دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۸۸
يكسال فعاليت شهردار تهران
عريضه با يك ليوان آب پرتقال
007947.jpg
يكسال است كه احمدي نژاد را به عنوان شهردار تهران مي شناسيم. شايد پياده روي در خيابان هاي تهران و گريز از پشت ميز نشيني بزرگترين ويژگي او باشد؛ خصلتي كه آينده ارزش آن را مشخص خواهد كرد.
گزارش اول 
عكس ها: ساتيار
سعيده عليپور
رقباي جناحي معتقدند اين كار شهرداري تهران سياسي است و بعضي هم از جمله ساكنان خيابان بهشت معتقدند آنها هدفشان خدمت به مردم است. در اين ميان مردم كاري به اهداف شهرداري يا منتقدان شهرداري ندارند و معتقدند بايد مشكل آنها حل شود، چه با آب پرتقال، چه بدون آن.
پنج شنبه ۳۱ ارديبهشت ماه دومين بار است كه شهردار و اعضاي شوراي شهر براي ديدار مردمي به شهرداري مراجعه كردند.
مديران آن لاين، درهاي باز، حل مشكلات و ... آرزوي هر ارباب رجوعي است. هر كس نامه اي دردست دارد و سرگردان مي ماند كه به كجا بايد مراجعه كند. اما در مرحله اول در محل ثبت نام بايد شما هم مثل بقيه وارد نوبت شويد. ۱۰۱۲، خانم اعتراض كنان وارد شده اند از قرار معلوم زباله هايي كه در محله آنها دپو شده امان ساكنان محله را بدجوري بريده است.
به هيچ عنوان دوست ندارند براي ديدار با شهردار و معاونينش ثبت نام كنند، معتقدند به اين شيوه همه چيز عقب مي افتد و مانند گذشته پيگيري نمي شود.
اما در قسمت ثبت نام، همه دلشان مي خواهد مشكلشان را شخص شهردار حل كند و نه هيچ كدام از معاونان يااعضاي شوراي شهر. مسوول ثبت نام با صداي بلند اعلام مي كند «شهردار مي تواند با افراد محدودي ديدار كند، خواهش مي كنم اصرار نكنيد.» پيرزن مدت هاست براي گرفتن سند خانه اش پيگير است، خانه اش در يكي از خيابان هاي منطقه ۱۷ واقع شده دريك دست عريضه و در دست ديگرش اعلاميه فوت پسرش را گرفته است. ۲۵« روز قبل مرد» .
او را هم مثل ديگر مراجعه كنندگان به يكي از كميسيون هاي ۸ گانه اي كه در طبقات مختلف ساختمان شهرداري منطقه ۶ استقرار پيدا كرده اند مي فرستند.
ساعت ۹ صبح: پرونده ۳۰۰ نفر مراجعه كننده توسط كارشناسان پس از بررسي مشكلاتشان به كميسيون هاي مختلف ارجاع داده شده است.
كميسيون هاي هشت گانه عبارتند از: حقوقي و املاك، مالي و اداري، فني و عمراني بازرسي، ساير مناطق و دو كمسيون شهرسازي و شهردار تهران، زن جوانتر از آنچه شايد سه شيفته كاركردن خرج ۳ فرزند و يك شوهر از كار افتاده اي كه در جنگ دچار موج گرفتگي شده است او را اينقدر پير كرده باشد. حرف كه مي زند مثل باران اشك در چشمانش جاري است، مي گويد: مجوز دكه مطبوعاتي گرفته و حالا فهميده است مبلغ يك ميليون و ۸۰۰ هزار تومان بايد بابت اتاقك پرداخت كند:« خودتان بگوييد از كجا بياورم، من اگر اينقدر پول داشتم كه سه شيفت كار نمي كردم.» و حالا... اميدوار است بتواند از طرف شهرداري اين اتاقك را به صوت اقساط خريداري كند.
يك سوي ميز بعضي از مديران شهرداري و يكي از اعضاي شوراي شهر نشسته اند، ليوان هاي آب پرتقال روي ميز چشمك مي زنند و طرف ديگر هم شهروندي كه احتمالا مشكلاتي در ساخت و ساز مسكن دارد.
مرد ميانسال هر جمله اي كه مي گويد يك قلپ آب پرتقال را با صدا سر مي كشد و مي گويد: حاج آقا اصلا ما ماشين نداريم كه خانه مان پاركينگ بخواهد بااين اوضاع و درآمدي كه ما داريم، حالا حالاها هم ماشين نمي خريم، حاج آقا.»
از همه طبقات شلوغ تر طبقه اول ساختمان شهرداري است. كميسيون شهرسازي و حقوقي و املاك، انگار همه مردم اين شهر مشكل مسكن دارند.
اصغري يكي از شهروندان منطقه ۴ تهران مي گويد: يك سال بيشتر است كه پرونده در شهرداري منطقه در گردش است. امان از دست اين كاغذ بازي هاي اداري. زير نامه اش پاراف شده است كه شهرداري منطقه ۴ بايد به شكل هر چه سريع تر رسيدگي شود مي گويد: «چون دستور از بالاست احتمالا مشكل حل خواهد شد.»
007950.jpg

به گفته مهدي محمدي معاون ارتباطات اداره كل روابط عمومي و بين المللي شهرداري: «بر اساس نظرسنجي هايي كه انجام داده ايم، ۷۰ درصد از مردم به برنامه هايي كه مشكلاتشان را با مديران شهرداري و شهردار به صورت رو در رو مطرح مي كنند خوش بين هستند.
مرد جواني كه مدت زيادي در نوبت ايستاده است مي گويد: «اين هم تير خلاص.» مستخدم يك ليوان آب پرتقال تعارف مي كند. اما مرد اين درخواست را رد مي كند . مرد جوان در ادامه مي گويد: «چند ماه است كه در شهرداري منطقه، پيگير مجوز ساخت آپارتمان هستم، اما هر دفعه مشكلي ايجاد مي شود. الان هم به اصرار دوستان آمده ايم. بعيد مي دانم مشكلم را حل كنند.» دقايقي بعد وقتي از اتاق بيرون مي آيد مردد است، مي گويد: «پاراف شده است پيگيري شود، نمي دانم به نتيجه مي رسد يا نه.» پيرمرد مي گويد: «من قبلا هم در ديدار اول شهردار و معاونينش از مردم منطقه ۶ تهران آمدم و مشكل ساخت و ساز داشتم كه الحمدالله سريع رسيدگي شد.»
اما درخواست هاي همه معقول و قابل رفع نيست. درخواست هاي غيرقانوني و ساخت و سازهاي غيرمجاز هم كم نيستند. هر كسي مي خواهد سقفي بسازد، چگونه و كجا مهم نيست.
مهدي محمدي معاون ارتباطات شهرداري مي گويد: در بيشتر موارد واضح نبودن قانون يا نبود آن در بعضي موارد باعث مي شود مديران شهرداري مناطق با بن بست مواجه شوند.» اينكه چرا حتما گره ها به دست مديران ارشد باز شود مي گويد: «اصولا مديران ارشد و شهردار اختيار بيشتري براي راهكارهاي جديد دارند.»
يكي ديگر از مراجعه كنندگان مي گويد: «در ديدار قبل شهردار و اعضاي شوراي شهر با مردم معاون اداري هزينه يك ترم تحصيل پسرم را پرداخت كردند.» مي گويد كه همسرش از كار افتاده است و او هم از پس هزينه هاي زندگي بر نمي آيد. «تلاشم را مي كنم كه بچه هايم به راه هاي خلاف كشيده نشوند.» راه روها شلوغ است پيرزني از كميسيوني كه پرونده اش به آنجا ارجاع شده بيرون مي آيد معلوم است انرژي زيادي براي آه و ناله صرف كرده تا صدق گفته هايش را ثابت كند، مي گويد: «گفتند بايد با خود شهردار ملاقات كنم تا مشكلم حل شود.» از در كه خارج مي شود يك ليوان آب پرتقال به پيرزن تعارف مي كنند. پيرزن اشك هايش را پاك مي كند و آب پرتقال را سر مي كشد.
ساعت ناهار، نماز اما ساعت توقف كار است. مراجعان هم ژتون غذا مي گيرند تا با پلوقيمه اي كه مزه اش آدم را ياد پلوقيمه عاشورا مي اندازد با مديران شهرداري هم غذا شوند.
مسوول راهنمايي مي گويد: «برويد با خيال راحت، سلف غذايتان را بخوريد به كار همه شما رسيدگي مي شود.»
نوبت بعدازظهر كه از راه مي رسد شمار مراجعه كنندگان كمتر شده است. درهاي باز شهرداري منطقه ۶ ديگر خيلي مراجعه كننده ندارد. مردم دوست ندارند تا بعدازظهر پنج شنبه را در شهرداري سپري كنند. عده اي هم كه از در خارج مي شوند پيگير جلسه بعدي شهردار با مردم هستند.
۶۳۰ مراجعه كننده در يك روز. گرچه اين شمار در قياس با ديگرمناطق تهران شمار كمتري است، اما اين تعداد مراجعه كننده، مديران شهرداري را از ساعت ۷ صبح تا ۷ شب در ساختمان ۵ طبقه شهرداري منطقه ۶ براي پاسخ گويي به مردم نگه مي دارد.
عده اي راضي اند، عده اي هم مردد. عده اي هم انگار كه اتفاق خاصي نيفتاده باشد، با غرولند ساختمان شهرداري را ترك مي كنند. آيا توقعاتشان قانوني بود؟

ستون ما
فرصت هاي طلايي
به رغم آنكه روزنامه همشهري ارگان شهرداري تهران است، از ضعف ها و از نقاط قوت شهرداري تهران در يك سال گذشته، چند گزارش كوتاه آماده كرده ايم .
قضاوت درمورد عملكرد شهرداري در برخي مطبوعات ديگر گاه رنگ سياسي به خود مي گيرد. حوزه اي كه در طول يكسال گذشته ازنظر حرفه ژورناليستي براي خبرنگاران، حوزه فعالي بوده است. اگرچه جنجال ها در شوراي شهر فروكش كرده و اعضاي شوراي جديد كمتر تمايل به اظهارنظر دارند، اما هربار هم كه سخني گفته اند بازتاب گسترده اي در مطبوعات داشته است.
اما با اين حال به نظر مي رسد شوراي شهر فعلي به نسبت شوراي قبلي كم حرف تر است، چه شوراي جديد همچون شهردار تهران اهل عمل هستند نه حرف.
شايد بتوان گفت در اين بين شهردار تهران بيشترين خبرها را در حوزه شهري در يكسال گذشته به خود اختصاص داده است. شهرداري كه برخي معتقدند پويايي وي در سرعت بخشيدن به پروژه هاي نيمه كاره يا جديد، خواه ناخواه عرصه اي براي قضاوت هاي عمومي ايجاد مي كند .شهروندان تهران حتي آنهايي كه ديدگاه سياسي شان با شهردار تهران متفاوت است معتقدند حتي اگر شهردار تهران با انگيزه سياسي نيز اين روند را ادامه بدهد ازنظر آنان مورد قبول است، چراكه اتفاقات ۸ سال گذشته ثابت كرد،در درگيري هاي سياسي تنها مطالبات آنان بر زمين ماند و تهراني كه قرار بود تبديل به يكي از مدرن ترين پايتخت ها و آرمانشهرها شود، به شهر آلودگي - ترافيك و پر از چالشها تبديل شد. اصلاحات، مردم پايتخت را به اين باور رساند كه همچون ديگر جوامع توسعه يافته تنها به اين فكر كنند چه كساني مي توانند مطالبات آنان را محقق كنند. همان ضرب المثل اصيل ايراني كه مي گويد: با حلواحلواگفتن دهان شيرين نمي شود و اتفاقاً اين راهي بود كه آنان پيش روي مردم قرار دادند. آنهايي كه فرصت هاي طلايي ديروز را از دست دادند.
توضيح: گزارش ما درباره يك سال فعاليت شهردار تهران (احمدي نژاد از چهارم خرداد سال پيش توسط شوراي شهر به اين سمت منصوب شد) مروري است بر بخشي از فعاليت هاي مهمي كه شهرداري در يك سال گذشته انجام داده است. پرسش ها و انتقاداتي را كه از شهردار وجود دارد و نيز پيشنهادهايي كه خوانندگان همشهري از طريق ما كوشيده اند با او درميان بگذارند، در يك مصاحبه مفصل با دكتر احمدي نژاد مطرح كرده ايم. براي مرور شفاف تر يك سال كارنامه شهرداري، از شما دعوت مي كنيم گزارش اين گفت وگو را كه طي همين هفته چاپ خواهد شد، بخوانيد.

ادبيات جديد شهرداري چاره ساز خواهد بود؟
رفت و روب زباله و تفرعن با هم
ادبيات جديدي كه بر شهرداري تهران حاكم شده چنين نشان مي دهد كه شهرداري چي هاي تهران، خود را تنها متولي جمع آوري زباله و گرفتن موش و نصب پل عابر و ساخت بزرگراه نمي دانند
007953.jpg
فرهاد فرجاد
از آنجا كه تهران امروز، ميزبان قوميت هاي متنوع و گوناگون از گوشه و كنار كشور است، شايد تعبير رو در رويي گردانندگان تهران با مردم ايران، چندان نابه جا نباشد. اما نيم نگاهي به كارنامه ۲۵ سال گذشته اين شهر و ديدن اينكه هيچ كدام از آمدگان و رفتگان نتوانسته اند حتي در برهه اي كوتاه و موقت آلام شهر را تسكين بخشند و بر ناهنجاري ها فائق آيند بيش از دو فرضيه بر ذهن متبادر نمي شود. آنها يا نخواسته اند پايتختي آبرومند را شكل دهند و يا مقابله با اين همه كاستي روزافزون، از توانشان خارج بوده است. گراني و تورم با وجود خشم تحسين برانگيز رئيس جمهوري، همچنان ترك تازي مي كند. بدحجابي و ديگر مظاهر فساد، چهره اي آشكار دارد. جوانان را ياراي ازدواج نيست. گويي همه يادمان رفته كه استاد شهيد، مرتضي مطهري جوان مجردي كه توان ازدواج ندارد را از يك بمب براي جامعه خطرناك تر خواند. مافياي مسكن هر چند ديگر شناخته شده است و نقاب برداشته و هر چند وحشيانه عزم غارت كرده، اما از چنان قدرتي برخوردار است كه هيچ مسوول حكومتي حتي جسارت افشاي ماهيت آن - و نه مبارزه با آن - را ندارد. در هيچ گوشه دنيا نمي توان نمونه اي مشابه يافت كه عده اي خاص، با استفاده از رانت و تسهيلات دولتي، بيابان هاي اطراف تهران، به ويژه منطقه جنوب كرج، فرديس، ملارد و مارليك را به ارزان ترين قيمت ممكن بخرند، بعد دوباره به پشتوانه همان قدرت مرموز آپارتمان هاي تخيلي را پيش فروش كنند و به اين ترتيب بيابان متري ۳۰ هزار تومان را در فاصله كمتر از دو سال به۳۰۰ هزار تومان برسانند. وقت مردم در ترافيك مي سوزد، سرب به ميان شش ها راه مي جويد، چهره ها زرد و تكيده اند، نوجوانان به جاي كسب فضل و دانش، صندلي استاديوم و اتوبوس را مي درند، دختران كوله اي به پشت مي اندازند و گام بر پارك و جنگل مي گذارند و اين گونه است كه ساكنان تهران شب و روزشان را مي كشند. مشكل را چه كسي بايد حل كند؟ پاسخ، روشن و سنتي است: شهرداري و هيات مديره اش شوراي شهر و ديگر هيچ.
احمدي نژاد، يك سال پيش در حالي گام به شهرداري تهران گذاشت كه تهران از دردهايي از اين دست رنج مي كشيد. شهرداري و شوراي شهر در روندي مدني بر پايه انتخابات، گروه يكپارچه اي را تشكيل دادند و آغاز به كار كردند، ولي از آنجا كه رسم انتقاد ايراني، كلي گويي و پرهيز از جزئيات است و اصولاً جدا از زنجيره اشتباهات فردي، روند ديگري را نمي توان نقد كرد، از همان ابتدا تيغه تيز انتقادات را تنها نشانه رفته به سوي خود ديدند. اگر تهران ترافيك دارد و آلوده است، علتش را بايد از خودروسازان پرسيد. اگر طلاق و همسركشي افزايش يافته، ريشه در اضطراب رواني و نابساماني اقتصاد كشور دارد. اگر مسكن در تهران گران است، زمين خواران و رانت خواران بايد پاسخگوي آن باشند. اما فعلاً كه قرار نيست ريشه هاي نابساماني ها را بكاويم و علت ها را دريابيم، چاره چيست؟
احمدي نژاد، آن روز كه به شهرداري تهران گماشته شد از تمام اين معايب آگاه بود و مي دانست خواه ناخواه تنها اوست كه بايد پاسخگوي كاستي ها باشد.
ادبيات جديدي كه بر شهرداري تهران حاكم شده چنين نشان مي دهد كه شهرداري چي هاي تهران، خود را تنها متولي جمع آوري زباله و گرفتن موش و نصب پل عابر و ساخت بزرگراه نمي دانند. آنها قصد دارند يك تنه به جنگ بروند و البته جوانان، نخستين غريقاني هستند كه نياز به منجي دارند. شهرداري تهران تصميم دارد با الگوبرداري از ريودوژانيرو پايتخت برزيل، افسار لجام گسيخته بحران جنسي تهران را مهار كند. شهرداري ريودوژانيرو چندي پيش براي مقابله با فساد آشكار اخلاقي بين جوانان طرحي ارائه كرد كه طي آن قرار است اطراف شهر، هزاران واحد مسكوني، در قالب سوئيت هاي ۳۰، ۴۰ متري با اقساط بسيار ارزان و سبك، به جوانان دم بخت واگذار شود.
هدف اصلي اين طرح ترغيب جوانان به ازدواج و مهار فساد اخلاقي است.
وام ازدواج يك ميليون توماني (پانصد هزار تومان به هريك از زوجين) از سوي شهرداري را هم مي توان در راستاي همين ادبيات جديد دانست.
وعده ها يي كه انديشيده  تر بنطر مي رسند، هم چنين به سوي بحث ترافيك و حمل و نقل تهران نيزاشاره دارند. چندي پيش رئيس سازمان ترافيك و حمل و نقل شهرداري تهران اعلام كرد با تصويب طرح هاي محدوديتي براي خودروهاي تك سرنشينه، تردد زوج و فرد خودروها و گسترش محدوده طرح ترافيك و نيز تداوم پروژه توسعه خطوط ريلي مترو و بهره برداري از مونوريل، مي توان به حل مشكل ترافيك تهران اميدوار بود.
پوشيدن روپوش رفتگران در اقدامي نمادين، اعطاي بن به فرهنگيان، اهداي كتاب و وسايل ورزشي به مدارس، تغيير لحن برخورد با ارباب رجوع در پيكره شهرداري تهران و رويكرد به جوانان هنوز به تهراني آباد و سالم نينجاميده اند، اما بايد به آينده اين سياست ها خوشبين بود.

۵/۷ ليتر بيشتر
خودروهاي ايران روزانه ۵/۷ ليتر بيشتر از خودروهاي  آلمان و ژاپن بنزين مي سوزانند. به هر حال كشوري كه خودش چند چاه نفت داشته باشد نبايد دغدغه استفاده بيشتر از بنزين را داشته باشد اين چاه هاي نفت و گاز هم در كنار سودهايش كم ضرر براي ملت نداشته است.هر خودرو به طور متوسط روزانه بالاي ۱۰ ليتر بنزين مصرف مي كند كه اين رقم براي كشورهايي نظير آلمان و ژاپن روزانه به حدود ۵/۲ ليتر براي هر خودرو مي رسد.
كل مصرف بنزين كشور در سال گذشته طبق آمار موجود چيزي در حدود ۲۰ ميليارد ليتر در كل كشور برآورد شده است كه حدود ۹/۹۸ درصد از آن را خودروهاي بنزين سوز مصرف كرده اند.همچنين ميزان مصرف گازوئيل در سال گذشته حدود ۲۸ ميليارد ليتر برآورد شده است كه تنها ۵۵درصد آن صرف خودروهاي گازوئيله و لوكوموتيوها شده و بقيه در حمل و نقل هاي دريايي، نيروگاه ها و ساير مصارف استفاده شده است.

طرحي براي پايين آوردن سن ازدواج در تهران
سهم جوانان
007959.jpg
پايين آمدن آمارها در زمينه توجه جوانان به ازدواج، بالا رفتن سن ازدواج در جوانان و همينطور كوتاهي عمر زندگي هايي كه تشكيل مي شود و افزايش طلاق هاي زودهنگام بيش از هر چيز حساسيت هايي را در مورد ازدواج جوانان و توجه به اين مقوله ايجاد مي كند.
شهرداري تهران با صدور اطلاعيه اي اعلام كرده است كه در اولين مرحله زوج هايي با سابقه ۵ سال سكونت در تهران كه عقدنامه آنها در ۱/۹/۸۲ به بعد است، مي توانند از سوم خرداد با مراجعه به دفاتر پست مدارك خود را ارسال كنند.
ابتكار شهرداري و شوراي شهر تهران براي اعطاي اين وام يك ميليون توماني چند ماه پيش از آغاز سال ۸۳ شكل و شمايل جدي به خود گرفت.
در بررسي هاي به عمل آمده از سوي كميسيون اقتصادي، برنامه و بودجه و امور حقوقي شهر تهران و به منظور بالا بردن آمار ازدواج و همچنين حل موانع بر سر راه ازدواج و حل مشكلات، لايحه مجوز تخصيص بودجه خاص جهت اعطاي وام قرض الحسنه به زوج هاي جوان با قيد دوفوريت در دبيرخانه شوراي اسلامي شهر تهران ثبت شد.
اين طرح در يك ماده واحده و دو فوريت و به منظور تشويق جوانان در گرايش به ازدواج و كمك به تامين هزينه هاي اوليه تشكيل زندگي مشترك، صورت گرفت، به همين منظور شهرداري تهران مجاز شناخته شد تا نسبت به پيش بيني و اختصاص ۲۰۰ ميليارد ريال اعتبار در بودجه سال ۱۳۸۳ شهرداري تهران جهت اعطاي وام قرض الحسنه ازدواج از طريق صندوق قرض الحسنه انصارالمجاهدين تهران كه در مراحل بعد به صندوق قرض الحسنه شهرداري تغيير نام داد و تا سقف ۱۰ ميليون ريال براي هر زوج جوان تهراني اقدام كند.
آيين نامه اجرايي اين مصوبه ظرف مدت يك ماه از تاريخ ابلاغ اين مصوبه توسط شهرداري تهران تهيه و جهت تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارايه شد.
توجه به اعطاي وام هايي از اين دست، ضرورت پرداختن به ازدواج جوانان را بالا مي برد، آمارهاي ارايه شده از سوي كارشناسان اجتماعي نيز بر اين امر پاي مي فشارد كه بي توجهي به حل مشكلات و موانع موجود بر سر راه جوانان براي تشكيل خانواده، موجبات انحراف اخلاقي آنها را فراهم مي كند.
اقدام شوراي شهر تهران و شهرداري هر چند با اعتراضات بي شماري از سوي فرمانداري مواجه شد، اما در حقيقت گام بلندي به سمت آنچه بود كه نام موانع و مشكلات برخود داشت.
فرمانداري تهران به عنوان يكي از ارگان هايي كه طرح هاي شوراي شهر از سوي آن مورد بررسي و گاهي اعتراض قرار مي گيرد اعطاي وام به زوج هاي جوان را خارج از حيطه وظايف اين سازمان مي دانست.
در شصت و يكمين جلسه شوراي شهر، درحالي كه بسياري از افراد چشم به دريافت اين وام دوخته بودند، اعتراض فرمانداري با استناد به بند ۱۰ ماده ۵۵ رد شد.
در پاسخ به اعتراض فرمانداري تهران كه به متن مصوبه مجوزتخصيص بودجه خاص جهت اعطاي وام قرض الحسنه ازدواج به زوج هاي جوان، با استناد به بند ۱۰ ماده ۵۵ قانون شهرداري اهداء از جمله وظايف شهرداري محسوب شده كه با تصويب شوراي شهر تهران صورت مي گيرد.
كميسيون اقتصادي، برنامه و بودجه و امور حقوقي كه اختصاص اين بودجه را از محل اعتبارات عمراني در نظر گرفته است اهداء ، هبه يا هديه دادن را يكي از وظايف شهرداري ها دانست كه قانون مدني طي مواد۷۹۵ الي ۸۰۸ مقررات آن را بيان كرده است.
شوراي شهر تهران با استناد به اين قوانين مبادرت به صدورجواز پيش بيني و اختصاص مبلغ ۲۰۰ ميلياردريال اعتبار در بودجه سال ۱۳۸۳ شهرداري تهران جهت اعطاي وام قرض الحسنه ازدواج كرد.
با تمام موانع و مشكلات بر سر راه تصويب و به ثمر رسيدن اعطاي اين وام به زوج هاي جوان، انتظارها به پايان رسيد و اولين مرحله اين طرح از سوم خرداد ماه ۸۳ در تهران آغاز مي شود.
طي اعلام روابط عمومي شهرداري تهران زوج هاي با سابقه ۵ سال سكونت در تهران كه عقدنامه آنها از اول آذرماه سال گذشته به بعددر شهر تهران به ثبت رسيده است مي توانند از سوم خرداد ماه با مراجعه به دفاتر پست، پاكت پستي كه حاوي كليه مدارك و اطلاعات مورد نياز است را تكميل و ارسال كنند.

آموزش مهارت هاي زندگي
در دوران مدرسه كه نتوانستيم به بچه هايمان مهارت هاي زندگي را آموزش دهيم حالا نوبت به دانشگاهي ها رسيده است تا طرح آموزش مهارت هاي زندگي به دانشجويان دانشگاه ها در سال جاري به اجرا درآيد.پس از هماهنگي هاي صورت گرفته با دانشگاه هاي سراسر كشور، قرار است در مرحله نخست اين طرح به صورت آزمايشي با آغاز ترم جديد در دانشگاه هاي علم و صنعت، اميركبير و صنعتي شريف در تهران و دانشگاه هاي آزاد و علمي كاربردي استان مركزي و گيلان هم با دانشگاه ها به اجرا درآيد.محتواي آموزشي اين جزوه ها شامل ۱۰ مهارت اصلي زندگي ازجمله حضور و برقراري ارتباطات اجتماعي، چگونگي نه گفتن به درخواست هاي نامعقول و اقدامات پيشگيرانه در زمينه اعتياد و مواد مخدر است كه به صورت واحدهاي اختياري يا از طريق آموزش هاي فوق برنامه در خوابگاه ها و در ساعات فراغت دانشجويان به آنها ارايه مي شود.

دكترها به جاي مهندس ها
توسعه تخصصي در مديريت شهري
007956.jpg
سال هاست كه با روي كار آمدن هر مدير جديدي واژه هاي تخصص گرايي و شايسته سالاري بر سر زبان مخالف و موافق مي افتد، بحث هاي تكراري و كليشه اي در اينباره بالا مي گيرد و با گذشت چند ماه از شروع كار مدير، بي هيچ پيگيري و تداومي فراموش مي شود.
حوزه مديريت شهري كه با بالا گرفتن مشكلات و دردسرهاي زندگي در كلانشهرها نياز به مديران متخصص در آن بيش از پيش احساس مي شود، از حوزه هايي است كه پرونده بحث بهره گيري از مديران متخصص در آن هميشه باز مي ماند. تداخل امور و تعدد امكانات در حوزه شهري باعث مي شود كه مديران كلانشهرها در نگرش به شيوه هاي اداره شهر تجديدنظر كنند. بالا گرفتن بحران هاي اجتماعي و كمبود امكانات فرهنگي - تفريحي، وقفه و نقص در سيستم خدمات شهري به دليل تعدد مراجع تصميم گيري نظير سازمان آب، شركت برق، مخابرات و ... تداوم زندگي سنتي با ابزار زندگي مدرن و افزايش جمعيت شهري كارشناسان را بر آن داشته است تا مباحث جامعه شناسي و روانشناسي را در تلفيقي با مديريت شهري در امر اداره شهر به كار گيرند.
پس از گذشت يك سال از روي كار آمدن شهردار جديد پايتخت، شايد امروز مجال آن باشد كه مروري بر انتصابات او داشته باشيم. در واقع نگراني اصلي منتقدان از اين بود كه با شروع كار شهردار جديد انتصابات در حوزه شهرداري رنگ و بوي سياسي و جناحي به خود گرفته و تخصص گرايي به دست فراموشي سپرده شود. فارغ از اينكه نفس چنين انتقاداتي بر پايه تفكرات جناحي بوده يا نه، نگراني از انتصابات جناحي به جاي تخصص گرايي، دغدغه اي به جا بود.
نتيجه چنين عملكردي جز نابساماني و آشفتگي در حوزه هاي مديريت شهري نمي توانست باشد و اين يكي از عواملي بود كه در آخرين سال كاري شوراي شهر قبلي آثار منفي بسياري بر اداره پايتخت گذاشت. اجتناب از تخصص گرايي در اداره شهر، آن هم در سال هايي كه شهرهاي بزرگ دنيا با بهره گيري از فن آوري الكترونيك، راه هاي ساده تر و كوتاه تري براي ارتباطات شهري بر مي گزينند، در شرايطي كه شهرسازي نوين با در نظر گرفتن روانشناسي رفتارهاي اجتماعي در شهرنشيني گام هاي جديدي براي به وجود آوردن فضاهاي شهري و امكان رفع ناهنجاري هاي اجتماعي بر مي دارد، در دوره اي كه مديران كلانشهرهاي جهان با گذار از دوران مدرن سعي در ايجاد شرايط همزيستي مسالمت آميز ماشين و انسان دارند و بالاخره در شرايطي كه تكنولوژي الكترونيك، معماري پوياي شهري، بهره گيري از مديريت جامع براي ارتقاي سطح بهداشت شهري و حفظ محيط زيست، استفاده از فضاهاي شهري در بهبود معضلات رواني شهرنشيني در خدمت زندگي شهري كلانشهرهاي جهان است، بي توجهي به تخصص گرايي نگراني موجهي است كه ناظران مديريت جديد تهران را به خود مشغول كرده است.
بنابراين بعيد نبود كه در آغاز دوره جديد شهرداري تهران اين مقوله تا ماه ها نقل محافل سياسي، كارشناسي و حتي شهروندي باشد. اما به نظر مي رسد ساكنان جديد خيابان بهشت در عملكرد يكساله خود تلاش داشته اند تا به اين نگراني ها پاسخ داده و مديراني را برگزينند كه دست كم ازنظر تخصص در حوزه هاي مختلف مديريت شهري پاسخگوي نيازهاي كلانشهر به گسترشي چون تهران، با تمام مشكلات شهري و كشوري اش باشد.
با مروري به كارنامه انتصابات شهرداري تهران طي يك سال گذشته به وضوح به اين نكته برمي خوريم كه غالب مديران ارشد شهرداري با مدارك دكتراي مرتبط با حوزه مديريت خود منصوب شده اند و بدين ترتيب كارشناسان و مهندساني كه در سطح مديريتي شهرداري درحال خدمت بودند جاي خود را به مديراني با مدارك بالاتر داده اند.
گرچه صرف تغيير مدارك مديران نمي توان به تخصصي عمل كردن آنها اميدوار بود، اما اين خود اولين گام براي اثبات اين ادعاست كه ازنظر مديريت شهرداري تهران، متخصصان اولويت حضور در دستگاه اداره شهر را دارا بوده اند.
چنين انتخاباتي هرچند تحسين برانگيز، اما مستلزم نظارت بر تاثير آن بر عملكرد بدنه شهرداري است. بدنه سازمان هايي نظير شهرداري تهران بايد بتوانند خود را مانند توده هايي شكل پذير با شيوه ها ور وش هاي مديران جديد وفق دهند، اين نه تنها امري حياتي براي سازماني چون شهرداري است بلكه براي تمام سازمان هاي تحت تحول ضروري به نظر مي رسد. تاكيد به چنين موضوعي وقتي لازم به نظر مي رسد كه مي بينيم در غالب سازمان ها بدنه در مقابل تحولات جديد مقاومت مي كند و در نهايت كار به جايي مي رسد كه مدير است كه خود را با سيستم سنتي اداره سازمان هماهنگ مي كند. در نظام هاي اداري ايران،  بدنه غالب سازمان ها و ادارات با برنامه ريزي هاي دقيق و زمانبندي شده مخالفت مي كند چراكه آن را مغاير با نظم حاكم بر عمليات اداري جاري مي داند، درحالي كه نفس تحول و دگرگوني در تخريب و بازسازي است و گاه به نظر مي رسد كه تنها از اين راه است كه متخصصان مي توانند شيوه هاي نوين را به سازمان تزريق كنند.

كنكور بمي ها با مشاركت يونيسف
مردم بم هنوز هم نيازمند كمك هستند. نه فقط كمك هاي ايراني و داخلي، بلكه كمك هاي بين المللي هم لازم است تا مشكلات بمي ها را حل كند. به همين دليل يونيسف نيز پا به ميدان گذاشت و بخشي از فعاليت هاي فرهنگي در بم را به عهده گرفت. به همين منظور اين سازمان در برگزاري كلاس هاي كنكور براي دانش آموزان پيش دانشگاهي هم مشاركت مي كند. در ادامه همكاري هاي صندوق كودكان سازمان ملل متحد يونيسف و وزارت آموزش و پرورش در اجراي برنامه هاي آموزشي براي كودكان و نوجوانان شهر بم يونيسف ازبرگزاري كلاس هاي آمادگي كنكور آن وزارتخانه براي ۴۰۰ دانش آموز پيش دانشگاهي بم كه خود را براي شركت در اين آزمون سراسري آماده مي كنند، حمايت مي كند. اين دوره ۵۰ روزه كه هم اكنون در دو مركز آموزشي در شهركرمان يكي براي ۲۷۵ دانش آموز دختر و ديگري براي ۱۲۵ دانش آموز پسر در حال اجراست با هدف آماده كردن اين دسته از دانش آموزان برگزار مي شود.

تابلو ملاك نيست!
نيروي انتظامي نظارت خود را بر مجموعه مراكز آموزشي و تفريحي افزايش مي دهد. مراكز آموزشي و تفريحي كه به هر شكل مورد استفاده جوانان است، در آغاز تابستان تحت پوشش كامل نيروي انتظامي قرار مي گيرد.
اين خبر خوشي بود كه سردار طلايي فرمانده نيروي انتظامي در آستانه تابستان به ايلنا گفت: ما براي پوشش مراكز آموزشي ، ورزشي ، فرهنگي و هنري و تفريح گاه هاي سطح شهر، برنامه ريزي كرده ايم كه با نظارت پيگير، در سالم سازي محيط و حفظ سلامت آنها تلاش مي كنيم.
سردار طلايي با تاكيد بر توجه خانواده ها در انتخاب مراكز آموزشي در تابستان گفت: خانواده ها بايد دقت كنند كه در ايام تابستان فرزندان خود را به مراكزي بفرستند كه نسبت به آنها شناخت كافي داشته باشند وتنها به وجود يك تابلو اكتفا نكنند.

كمك به كانون بازنشستگان
ذخيره صندوق كانون بازنشستگان ما در قياس با كشورهاي توسعه يافته آنقدر مهجور مانده است كه دولت بالاخره تصميم گرفت تا بودجه جداگانه اي را به كانون بازنشستگان اختصاص دهد. امروزه كانون هاي بازنشستگي براي ادامه فعاليت با مشكلات فراواني مواجه اند و فقط با حق عضويت اعضاء امور خود را مي گذارنند. بنابراين دولت بايد بودجه جداگانه اي را براي كانون بازنشستگي سراسر كشور اختصاص دهد. درحال حاضر كانون هاي بازنشستگي تنها با گرفتن ۱۰۰ تومان حق عضويت از بازنشستگان اداره مي شوند و اين درحالي است كه هيچ گونه كمكي از سوي سازمان بازنشستگي و دولت در اين زمينه نمي شود. باتوجه به ميزان حق عضويتي كه براي بازنشستگان به جهت مشكلات معيشتي آنان تعيين شده، كانون بازنشستگان توانايي تسهيلات خاصي را به بازنشستگان ندارد و با ميزان منابعي كه در اختيار دارد تنها مجبور است به تسهيلات جزيي براي بازنشستگان اكتفا كردند.

كودكان واقعي خيابان
تنها ۲۰ درصد كودكان خياباني، به معناي واقعي كودك خياباني هستند و نزديك به ۸۰ درصد آنها كودكان كاري هستند كه داراي خانواده بوده و با آنها ارتباط دارند. لذا بهزيستي عملا تنها موظف به ساماندهي وضعيت همان ۲۰ درصد كودكان خياباني واقعي است.
به گفته عباسعلي الصاق، بهزيستي عملا تنها در برابر آن دسته از كودكان كاري كه از خانه فرار كرده و به طور كامل با اعضاي خانواده قطع رابطه كرده اند، مسوول است كه در همين زمينه در حال حاضر ۲ مركز از سوي بهزيستي و ۴ مركز نيز توسطNGO ها براي نگهداري اين كودكان داير شده است. از بين ۲۵هزار كودك خياباني كه در سال گذشته جمع آوري شده اند، ۵۲ درصد آنها كودكان كار هستند كه عمدتا از شهرستان هاي دور دست براي يافتن كار به تهران  مهاجرت كرده اند و اين در حالي است كه در صورت عدم تامين امكانات حمايتي كافي براي خانواده اين كودكان، اين روند همچنان روبه افزايش خواهد بود.

شماره هاي تحريريه:
تلفن: ۹-۲۹۰۲۹۳۸
نمابر:۲۹۰۲۹۴۰

در شهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
درمانگاه
زيبـاشـهر
يك شهروند
|  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |