سه شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۰۸
با تصويب طرح استخدام آتش نشانان زن توسط شهرداري تهران:
زنان آتش نشان در ۲۰ ايستگاه تهران مستقر مي شوند
008697.jpg
بهناز عبدي- آموزش و جذب اولين گروه از زنان آتش نشان از شهريورماه امسال آغاز مي شود و طي آن بالغ بر ۲۵۰ نفر آتش نشان زن در ۲۰ ايستگاه آتش نشاني تهران مستقر خواهند شد.
آمادگي بالاي جسماني و برخورداري از فيزيك بدني خاص، دارابودن حداقل مدرك ديپلم و شرط سني ۲۰ تا ۲۵ سال از شرايط استخدام اين دختران است و جذب آنها از طريق آگهي در رسانه هاي گروهي انجام خواهد گرفت كه البته در مرحله اول به دليل نبودن مربي زن براي آموزش، اولويت با فرزندان پرسنل آتش نشاني است و نيروهاي آتش نشاني دختران خود را كه تا حدودي هم با آموزش هاي لازم آشنا هستند، تعليم مي دهند.
احمد ضيايي، مديرعامل سازمان آتش نشاني تهران با بيان اين مطلب كه كليات طرح استخدام آتش نشانان زن با نظر موافق شهردار تهران به تصويب رسيده است، به همشهري گفت: در حال حاضر منتظر تصويب نهايي طرح در هيات مديره سازمان هستيم.وي آموزشهايي نظير امداد و نجات، اطفاي حريق، كمكهاي اوليه و فوريت هاي پزشكي را از جمله دوره هايي اعلام كرد كه آتش نشانان زن بايد طي كنند و افزود: ماموران زن  آتش نشان بعد از اين آموزشها در ايستگاه هاي آتش نشاني كه داراي بخشي كاملا مستقل براي اين خواهران است، مستقر مي شوند تا به هنگام وقوع حادثه به كمك  حادثه ديدگان به ويژه زنان بيايند. همچنين مقرر شده كه اين عده براي آموزش هاي همگاني آتش نشاني به دبيرستان دخترانه اعزام شوند و به عنوان مربيان زن، دانش آموزان دختر را با آموزش هاي اوليه در هنگام حريق و حادثه آشنا كنند.
جذب گروهي از فارغ التحصيلان رشته هاي مختلف پزشكي در سازمان آتش نشاني يكي ديگر از اقدامات اين سازمان در سال جاري است كه با هماهنگي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اجرا مي شود. مديرعامل سازمان آتش نشاني تهران در اين باره گفت: در حال تشكيل گروه ويژه اي از زنان و مردان هستيم كه هم با فوريت هاي پزشكي و هم با آموزشهاي آتش نشاني و امداد و نجات آشنا باشند تا هنگام وقوع حادثه در همان محل كار فوريتهاي پزشكي را انجام دهند و در اين امر از فارغ التحصيلان دانشگاه هاي پرستاري و تكنيسين هاي رشته هاي مختلف پزشكي كمك مي گيريم و آنها را با آموزشهاي حرفه اي آتش نشاني آ شنا مي كنيم.
كلان شهري با ۵۵ ايستگاه آتش نشاني
كلان شهر تهران با انبوهي از جمعيت كه روز به روز هم بر تعدادشان افزوده مي شود، تنها مجهز به ۵۵ ايستگاه آتش نشاني و ۲۰۰۰ نيروي آتش نشان است.
به گفته مديرعامل سازمان آتش نشاني، مشكلي كه در حال حاضر با آن مواجهيم، ناشي از يك خلأ ۱۵ ساله است كه بايد سالها پيش براي آن برنامه ريزي مي شد.
وي در عين حال كه از استخدام و آموزش ۵۰۰ نفري نيروي جديد در سازمان خبر مي دهد، معتقد است كه حتي ۲۵۰۰ نيروي آتش نشان هم براي شهري به گستردگي تهران ناكافي است و حتي بايد گفت كه با رقمي نزديك به همين عدد با كسري نيرو مواجه هستيم.
ضيايي نياز پايتخت را به ايستگاه هاي آتش نشاني حداقل ۱۱۰ پايگاه عنوان كرد و افزود: تا پايان شهريور ماه، ۸ ايستگاه جديد افتتاح مي شود و طبق پيش بيني صورت گرفته تا پايان سال ، ۲۲ ايستگاه آتش نشاني در سطح شهر تهران احداث خواهد شد.
وي همچنين از جذب ۷۰۰ نيروي سرباز خبر داد كه خدمت نظام خود را در آ تش نشاني مي گذرانند و در طول ۱۸ ماه خدمت خود آموزش هاي آتش نشاني و امدادرساني را فرا مي گيرند و پس از اتمام دوره سربازي در صورت تمايل به استخدام سازمان آتش نشاني در خواهند آمد.
تجهيز سازمان آتش نشاني تهران به ماشين آلات و دستگاه هاي جديد يكي ديگر از اقدامات در دست انجام اين سازمان است كه بنا به گفته مديرعامل سازمان، تحويل خودروهاي آتش نشاني از كارخانه ايران خودرو، خريد خودروهاي آبرسان، ماشين هاي نردبان دار، خودروهاي نجات سبك، آمبولانس و همچنين تهيه ۲ هزار شير ايستاده آب كه نصب آن نياز به همكاري سازمان آب دارد، همزمان با احداث پايگاه ها و جذب نيرو انجام خواهد گرفت.
صدور دستورالعمل ايمني به اماكن
ايمن سازي اماكن و صدور دستور العمل ايمني به مراكز فرهنگي و كليه ساختمان هاي بلند از جمله كارهايي است كه شهرداري تهران در دست انجام دارد و در اين راه سازمان آتش نشاني به عنوان يكي از مراكز نظارتي فعاليت مي كند. ضيايي در اين باره گفت: يكي از كارهايي كه چند بار سازمان براي انجامش خيز برداشته و هر بار بنابر دليلي انجام نشده، ايمن سازي اماكن است كه امسال قصد به سرانجام رساندش را داريم به اين نحوه كه براي پيشگيري از حوادث احتمالي- كليه ساختمان هاي موجود در تهران، به خصوص ساختمان هايي كه جمعيت بيشتري در آن ساكنند، مورد بازديد كارشناسان سازمان آتش نشاني قرار مي گيرند و در صورت لزوم دستور العمل ايمني براي آنها صادر مي شود.مديرعامل سازمان آتش نشاني همچنين به مراكز فرهنگي نظير كتابخانه ها، سينماها، موزه ها و... اشاره كرد كه براساس ابلاغيه شهرداري به وزارت ارشاد اين مراكز ملزم به داشتن تجهيزات اعلام و اطفاي حريق و نصب پله هاي فرار شده اند.
ضيايي، نداشتن گواهي پايان كار بعد از اتمام ساخت ساختمان را از جمله مواردي عنوان كرد كه نشان دهنده فقدان ايمني در آن بناست وي افزود: اخيرا شهرداري دستورالعملي صادر كرده كه بر مبناي آن كليه ساختمانهاي بلند بايد داراي برگه پايان كار باشند و بدون ارائه اين گواهي حق معامله و خريد و فروش ندارند كه به اعتقاد ما اين امر مي  تواند از بروز بسياري از حوادث احتمالي پيشگيري كند.

سي ميليارد ريال شهرداري تهران براي ساخت نمازخانه هاي مدارس مي پردازد
سي ميليارد ريال از سوي شهرداري تهران به احداث نمازخانه در مدارس تهران، اختصاص مي يابد.
وزارت آموزش و پرورش با اقداماتي كه براي جذب مشاركت شهرداري در زمينه احداث نمازخانه در مدارس تهران صورت داد، موفق به عقد توافقنامه اي با شهرداري شد كه طي آن مبلغ ۳۰ ميليارد ريال از سوي شهرداري تهران به اين امر اختصاص يافت.به گزارش روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش، طبق مقررات جديد اين سازمان، كليه مدارسي كه تازه احداث مي شوند، بايد داراي سالن نمازخانه باشند.

ضعف عضلاني دانش آموزان دختر
دانش آموزان دختر دچار ضعف عضلات اندام فوقاني هستند.
بررسي نرم جديد سنجش آمادگي جسماني دانش آموزان دختر شهرستان هاي استان تهران براي ۳۵۰ دانش آموز دختر گروه سني ۹ تا ۱۷ ساله نشان مي دهد، عملكرد دختران دانش آموز تهراني در آزمون هاي دو ۵۴۰ متر و دراز و نشست از وضعيت متوسطي برخوردار است كه اين امر نشان مي دهد قدرت و استقامت عضلات دختران محدوده تحقيق در حد متوسط قرار دارد. در اين تحقيق كه توسط فرشته شهيدي كارشناس ارشد تربيت بدني و علوم ورزشي انجام شده، همبستگي مثبتي بين ورزش و قد با دو۵۴۰ متر و همبستگي منفي بين ورزش و قد با بارفيكس مشاهده شد.

سازمان بهداشت جهاني در روز جهاني انتقال خون اعلام كرد:
مردم جهان۸۰ ميليون واحد خون در سال اهدا مي كنند
ديروز ۱۴ ژوئن (۲۵ خرداد) مصادف با روز جهاني اهداي خون بود. روزي كه به تقدير و تحسين اهدا كنندگان داوطلبانه خون در سراسر دنيا اختصاص دارد. ميليون ها نفر در سراسر دنيا يك يا چند بار در عمرشان خون خود را به كساني اهدا مي كنند كه هرگز آنها را نديده اند و در مقابل پاداشي دريافت نمي كنند.
به گزارش سازمان بهداشت جهاني، هر سال بيش از۸۰ ميليون واحد خون در دنيا اهدا مي شود اما سهم كشورهاي در حال توسعه از اين ميان تنها ۳۸ درصد است و اين در حالي است كه ۸۲ درصد از جمعيت دنيا در اين كشورها زندگي مي كنند. اكثريت جمعيت دنيا نياز فوري به خون سالم دارند. كمبود خون سالم در دنيا يكي از مهمترين دلايل مرگ و ميرهاست. اين كمبود خون به ويژه براي مادران بارداري كه در وضعيت پيچيده اي قرار مي گيرند قربانيان تصادف و كودكاني كه دچار كم خوني شديد ناشي از مالاريا يا سوءتغذيه هستند، حياتي تر است.
در گزارش سازمان بهداشت جهاني آمده است، در سال بيش از۱۵۰ هزار مرگ ناشي از بارداري در صورت دستيابي به خون سالم قابل پيشگيري است.
۴۲ درصد خوني كه از اهداءكنندگان گرفته مي شود و به بيماران تزريق مي شود توسط خانواده و نزديكان بيمار جايگزين مي شود. اما معمولاً خون اهداكنندگان داوطلب سالم تر است.
به گفته سازمان بهداشت جهاني اكثر كشورهاي دنيا هنوز يك سازمان ملي هماهنگ انتقال خون ندارند و علي رغم پيشرفت هاي اخير كمتر از۳۰ درصد كشورها از چنين سازماني برخوردارند.
اين گزارش حاكيست، بسياري از موارد انتقال خون غيرضروري بوده اما انجام مي شود. بيماران سراسر دنيا در شرايطي در معرض خطر آلوده شدن از طريق انتقال خون قرار مي گيرند كه مي توان راههاي جايگزين ديگري همچون مواد كمكي و داروهاي جايگزين خون را براي آنها اعمال نمود. در سالهاي اخير پيشرفت هاي چشمگيري در زمينه افزايش ذخيره جهاني خون سالم صورت گرفته است.
بروز معضل ويروس HIV در دهه ۱۹۷۰، سازمان هاي انتقال خون در سراسر دنيا را به جستجو براي يافتن راهكارهايي براي جذب خون سالم واداشت كه يكي از اين راهكارها تشويق جوانان بين ۱۶ تا ۱۹ سال به اهداي خون بود. اين راهكارها خود به عاملي بازدارنده براي گسترش ويروس HIV منجر شد، به طوري  كه در كشوري مثل زيمبابوه اجراي آن موجب كاهش ۴ درصدي ابتلا به ايدز در ميان جوانان شد.

بازتاب يك خبر
سازمان پژوهش ها در آستانه مأموريت گرايي
در پي اعتراض دسته جمعي گروهي از پژوهشگران و رؤساي پژوهشكده هاي سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران و ارسال مطالبي از سوي شوراي اعضاي هيأت علمي و كارشناسان سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران به روزنامه همشهري كه رونوشتي از آن نيز به دفتر مسئولان و مقامات كشوري از جمله رياست جمهوري ارسال شده بود، هفته گذشته مطلبي با عنوان «بزرگترين مؤسسه تحقيقاتي كشور در آستانه فروپاشي» در صفحه جامعه روزنامه همشهري مورخ ۲۰ خرداد ماه به چاپ رسيد. به دنبال چاپ اين مطلب روابط عمومي سازمان پژوهش هاي علم و صنعتي ايران جوابيه اي را با عنوان «سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران در آستانه مأموريت گرايي» به دفتر روزنامه همشهري ارسال كرد كه متن آن به اين شرح است:
چاپ مقاله مورخ ۲۰/۳/۱۳۸۳ در روزنامه همشهري در خصوص تحولات سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران، فرصتي را فراهم آورد تا گوشه اي از اقدامات به عمل آمده در اين باره در آن جريده وزين به شرح زير منعكس و موجب آگاهي عموم شود.
سازمان پژوهشها با توجه به تجارب به دست آمده در بيش از دو دهه كاري، براي اجتناب از خارج شدن از گردونه نقش آفريني در توسعه فناوري، بازنگري در وظايف و مأموريت هاي خود را در سالهاي اخير بيش از پيش ضروري دانسته و اين موضوع در گردهمايي ها و جلسات هيأت علمي و كارشناسان محترم سازمان به كرات مطرح شده و مورد توجه آنان بوده است. بدين جهت تحولات ساختاري انجام شده در سازمان به استناد مصوبات شوراي گسترش آموزش عالي به عنوان عالي ترين مرجع تصميم گيري پس از كار كارشناسي در سطوح مختلف و با نگاه ملي و واقع بينانه در جهت اهداف برنامه سوم و سياستهاي اجرايي دولت به منظور احياي رسالت اصلي سازمان پژوهشها در ايفاي كارآمدتر مأموريت هاي خود در حوزه فناوري و نيز تقويت وظايف حمايتي آن از مبتكران و نوآوران به عمل آمده است.
ايجاد مراكز رشد و پارك هاي علم و فناوري، با استفاده بهينه از نيروها و امكانات موجود مراكز سازمان، يكي از دستاوردهاي ملي مهم و موفق در تحولات فوق الذكر است كه هدف آن ايجاد بستر مناسب كارآفريني براي دانش آموختگان جوان و استعدادهاي درخشان كشور بوده و عاملي براي ايجاد دلگرمي محققان و نوآوران و جذب نخبگان علمي كشور است (بر خلاف ادعاي نويسندگان مقاله مذكور) و اين موضوع به راحتي با بازديد از اين مراكز و گفتگو با كارآفرينان مستقر در آن قابل اثبات است. از آنجا كه اين بحث، موضوع كهنه و تكراري است و قبلاً هم مطرح و پاسخ آن داده شده است به همين مقدار بسنده مي شود.
اما در خصوص تحولات سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران، به اطلاع مي رساند هدف اصلي سازمان در اساسنامه جديد، حمايت از ايجاد فناوري در سطح ملي است. جداسازي وظيفه حمايت از فناوران و محققان بخش خصوصي از وظيفه تصدي تحقيقات در سازمان پژوهشها يكي از مهمترين فرازهاي اساسنامه جديد است. اين مسئله (اختلاط اين دو وظيفه)، بر اساس مطالعات كارشناسي، دليل و علت اصلي ناكامي سازمان در سالهاي اخير در امر حمايت از پژوهشهاي محققان غير دولتي، به عنوان اصلي ترين وظيفه سازمان بوده است و اين عدم موفقيت در گزارشات ارزيابي متعدد از جمله سازمان بازرسي كل كشور، مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي و... به صراحت عنوان شده است. در شرايط حاضر وظايف سازمان كه به صورت نامتجانس توسعه يافته بود به دو دسته تصدي تحقيقات توسعه اي و وظايف حمايتي از دانش آموختگان، نخبگان علمي و فناوران بخش خصوصي دسته بندي شده است.
بستر لازم براي انجام تحقيقات توسعه اي از طريق ايجاد يك پژوهشگاه فناوري با هدف انجام تحقيقات توسعه اي در زمينه اولويت هاي فناوري كشور (زيست فناوري، ماهواره، محيط زيست و ...) از تجميع پژوهشكده هاي موجود سازمان فراهم شده است. وظايف بخش حمايتي در يازده بند به تفصيل در اساسنامه جديد آمده است كه در حال حاضر سازمان در جهت عملياتي نمودن آنها در حال برنامه ريزي است. از اين رو، حسب رشته تخصصي و تمايل فردي، اعضاي سازمان پژوهشها امكان همكاري در اين بخش ها را خواهند داشت. در نتيجه بر خلاف آنچه كه در مطلب مورخ ۲۰/۳/۱۳۸۳ آن روزنامه آمده است، نه تنها موضوع انحلال سازمان كاملاً بي مورد است بلكه فعاليت  همكاران محترم سازمان بهره ورتر و به طور مؤثر و مفيد در اختيار جامعه قرار خواهد گرفت.
يكي از ايرادهاي مطرح شده در گزارش سازمان بازرسي كل كشور عدم استفاده مؤثر و بهينه از تجهيزات موجود در پژوهشكده ها بوده است كه اين امر با ايجاد آزمايشگاه هاي ملي،به منظور حمايت از فعاليت هاي محققان داخل و خارج از سازمان به كمك تجهيزات موجود مرتفع شده است و سوء برداشت مطرح شده در مقاله در خصوص عدم تحويل تجهيزات ناوارد و غيرمنطقي است.
همان طور كه ملاحظه مي شود ،با توجه به مراتب فوق، تحولات قانوني انجام شده كه منطبق بر سياست هاي برنامه  سوم توسعه كشور و نيز برنامه  هاي اجرايي دولت محترم است نه تنها سياسي نبوده و موجب تضعيف سازمان نيست بلكه احياي رسالت اصلي سازمان يعني تقويت نقش و وظيفه  حمايتي آن مي باشد. بدين معني كه اولاً وظايف حمايتي سازمان از وظايف پژوهشي آن تفكيك شده است، به طوري كه تداخل اين وظايف مانع از انجام مأموريتهاي اصلي سازمان در سطح ملي براي ايجاد فناوري از طريق حمايت از محققان، نوآوران، فناوران، كارآفرينان و استعدادهاي درخشان، نگردد و ثانياً با مأموريت گرا كردن پژوهشكده هاي سازمان در زمينه فناوريهاي نوين و تغيير ساختار آن در قالب يك پژوهشگاه فناوري، امكان ارتقاء و نقش آفريني آنها در حوزه فناوري براي توليد دانش فني بيش از پيش فراهم شود.
وضعيت جديد، سازمان را قادر خواهد كرد تا در انجام وظايف حمايتي خود هم از ظرفيت هاي ملي تحقيق و توسعه و هم از توانايي هاي داخلي همين پژوهشكده هاي مستقر در سازمان استفاده نمايد و همچنين از لحاظ انجام فعاليت هاي تحقيقاتي نه تنها نسبت به گذشته، كاستي به وجود نخواهد آمد بلكه با تركيب توانايي هاي موجود پژوهشكده ها و نيز سامان دهي آنها در زمينه اولويت هاي فناوري كشور و در نتيجه تقويت بنيه پژوهشي آنها از نظر پرسنلي و تجهيزات و امكانات در قالب يك پژوهشگاه، فرصت ها و امتيازات پژوهشي بهتر و بيشتري به دست خواهد آمد.
اكنون با توجه به مراتب فوق و با رعايت كليه جوانبي كه به تفصيل به آنها اشاره شد آيا استمرار وضعيت گذشته سازمان معقول به نظر مي رسد؟ آيا در شرايطي كه سياست هاي علوم و فناوري در بسياري از كشورهاي پيشرو ناظر بر تغيير ساختار نهادهاي علمي و فناوري هر، دو تا چهار سال يك بار است (به لحاظ تغييرات سريع فناوري و فناوريهاي نوظهور)، صحيح است كه ما همان رويه بيست و چند سال گذشته را هم در ساختار فعاليت هاي سازمان و هم در ساختار موضوع فعاليت هاي پژوهشكده ها، آن هم در عرصه فناوري، دنبال كنيم و بر حفظ وضع گذشته تأ كيد ورزيم؟
به يقين، سازمان در موقعيت جديد، نقشي به مراتب پيشرو تر از گذشته خواهد داشت و ضمن احياء مأموريت اصلي آن، يعني حمايت از برنامه ها و فعاليت هاي فناوري در كشور و مأموريت هاي تحقيقاتي آن نيز در قالب پژوهشكده هايي با ساختار تكامل يافته تر، كارآمدتر و موضوعاتي جديدتر، هماهنگ با سياستهاي كلي نظام و تحركات جهاني علوم و فناوري، دنبال خواهد شد.

گزارشي از ديدگاههاي جامعه پزشكان در خصوص تعرفه هاي جديد وزارت بهداشت
تعرفه هاي جديد پزشكي ناعادلانه و غير قابل اجراست
008694.jpg
مزدك ابراهيميان - در حالي كه گفته مي شود تعيين تعرفه هاي جديد ويزيت پزشكان حاصل يك كار كارشناسي و علمي است اما پزشكان و رؤساي انجمن هاي علمي پزشكي اين تعرفه ها را ناعادلانه و غيرقابل اجرا مي دانند.
ماه گذشته وزارت بهداشت، درمان و آموزش،پزشكي تعرفه جديد نرخ ويزيت پزشكان را اعلام كرد كه طي اين تعرفه جديد ويزيت پزشكان در رشته هاي مختلف بين ۵ تا ۲۰ درصد افزايش يافت. بر مبناي اين تعرفه ها ويزيت پزشكان عمومي ۲۰ درصد، متخصصين و فوق متخصصين ۱۵ درصد، دندانپزشكان و متخصصين جراحي ۱۰ درصد، آزمايشگاهها و راديولوژي ها ۵ درصد و مراكز ام  آر آي، سونوگرافي و سي تي اسكن ۱۰ درصد افزايش داشته است.
در سال ۸۲ هيأت ۵ نفره اي مسئول تعيين تعرفه هاي پزشكي شد. در حالي كه پيش از اين ويزيت براساس منابع مندرج در بودجه و براساس نرخ تورم معين مي شد. مبلغ ويزيت پزشكان در سال جاري با انجام يك كار علمي و كارشناسي علاوه بر منابع ياد شده ونيز با همكاري وزارت بهداشت، وزارت بازرگاني، سازمان مديريت و برنامه ريزي و رئيس كميسيون بهداشت مجلس تعيين و اعلام شد كه در آن اثري از نظرات جامعه پزشكان كشور و تشكل هاي صنفي اين حوزه به چشم نمي خورد.
در اين راستا دكتر حسن هويدا رئيس انجمن  علمي پزشكان عمومي كشور و عضو هيأت مديره سازمان نظام پزشكي كشور به همشهري گفت: مبناي تعيين تعرفه ها، تعرفه هاي سال ۱۳۶۷ است كه هر ساله با افزايش نرخ تورم ساليانه تعديل مي شود. اما اين مبناها پايه و اساس درستي ندارند. اصل اين تعرفه ها به سال ۱۳۵۸ باز مي گردد كه در طول جنگ نيز بدون تغيير باقي ماند. هر چند پس از جنگ و در سال ۱۳۶۷ اين تعرفه ها به نسبت افزايش نرخ تورم تغيير كرد اما متأسفانه بايد گفت تعرفه هاي تعيين شده غيرواقعي است و پاسخگوي نياز جامع پزشكي نيست. وي ضمن اعلام اين مطلب كه تعرفه ها را شوراي عالي بيمه تعيين مي كند گفت: هيچ نماينده اي از انجمن هاي پزشكي كشور در اين شورا وجود ندارد و تنها نماينده پزشكان در اين مجمع رئيس يا نماينده سازمان نظام پزشكي كشور است و در حقيقت نظر انجمن هاي پزشكي و پزشكان در تعيين تعرفه ها اعمال نمي شود.
دكتر هويدا در ادامه گفت: دو سال قبل و طي تحقيقي كه در سازمان نظام پزشكي كشور انجام شد، هزينه سر بار مراجعه يك بيمار به پزشك ۱۱۰۰ تومان معين شد كه با توجه به نرخ تورم دو سال گذشته و ساير هزينه هاي يك مطب چطور مي توان طبق تعرفه جديد رقم ۱۴۴۰ تومان نرخ ويزيت براي پزشكان عمومي را توجيه كرد. وي در مورد سرانه بخش درمان گفت: نحوه محاسبه سرانه براساس درآمد ناخالص ملي است كه طبق آن درصدي از اين درآمد به بخش بهداشت و درمان اختصاص داده مي شود. طبق آمار موجود در ايران حدود ۵/۵ درصد از درآمد ناخالص ملي به بخش درمان اختصاص مي يابد كه اين رقم در مقايسه با كشورهاي خارجي كه حداقل ۱۴ درصد از درآمد ناخالص را به بخش درمان اختصاص مي دهند، ناچيز است. دكتر هويدا همچنين اظهار داشت: اعتقاد جامعه پزشكي بر اين نيست كه با افزايش تعرفه ها سهم بيماران نيز افزايش يابد بلكه اصلاح ساختار نظام هاي بيمه و اصلاح سرانه در نهايت مي بايست منجر به پرداخت كامل هزينه درمان بيماران شود.
دكتر مهدي حسيني تهراني دبير انجمن علمي چشم پزشكان ايران نيز در اين مورد به همشهري گفت: در خصوص تعيين تعرفه هاي پزشكي با انجمن هاي پزشكي مذاكره نشده است و قبل از تعيين تعرفه ها در جلسه اي در سازمان نظام پزشكي كشور در مورد تعرفه ها صحبت  كرديم اما متأسفانه نظرات انجمن ها در طرح نهايي اعمال نشد.
وي افزود: مشكل اساسي ما تعرفه نيست بلكه حداقل سرانه درمان بايد تغيير كند تا ما شاهد واقعي شدن تعرفه ها باشيم. هم اكنون تنها منبع درآمد پزشكان بعضي رشته ها مثل پزشكان عمومي، اطفال و داخلي حق ويزيت است كه در شرايط موجود اين ميزان تعرفه  پاسخگوي نياز آنها نيست.
همچنين دكتر بديع الزمان رادپي معاون آموزشي گروه بيهوشي و مراقبت هاي ويژه دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در گفت وگويي با خبرنگار ما گفت: مسئله تعرفه هاي پزشكي از سه بعد مختلف پزشكان، بيماران و سازمان هاي بيمه قابل بررسي است.
وي ارائه خدمات ناكافي، انجام اموراضافي و غيرضروري در مورد بيماران و كسب درآمد خارج از محل تعرفه هاي دولتي را از جمله آثار پايين بودن تعرفه هاي پزشكي دانست و گفت: غيرواقعي بودن تعرفه ها باعث شده تا بسياري از همكاران پزشك به ويژه در بخش خصوصي با عدم رعايت آنها عملاً موجب بي اثر شدن آنها شوند و شايد بتوان عدم رعايت تعرفه هاي دولتي در بخش خصوصي را غيرقابل اجتناب دانست.
وي با اشاره به اين اصل كلي در بسياري از كشورهاي جهان كه بيمار نبايد هزينه هاي سرسام  آور پزشكي را بپردازد گفت: همين تعرفه هاي پايين را در كشور ما در بسياري از موارد خود بيمار بايد بپردازد كه بسياري از مردم ما از عهده پرداخت همين مبالغ نيز برنمي آيند و اين مسئله به عنوان يك چرخه معيوب واقعي كردن تعرفه ها را با مشكل بيشتري مواجه كرده است.
دكتر رادپي تقويت سازمان هاي بيمه اي و برقراري سيستم درست بيمه در كشور را تنها راه حل مشكل دانست و گفت: سازمان هاي مختلف بيمه درماني به عنوان متوليان حقيقي و مسئولين ارائه خدمات درماني به بيماران متأسفانه در كشور ما هنوز جايگاه واقعي خود را پيدا نكرده اند و وجود مشكلات مالي متعدد و در پاره اي موارد وجود برخي سياست هاي اداري نه چندان رهگشا موجب شده ارائه خدمات به بيماران دچار مشكلات عديده شود كه از آن جمله مي توان به عدم حمايت كافي سازمان هاي بيمه گر از بيماران و يا به عبارت ديگر محدوديت شديد اين گونه حمايت ها، عدم ارائه سرويس هاي مناسب و به موقع به بيماران و از طرف ديگر عدم پرداخت به موقع و كامل مطالبات بيمارستان ها، سازمان هاي درماني و پزشكان اشاره كرد.

كوتاه از سراسر جهان
كشف ژن درمان اختلالات حركتي و معلوليت هاي جسمي
008703.jpg

پژوهشگران دانشگاه آكسفورد، موفق به كشف ژني براي درمان اختلالات حركتي و معلوليت هاي جسمي شدند. پژوهشگران اين مركز توانستند جلوي پيشرفت بيماري حركتي آميتروپيك لترال اسكلروزيس (Als) را گرفته و عمر موش هاي آزمايشگاهي مبتلا به اين بيماري را سي درصد افزايش دهند.
اكثر اختلالات حركتي و معلوليت ها در اثر تحليل و مرگ سلول هايي موسوم به سلولهاي محرك اعصاب (MND) اتفاق مي افتد. از اين رو اگر بتوان فعاليت اين سلول ها را بازگرداند، معلوليت هاي جسمي و حركتي درمان مي شوند.
دكتر «آلن كينگزمن» رئيس تيم تحقيقاتي دانشگاه آكسفورد مي گويد: ما موفق به كشف ژني شده ايم كه تركيبات شيميايي دارد كه به عنوان محرك عمل كرده و باعث بازسازي سلول هاي تحليل رفته (MND) مي شوند. اين ماده شيميايي محرك VEGF نام گرفته است. (فاكتور رشد دهنده عروق آندوتليالي VEGF).
او مي افزايد: «اين خون به درون ماهيچه ها تزريق مي شود اما عامل محرك خود يعني فاكتور «VEGF» را به سلولهاي نخاع وارد مي كند و در نتيجه اين عمل سلول هاي تحليل رفته مجدداً شروع به ترميم و بازسازي مي كنند. ما اميدواريم با اين كشف جديد بيماري هايي چون «ALS» و بسياري ديگر از بيماري هاي مرتبط با تحليل سلول هاي عصبي از بين رفته و ديگر كسي از معلوليت جسمي رنج نبرد.»
افزايش مصرف مخدرها بين جوانان آمريكايي
براساس اعلام مركز روانپزشكي نيويورك، مصرف دخانيات، مشروبات الكلي و قرص هاي روان گردان (Ex-drugs) در بين جوانان و نوجوانان آمريكايي افزايش چشمگيري يافته است. از سوي ديگر اغلب اين افراد در رده سني دبيرستان قرار دارند و در آغاز مرحله خودشناسي دست به استفاده از اين مواد مي زنند.
«دكتر دوان گي» از مركز روانپزشكي نيويورك مي گويد: «جوانان و نوجوانان به تقليد از يكديگر، جلب توجه و رقابت دست به مصرف مواد مخدر مي زنند و در اغلب موارد مصرف آنها حالتي غيرعادي داشته و ۲۰ تا ۳۰ قرص را يك جا مصرف كرده و با وضعي وخيم به مراكز درماني مراجعه مي كنند.»
او درباره خطرات مصرف اين مخدرها گفت: «اين مخدرها ابتدا باعث شادي موقتي، احساس سبكي و بي خيالي شده و پس از پايان اثرات مزبور شخص را دچار دوبيني، توهم، سرگيجه، استفراغ همراه با خون، تعرق شديد، تپش قلب، از دست دادن توان حركتي، كما و در نهايت مرگ مي كنند.»
سقف منحصربه فرد ورزشگاه آتن
008700.jpg

سقف شيشه اي- استيل ورزشگاه اصلي شهر آتن در يونان به طور كامل نصب شد. اين ورزشگاه ۷۵ هزار نفري براي رقابتهاي المپيك ۲۰۰۴ (سيزدهم تا بيست و نهم آگوست) يونان طراحي و ساخته شده است.
سقف اين ورزشگاه بزرگ توسط يك طراح معروف اسپانيايي به نام «سانتياگو گالاتراوا» طراحي شده است. اين سقف از چهار تكه تشكيل شده كه دو بخش آن (شرقي و غربي) در ماه مارس و دو بخش ديگر (شمالي و جنوبي)، جمعه نصب شد. اين سقف ۱۹۷ فوت مساحت و هفده هزار تن وزن دارد. سقف قابليت حركت داشته و توسط چرخ هايي شبيه چرخ هاي اسكيت حركت مي كند.
براي اتصال قطعات به يكديگر در كنار هر قطعه ۸ اينچ فضا در نظر گرفته شده كه قطعات پس از نزديك شدن به هم، قفل مي شوند. قرار است كار رنگ آميزي و نقاشي روي سقف از ماه آينده آغاز شود. براي طراحي، ساخت و نصب اين سقف ميليونها دلار هزينه شده است.

ايران
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |