري كنيد كه حاوي روغن هاي «امگا ۳ و۶ » هستند. اين نوع روغن ها، براي رطوبت پوست بسيار مناسب بوده و رطوبت لازم را در اختيار سلول هاي پوست قرار مي دهند. اين كرم ها از تبخير رطوبت پوست و خشكي آن جلوگيري مي كنند.
۷- پوست خشك مستعد حساسيت هاي پوستي، پوسته پوسته شدن، ترك، جوش، لك شدن و... است. اين مسايل باعث كشيدگي، چروك و بيماري پوست مي شود. بنابراين پس از خروج از «حمام» مخصوصا قبل از خروج از منزل حتما پوستتان را با كرمي كه با پوستتان سازگار است، مرطوب كنيد (توجه كنيد هر كرم خارجي و گران قيمتي، الزاما مناسب نيست). بنابراين كرمي را انتخاب كنيد كه با پوست شما سازگار است.
۸- توجه كنيد، براي اينكه پوست زيبا و سالم داشته باشيد، توجه مقطعي و غيرمداوم نتيجه بخش نيست. هميشه مواظب پوست خود باشيد. سرما، خشكي هوا، آفتاب، آلودگي هوا، كرم ها و لوازم آرايشي نامناسب و... پوست را خشك، بيمار و حساس مي كنند و اين امر باعث آزردگي پوست شده و لطمه هاي جبران ناپذيري به پوست وارد مي كند.
۹- علاوه بر بزرگسالان، كودكان و به خصوص نوجوانان و جوانان نيز به مراقبت هاي پوستي نيازمندند. شامپو، صابون، كرم، لوازم آرايشي، عطر، ادكلن و... را با دقت و وسواس انتخاب كنيد. اين نكته براي پوست هاي خشك و چرب مهم تر است.
۱۰- به تغذيه خود توجه كنيد. اين نكته در دوران بلوغ مهم تر است. از خوردن غذاها و خوراكي هاي چرب، تند و ادويه دار، شور و شيرين بپرهيزيد.
و در نهايت اينكه، پوست خشك، سريع تر چروك خورده و در معرض انواع حساسيت ها و بيماري ها قرار مي گيرد. با پوست خود مهربان باشيد... سلامت باشيد.
مهتاب صفرزاده خسروشاهي  كارشناس علوم و صنايع غذايي 
منبعYahooHealth.com:

خورد و خوراك
ماكر وفر وپختن سبزيجات
سارا صرافي زاده 
«پختن سبزيجات در ماكروفر باعث از بين رفتن مواد مغذي موجود در اين مواد مي شود.»
دانشمندان معتقدند پختن كلم بروكلي در ماكروفر باعث از بين رفتن ۹۷ درصد آنتي اكسيدانهاي موجود در آن مي شود.
بخارپز كردن كلم بروكلي باعث از بين رفتن فقط ۱۱ درصد از آنتي اكسيدانهاي آن مي شود. به نقل از متخصصان صنايع غذايي در مجله علوم غذايي و كشاورزي، بسياري از مواد مغذي طي فرآيند پخت از بين مي روند.
بعد از فرآيند پخت از آنتي اكسيدانهاي موجود در كلم بروكلي بررسي به عمل آمد و نشان داد كه مقدار اين آنتي اكسيدانها به حداقل رسيده است. آنتي اكسيدانها از تخريب سلول ها جلوگيري كرده و بدن را در برابر سرطان و مواد سرطان زا محافظت مي كنند.
از بين چند نوع آنتي اكسيدان موجود در بروكلي فقط يك نوع آن بعد از پخت بر جاي مانده و بيشتر موادي كه فعاليت سلول را بر عهده دارند، محلول در آب بوده و در حين پخت از ماده غذايي جدا شده و وارد آب مي شوند و در نتيجه ارزش غذايي ماده خوراكي به حداقل مي رسد.
بدين منظور پيشنهاد مي شود سبزيجات در حداقل آب پخته شود تا مواد مغذاي آن باقي بماند. مطالعات نشان مي دهد بسياري از آنتي اكسيدانها حتي زماني كه مواد غذايي در سوپرماركت ها قرار دارند، از بين مي روند.
دكتر«Anne Nugemt« متخصص علوم تغذيه از موسسه تغذيه انگلستان معتقد است كه حضور آب در فرآيند پخت، بيشتر از فرآيند پختن به تنهايي مشكل ساز خواهد بود. او معتقد است ماكروفر تاثير زيادي در از بين بردن آنتي اكسيدانها ندارد بلكه حضور آب است كه مواد مغذي را نابود مي كند. همچنين اينطور مي پندارد كه آب پز كردن، بيشتر از بخارپز كردن مواد خوراكي، آنتي اكسيدانها را از بين مي برد.
در نتيجه مي توان اينطور گفت كه هر گونه فرآيندي (آب پز، بخارپز، ماكروفر و...) كه بر روي ميوه و سبزيجات صورت گيرد باعث از بين رفتن آنتي اكسيدانها و مواد مغذي موجود در اين مواد شده و كارايي لازم را براي بدن ندارد. همچنين پيشنهاد مي شود جهت حفظ مواد غذايي باارزش موجود در بروكلي، آن را دور از نور قرار دهيد و از اين سبزي نهايت استفاده را ببريد.

درمان رايگان مجروحان حادثه نيشابور
همه مجروحان و بيماران حادثه آتش سوزي قطار نيشابور در صورت مراجعه به مراكز درماني و اورژانسي به صورت رايگان مداوا خواهند شد.
به گفته دكتر نقي زاده - مسوول بيمارستان ۲۲ بهمن نيشابور- كليه امكانات بهداشتي و درماني به منطقه حادثه ديده انتقال داده شده كه نيازهاي حادثه ديدگان بعد از خروج از حالت اضطرار را برآورده مي سازد. تجهيز خانه بهداشت به داروهاي مورد نياز، استقرار پزشك و آمبولانس از تمهيدات پيش بيني شده براي منطقه حادثه ديده است. با توجه به اينكه مداواي بسياري از بيماران پايان يافته، اما به دليل اينكه اين افراد فاقد مسكن هستند، در محل بيمارستان نگهداري شده تا با شرايط مساعدتري به محل زندگي خود بازگردند.

مطالعه و كاهش آلزايمر
امروزه ثابت شده، كساني كه فعاليت مغزي بيشتري دارند و درگير مطالعه و خواندن هستند، آسيب پذيري كمتري در برابر آلزايمر دارند.
به گفته دكتر كهاني، افرادي كه به طور مداوم در معرض مواد شيميايي هسته هاي اتمي و... قرار دارند، مستعد ابتلا به دمانس (فراموشي) هستند. همچنين بوكسورها به دليل ضربه به مغز، بيشتر مستعد ابتلا به دمانس بوده و مبتلايان به فشار خون به دليل پارگي و خونريزي در مغز آماده ورود به پروسه دمانس هستند.
اين اختلال، خاص دوران سالمندي بوده و خانواده هاي اين افراد تحت استرس و فشار زيادي قرار مي گيرند و حمايت و روان درماني بيمار و خانواده توصيه مي شود.

نقشه پايگاه هاي اورژانس جاده اي
رئيس اورژانس كشور از در اختيار قرار دادن نقشه محل استقرار پايگاه هاي اورژانس جاده اي به مسافران نوروزي خبر داد. به گفته دكتر محمود اجل لوييان، مكان هايي كه اورژانس جاده اي در ايام نوروز به هموطنان ارايه خدمت خواهند كرد از روز ۲۷ اسفند تا۱۵ فروردين سال۱۳۸۳ در اختيار مسافران قرار مي گيرند. در شرايط فعلي و باتوجه به محدوديت زماني امسال نقشه استقرار پايگاه هاي اورژانس كه منطبق با نقشه راه هاي كشور است از طريق روزنامه هاي كثيرالانتشار در اختيار مسافران نوروزي قرار خواهد گرفت. احتمالا اين نقشه از طريق برخي سايت ها و صدا و سيما اطلاع رساني خواهد شد.

تشخيص عوامل عفوني به روش «الايزا»
يك دانشجو الكترونيك در پژوهش هاي پايان نامه خود موفق به طراحي و ساخت سيستم قابل برنامه ريزي تشخيص عوامل عفوني به روش «الايزا» شد. هدف از اين پروژه، طراحي و ساخت يك «الايزا ريدر» عملياتي بر مبناي كامپيوتر بوده كه شامل دو بخش سخت افزار و نرم افزار است.
ريدرهاي الايزا دستگاه هاي جديدي هستند كه اصول ساختماني آنها همان اصول حاكم بر فتومرها و اسپكتروفتومرهاست و در عين حال از كاربردهاي گسترده تري نسبت به اين دستگاه ها برخوردارند. «الايزا» يك روش آزمايشگاهي تازه براي سنجش هورمون ها، داروها، پروتئين ها و عوامل بيماري زاست كه بر اساس واكنش بين آنتي ژن و آنتي بادي استوار است.

پناهندگان افغان مبتلا به هموفيلي
در پي سياست هاي دولت مبني بر بازگشت پناهندگان افغان به كشور خود، تعدادي از آنها كه مبتلا به هموفيلي هستند، دچار مشكل شده اند. در ميان پناهندگان كه عده اي مبتلا به بيماري هموفيلي هستند و به لطف دولت ايران از نعمت داشتن دفترچه بيمه برخوردار بودند، با لغو اجازه اقامت آنها، ديگر قادر به تمديد دفترچه هاي بيمه خود نيستند. به گفته احمد قويدل - مدير كانون هموفيلي ايران - اين موضوع در شرايطي پيش آمده كه بر اساس گزارش رسمي كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل متاسفانه اماكن درمان بيماري هاي هموفيلي، دياليز و تالاسمي در افغانستان وجود ندارد.كانون هموفيلي ايران اعتقاد دارد تا هنگامي كه امكانات درماني براي اين بيماران در كشورشان به وجود نيامده، سياست بازگشت آنها مفهومي جز تهديد زندگي آنها ندارد.

ورود «نانوداروها» تا پنج سال ديگر
با توجه به ورود نانوداروها در سال هاي آينده به كشور، بايد آمادگي استفاده از آنها در مراكز پزشكي كشور ايجاد شود. به گفته دكتر علي بيت اللهي، نانوتكنولوژي كاربردهاي متنوعي در الكترونيك، كامپيوتر، بهداشت، امنيت ملي و صنايع شيميايي دارد. تاكنون ۳۱ كشور، برنامه ملي فن آوري نانو خود را تدوين كرده اند و طبق پيش بيني ها تا سال ۲۰۱۵ ميلادي، بيش از هزار ميليارد دلار در صنعت نانو تكنولوژي گردش مالي وجود خواهد داشت. داروسازي، مواد و ابزارهاي قابل كشت در بدن، اعمال جراحي، وسايل تشخيصي و درك فعاليت هاي پايه اي در زندگي از ديگر زمينه هاي پژوهشي در نانوپزشكي به شمار مي روند. برنامه ملي زيست فن آوري ايران نيز از مدت ها پيش در حال تدوين است، اميدواريم تا پايان سال آينده، شاهد تدوين كامل آن باشيم.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
سفر و طبيعت
طهرانشهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |