سه شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۴۹
براي آنها كه جانشان را دوست دارند
كمربند هايتان را محكم كنيد
۸۰ درصد افرادي كه به دليل سوانح رانندگي در ايران جان خود را از دست مي دهند به دليل شكستگي جمجمه فوت مي شوند و جالب اينجاست كه اكثر اين افراد به دليل استفاده نكردن از كمربند ايمني دچار شكستگي جمجمه شده اند
005151.jpg
با توجه به افزايش آمار مرگ و مير تصادفات در ايران هنوز هم بسياري فكر مي كنند بستن كمربند ايمني، فرار كردن از جريمه است.
آمار كساني كه از كمربند ايمني استفاده نكردند در سال ۸۲ در جاده هاي درون شهري به ۴۸۶ هزار و ۴۸۶ مورد و در جاده هاي برون شهري به ۲ ميليون و ۷۵۳ هزار و ۵۳۱ مورد تخلف،رسيد
سعيده عليپور
بيش از يك قرن از به كارگيري كمربند ايمني در وسايل نقليه در دنيا مي گذرد، اما در كشور ما هنوز هم استفاده از كمربند جدي گرفته نمي شود.
كم توجهي به مزاياي استفاده از كمربند ايمني سالانه در ايران باعث مرگ و مير يا معلول شدن هزاران ايراني مي شود.
«اينكه مي گويند از كمربند ايمني استفاده كنيد باور كنيد يك شوخي نيست چون واقعا استفاده از كمربند ايمني جان من و خانواده ام را نجات داد.» اين صحبت هاي يك شهروند است كه در تماس با روزنامه خواهش مي كند توصيه او را به مردم هم اطلاع دهيم و ادامه مي دهد: «در مسير جاده شاهرود بر اثر آسفالت نامناسب، لاستيك جلو خودرو ۲۰۶ با ۴ سرنشين با سرعت ۱۱۰ كيلومتر در جاده حركت مي كرد مي تركد و ماشين پس از چند بار معلق زدن در هوا متوقف مي شود در حالي كه عملا ماشين مچاله شده بود.» او معتقد است بستن كمربند ايمني سرنشينان عقب و جلو خودرو، جان آنها را نجات داده است. سرهنگ عليرضا اسماعيلي مدير كل فرهنگ ترافيك راهنمايي و رانندگي ناجا مي گويد: استفاده از كمربند ايمني به اندازه استفاده از لباس گرم در زمستان يك مساله عقلاني و بديهي است.
اما در كشور ما فرهنگ استفاده از كمربند ايمني بسيار با تاخير به آن پرداخته شد.
اما با اين حال بايد گفت آن قدرها هم پيشرفت بد نبوده است چرا كه استفاده از كمربند ايمني افزايش خوبي داشته است. به طوري كه در سال ۸۱ استفاده از كمربند ايمني ۳۰ تا ۳۵ درصد بوده است كه در سال ۸۲ به ۷۵ تا ۸۰ درصد افزايش پيدا كرده است.
در همين راستا در سال ۸۱ در جاده هاي درون شهري و بزرگراه ها تخلف ناشي از نبستن كمربند ايمني به ۶۶۵ هزار و ۴۵۵ مورد رسيده است و اين رقم در جاده هاي برون شهري به ۲ ميليون و ۹۷۴ هزار و ۹۴۰ مورد رسيد.
در حالي كه اين رقم در سال ۸۲ در جاده هاي درون شهري به ۴۸۶ هزار و ۴۸۶ مورد و در جاده هاي برون شهري به ۲ ميليون و ۷۵۳ هزار و ۵۳۱ مورد تخلف در اين رابطه رسيد.
گويي هيچ گاه نمي شود اين آمار را به عنوان آمار دقيق كساني كه از كمربند ايمني استفاده نكرده اند، تلقي كرد. اما مي توان فرهنگ استفاده از كمربند ايمني در جاده ها را رو به افزايش برداشت كرد.
قانون استفاده اجباري از كمربند ايمني مصوب ۲۶ بهمن ماه سال ۷۶ است. بر اساس اين قانون از تاريخ لازم الاجرا شدن آن، بستن كمربند ايمني براي رانندگان و سرنشينان رديف اول انواع خودروهاي در حال حركت در مسير جاده هاي بين شهري و كمربندي هاي ايمني استاندارد را به تعداد نياز كشور تهيه و عرضه كند.
بر اين اساس نيز وزارت صنايع و تمامي شركت هاي خودروساز مكلفند تا خودروهاي توليد داخلي را همراه كمربند ايمني استاندارد عرضه كنند.
سرهنگ اسماعيلي مديركل فرهنگ ترافيك راهنمايي و رانندگي ناجا مي گويد: «آموزش فرهنگ ترافيك وظيفه صرف پليس نيست بلكه همه نهادهايي كه كار آموزش اطلاع رساني را به عهده دارند بايد در اين زمينه فعال باشند اما تاكنون نيروي انتظامي در اين زمينه پيشگام بوده است.»
وي مي گويد: «از سال ۸۱ در بخش فعاليت تبليغي در صدا و سيما ۴۰ انيميشن كه بر اساس مطالعات نشان مي دهد كدام تخلفات در اوج خودشان قرار دارند، ساخته شده است.»
در همين راستا ۲۰ هزار جلد كتاب آموزشي براي مقطع پيش دبستاني نيز به ۶ هزار مهدكودك تحويل داده شده است تا بر اساس آموزش هايي كه از طريق سازمان بهزيستي به مربيان اين مهدكودك ها داده شده در مهدكودك ها به بچه ها آموزش داده  شود.
سرهنگ اسماعيلي گفت: «ما قصد داريم تا با اين كار نگرش يك نسل بعد راتغيير دهيم، بچه هايي كه ۱۰ تا ۱۲ سال ديگر وارد جامعه مي شوند.»
در سال ۸۲ نسبت به سال ۸۱ تعداد كشته شدگان در تصادفات رانندگي در جاده هاي درون شهري ۷درصد افزايش پيدا كرده و در جاده هاي برون شهري ۹ درصد افزايش پيدا كرده است و البته باتوجه به اينكه در سال ۸۲ به نسبت سال ۸۱ تعداد خودروها در جاده هاي برون شهري افزايش زيادي داشته است و همچنين تعداد خودروهاي پلاك شده از طرف راهنمايي و رانندگي در سال ۸۲ ۲۵، درصد افزايش پيدا كرده است و تعداد موتور سيكلت هاي پلاك شده نيز ۴۹۰ درصد افزايش پيدا كرده است، در همين راستا تعداد افرادي كه گواهينامه پايه ۲ دريافت كرده  اند ۲۳ درصد افزايش يافته و اخذ گواهينامه موتور سيكلت نيز ۵۱ درصد و پايه يك نيز ۱۲ درصد افزايش يافته است كه در كل يك ميليون و ۲۹۵ هزار و ۸۲۰ نفر در سال ۸۲ گواهينامه دريافت كرده اند، در حالي كه افزايش جاده هاي درون شهري و برون شهري بسيار پايين  بوده است.
اين آمار در كنار هم نشان مي دهد با اينكه ميزان تصادفات رانندگي و كشته شدگان در سوانح رانندگي افزايش داشته است، اما در كل و به نسبت افزايش جمعيت مي توان روند بالا رفتن فرهنگ ترافيك در كشور را رو به رشد ارزيابي كرد. سرهنگ اسماعيلي همچنين گفت: ما براي اكثر تهيه كنندگان و شركت هاي سازنده فيلم سينمايي كه شمار آنها به ۵۰ شركت مي رسد ضابطه اي را تعريف كرده ايم كه در قالب آن در فيلم ها و سريال هاي تلويزيوني به استفاده از كمربند ايمني و رعايت مقررات راهنمايي و رانندگي تاكيد شده است.
گرچه هنوز هم خيلي ها كمربند ايمني را يك شوخي تلقي مي كنند و تنها براي فرار از جريمه هاي سنگين كمربند ايمني، آن را به عنوان نمايش بر روي شانه هاي خود مي اندازند اما «ضرورت استفاده از كمربند ايمني وقتي خوب احساس مي شود كه تجربه كرده باشيد مثل من» اين را همان شهروندي گفت كه كمربند ايمني جانش را نجات داده بود.

موسسات هيپنوتيزم درماني
راهي براي مسخ شدن
علي رغم علاقه مردم ايران به مسايل ماوراء الطبيعه به نظر مي رسد كه هيپنوتيزم جايگاه چندان مستحكمي در ايران ندارد. شايد علت آن عدم استقبال روانپزشكان ايراني از اين روش بوده است 
005154.jpg
موسسات درماني از طريق هيپنوتيزم جنبه رسمي ندارند.از اين رو اين موسسات در قالب موسسه علمي به آموزش هيپنوتيزم مبادرت مي كنند.
سعيده امين 
شما چقدر قدرت اراده را باور داريد؟ چقدر يقين داريد كه مي توان با قدرت اراده هر كاري كرد؟ چقدر خواسته ايد تا از نيرو و استعداد خود آخرين درجه استفاده را ببريد؟ و چقدر صادقانه كوشش كرديد تا نيرويي سرشار و اعتمادي قوي در خود به وجود بياوريد؟ تغيير دادن فكر از روي اراده شايد از اولين تلاش هاي دامنه دار بشر براي رسيدن به كمال مطلوب بوده است.
يك ضرب المثل قديمي چيني مي گويد: هر چه به واسطه روح داخل بدن شود از راه عضلات خارج مي شود. روان شناسان عصر حاضر نيز با تاييد بر اين نكته مي افزايند كه هر خيالي را مي توان به صورت عمل درآورد.
و بشر آن سان كه خود را شناخت سعي كرد با نيروي تعقل و قدرت اراده خليفه گري خود را بر روي زمينه به عرصه عمل بكشاند.
قدرت اراده 
يكي از راه هاي انسان براي در اختيار گرفتن اراده خود و ديگران هيپنوتيزم است. هيپنوتيزم نفوذ به ضمير ناخودآگاه وجود انسان و اعمال دستوراتي به منظور تلقين و ايجاد باوري خاص در ذهن افراد است.
كسي نمي داند كه ريشه اين علم كهن در كجاي تاريخ قرار دارد اما به يقين نتيجه اعتقاد و تمايل انسان به دلايل ماوراءالطبيعه از بدو تاريخ است.
وقتي داروي بيهوشي براي انجام اعمال جراحي كشف نشده بود پزشكان دست به تلقين يا همان هيپنوتيزم بيمار مي زدند تا عمل براي او آسان شود.
اگرچه هيپنوتيزم هرگز به عنوان مبناي درماني گسترده در دنيا مورد استفاده قرار نگرفت و دامنه آن با پيشرفت علم پزشكي و روان شناسي محدود شد اما هنوز در دنيا موسسات علمي هستند كه از اين طريق به روان درماني برخي از بيماران مي پردازند.
در ايران نيز موسسات گوناگوني از طريق هيپنوتيزم مبادرت به ترك اعتياد، درمان افسردگي، ترس، پرخوري، كم خوري، سرطان و يا حتي بيماري هاي حركتي مي ورزند اما هيچ مطب رسمي براي درمان از راه هيپنوتيزم وجود ندارد.
ليلا قمي يكي از مربيان موسسات خود هيپنوتيزم كه اقدام به آموزش هيپنوتيزم به افراد مي كنند در مورد اين روش مي گويد: انسان داراي دو ضمير خودآگاه و ناخودآگاه است. ضمير ناخودآگاه بخش اعظم وجود انسان ها را تشكيل مي دهد كه با توجه به باورها و آگاهي هايي كه در طول زندگي در خود جمع كرده دستوراتي را به انسان صادر مي كند كه غالبا انسان ها ناگزير از عمل به آن هستند.
به اعتقاد وي هيپنوتيزم درست ضمير ناخودآگاه افراد را مورد هدف قرار داده و باورهايي كه موجب اختلال رفتاري انسان شده را از بين برده و باورهاي جديدي را جايگزين مي كند.
روش هاي هيپنوتيزم 
اصولا سه روش در درمان هيپنوتيزم مورد استفاده قرار مي گيرد:
روش اول تلقين درماني كه به واسطه آن شخص توسط خود و يا فرد ديگر به حالت خلسه فرورفته و با دريافت دستورات خاصي يكسري اختلالات را از بين مي برد. اين نوع روش درماني كه ساده تر از دو روش ديگر است براي درمان عادت هايي چون اعتياد، افسردگي، پرخوري و غيره ... به كار مي رود.
روش دوم هيپنوتراپي تحليلي است كه از روشي نظير روانكاوي بهره برده و براي كساني كه خاطرات ناراحت كننده در ضمير ناخودآگاه آنها انباشته شده و از دسترس خود فرد نيز خارج شده به كار مي رود اين خاطرات چنان در لايه هاي ذهن فرد مدفون شده كه حتي خود فرد نيز گاهي قادر به يادآوري آنها نيست.
هيپنوتراپ پس از پيدا كردن خاطره از طريق هيپنوتيزم و وادار كردن فرد به بازگويي آن تمام انرژي منفي آن خاطره را آزاد كرده و آن را از حالت آزاردهندگي براي فرد خارج مي كند. به طوري كه بعدها يادآوري آن خاطره فرد را رنج نمي دهد.
روش سوم از درمان هيپنوتيزم حساسيت زدايي است كه در مورد بيماري هايي نظير فوبيا (ترس غيرمنطقي)، وسواس و غيره به كار مي رود. در اين روش شخص از طريق هيپنوتيزم به موقعيت ترس آور برده شده و مرحله به مرحله فرد را وادار به قرار گرفتن در آن موقعيت مي كنند. به عنوان مثال كساني كه از آسانسور مي ترسند در هيپنوتيزم مجبور به استفاده از آسانسور در خيال خود مي شوند كه پس از طي مراحلي ترس و وسواس آنها از بين مي رود.
خود هيپنوتيزم در ايران 
كلاس هاي آموزش خود هيپنوتيزم در ايران داراي چند مرحله است.
مرحله اولN.L.P يعني همان مهندس ذهن است كه علاقه مندان در آن، روش بهتر زندگي كردن، از بين بردن خاطرات بد و دستورات ساده براي نظم زندگي را مي آموزند.
مرحله دوم خود هيپنوتيزم است كه از طريق اين مرحله فرد روش هيپنوتيزم را بر روي خود و ديگران آموزش مي بيند.
مرحله سوم، آگاهي برتر حاوي اصول و قواعد انرژي درماني است.
مراحل، تله پاتي، مانيتيسم (افزايش مغناطيسم بدن) و پرواز روح از پيشرفته ترين مراحل كلاس هاي آموزش خود هيپنوتيزم است.
بابك بياضي رئيس يكي ازموسسات خود هيپنوتيزم كه اتفاقا عضو كلينيك شوراي عالي هيپنوتيزم آمريكا است چند سالي است كه شعبه اي از اين موسسه را در ايران داير كرده و تحت ليسانس اين دانشگاه دانشجو تربيت مي كند.
به اعتقاد وي درايران هيپنوتيزم هنوز خوب شناخته نشده است و مردم به آن چيزي شبيه به دعا و جادو نگاه مي كنند.در حالي كه در اين رشته هاي آكادميك همچون هيپنوتراپي و هيپنوتراپي باليني وجود دارد.
به اعتقاد وي هركسي در ايران وارد مسايل هيپنوتراپي شده وارد پروسه فرار مغزها شده و در ايران نمانده است.
وي با انتقاد از اينكه در ايران، پاكستان و افغانستان هنوز اعمال majice (دعانويسي) مورد استفاده عموم است مي گويد: حتي در آمريكا نيز عمل دعانويسي ممنوع شده و مردم هيپنوتيزم را با چيزي شبيه آن اشتباه مي گيرند.
به اعتقاد بياضي هيپنوتيزم شاخه اي از علم پزشكي و روانشناسي است كه افراد مي توانند براي درمان بيماري هايي نظير فوبيا ، كم رويي، كم خوابي، افسردگي، عدم اعتماد به نفس و ترك اعتياد، از آن استفاده كرده و مجبور به استفاده از دارو نشوند. فراتر از درمان بيماري هيپنوتيزم كمك شايان توجهي به كنترل فكر وجلوگيري از اضطراب مي كند.
بايكوت هيپنوتيزم درايران
موسسات درماني از طريق هيپنوتيزم جنبه رسمي ندارند. اين موسسه نيز در قالب موسسه علمي به آموزش هيپنوتيزم مبادرت مي كند.
به گفته بياضي، وزارت علوم حاضر نشد به اين موسسه مجوز رسمي اعطا كرده و آن رامورد تاييد علمي قرار دهد يا حتي كمكي ارسال كند. حتي وزارت بهداشت نيز مجوز رسمي به اين موسسه نداده و در نهايت اين موسسه به صورت غير رسمي هيپنوتيزم را به علاقه مندان آموزش مي دهد.
هزينه آموزش در اين موسسه نيز باميزان ۱۸ الي ۲۰ هزار تومان درهر دوره ۶ جلسه اي است كه اگر به صورت خصوصي برگزار  شود هزينه دو برابر افزايش پيدا مي كند. در حال حاضر اين موسسه ۲۵ دانشجو دارد كه متقاضي دريافت مدرك از موسسه شوراي عالي هيپنوتيزم آمريكا هستند.
هيپنوتيزم يك روش قديمي
دكتر احمد جليلي رئيس انجمن روانپزشكان ايران در خصوص هيپنوتيزم معتقد است :هيپنوتيزم اگرچه جايي در حيطه روانپزشكي و روان درماني دارد اما بسيار محدود است.
به گفته وي اگر هيپنوتيزم در جايي بتواند كمك كننده باشد بسيار محدود است و آنهم بايد توسط روانپزشكان و روانكاوان صورت بگيرد.
وي درمورد علت قديمي شدن روش هيپنوتيزم در علم پزشكي گفت: مسلما با پيشرفت علم به خصوص در زمينه دارو درماني به ندرت نياز به هيپنوتيزم در ميان روانپزشكان احساس مي شود.
هيپنوتيزم مي تواند براي در اختيار درآوردن اراده موثر باشد اما از جنبه درماني علم پزشكي به شيوه هاي جديدتري دست پيدا كرده است.
به گفته وي هيپنوتيزم بخش كوچكي از علم روان درماني و روانكاوي است كه خود آن نيز در دنيا محدود شده است.
در گذشته انجمن روانكاوان آمريكا داراي ۲۵ هزار عضو بود اما اكنون تعداد آن به ۲هزار نفر هم نمي رسد.
در مورد هيپنوتيزم هم همينگونه است، به جهت كشف درمان هاي جديد هيپنوتيزم محدود به موارد خاص شده است.
اين روانپزشك مي گويد: دارودرماني ۸۰ درصد درمان را به خود اختصاص داده است و در مورد چند درصد بقيه كه به روش هاي روان درماني نياز پيدا مي كنند، كمتر از هيپنوتيزم استفاده مي شود.
وي درپايان باز هم تاكيد كرد كه فرد هيپنوتيزم كننده بايد حتما در علم روانپزشكي و روانكاوي متخصص باشد. علي رغم علاقه مردم ايران به مسايل ماوراء الطبيعه به نظر مي رسد كه هيپنوتيزم جايگاه چندان مستحكمي در ايران ندارد. شايد علت آن عدم استقبال روانپزشكان ايراني از اين روش بوده است.

افزايش جمعيت زنان جوان
افزايش جمعيت زنان كشورمي رود تا آنها را به وزنه اي قوي در روابط سياسي و اجتماعي تبديل كند. واقعيت اين است كه روند رو به رشد جمعيت زنان جوان ايران حاكي ازافزايش مطالبات آنان در دسترسي به امكانات وخدمات بهداشتي، آموزشي، ارتقاي سطوح فرهنگي و اشتغال خواهد بود.
به گزارش ايسنا، جمعيت زنان جوان ايران تا سال ۸۵ بالغ بر ۱۲ ميليون و ۷۴ هزارو ۱۴۵ نفر مي شود.
اين در حالي است كه تعداد كل جمعيت زنان جوان در سال ۷۶، براساس آمارهاي اعلام شده حدود ۸ ميليون و ۹۲۲ هزار و ۲۹۵ و در سال ۸۰ حدود ۱۰ميليون و ۶۰۶ هزار و ۹۴۶ نفر بوده است.

داوري به نفع مادران
سرانجام جامعه علمي- پژوهشي كشور پذيرفت كه ميزان آگاهي مادران از خصوصيات دوره نوجواني بيش از پدران در خانواده است.
از آنجا كه يك دعواي سنتي ميان پدرها ومادرها بر سر اثرپذيري هر كدام در تربيت فرزندان از بدو پيدايش بشر وجود داشته است سرانجام علم به نفع زنان راي  داد.
با يك مطالعه تحليلي بر روي ۱۲۰ دانش آموز از ۴ مدرسه و والدين آنها روشن شد كه ۵/۲۲ درصد در وضعيت آگاهي ضعيف، ۵/۷۲ درصد در وضعيت متوسط و تنها ۵ درصد در وضعيت  عالي قرار دارند.
در اين مطالعه افزايش سن با آگاهي والدين از خصوصيات دوره نوجواني ارتباط معني داري نداشت درحاليكه زنان آگاهي بيشتري نسبت به مردان داشتند.

۱۶ درصد دانشجوي سيگاري
دانشجويان همواره به عنوان قشر فرهيخته جامعه محسوب مي شوند اما خبر زيركمي تاسف بار است. عضو كميته كشوري كنترل دخانيات گفت: براساس آخرين نتايج تحقيقات در دانشگاه هاي تهران ۱۶ درصد دانشجويان دختر و پسر سيگاري هستند كه ۱۴ درصد بيش از ساير اقشار جامعه است. دكتر غلامرضا حيدري با بيان اينكه اين آمار در مردان باشيوع ۲۵ درصد فرقي با آمار كل جامعه ندارد گفت: اين در حالي است كه مصرف سيگار در دختران دانشجو ۳ برابر مصرف جامعه است و آمار استعمال دخانيات در بين دانشجويان از ابتداي سال دانشجويي تا انتها رو به افزايش است.
گفتني است ۵/۱۲ درصد كل مرگ ها در دنيا در ارتباط با استعمال دخانيات است وسالانه ۵۰ هزار نفر در كشور به دليل مصرف دخانيات جان خود را از دست مي دهند.

۲ درصد توليد علمي جهان
دكتر غفوري فرد مشاوره علوم و فنون رئيس جمهوري عنوان كرد: جمهوري اسلامي ايران تنها ۲ درصد توليد علمي جهان را به خود اختصاص داده است.
وي با تاكيد بر توجه هرچه بيشتر به نيروي انساني و توسعه آن به عنوان محور جنبش نرم افزاري و توليد علم، گفت: در عصرحاضر علم دستاويز سياستمداران و قدرتمندان شده است. دكتر كريم زارع، معاون پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي نيز جنبش نرم افزاري و نهضت توليد علم را يكي از مهمترين محورهاي موفقيت هرچه بيشتر ايران عنوان كرده و گفت:  توليد علم مي تواند موجب پيشرفت هاي چشمگير در بخش هاي مختلف شود. وي افزود: اين دانشگاه به محققان و پژوهشگران از ۴ ميليون تا سقف ۲۰۰ ميليون ريال تسهيلات پرداخت مي كند.

داروي ضدافسردگي و خودكشي
كارشناسان درباره افزايش احتمال خودكشي در نوجوانان و جوانان كه داروي ضدافسردگي استفاده مي كنند، هشدار دادند. اين خبر كمي نگران كننده است اما يك روزنامه اتريشي طي تحقيقاتي عنوان كرده است كه مصرف داروهايي كه ترشح مجدد هورمون سروتونين انتخابي مشهورSSRA را متوقف مي كند خطر احتمالي خودكشي در كودكان و نوجوانان را افزايش مي دهند. كارشناسان معتقدند مصرف اين داروهاي ضدافسردگي براي بيماران كم سن و سال مناسب نيست.
اداره بهداشت انگليس نيز سال پيش درباره مصرف اين دارو هشدار داده بود. در سال ۲۰۰۲ در آمريكا ۱۱ ميليون نسخه داروييSSRA و ۹ داروي ديگر ضدافسردگي براي كودكان ونوجوانان آمريكايي تجويز شده بود.

كودكان خوشبخت طلاق؟
روانشناسان معتقدند بيشترين آسيب ديدگي روحي و رواني انسان ها و بروز انواع بيماري هاي ناشي از آن ازقبيل افسردگي، ترس، اضطراب و غيره پايه در تجارب تلخ دوران كودكي دارند. كودكان به والديني نياز دارند كه بتوانند ازنظر روحي بر آنان تكيه كنند، در شرايط بسيار دشوار زندگي مشترك، شايد طلاق بدترين راه حل نباشد. اما در شرايطي كه زندگي مشترك به جهنمي تبديل مي شود حضور و زندگي در اين جهنم براي همه شركت كنندگان طاقت فرساست. در اين ميان كودكان بيشترين آسيب ها را از اين كشمكش ها مي بينند. در اين وضعيت طلاق يك فاجعه نيست. دكتر حميديان دراين باره مي گويد: چون درخواست طلاق از سوي مرد همواره اداي كليه حقوق عرفي، شرعي و قانوني زن،  مانند مهريه و غيره را به دنبال دارد، بنابراين مردان در اين شرايط همسران خود را در شرايطي قرار مي دهند كه زنان در امر طلاق پيش قدم شوند.

در شهر
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
حوادث
درمانگاه
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |