شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۱۲
گفت وگو با «نادر برهاني مرند» كارگردان نمايش «تيغ كهنه»
گذشته تاريك
گفت وگو: طيبه عليخانيان
008961.jpg

عكس: مسعود پاكدل

نمايش «تيغ كهنه» سرگذشت يك معلم زن به نام مهرزمان است كه عاشق خسرواني، ناظم مدرسه خود مي شود. اما طبق وصيت عمو قرار است او را به عقد پسر عموي خود درآورند، درحالي كه مهرزمان هيچ علاقه اي به او ندارد. پدر (دكتر فرزام) با فهميدن عشق آتشين دخترش به خسرواني با ازدواج آن دو موافقت مي كند. پس از مدتي درمي يابد كه خسرواني، يك عامل نفوذي از طرف ساواك است و مأموريت دارد تا تشكيلات سياسي دكتر فرزام را لو بدهد...
نادر برهاني مرند كارگردان نمايش اعتقاد دارد كه زندگي در دوران معاصر بي عشق شده است. در حالي كه در گذشته اين حس نوستالژيك و عاشقانه وجود داشت و جاي سؤال است كه چرا در زندگي امروز اين خلأ، حس مي شود، كارگردان نمايش مي گويد: نمايش حاضر يك نقد اجتماعي- تاريخي از زندگي است. نقد زندگي كه مسئول آن نيستيم ولي روي دوشمان سنگيني مي كند. نمايش «تيغ كهنه» هر روز ساعت ۳۰/۱۹ با بازي: مهدي سلطاني سروستاني، پيام دهكردي، نرگس هاشم پور، نگار عابدي، هدايت هاشمي، پرستو كرمي و... در مجموعه تئاتر شهر سالن چهارسو به صحنه مي رود.
* هميشه نويسنده با توجه به ديالوگ هايي كه مطرح مي كند رازي را با تماشاگرش در ميان مي گذارد كه مخاطب خود بايد آن را كسب كند. اما در اينجا با روال خطي كه نمايشنامه دارد اين راز به راحتي آشكار مي شود.
- من اين ويژگي متن آقاي ياراحمدي را اتفاقاً خيلي دوست دارم. او بدون هيچ گونه نيرنگ هاي رايج نمايشنامه نويسي سعي مي كند انديشه بزرگي را با تماشاگر در ميان بگذارد و از لحاظ ساختاري نه به لحاظ ارسطويي بلكه از نوع منحصر به فرد خود مي تواند براي خودش دياگرام منطقي طراحي كند. قصه مي گويد و قصه اش دوست داشتني است و اگر هم بخواهيم در چارچوبهاي درام، متن آقاي ياراحمدي را بررسي كنيم متن ايشان ساختار قابل دفاعي دارد. حال شايد منظور شما اين باشد كه چرا متن ايجاد تعليق نمي كند.
* بله. يعني آن سوسپانس لازم را ندارد؟
- متن اصلاً به چنين جهتي نمي رود و داعيه آن را هم ندارد كه بخواهد از طريق سوسپانس تماشاگر را حفظ كند. اصلاً ساختار چنين هدفي ندارد و از همان ابتدا واضح و صريح چنين چيزي را مطرح مي كند. شما دو تا صحنه ۲۰ دقيقه اي را مي بينيد كه نه مي توانيد تعليق را به آن معنا در آن پيدا كنيد و نه مقدمه چيني از نوع ارسطويي. متن از همان ابتدا ويژگيهاي خودش را اعلام مي كند. به اعتقاد من هر قصه اي مي تواند ساختار منحصر به فردي براي خود داشته باشد. به شرطي كه بتواند پاسخگو باشد. مثلاً اگر بگوييم كه يك نمايشنامه بايد و يا مي خواهد ايجاد موقعيت كند، با تماشاگر ارتباط برقرار كند، مي خواهد شخصيت پردازي و يا داستان گويي كند، متن آقاي يار احمدي در پلان اول داستان گويي است هر چند بقيه ويژگيهاي ديگر را نيز دارد و زيباتر است . البته قصه گويي براي گروه ما خيلي دغدغه است و اين چند سالي كه با هم كار مي كنيم معتقديم كه در اين روزگار با توجه به تمام تفاسير اگر بتوانيم قصه خوب هم تعريف كنيم ،وظيفه خود را به انجام رسانده ايم. حال بماند كه انديشه و پيام در آن حتماً نهفته است. شما با مؤلفه هاي رايج درام نويسي سراغ اين متن نرويد. چون با مشكل روبه رو مي شويد.
* آيا محور فعاليت هاي سياسي شخصيت هاي نمايش به كودتاي ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ برمي گردد؟
- بعداز كودتاي ۲۸ مرداد ۱۳۳۲. زمان را ۵ يا ۶ ماه بعداز سر كار آمدن دولت كودتا در نظر گرفتيم.
* آيا خسرواني در قتل دكتر دست داشته است؟
- خسرواني آمده كه تشكيلات دكتر فرزام را لو بدهد. او از در عاطفي وارد شده اما خودش هم گرفتار عشق مي شود درنتيجه هنوز مأموريتش را به ثمر نرسانده تشكيلات در تهران لو مي رود. در صحنه وداع خود دكتر مي گويد: «...خسرواني در اين ماجرا نقشي نداشته و بي احتياطي رفقاي ما در تهران باعث آن شده است.» البته بد هم نيست كه اين مسأله كمي در ابهام باقي بماند. چون هيچ لطمه اي به قصه نمي زند. خسرواني خواسته كاري را انجام دهد اما موفق به انجام آن نشده است. از طرفي به زعم خسرواني همين خواستن هم خود انجام كار است. چون نيتش را داشته و هميشه شرمنده چنين نيتي است.
* خسرواني در ديالوگي به فردوس، پسر مهرزمان، مي گويد: «من همه چيز خودم را فداي خداي خودم كردم و خداي تو در مقابل خداي من هيچ است.» منظور او از آن خدا قدرت است يا عشق؟
008964.jpg

- منظور از اين خدا يك تعبير استعاري است. هر دو است. تلاقي دو جهان بيني است. خدايي كه خسرواني به او معتقد است و مي بينيم كه جهان بيني خسرواني، جهان بيني كمي هم نيست. او دركارش استوار است و اين، كار زيباي آقاي ياراحمدي است كه نمايش را به لحظات دراماتيك نزديك مي كند. با  آنكه آنتاگونيست نمايش، خسرواني است و ما او را موجود شروري مي دانيم و مشاهده مي كنيم كه او تا لحظه مرگ پاي اعتقاداتش مي ايستد و همه آن چيزهايي كه تا لحظه فروپاشي نظام شاهنشاهي با او بوده و به آن اعتقاد داشته است. آن خدا را نه حضرت احديت بلكه تعبيري از همه داشته ها و چيزهايي كه يك آدم مي تواند به عنوان شاخص هاي قدرت و شاخص هايي كه بتواند به آن تكيه كند داشته باشد، در نظر بگيريد.
* درواقع خسرواني مي گويد: «من به خاطر چيزهايي كه فكر مي كردم به آن اعتقاد دارم همه داشته  هايم را قرباني كردم و تو با اين كارت در مقابل عملي كه من انجام دادم هيچ كار بزرگي انجام نمي دهي؟
- ببينيد خسرواني حركت خودش را تقديس مي كند و حتي در انتها در تلفني كه به مهر زمان مي كند مي گويد: «فكر نكن كه من از ضعفم اين كار را كردم چون اين يك قضاوت احمقانه است در مورد سرنوشت.» چون كشتن خسرواني كاري است قهرمانانه كه يك بخش آن مي تواند در مسير اعتقاداتش باشد كه خيلي وارد اين مبحث نشديم و بيشتر بخش عشق آن را مطرح كرديم.

خبر
تئاتر استقلال خود راپيدا مي كند
شوراي مديريت تئاتر شهر پيشنهادات خود را در مورد زمان و نحوه برگزاري شوراي ساخت نمايش ها، به مركز هنرهاي نمايشي اعلام كرد.
«حسين پارسايي» دبير شوراي مديريت تئاتر شهر گفت: در گذشته شوراي ساخت به گونه اي برگزار مي شد كه به نفع تئاتر كشور نبود اما در روند جديد برگزاري اين شورا منافع تئاتر در نظر گرفته شده است. وي تأكيد كرد: با تصويب پيشنهادات شوراي مديريتي تئاتر شهر توسط مركز هنرهاي نمايشي، اين روند جديد به اطلاع همگان خواهد رسيد.
اين كارگردان تئاتر در مورد ديگر مصوبات شوراي مديريتي تئاتر شهر گفت: با هدف اطلاع رساني دقيق و شفاف سازي برنامه هاي تئاتر از اين به بعد برنامه هاي تئاتر شهر و ديگر سالن هاي وابسته به مركز هنرهاي نمايشي به صورت فصلي در اختيار عموم قرار خواهد گرفت. وي ادامه داد: بدين منظور با چاپ بروشوري براي فصل تابستان تمام اطلاعات نمايش هايي كه قرار است در اين فصل در تئاتر شهر و ديگر سالن هاي وابسته به مركز هنرهاي نمايشي به روي صحنه بروند، از جمله نام اجرا و عوامل، زمان و مكان اجرا و قيمت بليت اعلام خواهد شد.
پارسايي افزود: مقرر شد كه از اين پس هر تالاري پيشنهادات هنرمندان را براي اجراي نمايش بگيرد و در جهت توليد و اجراي آن اقدام كند. پيش از اين نيز در زمان مديريت حسين پاكدل در تئاتر شهر اين مجموعه تئاتر نيز به صورت مستقل اجراهاي خود را ساماندهي مي كرد اما با رويكرد تازه شوراي مديريت تئاتر شهر از اين پس تمامي سالن ها از اين روش استفاده خواهند كرد.
008967.jpg

چالش در پرده مجموعه گزيده هاي تئاتر مقاومت
مجموعه گزيده هاي تئاتر مقاومت با هدف گردآوري و ارائه مطالب فارسي منتشر شده درباره تئاتر مقاومت است كه به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس منتشر شده است.
كتاب حاضر اولين عنوان اين مجموعه است كه دربردارنده ۱۴ عنوان مقاله از ميان ۶۳ عنوان شناسايي شده درباره تئاتر جنگ ايران و عراق كه در نشريات ادواري و ويژه نامه هاي فارسي داخل كشور از شهريور سال ۱۳۵۹ تا پايان خرداد ۱۳۸۰ منتشر شده است.زواياي پنهان تئاتر دفاع مقدس، با چراغ به دنبال ردپاي عشق، شور از ياد رفته يادواره ها، تئاتر دفاع مقدس بيگانگي با تئاتر جنگ،تأملي بر روايت نمايشنامه  نويس و تقديس خاموش از مطالبي است كه در اين مجموعه به چاپ رسيده است.
چالش در پرده در ۱۳۱ صفحه با بهاي ۱۰۰۰تومان در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

سايه روشن هنر
چشم انداز سينماي مستند هلند در تهران
۳۹ اثر برجسته  سينماي  هلند در قالب  برنامه  «چشم اندازسينماي  مستند هلند» از هشتم  تيرماه    در خانه  هنرمندان  و سينما فلسطين  تهران روي  پرده  مي رود.
دبيربرنامه  «چشم انداز سينماي  مستند هلند» در گفت  و گو باخبرنگاران ، گسترش  فعاليت هاي  فرهنگي  با محوريت  سينماي  مستند و غني سازي  آموزش  اين  عرصه  را از اهداف  اين  رويداد هنري  برشمرد.محمد آفريده افزود: فرهنگ  غني  و پشتوانه  مناسب  سينماي  ايران  امكان تعامل  با ديگران  را در قالب  برنامه هاي  هنري  افزايش  مي دهد.دربرنامه  چشم  انداز سينماي  مستند هلند نمايش  ۱۵ اثر بلند و ۲۴ فيلم كوتاه  و مستند از سينماگران  برجسته  هلندي  گنجانده  شده  است .
اين  فيلم ها حاوي  آثار معاصر سينماي  هلند با موضوع هايي  همچون  زندگي ، آب  و جنگ  بوده  و درقالب  پنج  نوبت  در سالن هاي  دو و سه  مجموعه  سينما فلسطين و يك  نوبت  در خانه  هنرمندان ، نمايش  داده  مي شوند.
نشست هاي  تخصصي  با موضوع هاي  انتخاب  آثارفيلم هاي  چشم انداز، فعاليت  مركزسينما «دوبالي » هلند، زندگي  و خاطرات  «لويي  فان  خاسترن» فيلمساز برجسته هلندي ، وضعيت  نسل  جوان  و جديد سينماي  مستند هلند، سبك ، اهميت  و تاريخ مستند اين  كشور درحاشيه  اين  برنامه  برپا مي شود.فيلم هاي  «اركستر زيرزميني »، «فلز و ماليخوليا»، «ديوانه »، «روزي  دوست داشتني  بود»، «تنهايي ، قانون  فاولا»، «ملعون  و مقدس »، «الياس  قربان  سعيد»، «مادر دائو همچون  لاك  پشت »، «دريايي  كه  مي انديشد»، «كار براي  كار»، «تنها شجاع » ازآثار بلند برنامه  چشم  انداز سينماي  هلند است .
«شيشه »، «گرسنگي »، «استوار»، «بازي  ساختن »، «سرزمين  لكه دار»، «ما در آزادي  زندگي  مي كنيم»، «برفراز باغ  گيلاس »، «خوار و بار فروشها»، «به تورهاشليك  كنيد»، «آينه  هلند»، «سدهاي  شكسته »، «باغ  وحش» و «دروالپاريسو» ازآثار كوتاه  و مستند اين  برنامه  هستند.چشم انداز سينماي  مستند هلند ۱۱ تيرماه  پايان  مي يابد.
فيلم نامه ميراث خيال در ارشاد وجود ندارد
معاونت امور سنيمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي طي جوابيه اي به سخنان محمد رضا اصلاني اعلام كرد اين فيلمساز فيلمنامه اي با عنوان «ميراث خيال» در وزارت ارشاد ندارد.
روابط عمومي معاونت سينمايي اعلام كرد: فيلمنامه اي با عنوان «ميراث خيال» نوشته آقاي محمد رضا اصلاني تاكنون به اداره كل نظارت و ارزشيابي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ارايه نشده است تا درباره آن پاسخي مبني بر موافقت يا مخالفت ابراز شود. البته سخنان آقاي اصلاني درباره عدم صدور مجوز ساخت پس از ۷ ماه همچنان در متن خبر آمده بود، به استناد شنيده ها گفته شده كه اظهاراتي چنين غير مستند از مستندسازي چون ايشان بعيد به نظر مي رسد. از سوي ديگر فيلمنامه اي با عنوان «سنگ صبور» نوشته آقاي محمدرضا اصلاني در تاريخ ۲۵ دي ماه ۸۱ از اداره نظارت و ارزشيابي مجوز ساخت دريافت كرده كه تا تاريخ ۲۴ فروردين۸۲ داراي اعتبار بوده است. اما از آن تاريخ تاكنون يعني پس از گذشت بيش از ۱۷ ماه ايشان نه درباره ساخت، نه تمديد مجوز و يا حتي اعلام انصراف ساخت هيچ اقدامي انجام نداده اند.

هنر
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |