پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۹۱ - May 27, 2004
خبرگزاري هاي غربي مطرح كردند
نخستين نام ها براي تشكيل حكومت در عراق
پاچه چي رئيس جمهور،شهرستاني نخست وزير
در حمله صبح ديروز افراد ناشناس به خودروي حامل كارشناسان روس
۲ روسي و ۲ عراقي كشته و ۵ روسي ديگر مجروح شدند
007161.jpg
در حاليكه پنج هفته به زمان انتقال قدرت در عراق باقي مانده،گفته مي شود كه نام رئيس جمهور و نخست وزير دولت جديد اين كشور مشخص شده است اما ميزان قدرت و اختيارات اين دولت در قبال نيروهاي آمريكايي مستقر در عراق همچنان نامشخص و مورد اختلاف است.
رسانه هاي آمريكايي ديروز به نقل از مقامات اين كشور نوشتند كه حسين شهرستاني ۶۲ ساله كانديداي اول نخست وزيري عراق است. او يك دانشمند شيعه و متخصص امور هسته اي است كه در زمان حاكميت رژيم صدام در زندان ابوغريب در حبس بود. او هيچگونه گرايش سياسي ندارد و اين يكي از ويژگي هاي مهم براي نخست وزيري عراق است. شهرستاني ماه گذشته در مقاله اي در روزنامه وال استريت از اينكه مقامات اشغالگر عراق اين كشور را براي برگزاري انتخابات آماده نمي كنند انتقاد كرد.
شهرستاني در گفتگويي با واشنگتن پست گفت: اگر مقام نخست وزيري به او پيشنهاد شود با بي ميلي مي پذيرد. او خود را مشاور آيت الله سيستاني معرفي كرده و گفته است، اين روحاني برجسته شيعه نقش بسيار سازنده اي در يك سال گذشته در عراق ايفا كرده است.
شهرستاني كه داراي مدرك دكتراي شيمي هسته اي از دانشگاه كانادا است، به دليل خودداري از كار بر روي تسليحات هسته اي به جاي انرژي هسته اي، ۱۰ سال در زندان ابوغريب حبس شد. او در سال ۱۹۹۱ از اين زندان گريخت و طي اين سالها در تبعيد به سر برد. او ابتدا به همراه همسر و سه فرزندش به ايران و سپس به انگليس رفت و در اين كشور به عنوان استاد ميهمان مشغول تدريس شد.
007152.jpg

پيش از اين مقامات عراقي و آمريكايي از عدنان پاچه چي به عنوان نامزد اول رياست جمهوري عراق نام برده بودند. از ابراهيم جعفري و جلال طالباني به عنوان معاونان رئيس جمهور نام برده مي شود. به اين ترتيب وضعيت سه مقام نخست دولت جديد عراق مشخص شده است اما موضوع جنجالي و مورد اختلاف اكنون ميزان قدرت و اختيارات اين دولت در مقابل بيش از ۱۳۸ هزار نيروي آمريكايي است.
اين اختلاف اين بار تنها ميان آمريكا و سه كشور فرانسه، روسيه و چين نيست و اين بار انگليس نيز در موضع مخالفان واشنگتن قرار گرفته است.
توني بلر نخست وزير انگليس ديروز در لندن به خبرنگاران گفت: كنترل سياسي نهايي (نيروهاي خارجي مستقر در عراق) با دولت عراق است. معناي انتقال حاكميت همين است.
مطبوعات انگليس از جمله گاردين و فايننشيال تايمز ديروز از احتمال وتوي طرح آمريكا براي باقي ماندن كنترل و فرماندهي نيروهاي آمريكايي در دست واشنگتن خبر دادند.
اين در حاليست كه كالين پاول وزير خارجه آمريكا در يك كنفرانس خبري در واشنگتن  گفت: در نهايت نيروهاي آمريكايي تحت فرماندهي آمريكا باقي مي مانند و براي حفاظت از آنها هر كاري كه لازم باشد انجام مي دهيم.
پاچه چي در اظهار نظري در اين مورد گفت: حرف ما اين است كه هر عملياتي بايد با تاييد دولت عراق انجام شود.
007137.jpg

وزير امور خارجه روسيه نيز گفته است: اين كشور تنها زماني كه دولت انتقالي مشروع در عراق شكل بگيرد، حاضر به گفت و گو درباره قطعنامه جديد سازمان ملل درباره عراق خواهد بود.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه جنگ، سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه، خطاب به پارلمان اين كشور اظهار داشت كه ماموريت اخضر ابراهيمي، نماينده ويژه سازمان ملل در عراق، دادن فرصتي براي كشف امكان توافق در جامعه عراق و اينكه دولت جديد تا چه اندازه در جامعه عراق و همسايگانش مشروعيت خواهد داشت، بوده است.
لاورف گفت: فقط پس از دريافت اين اطلاعات ما مي توانيم موضوع به رسميت شناختن اين حكومت را بررسي كنيم.
فرانسه نيز خواستار ايجاد تغييراتي در قطعنامه شوراي امنيت شده است.
كشته شدن دو تبعه روسيه در عراق
الكساندر ياكوونكو سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه ديروز كشته شدن ۲ تن از اتباع روس در بغداد را تاييد كرد.
به گزارش شبكه دوم تلويزيون دولتي روسيه ياكوونكو اعلام كرد در حمله صبح ديروز افراد ناشناس به خودرو حامل كارشناسان روس علاوه بر دو كارشناس روس دو نفر عراقي كشته و ۵ روس ديگر مجروح شدند.

گزارش سالانه مركز مطالعات استراتژيك لندن
شكست عراق كابوس استراتژيك آمريكا خواهد بود
مركز مطالعات استراتژيك لندن در گزارش سالانه خود كه ديروز منتشر شد اعلام كرد حكومت ناموفق در عراق يك كابوس استراتژيك براي آمريكا و غرب خواهد بود.
007155.jpg

به گزارش خبرگزاري رويتر، در اين گزارش آمده است، اگر طرح عراق شكست بخورد و حكومتي ناموفق يا ديكتاتوري روي كار بيايد، تحولات مثبت اخير از ميان مي رود و آمريكا يك مهاجم بي نصيب تلقي مي شود. موفقيت عراق براي امنيت منطقه و ثبات نظام بين المللي اهميت اساسي دارد.
مؤسسه مطالعات استراتژيك لندن همچنين در گزارش خود نوشته است، از زمان به قدرت رسيدن بوش و به ويژه بعد از مداخله نظامي در عراق، چهره جهاني آمريكا به شدت آسيب ديده است و وجهه يكجانبه گرايي آمريكا بايد ترميم  شود.
در اين گزارش با اشاره به عنوان «شوك و وحشت» كه آمريكا براي حمله نظامي خود به عراق انتخاب كرده بود آمده است: عراق به اندازه كافي شوك ايجاد كرد اما وحشت نه.
حمله به عراق كه به سرنگوني صدام حسين منجر شد، انرژي و منابع حاميان شبكه القاعده را معطوف به خود كرده است، اما بعضي اعضاي ائتلاف جهاني ضد تروريسم را متفرق كرد و ميان آمريكا و شركاي اصلي اروپايي اش اختلاف انداخت و موقعيت انگليس اصلي ترين حامي واشنگتن را دشوار كرد.
اين موسسه به آمريكا توصيه كرده خود را بهتر براي مسلمانان محافظه كار توضيح دهد تا مانع از گرايش آنها به سوي اردوگاه راديكال شود.
در بخش ديگري از اين گزارش آمده است هنوز براي قضاوت درباره مزاياي ژئوپليتيك سرنگوني صدام زود است و بايد ديد كه تغيير رژيم در عراق رژيم هاي سركش در ايران، كره شمالي و سوريه را مطيع مي كند يا نه.
در اين گزارش درباره ديگر نقاط دنيا آمده است، اگر تايوان براي استقلال پافشاري كند، چين ممكن است با تهديد به زور متوسل شود، تغيير سياسي در پاكستان و اندونزي مي تواند چالش هاي امنيتي ناگهاني ايجاد كند.
فروپاشي خاندان سعود از داخل، هر چند كه احتمال آن بعيد باشد، مي  تواند يك كشور ميزبان براي القاعده ايجاد كند كه جايگزين افغانستان شود.
القاعده با ۱۸ هزار عضو
007158.jpg

سازماني موفق است
مؤسسه بين المللي مطالعات استراتژيك لندن در ادامه گزارش خود آورده است: آمريكا و همپيمانان اين كشور در حمله نظامي به عراق و اشغال اين كشور عاملي مهم در افزايش شمار داوطلبان عضويت در شبكه القاعده بوده به طوري كه بر شمار اعضاي اين شبكه به سرعت و به طور قابل توجهي افزوده مي شود و امروزه ۱۸ هزار عضو دارد. اين مؤسسه افزوده است: مديريت موفق شبكه القاعده در تأمين بودجه مورد نياز براي اعضاي شبكه در سراسر جهان باعث نفوذ و قدرت بيش از پيش اسامه بن لادن مي شود.
مؤسسه مطالعات استراتژيك در ادامه هشدار داد، شبكه القاعده همچنان به تلاش خود براي طراحي عمليات تروريستي در آمريكاي شمالي و اروپا ادامه مي دهد و احتمالا در اين حملات از سلاح هاي كشتار جمعي استفاده مي كند و اين در حاليست كه حمله به اتباع آمريكايي، اروپايي و اسرائيلي و همچنين حمايت عملي از آشوب و شورش در عراق نيز از اهداف عمده در دستور كار شبكه القاعده به شمار مي رود.
در ادامه اين گزارش آمده است، بعد از سرنگوني طالبان در افغانستان القاعده پايگاه خود را از دست داده اما از آن زمان با پراكنده شدن در ديگر كشورها به فعاليت ادامه مي دهد. براساس اين گزارش اعضاي القاعده اكنون در بيش از ۶۰ كشور فعاليت دارند. نزديك به دو هزار عضو القاعده و بيش از نيمي از ۳۰ رهبر اين گروه كشته يا دستگير شده اند.
در بخش ديگري از اين گزارش آمده است، يك هزار نيروي القاعده در عراق هستند و اين تنها بخشي از توان القاعده است.

گزارش سالانه عفو بين الملل
عفو بين الملل ديروز اعلام كرد، مبارزه آمريكا با تروريسم به بازداشت صدها مظنون در ارتباط با شبكه القاعده و ديگر گروه ها منجر شده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين گروه مستقر در لندن در گزارش سال ۲۰۰۳ خود با انتقاد شديد از آمريكا افزود، بازداشت شدگان اغلب خود را در سياه چالهاي قانوني يافته اند و مسئولان اصول حقوقي را ناديده مي گيرند.
عفو بين الملل همچنين از شكنجه، ناپديد شدن افراد و اعدام هاي غيرقانوني شايع در سراسر منطقه و از ضعف و فساد نظام هاي قضايي در كشورهايي از جمله بنگلادش و افغانستان خبر داد كه نقض حقوق بشر تلقي مي شود.در پاكستان بيش از ۵۰۰ نفر از جمله عربها و افغانهاي مظنون به ارتباط با شبكه القاعده بازداشت و به مقامات آمريكايي تسليم شده اند.
عفو بين الملل در گزارش خود به خالد شيخ محمد اشاره كرده است كه در ماه فوريه بازداشت و ماه مارس به آمريكايي ها تحويل شد.
دو پسر هفت و نه ساله وي نيز در سال ۲۰۰۲ بازداشت شدند تا پدرشان ناگزير شود خود را تسليم كند و گفته مي شود وي ماه مارس به آمريكا انتقال داده شد اما واشنگتن و اسلام آباد گزارش هاي مربوط به اين موضوع را كه محل اختفاي كودكان هنوز نامعلوم است تكذيب كرده اند.
اين گزارش سالانه از بازداشت هاي مداوم در افغانستان همزمان با ادامه مبارزه با تروريسم خبر مي دهد و عفو بين الملل گفت، نگراني هاي شديدي در مورد شرايط بازداشت شدگان در پايگاه هوايي بگرام محل استقرار نظاميان آمريكايي در افغانستان وجود دارد.
در گزارش عفو بين الملل به اعمال شكنجه در زندان هاي بنگلادش كه به مرگ دهها تن از جمله چندين سياستمدار مخالف منجر شده اشاره مي شود.
عفو بين الملل نگراني خود را نسبت به رفتار خلاف حقوق بشر بر ضد گروههاي مسلح و تنش هاي ميان جوامع قومي مختلف در جريان مبارزه با تروريسم در هند ابراز كرد.
در اين گزارش به اعمال تبعيض بر ضد اقليت هاي مذهبي در ايالت هاي گجرات كشمير تحت كنترل هند و همچنين موضوع بازداشت، شكنجه، اعدام و ناپديدشدن شورشيان مائوئيست به دست نيروهاي امنيتي در نپال اشاره شده است.
در اين گزارش همچنين از اعمال شكنجه و بدرفتاري با زندانيان در پاكستان و جان باختن چندين زنداني، اعدام دستكم ۲۷۸ نفر كه شمار اعدامها را در اين كشور به ۵۷۰۰ نفر رساند نيز سخن به ميان آورده شده است.
عفو بين الملل در گزارش خود با اشاره به وضعيت حقوق بشر در كشورهاي خليج فارس نوشت: صدها مظنون به ارتكاب فعاليتها تروريستي را بدون هيچ گونه اتهام خاصي بازداشت كردند و مرتكب موارد ديگري از نقض حقوق بشر شدند.
در ماههاي پس از سپتامبر سال ۲۰۰۱ بيش از ۲۰۰ نفر در كشور يمن بازداشت شدند كه هنوز بدون هيچ گونه اتهام خاص يا محاكمه در دستگاه قضايي اين كشور در بازداشت بسر مي برند. درخواست اين افراد براي دستيابي به وكيل نيز رد شده است.
عفو بين الملل همچنين اعلام كرد، صدها فعال مذهبي منتقد و معترض به محض بازگشت اجباريشان از كشورهاي ديگر در كشور عربستان سعودي بازداشت شدند و اكنون وضعيت آنها مشخص نيست.
اما در كشور بحرين در پي اجراي اصلاحات گسترده وضع حقوق بشر بهبود يافته است اما چند روزنامه نگار در رابطه با مقاله هايي كه منتشر كردند تحت پيگرد قانوني قرار گرفتند.
در گزارش عفو بين الملل همچنين آمده است كشور امارات عربي متحده نيز درباره ادامه بازداشت دهها زنداني سياسي تحت بررسي قرار گرفته است و همه افرادي كه بازداشت و اكنون آزاد شده اند اعلام كردند كه در جريان بازجويي شكنجه شده اند.
سازمان عفو بين الملل در گزارش سالانه خود عربستان سعودي را به نقض حقوق بشر متهم كرده و نوشت، موارد متعدد نقض حقوق بشر در سطحي گسترده در عربستان سعودي همچنان ادامه دارد و تبعيض عليه جامعه زنان در اين كشور نيز به عنوان اصلي فراگير به خوبي مشاهده مي شود.
عفو بين الملل در ادامه اين گزارش با اشاره به اجراي سياسيت ضد تروريسم دولت سعودي در اين كشور اين سياست را يكي از عوامل اصلي نقض حقوق بشر در عربستان دانست و افزود، پس از اولين عمليات انتحاري در رياض در ۱۲ ماه مه نيروهاي امنيتي جستجوي خانه به خانه را در شهر رياض آغاز كردند كه اين اقدامات امنيتي در برخي موارد به درگيري با نيروهاي تروريست و كشته شدن برخي افراد بي گناه در خيابانها شد.
در ادامه اين گزارش آمده است، در برخي از اين درگيريها تعدادي مظنون دستگير و به مكانهاي نامعلوم منتقل شده اند و علاوه بر اين تعداد زيادي از فعالان سياسي و مذهبي و همچنين مخالفان دولت كه در راه پيمائيها و تظاهرات دستگير شده اند كه هنوز از سرنوشت آنها نيز گزارشي در دست نيست.
در بخش مربوط به اروپا در گزارش عفو بين الملل، از انگليس، فرانسه، آلمان ، ايتاليا و روسيه به عنوان كشورهايي كه شكنجه به عنوان ابزاري براي گرفتن اعتراف در آنها به صورت مرتب اعمال مي شود، به شدت انتقاد شده است.لندن هم به خاطر سياست دستگيري خارجي ها به اتهام تروريسم و بدون واردكردن اتهام خاص مورد انتقاد قرار گرفته است.
انتقاد از ايران
در گزارش عفو بين الملل درباره ايران آمده است، رويارويي سياسي جناح ها در ايران سال گذشته به آرمان حقوق بشر آسيب وارد كرد.
اين گزارش با اشاره به پرونده زهرا كاظمي عكاس ايراني تبار مقيم كانادا، آن را نمونه اي از نقض حقوق بشر در ايران اعلام كرده است.

اعتراض آمريكايي ها به جنگ
معترضان به جنگ عراق در واشنگتن دست به كار تازه اي زده اند تا اعتراض خود را به اين جنگ به مقامات آ مريكايي بهتر نشان دهند.
به گزارش تلويزيون بي.بي.سي، آنان هشتصد جفت پوتين سربازي را در زمين چمني در پايتخت آمريكا به نمايش گذاشته اند كه هر جفت پوتين نشان دهنده مرگ سربازي آمريكايي در جنگ عراق است. بر روي هر پوتين نيز نام سربازي كه در عراق كشته شده است نصب شده است.
نام تعدادي از غيرنظاميان آمريكايي و كاركنان امدادي كه در عراق به هلاكت رسيده اند نيز بر روي اين پوتين ها ديده مي شود.فعالان ضدجنگ اسامي غيرنظاميان عراقي كشته شده در جنگ را نيز به اين مجموعه اضافه كرده اند.

يورش نظاميان رژيم صهيونيستي به غزه و كرانه باختري
نظاميان رژيم صهيونيستي با حمله به چند منطقه در كرانه باختري رود اردن چند فلسطيني را بازداشت كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر از بيروت، منابع فلسطيني گفتند: چهار فلسطيني در شهر الخليل و هفت نفر در شهر بيت لحم به اسارت نظاميان رژيم صهيونيستي درآمدند.
شهر نابلس در شمال كرانه باختري رود اردن نيز شاهد درگيري شديد ميان نظاميان رژيم صهيونيستي و مبارزان فلسطيني بود كه مهاجمان از گازهاي اشك آور استفاده كردند كه به زخمي شدن دو فلسطيني منجر شد.
نظاميان رژيم صهيونيستي همچنين مناطق رفح، خان يونس و ديرالبلح را در نوار غزه گلوله باران كردند كه در اثر اين آتشباري سه فلسطيني از جمله يك كودك زخمي شدند.
در همين حال كفيل كميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل از حمله اخير اسرائيل در «رفح» بشدت انتقاد كرد و آن را نقض آشكار حقوق بشر دانست.
به گزارش شبكه تلويزيوني «الجزيره» قطر، «برتراند رامچاران»، با اعلام اينكه از كشتار و ويراني اسرائيل در غزه شوكه شده است، اين اقدامات را استفاده افراط كارانه از زور و قدرت در اماكن مسكوني دانست.
در حمله گسترده نظاميان صهيونيست به رفح كه يك هفته پيش انجام گرفت، تعدادي خانه و مغازه ويران شد و بخش بزرگي از تأسيسات شهري و خدماتي شهر و اردوگاه رفح از جمله آب و برق از بين رفت. دراين حملات دهها فلسطيني شهيد، صدها غيرنظامي زخمي و هزاران نفر آواره شدند.

القاعده براي تأمين پول باج گيري مي كند
يك ديپلمات بلند پايه شوراي امنيت سازمان ملل متحد اعلام كرد برخي عناصر شبكه القاعده براي تأمين هزينه عملياتهاي تروريستي اين شبكه باج گيري مي كنند.
به گزارش خبرگزاري، «هرالدو مونوز» نماينده شيلي كه رياست كميته نظارت بر مجازاتهاي سازمان ملل متحد برضد شبكه القاعده را بعهده دارد گفت، يكي از افراد وابسته به شبكه القاعده در شمال آفريقا با اجراي عمليات ربودن براي آزاد سازي فرد ربوده شده مبالغي باج درخواست كرده است.
براساس مصوبه سال ۲۰۰۱ شوراي امنيت سازمان ملل متحد همه ۱۹۱ كشور عضو اين سازمان ملزم به توقيف دارائيهاي افراد و سازمانهاي مظنون وابسته به القاعده و جلوگيري از دستيابي القاعده به سلاح و كمك هاي مالي و غيره شده  اند. مونوز از افشاي نام كشوري كه در آن عمليات ربودن و باج خواهي توسط اعضاي القاعده صورت گرفته است خودداري كرد اما برخي ديپلماتها در شوراي امنيت گفتند، الجزاير كشوري است كه گروه اصولگراي سلفي در آن با اعلام همپيماني با شبكه القاعده مسئوليت ربودن ۳۲ گردشگر را در سال ۲۰۰۳ بعهده گرفته است. مطبوعات آلمان نيز اعلام كرده اند دولت اين كشور حدود ۵ ميليون دلار براي آزادي يك گروه گردشگر ربوده شده در الجزاير كه بيشتر آنان آلماني هستند پرداخت كرده است. در همين حال پليس ژاپن ۴ نفر مظنون به ارتباط با يك عضو ارشد گروه القاعده را دستگير كرد.
خبرگزاري كيودو به نقل از پليس ژاپن گزارش داد، اين افراد شامل دو مرد ۳۳ ساله و ۲۶ ساله بنگلادشي، يك مرد هندي و يك مرد ۴۱ ساله از كشور مالي است.

كوتاه از سياست جهان
۲۸ شبه نظامي طالبان در حمله هواپيماهاي آمريكايي كشته شدند
در اثر حمله شب چهارشنبه هواپيماهاي آمريكايي به جنوب افغانستان حداقل ۲۸ شبه نظامي طالبان كشته شدند.به گزارش ايرنا، خان محمد يك فرمانده امنيتي در ولايت قندهار ديروز گفت: در درگيري نيروهاي دولتي با شبه نظاميان طالبان در منطقه «اسپين بولدك» هواپيماهاي آمريكايي در پشتيباني از نيروهاي دولتي افغانستان مواضع شبه نظاميان را بمباران كردند.وي افزود: در جريان اين بمباران حداقل ۲۸ شبه نظامي كشته شدند كه اجساد تعداد زيادي از آنها در ميدان جنگ برجاي مانده است.منابع دولتي تاكنون اين گزارش را تاييد نكرده اند.شاهدان عيني نيز گفتند: تعدادي از اجساد شبه نظاميان طالبان كه براثر بمباران هواپيماهاي آمريكايي كشته شده اند در منطقه ديده مي شود.در ماه هاي اخير اين شديدترين درگيري بين نيروهاي دولتي با شبه نظاميان طالبان بود.
اسلام آباد در آستانه تظاهرات ضدآمريكايي
درپي افزايش جنايات نظاميان آمريكايي و هم پيمانانش در عراق كه اعتراض جهان را درپي دارد اسلام آباد مركز سياسي پاكستان بار ديگر در آستانه برگزاري راهپيمايي گسترده ديگري قرار گرفت.به گزارش واحد مركزي خبر از اسلام  آباد، مولانا فضل الرحمان رييس شوراي اقدام مشترك در پاكستان در اطلاعيه اي از رهبران سياسي و مذهبي اين كشور خواسته است با درنظرگرفتن جنايات نظاميان آمريكايي در عراق و هتك حرمت به عتبات عاليات به ويژه بارگاه مطهر امير مومنان حضرت علي ابن ابي طالب (ع) با برپايي مجالس عزا در مساجد و حسينيه ها خود را آ ماده شركت در راهپيمايي اعتراض آميز كنند.
گفت وگوي مشرف با گاندي وسينگ
رسانه هاي دولتي پاكستان گزارش دادند پرويز مشرف رييس جمهور اين كشور روز سه شنبه با سونيا گاندي رهبر حزب حاكم هند تلفني گفت وگو كرد.
به گزارش خبرگزاري رويتر از اسلام آباد مشرف در اين گفت وگوي تلفني پيروزي حزب كنگره را در انتخابات اخير هند به سونيا گاندي تبريك گفت. در اين مكالمه تلفني دو طرف بر ضرورت ادامه روند گفت وگو بين دو كشور تاكيد كردند.
رييس جمهور پاكستان همچنين با مان موهان سينگ نخست وزير هند نيز تلفني گفت وگو كرد و بر علاقه خود براي حل اختلافات بين دو كشور ازجمله بحران كشمير تاكيد كرد.رسانه هاي پاكستان روز سه شنبه اعلام كردند رييس جمهور پاكستان در گفت وگوي تلفني خود با سونيا گاندي از وي براي سفر به پاكستان دعوت كرده است.
كشته شدن ۴ نيروي نظامي هند در كشمير
درگيري سه شنبه شب نيروهاي نظامي هند با مخالفان مسلح در ايالت جامو و كشمير منجر به كشته شدن چهارنفر ازجمله يك سرهنگ ارتش اين كشور شد.
به گزارش منابع خبري هند از «سرينگر» مركز تابستاني ايالت جامو و كشمير، اين درگيري ميان سربازان هند و جدايي خواهان كشميري در بخش «كوپوارا» ايالت جامو و كشمير رخ داد.اين درگيري ها زماني اتفاق افتاد كه نيروهاي امنيتي بعد از دريافت اطلاعاتي به يك مخفي گاه جدايي خواهان در محله «نيلوپوره ماگام» بخش كوپوارا حمله كردند كه منجر به تبادل آتش ميان جدايي خواهان و نيروهاي هند شد.در اين گزارش آمده است كه نيروهاي امنيتي هند ديروز اين منطقه را در محاصره گرفته و تلاش براي دستگيري جدايي خواهان ادامه دارد.
اعتراض تاجيكستان به روسيه
وزارت امور خارجه تاجيكستان ديروز با ارسال يادداشتي به سفارت روسيه در تاجيكستان، به پخش گزارشي از يك شبكه تلويزيوني روسيه كه در آن تاجيك ها به فعاليت در قاچاق موادمخدر متهم شده اند، اعتراض كرد.
در اين يادداشت كه رونوشت آن به دفتر «ايرنا» در تاجيكستان ارسال شد، آمده است: رسانه هاي روسيه در سالهاي اخير با طرح مطالب غيرواقعي، همواره سعي كرده اند شهروندان روسيه را نسبت به تاجيك ها بدبين كنند.وزارت خارجه تاجيكستان در يادداشت خود با ابراز نگراني از ادامه اين روند در رسانه هاي روسيه و انجام تبليغات سوء عليه مهاجران جوياي كار تاجيك در اين كشور، خواستار برخورد دولت روسيه با اين حركت ها شده است.براساس اعلام وزارت خارجه تاجيكستان، شبكه تلويزيون روسيه هفته گذشته با پخش برنامه اي، تاجيك هاي مقيم روسيه را عاملان قاچاق موادمخدر در اين كشور معرفي كرده است.
۲۹ كشته و زخمي در درگيري هاي چچن
در جريان درگيري ها و حوادث مختلف چچن دو روز گذشته ۱۶ نفر كشته و ۱۳ تن ديگر مجروح شدند.خبرگزاري اينترفكس ديروز با اعلام اين خبر به نقل از ايليا شابالكين سخنگوي ستاد عمليات ضدتروريستي در قفقاز شمالي افزود در جريان چند رشته عمليات نيروهاي فدرال دو روز اخير ۱۱ شورشي چچني كشته و ۳ نفر ديگر از آنها مجروح شدند.براساس يك گزارش ديگر از خبرگزاري ريانووستي در نتيجه انفجار بمب كار گذاشته شده در جاده حومه گروزني پنج نظامي روس كشته و ۶ نفر ديگر مجروح شدند.اين حادثه عصر روز سه شنبه و هنگام عبور يك كاروان زرهي نيروهاي روسيه از نزديكي منطقه «پريگارودني» روي داد.
فيشر: تحول خاورميانه حتمي است
يوشكا فيشر وزير امورخارجه آلمان بروز تحول و دگرگوني در خاورميانه را حتمي خواند و گفت: ما به يك منازعه و مناقشه فكري با توتاليتاريسم جديد كه در ميان مسلمانان اروپا نيز وجود دارد نياز داريم.به گزارش ايرنا، فيشر سه شنبه شب در كنفرانس بين المللي مدرنيزه سازي و دمكراسي در خاورميانه كه از سوي بنياد هاينريش بل در برلين برگزار شد افزود: با كلمات محبت آميز نمي توان با چالش تروريستي موجود مبارزه كرد.وزير خارجه آلمان همچنين با اظهار اينكه جايگزيني در برابر سازمان ملل متحد وجود ندارد گفت: اين سازمان بايد به دليل تغييرات به وجودآمده پس از جنگ سرد اصلاح شود.فيشر در عين حال قدرت آمريكا را در حل بحران ها و مناقشات غيرقابل اجتناب خواند.

نخست وزير تركيه: آريل شارون، مانع برقراري صلح در خاورميانه است
رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه، سه شنبه شب، سياست هاي خشونت آميز آريل شارون نخست وزير رژيم صهيونيستي را مانع تامين صلح در خاورميانه توصيف كرد.
به گزارش ايرنا، از آنكارا به نقل از خبرگزاري آناتولي اردوغان، اين مطلب را در ديدار «جوزف پاريتزسكي» وزير انرژي و امور زيربنايي رژيم صهيونيستي با وي، در آنكارا عنوان كرد.
وزير انرژي رژيم اسراييل كه به  منظور شركت در مراسم امضاي قرارداد احداث مشترك سه نيروگاه گازي از سوي يك شركت ترك و يك شركت رژيم صهيونيستي در سرزمين هاي اشغالي، به تركيه سفر كرده است، شب گذشته با اردوغان ديدار كرد.
نخست وزير تركيه در اين ديدار با انتقاد از اقدام هاي خشونت آميز اسراييل عليه فلسطيني ها، به ويژه در اردوگاه «رفح»، گفت: فعاليت هاي تروريستي و خونبار انجام اقدام هاي مشابه را به دنبال خواهد داشت.وي اضافه كرد: ترور شيخ ياسين و تحولات اخير در اردوگاه «رفح» قابل قبول نيست و يك دولت نمي تواند برنامه سوءقصد تنظيم كند.
اردوغان گفت: تركيه با مشورت با كشورهاي منطقه حركتي را در راستاي كمك به تامين صلح در خاورميانه آغاز كرده بود كه با اقدام هاي اخير «شارون» اين تلاش ها بي نتيجه ماند.
وزير انرژي رژيم صهيونيستي نيز در اين ديدار خواهان كمك تركيه به برقراري صلح در خاورميانه شد و انتقادهاي اردوغان را به عنوان هشدارهاي دوستانه و صميمي يك كشور دوست ارزيابي كرد.
درهمين حال دو شركت تركيه و رژيم اسراييل روز گذشته در آنكارا براي احداث مشترك سه نيروگاه گازي به ارزش ۸۰۰ ميليون دلار در سرزمين هاي اشغالي قرارداد همكاري به امضا رساندند.
همچنين عبدالله گل وزير امورخارجه تركيه روز سه شنبه در پارلمان اين كشور گفت: آنكارا قصد دارد همكاري اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي خود را با فلسطينيان گسترش دهد و نماينده ويژه اي به منظور بررسي اين مساله به منطقه اعزام شده است.
گل همچنين از اسرائيل به علت عمليات نظامي خشونت آميز در نوار غزه انتقاد كرد.
وي كه در جلسه پارلمان درباره خاورميانه و عراق سخن مي گفت افزود: ما از اين مساله نگرانيم كه اگر اين حوادث ادامه يابد وضع غيرقابل تغيير خواهد بود و وضعي با پيامدهاي پيش بيني نشده ايجاد خواهد شد.
از سوي ديگر حلمي گولر وزير انرژي و منابع طبيعي تركيه گفت: آنكارا به فروش آب رودخانه «ماناوگات» به اسراييل به عنوان ابزاري براي كمك به صلح منطقه اي نگاه مي كند.وي اين مطلب را بعد از ديدار با «جوزف پاريتزسكي» وزير انرژي و امور زيربنايي رژيم صهيونيستي در آنكارا اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري آناتولي، ديدار «حلمي گولر» با «پاريتزسكي» در پشت درهاي بسته انجام گرفت.

در اعتراض به جنايت هاي رژيم صهيونيستي عليه فلسطيني ها
تركيه سفير خود از اسرائيل را فرامي خواند
عبدالله گل، وزير امور خارجه تركيه ديروز اعلام كرد در اعتراض به سياست هاي سختگيرانه اسرائيل عليه فلسطيني ها اين كشور قصد دارد سفير خود را براي مشورت به طور موقت از تل آويو فراخواند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، وزير امور خارجه تركيه افزود: تركيه كه طي ده سال گذشته مهمترين متحد منطقه اي اسرائيل بوده است در يك اقدام نمادين براي حمايت از فلسطيني ها يك ديپلمات ارشد خود را به عنوان سركنسول تركيه در بيت  المقدس منصوب خواهد كرد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |