پنجشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۵۶
نقش فراموش شده دندان در سلا مت جسم
هزينه ها بالاست؛ دندانپزشكي نمي رويم
002802.jpg
عليرضا قراگوزلو
يكي از راهكارهاي حل مشكل بالا  بودن هزينه، حذف كلي آن بخش از سبد هزينه هاي خانواده است. به عنوان مثال وقتي هزينه درمان دندان گران است بهترين راهكار براي گروه هاي متوسط و كم درآمد نرفتن به دندانپزشكي است. اين بي توجهي در نهايت منجر به كشيدن دندان خواهد شد و به ظاهر صدمه زيادي براي فرد ندارد.
هرچند كه اين موضوع مي تواند صدمات ديگري براي فرد به ارمغان بياورد. البته سياست هاي شركت هاي بيمه درماني نيز در افزايش بي تفاوتي گروه هاي متوسط و ضعيف جامعه نسبت به بهداشت دهان و دندان چندان بي تأثير نبوده است. براساس تعريف سازمان هاي بيمه اي هرگونه درمان دندان به غير از كشيدن، درمان زيبايي به حساب ميآيد پس هزينه اي به آن تعلق نمي گيرد.
پيمان صاحب جمعي- كارمند - درباره اين وضعيت به خبرنگار ما گفت: نوع نگرش شركت هاي بيمه به درمان دندان خيلي جالب است؛ چراكه اين شركت ها فقط هزينه كشيدن دندان را مي پردازند.
وي كه براي حل مشكل بيمه اي خود به يكي از دفاتر شركت بيمه خدمات درماني مراجعه كرده است، افزود: متوسط پر كردن يك دندان ۱۵ هزار تومان است اگر فرض را بر فرسوده بودن ۶ دندان از ۳۲ دندان بگذاريم بايد ۹۰ هزار تومان بابت پر كردن دندان هر عضو خانواده بپردازيم.
وي ادامه داد: حال اگر يكي از اين دندان ها به عصب كشي و روكش هم برسد ديگر پرداخت هزينه عملا ً از امكان خارج مي شود.
يك خانم  خانه دار نيز كه براي دريافت هزينه گذاشتن دندان مصنوعي به اين مركز بيمه مراجعه كرده بود، گفت: به دليل گران بودن هزينه درمان دندان، تمام دندان هايم را كشيده ام و دندان مصنوعي گذاشتم.
وي افزود: شركت بيمه ۶۰ درصد هزينه گذاشتن دندان مصنوعي ام را مي پردازد.
يك مراجعه كننده به مطب دندانپزشكي نيز درباره وضعيت قيمت دندانپزشكي ها به خبرنگار ما گفت: هزينه درمان دندان بالا است؛ ولي چاره اي نيست.
كامران طالب زاده افزود: باتوجه به اهميت بهداشت دندان نمي توانم نسبت به درمان دندانهايم بي تفاوت باشم، لذا هرچقدر هزينه لازم باشد مي پردازم.
وي درباره اين كه چگونه مي توان اين هزينه ها را تأمين كرد، اظهار داشت: دندان به عنوان يكي از اساسي ترين اعضاي بدن در سلا مت ساير اعضا نقش مهمي ايفا مي كند، لذا اگر مجبور شوم از هزينه هاي ديگرم كم مي كنم و بابت هزينه دندان مي پردازم.
يك دندانپزشك هم درباره قيمت هاي درمان دندان گفت: قيمت پر كردن دندان در حال حاضر از ۵ تا ۲۵ هزار تومان متفاوت است.
دكتر رضا غفاري افزود: اين قيمت ها بسته به عمق پوسيدگي و كيفيت اجناس به كار رفته تعيين مي شود.
وي ادامه داد: البته اين قيمت ها ممكن است باتوجه به كيفيت مطب و منطقه قرار گرفتن مطب تغيير كند.
وي علت گران بودن خدمات دندانپزشكي را گران بودن مواد اوليه ذكر كرد و افزود: باتوجه به اين كه اكثر مواد به كار رفته در درمان دندانپزشكي از خارج از كشور وارد مي  شود قيمت درمان دندان افزايش مي يابد.
وي گفت: دولت مي تواند با پرداخت يارانه به دندانپزشكان زمينه تثبيت و يا حتي كاهش قيمت درمان دندان را فراهم كند.
در همين ارتباط، رئيس چهل وچهارمين كنگره علمي دندانپزشكان نيز گفت: هزينه هاي اجاره يا خريد محل، تجهيزات، مواد مصرفي و خدمات در تعيين قيمت ها يا هزينه هاي معالجه دندانپزشكي تأثير مستقيم دارد.
دكتر مسعود اجلا لي به ايرنا گفت: در تمام نقاط دنيا بيمه ها هنوز نتوانسته اند دندانپزشكي را در حد مطلوب تحت پوشش خود قرار دهند.
وي علت اصلي اين مشكل را همان پرداخت هزينه هاي سرسامآور مواد و تجهيزات دندانپزشكي عنوان كرد.
اجلا لي گفت: براي انجام درمان هاي دندانپزشكي مدرن و تداوم درمان كه بتواند سالها ادامه يابد، نياز به موادي است كه در ساخت آنها تحقيقات گرانبهايي انجام شده كه متأسفانه اين هزينه ها در نهايت به عهده بيماران دندانپزشكي قرار مي گيرد.
وي اظهار داشت: چنانچه بيمه ها بتوانند از نظر صنعت بيمه گري راه هايي را در پيش بگيرند كه اين هزينه ها را بتوان بين يك جامعه تقسيم كرد افراد مختلف مي توانند از خدمات دندانپزشكي بهره مند شوند.
اجلا لي افزود: بعضي از افراد نياز به درمان كمتر دارند كه در سال هزينه اي را براي آنها در برندارد ولي متأسفانه بعضي از افراد بنا به دلا يل مختلف كه مهم ترين آنها عدم رعايت بهداشت است نياز به درمان وسيع دندانپزشكي دارند كه مسلما بايد هزينه هاي زيادي را پرداخت كنند.
وي گفت: اميدواريم بيمه ها بتوانند با توزيع هزينه بين افراد گوناگون، مشكل تعرفه هاي بالا ي دندانپزشكي را به نحوي حل كنند.

دانش آموزان در دو راهي زندگي
سيگار؛ تجسم مشكلا ت خانوادگي
كشيده شدن نسل جوان به سوي سيگار و ديگر كالا هايي كه جان را مي كاهند، خطري بسيار جدي است كه ديگر تنها محدود به كشورهاي صنعت زده نمي شود و جامعه ما را هم درگير خود كرده. اما نگران كننده تر از پرداخت پول براي خريد اجناسي كه آدمي را به سوي تباهي مي رانند،  كاسته شدن سن مصرف كنندگان اين دست مواد است تا جايي كه حالا  كارشناسان اجتماعي نگران دانشآموزان هستند. همين امر آنان را وا داشته تا در جست و جوي علل اين گرايش ها برآيند و در نتيجه خيل كثيري از اين فرهيختگان بر اين باورند كه مشكلا ت خانوادگي است كه جوانان و نوجوانان را به سوي چنين اعمال ناپسندي سوق مي دهد.
يك متخصص روان درماني مي گويد: بيش از ۲۵ درصد از دانشآموزان به دليل مشكلا ت خانوادگي و سرخوردگي هاي اجتماعي گرايش به مصرف سيگار دارند.
دكتر محمد مهدي خديوي زند با تأكيد بر اينكه دانش آموزاني كه مشكلا ت خانوادگي دارند بيش از ديگران در معرض خطر اعتياد به سيگار قرار دارند، گفت: سيگار كشيدن نوعي واكنش منفي نسبت به عملكرد والدين و نمايشي از بزرگ شدن است.
وي با اشاره به اينكه علت اصلي گرايش دانشآموزان به سيگار، اختلا فات خانوادگي و سرخوردگي هاي اجتماعي است، گفت: تحقير، توجه نكردن به نيازهاي عاطفي،  درگيري هاي خانوادگي، محيط نامناسب و غيرصميمي مدرسه و عدم اعتماد به نفس از عمده ترين دلا يل گرايش دانشآموزان به سيگار و پس از آن اعتياد است.
اين استاد دانشگاه اضافه مي كند: گرايش به سيگار و سيگار كشيدن از جمع هاي دوستانه آغاز مي شود و دانشآموزان چنانچه در محيط خانواده نتوانند نيازهاي روحي خود را ارضا كنند به شدت تحت تأثير جمع دوستان قرار مي گيرند و كمبودهاي عاطفي و ارزش هاي از دست رفته خود را در جمع دوستان مي يابند.
وي اظهار داشت: دانشآموزاني كه مشكلا ت خانوادگي دارند بيش از ساير دانشآموزان وابسته به جمع دوستان مي شوند و در صورت مناسب نبودن جمع دوستانه، به دليل عدم اعتماد به نفس و مشكلا ت روحي، توانايي پاسخ به درخواست هاي نادرست جمع دوستان را ندارند و به راحتي در معرض اعتياد به سيگار قرار مي گيرند.
در اين ميان نقش معلمان براي پيشگيري از بروز چنين ناهنجاري هايي اهميت مي يابد. آموزگاران با دادن اعتماد به نفس به شاگردانشان مي توانند آنها را از شر مشكلا ت برهانند.

بخوابيد تا چاق نشويد!
خواب كمتر ا ز ۸ ساعت در شبانه روز مي تواند مشكل اضافه وزن را تشديد كند. كمبود خواب در ميزان توانايي طبيعي بدن در كنترل هورمون هاي مختلف مربوط به وزن (گلوكز، كورتيزون و هورمون هاي غده تيروئيد) اختلا ف ايجاد كرده و اين امر باعث رويكرد و تمايل سلول ها به ذخيره كردن چربي اضافي و كاهش قدرت بدن در سوزاندن چربي ها مي شود. كمبود خواب همچنين مي تواند تمايل فرد به خوردن ميان وعده ها را افزايش دهد.اشخاصي كه معمولا ً خواب كافي در شب ندارند مي توانند جهت برگشت تعادل و جبران اختلا ل ايجاد شده براي سه شب متوالي ۹ ساعت بخوابند و به اين ترتيب كاهش وزن خود را تسهيل ببخشند.
براي داشتن خواب كافي:فعاليت بدني داشته باشيد
داشتن تمرينات منظم و يا پياده روي روزانه سبب كاهش استرس و افزايش درجه حرارت بدن مي شود و اين امر خود نقش مؤثري در آماده سازي بدن جهت يك خواب آزاد و راحت خواهد داشت.
از خوردن موادغذايي سرشار از قند خودداري كنيد
اين گروه از موادغذايي به همراه نوشيدني هاي داراي كافئين، با اين كه ممكن است آرام بخش به نظر برسند، اما در واقع خواب شما را دچار اختلا ل مي كنند.
هميشه ساعت خاصي را براي خواب در نظر بگيريد
هم ساعت خواب و هم ساعت بيدار شدنتان را منظم كنيد، طوري كه حدود ۸ تا ۹ ساعت بخوابيد. سعي كنيد هر شب قبل از خواب دوش آب گرم بگيريد، چند صفحه اي از كتاب مورد علا قه تان را بخوانيد و يا به يك آهنگ ملا يم و آرام بخش گوش دهيد. اگر حساس هستيد و با روشن شدن هوا زودتر از ساعت موردنظر بيدار مي شويد، قبل از خواب پرده اتاق تان را كاملا ً بكشيد. تعويض هواي اتاق نيز قبل از رفتن به رختخواب به داشتن خوابي راحت كمك مي كند.
براي آن كه كمتر به خوردن ميان وعده ها تمايل داشته باشيد:
صبحانه، ناهار و شام بخوريد
اكثر افرادي كه مرتباً احساس گرسنگي مي كنند و حتي در طول شب نيز چندين بار به سراغ يخچال مي روند، كساني هستند كه به وعده هاي اصلي غذا اهميت كافي نمي دهند.
هنگام غذا خوردن فعاليت ديگري انجام ندهيد
هنگام غذا خوردن از نگاه كردن به تلويزيون، خواندن روزنامه و يا نشستن در مقابل كامپيوتر خودداري كنيد.
مسواك بزنيد
مسواك زدن پس از هر وعده اصلي باعث مي شود تا شخص كمتر به فكر ناخنك زدن به موادغذايي بيفتد و حداقل تا چند ساعتي در برابر تمايل خود به خوردن مقاومت كند.
رعايت اين موارد علا وه بر اين كه بر تنظيم وضعيت چاقي شما كمك مي كند بلكه باعث خواهد شد شما روز كاري مطلوبي را پشت سر بگذاريد.
مترجم: اعظم سادات علوي

بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه خوراك
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |