شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۰۵
آخرين پرتره آدلن كاسانوف
009579.jpg
كشته شدن آدلن كاسانوف، عكاس خبرگزاري رويترز، يك ماه پيش در بمب گذاري جشن «روز پيروزي» گروزني، هنوز جزو داغ ترين اخبار محافل عكاسي مطبوعاتي است.
نهم ماه مي گذشته، كاسانوف ۳۳ ساله در اين مراسم حضور يافت تا چند و چون آن را به تصوير بكشد. اما انفجار بمبي پرقدرت، اجازه اين كار را از او گرفت. بمبي كه جان هفت نفر، از جمله رئيس جمهور چچن- احمد غديراف- را گرفت و ۵۰ نفر ديگر را زخمي كرد.
كاسانوف، همكاري با رويترز را هم به عنوان عكاس خبري و هم به عنوان گزارشگر تلويزيوني از اواخر دهه ۹۰ آغاز كرد. وي بخش گسترده اي از حيطه فعاليتش را معطوف زادگاه خود، چچن كرد. وي كه يكي از شاخص ترين چهره هاي مطبوعاتي در پوشش اخبار جنگ چچن در سال ۱۹۹۹ بود، وسواس خاصي در فعاليت پرقدرت و بي وقفه داشت. تا جايي كه گاه چندين روز در كوه هاي جمهوري گرجستان پياده روي مي كرد تا فيلم كوتاه خبري تهيه كند. دست تقدير براي وي چنين رقم خورد كه در اوج شكوفايي و غناي حرفه اي، براي هميشه با دنياي خاكي وداع گويد. آنگاه كه تصميم گرفت در مراسم سالانه «روز پيروزي» كه يادآور غلبه مسكو بر نيروهاي متهاجم نازي در سال ۱۹۴۵ است، شركت كند، هيچ گاه فكر نمي كرد قرباني خبرساز انفجار بمب پس از رئيس جمهور چچن، او باشد. رويترز گزارش مي دهد كاسانوف در اثر اين انفجار مهيب، از ناحيه سر به شدت مجروح و بلافاصله به بيمارستان منتقل شد. ولي چند ساعت بيشتر دوام نياورد و درگذشت. پيكر اين ژورناليست سختكوش، دهم مي در گروزني به خاك سپرده شد.

فرزان سجودي و ويتگنشتاين
فرزان سجودي، زبان شناس اهل كرمان پس از انتشار كتاب هاي متفاوت حول محور ادبيات و هنر و خصوصا حوزه روانشناسي قرار است كتابي را تحت عنوان «ويتگنشتاين، نظريه هنر» به بازار عرضه كند. اين كتاب كه به زودي از سوي فرهنگستان هنر، چاپ و منتشر مي شود نظريه هاي ويتگنشتاين در باب مفهوم و نظريه به مفهوم عام كلمه و كاربرد اين مفهوم در هنر را در بر مي گيرد. فرزان سجودي كه خود دستي در عالم هنر دارد هيچ كاري را بدون دقت و كشف لايه هاي آن انجام نمي دهد. اين اثر تازه كه جامعه هنري از هم اكنون منتظر انتشار آن هستند چندين سال از وقت سجودي را به خود اختصاص داده است. يكي از نكات جالب درباره سجودي اين است كه سعي مي كند ميان زبانشناسي و فلسفه و هنر پل هاي ارتباطي برقرار كند. او از طريق حرفه و رشته اصلي خود يعني زبانشناسي به فضاهاي ديگر نقب مي زند. حاصل اين همه كنكاش، نوشته شدن كتاب هاي گوناگوني در اين باب شده است. ديگر فعاليت آقاي سجودي تجديد چاپ نشانه شناسي كاربردي اوست. اين كتاب هم كه در نوع خود يكي از آثار خواندني است به شكل بسيار جالبي به مساله نشانه شناسي مي پردازد.اين اثر كه محافل دانشگاهي از آن استقبال خوبي كردند قرار است به زودي شاهد يك چاپ ديگر باشد.كتاب ديگرسجودي «نظريه ادبي» نام دارد كه اين كتاب هم به زودي شاهد يك چاپ ديگر خواهد بود. اين اثر كه به طوري جامع به نظريه هاي ادبي گوناگون پرداخته توجه دانشجويان رشته ادبيات را به سوي خود جلب كرد. خبر خوشحال كننده اين است كه هر دو كتاب ياد شده قرار است با تيراژي غيرمعمول و بسيار بالا تجديد چاپ شوند. به طوريقين كتاب ويتگنشتاين - نظريه هنر- يكي ديگر از آثار درخشان در پرونده كاري سجودي خواهد بود.

شكايت ۴۰ ميليون دلاري
009582.jpg
مل گيبسون، مالك استوديو آيكون با شركت توزيع كننده آخرين فيلمش …مصائب مسيح” به مشكل برخورده است.
جورج هدگس، وكيل استوديو آيكون اعلام كرد، شركت رگال اينترتينمنت گروپ به عنوان عامل توزيع فيلم متعهد بود ۵۵ درصد عوايد حاصله از توزيع را به آيكون بپردازد، اما در ماه مي از انجام تعهدات سر باز زد و تنها ۳۴ درصد عوايد را پرداخت. بنابراين براي مل گيبسون هيچ راهي به جز اقامه دعواي ۴۰ ميليون دلاري باقي نماند. شركت رگال در سال ۲۰۰۱ توسط ميليونر مشهور، فيليپ آنشوتز تاسيس شد و به عنوان عامل توزيع فيلم و موسيقي شروع به كار كرد. مصائب مسيح با فروش ۹/۳۶۹ ميليون دلار در آمريكا، هفتمين فيلم پرفروش تمام دوران (از لحاظ آمار فروش داخلي در آمريكا) شناخته شد.

ماجراهاي رايديك
009585.jpg
ماجراهاي رايديك (وين ديزل) در قسمت دوم فيلم …وقايع نامه رايديك” ادامه پيدا مي كند. ۵ سال پس از رهايي رايديك از دست ناباوراني كه قدرت مرموز وي را در سفر به آينده و درگير شدن در جنگ هاي صليبي قرن بيست وششم نمي پذيرند، وي دوباره نقبي به تاريكي مي زند و سفرش را پي مي گيرد. در دنياي فراسو، كايرا، دخترك كم سن وسال در قسمت اول فيلم را جوان و بالغ مي يابد و به كمك او وارد نبرد با نيروهاي لرد مارشال خبيث مي شود. نبرد نهايي رايديك با لرد، ديدني است.
فيلم …وقايع نامه رايديك” محصول يونيورسال است و از يازدهم ژوئن به اكران جهاني درآمده. وين ديزل، جان رول، كيت ديويد، تاندي نيوتن و كارل اوربن در آن حضور دارند. فيلم را ديويد تاوهي كارگرداني كرده است.

سهراب سپهري اول شد
ما هم وقتي با سهراب سپهري آشنا شديم كه اول كتاب دست گرفتنمان بود.
ما مثل خيلي هاي ديگر كه هشت كتاب دستشان بود و با شعرهاي او حال مي كردند بي آنكه خيلي پيگير معاني اش بشوند. امروز خبررسيده سهراب طبق يك آمارگيري دانشجويي، پرطرفدارترين شاعر اين چند سال بوده است.
هشت كتاب كه به عنوان مجموعه آثار سپهري به شمار مي رود تاكنون شاهدده ها چاپ بوده و قطع هاي مختلف را آزمايش كرده است. طبق اين آمارگيري مشخص شده است كه قشر دانشجو، كارمند و دانش آموزان دوره دبيرستان مخاطبان اصلي كتاب هاي او هستند. آمار فروش هشت كتاب در ميان اين سه گروه به عنوان مخاطبان جدي نشان مي دهد كه افت و خيزهاي شعري اين سال ها هرگز نتوانسته است بر آثار اين شاعر تاثير بگذارد و رنگ و بوي آن را از بين ببرد.سپهري شاعري است كه آثارش هرگز شامل مرور زمان نمي شود. او دنياي مستقل را در مسير شاعري خود پيدا كرده كه ظاهرا قرار نيست حالا حالا ها به كس ديگري واگذار شود. گرچه روح سهراب سپهري در اين چند ساله از جور و جفاي انتشار غيررسمي آثارش آزرده شده اما قدرت و استحكام او در ساختار منسجم شعرهاي مستقل، مخاطبان جدي را از او دور نكرده است.

پايكوبي براي پاسترناك
اين خبر هم به ما ربط دارد هم ندارد. حتما مي پرسيد چه طور؟ ... جريان از اين قرار است كه مرحوم لوريس پاسترناك كه حتما رمان قطور «دكتر ژيواگو»يش را خوانده ايد. بالاخره دوباره در كشور خودش خبرساز شده. البته اين خبرسازي فقط به كشور روسيه مربوط نمي شود چون جناب پاسترناك حالا ديگر نامي جهاني است. خبرسازي پاسترناك بيشتر از اين جهت است كه تجديد آثار او بعد از۳۰ سال انجام مي گيرد. يعني همه آثار او در روسيه ممنوع بود. گرچه رمان دكتر ژيواگو به اكثر زبان هاي دنيا ترجمه شد اما او همواره در كشور خودش مهجور بود.
جالب اينجاست كه تعدادي از مردم روسيه به محض شنيدن تجديد چاپ آثار اين نويسنده انسانگرا دست به شادي و پايكوبي زده اند. ظاهرا قرار است كه مجموعه مفصلي از خاطرات، آثار و نامه هاي اين هنرمند هم به زودي چاپ شود. لازم به يادآوري است كه اين اقدام براي صد و پانزدهمين سالگرد تولد اين نويسنده صورت گرفته است. ترجمه فارسي اثري بزرگ چون دكتر ژيواگو همزمان با كشورهاي ديگر انجام شد كه خيلي سريع به جمع كتاب خوان ها راه يافت. متاسفانه به جز اين رمان كار ديگري را از پاسترناك به زبان فارسي نديده ايم. اميدواريم كه مترجمان پرتلاش كشور، ما را با مابقي آثار او آشنا كنند.

كتابي از حسين پناهي
حتما حسين پناهي دژكوه را مي شناسيد. همان بازيگري كه با صبر و مطالعه آزاد موفق شده سر از عالم سينما و تئاتر دربياورد و حتي ديپلم افتخار بهترين بازيگر جشنواره فجر را دريافت كند.
پناهي كه به شدت دلبسته تئاتر و شعر است، قصد دارد يك مجموعه ديگر از اشعارش را به زودي روانه بازار كتاب كند. گرچه كتاب هاي اوليه اين بازيگر آنگونه كه بايد و شايد نتوانستند نظر مخاطبان جدي را به طرف خود جلب كنند و خيلي از اهل نظر كارهاي شعري او را نپسنديدند.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |