پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۹۱ - May 27, 2004
شهردار تهران:
نماهاي عمومي شهر تهران ساماندهي مي شود
شهردار تهران از تهيه «طرح ساماندهي سيماي شهري» با هدف رعايت الگوي فرهنگ اسلامي و ايراني در طراحي نماهاي عمومي شهر تهران خبر داد.
دكتر محمود احمدي نژاد با اعلام اين مطلب در گفتگو با خبرگزاري «مهر» گفت: اين طرح توسط شهرداري تهران تهيه شده و مراحل اخذ مجوز آن در حال طي شدن است.
وي در خصوص نحوه اجراي اين طرح گفت: در حال حاضر با مراكز دانشگاهي در خصوص چگونگي اجراي اين طرح مشغول مذاكره هستيم و اميدواريم كه بتوانيم عمليات برداشت و طراحي آن را به زودي در شهر تهران آغاز كنيم.
شهردار تهران همچنين از تهيه طرح ديگري توسط شوراي شهر تهران خبر داد و گفت: كميسيون شهرسازي، فني و عمران شوراي اسلامي شهر تهران در خصوص نماي ساختمانها، كاري را با همفكري و همكاري اساتيد دانشگاهي و كارشناسان آغاز كرده است و مذاكراتي نيزانجام شده است . وي تاكيد كرد: در هر حال ما اميدواريم با استخراج نتايج اين مطالعات بتوانيم به سمت اصلاح نماها در شهر سازي پيش برويم.
همچنين رئيس كميسيون شهرسازي، فني و معماري شوراي شهر تهران در اين ارتباط گفت: تهيه طرحي براي ساماندهي نماهاي عمومي شهر تهران يكي از برنامه هاي در دستور كار اين كميسيون است كه مطالعاتي صورت گرفته است.دكتر حسن زياري افزود: توجه به فرهنگ معماري ايراني اسلامي در اين بين مورد نظر قرارگرفته و سعي داريم با اين رويكرد به طراحي نماهاي عمومي شهر تهران بپردازيم.وي گفت: همچنين در به كارگيري نوع مصالح ساختماني براي نماهاي عمومي شهر نيز به موارد خاصي توجه داريم كه سعي خواهد شد به هنگام تهيه اين طرح آنها را لحاظ كنيم.

اجازه ساخت و ساز در پارك سرخه حصار داده نمي شود
زمين خواران به روستاهاي اطراف تهران هجوم برده اند
007167.jpg
گروه شهري: اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران در ادامه ديدارهاي هفتگي از مناطق ديروز با شهروندان مناطق ۲ ، ۹، ۱۱ ، ۱۳و ۱۹ديدار كردند .
به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر تهران ، دكتر حسن زياري عضو شوراي شهر تهران در حاشيه ديدار با شهروندان منطقه ۱۳ شهرداري گفت: از عمده مشكلات اين منطقه زمين هاي واقع شده در حريم شهري تهران و بخصوص زمين هاي واقع شده در پارك سرخه حصار كه تحت عنوان زيتون معروف شده است مي باشد.
وي افزود: روستاهاي اطراف تهران به خصوص در اين منطقه به دليل اينكه جزو مناطق خوش آب و هوا محسوب مي شود توجه عده اي از سودجويان و زمين خواران را به خود جلب كرده و آنها مبادرت به خريداري زمين هاي اين مناطق مي كنند كه البته اجازه ساخت و ساز هم طبق قوانين به آنها داده نمي شود. به همين دليل اهالي منطقه و ساكنين اصلي دچار مشكل شده اند.
رئيس كميسيون شهرسازي و فني و عمران شوراي شهر در ادامه خاطرنشان كرد: چنانچه براي رفاه حال ساكنين اصلي اين مناطق، تصميمي بگيريم، سود اصلي به جيب سوداگران و زمين خواران خواهد رفت.
وي افزود: البته اين منطقه جزو مناطق حفاظت شده ملي است و با پيگيري هايي كه صورت گرفته و طبق مصوبات هيات دولت و رئيس جمهوري مي توان مشكل اهالي روستاهاي اطراف تهران را با دراختيارگذاشتن زمين هاي معوض حل كرد كه البته اين مصوبه بايد هر چه سريعتر اجرايي شود.
زياري گفت:  تصويب طرح هاي روستايي يكي ديگر از راه حل هايي است كه اجازه ساخت و ساز را در حد روستاها به اهالي مي دهد.همچنين منظر خيرحبيب اللهي - عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شورا درباره مسائل منطقه ۹ گفت: اين منطقه جزو مناطق فرسوده تهران است كه به دليل تراكم جمعيت و قدمت ساختمان هاي موجود مشكلات بسياري را براي شهروندان منطقه ايجاد كرده است.
وي افزود: بسياري از املاك شهروندان اين منطقه در حريم شهري تهران و طرح هاي تعريض شهرداري قرار گرفته است و چنانچه تكليف زمين هاي اين منطقه با سازمان زمين شهري روشن شود بسياري از مشكلات منطقه رفع خواهد شد ولي متاسفانه سازمان زمين شهري در اين خصوص هيچ پاسخي نداده است.

نگاه
هفت هزار نقطه حادثه خيز در جاده هاي كشور وجود دارد
007170.jpg
جمال رحمتي

افزايش مشاركت شهروندان در مديريت شهري يك ضرورت است
شهردار منطقه دو تهران، ارتقاي سطح مشاركت شهروندان در مديريت شهري را يك ضرورت و نياز جامعه امروزي توصيف كرد.
«بهروز طاهايي» ديروز در گفت وگو با ايرنا افزود: دستيابي به اين مشاركت و كمك به مديريت شهري، نقش بسزايي در توسعه خدمات شهري دارد.
وي با اشاره به لزوم حضور جوانان در مديريت شهري گفت: جوانان به عنوان آينده سازان كشور با حضور در مديريت شهري، كمك موثري به پيشرفت جامعه مي كنند.
وي گفت: جامعه نياز به بافت جوان و ايجاد بستر مناسب براي اين مشاركت با هدف رفع مشكلات دارد و براي بهره مندي از اين قشر بايد از تمام امكانات موجود براي پيشرفت جامعه استفاده كرد.طاهايي افزود: كمبود امكانات، مسئوليت بزرگي را بر دوش كاركنان و خدمتگزاران جامعه گذاشته است كه با تامين آنها، بايد به رفع آنها بپردازيم.شهردار منطقه دو گفت: با بهره برداري از بناي كانون اجتماعي جوانان، مجموعه ورزشي شهداي طرشت، كانون مردم شناسي ايرانيان و خانه قرآن اين منطقه در سال گذشته،  شمار زيادي از جوانان تحت پوشش اين كانون ها قرار گرفته اند.

عضو شوراي شهر دستور قوه قضاييه در جلوگيري از تخريب جنگل ها را مهم خواند
نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران دستور رئيس قوه قضاييه مبني بر برخورد قاطع با پرونده هاي تخريب جنگل ها و مراتع را مهم و گامي عملي در حفظ ريه تنفسي شهر تهران توصيف كرد.
حسن بيادي ديروز در حاشيه ديدار با شهروندان منطقه ۱۹ در گفت و گو با ايرنا افزود: مسئوليت حفظ فضاي سبز، جنگل ها و مراتع كه به همگان تعلق دارد، تنها به عهده شهرداري نيست.
وي گفت: حفظ باغات و فضاي سبز از نيازهاي ضروري شهر تهران بوده و اقدام رئيس قوه قضاييه در صدور اين دستور كه بنا به درخواست شوراي اسلامي شهر صورت گرفته است، جاي تقدير دارد.
او تصريح كرد: جنگل ها و مراتع، ريه هاي تنفسي شهر هستند و اين اقدام، حاشيه ها و به خصوص حريم تهران را از خطرات تخريب مصون مي سازد.
آيت ا… سيد محمود هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضاييه سه شنبه هفته جاري با صدور بخشنامه اي محاكم را موظف به رسيدگي سريع به پرونده هاي مربوط به تخريب جنگل ها و مراتع، قطع بي رويه درختان، تصرف و تجاوز به اراضي ملي و لطمه به فضاهاي سبز و طبيعي كرد.
همچنين در اين بخشنامه، با استناد به موادي از قوانين عادي و تعزيري بخشنامه ها و آيين نامه هاي مرتبط با آنها، از محاكم و دادسراها خواسته شد با مرتكبان و دارندگان نقش موثر در جرايم فوق برخورد قاطع صورت گيرد.
آيت ا… هاشمي شاهرودي همچنين قضات و كارمندان اداري محاكم و دادسراها را از تحصيل زمين يا كسب ساير امتياز ملكي از سازمانها، ادارات يا نهادهايي كه به موجب قانون مسئول حفظ و حراست از اراضي و منابع طبيعي و ملي هستند، برحذر داشت.
در بخشنامه مذكور به زمينه هاي برخورد با عوامل سودجو در معاملات زمين و برخي نهادها و سازمانها از منابع طبيعي، تغيير كابري اراضي كشاورزي و قطع درختان جنگلي با اهداف درآمدزايي ناشي از تبديل آنها يا ايجاد مجتمع ها يا موسسات رفاهي، تفريحي و نيز ساخت و سازهاي غيرمجاز اشاره شده است.

هر ايراني سالانه يك متر مربع به واحد مسكوني خود اضافه مي كند
رييس سازمان نظام مهندسي كشور گفت: بطور متوسط سالانه هر فرد ايراني يك متر مربع به واحد مسكوني خود اضافه مي كند كه اين امر در دنيا بي نظير است. «سيد محمد غرضي» در اولين همايش كشوري «طراحي شهري» در خمين افزود: هر ساله ۷۰ تا ۷۵ ميليون متر مربع ساختمان و ۷۰۰ هزار واحد مسكوني در كشور ساخته مي شود. غرضي افزود: پيش بيني مي شود ظرف ۱۰ سال آينده ساخت مسكن در كشور به ۵/۱ ميليون واحد و ۱۵۰ ميليون مترمربع در سال برسد.
غرضي اظهار داشت: توليد سيمان در كشور قبل از انقلاب سه تا چهار ميليون تن در سال بود كه هم اكنون اين ميزان به ۳۰ ميليون تن در سال رسيده و اين ميزان در انتهاي سال ۱۳۹۰ به ۵۰ ميليون تن خواهد رسيد.
وي گفت: به خاطر توجه مردم به ساخت وساز، تعداد شهرهاي كشور نيز بعد از انقلاب تاكنون حدود پنج برابر افزايش يافته است.غرضي اظهار داشت: در حالي كه ما قبل از انقلاب ۱۹۴ شهر داشتيم هم اكنون اين رقم به ۹۴۰ شهر رسيده است. وي گفت: رشد شهرها نشان دهنده توجه اسلام به شهرنشيني و تمدن است.
غرضي افزود: اين مردم بودند كه با توسعه فرهنگي باعث ايجاد شهرها شده  اند و امروز نيز با اقتدار دولت و امكانات مردم، شهرنشيني در كشور افزايش پيدا كرده است. وي گفت: يكي از دلايل توجه مردم به ساخت و ساز، حفظ و افزايش سرمايه شان است و تا زماني كه كشور ما صنعتي نشده است، زمين و ساختمان سرمايه گذاري مطمئني است. رييس سازمان نظام مهندسي كشور افزود: هم اكنون شهرهاي بزرگ به جاي اينكه محل زندگي و رفاه مردم باشند، تنها به محل سكناي مردم تبديل شده اند.

آغاز مراحل اجرايي تبديل هزار تن زباله در روز به كمپوست
مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران گفت: مراحل اجرايي تبديل هزار تن زباله در روز به كمپوست با استفاده از روش طبيعي (بيومكانيكال) با هزينه اي بالغ بر ۵/۷ ميليارد ريال در سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري آغاز شد.
ابوالفضل ابراهيمي با بيان مطلب فوق افزود: اين پروژه با مشاركت بخش خصوصي در حال آماده سازي و تجهيز كارگاه مي باشد كه از ماه آينده عمليات اجرايي توليد كمپوست به اين روش شروع خواهد شد.

رانندگان اتوبوس با كت و شلوار مي آيند
معاون بهره برداري شركت اتوبوسراني تهران و حومه اعلام كرد: از تيرماه سال جاري رانندگان اتوبوس موظف به پوشيدن كت و شلوار شده و با رانندگاني كه از اين قانون سرپيچي كنند برابر با آئين نامه انضباطي برخورد خواهد شد.تيموري همچنين در خصوص زمان بهره برداري اتوبوس هاي برقي خط شوش - راه آهن اظهار داشت: عليرغم اينكه بخشي از كار به انجام رسيده اما كارشناسان و مشاوران پروژه معتقد هستند كه با توجه به طرح تعريض در منطقه راه آهن و همزمان شدن فعاليت ما با عمليات احداث بخشي از خط ۳ مترو در اين منطقه ادامه كار را با مشكل مواجه كرده و همين امر موجب شده تا اين پروژه به مطالعات بيشتري نياز پيدا كند.

از نيمه دوم امسال اجرا مي شود :
صدور دو نوع پروانه ساخت براي ساختمانها در تهران
گروه شهري: ارتقاي كيفي ساخت و ساز منوط به اجراي طرح مجري ساختماني است و با اجراي اين طرح مي توان تحول جدي در صنعت ساختمان ايجاد كرد.
مهندس كاميار بيات ماكو، رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران، در نخستين جلسه توجيهي مجريان ساختمان، ضمن بيان اين مطلب افزود: بخش عمده اي از ساخت و ساز در كشور توسط افرادي كه فاقد صلاحيت عملي و تجربي هستند، صورت مي گيرد كه با اجراي اين طرح، مهندسان متخصص و با تجربه كه داراي پروانه اشتغال به كار مجري ساختمان هستند جايگزين اين افراد خواهند شد.
وي تصريح كرد: با هماهنگي هاي انجام شده قرار است اين طرح از ابتداي تيرماه سال جاري در تهران به مرحله اجرا درآيد كه در اين صورت كار احداث ساختمان ها با زيربناي بين ۸۰۰ تا ۵۰۰۰ مترمربع توسط مجريان ساختمان انجام خواهد شد.
اين در حالي است كه چندي پيش مسئولان شهرداري تهران از تدوين شناسنامه فني ساختمان خبر دادند كه در آن تمام مشخصات ساختمان درج شده است.
صدور دو نوع پروانه براي ساختمان هاي تهران، گام ديگري بود كه در اواخر ارديبهشت ماه از سوي شهرداري تهران برداشته شد. مدير پروژه كنترل و ارتقاي كيفيت ساخت و ساز در تهران ضمن اعلام اين خبر تصريح كرده بود: از نيمه دوم سال جاري براي هر ساختمان دو پروانه شهرسازي و كنترل فني و كيفي تنظيم مي شود و صدور مجوز پايان كار نيز فقط بعد از اين پروانه ها و كنترل هاي كيفي ساختمان ميسر خواهد بود.
اين اقدامات سبب مي شود تا شهروندان تهراني با فراغ خاطر بيشتري نسبت به خريد ساختمان هاي در دست ساخت اقدام كنند.

مرحله دوم تعريض خيابان فاطمي به زودي به پايان مي رسد
شهردار منطقه شش تهران گفت: به زودي مرحله دوم تعريض بخش شمالي خيابان فاطمي به پايان مي رسد.
عزت الله فرجي ديروز در گفتگو با ايرنا افزود: اين مرحله شامل تعريض بخش شمالي آن در حد فاصل خيابان كارگر تا خيابان بعثت مي باشد.
وي گفت: خيابان فاطمي به طول يك هزار مترمربع است كه هم اينك عمليات ديواركشي بخشي از آن در داخل پادگان دژبان مركز آغاز شده است.
اين مسئول تصريح كرد: با توجه به وجود معارض در طول مسير، پيش بيني مي شود در پايان سه ماهه نخست سال ۸۳ به انجام رسد.
به گفته وي، اتصال خيابان فاطمي به شبكه معابر منطقه شش موجب گشايش عمده اي در خيابان هاي جمالزاده، دكتر قريب، بعثت و حتي خيابان هاي نصرت و فرصت خواهد شد.
فرجي ب گفت: اجراي طرح امتداد خيابان فاطمي مستلزم تخريب ابنيه و واگذاري بخشي از اراضي پادگان هاي مركز آموزشي بهداشت و درمان نزاجا و دژبان مركز بود كه با مشاركت خوب و موثر ارتش جمهوري اسلامي انجام شد.شهردار منطقه شش تهران خاطر نشان كرد: اين طرح با هزينه اي بالغ بر ۱۰ ميليارد ريال در دو مرحله اجرا شده كه مرحله نخست آن شامل امتداد خيابان فاطمي حدفاصل خيابان بعثت تا بزرگراه چمران به طول ۴۰۰ متر و به وسعت ۱۳ هزارمترمربع است.

جايگزيني گاز طبيعي به جاي بنزين ،آلودگي هوا را تا ۸۰ درصد كاهش مي دهد
براساس تحقيقات انجام شده با جايگزيني گاز طبيعي CNG به جاي بنزين، ميزان دي اكسيد كربن، تركيبات نيتروژن دار، منوكسيد كربن و ذرات معلق به ترتيب ۲۰، ۷۰ ، ۶۵ و ۸۰ درصد كاهش مي يابد.
به گزارش ايسنا، اگر چه بسياري از حامل هاي انرژي به طور طبيعي آلوده كننده هستند اما مي توان اين آلايندگي را كاهش داد.
به گزارش سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور، كارشناسان اين سازمان براي كاهش آلاينده ها، تغيير سوخت و يا سوخت جايگزين را مطرح مي كنند و معتقدند كه با اين شيوه ميزان آلاينده ها به طور قابل ملاحظه اي كاهش مي يابد.
فراواني گاز طبيعي CNG در كشور، آساني حمل  و نقل و اثربخشي بر كاهش آلاينده هاي زيست محيطي از ويژگي هاي ممتاز اين گاز است.
با آغاز طرح ملي جايگزيني سوخت گاز طبيعي از ۲۹ دي ماه ۱۳۸۲، تاكنون بيش از پنج هزار و ۳۰۰ دستگاه خودروسواري عمومي بصورت كارگاهي به دوگانه سوز (بنزين - گاز طبيعي) تبديل شده اند.
براساس برنامه سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور، در فاز اول اين طرح ۲۰۰ هزار خودرو به تفكيك ۵۰ درصد تبديل كارخانه اي و ۵۰ درصد تبديل كارگاهي، گازسوز خواهند شد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |