پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۹۱ - May 27, 2004
ساده زيستي اهل بيت عليه السلام
روزي رسول گرامي اسلام صلي الله عليه و آله از نحوه زندگي حضرت زهراي اطهر سؤال فرمودند. بانوي گرامي اسلام در پاسخ عرضه داشتند:
حالنا كماتري في كساء نصفه تحتنا و نصفه تمتنا و نصفه فوقنا [امالي طوسي جلد ۲ ص ۲۰]
وضع زندگي ما همين است كه مشاهده مي كنيد. با عبائي زندگي مي كنيم كه نصف آن فرش زير ماست [و بر روي آن مي نشينيم] و نصف ديگر آن را بر روي خود مي كشيم.
روز ديگر هم رسول الله مصرانه از فاطمه زهرا عليها السلام پرسيدند: چرا رنگ تو پريده است؟ چرا رنگ فرزندانم حسن و حسين دگرگون شده است در پاسخ عرضه داشتند:
يا ابه ان لنا ثلاثاً ماطعمنا و ان الحسن و الحسين اضطر باعلي من سده الجوع ثم رقدا كانهما فرخان منتوخان [تفسير عياشي جلد ۱ ص ۱۷۱] پدر جان! سه روز است كه غذا نخورده ايم و فرزندانم حسن و حسين از شدت گرسنگي بي تاب شده اند، هم اكنون مانند جوجه هاي پركنده از گرسنگي به خواب رفته اند.
امروز با حافظ
كه من دلشده اين ره نه به خود مي پويم
بارها گفته ام و بار دگر مي گويم
آنچه استاد ازل گفت بگو، مي گويم
در پس آينه طوطي صفتم داشته اند
۳ نمايش در آخرين روز جشنواره تئاتر دفاع مقدس به صحنه مي آيد
با اجراي سه نمايش از شهرستان هاي بناب، كاشان و سنندج، دومين جشنواره منطقه اي تئاتر دفاع مقدس در اروميه به پايان مي رسد.
به گزارش ايسنا، در آخرين روز اين جشنواره، نمايش هاي «مقتل» نوشته يعقوب صديق جمالي و كارگرداني نيز غايب زاده، نمايشي براي جشنواره يازدهم به نويسندگي و كارگرداني رسول حق جو، ماهي هاي خاك، كار فارس باقري امروز به ترتيب در ساعات ۱۶ ، ۱۷ و۳۰ و ۱۰و۳۰ اجرا خواهند شد.
سه شنبه شب در پايان دومين روز جشنواره ضيافت شامي توسط دانشگاه اروميه در محل مجتمع دانشگاهي پرديس براي هنرمندان و ميهمانان جشنواره، برگزار شد.
در اين مراسم سردار بهروز اثباتي رئيس بنياد روايت فتح با بيان سخنان كوتاهي گفت: اولين ويژگي دفاع مقدس فرهنگ سازي بوده است. من معتقدم كمتر جنگي در تاريخ بشر بوده كه بتواند اين گونه فرهنگ ساز باشد و يك جامعه بتواند به تبع آن حركت كند.وي افزود: در دفاع مقدس ما يك جوهره اي وجود دارد كه اگر به آن دست پيدا كنيد مي توانيم يك جهان را تكان دهيم.
مراسم اختتاميه دومين جشنواره منطقه اي تئاتر دفاع مقدس، در ساعت ۱۷ روز پنج شنبه در مجتمع فرهنگي و هنري اروميه برگزار مي شود.

انبار ساعتچي سوخت
آتش سوزي بزرگ آثار هنري در لندن
«چادر» اثر تريسي امين از جمله مهمترين آثاري است كه احتمال مي رود در اين آتش سوزي از بين رفته باشد
007113.jpg
بيش از صد اثر هنري متعلق به چارلز ساعتچي مجموعه دار مشهور، در يك آتش سوزي از بين رفت.
به گزارش بي بي سي، اين آتش سوزي صبح روز دوشنبه آغاز شد و در ساعت هاي بعد محوطه اي به اندازه يك زمين فوتبال را در بر گرفت كه منجر به بسته شدن خيابان هاي اطراف شد.
اين آثار هنري در يك انبار در شرق لندن نگهداري مي شد. اين انبار تقريباً در اين آتش سوزي به طور كامل تخريب شده است.
در ميان آثاري كه از بين رفتند، بسياري از آثار هنري مدرن مانند كارهائي از دمين هرست، تريسي امين و سارا لوكاس وجود داشت.
سخنگوي چارلز ساعتچي گفته است كه احتمالاً آثاري كه در اين آتش سوزي از بين رفته اند بيش از ميليونها دلار ارزش داشتند و آقاي ساعتچي «بسيار ناراحت» است.
گفته مي شود دو اثر مهم تريسي امين با نام هاي «چادر» و «كلبه» در اين آتش سوزي از بين رفته اند.
چند كار از دمين هرست و ريچل واترد، برندگان جايزه هنري «ترنر» نيز در اين انبار نگهداري مي شدند.
اين آتش سوزي كه ساعت ها طول كشيد سرانجام توسط بيش از ۵۰ مامور آتش نشاني خاموش شد.
ساعت ها پس از وقوع آتش سوزي، ماموران آتش نشاني به علت وجود كپسول هاي گاز در ساختمان، نمي توانستند داخل ساختمان شوند و آتش را مهار كنند.
به همين دليل، از بيش از پانصد نفر از كساني كه در نزديكي محل آتش سوزي زندگي مي كردند خواسته شد كه محل زندگي شان را ترك كنند.
هنوز كاملاً مشخص نشده است چه آثاري سوخته اند و يا آثار از بين رفته متعلق به كدام هنرمند بوده است.
علت اصلي اين آتش سوزي هنوز دقيقاً مشخص نشده است.

تحليل وزن شعر عاميانه فارسي منتشر شد
007107.jpg
كتاب «تحليل وز ن شعر عاميانه فارسي» كه در آن ۳۰۰ قطعه شعر عاميانه نيز تجزيه و تحليل شده است، از سوي انتشارات نيلوفر به بازار كتاب عرضه شده است.
نويسنده كتاب دكتر اميد طبيب زاده است كه اين كتاب را با راهنمايي هاي دكتر ابوالحسن نجفي و در مدت پنج سال به نگارش درآورده است.
به گزارش همشهري؛ هدف نويسنده از تاليف اين اثر، كشف سيستم واقعي وزن شعر عاميانه فارسي بود و در طي اين پژوهش وي به اين جمع بندي مي رسد كه سيستمهاي وزن شعر عاميانه بيش از آنكه حاصل اكتشاف باشند، حاصل اختراع هستند.
نويسنده ضمن ارائه تعريفي از وزن شعر عاميانه فارسي و پژوهشهاي گذشتگان در اين باره در ۶ فصل به رده شناسي وزنها، وزن شعر عاميانه فارسي و ارتباط وزن شعر رسمي با وزن شعر عاميانه مي پردازد.

مجمع عمومي كانون نوازندگان كلاسيك خانه موسيقي برگزار شد
دومين نشست مجمع عمومي كانون نوازندگان كلاسيك خانه موسيقي روز گذشته در محل تالار رودكي برگزار و اعضاي هيات مديره و بازرس اين كانون براي دور آينده انتخاب شدند.
به گزارش همشهري برابر آراي ريخته شده به صندوق، دكتر حسن رياحي (رييس كانون)، سيحون آيوازيان، فرزاد دانشمند وجداني، مهرك صفاييه و فرشيد نوابي به عنوان اعضاي اصلي و فرشاد شيخي و مجيد مخبري به عنوان اعضاي علي البدل هيات مديره انتخاب شدند.
همچنين در راي گيري براي انتخاب بازرسان، امير پدرام طاهريان به عنوان بازرس اصلي و هوشنگ فرهنگ به عنوان بازرس علي البدل انتخاب شدند.
رياست جلسه را نصرالله ناصح پور و رياست سني جلسه را نيز حسين يوسف زماني برعهده داشت.

جمعه برگزار مي شود
يازدهمين نشست پارلماني ادبيات دانشجويي ايران
يازدهمين نشست پارلمان ادبيات دانشجويي ايران در پاتوق فرهنگي كتاب ما با محوريت «اقوام با حضور اقوام » برگزار خواهد شد.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، در اين نشست مهندس همايون خرم، آهنگساز، دكتر سيد حبيب نبوي - مولوي شناس، ناصر پورپيرار - تاريخ نويس، يوسف عزيزي بني طرف - نويسنده، داوود خانلي - زبان شناس، دكتر حسين باهر - زبان شناس، دكتر ترانه جوانبخت - شاعر و وحيد حيدري شاعر و مدير جلسه به ايراد سخن خواهند پرداخت.
همچنين مهندس محمد صدري قطعاتي از موسيقي سنتي را اجرا خواهد كرد و اجراي قطعات موسيقي بدون كلام توسط گروه دانشجويي باران انجام خواهد گرفت.زمان برگزاري اين نشست جمعه هشتم خردادماه از ساعت ۱۵ تا ۳۰/۲۰ به نشاني خيابان شريعتي، روبه روي خيابان بهار شيراز، مجموعه فرهنگي هنري تهران، پاتوق فرهنگي كتاب ما اعلام شده است.

برگي از تاريخ
ابن خلدون
امروز، ۲۷ ماه مه، سالروز اخطار معروف شاه عباس به دولت اسپانيا در سال ۱۶۱۴ است كه از بحرين دست بردارد، روز تصويب قانون «هي بياس كورپس (منع بازداشت و بازرسي غير منصفانه) » در پارلمان انگلستان در سال ۱۶۷۹، شصت و دو ساله شدن روزنامه كيهان، درگذشت نهرو در ۱۹۶۴ و دكتر رابرت كخ كاشف ميكرب سل در سال ۱۹۱۰ است. گذشته از اين ها ابن خلدون (ابراهيم ابن محمد) مولف «مقدمه»كه ازفلاسفه، مورخان، جامعه شناسان و نويسندگان بزرگ جهان به شمار مي آيد در همين روز ( ۲۷ ماه مه) در سال ۱۳۳۲ ميلادي به دنيا آمد و ۶۳ سال عمر كرد. وي گفته است: خدا به هر انسان هنگام تولد «مغز» را براي تفكر و تعقل و تشخيص خوب و بد و روا و ناروا از هم اهداء كرده است كه اگر در طول عمر از اين وسيله مهم استفاده بهينه نكند حيات و حلاوت زندگي را خواهدباخت.
ابن خلدون كه يك عرب يمني تبار بود در اسپانيا به دنيا آمده بود كه پس از برچيده شدن حكومت اسلامي در آن ديار با خانواده اش، نخست به تونس و سپس به مصر رفت و در دفتر سلطان اين كشور به كار پرداخت. وي از اينجا براي كسب معلومات بيشتر به مراكش (مغرب) رفت و چون آنجا را گرفتار جنگ و رقابت سركردگان ديد به الجزاير سفر كرد و در اين منطقه بخش اول «مقدمه» را نوشت و در آن، سبك تازه اي در تاريخ نگاري را به دست داد. ابن خلدون به جاي پرداختن صرف به رويدادهاي سياسي و نظامي، توجه خود را معطوف به تحولات اجتماعي و تغيير روانشناسي مردم در پي هر رويداد و كيفيت تمدن كرد. بنا براين، «مقدمه» يك تحليل و تفسير رويدادها بر پايه جامعه شناسي است كه در آن به فلسفه تاريخ (تكرار رويداد ها و معتقد بودن به قانون و يا قوانين و اصول معين كه رويدادها را شكل مي دهد) توجه خاص شده است. ابن خلدون در نوشته هايش كوشيده است ثابت كند كه محيط، روانشناسي، اقتصاد و واقعيت هاي اجتماعي هر عصر، به تمدن آن عصر شكل مي دهد و تاريخ آن عصر را به وجود مي آورد و اوج و حضيض تمدن به همين عوامل بستگي دارد. براي مثال: ابن خلدون به جاي پرداختن به شرح جنگ هاي امير تيمور، از او به عنوان مردي اديب پرور و علاقمند به اصحاب فكر و دانش و مشوق هنر، معماري و مهندسي ياد كرده است. ابن خلدون ۲۴ سال آخر عمر را در قاهره به سر برد و در الازهر به تدريس تاريخ و فلسفه پرداخت. وي در عين حال گهگاه به شغل قضاوت هم سرگرم مي شد. از نظر ابن خلدون، قاضي عادل و دانا بهتر از سلطان (رئيس دولت) مي تواند در جامعه آرامش، امنيت و عدالت و در نتيجه پيشرفت ايجاد كند و تمدن رابه اوج خود برساند.

پاسخ به پرسش پزشكي
خاصيت ضد سرطاني آسپرين
دكتر روزنفلد به پرسش هاي متعدد در باره خبر تازه جرايد كه نوشته اند براي آسپرين يك خاصيت تازه كشف شده و يك ماده ضد سرطاني است پاسخ داده و گفته است: يك كارخانه داروسازي آلمان در ماه مه۱۸۸۹ (۱۱۵ سال پيش) آسپرين را كه هر چند وقت يك بار برايش يك خاصيت تازه كشف مي كنند به عنوان داروي جديد الاختراع به صورت پودر به بازار فرستاد. به اين ترتيب آسپرين يكي از قديمي ترين داروهاي دوران جديد است كه در هر نقطه از جهان به دست مي آيد و بدون نسخه دكتر به فروش مي رسد. در دهه هاي اخيرانواع مشتقات آسپرين با نامهاي مختلف به بازار آمده است. از نظر شيميايي، آسپرين يك نوع اسيد است. دو ماه پيش از به بازار آمدن اين ماده، ششم مارس، فليكس هوفمان شيميدان آلماني «آسپرين» را به عنوان داروي ضد درد، ضد التهاب اعضاي داخلي بدن و ضد تب به ثبت رسانده بود. او دو سال پيش از آن ماده آسپرين «اسيد استيل سالي سيليك» را توليد كرده و به خاصيت دارويي آن پي برده بود. از مهمترين خواص اين داروي اسيدي؛ رقيق سازي خون و جلوگيري از لخته شدن آن است كه توصيه شده افراد مستعد به حمله قلبي و سكته مغزي آن را باخود داشته باشند. كشف خاصيت ضد سرطاني آسپرين تازگي ندارد و چيزي كه اخيرا كشف شده اثر آن در پيشگيري و تا حدي درمان سرطان سينه است. در مورد آسپرين بايد توجه به كارخانه سازنده آن كرد. اخيرا انوع داروها كه بدون نسخه به فروش مي رسند به صورت تقلبي وارد بازار شده اند كه اگر هم زيان آور نباشند ، بي خاصيت هستند. آسپرين بايد زير نظر دكتر مصرف شود زيرا ممكن است به معده و دستگاه گوارش آسيب برساند.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
افشاگري شگفتي آور يك آدميرال روس
گزارش پريروز «نوايا گازتا» درباره افشاگري يك درياسالار روس از بي اعتنايي مقامات بالاي اين كشور به يك موضوع حساس دفاع ملي در جهان با شگفتي خاص تلقي شده و تقريباً همه رسانه ها آن را نقل كرده و بر آن تفسير هاي متعدد نوشته اند.
آدميرال گنادي سوچكوف، فرمانده ناوگان روسيه در درياي شمالي اين كشور ضمن اين افشاگري گفته است: مهمترين اسلحه دفاعي ما كه قدرتمان فعلاً به آن متكي است و همين قدرت هنوز باعث مراعات احوالمان از سوي ملل نيرومند مي شود، زيردريايي هاي «توفان كلاس» است كه با ۲۷ هزار و پانصد تن وزن و هركدام داراي ۲۰ موشك دور پرواز اتمي بزرگترين زير دريايي هاي جهان و موثرترين سلاح استراتژيك ما به شمار مي روند. براي ساختن هر يك از اين زيردريائي ها، شوروي سابق نزديك به صدميليون دلار از گلوي مردم بريد و هزينه كرد. ناوگان درياي شمال سه فروند از اين زيردريايي ها در اختيار دارد. دستگاه الكترونيك پرتاب هر موشك بايد دائماً تبديل به احسن شود. اخيراً براي اين كار تقاضاي يك ميليون و يكصد هزار دلار اعتبار كردم. در عوض تامين اين اعتبار كوچك، درياسالار ولاديمير كورويدوف از جانب نيروي دريايي روسيه دستور داد كه اين زيردريايي هاي حياتي را از رده خارج و در گوشه اي پارك كنند كه نتيجه اش زنگ خوردن و اوراق شدن و محروم شدن روسيه از مهمترين ابزار دفاع از خود است.
رسانه هايي كه اين واقعيت تلخ را تفسير كرده اند نوشته اند كه خواندن اين خبر آنها را نسبت به آن چه كه در روسيه مي گذرد دچار ترديد كرده است. هيچ دولتي در جهان بحراني امروز از ابزارهاي دفاعي خود دست برنمي دارد مگر اين كه ماموريت خودكشي و تجزيه كشور را داشته باشد.
اين درياسالار كه هم اينك متهم به افشاء اسرار نظامي شده است، دست به عمل استثنايي زد و به خود جرات داد كه اين ضعف بزرگ مديريت را در روسيه فاش كند. ممكن است از اين قبيل اشتباهات زياد انجام شده باشد و دولت يك كشور فدرال چند مليتي كه به دلايل گذشته اش دشمنان بالقوه متعدد هم دارد نبايد چنين اشتباه كند، مگر اين كه تعمدي دركار باشد. برخي از اين مفسران با توجه به اين افشاگري، به گزارش هاي مطبوعات غرب در مورد ظهور مجدد ناسيوناليسم روس (پس از ده ها سال تفكر انترناسيوناليسم و غير وطني) ابراز ترديد كرده و نوشته اند كه رسانه هاي غرب به دلايلي، تجديد حيات وطندوستي در روسيه را بزرگ كرده اند.
ساختن زيردريايي به بهانه مبارزه با تروريستها
رسانه هاي امريكا پريروز مراسم به آب اندازي تازه ترين زير دريايي اين كشور را در بندر نيوپورت نيوز گزارش كرده بودند. يك دريادار در اين مراسم كه اظهاراتش از شبكه هاي تلويزيوني پخش شد گفت كه هدف از ساختن اين زير دريايي مبارزه با تروريستها است و اين، وسيله خوبي براي اين مبارزه است. ديروز برپايه اين اظهار، كاريكاتورهايي چاپ شده بود كه زير آن نوشته بودند: زير دريايي اتمي موشك انداز براي مبارزه با تروريستها.
دولت فيجي ورود يك روزنامه نگار نيوزيلندي را ممنوع كرد
«جف همتون» روزنامه نگار نيوزيلندي با خانواده اش براي گذراندن ايام مرخصي به فيجي رفته بود كه مانع از ورود او به اين كشور شدند و در فرودگاه او را متوقف ساختند و گفتند: خروج از همين جا با پرواز بعدي، يا بازداشت و سپس محاكمه.
اين روزنامه نگار چهار سال پيش يك گزارش تلويزيوني در باره برخوردهاي نژادي فيجي پخش كرده بود كه دولت فيجي اعلام كرده است، اين گزارش نادرست است و با هدف گسترش تشنج ميان هندي تبارها و بوميان بوده است. تاكنون ميانجيگري نخست وزير نيوزيلند هم براي حل مسئله كار ساز نبوده است.

نگارستان
007110.jpg
تي
۱ - هانس هارتونگ Hans Hartung
۲ - تولد: لايپزيك ۱۹۰۴ / وفات: پاريس ۱۹۹۲
۳ - سبك هنرمند: هنر بدون نظم (اين مكتب از سال ۱۹۵۰ در فرانسه آغاز شد و بعدها به اسپانيا، آلمان و... راه يافت. اين سبك در تضاد با دو سبك كوبيسم و اكسپرسيونيسم بنا شد؛ چراكه هنرمندان پيرو هنر غيرمتعارف، شيوه، طرح يا اصول خاصي را در نقاشي رعايت نمي كردند).
۴ - درباره هنرمند: آثار جالب و منحصربه فرد «هارتونگ»؛ نمونه بارزي از پيروان مكتب هنر غيرمتعارف است. او زماني كه قلم به دست مي گرفت، تنها آنچه را كه به ذهنش خطور مي كرد، بر بوم پياده مي كرد و هيچگاه به نظم در هنر نمي انديشيد.او در آلمان متولد شد، سپس در سال ۱۹۳۵ به پاريس رفته و تبعه فرانسه شد هارتونگ به يكي از بزرگترين هنرمندان فرانسه تبديل شد و آثار او گاه تركيبي از خط و نقاشي؛ مانند آثار هنرمندان شرق دور بود، اينگونه آثار او تنها با شماره مشخص شده و نام خاصي نداشتند. هارتونگ به لژيون فرانسه ملحق شد و در جنگ جهاني دوم جزو سپاه فرانسه جنگيد و در سال ۱۹۴۴، يك پايش را از دست داد.
۵ - نام تابلو و مشخصات تابلو: تي ۱۹۵۶ تا ۱۹۵۷ / رنگ روغن روي بوم / ۵۷-۱۹۵۶ / ۱۲۲*۱۶۱ سانتي متر خطوطي نامنظم، شبيه به نقاشي بي شكل كودكان، با تك رنگ «مشكي» روي زمينه اي سفيد ديده مي شود. نوعي انرژي و قدرت در خطوط نهفته است. با كمي دقت، فرم «ضربدر» در آن ديده مي شود.
۶ - محل نگهداري تابلو: گالري خصوصي

بهارستان
رهنوردي
به جا مانده آرام:
آفتابا!
چون تو،
كي مي توانم زدن گام؟
آدونيس - ترجمه كاظم برگ نيسي

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
آرزو
پياده كه مي رفت آرزوي دوچرخه داشت. دوچرخه خريد، هوس موتور كرد.
از موتور كه خسته شد فكر كرد اگر يك ماشين داشته باشد ديگر تمام است.
ماشين هم خريد، اما قديمي بود. تا اينكه سرانجام ماشين جديد و خوشگلي خريد... بعد تصادف كرد و مرد.
نسرين نادري

گشتي در دنياي خبرها
شنا براي نجات رودخانه
نيويورك: يك مرد در آمريكا قصد دارد طول رودخانه هادسون را كه ۳۱۵ مايل است شنا كند. هدف وي از انجام اين كار، تشويق دولت، شهروندان و مراكز صنعتي به پاكسازي اين رودخانه آلوده است.
البته وي در سالهاي قبل، طول دو رودخانه را در آمريكا با هدفي مشابه شنا كرد. او قصد دارد هر روز ۶ ساعت شنا كند و سفرش ۳۵ روز به طول خواهد انجاميد.
اين شناگر كه پيش از اين در اثر شناكردن در رودخانه هاي آلوده به انواع بيماري ها مبتلا شده بود، اين بار خود را در برابر بسياري از بيماري ها واكسينه  كرده است.
بازگشت آدامس به سنگاپور
سنگاپور: در سال ۱۹۹۲ توليد، واردات و فروش آدامس در سنگاپور ممنوع شد اما پس از ۱۲ سال، مردم مي توانند از داروخانه ها آدامس بخرند.
براساس قانون جديد، تنها داروخانه ها مجاز به فروش آدامس هستند و كاركنان داروخانه ها بايد شماره ملي و مشخصات خريداران آدامس را در دفاتر خود ثبت كنند.داروخانه هايي كه از ثبت مشخصات فردي خريداران آدامس خودداري نمايند به تحمل دو سال حبس و پرداخت ۲۹۴۰ دلار جريمه محكوم خواهند شد.
طولاني ترين مسابقه تنيس جهان
پاريس: طولاني ترين مسابقه تنيس جهان شكسته شد. در اين مسابقه كه در چارچوب رقابتهاي اوپن فرانسه برگزار گرديد، دو تنيسور فرانسوي به مدت ۶ ساعت و ۳۳ دقيقه با يكديگر مصاف كردند.
پيش از اين، ركورد طولاني ترين مسابقه تنيس جهان مربوط به سال ۱۹۸۲ مي شد كه جان مك آنرو از آمريكا و متس ويلاندر از سوئد به مدت ۶ ساعت و ۲۳ دقيقه با يكديگر رقابت كردند.
اخراج قاضي الكلي
نيواورلئان: يك قاضي در آمريكا به جرم اينكه در اغلب جلسات دادگاه تحت تاثير مشروبات الكلي بود از كار بركنار شد. به گفته شاهدان، وي در شرايطي براي متهمان قرار بازداشت صادر مي كرد كه به دليل مصرف مشروبات الكلي حتي قادر به خواندن نوشته هاي روي كاغذ نبود.
همچنين چند بار منشي هاي دادگاه مجبور شدند اين قاضي مست را روي دوش بگيرند و او را به خانه برسانند.
جوان ترين هوليگان فوتبال انگليس
لندن: جوانترين هوليگان فوتبال در تاريخ انگليس در دادگاه محاكمه مي شود. در جريان يكي از بازيهاي فصل گذشته فوتبال اين كشور تعدادي تماشاگر شورش كردند كه يك پسربچه ۱۰ ساله نيز جزو دستگيرشدگان است.
قرار است اين پسربچه به جرم ايجاد آشوب در ورزشگاه در دادگاه نوجوانان محاكمه شود. وي جوان ترين هوليگان فوتبال انگليس به شمار مي آيد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۲ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۳۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۵۱ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* گالري گلستان: نمايشگاه چيدمان، هنرهاي مفهومي آثار افشان  كتابچي/ ۸ تا ۱۳ خرداد/ خيابان دروس، شهيد كماسايي، شماره ۴۲/ تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* گالري كارنامه: نمايشگاه عكس گروه تصويري نخست، از ۱۰ تا ۱۶ خرداد/ نمايشگاه مجموعه آثار هنري ندا وجداني تا ۹ خرداد/ خيابان نياوران، تقاطع كامرانيه، شماره ۴۲۶، شهر كتاب.
* نگارخانه آثار: نمايشگاه نگارگري شيشه مطلا احد مظفري كاكاوندي، نقاشي هاي قهوه خانه قوللر آغاسي و آثار حجمي سيروس قائم مقامي/ تا ۱۳ خرداد/ خيابان انقلاب، فخررازي، شماره ۱۳۶ / تلفن: ۶۴۰۹۷۵۱
* نگارخانه بنفشه: نمايشگاه نقاش گروهي از هنرمندان/ از ۸ تا ۱۳ خرداد/ ملاصدرا، ابتداي شيراز جنوبي، كوچه بهار، پلاك ۵۰/ تلفن: ۸۰۳۴۲۴۷
* خانه هنرمندان: نمايشگاه چيدمان كامبيز شريف/ از ۹ خرداد/ خيابان طالقاني، خيابان موسوي، باغ هنر/ تلفن: ۸۳۱۰۷۸۵
* نگارخانه نقش جهان: نمايشگاه نقاشي ژيلا احمد وزير و هنرجويان/ از ۷ تا ۱۲ خرداد/ ولي عصر، زعفرانيه، نبش پرزين، تماشاگه زمان/ تلفن: ۲۴۱۸۴۹۰
* گالري سيحون: نمايشگاه عكس گروه «ورا» با عنوان «شهر ديگر» / ۹ تا ۱۳ خرداد/ خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، پلاك ۳۰/ تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
* نگارخانه دريا بيگي: نمايشگاه نقاشي ميترا هدايت/ ۸ تا ۱۳ خرداد/ شهرك قدس، فاز ۳، خيابان دوم، پلاك ۱۱۶۵/ تلفن: ۸۰۸۳۳۲۷

گل و گياه
كلاغك
007104.jpg
نام علمي: Muscari armeniacum
خانواده: LILIACEAE
گياه پيازي بهاره به بلندي ۲۰-۱۵ و گستردگي ۱۰-۸ سانتي  متر است. داراي برگهاي باريك پايه اي و نيمه افراشته بوده و گلهاي آبي ، زنگوله اي شكل و معطر آن در خوشه  هاي كوچك و متراكم ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك نسبتاً غني و مرطوب بازهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز و تقسيم گياه در اواخر تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها
و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |