دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۸۸
آمار عجيب سازمان ملي جوانان
گاهي مرگ چقدر آسان در مي زند
در جوامعي مثل جامعه فعلي نابساماني هاي اجتماعي بيشترين تاثير را در افزايش خود كشي دارد
در سال گذشته ۵۳۳ پرونده مربوط به مسموميت با حشره كش ها است كه غالبا مصدوم بهبود يافته مگر در ۹/۶ درصد كه به مرگ منجر شده است .
008028.jpg
گروه آسيب هاي اجتماعي: ۱- پسر جواني در اتاق خود هنگامي كه اعضاي خانواده اش در منزل نبودند خود را حلق آويز كرد .علت خودكشي اين جوان ۱۸ ساله ،سخت گيري بيش از حد پدرش در درس و ارتباط او با دوستانش ذكر شده است .
۲-نسترن در آشپزخانه درانتظار مرگ به سر مي برد .ده دقيقه اي است كه يك ليوان چاي پر از سم راخورده ولي هنوز زنده است!
با سختي بلند مي شود و شماره تلفن همراه پدرش را مي گيرد .»سلام بابا من چاي حاضر كردم زود بياييد باهم چاي بخوريم« و تلفن را قطع مي كند.پدر نسترن ۲۴ ساله كه از صداي مضطرب و لرزان دخترش احساس ترس كرده بود به همراه خانواده به منزل دخترش مي رود .نسترن.....نسترن و خانه اي كه سكوت فرياد مي زند و يادداشتي بر روي ميز آشپزخانه: »به آخر خط رسيده ام. فكر مي كنم سرنوشتم همين بود .بهتر است الان بميرم تا اينكه سال ها در كنار تزريق،با بدبختي زندگي كنم...
۱۵ روز بعد همسر نسترن،محسن، نيز خودش را دار مي زند تا به نسترن بپيوندد. پدر و مادر محسن در حالي با صورت كبود پسرشان روبه رو مي شوند كه عكس هاي نسترن فرش اتاق شده بود.
۳-دختر ۱۹ ساله اي توسط برادرانش تهديد به قتل مي شود به اين دليل كه يكي از همسايه ها به آنهاخبر مي دهد او را موقع حرف زدن با پسر غريبه اي ديده است.برادران ايلامي بدون اينكه از صحت وسقم اين خبر مطمئن باشند دختر را تحت فشار قرار مي دهند دختر بي پناه سراغ هر كس كه مي رود نتيجه اي نمي گيرد،با افزايش تهديدهاي برادرانش خود را به آتش مي كشد تا به اصطلاح لكه ننگ خانوادگي را از بين ببرد.
اين چند خبر خودكشي از زمره حوادث و وقايعي است كه همه روزه در سطح تهران و ساير شهرهاي ايران روي مي دهد و تنها معدودي از آنها به صفحه مطبوعات راه پيدا مي كنند.محدوده زماني اخبار بالا تنهاچند ماه است.
از نگاه زيگموند فرويد شخصي كه دست به خودكشي مي زند قرباني مرگ پرخاشگرانه اي است كه در عوض متمايل شدن به خارج به سوي خود شخص متوجه مي شود .
فرويد احساس گناه و نياز به مجازات را نيز عامل ديگري براي خودكشي مي داند .اما دوركيم بر خلاف فرويد كه انگيزه هاي شخصي را در علت خودكشي سهيم مي داند ، عقيده دارد خود كشي ها نمودهايي فردي اند كه داراي علل اساسا اجتماعي هستند .منشا اين جريان هاي خودكشي زا نيز در اجتماع است.
در جامعه ايران به قول دكتر سالارزاده جامعه شناس،نظريه دوركيم بيشتر صدق مي كند ،او مي گويد:«در جوامعي مثل جامعه فعلي كه در حال گذار از سنت به مدرنيته است نابساماني هاي اجتماعي بيشترين تاثير را در افزايش خود كشي دارد.همچنين افزايش آگاهي افراد و بالطبع افزايش توقعات آنان و عدم ارضاي اين خواسته ها توسط دولت در افزايش ميزان خود كشي موثر است .
طبق اطلاعات و آماري كه از وزارت كشور بدست آمده است انگيزه خودكشي در دسته هاي ناموسي،اختلافات خانوادگي،تحصيل و ازدواج،شكست و نااميدي، فقر و تنگدستي ،اختلال حواس،بر ملا شدن حقايق و اسرار،ترس از مراجعت به خانواده بخصوص در زنان بعد از ازدواج،استرس ها و فشارهاي لحظه اي روحي و رواني،تنهايي،عشق و تمايلات شديد عاطفي و اعتياد به مواد مخدر، مواد توهم زا و الكل ،طبقه بندي شده است.
در اين بين سهم خودكشي با انگيره اختلافات خانوادگي بين ۳۲ تا ۴۱ درصد بوده است و بعد از آن شكست و نااميدي در صدر جدول قرار دارد.
دكتر آذردخت مفيدي روانشناس، مهمترين علت افزايش نرخ رشد خودكشي در بين جوانان را تربيت نادرست خانواده ها مي داند:«خانواده هاي نسل قبل به دليل شرايط بد اجتماعي و اقتصاد ي سال هاي گذشته نتوانسته اند بعضي از خواسته هاي فرزندانشان را برآورده كنند. بنابراين نتوانستند كودكان خود را مستقل بار آورند. نسل قبل مدام احساس گناه مي كند،براي همين مي خواهد پدر و مادر خوبي باشد واين باعث مي شود كه كودكش در جواني احساس خردسالي كند .براي همين جوان امروز در ابتداي بزرگسالي وقتي با كوچكترين مشكل يا استرسي مواجه مي شود ،سيستم تطابق او به هم مي خورد».
دكتر مفيدي با تقسيم دو نوع رفتار در بين انسان ها،گفت:«عده اي از آدم ها هستند كه خود را با جهان بيرون همگون مي كنند و عده اي ديگر جهان بيرون را به گونه اي تطبيق مي دهند كه مطابق ميل آنها باشد. اما بهترين شيوه آميزه اي است از اين دو، جوان امروز با زندگي بزرگسالي نمي تواند كنار بيايد و مدام احساس ناكامي مي كند. قدرت كنترل استرس ها را ندارد. چون اوهنوز در كودكي مانده است».
مفيدي خشم ونارضايتي جوان از زندگي را مثل خنجري مي داند كه دوطرف را نشانه گرفته ،يك طرف آن به سوي عوامل بيروني است كه منجر به خشونت و رفتارهاي پرخاشگرانه مي شود وسمت ديگر آن به طرف خودش است كه موجب بي انگيزگي در او شده و به خودكشي يا خود آزاري منجر مي شود.
اين روانشناس معتقداست:«اگر جوان در محيط خانه ياد بگيرد كه علت ناكامي هاي خود را به ديگران نسبت ندهد وبه نوعي خود را با واقعيت زندگي هماهنگ كند،آنگاه شكست هاي تحصيلي،عشقي و يا اجتماعي اش را تجربه هاي تلخ تلقي مي كند نه اينكه دست به خودكشي بزند . اين مهم هم فقط با آموزش به آنها از كودكي ميسر مي شود .بنابراين نقش خانواده ها در پرورش جوان شاد،سالم ،پوياو توانمندبسيار با ارزش است.كودكاني كه درخانواده هاي با نظم ومقررات بزرگ مي شوند، سنجش واقعيت وتطبيق آن را با دنياي بيرون بهتر درك مي كنند.»
اما از لحاظ جنسيتي ،اقدام به خودكشي مردان ۸ برابر زنان است بخصوص مردان مجرد كه افزايش رشد خودكشي در آنها بيشتر از زنان مجرد است.
هر چند ساميه عسگري يك كارشناس امور بانوان در استانداري لرستان سهم زنان را در خودكشي بيشتر از مردان مي داند.شايد به اين علت كه در استان او يعني لرستان ۶۷ درصد خود كشي مختص زنان است كه غالبا همسر آزاري،اعتياد خود همسر يا فرزند و فقر مالي دليل اصلي آن گزارش شده است.
اما بشنويد از استان ايلام ،سهم زنان در خود كشي يا بهتر بگوييم خودسوزي ۸۰ درصد است.در ايلام نيز افسردگي بيش از حد(۱۸درصد)، تهمت ناموسي ۱۴ درصد و فقر مالي ۸ درصد دلايل اصلي خود كشي است.
طبق آمار سازمان ملي جوانان نيز اختلافات زناشوئي چند همسري شكست تحصيلي و بيماري هايي از جمله اعتياد از علت هاي خود كشي در گنبد،تركمن صحرا و گيلان ذكر شده است.
طبق گفته معاون اجتماعي سازمان بهزيستي اقدام به خودكشي زنان اگر چه بيشتر از مردان است اما سهم خود كشي موفق در مردان بخصوص در سنين بالاي ۴۰ سال بيشتر است .اين مسوول آگاه با استناد به آمار وزارت بهداشت مي گويد:« نسبت خودكشي مردان به زنان ۵/۲ به يك و گاه ۵/۴ به يك است».
در ميان پرونده هاي بررسي شده اقدام به خودكشي در سال ۸۲ نيز آمار ۲/۴۸ درصدي مربوط به زنان و ۸/۵۱ درصد ديگر آن به مردان اختصاص داده شده است».
دكتر فربد فدايي علاوه بر نقش خانواده ها ،مسووليت جامعه در اين باره را نيز مهم مي داند:«جوانان به علت عدم رشد كافي مكانيسم هاي مهاري قشر مغز قدرت كمي در تسلط بر انگيزه هاي پرخاشگرانه خود دارند. همچنين سازو كارهاي دفاعي و رواني كافي و مناسبي هم براي امكان تغيير شكل پرخاشگري ندارند بنابراين به محض برخورد با موانع دست به اقدامات خشونت آميز ويا خودكشي مي زنند. اما اگر جامعه بتواند با آموزش به آنها در مدرسه،محيط خانواده ودانشگاه و اجتماع،حس مسووليت پذيري را در آنها ايجاد كند هر روز شاهد اخبار نا گوار نخو اهيم شد.وظيفه جامعه ايجاد شغل ورفاه نسبي براي مشاركت جوان در فعاليت هاي اجتماعي است. بايد روحيه مصرف زدگي در جوانا ن را پايين آورد.»
و اما نحوه خودكشي كه در ميان افراد متفاوت است.بدنيست بدانيد طبق تحقيقات دكتر عليرضا كاهاني متخصص پزشكي قانوني ،روش هاي خودكشي متنوع و عجيب و غريب است . قطع رگ ها، فرو كردن چاقو در شكم، تصادف با قطار، پرتاب كردن خود از پنجره و يا بلندي، استفاده از قرص هاي آرام بخش، خوردن سم، خفگي با گاز شهري از عجايب نحوه خودكشي است اما از آن عجيب تر خواندن بخش هايي از پژوهشي است كه سازمان ملي جوانان انجام داده است. طبق اين پژوهش دانشگاهي، بيشتر خودكشي ها با حشره كش ها انجام مي شود.
در سال گذشته ۵۳۳ پرونده مربوط به مسموميت با حشره كش ها است كه غالبا مصدوم بهبود يافته مگر در ۹/۶ درصد كه به مرگ منجر شده است . نكته جالب اينكه ۴۵ درصد اين موارد مربوط به روستاييان و ۵۵ درصد مربوط به شهرنشينان است.
طبق نظر كارشناسان بدترين شيوه خودكشي، همان خودسوزي است كه به گفته مدير امور بانوان استان كهگيلويه و بويراحمد، زنان اين استان مقام دوم را بعد از ايلام دارا هستند. طبق آمار اين استان از ۱۵۰ خودسوزي در ۶ ماه اول سال گذشته مربوط به زنان زير ۳۰ سال است كه تقريبا ۹۰ درصد آنان از بين رفته اند.
استفاده از اسلحه گرم نيز در استان هاي كردستان و آذربايجان غربي گزارش شده است كه علت آن شايد بافت عشايري اين مناطق و دسترسي آسان آنها به اسلحه باشد. انگيزه هاي اقدام به خودكشي در اين استان ها به خصوص ايلام وضعيت نابسامان اقتصادي و فرهنگي است كه بعد از پايان جنگ ۸ ساله ايران و عراق نمود بيشتري يافته است.
اما در همه اين تحقيقات آنچه بيش از همه به چشم مي خورد كاهش سن خودكشي است. ميانگين سني افراد مورد بررسي در اين آمارها ۲۳ سال است. اين پژوهش ها نشان مي دهد پس از سن ۳۰ سالگي اقدام به خودكشي رو به كاهش مي گذارد و بيشترين ميزان اقدام به خودكشي در گروه سني ۲۱-۱۶ قرار دارد.
منبع سينا

هندوراس ...
008025.jpg
[pictهندوراس، زندان «سان پدروسولا» تعدادي از امدادگران پزشكي كه مشغول آماده كردن يك تابوت براي يكي از قربانيان آتش سوزي اين زندان هستند.
اين حادثه كه در ۱۸ مي سال جاري ميلادي رخ داد باعث مرگ بيش از ۱۰۴ نفر از زندانيان زندان «سان پدروسولا» شد. كارشناسان علت اين آتش سوزي را نقص فني در بخش الكترونيكي اين زندان عنوان كرده اند.
008019.jpg
008022.jpg

زوج جوان سارقان طلاهاي كودكان
يك زوج جوان كه اقدام به سرقت طلاهاي كودكان مي كردند، در آخرين سرقت خود ناكام ماندند.
اين زوج سارق پس از شناسايي دختران خردسال در محله هاي جنوب تهران آنها را به بهانه هاي مختلف ربوده و پس از سرقت طلاها، آنها را چند كوچه آنطرفتر رها مي كردند.
والدين كودك سه ساله اي به نام مليكا با مراجعه به ماموران آنها را در جريان سرقت طلاهاي كودكشان قرار دادند، اين زوج در شكايت خود به ماموران گفتند: «در همسايگي ما زن و شوهر جواني زندگي مي كنند كه ما احتمال مي دهيم آنها مرتكب اين سرقت شده اند.»
ماموران سپس با دستور بازپرس دادسراي جنايي تهران راهي خانه اين زوج در جنوب تهران شدند كه متهمان در بازجويي ها به چند مورد سرقت طلاهاي كودكان اعتراف كردند.
آنها درمورد شيوه سرقتشان به كارآگاهان پليس آگاهي تهران گفتند: «پس از شناسايي كودكاني كه طلا همراه خود داشتند آنها را به بهانه هاي مختلفي از مقابل خانه اشان ربوده و به چند كوچه آنطرفتر مي برديم. سپس طلاهاي آنها را سرقت مي كرديم.» متهمان پس از بازجويي با قرار بازداشت روانه زندان شدند.

درپي دستگيري يك باند جعل سند فاش شد
سندسازي براي زمين هاي بي صاحب
يك باند بزرگ جعل اسناد و مدارك كه عمده فعاليتشان خريد و فروش زمين و ملك با اسناد جعلي بود، دستگير شدند.
چندي قبل مسوول يكي از دفاتر اسناد رسمي شهرري طي تماس با ماموران پليس شكايت كرد «مردي با مراجعه به دفتر وي خود را مامور حفاظت اطلاعات فرماندهي انتظامي تهران معرفي كرده و قصد سوءاستفاده دارد.»
ماموران پس از اطلاع ماجرا با حضور در محل موفق به دستگيري متهم شدند.
در بازجويي از متهم مشخص شد اين فرد با همدستي اعضاي باندش در زمينه خريد و فروش غيرقانوني زمين هايي است كه مالكان آنها سال هاي متمادي نسبت به ملك خود اقدامي نكرده اند.
اعضاي اين باند پس از شناسايي اين زمين ها و الصاق عكس يكي از اعضاي باند بر روي شناسنامه هاي جعلي اقدام به فروش زمين ها مي كرده اند.
اعضاي اين باند سند مالكيت، شناسنامه، اوراق رسمي ادارات و مهرهاي ادارات دولتي اعم از شهرداري، دستگاه اجرايي و قضايي را جعل كرده اند كه ازجمله مي توان به جعل مهر شعبه اي از دادگستري كرج اشاره كرد.
در تحقيقات، همچنين مشخص شد حوزه فعاليت اعضاي اين باند عمدتاً در تهران، كرج، شهريار و اسلامشهر بود.

رشوه به پليس
يكي از قضات آمريكايي، رئيس پليس شهر ساوشبند اينديانا و ۱۴ افسر وي را متهم به دريافت رشوه براي سرپوش گذاشتن بر جنايات يك جاني حرفه اي، كرد. كريستوفر نيوشرلين رئيس دادگاه فدرال اين شهر معتقد است، ريچارد الكساندر جاني معروف براي گريز از چنگال عدالت با پرداخت رشوه به رئيس پليس ساوشبند ۵ پرونده اتهامي خود را از اداره پليس دزديده است. قاضي نيوشرلين به خبرنگاران گفته است كه كريستوفر تمام شواهد و مدارك لازم براي اثبات مجرميتش را نابود ساخته است. او مي گويد: «البته اين جاني نمي داند كه بخش اعظمي از مدارك همچنان نزد ما باقي مانده است.» الكساندر جاني ۳۷ ساله اي است كه در دسامبر سال ۲۰۰۱ پس از اثبات بي گناهي اش درخصوص اذيت و آزار يك دختربچه، از زندان آزاد شد.

ترك اعتياد در بم
از ميان خبرهايي كه از بم مي رسد برخي ها خواندني تر است. آخرين آنها خبريست مربوط به راه اندازي يك مركز ترك اعتياد. اين مركز به همت يك موسسه غيردولتي فرانسوي ايجاد شده است.
اينكه چرا و چطور فرانسوي هاي مهربان به اين نتيجه رسيدند بايد در منطقه زلزله زده بم مركز ترك اعتياد راه بيندازند بماند براي بعد اما بد نيست بدانيد كه درحال حاضر بيش از ۳۰۰ مركز ترك اعتياد در ايران وجود دارد كه ۷۰ هزار نفر معتاد خود معرف را پوشش مي دهد.
از طرف ديگر هر معتادي كه به زندگي عادي خود برگردد۳ميليون تومان و هركس كه اين فرد تازه ترك اعتياد كرده را به كاري بگمارد يك ميليون و۵۰۰ هزار تومان نصيبش مي شود.

۹هزار زنداني خارجي
براي نخستين بار تعداد زنداني هاي خارجي در اين كشور به مرز ۹هزار نفر رسيده است. به گزارش بنياد اصلاح زندان ها در طول يك دهه گذشته، نرخ رشد زندانيان خارجي محبوس در زندان هاي انگليس ۱۵۲ درصد بوده كه حدود سه برابر نرخ رشد ۵۵ درصدي زندان هاي داخلي در اين كشور است. در حال حاضر ۹هزار زنداني خارجي محبوس در زندان هاي انگليس، داراي ۱۶۸ مليت مختلف هستند و در ميان زندانيان زن تراكم خارجي ها از مردان بيشتر است. نزديك به نيمي از زندانيان خارجي را اتباع كشورهاي جامائيكا، ايرلند جنوبي، نيجريه، پاكستان، تركيه و هند تشكيل مي دهند كه اكثر آنها به علت ارتكاب جرايم مربوط به مواد مخدر در زندان به سر مي برند.

دستگيري اوباش در فروشگاه
۱۵ نفر از اوباش منطقه شميران به اتفاق چند نفر ديگر كه با عنوان طلبكار معرفي شده اند هفته گذشته با حمله به فروشگاهي در شمال تهران، اقدام به كتك زدن كاركنان فروشگاه كردند. ماموران نيروي انتظامي در پي تماس صاحب فروشگاه متوجه ماجرا شده و بلافاصله در محل حاضر و در تحقيقات آنها مشخص شد اين افراد براي ديدن شخصي به نام «حسين» معروف به «حسين لر» به فروشگاه آمده بودند وبا توجه به اينكه فرد مورد نظر در فروشگاه حضور نداشت مسوول فروشگاه از آنها مي خواهد كه فروشگاه را ترك كنند،اما اين افراد بدون مقدمه شروع به كتك زدن پرسنل فروشگاه و شكستن شيشه و لوازم فروشگاه مي كنند. ماموران سپس موفق به شناسايي اين گروه در اطراف فروشگاه شدند و اقدام به تعقيب آنها كردند كه در جريان درگيري يكي از ماموران باچاقو مجروح شده و مهاجمان دستگير شدند.

بازگشت بدون ناخدا
شناور ايراني به خاطر شكسته شدن تخته سينه و نفوذ  آب به داخل آن دچار آب گرفتگي شد. اين شناور اما با كمك گارد ساحلي كويت از غرق شدن نجات يافت.
اين شناور پنج شنبه دو هفته پيش در حين حركت از كويت به سمت بندرگاه آبادان در آب هاي كويت دچار اين حادثه شده بود و حالا با كمك مسوولان كويتي توانسته در بندر اروندكنار آبادان لنگر بياندازد. هنگام وقوع حادثه ناخداي اين شناور به نام «مصطفي فرس» دچار حمله قلبي شد و به هنگام انتقال به يكي از بيمارستان هاي كويت جان باخت.
در حال حاضر هماهنگي لازم براي انتقال جسد ناخداي اين كشتي از كويت به آبادان در حال انجام است.

حوادث
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
يك شهروند
|  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |