شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۱۲
تسويه حساب جاسوسان و سياستمداران
نوشته: پاتريك سيل
008937.jpg

ترجمه: يوسف عزيزي

طي چند ماه آينده، سازمان هاي جاسوسي انگليس و آمريكا در معرض تحقيق و تفحص گسترده و ناخوشايندي قرار خواهند گرفت. ظاهراً از دست دادن جرج تنت رئيس سازمان جاسوسي آمريكا(سيا) و ريچارد درلوف رئيس سازمان جاسوسي بريتانيا تهديدي است كه با آن مواجهند؛ زيرا امروزه كاملاً آشكار شده است اطلاعاتي كه به جنگ عليه عراق منجر شد، با اشتباه فاجعه  باري همراه بود.
هيچ گونه سلاح كشتار جمعي- چه هسته اي و چه شيميايي يا ميكروبي- در عراق يافت نشده است؛ گرچه ادعاي وجود اين اسلحه و «خطر نزديك»آن، دلايل اساسي شروع جنگ شد. همچنين پيوند ميان صدام حسين و عمليات تروريستي ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به اثبات نرسيد؛ گرچه براي تشريح ضرورت «سرنگوني رژيم» عراق و براي تضمين امنيت آمريكا، اين قضيه- به ويژه در آمريكا- با بوق و كرنا اعلام شد.
اين اشتباه هاي بزرگ اطلاعاتي، رسوايي بزرگي را پديد آورده است كه براي چندين سال در دستگاه هاي دولتي انگليس و آمريكا، پژواك خواهد يافت.لذا به ناگزير برخي از شخصيت هاي سياسي و امنيتي، قرباني اين امر خواهند شد؛ گرچه اخبار مربوط به شخصيت هاي امنيتي اعلام نخواهد شد و شايد چند سالي بگذرد تا تصوير كاملاً آشكار گردد. در اين ميان چه كسي مسئول است: جاسوسان يا سياستمداران؟
نبرد براي تشخيص مسئوليت ناكامي بزرگ، نه تنها ميان سازمان هاي ذي نفع و مسئولان سياسي آنها، بلكه در درون هر دستگاه و ميان خود اين سازمان ها- به ويژه در آمريكا - جريان دارد؛ جايي كه هزينه سازمان هاي جاسوسي براي ماليات دهندگان آمريكايي، ۴۰ميليارد دلار در سال است. بسياري از مشاغل و مناصب سودآور و بودجه هاي بزرگ در اين حساب آمده اند. در ايالات متحد آمريكا، پانزده سازمان كار گردآوري و تحليل اطلاعات را به عهده دارند كه شش مورد از آنها اهميت دارند: سازمان سيا، سازمان اطلاعات وزارت دفاع، سازمان امنيت ملي- مسئول شنود الكترونيكي در سطح جهان كه ده ها هزار كارمند دارد- اداره اطلاعات وابسته به وزارت خارجه آمريكا، اداره اطلاعات درون وزارت نيرو و سازمان ملي عكس و نقشه برداري كه چندين ماهواره تجسسي را اداره مي كند.
شوراي امنيت ملي، وظيفه گردآوري و فراوري كميت فراوان توليد اين سازمان هاي ششگانه را به عهده دارد تا چيزي به نام «ارزيابي هاي اطلاعات ملي» را به رئيس جمهور و ديگر رهبران سياسي ارائه دهد.
«كميته اطلاعات مشترك بريتانيا» به شكلي مشابه، وظيفه گردآوري و بررسي اطلاعاتي را به عهده دارد كه از دستگاه هاي مختلف اطلاعاتي مي رسد تا آن را به نخست وزير و وزيران ارائه دهد.
از جنبه نظري، رئيس سازمان جاسوسي آمريكا(سيا) بر همه دستگاه هاي جاسوسي آمريكا تسلط دارد، اما در واقع هر سازماني از استقلال گسترده برخوردار است.
008931.jpg
008934.jpg

دفتر ويژه برنامه ريزي
عرصه سياسي آمريكا با پيچيدگي مهم ديگري نيز مشخص مي شود، زيرا بازهايي كه در واشنگتن بر جنگ عليه عراق اصرار ورزيدند از اطلاعاتي كه توسط سازمان هاي جاسوسي آمريكا به دستشان رسيده، خشنود بودند. اين بازها، شامل پل وولفوتيز و داگلاس فيث، نفرهاي دوم و سوم پنتاگون، ريچارد پرل، رئيس پيشين شوراي سياست دفاعي و دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا و رهبر سياسي آنان است. اينان مي كوشيدند تا به هر قيمتي، صدام را متهم كنند به اين كه با سازمان القاعده ارتباط دارد و در آستانه دستيابي به توان هسته اي است. لذا واحد جاسوسي خاص خود را در درون وزارت دفاع ايجاد كردند تا اطلاعات تحريك آميز متناسب با تصوراتشان را درباره جنگ افزارهاي كشتار جمعي صدام حسين توليد كنند.
اين واحد جاسوسي با نام «دفتر ويژه برنامه ريزي» شناخته شد كه پيوندهاي استواري با احمد چلبي و ديگر مخالفان غيرقابل اعتماد رژيم پيشين عراق داشت. اين واحد با «موساد» دستگاه جاسوسي اسراييل نيز ارتباط داشت. مطبوعات آمريكا مي گفتند كه مزدوران اسراييلي اجازه داشتند بدون بازرسي و به واسطه داگلاس فيث، وارد پنتاگون شوند.
دفتر ويژه  برنامه ريزي با سازمان هاي جاسوسي معتمد هماهنگي نمي كرد، بلكه كانال هاي بوروكراتيك معمولي و مسئول تحليل اطلاعات را ناديده مي گرفت و اطلاعات اوليه مستقيمي به رئيس جمهور يا ديگر رهبران سياسي ارائه مي داد و معمولاً در اغلب اوقات، از يك منبع استفاده مي كرد. ظاهراً سازمان جاسوسي آمريكا، سيطره خود را بر جريان اطلاعاتي از دست داده بود كه مبناي تصميم گيري هاي سياسي به شمار مي رفت.
مجموعه دستگاه هاي بزرگ جاسوسي آمريكا به حاشيه رانده شد و تصميم به جنگ بر اساس اطلاعات كاملاً «سياسي شده» و اغلب جعلي، گرفته شد. بي گمان سازمان سيا خواهد كوشيد با كساني كه دفتر ويژه برنامه ريزي را ايجاد كردند و كل مجموعه جاسوسي آمريكا را بدنام نمودند، تصفيه حساب كند.
نتيجه انتخابات رياست جمهوري آمريكا، سرنوشت بازهاي واشنگتن را كه از نزديكان حزب ليكود اسراييل هستند و آمريكا را به جنگ با عراق كشاندند، مشخص خواهد كرد. تونلي بلر- همراه با تأسف اغلب رأي دهندگان بريتانيا -به اين جنگ پيوست، زيرا مي ترسيد اگر وارد جنگ نشود و مانند فرانسه و آلمان عمل كند، «روابط ويژه» ميان انگليس و آمريكا در معرض تهديد واقع خواهد شد.
اكنون جان كري، نامزد مرجح حزب دموكرات براي انتخابات رياست جمهوري است. وي اخيراً گفته: «طي زندگي ام در برابر مصالح قدرتمندان مقاومت كرده ام و اكنون كه مبارزه ام را آغاز نموده ام، پيامي دارم براي همه «نفوذ» فروشان دوره گرد، آلوده ها، شركت هاي دارويي و اصحاب نفوذ در عرصه نفت و براي صاحبان مصالح ويژه كه كاخ سفيد را خانه خود مي دانند؛ به آنها مي گويم كه ما مي آييم و شما مي رويد. پس به هنگام خروج از كاخ سفيد، در را محكم نبنديد.» اين هشداري آشكار به باز هاي واشنگتن است.
سياستمردان دو سوي آتلانتيك، طي ماه هاي قبل از انتخابات آمريكا خواهند كوشيد دستگاه هاي جاسوسي را مسئول هرج و مرج در عراق قلمداد كنند. پيگيري رفتار سازمان جاسوسي- يا برخي از مرتدان آنها- در صورتي كه تصميم به دفاع از خود بگيرند، جالب خواهد بود. جاسوسان نخواهند پذيرفت تا گوسفند قرباني اين شكست پر هزينه باشند، زيرا بيش از ديگران مي دانند كه چگونه اطلاعات به بازي گرفته شد يا به منظور شروع جنگ، مورد بهره برداري سياسي قرار گرفت.
دو كميته تحقيق
جورج بوش رئيس جمهور آمريكا و توني بلر نخست وزير بريتانيا، عليرغم ميل خود و در نتيجه فشارهاي شديد افكار عمومي با ايجاد دو كميته- يكي آمريكايي و ديگري انگليسي- موافقت كردند تا درباره اطلاعاتي كه به جنگ منجر شد، تحقيق كنند. به كميته آمريكايي كه قرار است برنت اسكو كرافت، مشاور پيشين امنيت ملي جورج بوش پدر رياستش را به عهده گيرد، مهلت هجده ماهه داده شده است تا به كارش پايان دهد. اين بدان معناست كه گزارش اين كميته قبل از انتخابات رياست جمهوري آمريكا در نوامبر آينده منتشر نخواهد شد. اين امر به جورج بوش اجازه خواهد داد تا طي تبليغات انتخاباتي از پرسش هاي آزاردهنده درباره جنگ، شانه خالي كند و بگويد كه منتظر است كميته تحقيق، حقيقت را روشن سازد. به هر حال، او مأموريت گسترده اي را بر دوش اين كميته قرار داد و تحقيق درباره جنگ عليه عراق به بررسي ناكامي سازمان هاي جاسوسي آمريكا در زمينه مسائل مختلف تروريسم و برنامه هاي هسته اي، نه تنها در عراق، بلكه در هند، پاكستان، ايران، كره شمالي و ليبي و ديگر جاها تبديل خواهد شد.
اما مأموريت كميته تحقيقي كه توني بلر ايجاد كرده، بسيار محدود است و بايد درباره چگونگي اطلاعاتي كه انگليس را به جنگ عليه عراق كشاند تحقيق كند و نه درباره چگونگي بهره برداري سياستمداران از اين اطلاعات. به عبارت ديگر، كميته درباره دلايلي كه توني بلر را وادار ساخت تا به جنگ بوش بپيوندد، تحقيق نخواهد كرد. خودداري از پرداختن به مسأله اساسي سياسي، انتقادهاي گسترده اي را برانگيخت و حزب ليبرال دموكرات- سومين حزب بريتانيا پس از حزب هاي كارگر و محافظه كار- را وادار به خودداري از مشاركت در كميته تحقيق كرد. به نظر مي رسد كه انتخاب لرد باتلر- دبير دولت پيشين مارگارت تاچر- توسط توني بلر براي رياست كميته جديد شبيه انتخاب لرد هاتن توسط وي براي رياست كميته تحقيق درباره مرگ دكتر ديويد كلي، كارشناس اسلحه عراق است. لذا مي توان به رابرت باتلر و برايان هاتن به عنوان دو شخصيت مخلص نهاد نخست وزيري اعتماد كرد تا موضع او را به هم نزنند.
منبع: الحيات

با واژه هاي سياسي- ۷
انكتاد
انكتاد(UNCTAD) مخفف نام انگليسي كنفرانس توسعه و تجارت ملل متحد(United Nation Conference On Trade And Development) است كه در سال ۱۹۶۴ به عنوان يك مؤسسه مهم وابسته به مجمع عمومي سازمان ملل متحد در زمينه ارتباط تجارت و سرمايه گذاري با توسعه تشكيل شد. در حال حاضر ۱۹۲ كشور جهان عضو انكتاد هستند و اين سازمان به عنوان محوري ترين ارگان سازمان ملل در زمينه ارتباط تجارت و توسعه و مسائل مرتبط با آن در حوزه هاي امور مالي، فني و تكنولوژي، سرمايه گذاري و توسعه پايدار محسوب مي شود.
زمان تشكيل انكتاد در اواسط دهه ۱۹۶۰ خود بيانگر تحولي است كه در اين دوران در جغرافياي نظام بين الملل به وقوع پيوسته است. پس از جنگ جهاني دوم و تشديد روند استقلال كشورهاي در حال توسعه و كمتر توسعه يافته آفريقايي و آسيايي از چنگال استعمارگران ضرورت توجه به امر توسعه از يك منظر بين المللي را افزايش داد كه در نتيجه اين روند انكتاد به عنوان يك مؤسسه وابسته به سازمان ملل متحد به نوعي مديريت اين فرايند و كمك به بستر سازي براي بهره گيري از روندهاي بين المللي براي توسعه ملي كشورهاي در حال توسعه را بر عهده گرفت.اكنون با توجه به تحولات گسترده اي كه در نظام تجاري بين الملل به وقوع پيوسته، انكتاد سعي دارد از طرق گوناگون از جمله كمك به افزايش فرصت هاي تجاري، سرمايه گذاري خارجي به كشورهاي در حال توسعه براي ادغام در اقتصاد جهاني آن هم بر يك مبناي عادلانه كه منافع اين كشور را در پي داشته باشند، كمك كند.
برنامه كاري انكتاد توسط كنفرانس وزيران كشورهاي عضو اين سازمان كه هر چهار سال يك بار برگزار مي شود، تدوين مي گردد. اولين كنفرانس وزيران انكتاد سال ۱۹۶۴ در ژنو برگزار شد. كنفرانس دهم وزيران نيز به عنوان اولين نشست مهم بين المللي قرن بيست و يكم و هزاره سوم در فوريه سال ۲۰۰۰ در شهر بانكوك تايلند برگزار شد. كنفرانس دهم انكتاد با تصويب يك «برنامه عمل»، چگونگي ارزيابي آثار توسعه اي روند جهاني شدن و بهره گيري از ابتكارات و توصيه هاي بين المللي براي توسعه ملي را مورد توجه قرار داد كه در نتيجه عملي آن، تغيير استراتژي كشورهاي در حال توسعه از منتقد منفعل نظام تجاري بين المللي به مشاركت كنندگان فعال در اين نظام بود. يازدهمين نشست كنفرانس وزيران انكتاد هم طي روزهاي سيزدهم تا هيجدهم ژوئن ۲۰۰۴ (۲۴ تا ۲۹ خرداد ۱۳۸۳) در شهر سائوپولوي برزيل برگزار شد كه دستور كار اصلي آن، چگونگي تقويت ارتباط بين راهبردهاي توسعه ملي و فرآيندهاي جهاني در زمينه رشد اقتصادي و توسعه كشورهاي در حال توسعه بود.در فاصله نشست هاي چهارسال يك بار كنفرانس وزيران انكتاد هيأت تجارت و توسعه انكتاد به عنوان ركن اداره كننده اين سازمان عمل مي كند و هر سال نشست هاي سالانه خود را براي بررسي فعاليت هاي مختلف انكتاد در فصل پائيز در ژنو، مقر دبيرخانه اين سازمان برگزار مي كند. اين هيأت با بررسي روندهاي وابستگي متقابل و اقتصادي جهاني در نشست سالانه خود، گزارش توسعه و تجارت سالانه را منتشر مي كند. اگرچه عضويت در هيأت توسعه و تجارت انكتاد براي همه كشورهاي عضو آزاد است، اما در حال حاضر از مجموع ۱۹۲ كشور عضو تنها ۱۵۴ كشور عضو اين هيأت هستند. بسترسازي براي تصميم گيري كنفرانس وزيران و هيأت توسعه و تجارت انكتاد و نيز اجراي تصميمات اتخاذ شده در چارچوب دبيرخانه اين سازمان كه در ژنو مستقر است و در رأس آن دبيركل قرار دارد انجام مي شود. دبيرخانه براي انجام وظايف خود بخش هاي مختلفي دارد. همچنين پس از نشست نهم كنفرانس وزيران انكتاد سه كميته دائمي شامل كميته تجارت كالاها و خدمات؛كميته سرمايه گذاري، فناوري و مسائل مالي مرتبط و كميته كارآفريني و تسهيل تجاري و توسعه نيز تشكيل شده است كه هر سال يك نشست برگزار مي كند.
جمهوري اسلامي ايران عضو كنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد (انكتاد) و نيز عضو هيأت تجارت و توسعه آن است. همچنين طي روزهاي گذشته وزير بازرگاني در رأس يك هيأت بلند پايه سياسي و تجاري براي شركت در نشست يازدهم انكتاد به شهر سائوپولو برزيل مسافرت كرد.

سياست
ادبيات
اقتصاد
انديشه
فرهنگ
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |