سه شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۴۹ - Apr 13, 2004
گستره
سخني با مسئولان بازسازي بم
نمي دانم شما به عنوان مسافر نوروزي در شهري غريب با مشكلاتي از قبيل نبود مكان مناسب خواب و اسكان، غذا و آب آشاميدني، بيماري فرزندان، نبود امكانات بهداشتي و حداقل امكانات اوليه زندگي مواجه شده  ايد؟ اگر جواب مثبت است تازه توانسته ايد اندكي به وضعيت فعلي زلزله زدگان بم نزديك شويد.
اين وضعيت نه چندان خوشايند پس از گذشت بيش از ۱۰۰ روز از فاجعه و به دنبال آن همه وعده وعيد و نيز طنين اعتراض و نارضايتي كه در گفته ها و ناگفته هاي مردم صبور و نجيب بم موج مي زند ما را ناگزير از تذكر نكاتي چند به دست اندركاران و مسئولان بازسازي بم مي كند:
۱- دستگاههاي دولتي دست اندركار بازسازي به جاي تصدي گري و مباشرت، بيشتر مردم را در بازسازي مشاركت دهند.
تجربه نشان داده است انگيزه و احساس مسئوليت مردم در امور خودشان از هر دستگاه و نهاد اداري و اجرايي بيشتر است. از اين روست كه به نظر مي رسد در بم دولت بايد به سياستگذاري و نظارت بپردازد و كار مردم را به خودشان واگذارد.
۲- شواهد نشان مي دهد راهكار فعلي تجميع و انبوه سازي در بازسازي چندان موفق نيست، تجارب ناموفق قبلي انبوه سازي در زلزله بوئين زهرا و بازسازي خرمشهر نيز حاكي از عدم استقبال مردم است و نبايد دوباره تكرار شود. توزيع اعتبارات بازسازي در بين مردم و فعال كردن پيمانكاران كوچك در بازسازي مطابق با علائق و سليقه مردم در چارچوب سياست كلي دولت مي تواند، بيشتر راهگشا و موثر باشد.
۳- سوء مديريت در نحوه كمك رساني و امداد و آوار برداري و اسكان در طول ۱۰۰ روز گذشته نشان مي دهد بزرگي، وسعت و عمق فاجعه بم و نيز برآوردن انتظارات جامعه و رهبري نيازمند تدبير بالا و مديريت قوي و توانمند است.
بي گمان عمل به رهنمودهاي مقام معظم رهبري در سرعت بخشي به برنامه هاي بازسازي و اسكان و عملياتي كردن وعده ها مي تواند از جراحت مردم بم بكاهد.
مسعود تويسركاني

در دومين نمايشگاه توانمنديهاي بخش سلامت كشور اعلام شد
سازمان خدمات درماني كارت رايگان بيمه ارائه مي دهد
با توجه به سياستهاي كلان دولت و هماهنگي هاي انجام شده با سازمان بيمه خدمات درماني از ابتداي سال ۱۳۸۱ اين سازمان كارت بيمه بستري شهري براي تمامي اقشاري كه فاقد هرگونه پوشش درماني هستند، ارائه مي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از اداره كل روابط عمومي سازمان بيمه خدمات درماني همزمان با برگزاري دومين نمايشگاه توانمندي هاي بخش سلامت كشور كه از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در محل دائمي نمايشگاه بين المللي تهران برگزار مي شود اين سازمان با شركت در اين نمايشگاه كارت بيمه بستري شهري به صورت رايگان براي تمامي بازديدكنندگان فاقد بيمه، از تاريخ ۲۵ لغايت ۲۸ فروردين ماه سال جاري در سالن ۳۸ نمايشگاه ارائه مي كند.
بنا بر اين گزارش عدم دريافت وجه تنها به مناسبت فرا رسيدن هفته سلامت بوده و به هيچ وجه تمديد نخواهد شد. افراد داراي اين كارت در صورت بستري شدن در بيمارستانهاي دولتي - دانشگاهي ۷۵ درصد هزينه هاي درماني آنها برعهده سازمان و ۲۵ درصد ديگر بر عهده فرد بيمه شده خواهد بود.
اين گزارش مي افزايد: مدارك مورد نياز جهت دريافت كارت بيمه بستري شهري اصل شناسنامه تمامي افراد خانوار، و تصوير صفحه اول و دوم شناسنامه تمامي افراد خانوار مي باشد.

لوح تقدير براي دادستان تهران و ۲۳ قاضي ديگر
درجريان  برگزاري  نخستين  جلسه  شوراي  معاونان  دادگستري  استان  تهران ، به ۲۴ تن  ازقضات  نمونه ، مربوط به  اولين  دوره  جشنواره  شهيد بهشتي  در هفته  قوه قضاييه ، از جمله  «سعيد مرتضوي » دادستان  عمومي و انقلاب  تهران ، لوح  تقديراعطا شد.
حجت الاسلام  «عباسعلي  عليزاده» رئيس  دادگستري  كل  استان  تهران ، طي  سخناني در اين  مراسم  گفت : زماني  كه  مردم  از تشكيلات  قضايي  رضايت  داشته  باشند و در وقت  كوتاه  به  كارشان  رسيدگي  شود، اين  شايسته ترين  نحوه  پاسخگويي  به  مردم است .
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به دنبال تقدير ديروز رئيس قوه قضاييه از سعيد مرتضوي، دادستان عمومي و انقلاب تهران براي كسب عنوان مدير نمونه كشوري در سال ۸۲، وي به خبرنگاران گفت: بديهي است موفقيت دادسراي تهران در كسب اطمينان مردم به رسيدگي عادلانه و احقاق حق و اقبال مردم به دادسراي تهران بر حسب آمار اعلامي جهت تظلم خواهي و تقاضاي احقاق حق، مديون مديريت عالي دادگستري استان تهران حجت الاسلام والمسلمين عليزاده و قائم مقام دادگستري تهران، آقاي ميركوهي و معاونت اداري و مالي آقاي سرتيپ زاده بوده كه در اين فرصت از زحمات تمامي همكاران محترم تقدير و تشكر مي كنم.دادستان تهران همچنين اعلام كرد كه دادسراي تهران موفق شده بيش از ۹۰ درصد از پرونده هاي وارده را مورد رسيدگي قرار دهد و در خصوص آنها تصميم نهايي را اتخاذ كند.
مرتضوي گفت: دادسراي عمومي و انقلاب تهران با وصف تمام كمبودها و قلت قضات و كارمندان و جديدالورود بودن تعداد زيادي از قضات آن كه با سيستم قضايي جديد آشنايي كامل نداشتند و به اين لحاظ نيل به وضعيت قضايي مطلوب را با مشكل مواجه مي كرد، با تلاش فراوان شبانه روزي و اعمال سياست هاي قضايي و مديريتي، تهيه جزوات آموزشي و فرم ها و صدور بخشنامه هاي قضايي و آموزشي و افزايش شيفت كاري و توسعه كشيك شب و ايام تعطيل و بعدازظهر در نواحي مختلف دادسرا، عملكرد روبه رشدي را براي دادسراي تهران شاهد بوديم كه آمار رسيدگي به پرونده هاي وارده نمايانگر اين تلاش وافر است.

واگذاري ۴۰ هزار دستگاه كولر و يخچال در بم آغاز شد
مدير كل  برنامه ريزي  و هماهنگي  امور اقتصادي  استانداري  كرمان  اعلام  كرد: كار توزيع  ۲۰ هزار دستگاه  كولر و ۲۰ هزار دستگاه  يخچال  بين  اهالي  بم آغاز شد.
«مهدي  جهانگيري » ديروز به  ايرنا گفت : توزيع  اين  اقلام  با همكاري  فرمانداري  بم  و اتحاديه  لوازم  خانگي  استان  كرمان  از امروز از طريق  دفترچه هاي  مرحله  دوم  بين  مردم  زلزله  زده  بم  آغاز شده  است .
وي  گفت : براساس  كارشناسي هاي  به  عمل  آمده  ۱۰ هزار دستگاه  يخچال  و كولر ديگر براي  اهالي  بم  مورد نياز مي باشد كه  به  تدريج  تامين  و توزيع  خواهدشد.
وي  اعلام  كرد: هيچ  محدوديت  زماني  در جهت  توزيع  يخچال  و كولر در بين  اهالي وجود ندارد و خانوارهايي  كه  داراي  دفترچه هاي  مرحله  دوم  مي باشند مي توانند به  تدريج  به  مراكز تعيين  شده  در شهر بم  مراجعه  نمايند.
وي  اظهارداشت : اولويت  واگذاري  يخچال  و كولر به  خانواده هايي  كه  اسكان موقت  يافته اند، داده  شده  است .
شهــرستان  بم  يكي  از مناطق  گرمسيري  استان  كرمان  به  شمار مي آيد و در فصل تابستان  گرماي  آن گاهي  به  ۴۷ درجه  سانتيگراد مي رسد.

هيچ مؤسسه خصوصي مجوزي براي ثبت نام داوطلبان دوره هاي فراگير ندارد
معاون دانشجويي دانشگاه پيام نور هشدار داد: هيچ موسسه خصوصي مجاز به ثبت نام داوطلبان ورودي دوره فراگير كارشناسي نيست.
دكتر فرهاد خداداد كاشي در گفت وگو با ايسنا، افزود: هرگونه تبليغ و فعاليت آموزشي از قبيل ثبت نام، برگزاري كلاس و خدمات آموزشي كه از سوي موسسات خصوصي تبليغ مي شود به هيچ وجه منتسب به دانشگاه پيام نور نيست.وي خاطرنشان كرد: موسساتي كه به اشكال مختلف در پاركها، فرهنگسراها، روزنامه ها و مجلات، داوطلبان را دعوت به ثبت نام در دوره هاي فراگير و يا حضور در كلاسهاي آموزشي مي كنند اساسا مورد تاييد دانشگاه پيام نور نيستند و داوطلبان دوره هاي فراگير بايد به مراكزي كه سردر آنها داراي آرم و نام دانشگاه پيام نور است مراجعه كنند.

افزايش يارانه هاي دارويي مي تواند قيمت دارو را كاهش دهد
وزير بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي گفت: نزديك به شش ماه است كه سازمان هاي بيمه گر بدهي خود به بيمارستان ها را پرداخت نكرده اند و همين امر بخش سلامت را با مشكل مواجه كرده است.
دكتر مسعود پزشكيان در گفتگو با خبرگزاري مهر افزود: ميزان اندك يارانه ها نمي تواند پاسخگوي نيازها در جامعه باشد.وي افزود: در صورتي دارو ارزان مي شود كه براي آن سوبسيد تعريف شده و مشخصي درنظر گرفت و اين امكان ندارد مگر اينكه بيمه ها را اصلاح كنيم.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي درباره اقدامات اين وزارتخانه براي عدم افزايش قيمت دارو گفت: وظيفه وزارت بهداشت فقط بررسي كيفيت و در دسترس قرار دادن داروست و براي ارزان شدن دارو فقط بايد ميزان يارانه هاي دارويي را افزايش داد.
وي افزود: وزارت بهداشت نمي تواند به علت گران بودن دارو آن را در اختيار بيماران قرار ندهد و جان آنها را به خطر بيندازد.
دكتر پزشكيان اظهار داشت: متاسفانه سال گذشته براي بنزين ۴۰۰ توماني، ۷۰۰ ميليون دلار اضافه از ميزان معمول يارانه در نظر گرفته شد تا افزايش مصرف بنزين بر قيمت آن اثر نگذاشته و قيمت بنزين افزايش نيابد اما براي دارو اين كار صورت نگرفت، حال بايد پرسيد كه دارو مهمتر است يا بنزين؟وزير بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي گفت: هر واكسن توليد شده از شركت سرم سازي رازي در كشور فقط دو دلار خريده مي شود در صورتي كه همين واكسن ها در آلمان ۴۵ دلار توسط توليد كنندگان فروخته شده است.وي اظهار داشت: وزارت بهداشت هم اكنون ۵/۲ ميليارد تومان به شركت سرم سازي رازي بدهكاراست و اگر اقتصاد اين شركت به خطر بيفتد ديگر واكسن توليد نخواهد كرد و آن وقت مجبوريم كه با قيمت ۵۰ برابر اين واكسن ها را تهيه كنيم.

آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد اسلامي ۲۴ ارديبهشت برگزار مي شود
آزمون كارشناسي ارشد ناپيوسته دانشگاه آزاد اسلامي در سال ۱۳۸۳ در روزهاي پنجشنبه و جمعه ۲۴ و ۲۵ ارديبهشت ماه سال جاري به طور همزمان در سراسر كشور برگزار مي شود.
به گزارش ايسنا، كارتهاي ورودي آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد اسلامي در روزهاي سه شنبه و چهارشنبه ۲۲ تا ۲۳ ارديبهشت ماه سال جاري در حوزه هاي مربوطه توزيع مي شود.نحوه برگزاري آزمون امسال با سال گذشته تفاوتي ندارد و سئوالات آزمون اكثر رشته ها به صورت تستي و در برخي از آنها به صورت تشريحي و يا تستي تشريحي خواهد بود.تعداد داوطلبان آزمون كارشناسي ارشد سال ۱۳۸۳ دانشگاه آزاد اسلامي نسبت به سال گذشته حدود ۱۲درصد افزايش يافته است. اين آزمون قرار بود در روزهاي دهم و يازدهم ارديبهشت برگزار شود كه به علت تقارن با آزمون استخدامي ادواري، با دو هفته تعويق در روزهاي ۲۴ و ۲۵ ارديبهشت ماه برگزار مي شود.

شش كتاب جديد درسي به دوره ابتدايي، متوسطه و پيش دانشگاهي اضافه مي شود
شش  عنوان  كتاب  جديد در سال  تحصيلي  ۸۴- ۱۳۸۳ به  كتاب هاي  درسي  دوره هاي ابتدايي ، متوسطه  و پيش دانشگاهي  اضافه  مي شود.
مديركل  دفتر برنامه ريزي  و تأليف  كتاب هاي  درسي  وزارت  آموزش  و پرورش  روزدوشنبه  درگفت  وگو با ايرنا، گفت : در سال  تحصيلي  آينده كتاب هاي  درسي  «تربيت  بدني »، «بخوانيم  و بنويسيم » و «هديه  آسماني» به ترتيب  براي  پايه هاي  دوم ، سوم  و چهارم  ابتدايي  به  دروس  دانش  آموزان  افزوده  خواهد شد.
علي  زرافشان  افزود: همچنين  در سال  تحصيلي  آينده  كتاب هاي  درسي  «دين  وزندگي » درپايه  دوم  متوسطه ، كتاب هاي  «شيمي» و «زبان  انگليسي » در دوره  پيش دانشگاهي  اضافه  و تدريس  خواهد شد.
وي  تصريح  كرد: درسال  تحصيلي  آينده  هيچ  كتاب  درسي  به  دوره  راهنمايي  اضافه  نخواهد شد.

زائران مجروح ايراني به كشور منتقل شدند
مديركل  بهداري  استان  كربلا گفت : هيچ  زائر مجروح  ايراني  در بيمارستان الحسين  شهر كربلا بستري  نيست  و مجروحان  حوادث  هفته  گذشته  به  ايران  منتقل شدند.
دكتر «صالح  مهدي  الحسناوي » ديروز در گفتگو با خبرنگار «ايرنا» در كربلا افزود: حال  عمومي  مجروحان  كه  در نتيجه  تيراندازي  بي هدف  اشغالگران در هفته  گذشته  در كربلا مجروح  و به  ايران  اعزام  شدند، رضايتبخش  است .وي  افزود: به  رغم  كمبود امكانات  پزشكي ، مسئولان  بيمارستان  مساعي  لازم  رابراي  بهبود وضع  مجروحان  ايراني  بكار بستند.
در ناآرامي هاي  هفته  گذشته  كربلا، حدود ۶ ايراني  به  دليل  تيراندازي هاي  بي هدف  نيروهاي  اشغالگر در اين  شهر مجروح  شدند.

۲۴ هزار دانش آموز شيوه مقابله با ايدز را فراگرفتند
004716.jpg
كارشناس مسئول مشاوره سازمان آموزش و پرورش شهر تهران گفت: ۲۴ هزار دانش آموز تهراني در پايه اول مقطع متوسطه شيوه مقابله با ايدز را فرا گرفتند.
عباس تحريري در گفت وگو با ايسنا، با بيان اينكه آموزشهاي مقابله با بيماري ايدز در قالب طرح مروجان سلامت و توزيع ۲۴ هزار جزوه به دانش آموزان ارائه شده است، افزود: اين تعداد دانش آموز علاوه بر ايدز با نحوه پيشگيري از اعتياد، دخانيات و كنترل خشم نيز آشنا شدند.
وي گفت: دانش آموزان مروج سلامت علاوه بر گردهمايي و برنامه هاي مختلف آموزشي به منظور كنترل و پيشگيري اين موارد اقداماتي همچون شعر، داستان، روزنامه ديواري نيز با استفاده از خلاقيت خويش انجام داده اند كه تاثير زيادي در فراگيري آن به دنبال داشت.
به گفته وي، به منظور آماده سازي مروجان سلامت اردوهايي به مدت ۲ روز ويژه پسران و دختران در هفته جهاني بهداشت برگزار مي شود.

تأكيد مرتضي حاجي بر استفاده از تجربه هاي جهاني در آموزش و پرورش
مرتضي  حاجي  وزير آموزش  و پرورش  استفاده  از تجربه ها و دستاوردهاي  جهاني در آموزش  و پروش  را امري  ضروري  خواند.
به  گزارش  روابط عمومي وزارت  آموزش  و پرورش ، حاجي  در مراسم معارفه  دكتر عباس  صدري مديركل  جديد دفتر همكاريهاي  علمي بين المللي  افزود: بايد ارتباط خود را با كشورهايي  كه  علاقه مند به  همكاري  با ما هستند، ادامه و توسعه  دهيم  تا بتوانيم  از تخصص ، تجربه  و دانش  فني  اين  كشورها در بهبود كيفي  نظام  آموزشي  كشور استفاده  كنيم .
وي  تأكيد كرد: افرادي  كه  دريك  واحد بين المللي  كارمي كنند بايد به  تمام معنا رازدار باشند تا خدشه اي  به  منافع  ملي  كشور وارد نشود.
وزير آموزش  و پرورش  اظهار داشت : كاركنان   اين  دفتر بايد از يك  انسجام فكري  و هماهنگي  در اجراي  سياست ها برخوردار و امين  خوبي  براي  كشورشان باشند.
دراين  مراسم  كه  جمعي  از سفيران  كشورهاي  خارجي ، معاونان  وزير و مديران آموزش  و پرورش  حضور داشتند از دكتر خديجه  آرين  رئيس  سابق  دفتر همكاريهاي علمي بين المللي  تقدير شد.

۳۷ منطقه جديد سال آينده تحت پوشش مدارس كاردانش قرار مي گيرند
مدير كل  آموزش  و پرورش  كاردانش  اعلام  كرد: در سال  تحصيلي  ۸۴ - ۱۳۸۳، ۳۷ منطقه  جديد در كشور تحت  پوشش  مدارس  كاردانش  قرار مي گيرند.
اسفنديار چهاربند روزدوشنبه  به  ايرنا گفت : هم اكنون  ۶۳۰ منطقه  در كشور تحت  پوشش  آموزش هاي  كاردانش  قرار دارند كه  اين تعداد در سال  تحصيلي  آينده  به  ۶۳۷ منطقه  افزايش  خواهد يافت . وي  افزود: طرح  بهبود كيفيت  آموزش  در مدارس  كاردانش  نيزسال  تحصيلي  آينده دراين  مدارس  اجرا خواهد شد كه  تجهيزات  و كارگاه هاي  هنرستان هاي  كاردانش براساس  آن بهينه سازي  مي شود.
چهاربند اظهارداشت : دراين  طرح ، توسعه  تجهيزات  ماشين  آلات  مدارس  كاردانش  وكمبود تجهيزات  و امكانات  كارگاه هاي  داير شده  برطرف  و تكميل  خواهد شد.

حادثه رانندگي در بزرگراه شهيد محلاتي
برخورد يك دستگاه خودروي پرايد با يكدستگاه خاور در بزرگراه شهيد محلاتي يك كشته و يك مجروح برجاي گذاشت.اين حادثه ساعت ۴۰/۵ دقيقه صبح روز گذشته در تقاطع نبرد رخ داد كه متأسفانه راننده خودرو پرايد در محل حادثه جان باخت و ديگر سرنشين پرايد به بيمارستان منتقل شد كه وضعيت عمومي وي وخيم گزارش شده است.
برخي شاهدان حادثه خرابي چراغ راهنما و بي احتياطي رانندگان را موجب بروز حادثه دانسته اند اما نظر رسمي كارشناسان هنوز در مورد علت بروز حادثه اعلام نشده است.

زلزله، شهميرزاد و برازجان را تكان داد
زمين لرزه اي به بزرگي ۴/۳ درجه در مقياس امواج دروني زمين (ريشتر) پيش از ظهر ديروز شهميرزاد در استان سمنان را تكان داد.
شبكه لرزه نگاري سمنان وابسته به مركز لرزه نگاري كشوري موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران زمان وقوع اين زمين لرزه را ساعت ۱۱ و پنج دقيقه و ۵۲ ثانيه ۲۴فروردين ماه جاري ثبت كرده است.از خسارت احتمالي اين زلزله تاكنون گزارشي دريافت نشده است.پنج روز قبل نيز زمين لرزه اي به بزرگي ۵/۳ درجه سمنان را لرزاند.
همچنين زلزله اي با قدرت ۴/۳ درجه براساس امواج دروني زمين «ريشتر» ديروز حوالي شهر برازجان در استان بوشهر را لرزاند.

دندانپزشكي سالمندان بررسي مي شود
گروه اجتماعي: چهل و چهارمين كنگره علمي سالانه و يازدهمين كنگره بين ا لمللي انجمن دندانپزشكي ايران با حضور بيش از ۳۵۰۰ دندانپزشك كه از ديروز آغاز شده تا ۲۸ فروردين در محل اجلاس سران كشورهاي اسلامي ادامه دارد.
دكتر اجلالي، رئيس كنگره انجمن دندانپزشكي ايران، با اعلام اين خبر گفت: اين كنگره با هدف ارتقاي سطح علمي همكاران دندانپزشك و حرف وابسته به دندانپزشكي و نيز ارائه آخرين دستاوردهاي رشته دندانپزشكي برگزار مي شود.

۱۵۰هزار بسيجي پيشگيري از رفتارهاي مخاطره آميز را آموزش مي دهند
مسعود چيني گرزاده دبير ستاد سلامت بسيج منطقه تهران بزرگ گفت: بيش از ۱۵۰ هزار بسيجي تهران در هفته سلامت،پيشگيري از رفتارهاي مخاطره آميز را به عموم مردم آموزش مي دهند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي نيروي مقاومت بسيج، مسعود چيني گرزاده از تغذيه نامناسب، مصرف دخانيات، اعتياد، ايدز، سوانح و حوادث، عدم تحرك جسماني و ورزش، خشونت و سوء رفتار به عنوان هفت عامل مخاطره آميز نام برد.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |