شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۰۵
زندگي يك مهاجم
008517.jpg
رودون نيستلروي، اين روزها اين واژه روي پيراهن هاي زيادي حك شده. خيلي از بچه ها پيراهن شماره ده يونايتد را تنها به اين رويا مي خرند كه مثل ساير هواداران به ساق هاي هنرمندشان چشم بدوزند و به غناي تكنيكي شان دل ببندند. رودون نيستلروي، اسمي كه براي دلبستگان فوتبال يادآور هيجان است و... گل.
*انگار حسابي به منچستر وابسته شده اي؟
بزرگترين آرزويم و مهم ترين آرزويم رسيدن به موفقيت در كنار يونايتدي ها است. اما فكر مي كنم براي لمس چنين غايتي، تلاش زيادي لازم است. ستاره هاي واقعي، ستاره هاي بزرگ هفت يا هشت سال در اوج مي مانند و اين چيزي است كه براي دستيابي به آن مي كوشم. من تمام وجودم را صرف يونايتد كرده ام. هر روز در تمرينات، تا آخرين حد توان مي دوم و در بازي ها، با احساس ام. با قلب ام بازي مي كنم. مي دوم، با مدافعان درگير مي شوم، گل مي زنم و بايد همه اينها را هر هفته تكرار كنم... اين زندگي يك مهاجم است. در مقابل گذر زمان در اولدترافورد باورنكردني است. حتي گاهي اوقات در منچستر وقت نمي كردم به جام ملت ها فكر كنم. وقتي براي سرخ پوشان بازي مي كنيد، واژه منچستر شبانه روز در ذهن تان موج مي خورد.
*روزنامه ها را مي خواني؟
هنوز روزنامه مي خوانم و تلويزيون تماشا مي كنم اما اصلا به آنچه راجع به من گفته يا نوشته مي شود، اهميتي نمي دهم. مي گذارم هرچه مي خواهند بگويند چون برايم فرقي نمي كند كه روزنامه ها مي نويسند كوررنگي دارم، با الكس فرگوسن درگير شده ام يا فردا به رئال مادريد مي روم. همه اش مزخرف!
مردم هر آنچه را كه در روزنامه ها مي خوانند باور مي كنند. شايد ده سال پيش اين موضوع آتش به جام مي انداخت اما حالا، ديگر به سادگي از كنارش مي گذرم چون مي دانم حقيقتي در ميانه نيست.
فوتبال هرگز نمي تواند باعث خشم من  شود و به همين خاطر است كه زندگي ام سير طبيعي دارد، آرام آرام.
انتقاداتي كه پيرامون هلند هم مي شود، تأثيري بر تو ندارند؟
فكر مي كنم در بازي پلي آف، هرآنچه را كه بايد، ثابت كردم. به هيچ وجه نمي خواهم نخوت بورزم. مقصودم اين است كه در هلند بايد از قابليت هاي من، مثل يك مهاجم استفاده شود. در بازي با اسكاتلند، اولين باري بود كه حركات تيم به من ختم مي شد و حاصل اش هم كاملا بارز است. در آن جدال به مسئوليت، به وظيفه اي كه مي خواستم رسيدم و با آن كنار آمدم، خوب بازي كردم و گل هم زدم تا تيم به يورو ۲۰۰۴ برسد.
*امسال اوضاع در منچستر چندان روبه راه نبود...
شب بعد از شكست مقابل پورتو در جام قهرمانان، فقط دو ساعت خوابيدم. بعضي ها مي گويند اين جزيي از بازي است. بعضي وقت ها پيروز مي شويد و گاهي هم شكست مي خوريد. اما اين شيوه من نيست. در فرهنگ لغات من، باخت معنا نشده. هيچ كس نمي فهمد كه چقدر براي حضور در چنين بازي هايي لحظه شماري مي كنم، مثل يك بمب ساعتي، كه با تمام انرژي و انگيزه اش منفجر مي شود اما... وقتي يونايتد ناكام مي ماند، خودم را مسئول شكست آن مي دانم، بعد از هر باخت ديوانه مي شوم و به خودم نهيب مي زنم تا بفهمم كجا را اشتباه رفته ام و چطور مي توانم شرايط را عوض كنم. زندگي ام به هم مي ريزد. موفقيت در يونايتد براي من خيلي مهم است.
* تا به حال سعي كرده اي شيوه متفاوتي از بازي را تجربه كني؟
اگر بازيكنان پاس هاي خوبي براي من ارسال نكنند يا در هجده قدم به توپ نرسم، آرام آرام به ميانه زمين مي لغزم. مي روم و به دنبال توپ مي دوم. هميشه سعي مي كنم در ساير نقاط زمين هم براي تيم موثر باشم اما تنها يك نقطه است كه هميشه خطرناك بازي مي كنم. هجده قدم. اوايل وقتي بازي روماريو در آيندهوون - تيم سابق ام - را مي ديدم، او را به سخره مي گرفتم. روماريو خيلي ساده از مشاركت در كار گروهي سربازمي زد و فقط دور و بر هجده قدم مي چرخيد و اصلا به تيم فكر نمي كرد و در عوض فقط در ذهن اش مي پروراند كه چطور مدافعان حريف را زيرورو كند. شايد روماريو حق داشت اما من نمي توانم مثل او باشم، نمي توانم آن قدر خودخواه باشم. من فقط به تيم فكر مي كنم.
*با زندگي در انگليس كنار آمده اي؟
عاشق اينجا هستم. اينجا است كه احساس مي كنم در خانه هستم، در منچستر. عاشق اينجا هستم و زندگي انگليسي را به زيستن در جنوب اروپا ترجيح مي دهم. به همين خاطر است كه به ايتاليا يا اسپانيا چندان علاقمند نيستم. در آنجا نمي تواني بين هواداران ات زندگي كني آنجا انتظارات خيلي زياد است. آرامش را دوست دارم و آن را در دهكده هاي اطراف منچستر يافته ام.
*براي همين قراردادت را با منچستر تمديد كردي يا شرايط مالي...
فقط به خاطر پول نبود.

خبرها و نگاه ها
بانوان تيرانداز در ايتاليا
گروه ورزشي - تيم ملي  تيراندازي  بانوان  ايران  با سه  ورزشكار به منظور شركت  در مسابقات جام  جهاني  «ميلان» به  ايتاليا مي رود.
به  گزارش  روابط عمومي  حوزه  معاونت  ورزش  بانوان ، تيم  مــلي تيراندازي  بانـــوان  كشور جهت  شركت  در اين  رقابتها، به ميلان  ايتاليا اعزام  خواهد شد.
خانم ها «الهه  احمدي  و فائزه  آزاد فلاح» در رشته  تفنگ  بادي  روز ۲۷ خردادماه  با حريفان  خود روبرو شده  و «نسيم  حسن  پور» نيز در رشته  كلت  بادي  روز۲۸ خرداد به  مصاف  رقباي  تيرانداز خود مي رود.
تيم  تيراندازي  بانوان  را «جواد كوهپايه  زاده» به  عنوان  مربي  و «زهره ميري » به  عنوان  سرپرست  همراهي  مي كنند.
گفتني  است  در اين  مسابقات  ۷۰ تيم  از كشورهاي  جهان  حضور دارند.
رقابت هاي  هاكي  دسته  يك  و دو بانوان  كشور امسال  برگزار مي شود
رييس  انجمن  هاكي  بانوان  ايران  از برگزاري  رقابت هاي  هاكي  دسته  يك  و دو باشگاههاي  بانوان  كشور، براي  نخستين بار در سال  جاري  خبر داد.
«معصومه  تهرانچي»  گفت  : انجمن  هاكي بانوان  كشور مدت  سه  سال  است  كه  فعاليت  خود را آغاز نموده  و در اين  مدت توانسته  است  تا ۱۹ استان  را در اين  زمينه  فعال  سازد.
وي  ادامه  داد : فدراسيون  هاكي  در اين  زمينه  كمكهاي  بسياري  از جمله  در اختيار گذاشتن  وسايل  هاكي  بانوان  به  انجمن  نموده  كه  علت  اصلي  پيشرفت هاكي  در بين  بانوان  كشور نيز همين  امر است .
تهرانچي  با اعلام  رضايت  از طرح  پيوستن  انجمن هاي  ورزشي  بانوان  به فدراسيونهاي  مربوطه  آنان  گفت  : من  از ابتداي  تاسيس  انجمن  با فدراسيون  همكاري  نزديك  داشتم  و اين  طرح  مشكلي  براي  من  به  وجود نياورده  است  .
وي  ادامه  داد : اين  طرح ، حركت  خوبي  است  و تجربه  بيش  از بيست  سال  فعاليت  ورزشي  بانوان  ثابت  كرده  است  كه  مستقل  بودن  بانوان  مشكلي  از آنان حل  نخواهد كرد و همكاري  دو جانبه  به  نفع  ورزش  بانوان  خواهد بود.
تهرانچي  از آغاز فعاليت  مدارس  هاكي  براي  بانوان  در استانها در تيرماه  سال  جاري  خبر داد و گفت  : اواخر هفته  جاري  كلاس  توجيهي  مربيگري  هاكي  براي ده  نفر از مربيان  مدارس  هاكي  استانها برگزار مي شود.
وي  در پايان  گفت : ماه  آينده  كلاس  ارتقاي داوري  درجه  دو هاكي  بانــوان برگزار خواهد شد.

سايه روشن ورزش
غفار سقرسريع ترين مرد ايران
008520.jpg
شايد رشته ورزشي دووميداني در ايران همچون رشته هاي ديگر ورزشي (كشتي، وزنه برداري) از افتخارات و سابقه درخشاني برخوردار نباشد، اما فدراسيون دووميداني با انتشار رنكينگ رشته هاي مختلف دووميداني در طول تاريخ اين رشته ها در ايران، اقدام به معرفي برترين هاي خود تا پايان سال ۱۳۸۲ كرده است. با توجه به اين موضوع درصدد است تا در ميان معرفي قهرمانان دووميداني ايران، يادي از ركوردداران قاره هاي مختلف و ركوردداران جهان در همه رشته هاي دووميداني كند.
در رنكينگ فدراسيون دووميداني عبدالغفار سقر، داراي بهترين ركورد ۱۰۰ متر ايران است. وي سال گذشته در مسابقات دووميداني مجارستان توانست به ركورد ۱۰ ثانيه و ۲۹ صدم ثانيه دست يابد. وي سريع ترين مرد ايران است.
دوندگان رشته ۱۰۰ متر پس از عبدالغفار سقر به شرح زير قرار دارند:
۲- امير حسين توكليان با ركورد ۱۰ ثانيه و ۴۸ صدم ثانيه- سال ۱۳۸۱
۳- يوسف دهميري با ركورد ۱۰ ثانيه و ۵۲ صدم ثانيه- سال ۱۳۷۲.
۴- عبدالصادق گرگاني با ركورد ۱۰ ثانيه و ۵۳ صدم ثانيه- سال ۱۳۷۲.
۵- احسان باقري با ركورد ۱۰ ثانيه و ۵۹ صدم ثانيه- سال ۱۳۸۱.
۶- حسن لاچيني با ركورد ۱۰ ثانيه و ۶۶ صدم ثانيه- سال ۱۳۸۰.
۷- محسن فتح آبادي با ركورد ۱۰ ثانيه و ۷۴ صدم ثانيه- سال ۱۳۷۶.
۸- امير پياهو با ركورد ۱۰ ثانيه و ۷۶ صدم ثانيه- سال ۱۳۸۲.
۹- حسين قائمي با ركورد ۱۰ ثانيه و ۷۶ صدم ثانيه و ۸ هزارم ثانيه- سال ۱۳۸۲.
۱۰- محمدعلي مطلبي با ركورد ۱۰ ثانيه و ۷۷ صدم ثانيه- سال ۱۳۷۵.
اما در بعد بين  المللي رشته ۱۰۰ متر، ركورد جهان در اختيار «تيم مونتگومري» از كشور آمريكا است. وي در سال ۲۰۰۲ توانست به ركورد ۹ ثانيه و ۷۸ صدم ثانيه دست يابد.
در قاره هاي مختلف نيز «فرانك فردريكز» از ناميبيا با ركورد ۹ ثانيه و ۸۶ صدم ثانيه ركورددار آفريقا است. «كوجي ايتو» از ژاپن با زمان ۱۰ ثانيه، ركورددار آسيا است. «لينفورد كريستي» و «دواين چمبرز» از انگلستان با زمان ۹ ثانيه و ۸۷ صدم ثانيه ركورددار قاره اروپا است. «پاتريك جانسون» از استراليا با زمان ۹ ثانيه و ۹۳ صدم ثانيه ركورددار قاره اقيانوسيه است.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |